Yleistä
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työsopimuslain (55/2001) ja merityösopimuslain (756/2001) säännöksiä, jotka koskevat työntekijän henkilöön liittyvää irtisanomisperustetta. Esityksellä toteutetaan pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmaan kirjattua tavoitetta purkaa työllistämisen esteitä.
Esityksen mukaan työsopimuksen päättämiseen työntekijän henkilöön liittyvällä perusteella riittää jatkossa asiallinen syy, kun nykyisin irtisanominen edellyttää asiallista ja painavaa syytä. Irtisanomisperusteen arvioinnissa huomioon otettavista seikoista ehdotetaan säädettävän nykyistä täsmällisemmin. Lisäksi työnantajan velvollisuus selvittää, onko irtisanominen mahdollista välttää tarjoamalla työntekijälle muuta työtä, rajataan koskemaan tilanteita, joissa työntekijän edellytykset tehdä työtä ovat muuttuneet työsuhteen aikana.
Muutosten tavoitteena on alentaa irtisanomisen kynnystä työntekijän henkilöön liittyvissä irtisanomistilanteissa. Muutoksilla tavoitellaan erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytysten ja työllistämiskyvyn vahvistamista.
Esityksestä antamassaan lausunnossa perustuslakivaliokunta toteaa ehdotetun sääntelyn olevan merkityksellistä ennen muuta perustuslain 18 §:n 3 momentin kannalta. Sen mukaan ketään ei saa ilman lakiin perustuvaa syytä erottaa työstä. Lausunnossaan valiokunta katsoo, että lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Valiokunnan lausunnossaan tekemiä huomioita käsitellään mietinnössä jäljempänä.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta kannattaa esityksen tavoitteita ja pitää tärkeänä parantaa erityisesti pienten yritysten mahdollisuuksia työntekijän palkkaamiseen. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomana seuraavin huomioin.
Irtisanomiskynnys
Työnantajan oikeutta irtisanoa työsopimus työntekijän henkilöön liittyvällä perusteella on rajoitettu työsopimuslaissa ja merityösopimuslaissa. Irtisanominen on nykyisin mahdollista vain työntekijästä johtuvasta tai hänen henkilöönsä liittyvästä asiallisesta ja painavasta syystä. Sellaisena pidetään työsopimuksesta tai laista johtuvien, työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä sekä sellaisten työntekijän henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennaista muuttumista, joiden vuoksi työntekijä ei enää kykene selviytymään työtehtävistään.
Hallituksen esityksen mukaan irtisanomiselta edellytetty painavan syyn vaatimus yhdistettynä vaatimukseen, että irtisanomisen taustalla on oltava työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakava laiminlyönti, on nostanut työntekijän henkilöön liittyvän irtisanomiskynnyk sen verraten korkealle. Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD:n vertailun mukaan henkilöperusteisen irtisanomisen ehdot ovat Suomessa OECD-maista viidenneksi tiukimmat, kun tarkastellaan nimenomaan henkilöperusteisen irtisanomisen ehtoja kuvaavaa alaindikaattoria.
Esityksessä ehdotetaan muutosta siihen, millaista vakavuutta irtisanomisen taustalla olevilta syiltä edellytetään. Esityksessä ei ehdoteta muutosta siihen, millaiset syyt ylipäätään voivat olla irtisanomisperusteena. Esimerkiksi työntekijän alisuoriutumisen merkitys irtisanomiseen oikeuttavana menettelymuotona säilyy nykytilaa vastaavasti.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan säädettäväksi nykyistä täsmällisemmin irtisanomisperusteen olemassaolon arvioinnissa huomioitavista seikoista. Työntekijän menettelyn tai työntekoedellytysten muuttumisen vakavuus on aina otettava tässä kokonaisharkinnassa huomioon. Lisäksi ehdotetut työsopimuslain 7 luvun 2 §:n 2 momentin ja merityösopimuslain 8 luvun 2 §:n 2 momentin säännökset sisältävät esimerkinomaisen luettelon muista kokonaisharkinnassa huomioon otettavista seikoista, jotka voivat vaihdella kussakin yksittäistapauksessa. Esityksen mukaan luettelossa mainittujen seikkojen huomiointi ja toisaalta painoarvo riippuvat käsillä olevan tilanteen vakavuudesta. Myös muita kuin momentissa mainittuja seikkoja voi olla tarpeen ottaa kokonaisharkinnassa huomioon.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuulemisissa on esitetty toisistaan eriäviä näkemyksiä nykyisen henkilöperusteisen irtisanomiskynnyksen tasosta ja hallituksen esityksen vaikutuksesta irtisanomiskynnykseen. Asiantuntijakuulemisessa on muun muassa esitetty huoli, että käytännön soveltamistilanteissa pienikin rikkomus voisi johtaa irtisanomiseen, kunhan syy ei ole syrjivä.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta toteaa, että esityksen tavoitteena on madaltaa irtisanomiskynnystä henkilöön perustuvissa irtisanomistilanteissa. Henkilöperusteinen irtisanominen edellyttää kuitenkin myös jatkossa asiallista syytä, eikä vähäistä syytä voida pitää säännöksessä tarkoitetulla tavalla asiallisena.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan käsitellyt irtisanomisperusteen vakavuusarviointia suhteessa perustuslain 18 §:n 3 momentista johtuvaan lailla säätämisen vaatimukseen. Valiokunnan käsityksen mukaan syyn vakavuuden arviointi ei käy perustuslain 18 §:n 3 momentin lailla säätämisen vaatimuksen kannalta riittävän selvästi ilmi ehdotetun säännöksen sanamuodosta, vaan se on jätetty perustelujen varaan. Sääntelyä on perustuslakivaliokunnan mukaan valtiosääntöisistä syistä syytä täsmentää esimerkiksi esityksessä vain perusteluihin (s. 59) otetulla maininnalla siitä, että merkitykseltään vähäiset puutteet tai virheet työntekijän toiminnassa eivät muodosta asiallista syytä irtisanomiselle. Syyn vakavuuden arvioinnissa huomiota voidaan perustuslakivaliokunnan mielestä kiinnittää siihen lain perusteluissa (s. 62) mainittuun seikkaan, ettei työntekijän menettelyltä edellytettäisi samaa vakavuuden astetta toistuvassa toiminnassa kuin yksittäisissä rikkeissä. (PeVL 55/2025 vp, kpl 9)
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on arvioinut sääntelyn täsmentämistä saamansa selvityksen perusteella. Valiokunta katsoo, että sääntelyn täsmentäminen perustuslakivaliokunnan lausunnossaan esittämällä tavalla ei ole ongelmatonta. Vähäisen syyn kirjaaminen lakitasolle voisi soveltamiskäytännössä ohjata irtisanomiskynnyksen tarpeettoman alhaiselle tasolle. Lisäksi muotoilu ei välttämättä huomioi riittävästi tilanteita, joissa työntekijän moitittava menettely muodostuu pitkään jatkuneesta, yksittäin vähäisenä pidettävien tekojen kokonaisuudesta, jossa yksittäiset teot eivät olisi riittäviä irtisanomisperusteeksi, mutta kokonaisuutena arvioiden irtisanomiskynnyksen voidaan katsoa täyttyvän. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta katsoo, että sääntelyn täsmentäminen ei näistä syistä ole tarkoituksenmukaista. Valiokunta korostaa edellä toteamaansa ja hallituksen esityksestä ilmenevää lainsäätäjän tahtotilaa, jonka mukaan vähäistä syytä ei voida pitää säännöksessä tarkoitetulla tavalla asiallisena.
Valiokunta korostaa, etteivät syrjivät syyt saa vaikuttaa irtisanomiseen jatkossakaan. Tämä todetaan selvyyden vuoksi myös ehdotetuissa työsopimuslain 7 luvun 2 §:n 1 momentissa ja merityösopimuslain 8 luvun 2 §:n 1 momentissa. Kyseisillä säännöksillä viitataan naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa (609/1986) ja yhdenvertaisuuslaissa (1325/2014) säädettyihin syrjintäkieltoihin. Valiokunta myös painottaa, että työsopimuslain 7 luvun 9 §:ssä ja merityösopimuslain 8 luvun 8 §:ssä säädetty raskaana tai perhevapaalla olevan työntekijän irtisanomissuoja syrjintäolettamineen säilyy.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa on esitetty arvioita ehdotetun sääntelyn vaikutuksesta siihen, millainen työntekijän menettely tämän vapaa-ajalla, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, voi ylittää irtisanomiskynnyksen. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta toteaa, että työntekijän menettely vapaa-ajalla on voinut olla henkilöperusteisen irtisanomisen syynä jo nykyisin. Jatkossakin irtisanomisperusteen olemassaoloa arvioidaan kunkin yksittäistapauksen ominaispiirteet huomioiden, mutta menettelyn vakavuuden arviointi on jossain määrin nykyistä kevyempää.
Käytetyistä termeistä ja säännösehdotusten rakenteesta
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuulemisissa ja perustuslakivaliokunnan lausunnossa (PeVL 55/2025 vp, kpl 10) on kiinnitetty huomiota siihen, että työsopimuslain 7 luvun 2 §:n 1 momentissa ja merityösopimuslain 8 luvun 2 §:n 1 momentissa ehdotetun säännöksen sanamuoto poikkeaa kansainvälisten velvoitteiden käyttämistä ilmaisuista (pätevä syy, pätevä peruste, perusteettomuus). Perustuslakivalivaliokunta toteaa, että kansainvälisten sopimusten kannalta mahdollinen ilmaisu voisi myös olla se, että työsopimuslain 7 luvun 2 §:ssä ja merityösopimuslain 8 luvun 2 §:ssä käytettäisiin ilmaisun ”asiallinen syy” sijasta esimerkiksi ilmaisua ”pätevä syy”.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta toteaa, että vaikka ehdotetun säännöksen sanamuoto poikkeaa kansainvälisten velvoitteiden käyttämistä ilmaisuista, kansainvälisten velvoitteiden takaaman vähimmäissuojan taso on jatkossakin turvattu. Kansainvälisten velvoitteiden käyttämät sanamuodot ovat yleisluonteisia ja esimerkiksi Ruotsissa irtisanomisen on perustuttava asiallisiin syihin (sakliga skäl). Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta katsoo, että kansallisessa sääntelyssä käytetyn käsitteistön yhdenmukaistaminen kansainvälisen sääntelyn omaksumien termien kanssa sisältäisi riskin, että irtisanomiskynnyksen taso muodostuisi tarpeettoman alhaiseksi. Saman terminologian käyttäminen voi synnyttää tulkinnan siitä, että irtisanomiskynnyksen taso on tarkoitus asettaa kansallisesti vastaavaksi kansainvälisesti hyväksytyn vähimmäissuojan tason kanssa. Edellä kuvatuin perustein valiokunta ei pidä termien yhdenmukaistamista perusteltuna.
Perustuslakivaliokunta on lisäksi lausunnossaan kiinnittänyt huomiota siihen, että ehdotettu sääntely muodostuu varsin vaikeaselkoiseksi ja raskaslukuiseksi. Valiokunnan mukaan sääntelyä selkeyttäisi, jos kokonaisharkinnasta ja siinä huomioon otettavista seikoista sekä menettelyllisistä vaatimuksista säädettäisiin erillisessä pykälässä. (PeVL 55/2025 vp, kpl 11 ja 12)
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että säännösten rakennetta arvioitiin esityksen valmisteluvaiheessa. Säännösten jakamisesta eri pykäliin luovuttiin epäselvyyksien välttämiseksi. Irtisanomiskynnys muodostuu asiallisen syyn vaatimuksen lisäksi kokonaisharkinnasta ja työnantajaa koskevista menettelyllisistä tekijöistä, varoituksen antamisesta ja muun työn tarjoamisvelvoitteesta. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta katsoo, että kaikkien irtisanomiskynnyksen tasoon vaikuttavien osatekijöiden sisällyttäminen samaan pykälään luo lainsoveltajalle selkeän käsityksen kaikista kynnykseen vaikuttavista tekijöistä, eikä näin ollen pidä säännösten rakenteen muuttamista tarkoituksenmukaisena.
Työntekoedellytysten muuttuminen ja uudelleensijoittamisvelvollisuus
Nykyisin työnantajalla on velvollisuus ennen työntekijän henkilöperusteista irtisanomista selvittää, voidaanko irtisanominen välttää siirtämällä työntekijä muihin tehtäviin. Esityksessä ehdotetaan, että työnantajalla on uudelleensijoittamisvelvollisuus jatkossa vain ennen kuin työnantaja irtisanoo työntekijän tämän työntekoedellytysten muuttumiseen liittyvällä perusteella.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuulemisissa on noussut esiin työnantajan rooli työntekijöiden osaamisen ja siten työntekoedellytysten ylläpitämisessä. Lisäksi asiantuntijakuulemisissa on arvioitu uudelleensijoittamisvelvollisuuden kaventamisen suhdetta lojaliteettivelvollisuuteen.
Lojaliteettivelvollisuus tarkoittaa sopimusosapuolten molemminpuolista velvollisuutta ottaa vastapuolen edut ja oikeudet huomioon kohtuullisessa määrin omassa toiminnassaan. Lojaliteettivelvollisuus koskee myös työsopimussuhteita, joissa sen on katsottu olevan voimassa sekä yleisenä työsopimusoikeudellisena periaatteena että ilmentyvän eräistä työsopimuslain säännöksistä, kuten 2 luvun 1 pykälästä, jonka mukaan työnantajan on muun muassa huolehdittava siitä, että työntekijä voi suoriutua työstään myös yrityksen toimintaa, tehtävää työtä tai työmenetelmiä muutettaessa tai kehitettäessä.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta toteaa, että työnantajan yleiset velvollisuudet säilyvät ennallaan ja myös uudelleensijoittamisvelvollisuus säilyy tilanteissa, joissa työntekijän työntekoedellytykset ovat olennaisesti muuttuneet eikä työntekijä sen vuoksi enää kykene selviytymään tehtävistään. Valiokunta myös huomauttaa, että työntekijän sairaus, vamma tai työtapaturma ovat kiellettyjä irtisanomisperusteita, ellei työntekijän työkyky ole näiden vuoksi vähentynyt olennaisesti ja niin pitkäaikaisesti, ettei työnantajalta voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista. Valiokunta pitää perusteltuna, että uudelleensijoittamisvelvollisuutta ei enää ole työntekijän velvoitteiden rikkomis- tai laiminlyöntitilanteissa, joissa työntekijä itse voi vaikuttaa työntekoedellytyksiinsä.
Varoitusmenettely
Esityksessä ei ehdoteta muutoksia varoitusmenettelyyn. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuulemisissa on ehdotettu, että laissa säädettäisiin varoituksen kirjallisesta muodosta. Toisaalta asiantuntijakuulemisissa on esitetty, että varoitusmenettelyä koskevaa säännöstä pitäisi muuttaa siten, että laissa säädettäisiin tilanteista, joissa työnantajan ei tarvitsisi antaa uutta varoitusta.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta toteaa varoitusmenettelyä arvioidun osana hallituksen esityksen valmistelua ja pitää valittua sääntelyratkaisua perusteltuna. Valiokunta korostaa, että varoitusmenettelyyn kuuluvien vaiheiden ja muotojen osaaminen on osa työnantajaosaamista.
Esityksen vaikutukset
Hallituksen esityksellä tavoiteltuja vaikutuksia ovat henkilöperusteisen irtisanomiskynnyksen alentaminen, erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten työllistämiskyvyn parantuminen sekä yritysten tuottavuuden parantuminen työvoiman vaihtuvuutta lisäämällä vaarantamatta kuitenkaan perusteettomasti työntekijöiden työsuhdeturvaa. Hallituksen esityksessä arvioidaan, että ehdotettu irtisanomiskynnyksen madaltaminen voi lisätä työvoiman vaihtuvuutta kohtuullisesti, millä puolestaan arvioidaan olevan yritysten tuottavuutta lisääviä vaikutuksia. Esityksellä ei arvioida olevan vähäistä suurempaa työllisyysvaikutusta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esityksen vaikutukset tuottavuuteen syntyvät siitä, että esityksen arvioidaan lisäävän sekä irtisanomisia että rekrytointeja, mikä kasvattaa työvoiman liikkuvuutta ja nopeuttaa sen kohdentumista. Tämä tarkoittaa, että työntekijät voivat siirtyä tehtäviin ja työpaikkoihin, joissa heidän osaamisensa hyödynnetään paremmin. Lopputuloksena työvoiman käytön arvioidaan tehostuvan ja työn tuottavuuden paranevan. Vaikka esityksessä ei arvioida sillä olevan vähäistä suurempaa työllisyysvaikutusta, on mahdollista, että positiiviset vaikutukset yrityksille heijastuvat myös työllisyyden kasvuun. Näin olisi ainakin siltä osin kuin yritykset kokevat nykyisen irtisanomiskynnyksen liian korkeaksi ja muutokset lisäisivät työnantajien rohkeutta työllistää. Hallituksen esityksen mukaan erityisesti pienyritykset pitävät irtisanomisen oikeudellisia riskejä merkittävänä työllistämisen esteenä.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuulemisissa on tuotu esiin huoli raskaussyrjinnän lisääntymisestä irtisanomiskynnyksen alenemisen vuoksi. Tasa-arvovaltuutettu on todennut riskin syrjinnän piiloutumiselle kasvavan, jos irtisanomiskynnystä madalletaan.
Hallituksen esityksen mukaan esitetyillä muutoksilla ei ole tunnistettu olevan erityisiä syrjiviä vaikutuksia. Käytettävissä olevan tiedon perusteella raskaus- ja perhevapaasyrjintä henkilöön perustuvissa irtisanomistilanteissa on esityksen mukaan varsin harvinaista. Tasa-arvovaltuutetun toimistoon tulee vuosittain vain yksittäisiä ilmoituksia syrjintäepäilyistä työntekijän henkilöön liittyvissä irtisanomistilanteissa. Synnytysikäiset naiset eivät myöskään korostu työnvälitystilastossa, kun tarkastellaan henkilöstä johtuvista syistä irtisanottuja työnhakijoita. Tällä perusteella esityksessä arvioidaan, että ehdotetuilla muutoksilla on todennäköisesti korkeintaan hyvin vähäinen vaikutus raskaus- ja perhevapaasyrjintään työmarkkinoilla.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää raskaus- ja perhevapaasyrjintää vakavana ilmiönä ja suhtautuu erittäin vakavasti huoleen raskaus- ja perhevapaasyrjinnän lisääntymisestä. Edellä mainitut työsopimuslain ja merityösopimuslain säännökset raskaana ja perhevapaalla olevien erityisestä irtisanomissuojasta sekä tasa-arvolain ja yhdenvertaisuuslain syrjintäkiellot ja syrjintäolettamat tarjoavat osaltaan oikeudellista suojaa raskaus- ja perhevapaasyrjintää vastaan. Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä seurata ja arvioida ehdotetun sääntelyn vaikutuksia raskaus- ja perhevapaasyrjinnän perhevapaasyrjinnän ja oikeudellisen suojan riittävyyteen. (Valiokunnan lausumaehdotus 1)
Lisäksi työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuulemisissa on esitetty, että ehdotettujen säännösten avoimuus ja tulkinnanvaraisuus lisäävät oikeudellista epävarmuutta ja johtavat todennäköisesti siihen, että irtisanomisia riitautetaan aiempaa enemmän tuomioistuimissa. Toisaalta kuulemisessa on pidetty tärkeänä, että esityksen perusteluissa on todettu muutoksen tarkoituksena olevan irtisanomisen ja työllistämisen kynnysten madaltaminen. Tämän on katsottu ohjaavan tulevaa oikeuskäytäntöä etenkin erilaisten rajatapausten tulkinnoissa.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta toteaa, että työsopimuslaissa säädettyjen työsuhteen päättämisperusteiden sisältö on vakiintuneesti perustunut yleislausekkeilla säätämiseen ja vaatimusten sisältö on muotoutunut myös oikeuskäytännön kautta. Lain tasolla ei ole mahdollista huomioida tyhjentävästi kaikkia tilanteita, joita tosielämässä voi tulla vastaan. Lakiehdotuksessa on pyritty lisäämään oikeudellista varmuutta nykyistä yksityiskohtaisemmalla sääntelyllä, mutta jatkossakin tulkinnat muotoutuvat oikeuskäytännössä ajan saatossa. Selvää on, että muutosten tarkoitus on alentaa jatkossakin irtisanomisen kynnystä nykyisestä. (Valiokunnan lausumaehdotus 2)
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuulemisissa tarkoitus esiin myös, että esityksen seurauksena irtisanomiskynnys eriytyy sen mukaan, onko henkilö työ- vai virkasuhteessa. Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutoksia ainoastaan työsuhteen irtisanomisperusteeseen. Esitys ei koske virkamiehiä tai viranhaltijoita. Valiokunta pitää tärkeänä seurata esityksen käytännön vaikutuksia erityisesti sen osalta, että muutokset myös tosiasiassa alentavat irtisanomiskynnystä esityksen tavoitteiden mukaisesti, ja arvioida tämän pohjalta tarvetta ulottaa muutokset koskemaan myös virkasuhteessa tehtävää työtä. (Valiokunnan lausumaehdotus 3)
Lopuksi työelämä- ja tasa-arvovaliokunta haluaa korostaa, että hallituksen esityksellä ei ole tarkoitus muuttaa oikeustilaa taloudellisilla ja tuotannollisilla perusteilla tapahtuvassa irtisanomisessa. Muutokset, joita työsopimuslain 7 luvun 3 §:ään ja merityösopimuslain 8 luvun 3 §:ään ehdotetaan tässä esityksessä tehtävän, eivät muuta sääntelyn sisältöä. Myös nykyinen oikeuskäytäntö säilyttää säännöksen soveltamista ohjaavan merkityksensä.