Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi verontilityslain 12 f §:n ja tuloverolain 124 b §:n muuttamisesta (HE 82/2020 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa.
Verojaosto on kuullut:
Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sekä verontilityslakia että tuloverolakia.
Kuntien osuutta yhteisöveron tuotosta korotettaisiin 10 prosenttiyksiköllä 32,13 prosentista 42,13 prosenttiin ja valtion jako-osuutta alennettaisiin vastaavasti 67,87 prosentista 57,87 prosenttiin verovuodelta 2020 tehtävissä yhteisöveron tilityksissä. Esitys on osa koronavirusepidemiaan liittyvää kuntien tukemisen toimenpiteiden kokonaisuutta, jonka tarkoituksena on turvata peruspalvelujen järjestämisen edellytykset ja helpottaa poikkeustilanteesta johtuvia kuntien talouden haasteita.
Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan mahdollisimman pian.
Valtion taloudellinen tuki kunnille koronaviruspandemian aiheuttaminen vaikutusten johdosta jakaantuu neljään toisiaan täydentävään osaan: sairaanhoitopiireille kohdistuva korvaus koronakriisin aiheuttamista lisäkustannuksista, kuntien yhteisöveron jako-osuuden määräaikainen korotus vuodelle 2020, peruspalveluiden valtionosuuden määräaikainen korotus ja harkinnanvarainen valtionosuuden korotus. Tällä esityksellä toteutetaan edellä mainittu yhteisöveron jako-osuuden määräaikainen korotus. Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää ehdotusta tarpeellisena ja puoltaa sen hyväksymistä muuttamattomana.
Esityksen vaikutukset yksittäisten kuntien tuloihin vaihtelevat sen mukaan, miten suuri osuus kunnan verotuloista muodostuu yhteisöverosta. Ne kunnat, joissa yhteisöveron merkitys on suuri, hyötyvät eniten jako-osuuden korotuksesta. Toisaalta näiden kuntien verotuottomenetykset ovat suurimmat yhteisöveron tuoton alentuessa. Valiokunta pitää valittua mallia perusteltuna, sillä esitys kompensoi oikealla tavalla kuntien verotulojen vähenemistä. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on myös puollettu tapaa, jossa merkittävä osa valtion tukikokonaisuudesta kohdennetaan yhteisöveron kautta, sillä koronaviruspandemian vaikutus yhteisöveron tuottoon on suhteellisesti suurin.
Kuntien yhteisöverotulojen suhdannevaihtelua vähentää kuntien jako-osuuden laskentatapa ja kuntien välinen verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus. Yksittäisen kunnan jako-osuus on kahden viimeksi valmistuneen verotuksen tietojen perusteella laskettujen jako-osuuksien keskiarvo. Verotuloihin perustuvassa valtionosuuksien tasauksessa puolestaan otetaan huomioon muiden verojen ohella kuntien osuus yhteisöveron tuotosta. Esitetyn yhteisöveron jako-osuuden korotuksen perusteella laskettu yhteisöveron tuotto otetaan näin huomioon myöhemmin tehtävässä verotuloihin perustuvassa valtionosuuksien tasauksessa. Kuntien yhteisöveron jako-osuuden määräaikainen korotus ei täten anna aihetta tarkastella tässä vaiheessa yksittäisten kuntien jako-osuuksia, vaan niiden tarkistustarpeet arvioidaan myöhemmin. Valiokunta pitää tärkeänä, että valtioneuvosto seuraa kuntatalouden kehitystä ja yksittäisten kuntien kokonaisverotuottojen muutoksia.
Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut