Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Esityksessä on kyse kertaluonteisesta maatalouden energiaveron lisäpalautuksesta, jonka tarkoituksena on osaltaan helpottaa maatalouden kustannuskriisiä ja turvata huoltovarmuutta. Varautumisen ministerityöryhmä linjasi 17.3.2022, että hallitus valmistelee kiireisellä aikataululla toimia Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyksen vuoksi pahentuneen maatalouden kustannuskriisin helpottamiseksi ja huoltovarmuuden turvaamiseksi, jotka lisäävät tukea kotimaiselle ruoantuotannolle akuutissa tilanteessa arviolta noin 300 miljoonalla eurolla. Varautumisen ministerityöryhmä linjasi 31.3.2022 yhtenä nopeavaikutteisena toimena maatalouden energiaverojen palautuksen 45 miljoonan euron kertaluonteisesta lisäpalautuksesta vuoden 2021 osalta.
Lisäpalautus maksettaisiin palautusta vuodelta 2021 säädetyssä määräajassa hakeneille maatalouden harjoittajille, jotka ovat saaneet hyväksytyn palautuspäätöksen. Lisäpalautusta ei tarvitsisi erikseen hakea Verohallinnolta, vaan siitä tehtäisiin uusi valituskelpoinen päätös. Normaalitilanteessa lain mukaiset energiaveron palautukset maksetaan verovuodelta jälkikäteen Verohallinnolle tehtävän hakemuksen perusteella. Hakemuskäsittely on sidottu maatalouden tuloveroilmoituksiin ja niiden aikatauluihin. Vuoden 2021 osalta palautuspäätöksistä on suurin osa tehty ja palautukset myös maksettu maaliskuun aikana. Tavoitteena on, että esityksen mukainen lisäpalautus voitaisiin maksaa mahdollisimman pian lain tultua voimaan niille, jotka ovat jo saaneet hyväksytyn palautuspäätöksen. Niille, jotka eivät vielä ole saaneet päätöstä, lisäpalautus maksettaisiin, kun palautuspäätös on hyväksytty. Lisäpalautuksen käyttöönotosta on yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen mukaisesti tehtävä ilmoitus komissiolle 20 työpäivän kuluessa tuen voimaantulosta.
Esitys kasvattaisi valtion budjetin menoja kertaluonteisesti 45 miljoonalla eurolla vuonna 2022. Keskimäärin lisäpalautus olisi hakijaa kohti noin 1 300 euroa. Yleisimmin palautus jäisi alle 1 000 euron ja kolmasosalla hakijoista alle 500 euron. Lisäpalautuksesta lähes 99 prosenttia koskisi kevyttä polttoöljyä, jota käytetään lämmityksessä sekä erityisesti traktoreissa, kuivureissa ja muissa maataloudessa käytettävissä työkoneissa. Loppuosa koskisi pääasiassa raskasta polttoöljyä, jota käytetään lähinnä kasvihuoneissa. Asiantuntijakuulemisessa on esitetty, että energiaveron lisäpalautuksella on maatalouden kustannuksia alentava vaikutus.
Valiokunta puoltaa esitystä ja katsoo, että sille on olemassa painavat perusteet. Esitys mahdollistaa maatalouden harjoittajien tilanteen helpottamisen kertaluonteisesti nopealla aikataululla kustannuskriisissä, joka on entisestään merkittävästi pahentunut Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyksen seurauksena. Esitys on myös huoltovarmuuden kannalta perustelu.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa on sivuttu kysymyksiä koskien lain soveltamisalaa ja esityksen suhdetta päästövähennystavoitteisiin. Huomiota on kiinnitetty siihen, että maatalouden energiaverojen palautusjärjestelmä ei ole neutraali, koska se ei koske esimerkiksi nestekaasua. Lisäksi on esitetty, että myös maataloudelle traktori- ja työkoneurakointia suorittavien tulisi olla oikeutettuja palautukseen. Kasvava osa maatalouden traktori- ja työkonetyöstä tehdään nykyään urakoitsijoiden toimesta.
Valiokunta toteaa, että esityksen tavoitteena on nopeana toimenpiteenä mahdollistaa lisäpalautuksen maksaminen vuodelta 2021 hyväksyttyjen palautuspäätösten perusteella. Kyse on jo tapahtuneesta polttoaineiden kulutukseen perustuvasta lisäpalautuksesta, jolloin mahdollisilla soveltamisalan laajentamista koskevilla kysymyksillä ei ole vaikutusta esitykseen. Järjestelmän neutraalius suhteessa maataloudessa käytettäviin eri polttoaineisiin ja muu mahdollinen soveltamisalan laajennus olisi erikseen selvitettävä kysymys. Valiokunta pitää tärkeänä, että järjestelmän laajennus nestekaasuun ja muu mahdollinen soveltamisalan laajennus selvitettäisiin erikseen viipymättä.
Lisäpalautuksessa on kyse kertaluonteisesta tuesta, joka kohdistuu takautuvasti vuoden 2021 aikana tapahtuneeseen energiatuotteiden käyttöön. Palautus ei siten suoraan vaikuta maataloussektorin energiatuotteiden käyttöön eikä siten tästä näkökulmasta myöskään päästöihin. Asiantuntijakuulemisessa nousi kuitenkin esille kysymys siitä, voiko kertaluonteinen järjestely luoda odotuksia pysyvästä järjestelystä, jolloin esityksellä voisi olla vaikutuksia tulevaan päästökehitykseen. Tältä osin valiokunta korostaa lisäpalautuksen kertaluonteisuutta.