Viimeksi julkaistu 20.11.2025 16.06

Valiokunnan mietintö VaVM 21/2025 vp HE 94/2025 vp Valtiovarainvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi perintö- ja lahjaverolain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi perintö- ja lahjaverolain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta (HE 94/2025 vp): Asia on saapunut valtiovarainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. Asia on lisäksi lähetetty perustuslakivaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

Lausunto

Asiasta on annettu seuraava lausunto: 

  • perustuslakivaliokunta 
    PeVL 42/2025 vp

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa. 

Asiantuntijat

Verojaosto on kuullut: 

  • erityisasiantuntija Esa-Pekka Saari 
    valtiovarainministeriö
  • finanssiasiantuntija Tony Valve 
    valtiovarainministeriö
  • johtava asiantuntija Mia Keskinen 
    Verohallinto
  • johtaja, pääekonomisti Penna Urrila 
    Elinkeinoelämän keskusliitto ry
  • veroasiantuntija Saara Hietanen 
    Finnwatch ry
  • veroasiantuntija Simo Valtti 
    Perheyritysten liitto ry
  • pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola 
    Veronmaksajain Keskusliitto ry
  • professori Pekka Nykänen 
  • Senior Fellow Timo Viherkenttä 

Verojaosto on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Ajatuspaja Libera
  • Kalevi Sorsa -säätiö
  • Keskuskauppakamari
  • SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
  • Suomen Yrittäjät ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi perintö- ja lahjaverolakia, veronlisäyksestä ja viivekorosta annettua lakia ja kiinteistöverolakia. 

Esityksen mukaan perintö- ja lahjaverotusta kevennettäisiin. Verotettavan perintöosuuden alaraja korotettaisiin 20 000 eurosta 30 000 euroon. Verotettavan lahjan alaraja korotettaisiin 5 000 eurosta 7 500 euroon. Ehdotus toteutettaisiin muuttamalla perintö- ja lahjaveroasteikkojen progressioportaiden euromääriä sekä laissa säädettyjä pienimpiä verotettavia määriä. Lisäksi korotettaisiin tavanomaisen koti-irtaimiston verovapaata määrää 4 000 eurosta 7 500 euroon. 

Sukupolvenvaihdoshuojennusta perintöverotuksessa muutettaisiin siten, että jos perillisen verotettavaan perintöosuuteen kuuluu huojennuksessa edellytetty osuus maatilan tai muun yrityksen omistamiseen oikeuttavista osakeyhtiön osakkeista eikä perillinen alaikäisyytensä vuoksi voi jatkaa yhtiön toimintaa hallituksen jäsenenä tai toimitusjohtajana, katsotaan verovelvollisen jatkamiseksi myös se, että alaikäisen perillisen edunvalvoja jatkaa osakeyhtiössä harjoitettua yritystoimintaa. 

Veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain säännöksen mukaista maksamattomalle perintöverolle laskettavaa viivästyskorkoa alennettaisiin nykyisestä. Ehdotuksen mukaan viivästyskorko olisi Suomen Pankin korkolain nojalla vahvistama viitekorko lisättynä kahdella prosenttiyksiköllä nykyisen 3,5 prosenttiyksikön lisäyksen sijasta. 

Perintö- ja lahjaverolakiin ja kiinteistöverolakiin lisättäisiin säännökset, joiden nojalla oikaisuvaatimuksen käsittelyyn sovellettaisiin täydentävästi verotusmenettelystä annettua lakia. 

Esitys liittyy valtion vuoden 2026 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. 

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2026 alusta. Perintö- ja lahjaverolakia sovellettaisiin tapauksiin, joissa verovelvollisuus on alkanut lain tultua voimaan. Lakia sovelletaan myös lain voimaan tullessa vireillä olevan tai lain voimaantulon jälkeen vireille tulevan oikaisuvaatimuksen käsittelyyn. Veronlisäyksestä ja viivekorosta annettua lakia sovellettaisiin ensimmäisen kerran maksamatta olevaan perintöveroon lain voimaantulopäivästä alkaen. Kiinteistöverolakia sovellettaisiin lain voimaan tullessa vireillä olevan tai lain voimaantulon jälkeen vireille tulevan oikaisuvaatimuksen käsittelyyn. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Yleistä

Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.  

Esityksellä toteutetaan hallituksen puoliväliriihessä päättämät perintö- ja lahjaverotukseen tehtävät muutokset. Ehdotetut muutokset edistävät hallituksen veropolitiikan tavoitteita kotitalouksien ostovoiman kohentumisesta, talouskasvun edellytysten vahvistumisesta sekä työntekoon ja yrittäjyyteen kannustamisesta ja kotimaisen omistajuuden tukemisesta.  

Esityksessä ehdotetaan useita muutoksia perintö- ja lahjaverolakiin. Siltä osin kuin esityksessä ehdotetaan lisättäväksi kiinteistöverolakiin sekä perintö- ja lahjaverolakiin säädösviittaus verotusmenettelystä annettuun lakiin oikaisuvaatimuksen käsittelyn osalta valiokunnalla ei ole huomautettavaa. 

Perustuslakivaliokunta on antamassaan lausunnossa arvioinut esityksessä ehdotettua sääntelyä koskien alaikäisen perillisen sukupolvenvaihdoshuojennusta perintöverotuksessa. Perustuslakivaliokunta toteaa käsityksenään, että esityksen perusteluissa (s. 15—16) kuvatut sääntelyn elinkeino- ja työllisyyspoliittiset tavoitteet ovat perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttäviä perusteita veronhuojennusjärjestelmään ehdotetulle muutokselle. Ehdotettu sääntely ei myöskään ole mielivaltaista, eikä se loukkaa suhteellisuusvaatimusta. Perustuslakivaliokunta esittää, että lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.  

Perintö- ja lahjaveroasteikot sekä verovapaa tavanomainen koti-irtaimisto

Perintö- ja lahjaveroa ehdotetaan kevennettäväksi kotitalouksien ostovoiman kohentamiseksi. Perintöverotuksessa pienin verotettava määrä ehdotetaan korotettavaksi 20 000 eurosta 30 000 euroon ja lahjaverotuksessa 5 000 eurosta 7 500 euroon. Muutos toteutetaan muuttamalla perintö- ja lahjaveroasteikkoja sekä korottamalla pienimpiä verotettavia euromääriä. Ehdotetut asteikkomuutokset keventävät verotusta kaiken kokoisten perintöjen ja lahjojen osalta, sillä veroa alkaisi kertyä vasta aiempaa korkeamman alarajan kohdalta. Veron suhteellista muutosta tarkasteltaessa muutos hyödyttäisi kuitenkin enemmän pienien perintöjen ja lahjojen saajia, koska verotuksen euromääräinen muutos ei olisi riippuvainen perinnön tai lahjan koosta.  

Perintö- ja lahjaverosta vapaan tavanomaisen koti-irtaimiston arvoa ehdotetaan korotettavaksi nykyisestä 4 000 eurosta 7 500 euroon. Tavanomaisen koti-irtaimiston verosta vapaaseen määrään on tehty viimeksi kuluttajahintaindeksin muutosta vastaava tarkistus vuoden 2008 alusta voimaan tulleella muutoksella. Esityksessä on arvioitu, että vaikka lahjan alarajalla ei ole välttämätöntä yhteyttä tavanomaisen koti-irtaimiston verovapaaseen määrään, voidaan vastaavan suuruista korotusta verovapaaseen määrään pitää mitoitukseltaan kohtuullisena, kun otetaan huomioon inflaatiotarkistuksen tarve sekä hallinnollisen taakan ehkäisemiseen ja Verohallinnon neuvontatehtävän vähentämiseen liittyvät tavoitteet. 

Esityksessä ehdotettujen muutosten on kokonaisuudessaan arvioitu vähentävän valtion verotuloja yhteensä noin 81 miljoonalla eurolla vuositasolla, minkä arvioidaan aiheutuvan pääosin asteikkomuutoksista ja muilta osin perintöveron viivästyskoron alentamisesta. Asteikkomuutoksen arvioidaan vähentävän verotuottoja noin 62 miljoonaa euroa vuositasolla. Ehdotuksella koskien perintö- ja lahjaverosta vapaata tavanomaista koti-irtaimistoa ei arvioida olevan mainittavaa vaikutusta valtion verotulojen määrään.  

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ehdotettuja muutoksia on pääsääntöisesti kannatettu. Muutosten on muun muassa nähty parantavan perintöverotuksen oikeudenmukaisuutta erityisesti pienehköjä perintöjä saavien kannalta, mutta myös perintöverotusta kokonaisuutena arvioitaessa. Veroasteikon alarajan korotus on nähty osin myös inflaatiokorjauksen luonteisena. Myös verovapaan lahjan alarajan korotusta on pidetty luontevana ja perusteltuna samoin kuin tavanomaisen koti-irtaimiston verovapaan määrän korotusta 7 500 euroon. Eräät kuultavista ovat kuitenkin esittäneet, että veron kevennys tulisi kompensoida korottamalla suurimpien perintöjen ja lahjojen veroa sekä peruuttamalla lahjaveron alarajan korotus.  

Hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää veroasteikkomuutoksia ja verovapaan tavanomaisen koti-irtaimiston määrän korottamista koskevia muutoksia tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina. Perintö- ja lahjaveroasteikkojen keventämisen tavoitteena on keventää perintö- ja lahjaverotusta ja kohentaa kotitalouksien ostovoimaa. Perintöveroasteikon alaraja kuten myös tavanomaisen koti-irtaimiston verovapaa määrä on ollut muuttamattomana pitkään, joten alarajan korotuksella voidaan nähdä myös indeksitarkistuksen piirteitä. Tavanomaisen koti-irtaimiston verovapaan määrän korotuksen myötä voidaan myös ehkäistä hallinnollista taakkaa ja työtä. 

Viivästyskoron alentaminen

Maksamattomalle perintöverolle laskettavaa viivästyskoroa ehdotetaan alennettavaksi.  

Perintöveron pidennettyä maksuaikaa on pidennetty kahdesta vuodesta 10 vuoteen vuoden 2024 alusta voimaan tulleella lailla. Tuolloin tavoitteena oli lieventää perintöveron välittömään maksuvelvollisuuteen liittyviä rahoitusvaikeuksia, joita tyypillisesti aiheutuu erityisesti epälikvidejä varoja periville. Samassa yhteydessä säädettiin voimassa olevan lain mukaisesta maksamattomalle perintöverolle laskettavasta viivästyskorosta, joka on kutakin kalenterivuotta edeltävän puolivuotiskauden korkolain 12 §:ssä tarkoitettu viitekorko lisättynä 3,5 prosenttiyksiköllä. Maksamattomalle perintöverolle laskettava viivästyskorko on 8,0 prosenttiyksikköä vuodelta 2025. Esityksessä nykyinen 3,5 prosenttiyksikön lisäys Suomen Pankin vahvistamaan viitekorkoon ehdotetaan alennettavaksi kahden prosenttiyksikön suuruiseksi. 

Perintöveron viivästyskoron alentamista koskevalla ehdotuksella arvioidaan olevan suoria verotuottovaikutuksia, jotka aiheutuvat ensisijaisesti verotuottojen lykkääntymisestä ja pienenevistä viivästyskorkomaksuista. Vuodesta 2026 lähtien viivästyskoron alennuksen arvioidaan vähentävän verotuottoja noin 20 miljoonaa euroa vuodessa koko kehyskauden ajan.  

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ehdotettua viivästyskoron alentamista on kannatettu. Muutoksen on nähty lieventävän perintöveron maksuvelvollisuuteen liittyviä rahoitusvaikeuksia niissä tilanteissa, joissa jäämistöön kuuluu pääosin epälikvidejä varoja. Huomiota on kuitenkin kiinnitetty myös siihen, että viivästyskoron tulee edelleen olla niin korkea, ettei se heikennä kannustinta maksaa perintövero eräpäivänä.  

Saadun selvityksen ja hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen perusteella valiokunta pitää ehdotettua viivästyskoron alentamista tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Velvollisuutta maksaa perintövero ennen kuin perittyjä varoja voidaan käyttää veron maksun rahoittamiseen, on tarkoituksenmukaista edelleen lieventää viivästyskorkoa alentamalla perintöverosta aiheutuvien rahoitusvaikeuksien helpottamiseksi, siten kuitenkin, että huomioon otetaan korkotason merkitys kannustimena maksaa perintövero. 

Alaikäisen perillisen sukupolvenvaihdoshuojennus perintöverotuksessa

Liittyen alaikäisen perillisen sukupolvenvaihdoshuojennukseen perintöverotuksessa esityksessä ehdotetaan, että verovelvollisen jatkamisena pidetään myös sitä, että alaikäisen perillisen edunvalvoja jatkaa yritystoimintaa osakeyhtiössä. Tavoitteena on mahdollistaa veronhuojennus tilanteessa, jossa perinnönjättäjän kuoltua yllättäen yrityksen sukupolvenvaihdos hänen perilliselleen ei ole mahdollista siitä syystä, että perillinen ei alaikäisyytensä vuoksi voi jatkaa yritystoimintaa. Jos perillisen verotettavaan perintöosuuteen kuuluu vähintään 10 prosentin osuus maatilan tai muun yrityksen omistamiseen oikeuttavista osakeyhtiön osakkeista eikä perillinen alaikäisyytensä vuoksi voi jatkaa toimintaa hallituksen jäsenenä tai toimitusjohtajana, katsotaan verovelvollisen jatkamiseksi myös alaikäisen perillisen edunvalvojan osakeyhtiössä jatkama yritystoiminta. 

Muutoksen taustalla on korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu KHO 2015:166, jossa katsottiin, että osakeyhtiömuotoisen yrityksen osakkeita saaneelle alaikäiselle perilliselle ei voida myöntää perintöveron huojennusta siinäkään tapauksessa, että alaikäisen perillisen edunvalvoja osallistuu yritystoiminnan harjoittamiseen ja huojennusedellytykset muilta osin täyttyisivät. Tämä oikeustila on tarkoitus muuttaa nyt annetulla esityksellä.  

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ehdotetun muutoksen on muun muassa nähty lisäävän perintöveron oikeudenmukaisuutta sekä tukevan yritystoiminnan jatkamis- ja työllistämisedellytyksiä. Toisaalta kuulemisessa on suhtauduttu kriittisesti siihen, että alaikäinen perillinen voisi saada huojennuksen riippumatta iästä tai aikomuksestaan jatkaa henkilökohtaisesti yritystoimintaa täysi-ikäisenä. Muutoksen on myös nähty avaavan uusia verosuunnittelumahdollisuuksia. Kuulemisessa on myös esitetty, että vastaava mahdollisuus olisi hyvä liittää myös lahjaverotukseen. 

Kuten esityksessä on arvioitu, ilman ehdotettua muutosta alaikäiselle perilliselle aiheutuva perintöverokustannus voi aiheuttaa haitallisia vaikutuksia yrityksen toiminnan jatkuvuudelle ja työllistämisedellytyksille vastaavalla tavalla kuin muissakin sellaisissa tilanteissa, joita varten perintö- ja lahjaverolain 55 §:n huojennus on tarkoitettu. Veron kantaminen täysimääräisenä alaikäiseltä perilliseltä voi myös johtaa sosiaaliselta kannalta epätyydyttäviin tai kohtuuttomiin tilanteisiin, esimerkiksi kun kyse on puolisoiden yhdessä harjoittamasta yritystoiminnasta, joka on ollut perheen ainoa tai pääasiallinen toimeentulon lähde. Kyse voi olla myös tilanteesta, jossa alaikäisen perillisen on tarkoitus olla pitkäaikainen omistaja ja hän myös yleensä täysi-ikäiseksi tultuaan jatkaa yritystoimintaa yhtiön hallituksen jäsenenä tai toimitusjohtajana. Edellä mainitut seikat huomioon ottaen valiokunta pitää ehdotettua muutosta perusteltuna.  

Kuten esityksessä on todettu, yritystoiminnan jatkuvuuden ja työpaikkojen säilymisen vaarantuminen on kriittisempää asetelmissa, joissa perinnönjättäjän kuolemaan liittyy yllätyksellisyyttä ja varautumattomuutta. Esityksen mukaisesti elinaikana tehdyissä järjestelyissä lahjoitus jatkajalle voidaan toteuttaa halutulla tavalla, eikä lahjoitusjärjestelyissä ole perintöverotusta vastaavaa perinnönjättäjän kuolemasta johtuvaa yllätyksellisyyttä. Ehdotetun sääntelyn laajentamisen alaikäisille tehtäviin lahjoituksiin on nähty sisältävän myös ilmeisen vaaran keinotekoisista järjestelyistä. Tähän nähden muutoksen rajaaminen koskemaan vain perintöverotusta on perusteltua.  

Asiantuntijakuulemisessa on myös esitetty, että yritystoiminnan jatkajaksi tulisi hyväksyä myös perinnönjättäjän testamentissaan nimeämä muu henkilö, tyypillisesti testamentin erityinen toimeenpanija. Tältä osin valiokunta viittaa holhoustoimesta annetun lain 10 §:n 4 kohtaan, jonka mukaan tuomioistuimen on määrättävä edunvalvoja, jos testamentissa on määrätty, että saajalle tuleva omaisuus on uskottava muun henkilön kuin saajan edunvalvojan hoidettavaksi, ja edunvalvojan määrääminen hoitamaan saatua omaisuutta on saajan edun mukaista. Kyseistä lainkohtaa koskevissa lain esitöissä (HE 146/2025 vp, s. 32) on todettu, että esimerkiksi testamentin tekijälle, joka testamenttaa omaisuuttaan alaikäiselle, saattaa olla tärkeää, että omaisuutta hoitaa saajan alaikäisyyden aikana henkilö, johon testamentin tekijä luottaa, ja että ehdotettu säännös tekee mahdolliseksi tällaisen järjestelyn. Edellä mainitut seikat huomioon ottaen valiokunta ei pidä perusteluna tai tarpeellisena säätää erillisestä testamentin toimeenpanijasta. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Valtiovarainvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 94/2025 vp sisältyvät 1.—3. lakiehdotuksen. 
Helsingissä 20.11.2025 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Markus Lohi kesk 
 
varapuheenjohtaja 
Saara Hyrkkö vihr 
 
jäsen 
Otto Andersson 
 
jäsen 
Markku Eestilä kok 
 
jäsen 
Janne Heikkinen kok 
 
jäsen 
Timo Heinonen kok 
 
jäsen 
Marko Kilpi kok 
 
jäsen 
Jari Koskela ps 
 
jäsen 
Suna Kymäläinen sd 
 
jäsen 
Aki Lindén sd 
 
jäsen 
Mika Lintilä kesk 
 
jäsen 
Minna Reijonen ps 
 
jäsen 
Jari Ronkainen ps 
 
jäsen 
Joona Räsänen sd 
 
jäsen 
Hanna Sarkkinen vas 
 
jäsen 
Sari Sarkomaa kok 
 
jäsen 
Sami Savio ps 
 
jäsen 
Ville Valkonen kok 
 
jäsen 
Pia Viitanen sd 
 
varajäsen 
Juha Mäenpää ps 
 
varajäsen 
Saku Nikkanen sd 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Tarja Järvinen  
 

Vastalause 1 /sd

Perustelut

Perintöveroasteikon alaraja on ollut pitkään muuttumaton suhteessa hintoihin ja varallisuuseriin. Nostamalla verotettavan perintöosuuden alaraja 40 000 euroon kevennetään verotusta erityisesti pienten ja keskikokoisten jäämistöjen osalta, vähennetään hallinnollista työtä sekä vahvistetaan verojärjestelmän hyväksyttävyyttä. Muutos vastaa käytännössä myöhässä tehtyä indeksikorjausta. 

Suurimpien jäämistöjen verotusta on perusteltua kiristää maltillisesti. Esitämme, että yli 1 000 000 euron ylittävältä osalta veroprosenttia korotetaan 3 prosenttiyksiköllä kaikissa veroluokissa (I ja II). Muutos kohdistuu vain varakkaimpaan kymmenyksen murto-osaan, tukee tulo- ja varallisuuserojen kohtuullistamista ja kompensoi alarajan noston fiskaalista vaikutusta. 

Maksamattomalle perintöverolle laskettavan viivästyskoron tason kohtuullistaminen (viitekorko + 2 prosenttiyksikköä) hyväksytään hallituksen esityksen mukaisena, jotta epälikvideihin jäämistöihin liittyviä rahoituspaineita lievennetään heikentämättä kannustimia maksaa vero ajallaan. 

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että 2. ja 3. lakiehdotus hyväksytään valiokunnan mietinnön mukaisena, että 1. lakiehdotus hyväksytään muutoin valiokunnan mietinnön mukaisena paitsi 13, 14 ja 19 a § muutettuina seuraavasti: (Vastalauseen muutosehdotukset) 

1.  

 
13 § 
Kun perintöosuus tai sen 12 §:n mukaan laskettu jäännös ei nouse Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 40 000 Muutosehdotus päättyy euroon, se on verosta vapaa. 
14 § 
Perintöveroa maksetaan I veroluokassa seuraavan asteikon mukaan: 
Verotettavan osuuden arvo euroinaVeron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroinaVeroprosentti ylimenevästä osastaValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 30 000–40 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 100 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 7 Poistoehdotus päättyy40 000–60 00080010 60 000–200 0002 80013 200 000–1 000 00021 00016 1 000 000–149 000Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 22 Muutosehdotus päättyy 
Perintöveroa maksetaan II veroluokassa seuraavan asteikon mukaan: 
Verotettavan osuuden arvo euroinaVeron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroinaVeroprosentti ylimenevästä osastaValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 30 000–40 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 100 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 19 Poistoehdotus päättyy40 000–60 0002 0002560 000–200 0007 00029200 000–1 000 00047 600311 000 000–295 600Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 36 Muutosehdotus päättyy 
19 a § 
Lahjaveroa maksetaan I veroluokassa seuraavan asteikon mukaan: 
Verotettavan osuuden arvo euroinaVeron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroinaVeroprosentti ylimenevästä osasta7 500–25 000100825 000–55 0001 5001055 000–200 0004 50012200 000–1 000 00021 900151 000 000–141 900Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 20 Muutosehdotus päättyy 
Lahjaveroa maksetaan II veroluokassa seuraavan asteikon mukaan: 
Verotettavan osuuden arvo euroinaVeron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroinaVeroprosentti ylimenevästä osasta7 500–25 0001001925 000–55 0003 4252555 000–200 00010 92529200 000–1 000 00052 975311 000 000–300 975Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 36 Muutosehdotus päättyy 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 20.11.2025
Joona Räsänen sd 
 
Suna Kymäläinen sd 
 
Saku Nikkanen sd 
 
Pia Viitanen sd 
 
Aki Lindén sd 
 

Vastalause 2 /kesk

Perustelut

Jotta hallitusohjelmassakin oleva maksuaikakirjaus helpottaisi merkittävästi yritysten sukupolvenvaihdoksiin ja muihin epälikvidiä omaisuutta koskeviin tilanteisiin liittyviä ongelmia, kymmenen vuoden maksuaika olisi toteutettava vastaavanlaisena sekä perintö- että lahjaverolle. 

Hallituksen esitysluonnoksen mukaan perintöveron korkoa alennettaisiin, mutta lahjaverolle ei edelleenkään tulisi vastaavaa maksuaikamahdollisuutta.  

Kuten hallituksen esityksessä tuodaan ilmi, niin sukupolvenvaihdoksista hyvin pieni osa tapahtuu perintönä valtaosan tapahtuessa lahjoina. Sukupolvenvaihdoshuojennuksen vaikutuksesta valtaosa kohdistuu nimenomaan lahjaveroon ja vain pieni osa perintöihin. 

Keskustalle tuntemattomaksi jääneen syyn vuoksi pääministeri Orpon kokoomusjohtoinen hallitus syrjii kuitenkin jälleen lahjaverotilanteita ja asettaa ne heikompaan asemaan perintöveroon nähden maksuajan osalta.  

Suomessa perintö- ja lahjaverotuksessa on vakiintuneesti aiemmin noudatettu linjaa, jossa lahjaverotus on enintään yhtä ankaraa kuin perintöverotus. Syynä on se, että jos perintövero on kevyempi kuin lahjavero, se johtaa käytännössä ns. lukkiutumisvaikutukseen, jossa lahjoja ei anneta, vaan jäädään odottamaan omaisuuden omistajan kuolemaa. 

On vaikea ymmärtää, miksi Orpon hallitus on tehnyt tästä poikkeuksen. Koska hallitus haluaa tarjota maksuajan vain perintöverotukseen, voi tämä johtaa jopa siihen, että muutos siirtää eteenpäin perheyrityksen omistajan elinaikana tapahtuvia sukupolvenvaihdoksia. Varsinkin tilanteissa, joihin ei sovellu sukupolvenvaihdoshuojennus ja joissa kerralla maksettava lahjaveron määrä olisi siten varsin suuri.  

Lisäksi hallituksen ratkaisu, jossa perintöveron maksamista voi viivästyttää siten, että se maksetaan yhdellä kertaa kymmenen vuoden kuluttua, on sekin jossain määrin omituinen ratkaisu. Tällainen 10 vuoden mittainen ns. bullet-laina johtaa kaikkein suurimpiin verotulon viivästymisvaikutuksiin valtiolle ja suurimpiin mahdollisiin luottotappioriskeihin.  

Toimivampi ja paremmin asiansa ajava ratkaisu olisi sellainen, että perintö- ja lahjaveron maksuaika olisi kymmenen vuotta, mutta maksu tehtäisiin vuotuisissa 1/10 tasaerissä kymmenen vuoden aikana. 

Keskustan mielestä perintö- ja lahjaveron viivästyskorko voitaisiin rajoittaa valtion viitekoron suuruiseksi. Nykyisellään korko on Suomen Pankin vahvistama viitekorko lisättynä 3,5 prosenttiyksiköllä. Hallituksen ehdottama uusi korko on viitekorko lisättynä kahdella prosenttiyksiköllä. Hallituksen toimenpide on oikean suuntainen, mutta vaatimaton muutos, koska edelleenkin perintöveron maksuajalta peritään lisäkorkoa.  

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että hyväksytään yksi lausuma. (Vastalauseen lausumaehdotus) 

Vastalauseen lausumaehdotus

Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto valmistelee ja antaa tarvittavat esitykset, joilla lahjaverolle annetaan vastaava maksuaika kuin perintöverolle alentaen samalla perintö- ja lahjaveron viivästyskorko Suomen Pankin viitekoron suuruiseksi ja uudistaen maksuaikaa siten, että veron voisi maksaa kymmenen vuoden aikana vuotuisina yhden kymmenysosan tasaerinä. 
Helsingissä 20.11.2025
Markus Lohi kesk 
 
Mika Lintilä kesk 
 

Vastalause 3 /vihr

Perustelut

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettaviksi perintö- ja lahjaverolakia, veronlisäyksestä ja viivekorosta annettua lakia ja kiinteistöverolakia. Esityksen mukaan perintö- ja lahjaverotusta ke-vennettäisiin. Verotettavan perintöosuuden alaraja korotettaisiin 20 000 eurosta 30 000 euroon, jonka lisäksi verotettavan lahjan alaraja korotettaisiin 5 000 eurosta 7 500 euroon. Ehdotus toteu-tettaisiin muuttamalla perintö- ja lahjaveroasteikkojen progressioportaiden euromääriä sekä laissa säädettyjä pienimpiä verotettavia määriä. Lisäksi korotettaisiin tavanomaisen koti-irtaimiston ve-rovapaata määrää 4 000 eurosta 7 500 euroon. 

Nykyisessä heikossa julkisen talouden tilanteessa ei ole perusteltua heikentää perintöveron tuottoa nostamalla perintöverotuksen alarajoja. Vaikka hallituksen esittämät perintöveron kevennykset kohdistuvat perintöverotuksen alarajoihin, hyötyvät muutoksesta euromääräisesti selvästi eniten korkeimmat tulokymmenykset, eli kaikista hyvätuloisimmat suomalaiset. Vihreiden näkemyksen mukaan suurimpien perintöjen verotuksen kiristäminen olisi perusteltua. 

Esityksessä ehdotetaan lisäksi, että veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain säännöksen mu-kaista maksamattomalle perintöverolle laskettavaa viivästyskorkoa alennettaisiin nykyisestä. Eh-dotuksen mukaan viivästyskorko olisi Suomen Pankin korkolain nojalla vahvistama viitekorko li-sättynä kahdella prosenttiyksiköllä nykyisen 3,5 prosenttiyksikön lisäyksen sijasta. Tätä muutosta voi pitää perusteltuna. Hyvin toteutettu perintövero on järkevä tapa hillitä varallisuuden keskitty-mistä ja vahvistaa julkista taloutta. Perintövero kohdistuu ylisukupolviseen varallisuuteen, joka on eriarvoisuuden kannalta olennaista. Perintövero ei juurikaan heikennä työnteon ja säästämisen kannustimia ja se on verona tehokkaampi kuin esimerkiksi ansiotulovero, joka kohdistuu omalla toimeliaisuudella hankittuihin tuloihin. 

Perintöveron oikeudenmukaisuuden ja hyväksyttävyyden varmistamiseksi on huolehdittava, ettei perintövero johda kohtuuttomiin tilanteisiin. Verojärjestelmässä tulee olla riittävästi kykyä vastata esimerkiksi tilanteisiin, joissa perinnön osan verotusarvo osoittautuu myyntihintaa korkeammaksi. 

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että 2. ja 3. lakiehdotus hyväksytään valiokunnan mietinnön mukaisena, että 1. lakiehdotus hyväksytään muutettuna, (Vastalauseen muutosehdotukset) 

Vastalauseen muutosehdotukset

1. Laki perintö- ja lahjaverolain Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 14 ja 19 a §:n Muutosehdotus päättyy muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan perintö- ja lahjaverolain (378/1940) Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 7 b, 13,  Poistoehdotus päättyy14Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi , 19 Poistoehdotus päättyy ja 19 a § Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi sekä 43 §:n 2 momentti Poistoehdotus päättyy, sellaisina kuin ne ovatValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi , 7 b, 13 ja 19 § laissa 1063/2007, 14 ja 19 a § Poistoehdotus päättyy laissa 1320/2016 Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi ja 43 §:n 2 momentti laissa 783/2016, sekä Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi lisätään Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 55 §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 1110/1994, 909/2001, 559/2005, 1144/2005 ja 523/2010, uusi 9 momentti Poistoehdotus päättyy seuraavasti: 
14 § 
Perintöveroa maksetaan I veroluokassa seuraavan asteikon mukaan: 
Verotettavan osuuden arvo euroinaVeron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroinaVeroprosentti ylimenevästä osastaValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 3 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 20 Muutosehdotus päättyy 000–40 000100Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 7  Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 8 Muutosehdotus päättyy40 000–60 000Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 800 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1 700 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 10 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 11 Muutosehdotus päättyy60 000–200 000Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 2 800 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 3 900 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 13 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 14 Muutosehdotus päättyy200 000–1 000 000Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 21 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 23 500 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 16 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 17 Muutosehdotus päättyy1 000 000–Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 149 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 159 500 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 19 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 20 Muutosehdotus päättyy 
Perintöveroa maksetaan II veroluokassa seuraavan asteikon mukaan: 
Verotettavan osuuden arvo euroinaVeron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroinaVeroprosentti ylimenevästä osastaValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 3 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2 Muutosehdotus päättyy0 000–40 000100Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 19 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 21 Muutosehdotus päättyy40 000–60 000Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 2 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4 300 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 25 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 27 Muutosehdotus päättyy60 000–Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 200 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1 000 000 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 7 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 9 300 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 29 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 33 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 200 000–1 000 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 47 600 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 31 Poistoehdotus päättyy1 000 000–Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 295 600 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 319 900 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 33 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 36 Muutosehdotus päättyy 
19 a § 
Lahjaveroa maksetaan I veroluokassa seuraavan asteikon mukaan: 
Verotettavan osuuden arvo euroinaVeron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroinaVeroprosentti ylimenevästä osastaValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 7 500–25 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4 000—17 000 Muutosehdotus päättyy1008Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 25 000–55 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 17 000—50 000 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 1 500 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1 140 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 10 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 11 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 55 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 50 Muutosehdotus päättyy 000–200 000Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 4 500 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4 770 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 12 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 14 Muutosehdotus päättyy200 000–1 000 000Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 21 900 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 25 770 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 15 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 17 Muutosehdotus päättyy1 000 000–Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 141 900 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 161 770 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 17 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 20 Muutosehdotus päättyy 
Lahjaveroa maksetaan II veroluokassa seuraavan asteikon mukaan: 
Verotettavan osuuden arvo euroinaVeron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroinaVeroprosentti ylimenevästä osastaValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 7 500–25 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4 000—17 000 Muutosehdotus päättyy100Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 19 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 21 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 25 000–55 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 17 000—50 000 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 3 425 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2 830 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 25 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 27 Muutosehdotus päättyy55 000–Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 200 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1 000 000 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 10 925 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 11 740 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 29 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 33 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 200 000–1 000 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 52 975 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 31 Poistoehdotus päättyy1 000 000–Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 300 975 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 325 240 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 33 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 36 Muutosehdotus päättyy 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
Jos verovelvollisuus on alkanut ennen tämän lain voimaantuloa, sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä. Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Tämän lain voimaan tullessa vireillä olevan tai lain voimaantulon jälkeen vireille tulevan oikaisuvaatimuksen käsittelyyn sovelletaan kuitenkin tämän lain 43 §:n 2 momenttia. Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Jos perintöverotusta toimitettaessa pesän varoihin on lisättävä ennen tämän lain voimaantuloa annettu tällä lailla muutettavan lain 16 §:n 1 momentissa tarkoitettu lahja, perintöverosta vähennettävä määrä lasketaan tämän lain 19 a §:n mukaan. Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Jos lahjaveroa määrättäessä on otettava huomioon ennen tämän lain voimaantuloa annettu tällä lailla muutettavan lain 20 §:n 2 momentissa tarkoitettu lahja, lahjojen yhteismäärästä määrättävästä lahjaverosta vähennettävä määrä lasketaan tämän lain 19 a §:n mukaan. Poistoehdotus päättyy 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 20.11.2025
Saara Hyrkkö vihr 
 

Vastalause 4 /vas

Perustelut

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettaviksi perintö- ja lahjaverolakia, veronlisäyksestä ja viivekorosta annettua lakia ja kiinteistöverolakia. Esityksen mukaan perintö- ja lahjaverotusta ke-vennettäisiin. Verotettavan perintöosuuden alaraja korotettaisiin 20 000 eurosta 30 000 euroon. Verotettavan lahjan alaraja korotettaisiin 5 000 eurosta 7 500 euroon. Ehdotus toteutettaisiin muuttamalla perintö- ja lahjaveroasteikkojen progressioportaiden euromääriä sekä laissa säädettyjä pienimpiä verotettavia määriä. Lisäksi korotettaisiin tavanomaisen koti-irtaimiston verovapaata määrää 4 000 eurosta 7 500 euroon.  

Me emme näe, että nykyisessä heikossa julkisen talouden tilanteessa on varaa heikentää perintöveron tuottoa nostamalla perintöverotuksen alarajoja. Tilanteessa, jossa kaikista pienituloisimmilta leikataan ja köyhyys lisääntyy, ei ole perusteltua julkisten varojen käyttöä keventää perintöverotusta. Vaikka hallituksen esittämät perintöveron kevennykset kohdistuvat perintöverotuksen alarajoihin, hyötyvät muutoksesta euromääräisesti selvästi eniten korkeimmat tulokymmenykset, eli kaikista hyvätuloisimmat suomalaiset. 

Esityksessä ehdotetaan lisäksi, että veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain säännöksen mu-kaista maksamattomalle perintöverolle laskettavaa viivästyskorkoa alennettaisiin nykyisestä. Eh-dotuksen mukaan viivästyskorko olisi Suomen Pankin korkolain nojalla vahvistama viitekorko li-sättynä kahdella prosenttiyksiköllä nykyisen 3,5 prosenttiyksikön lisäyksen sijasta. Vasemmisto-liitto näkee tämän esityksen perusteltuna. Tämä helpottaa niitä perimistilanteita, joissa omaisuu-den saanti viivästyy tai sen realisointi ei ole mielekästä. 

Vasemmistoliiton mielestä suurten varallisuuksien ja pääomien verotusta tulee kokonaisuudessaan vahvistaa. Useimmat verotuksen asiantuntijat pitävät perintöveroa "hyvänä verona", joka edistää talouden tehokasta toimintaa ja yhteiskunnallista tasa-arvoa sekä vahvistaa julkistaloutta. Perintöjen verotuksella lievennämme sukupolvesta toiseen siirtyvää epätasa-arvoa. Mikään maa ei ole täydellinen meritokratia, sillä perheen varallisuus ja tulotaso vaikuttavat ihmisten lähtökohtiin ja mahdollisuuksiin merkittävästi. Perintöjä verottamalla ja julkisilla palveluilla pystymme tarjoamaan ihmisille tasavertaisemmat lähtökohdat menestyä elämässä. Suomessa lähes kaksi kolmasosaa perinnöistä on verovapaita. Valtaosa perinnöistä ja lahjoista keskittyy jo valmiiksi varakkaille. Kasvavien varallisuuserojen aikana suurten perintöjen ja lahjojen verotusta on perusteltua kiristää.  

Vasemmistoliiton vaihtoehdossa perintöveron ehdot palautetaan sen mukaisiksi kuin ne olivat ennen Juha Sipilän hallituksen vuoden 2017 alusta voimaan astuneita varakkaita suosivia kevennyksiä. Samalla käynnistettäisiin laajempi perintö- ja lahjaverouudistuksen valmistelu, jossa kiristettäisiin suurten lahjojen ja perintöjen verotusta. Uudistuksessa myös helpotettaisiin pienten perintöjen vastaanottamista ja annettaisiin mahdollisuus jatkaa maksuaikaa siihen asti, että omaisuus siirtyy perinnönsaajan haltuun.  

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että 2. ja 3. lakiehdotus hyväksytään valiokunnan mietinnön mukaisena, että 1. lakiehdotus hyväksytään muutettuna, (Vastalauseen muutosehdotukset) että hyväksytään yksi lausuma. (Vastalauseen lausumaehdotus) 

Vastalauseen muutosehdotukset

1. Laki perintö- ja lahjaverolain Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 14 ja 19 a §:n Muutosehdotus päättyy muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan perintö- ja lahjaverolain (378/1940) Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 7 b, 13,  Poistoehdotus päättyy14Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi , 19 Poistoehdotus päättyy ja 19 a § Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi sekä 43 §:n 2 momentti Poistoehdotus päättyy, sellaisina kuin ne ovatValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi , 7 b, 13 ja 19 § laissa 1063/2007, 14 ja 19 a § Poistoehdotus päättyy laissa 1320/2016 Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi ja 43 §:n 2 momentti laissa 783/2016, sekä Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi lisätään Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 55 §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 1110/1994, 909/2001, 559/2005, 1144/2005 ja 523/2010, uusi 9 momentti Poistoehdotus päättyy seuraavasti: 
14 § 
Perintöveroa maksetaan I veroluokassa seuraavan asteikon mukaan: 
Verotettavan osuuden arvo euroinaVeron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroinaVeroprosentti ylimenevästä osastaValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 3 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 20 Muutosehdotus päättyy 000–40 000100Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 7  Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 8 Muutosehdotus päättyy40 000–60 000Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 800 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1 700 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 10 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 11 Muutosehdotus päättyy60 000–200 000Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 2 800 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 3 900 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 13 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 14 Muutosehdotus päättyy200 000–1 000 000Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 21 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 23 500 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 16 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 17 Muutosehdotus päättyy1 000 000–Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 149 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 159 500 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 19 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 20 Muutosehdotus päättyy 
Perintöveroa maksetaan II veroluokassa seuraavan asteikon mukaan: 
Verotettavan osuuden arvo euroinaVeron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroinaVeroprosentti ylimenevästä osastaValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 3 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2 Muutosehdotus päättyy0 000–40 000100Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 19 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 21 Muutosehdotus päättyy40 000–60 000Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 2 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4 300 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 25 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 27 Muutosehdotus päättyy60 000–Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 200 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1 000 000 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 7 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 9 300 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 29 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 33 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 200 000–1 000 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 47 600 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 31 Poistoehdotus päättyy1 000 000–Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 295 600 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 319 900 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 33 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 36 Muutosehdotus päättyy 
19 a § 
Lahjaveroa maksetaan I veroluokassa seuraavan asteikon mukaan: 
Verotettavan osuuden arvo euroinaVeron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroinaVeroprosentti ylimenevästä osastaValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 7 500–25 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4 000—17 000 Muutosehdotus päättyy1008Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 25 000–55 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 17 000—50 000 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 1 500 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1 140 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 10 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 11 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 55 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 50 Muutosehdotus päättyy 000–200 000Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 4 500 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4 770 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 12 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 14 Muutosehdotus päättyy200 000–1 000 000Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 21 900 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 25 770 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 15 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 17 Muutosehdotus päättyy1 000 000–Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 141 900 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 161 770 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 17 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 20 Muutosehdotus päättyy 
Lahjaveroa maksetaan II veroluokassa seuraavan asteikon mukaan: 
Verotettavan osuuden arvo euroinaVeron vakioerä osuuden alarajan kohdalla euroinaVeroprosentti ylimenevästä osastaValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 7 500–25 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4 000—17 000 Muutosehdotus päättyy100Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 19 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 21 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 25 000–55 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 17 000—50 000 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 3 425 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2 830 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 25 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 27 Muutosehdotus päättyy55 000–Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 200 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1 000 000 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 10 925 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 11 740 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 29 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 33 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 200 000–1 000 000 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 52 975 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 31 Poistoehdotus päättyy1 000 000–Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 300 975 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 325 240 Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi 33 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 36 Muutosehdotus päättyy 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
Jos verovelvollisuus on alkanut ennen tämän lain voimaantuloa, sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä. Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Tämän lain voimaan tullessa vireillä olevan tai lain voimaantulon jälkeen vireille tulevan oikaisuvaatimuksen käsittelyyn sovelletaan kuitenkin tämän lain 43 §:n 2 momenttia. Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Jos perintöverotusta toimitettaessa pesän varoihin on lisättävä ennen tämän lain voimaantuloa annettu tällä lailla muutettavan lain 16 §:n 1 momentissa tarkoitettu lahja, perintöverosta vähennettävä määrä lasketaan tämän lain 19 a §:n mukaan. Poistoehdotus päättyy 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Jos lahjaveroa määrättäessä on otettava huomioon ennen tämän lain voimaantuloa annettu tällä lailla muutettavan lain 20 §:n 2 momentissa tarkoitettu lahja, lahjojen yhteismäärästä määrättävästä lahjaverosta vähennettävä määrä lasketaan tämän lain 19 a §:n mukaan. Poistoehdotus päättyy 
 Lakiehdotus päättyy 

Vastalauseen lausumaehdotus

Eduskunta edellyttää, että hallitus käynnistää perintö- ja lahjaverojen kokonaisuusuudistuksen, jossa vahvistetaan verotuksen progressiota kiristämällä suurten lahjojen ja perintöjen verotusta. Kokonaisuudistuksessa tulisi myös helpottaa pienten perintöjen vastaanottamista ja antaa mahdollisuus jatkaa maksuaikaa siihen asti, että omaisuus siirtyy perinnönsaajan haltuun.  
Helsingissä 20.11.2025
Hanna Sarkkinen vas