Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Esityksessä ehdotetaan, että konesaleissa käytettävä sähkö siirretään alemmasta sähköveroluokasta II yleiseen sähköveroluokkaan I 1.7.2026. Muutoksen on arvioitu lisäävän valtion sähköverotuloja vuodelta 2026 noin 24 miljoonaa euroa. Esityksen mukaan valmisteverojen tilitysten ajoittumisesta johtuen valtion talousarvion mukainen kassaperusteinen verotuotto nousee noin 16 miljoonaa euroa vuonna 2026.
Verotuen poiston valmisteverotuloja lisäävän vaikutuksen arvioidaan esityksessä olevan vuositasolla noin 47 miljoonaa euroa vuoden 2026 tasolla. Konesalien ennustetun sähkön kulutuksen kasvun seurauksena vuositason verotuottovaikutus kasvaisi ajan myötä. Verotuen poiston valmisteverotuloja lisäävän vuositason vaikutuksen arvioidaan olevan noin 56 miljoonaa euroa vuoden 2027 tasolla ja noin 74 miljoonaa euroa vuoden 2029 tasolla.
Sähkön veroluokkien välinen ero on valtiontukea, joten alempaan veroluokkaan oikeutetut toimijat ovat valtiontuen saajia, joita koskevat EU:n valtiontukisäännöt.
Esityksessä on arvoitu, että sähköverotuen poistaminen nostaisi konesalitoimintaa harjoittavien yritysten kustannuksia verotuen poiston verran. Koska konesalien lopputuotteiden markkinahinta määräytynee pääosin kansainvälisillä markkinoilla, konesalien ei oleteta pystyvän viemään kustannuksia lopputuotteiden hintoihin ainakaan täysimääräisesti. Siten konesalitoimintaa harjoittavien yritysten voitot ennen yhteisöveroa alenisivat kutakuinkin verotuen poiston verran, minkä takia yhteisöverotulot alenisivat vuoden 2027 tasolla arviolta noin 11 miljoonaa euroa nykylain mukaisella yhteisöveron tasolla. Siten ehdotetun muutoksen julkista taloutta parantavan vaikutuksen esityksessä arvioidaan olevan vuonna 2027 nettomääräisesti noin 45 miljoonaa euroa.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa useat tahot kritisoivat datakeskusten sähköveron kiristymistä tuoden esille muun muassa suunnitteilla olevien datakeskusinvestointien vaarantuminen sekä ylipäätään Suomen aseman heikentymisen investointikohteena. Kuulemisessa on tuotu myös esille verotuksen ennakoitavuuden heikkeneminen, minkä on nähty pienentävän Suomen houkuttelevuutta investointiympäristönä. Esille on tuotu myös datakeskusinvestointien alueellinen merkitys sekä myös hukkalämmön hyödyntämisen merkitys kunnille.
Kuulemisessa on nostettu epäkohtana esille se, että datakeskuksia ei sähköverotuksessa kohdella kuten muuta teollisuutta. Tältä osin valiokunta toteaa, että datakeskustoiminta ei kuulu toimialaluokituksen mukaan teollisuuteen vaan palveluihin, jotka kuuluvat yleisen sähköveroluokan I piiriin kotitalouksien tapaan.
Esityksen mukaan viime vuosina merkittävästi kasvanut kiinnostus konesali-investointeihin Suomeen selittyy suurimmaksi osaksi Suomessa tarjolla olevasta edullisesta ja puhtaasta sähköstä, vakaasta sähköverkosta, puhtaasta vedestä ja viileästä ilmastosta. Hukkalämmön hyödyntämismahdollisuuden kaukolämmön tuotannossa tai muussa toiminnassa tarjoavat konesaleille liiketoimintamahdollisuuksia konesalitoiminnan lisäksi. Datakeskusinvestoinnit ovat kansainvälisesti voimakkaassa kasvussa, minkä on kuulemisessa nähty johtuvan etenkin tekoäly- ja pilvipalvelumarkkinan kasvusta, joka edellyttää kasvavaa palvelinkeskuskapasiteettia.
Esityksessä on tuotu esille konesalitoiminnan sähköintensiivisyys ja pääomavaltaisuus, jossa investointikustannuksista merkittävä osa on ulkomaista alkuperää olevia laitteistoja ja jossa työpanoksen osuus operointiaikana on pieni. Tällöin vaikutukset sijaintimaan työn kysyntään ja niiden käyttöajaltaan tuoma nettoarvonlisäys kansantalouteen ovat todennäköisesti vähäisiä, mutta yksittäisen kunnan kohdalla vaikutukset näyttäytyvät todennäköisesti positiivisemmilta.
Konesalien tulevaan sähkön kulutuksen määrään liittyy esityksen mukaan suuri epävarmuus. Tähän liittyen viitataan valtiovarainministeriön energiaverotuloennusteen taustalla olevaan työ- ja elinkeinoministeriön tuottamaan energiataseeseen, jonka mukaan konesalien sähkön kulutuksen arvioidaan nousevan noin 3,8 terawattituntiin vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaisi konesalien verotuen nousua noin 83 miljoonaan euroon vuonna 2030. Esityksessä myös viitataan julkisuudessa kerrottuihin useisiin konesaleihin liittyviin investointihankkeisiin, jotka toteutuessaan voivat potentiaalisesti nostaa Suomen sähkön kulutusta merkittävästi enemmän. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille kantaverkkoyhtiö Fingridin sähkönkulutusennuste, joka toimii kantaverkon suunnittelun pohjana, ja jonka mukaan Suomen sähkön kulutus kasvaa nykyisestä 83 terawattitunnista 123 terawattituntiin vuoteen 2030 mennessä ja 159 terawattituntiin vuoteen 2035 mennessä, sekä todettu, että sähkönkulutuksen kasvusta merkittävä osa johtuisi konesalien sähkönkulutuksen kasvusta.
Suomen asemaa ja vahvuuksia datakeskustoimialan kansainvälisessä kilpailussa sekä datakeskusten vaikutuksia talouteen, sähköjärjestelmään, ympäristöön ja turvallisuuteen on tarkasteltu Datakeskusten tiekartta -hankkeessa. Hankkeen loppuraportin mukaan Suomen tulisi pyrkiä saamaan oma osuutensa seuraavien vuosien aika tapahtuvasta datakeskusten investointiaallosta ja myös varmistaa, että datakeskukset tuovat parasta hyötyä Suomelle (ns. korkean lisäarvon datakeskukset). Loppuraportissa kiinnitetään huomiota myös datakeskusten määrän voimakkaan kasvun mahdollisiin vaikutuksiin sähkön hintaan sekä tarpeeseen datakeskusten osallistumisesta energiatuotannon kasvattamisen lisäksi myös sähköjärjestelmän häiriöttömän toiminnan varmistamiseen. Tältä osin loppuraportissa esitetään toimenpide-ehdotuksena fossiilittoman jouston järjestelmää.
Hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää esityksessä ehdotettuja muutoksia tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Tavoitteena on toteuttaa hallituksen linjaukset verotuottojen lisäämiseksi.
Valiokunta toteaa kuitenkin, että datakeskusinvestoinnit ovat kansainvälisesti voimakkaasti kasvussa ja datakeskusten keskittyminen on globaali megatrendi. Datakeskustoiminta on luonteeltaan uudenlaista toimintaa, jolla on erityisesti aluetaloudellisia vaikutuksia Suomessa. Kuten kuulemisessa on tuotu esille, Suomella on luontaista kilpailuetua datakeskushankkeista kilpailtaessa. Valiokunta pitää tärkeänä, että datakeskus-investointien kehitys Suomessa on hallittua siten, että Suomeen saadaan lisäarvoa tuottavaa datakeskustoimintaa. Datakeskuksiin liittyy myös mahdollisuus hukkalämmön hyödyntämiseen.
Valiokunta viittaa hallituksen tiedotteeseen 23.10.2025, jossa hallitus on ilmoittanut, että se varmistaa Suomen kilpailukyvyn kansantalouden ja kokonaisedun kannalta hyödyllisten datakeskusinvestointien toteuttamiseksi. Tiedotteen mukaan hallitus valmistelee tiekartan suositusten pohjalta tarvittavan tukimallin tavoitteen saavuttamiseksi. Fiskaaliset vaikutukset voivat olla enintään nykyisen sähköverotuen suuruiset. Tiedotteen mukaan hallitus päättää valmistelun päälinjoista mahdollisimman pian tiekartan valmistumisen jälkeen. Hallituksen tavoitteena on, että tuki on voimassa syksyllä 2026.
Talouspoliittinen ministerivaliokunta on 5.12.2025 tehnyt linjauksen määräaikaisen valtiontukiohjelman valmistelemisesta datakeskuksille. Asiaa koskevan tiedotteen mukaan hallitus valmistelee datakeskusten tiekartan suositusten pohjalta uuden valtiontukiohjelman kansantalouden ja kokonaisedun kannalta hyödyllisille datakeskuksille. Valmistelun lähtökohtana on määräaikainen, kymmenen vuoden veronpalautustuki, joka perustuu datakeskuksessa kulutettuun sähköön. Palautuksen vaikutus verotuottomenetyksiin on enintään 30 miljoonaa euroa. Tiedotteen mukaan lainsäädäntö valmistellaan siten, että se tulee voimaan 1.7.2026. Valmisteltavan tukiohjelman yksityiskohtaiset ehdot täsmennetään ja ehtojen yhteensopivuus EU:n valtiontukisääntelyn kanssa varmistetaan osana valmistelua.
Valiokunta pitää tärkeänä, että tukimalli otetaan käyttöön talouspoliittisen ministerivaliokunnan tekemän linjauksen mukaisesti.