Arvoisa puhemies! Esittävän taiteen valtionosuusjärjestelmän uudistus on osa laajempaa uudistuspakettia, josta on jo viime vaalikaudella toteutettu museolain ja museoiden rahoitusjärjestelmän uudistus sekä esittävän taiteen vapaan kentän valtionavustusrahoituksen uudistus. Uudistuksen taustalla on hyvin perusteellinen valmistelu, jota on tehty tiiviissä vuorovaikutuksessa kentän kanssa, ja tästä lausun kaikille sidosryhmille lämpimän kiitoksen.
Tähän esittävän taiteen valtionosuuksia koskevaan osuuteen jäi kuitenkin viime vaalikauden valmistelussa vielä muutamia ongelmakohtia, joiden ratkaiseminen siirtyi tälle vaalikaudelle, ja näihin ongelmakohtiin on jatketussa valmistelussa löytynyt mielestäni nyt varsin hyvät ratkaisut, ja myös kentältä saatu palaute on ollut enimmäkseen myönteistä. Korostan, että yhteistyö sidosryhmien kanssa on tästä aiheesta jatkunut siis oikeastaan jo vuosien ajan.
Uudistuksen jatkovalmistelua on ohjannut eduskunnan vuoden 2019 talousarvion yhteydessä hyväksymä lausuma, jossa edellytettiin, että esittävän taiteen valtionosuusuudistuksen valmistelun pitää edetä laaja-alaisesti ja että valmistelun yhteydessä arvioidaan huolellisesti eri mallien vaikutukset esittävän taiteen rahoitukseen ja toiminnan kehitykseen ja turvataan kaikkineen uudistukselle riittävät resurssit. Tästä kaikesta tehtiin kirjaus myös maan hallituksen ohjelmaan.
Ja nyt käsillä on hallituksen esitys valmiina eduskunnan käsittelyyn. Siinä ehdotetaan siis säädettäväksi laki esittävän taiteen edistämisestä, joka korvaisi nykyisellään teatteri‑ ja orkesterilait. Lain nimike ja soveltamisala olisivat teatteri‑ ja orkesterilakia tietyllä tavalla yleisemmät siten, että ne kattaisivat kaikki esittävän taiteen muodot eikä VOS-järjestelmän piiriin pääsemistä olisi rajattu vain tiettyihin esittävän taiteen muotoihin. Nykyisen teatteri‑ ja orkesterilain soveltamisessa myös tanssiteatterit on katsottu teattereiksi, ja vuonna 2014 lain soveltamisalaa laajennettiin koskemaan myös sirkukset. Tällä hetkellä lain soveltamisalaan ei kuitenkaan kuulu esimerkiksi kuorotoiminta.
Edellytykset valtionosuuden piiriin hyväksymiselle vastaisivat pääosin niitä edellytyksiä, mitä on nykyisessä teatteri‑ ja orkesterilaissa, mutta uusiakin edellytyksiä on: muun muassa toimintayksikön toimintaa johtavan henkilön kelpoisuutta koskeva edellytys sekä vaatimus monivuotisesta toimintayksikön tavoitteita, toimintaa ja taloutta koskevasta suunnitelmasta. Toimintayksikkö voitaisiin hyväksyä esittävän taiteen valtionosuusjärjestelmän piiriin joko toistaiseksi tai kolmen vuoden määräajaksi, ja tällä uudella lähestymistavalla pyritään siihen, että järjestelmä tukisi riittävästi sekä pitkäjänteistä kehittämistä että toisaalta myöskin sitä, että toimijakenttä voisi mahdollisuuksien mukaan uudistua.
Jos toimintayksikön voidaan arvioida toiminnan laajuus ja toimintaedellytysten vakiintuneisuus huomioon ottaen todennäköisesti täyttävän valtionosuuden edellytykset seuraavan kuuden vuoden ajan, se hyväksyttäisiin valtionosuuden piiriin toistaiseksi. Enemmistö nykyisin valtionosuuden piirissä olevista toimintayksiköistä voitaisiin todennäköisesti juuri tällä perusteella pitää toiminnan piirissä käsitteellä ”toistaiseksi”, mutta kolmen vuoden määräajaksi valtionosuuden piiriin hyväksyttäisiin yleensä esimerkiksi uudet toimijat, joiden katsotaan olevan riittävän meritoituneita tämän valtionosuuden saamiseksi. Toistaiseksi valtionosuusjärjestelmän piiriin hyväksyttyjen toimintayksiköiden osalta valtionosuuden edellytysten täyttymistä arvioitaisiin siis kuuden vuoden välein. Jos silloin kävisi näin, että toimintayksikkö ei enää täyttäisi — vaikkapa juuri orkesteri tai vastaava — näitä valtionosuuden edellytyksiä, hyväksyminen sen piiriin kuulumisesta voitaisiin siis perua. Hyväksyminen valtionosuuden piiriin voitaisiin myös muuttaa määräaikaiseksi, jos toimintayksikkö ei enää täytä toistaiseksi valtionosuusjärjestelmän piiriin hyväksymisen edellytyksiä.
Laissa ehdotetaan säädettäväksi myös perusteista, joita noudatetaan harkittaessa, mitkä toimintayksiköt hyväksytään valtionosuuden piiriin silloin, kun kaikkia edellytyksiä täyttäviä toimintayksiköitä ei ole valtion talousarvioiden rajoissa mahdollista ottaa valtionosuuden piiriin. Tämä tilanne on tietysti väistämättä edessä. Tällöin harkinta perustuu valtionosuuden tarpeellisuuteen laissa määritellyn tavoitteen kannalta, joka on taiteellisista lähtökohdista edistää esittävän taiteen monimuotoisuutta ja kulttuurin moninaisuutta sekä esittävän taiteen palvelujen valtakunnallista ja alueellista saatavuutta ja saavutettavuutta eri väestöryhmille. Taiteen edistämiskeskuksen yhteyteen perustettaisiin esittävän taiteen valtionosuuslautakunta, jonka tehtävänä olisi antaa OKM:lle lausuntoja juuri näistä hakemuksista, millä pyritään uusina toimijoina valtionosuusjärjestelmän piiriin.
No, laskennallisina perusteina, arvoisa puhemies, säilyisivät toteutuneiden kustannusten perusteella laskettava yksikköhinta ja valtionosuuden perusteeksi vahvistettava henkilötyövuosimäärä. Valtionosuusprosentti olisi nykyiseen tapaan pääsääntöisesti 37. Erityyppisten taidelaitosten toimintakentässä sekä kustannus‑ ja tulorakenteessa olevia eroja voitaisiin ottaa huomioon myöntämällä valtionosuus korotetun VOS-prosentin mukaisena osaan toimintayksikön henkilötyövuosista. Tällä korvattaisiin nykyisin valtionosuuden lisäksi samaan toimintaan myönnettävät harkinnanvaraiset valtionosuudet. Korotetun VOS-prosentin mukaista valtionosuutta voitaisiin myöntää, jos vaikka huomattava osa tämän yksikön toiminnasta on kiertue‑ tai vierailutoimintaa tai jos siinä on piirteitä, jotka ovat selkeästi vaikkapa lapsille, kielellisille vähemmistöille tai erityisryhmille kohdistuvaa esitystoimintaa. Korotettu prosentti olisi 60. Rahoituksen ennakoitavuuden ja toiminnan pitkäjänteisen suunnittelun edellytysten lisäämiseksi otettaisiin kaikkineen käyttöön monivuotuinen rahoitussuunnitelma, joka koskisi valtionosuuden perusteeksi vahvistettavien henkilötyövuosien määrää ja korotetun VOS-prosentin mukaisten henkilötyövuosien määrää yhtäläisesti.
Arvoisa puhemies! Yksikköhinta laskettaisiin erikseen yhtäältä orkestereille ja muille musiikin alan toimintayksiköille ja toisaalta teattereille, tanssiteattereille ja sirkuksille ynnä muille kuin musiikin alan toimintayksiköille. Alun perin Jaakko Kuusiston työryhmä ehdotti, että nykyisin teattereille ja orkestereille erikseen laskettavista yksikköhinnoista oltaisiin siirrytty kaikille esittävän taiteen toimintayksiköille yhteiseen yksikköhintaan. Miksi näin ei siis kuitenkaan päädytty tekemään? Viime vuosina teattereiden ja orkestereiden kustannusrakenteet ovat kuitenkin kehittyneet siinä määrin eri tavalla, ettei yhteen yksikköhintaan siirtymistä ole pidetty perusteltuna.
Yksittäiskysymyksenä nostan, arvoisa puhemies, esiin Svenska Teaternin ja Tampereen Työväen Teatterin aseman ja rahoituksen, jotka turvataan hallitusohjelman kirjauksen mukaisesti siten, että näiden valtionosuusprosentti olisi koko toiminnan osalta 60.
Ja tämän koko hallituksen esityksen ja sitä kautta uudistuksen toteuttamiseen on julkisen talouden suunnitelmassa varattu lisämäärärahoja. Itse asiassa vapaan kentän valtion-avustuksiin on osoitettu lisämäärärahoja jo vuodesta 2019 alkaen. Jo vuodesta 22 alkaen — eli reilun vuoden päästä, jolloin esittävän taiteen VOS-uudistus tulisi voimaan — uudistukseen liittyvät määrärahalisäykset esittävän taiteen valtionosuuksiin ja vapaalle kentälle olisivat yhteensä 13 miljoonaa enemmän verrattuna vuoden 18 tasoon.
Arvoisa puhemies! Lait on siis tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 22 alusta, ja lakien täytäntöönpanotoimiin on kuitenkin tarpeen ryhtyä jo noin vuotta aikaisemmin. Täten toivon ja rohkaisen ja tiedostankin, että eduskunta varmasti paneutuu esitykseen huolella mutta samalla antaa vahvan signaalin tälle merkittävälle toimijakentälle siitä, että uudistus on tulossa ja kenttä voi siihen valmistautumisen aloittaa. — Kiitos.
Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:Kiitoksia. — Nyt siirrytään debattikeskusteluun. Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat käyttää vastauspuheenvuoron, nousemaan ylös ja painamaan omalta varsinaiselta paikataan V-painiketta.