Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 9. asia. Nyt voidaan hyväksyä tai hylätä lakiehdotus, jonka sisällöstä päätettiin ensimmäisessä käsittelyssä.
Arvoisa puhemies! Pari sanaa tästä sanon talousvaliokunnan puheenjohtajan ominaisuudessa. Tämä itse esitys on aika yksinkertainen ja aika ongelmaton. Lyhyesti sanottuna kaikille, jotka haluavat tietää, mistä tässä on kysymys, tässä on kysymys siitä, että kun ihmiset tilaavat matkatoimistosta matkoja, niin jos matkatoimisto menee konkurssiin, ihmiset saattavat menettää näitä sinne maksamiaan maksuja. Sitä varten on myös vakuusjärjestelyjä, mutta tässä poikkeuksellisessa tilanteessa nyt siltä varalta, että matkanjärjestäjä menee konkurssiin, hieman laajennetaan valtiovallan korvausvelvollisuutta tällaisessa tilanteessa. Tämä ei ole siis mikään kovin monimutkainen laki, mutta tässä tilanteessa hyvin perusteltu, ja talousvaliokunta oli tämän hallituksen esityksen, itse lain, hyväksymisessä yksimielinen. Minun nähdäkseni ei kannata valtavasti käyttää tähän sisältöön aikaa, ainakaan minä en osaa sanoa mitään kovin viisasta siitä tämän enempää.
Mutta totean myös sitten, että tähän sisältyy vastalause, jonka olennainen sisältö on, että eduskunta hyväksyisi vastalauseen mukaisen lausumaehdotuksen, jonka minä nyt tässä luen. Siinä sanotaan: ”Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto tuo pikimmiten eduskunnalle selvityksen tähänastisen kustannustuen toimivuudesta sekä ehdotuksen tukimallista, joka suuntautuu kokoontumis- ja matkustusrajoituksista poikkeuksellisen paljon kärsiville aloille, kuten tapahtuma-alalle ja matkatoimistoalalle, joita rajoitustoimet edelleen koskevat.” Eli teen tässä samalla nyt tämän vastalauseen mukaisen lausumaehdotuksen. — Kiitos.
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Vartiainen totesi, varsinainen lain sisältö oli melko lailla ongelmaton kaiken kaikkiaan, eli siinähän on kysymys tosiaan matkustajille suoritettavista korvauksista siinä tilanteessa, että matkanjärjestäjä, matkatoimisto, menee konkurssiin eikä se pysty niitä toteutumattomia matkoja korvaamaan. Toki voi kysyä myöskin sitä, eikö ensisijaista olisi estää ne konkurssit ja toimia valtion taholta niin, että matkustusrajoitukset ovat mahdollisimman selkeät ja ennakoitavat ja että esimerkiksi liikennevalomallikin, mitä Suomessakin on esitetty, olisi helposti ymmärrettävä. Nyt matkatoimistoala on todennut, että siinä on vain punainen ja vihreä, mutta mitään muita välimuotoja ei käytännössä olekaan, ja nekin valot vaihtuvat vähän miten sattuu.
Tämä lausuma, minkä edustaja Vartiainen tässä esitti, liittyy juurikin siihen, että osa edustajista talousvaliokunnassa oli sitä mieltä, että tarvitsisimme pikimmiten esityksen siitä, millä tavalla näistä matkustusrajoituksista ja kokoontumisrajoituksista poikkeuksellisen paljon kärsineet alat, kuten tapahtuma-ala ja matkatoimistoala, saisivat koronatukia jatkossa, koska ne ovat käytännössä jääneet ilman tukia kokonaan. Kriteerit ovat erittäin epäonnistuneet näiden alojen kohdalta eivätkä ne ole vastanneet sitä, että ne olisivat kunnolla voineet tulla sovelletuksi näillä aloilla. Näin ollen — arvoisa puhemies — kannatan edustaja Vartiaisen esittämää lausumaa.
Keskustelu päättyi.
Asian käsittely keskeytettiin.