Viimeksi julkaistu 2.7.2025 19.56

Pöytäkirjan asiakohta PTK 120/2021 vp Täysistunto Tiistai 19.10.2021 klo 16.34—18.27

9. Lakialoite laiksi Sipoonkorven  kansallispuiston  alueen  laajentamisesta  Malmin lentokentän, sen niittyjen ja ympäristön alueilla

LakialoiteLA 22/2021 vpEva Biaudet ym. 
Lähetekeskustelu
Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 9. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään ympäristövaliokuntaan. 

Lähetekeskusteluun varataan enintään 30 minuuttia. Asian käsittelyssä noudatetaan aikataulutettujen asioiden osalta sovittuja menettelytapoja. — Avaan keskustelun. Edustaja Biaudet poissa, edustaja Kinnunen poissa. — Edustaja Kaleva, olkaa hyvä. 

 

Keskustelu
18.01 
Atte Kaleva kok :

Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva lakiehdotus Malmin lentokentän saattamiseksi suojelun piiriin on erinomaisesti perusteltu ja kaikilta osin kannatettava. Kiitos edustaja Biaudet’lle ja muille aloitteen allekirjoittajille siitä, että saamme olla tekemässä ratkaisua, joka toteutuessaan on eduksi Malmin alueen uhanalaisille kasveille ja eläimille, luonnon monimuotoisuudelle ja koko ekosysteemille. 

Malmin alue on arvokas toiminnallisesti, koska lähitulevaisuudessa tarvitsemme uusille ilmailumuodoille sopivaa lentokenttää. Malmi on arvokas myös kulttuurihistoriallisesti. Malmi on jo nyt arvokas ja voi tulevaisuudessa olla entistä arvokkaampi virkistysalue seudun asukkaille, mutta aivan erityisesti Malmi on arvokas sen luontoarvojen vuoksi. Malmi on arvokas nimenomaan kokonaisuutena. Lentotoiminta ylläpitää uhanalaisia niittyjä ja tarjoaa ainutlaatuisen ympäristön osin erittäin uhanalaisille hyönteispopulaatioille. Hyönteisten ja olosuhteiden takia Malmi on arvokas linnuille ja lepakoille. Kaikki kokonaisuuden osat ovat ekosysteemille välttämättömiä. Ilman ihmisen lentotoimintaa luontoarvot vähitellen menetettäisiin. Alueen täyteen rakentaminen tuhoaisi väistämättä mainitut arvot. 

Kuten lakiesityksessä todetaan, ihmisen toimintaan liittyvät luonto- ja kulttuuriympäristöt ovat kansallisesti vähentyneet. Helsingissäkin on tiedostettu niittyluonnon tarve. Eri puolille vähitellen perustettavat pienet niittymäiset alueet eivät kuitenkaan korvaa Malmin laajaa, koko eteläisen Suomen mittakaavassa poikkeuksellista yhtenäistä kokonaisuutta. Alueen täyteen rakentaminen muuttaisi merkittävästi myös alueen vesitaloutta ja todennäköisesti tuhoaisi Longinojan arvokkaan luontoympäristön taimenineen. 

Malmi on Helsinkiä suurempi kysymys. Se on sitä myös liikenteen kannalta. Siirtymä ympäristöystävällisiin polttoaineisiin ja sähköiseen lentämiseen on edennyt odotettua nopeammin. Ne eivät enää ole kaukaista tulevaisuutta, vaan kyse on jo näköpiirissä olevista ja osin jo olemassa olevista innovaatioista ja toimintalogiikan muutoksista. Uudet liikennöinnin tavat tarvitsevat toimintaympäristön, jollaiseksi Malmin lentokenttä sopii erinomaisesti. 

Toisaalta eduskunnankin aiemmin edellyttämiä korvaavia vaihtoehtoja ei Malmin lentokentälle ole kyetty osoittamaan. Rakennusmaaksi alue sopii varsin huonosti. Syvälle ulottuva sulfidisavikerros vaatii rakennusten paaluttamista peruskallioon asti. Tämä on paitsi kallista myös ilmaston kannalta tuhoisaa. Arvioiden mukaan teräsbetonipilareita tarvittaisiin yli 14 000 kilometriä. Pelkästään niiden valmistuksesta syntyy yli 350 000 tonnin hiilidioksidipäästöt. Luulisi erityisesti ilmastosta huolta kantavien vihreiden vastustavan näin valtavia päästöjä. Edustaja Biaudet’n lakialoitteen allekirjoittajien joukossa ei vihreitä edustajia kuitenkaan ole ainuttakaan. Ilmastotekojen vaatiminen muilta olisi uskottavampaa, jos vaatijat näyttäisivät itse mallia. Hyvää ja Malmia soveltuvampaa rakennusmaata löytyy Helsingissä runsaasti. Asuntorakentamisen tarve ei voi olla peruste nimenomaisesti tämän alueen tuhoamiselle. 

Arvoisa puhemies! Minulta on usein kysytty, miksi puolustan Malmin lentokenttää, vaikka en itse lennä tai harrasta ilmailua. Olen vastannut, että siihen on kaksi syytä: faktat ja terve järki. Molemmat saavat perustelunsa tässä edustaja Biaudet’n aloitteessa, ja voinkin koko sydämestäni sanoa kannattavani tätä historiallista Malmin lentokentän kokonaisuuden turvaavaa aloitetta. — Kiitos. 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia. — Edustaja Torniainen poissa, edustaja Rantanen, Mari poissa. — Edustaja Kettunen, olkaa hyvä. 

18.06 
Tuomas Kettunen kesk :

Arvoisa puhemies! Täytyy kyllä heti ensi alkuun todeta, että edustaja Kaleva piti ansiokkaan puheenvuoron, ja kyllä täytyy kiittää edustaja Biaudet’ta hyvästä lakialoitteesta. — Tässähän tosiaan lakialoitteen tarkoituksena on muuttaa Sipoonkorven kansallispuiston rajausta niin, että Malmin lentokenttä otettaisiin huomioon. Nimittäin tämä Malmin alueen Sipoonkorven vieressä oleva alue on kyllä Etelä-Suomen uhanalaisin luonnonniittykohde, juurikin täällä Malmin lentokentällä. Lentokentän uhanalaisen niittyluontotyypin ekosysteemistä ja sen elinvoimaisuudesta kyllä kertovat hyvin kokeneen perhostutkijan ja biologin Jaakko Kullbergin sanat ”en ole missään muualla Suomessa nähnyt niin suuria perhosmääriä” — kuin Malmin lentokentällä. 

Mielestäni tämä lakialoite on hyvin ajankohtainen, ja niin kuin tuossa edustaja Kalevakin totesi, totta kai myös minä olen kyllä todella surullinen, että Malmin lentokenttää ollaan laittamassa ja on laitettu jo kiinni ja sitä ollaan tuhoamassa. En itsekään ole lentäjä, en lennä, en ole mikään harrastajakaan lentopuolella, mutta olen ilmailun suuri ystävä, ja ystävyyteni ilmailua kohtaan kasvaa vuosi vuodelta enemmän, ja niin kuin edustaja Kalevakin tuossa sanoi, kyllähän ajatellen Malmin lentokenttää faktat ja terve järki pitäisi ottaa käyttöön tässä tilanteessa, [Atte Kaleva: Kyllä!] varsinkin nyt kun vielä on mahdollista muuttaa sitä, niin että Malmin lentokenttä säilytetään, ja eritoten ottaen nyt sitten viime kädessä myös luontoarvot vakavasti huomioon. 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia. — Edustaja Könttä. 

18.08 
Joonas Könttä kesk :

Kiitos, arvoisa herra puhemies! On helppo olla aiempien edustajien kanssa samaa mieltä siitä, että Malmin lentokentän tuhoaminen on paitsi lyhytjänteistä politiikkaa myös luontoarvojen kannalta haitallista politiikkaa. Tässä myös ei nähdä sitä kehityssuuntaa, mihin ilmailu on menossa. Varsin monella suuremmalla kaupunkiseudulla on lentokenttiä kaksin kappalein, ja Malmilla on selkeä rooli paitsi harrastajalentämisen osalta myös lentämisen tulevaisuuden kannalta, kun erilaiset teknologiat tekevät lentämisestä ympäristöystävällisempää ja niillä voidaan hieman pidempiä matkoja taittaa varsin nopeassa ajassa.  

Edustaja Biaudet’n lakialoite on ansiokkaasti laadittu, ja haluan tässä kohtaa, arvoisa puhemies, yleisellä tasolla todeta, että toivon lakialoitteiden saavan eduskunnassa asianmukaisen ja perusteellisen käsittelyn. Olen omalta osaltani erittäin pahoillani johtuen päivän aikataulumuutoksista istunnossa mutta myös siitä, että esityslista kulki nopeammin kuin tuolta omasta toimistostani kerkesin katsoakaan. En kerinnyt esitellä tuota omaa lakialoitettani, ja haluan tämän myös eduskunnan kirjoihin ja kansiin todeta, että tästä olen pahoillani. Omasta puolestani toivoisin toki, että voisin vielä sen esitellä, mutta ymmärrän, että siihen eivät valitettavasti taida eduskunnan säännöt taittua. Sen takia tässä kohtaa, erittäin hyvin laaditun lakialoitteen kohdalla, haluan käyttää tätä mahdollisuutta, kun liikenteestä puhutaan, edistää myös lähijunaliikennettä ja raideliikennettä, ylipäätään modernia liikennepolitiikkaa tässä maassa. 

Arvoisa puhemies! Kiitos kuitenkin, että kerkesin sentään tähän keskusteluun. Vielä omasta puolestani pahoittelen, että tuota edellistä lakiesitystä en kerinnyt esitellä, mutta perustelut kyllä löytyvät siitä itse tekstistä.  

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia. Totean, että täältä puhemiehen paikalta on vaikea arvioida sitä, onko joku tulossa paikalle. Kyllä edustajan itse on huolehdittava siitä, että ehtii asiansa käsittelyyn. — Edustaja Kinnunen, olkaa hyvä.  

18.10 
Mikko Kinnunen kesk :

Arvoisa herra puhemies! Kiitos edustajille hyvistä puheenvuoroista. Kiitos edustaja Biaudet’lle tämän lakialoitteen tekemisestä, jonka aioin mutta lopulta unohdin allekirjoittaa, ja siksi haluan osoittaa sille tukeni näin suullisesti. 

Malmin lentokenttä on lähes 90 vuotta vanha. Kuluvan vuoden maaliskuussa se suljettiin. Se oli monelle kova isku. Lentokentän sulkemiseen on toki löydettävissä taloudellisia perusteita: kenttä ei kannata, uutta rakennusalaa tarvitaan ja niin edelleen. Asiaa voidaan kuitenkin tarkastella myös luontoarvojen näkökulmasta. 

Lentokenttä on mahdollistanut ainutlaatuisen ekosysteemin säilymisen keskellä Helsinkiä. Helsinki ja sen kaupunginosat tarvitsevat keuhkonsa, puistonsa, retkeilypolkunsa, luontoliikuntareittinsä ja luontoalueensa, jotka lisäävät asukkaiden hyvinvointia. Laki-aloitteessa nostetaan esiin Malmin alueen niittyjen erityislaatuisuus. Lentokentän niityt ovat uhanalaisia niittyluontotyyppejä. Niissä elää muun muassa harvinaisia perhosia, lintuja ja lepakoita. Tästä huolimatta uhanalaiset niittyalueet on suunniteltu kaavoituksessa rakennettaviksi. Ainutlaatuiset niityt häviäisivät. Uskon, että Helsingin kaupunki löytää kyllä uusia paikkoja rakentaa jostakin muualta, koska toivon, että Malmin uhanalaiset niityt ja ekosysteemit suojellaan. 

Kannatan edustaja Biaudet’n lakialoitetta liittää alueet Sipoonkorven kansallispuistoon. Samalla haluan kiittää edustaja Könttää — minäkin yritin juosta tuolta pitämään siihen liittyvää puheenvuoroa — tästä luontoa säästävästä ja kestävää kehitystä tukevasta lakialoitteesta, jossa junalähiliikenne mahdollistuisi eri puolilla Suomea. Itsekin jo visioin kovasti Oulun seudulle lähijunaliikennettä ja lentokenttärataa Oulunsalon kentältä Oulun keskustaan. Eli kiitoksia kaikille lakialoitteiden tekijöille. Ne ovat tärkeitä tässä eduskuntatyössä. — Ja sieltä tämä itse lakialoitteen tekijä tuleekin ja ehtii painaa P-painiketta, niin pääsee puhumaan, ole hyvä. 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia. — Edustaja Kettunen, olkaa hyvä. 

18.13 
Tuomas Kettunen kesk :

Kunnioitettu puhemies! Ajattelin ottaa vielä puheenvuoron, että edustaja Biaudet pääsee käyttämään puheenvuoron tästä tärkeästä lakialoitteesta, jonka hän on tehnyt ja jonka olen itsekin allekirjoittanut. Totta kai täytyy kyllä olla vähän hämmentynyt siitä, että maakunnan keskustalaiset ovat puolustamassa tärkeitä arvoja, luontoarvoja, täällä pääkaupunkiseudulla — kertoo siitä realistisuudesta, minkä me näemme sen suhteen, että tämmöistä tärkeää aluetta on suojeltava betoniteollisuudelta ja muilta rakentajilta. On sangen oudoksuttavaa, että tämmöisellä suoalueella lähdetään ensinnäkin tuhoamaan tämä Malmin tärkeä lentokenttä, joka on yleisilmailun solmukohta, mutta sitten ihmettelen myös sitä, että rakennusteollisuus lähtee suoalueelle paaluttamisen kautta tekemään kerrostaloja. Sitä saanen ihmetellä, varsinkin myös sen takia, että tämä noin satahehtaarinen niitty on luontotyypiltään erittäin, äärimmäisen, uhanalainen luokiteltuna siinä suhteessa, minkälaisia luontotyyppejä kyseisellä sadan hehtaarin alueen niityllä sijaitsee. 

Mutta niin kuin, puhemies, tässä jo totesin, tämä Malmin lentokenttä on ensinnäkin itsenäisen Suomen symboli, vanha lentokenttä, mistä ovat aikoinaan lähteneet DC-kolmoset sekä maailmalle että myös maakuntiin. Ja nyt täytyy myös uskaltaa katsoa tulevaisuuteen. Meillä lentoliikenne tulee kehittymään siihen malliin, että pienlentoliikennetoiminnan osa-alueella sähköistyminen tulee lisääntymään. On surullista, että kun on tämmöinen yleisilmailun solmukohta, missä pienlentoliikennetoiminta Malmin lentokentän osalta toimii, niin jos tulevaisuudessa ei päästä maakunnista Malmin lentokentälle laskeutumaan eikä meidän pääkaupungistamme Helsingistä päästäisi lentämään pienlentoliikennetoiminnan kautta sitten myös maakuntiin. Oudoksun sitä tilannetta, että meidän pääkaupungissamme Helsingissä tulevaisuudessa ei ole kyseistä Malmin lentokenttää. 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia. — Edustaja Biaudet, olkaa hyvä. 

18.15 
Eva Biaudet 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Täytyy ensiksi kiittää edustajakollegoja siitä, että annoitte minullekin mahdollisuuden. Meinasin kyllä missata. Juoksin kovaa vauhtia tuolta Pikkuparlamentista, mutta tässä ollaan. Tiedän, että moni muukin olisi toivonut voivansa olla täällä tänään mukana, mutta näin täällä tämä aikataulu aina välillä menee. 

Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetulla lailla on tarkoitus liittää niin sanottu Malmin lentokentän alue, sen niityt ja ympäristön metsäalueet sekä Longinojan valuma-alueet Sipoonkorven kansallispuistoon yhteensä 169 hehtaarin verran. Kansallispuistoon liitettävä monipuolinen kokonaisuus suojelee ja säilyttää Malmin lentokentän arvokkaat aromaiset uhanalaiset niityt ja muut luontoarvot jatkamalla ilmailutoimintaa, joka on synnyttänyt niityt ja ylläpitänyt niitä pian jo 90 vuotta, niin kuin täällä on hyvin sanottu. Ihmisen ja luonnon pitkäaikaisesta ja yhä jatkuvasta erikoislaatuisesta rinnakkaiselosta kertovat 100 hehtaarin aromaiset niittyalueet, niiden eliölajit sekä näitä ylläpitävälle ilmailutoiminnalle osoitetut alueet ja rakennukset. Edelleen kansallispuistoon liitettävällä alueella suojellaan niittyjä ympäröivät metsäalueet, niiden kasvillisuus ja eläimistö sekä Longinojan pienvesiluonnon eliölajeja. Niitä on todella paljon. Samalla kansallispuisto tukee luontoharrastusta ja virkistystä pääkaupungissakin. 

Arvoisa puhemies! Malmin lentokentän alue on historiallisesti merkittävä myös kansallisesta näkökulmasta, niin kuin täällä on sanottu. Jos Malmin lentokenttä rakennetaan, häviää alueen kulttuurihistoriallinen merkitys lopullisesti Malmin ollessa yksi ensimmäisiä kansainväliseen lentoliikenteeseen rakennettuja kenttiä. Samalla menetetään ainutlaatuinen suurikokoinen, noin 100 hehtaarin yhtenäinen niittyalue uhanalaisine eläinlajeineen. Sirpaleiset niityt eivät voi korvata Malmin laajaa niittyaluetta, vaan suurimman niittykeskittymän häviäminen tulee vaikuttamaan myös lähialueen hyönteiskantojen ja lintujen lajimäärään ja monimuotoisuuteen. Lentokenttäalue toimii myös uhanalaisten lintujen muuttolevähdyspaikkana, ja siellä on merkittävä rauhoitettujen lepakkojen populaatio. Kenttää kiertävällä ulkoilureitillä on vuodesta 1986 järjestetty suosittu ja kaikille avoin linturetki nimeltään Satakielikierros. 

Arvoisa puhemies! On ehkä hyvä muistuttaa, että ainoastaan 18 prosenttia Malmin lentokentän alueesta on asfaltoitua. Loput alueesta toimii monen lajin turvasatamana, jossa ne ovat säilyneet, kun niittyalueet ovat muualta kadonneet. Malmin lentokenttä on myös Longinojan merkittävä valuma-alue. Vapaaehtoisten työ Longinojan eteen on palkittu muun muassa Kansainvälisen luonnonsuojeluliiton Suomen komitean toimesta vuosien 2017 ja 2018 parhaana luontotekona. Rakentaminen vaarantaisi Longinojan vesistön, jonne esimerkiksi on vuosina 1998, 2001 ja 2002 talkootyönä onnistuttu kotiuttamaan uhanalainen taimen. 

Arvoisa puhemies! Meidän tulee katsoa myös eteenpäin. On arvioitu, että hiljaiset sähkölentokoneet aloittavat matkustajakuljetukset jopa viiden vuoden sisällä. Suomessa järjestettiin maaliskuussa tänä vuonna ekologisen ja sähköisen lentämisen kansainvälinen konferenssi jo kolmannen kerran. Siihen osallistuivat puheenvuoroillaan muun muassa Airbus, Finavia, Finnair, Helsingin sähkölentokoneyhdistys, MAF Suomi, Neste, Rolls-Royce ja monta muuta. Keskeinen havainto oli, että maailmalla investoidaan voimakkaasti ilmailun ekologisten ja sähköisten ratkaisujen kehittämiseen. Myös uusiutuvien ilmailupolttonesteiden kehitys ja käyttöönotto etenevät vauhdilla. Sähköisten lentokoneiden kehittämiseksi on meneillään yli 200 hanketta, joilla pyritään kehittämään matkustajien kuljetusta muun muassa suurkaupunkialueilla.  

Lakialoitteessa esitetään, että siirtymäajan jälkeen Malmin lentokentällä saisi operoida vain sähkökoneilla ja uusiutuvilla polttoaineilla toimivilla lentokoneilla. Suojelemalla alue tuetaan samalla ekologisen ja sähköisen lentämisen kehittymistä Suomessa ja suojellaan uhanalainen, laaja ja yhtenäinen niittyekosysteemi. Edistämme myös ilmastotavoitteiden saavuttamista ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämistä. 

Arvoisa puhemies! Esityksellä ei arvioida olevan suoranaisia valtion talousarvioon liittyviä pysyviä tai merkittäviä vaikutuksia. — Kiitoksia. 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia. — Edustaja Kaleva, olkaa hyvä. 

18.21 
Atte Kaleva kok :

Kiitos, arvoisa puhemies! Haluaisin vielä käyttää tätä tilaisuutta hyväkseni kiittääkseni vielä kerran edustaja Biaudet’ta tästä lakialoitteesta, joka on erittäin tärkeä ja kansallisesti merkittävä. Jos puhutaan Malmin lentokentästä, se ei ole vain Helsingin asia eikä se ole Helsingin seudullinen asia, pääkaupunkiseudun asia, vaan se on koko valtakuntaa koskettava asia.  

Täytyy muistaa, kun puhutaan tästä asunto-, tonttipulasta, joka Helsingissä nyt vallitsee, että se on ollut Sakari Topeliuksen ajoista lähtien. Hän kirjoitti aikanaan, että Helsingin kasvun ja menestyksen suurin este on asuntojen ja asumisen järkyttävän korkea hinta, eli tämä ei ole nyt mikään ihan uusi asia täällä pääkaupunkiseudulla. 

Vuonna 2007 Sipoosta otettiin tämä Östersundomin alue ja liitettiin Helsinkiin, ja silloinhan sanottiin, että jollei tätä aluetta nyt voida ottaa Helsingin kaavoituskäyttöön, tulee ihan kauhea lopputulos, ja mistään ei tule mitään, ellei sinne saada näitä asuntoja rakennettua. No sitten kävi niin, että Helsinki yritti kaavoittaa sinne liian lähelle näitä Natura-alueita, ja nyt koko tämä Östersundomin alue on ollut täydessä limbotilassa siitä lähtien. Nyt on vaarana, että Malmin lentokentälle käy samalla tavoin. Nämä niittyarvot, luontoarvot näillä niityillä, ovat erittäin tärkeät, niin kuin on useammankin edustajan suusta kuultu tässä salissa. Eikö olisi järkevämpää nyt, että otetaan tämä edustaja Biaudet’n lakialoite käyttöön ja rakennetaan sinne Östersundomiin niitä asuntoja, sinne, minne siellä voidaan rakentaa, ja suojellaan täällä Malmin luontoarvot, ettei käy niin kuin siellä Östersundomissa on käynyt? Tätä nyt kannattaisi kyllä tässä salissa ihan kaikkien aivan laidasta laitaan, vasemmisto—oikeisto-jaosta riippumatta, harkita mielessään. Malmin kysymys on valtakunnallinen kysymys, ei Helsingin eikä Helsingin seudun alueellinen kysymys. — Kiitos.  

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia. — Edustaja Kettunen, olkaa hyvä.  

18.22 
Tuomas Kettunen kesk :

Kunnioitettu puhemies! Täällä on käytetty ansiokkaita puheenvuoroja. Kiitoksia edustaja Biaudet’lle lakialoitteen esittelystä. Ilolla täältä laki-aloitteesta tosiaan myös itsekin huomaan, että tällä Malmin lentokentällä sitten tulevaisuudessa — kun me toivomme, että tämä lakialoite menisi lävitse — lento-operaatiot sallitaan vain sähkölentokoneille sekä uusiutuvilla polttoaineilla toimiville ilma-aluksille, mikä edistää luonnonsuojelua ja ilmastotavoitteita ja varmistaa uhanalaisten niittyjen säilymisen tuolla kyseisellä alueella. Tähänhän meidän tulisi pyrkiä. 

Haluan kyllä kiittää tässä vaiheessa myös Malmin lentokentän ystävät ry:tä, joka on ansiokkaasti pitänyt huolta, niin kuin tässä edustaja Kalevakin toi esille, että tämä kyseisen lentokentän säilyttäminen on myös kansallinen kysymys. Nyt täytyy kyllä muistuttaa myös tässä salissa, kun on annettu joltain osin virheellistäkin tietoa, että tämä kyseinen kenttä pyörisi vaan veronmaksajien rahoilla: tämä ei pidä paikkaansa, vaan käyttäjät ovat maksaneet tämän kentän käyttöä operoinnin ja maanvuokran kautta aivan ihan itse. 

Kun katsoo vuoden 2020 gallupia täällä Helsingin suunnalla, niin helsinkiläisten suuri enemmistö haluaa tämän Helsingin lentokentän säilyvän ilmailukäytössä. Väittämiä on myös sen suhteen, että Malmin toiminta on vähäistä. Kuitenkin toiminta tässä Malmin lentokentällä on jatkunut alkuvuoteen 2021 yhtä vilkkaana kuin ennenkin, lähes 40 000 operaatiota vuodessa. Kyllä minä toivoisin, ihan edelleenkin, ihan kansallisesta näkökulmasta, niin kuin tässä edustaja Biaudet toi esille, että kun viiden vuoden sisään lentoliikenne tulee kokemaan suuren mullistuksen sen suhteen, että pienlentoliikenne sähköistyy ja sitä kautta myös liikkuvuus lähtee lisääntymään, niin toivoisin, että tämä yleisilmailun solmukohta, Malmin lentokenttä, olisi toiminnassa ja palvelisi kaikkea yleisilmailuliikenteeseen liittyvää toimintaa.  

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Edustaja Biaudet, olkaa hyvä. 

18.25 
Eva Biaudet :

Arvoisa puhemies! Minäkin haluaisin kiittää sekä kansanedustajakollegoja että myös näitä Malmin lentokentän ystäviä, aktivisteja, jotka todellakin sen lisäksi, että he huolehtivat toiminnasta, ovat myöskin kantaneet huolta ja valmistelleet kanssani yhdessä tätä lakialoitetta. Tässä on käytetty parasta mahdollista luonnonsuojelun ja monimuotoisuuden osaamista ja ilmailun osaamista mutta myöskin ilmailualan uusien teknologioiden osaamista Pohjoismaista, ja siinä mielessä on tehty todella huolella. En väitä, että olen asiantuntija näissä asioissa sen enempää, mutta olen ollut tosi kiitollinen siitä, että on kannettu huolta.  

Ihan niin kuin tässä on sanottu, jotkut asiat ovat todellakin historiallisia ja kansallisia ja vaativat, että me todellakin nostamme yleiseen keskusteluun Malmin lentokentän säilyttämisen ennen kuin se on liian myöhäistä, koska sitten kun se on rakennettu, on vaikea kääntää historiaa taaksepäin. — Kiitoksia.  

Keskustelu päättyi. 

Asia lähetettiin ympäristövaliokuntaan.