Arvoisa rouva puhemies! Sitaatti saamastani viestistä Kotkan seudulta: ”Tämä uutinen otetaan erittäin raskain mielin täällä eteläisessä Kymenlaaksossa. Meillä on täällä Hamina—Kotka-satama, joka on Suomen suurin yleissatama. Satama on myös merkittävä toimija alueella, ja satama työllistää välillisesti noin 7 000 ihmistä. Hamina—Kotka-satama on myös merkittävä tulouttaja omistajakunnilleen. Tämä väylämaksujen täysimääräinen palautus on todella kriittinen tekijä, eikä sen merkitystä oikeasti taideta ymmärtää hallituksessa. Ei riitä, että täällä Kymenlaaksossa kärsitään teollisuuden rakennemuutoksesta, itärajan sulkemisesta, muuta maata korkeammasta työttömyydestä ja keskimääräistä vanhemmasta väestöstä, niin hallitus toimillaan nakertaa sitä ”lypsävää lehmää”, joka vielä täällä tuo elinvoimaa Kymenlaaksoon.”
Arvoisa puhemies! Keskustan edustajina liikenne- ja viestintävaliokunnassa pidimme välttämättömänä, että valiokunnan enemmistö sekä liikenneministeri suostuivat lopulta hallituksen esityksestä poiketen poistamaan väylämaksulain 12 §:n 3 momentin, joka olisi jatkanut venäläisten kauttakulkualusten väylämaksujen puolitusta samaan aikaan, kun suomalaisilta aluksilta maksu olisi nostettu täyteen määrään. Näin käsittämätön esitys kertoo paitsi huonosta lainvalmistelusta myös hallituksen halusta säästää sekä nostaa veroja ja maksuja seurauksista piittaamatta.
Väylämaksujen korotuksesta toteamme, että hallitusohjelman mukaan ”huolehditaan vientiteollisuuden kilpailukyvystä tekemällä meriliikenteen väylämaksun puolituksesta pysyvä vuodesta 2024 alkaen”. Jo vaalikauden toisessa talousarvioesityksessä hallitus kuitenkin pettää vientiteollisuudelle ja varustamoille antamansa lupauksen ja on nostamassa väylämaksut täysimääräisiksi. Vielä viime vaalikaudella oppositiossa nykyiset päähallituspuolueet, kokoomus ja perussuomalaiset, vaativat väylämaksujen poistamista kokonaan. Nyt valiokuntakäsittelyssä keskusta puolusti yksin hallitusohjelman kirjausta.
Arvoisa puhemies! Valiokuntakuulemisten perusteella kävi selväksi, että väylämaksujen korotusesitys perustuu ainoastaan hallituksen huhtikuun 2024 kehysriihen korotuspäätökseen, vaikka väylämaksulakia olisi tarpeen uudistaa perusteellisemmin. Keskustan valiokuntaryhmän mielestä väylämaksujen korotus on yksi konkreettinen esimerkki lisää hallituksen väärästä ja näivettävästä talouspolitiikan linjasta. Hallituksen tulisi ymmärtää, että Suomen julkisen talouden vakavin ongelma on olematon talouskasvu ja siitä koituu ongelmaa, että menot kasvavat tuloja nopeammin. Hallitus on kuitenkin päättänyt lyhytnäköisesti lisätä valtion tuloja korottamalla veroja ja maksuja eikä luomalla talouskasvun edellytyksiä, mistä esimerkkinä on nyt puheena olevan väylämaksujen korotusesitys.
Arvoisa puhemies! Suomen kansantalous on viennistä riippuvainen. Ulkomaankaupan kuljetuksista jopa 96 prosenttia tapahtuu meriliikenteessä, jonka toimintaedellytyksiin väylämaksun korotus vaikuttaa suoraan. Siksi olisi ollut toivottavaa, että kilpailukyky- ja huoltovarmuusnäkökohdat olisivat tulleet paremmin huomioiduiksi hallituksen päätöksenteossa. Hallituksen nyt ehdottama väylämaksujen korotus täysimääräisiksi toisi valtiolle vain 36 miljoonan euron lisätulot, mutta se olisi suonenisku suomalaiselle vientiteollisuudelle ja sen kilpailukyvylle sekä kuljetuspalveluja tarjoaville varustamoille. Väylämaksujen korotus tapahtuisi samaan aikaan, kun merikuljetuksiin on kohdistunut ja kohdistumassa EU-sääntelyn myötä myös uusia kustannuspaineita. Väylämaksujen korotus heikentäisi Suomen logistista kilpailukykyä ja varustamoiden investointikykyä, mikä on ristiriidassa hallitusohjelmassa esitettyjen tavoitteiden ja linjausten kanssa. Sanojen ja tekojen ristiriita on tässäkin asiassa merkittävä, mikä nakertaa luottamusta poliittiseen päätöksentekoon ja yritysten valmiuteen investoida Suomeen. Hallituksen politiikka on ajamassa Suomen näivettyväksi pussinperäksi läntisen Euroopan nurkassa.
Arvoisa puhemies! Pidämme valitettavana liikenne- ja viestintäministeriöstä saamaamme tietoa, että valmisteluaikataulu ei mahdollistanut kokonaan uuden väylämaksuhinnaston laatimista määrittäen maksuja eri aluslajeille, eri jääluokille, alusten erilaisille liikennöintitiheyksille ja eri kuljetustyypeille sekä suhteessa valtiolle kauppamerenkulusta aiheutuviin menoihin. Myöskään lausuntokierroksella elinkeinoelämän antamalle palautteelle hallitus ei antanut arvoa, mitä pidämme valitettavana. Kuten edellä todettu, korotusesityksen ainoa peruste on ollut saada pienehkö siivu lisää maksutuloja valtion kassaan seurauksista piittaamatta.
Arvoisa puhemies! Edellä olevan perusteella esitän vastalauseen 1 mukaisia pykälämuutosehdotuksia, jotka eivät nostaisi suomalaisen kauppamerenkulun kustannuksia eivätkä olisi vahingollisia Suomen vientiteollisuudelle, kauppamerenkululle ja kipeästi tarvitsemallemme talouskasvulle. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Edustaja Löfström.