Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Ensimmäinen kysymys, edustaja Skinnari.
Arvoisa puhemies! Suomi on täyttänyt 100 vuotta, ja meillä on sadan vuoden ajan tehty työtä Suomen ja Suomi-brändin tunnettuuden kasvattamiseksi ja lisäämiseksi. Sellaiset nimet kuin Fazer, Paulig ja Hartwall ovat tehneet hienoa työtä. Nokia teki aikanaan hienoa työtä matkapuhelimissa. Samoin Finnair. Eli meillä on kansainvälisesti tunnettuja brändejä, mutta olemme takamatkalla esimerkiksi Ruotsiin verrattuna. Kysymys on samalla vientituloista ja koko hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksesta. Kuluttajabrändit luovat samalla maakuvaa joka puolelle maailmaa.
Onko hallitus kiinnittänyt huomiota uuden Business Finlandin valmistelun yhteydessä suomalaisten brändien rakentamiseen ja kehittämiseen? Voisimmeko tehdä tätä työtä yhdessä hallituksen ja opposition välillä, jotta seuraavan sadan vuoden päästä olisimme tässäkin asiassa Ruotsia parempia?
Arvoisa rouva puhemies! Edustaja Skinnari ottaa esille erittäin tärkeän asian: maabrändin ja tietysti myös tuotteiden brändäyksen siinä mukana. Ensinnäkin täytyy kiittää Suomi 100 ‑toimijoita. Suomi on saanut kansainvälisesti valtavan määrän hyvää kuvaa, joka on omalta osaltaan edesauttamassa brändikehitystä niin Suomessa kuin suomalaisissa tuotteissa.
Edustaja viittasi Business Finlandiin, eli kysehän on siitä, että Tekes ja Finpro laitetaan yhteen. Täällä tulee yhtenä osana olemaan ilman muuta Suomi-brändin kasvattaminen, koska nythän lähettiläät tulevat olemaan maajohtajia tässä Business Finlandissa: jokaisessa maassa, jossa lähetystö on, on maajohtaja. Heillä tietysti on sitten keskeinen rooli sen Suomi-brändin rakentamisessa, mutta toisaalta kyllä meillä kaikilla, niin oppositiolla kuin meillä hallituksessa, on oma velvollisuutemme ja roolimme Suomi-kuvan rakentamisessa ja brändäämisessä.
Kysymyksen käsittely päättyi.