Arvoisa puhemies! Vuoden viimeisen ja hyvin nopealla aikataululla valmistellun veroesityksen tavoitteena on vastata tämänhetkiseen koronatilanteeseen. Nyt tehtävässä esityksessä kotitestit koronan hoidossa eivät asetu vaihtoehdoksi rokottamiselle vaan täydennyskeinoksi koronatilanteen hallinnassa pitämiselle.
Hallitus siis esittää, että koronatartuntojen niin sanotut kotitestit vapautettaisiin arvonlisäverosta. Vapautus koskisi sekä kotimaan myyntejä että ulkomailta tapahtuvia hankintoja. Myynnin vapautukseen liittyisi oikeus vähentää hankintoihin sisältyvä vero. Tämän esityksen tavoitteena on tietenkin kannustaa koronatartuntojen testaukseen matalalla kynnyksellä ja edistää kohtuuhintaisten kotitestien tasapuolista saatavuutta Suomessa. Kotitestauksen merkitys koronakriisin torjunnassa tulee arvioinnin mukaan kasvamaan. Vapautus koskisi vain unionin oikeudessa säädettyjen vaatimusten mukaisia lääkinnällisiä laitteita, joiden tason tiedämme kehittyneen viimeisen kahden vuoden aikana onneksi jo paljon. Viittaan niiden luotettavuuteen.
Arvoisa puhemies! Arvonlisäveroalennusten vaikutusta hintoihin on tutkittu paljon. Vaikka tutkimustieto osoittaa, ettei alennus aina ole täysimääräisesti hintoihin siirtynyt, nyt rohkenen olettaa muuta. Olen esittänyt vetoomuksen kaupan alalle, että se kantaa oman vastuunsa koronan torjunnasta ja siirtää valtion vastaantulon suoraan kuluttajien hyödyksi. Uskon, että on laajasti yhteiskunnan etu, että testienkin avulla pystyisimme pitämään yhteiskuntaa auki viimeistään sitten, kun tämä aivan pahin vaihe on ohitettu. On nimittäin meidän kaikkien vastuulla, että koronaa pystytään torjumaan mahdollisimman tehokkaasti ja yhteiskunnalliset haitat minimoiden.
Arvoisa puhemies! Valitettavasti hallitus valmistautuu nyt näihin ajankohtaisiin päätöksiin, joita kuulin aiemmassakin keskustelussa useamman edustajan vaativan, ja joudun siirtymään näihin keskusteluihin. Siksi totean tässä jo pari asiaa täydennykseksi.
Tiedän, että edustajien piirissä on käyty keskustelua siitä, voisiko saman verottomuuden luokkaan siirtää myös maskit. Se on ollut minusta perusteltu ehdotus, ja sitä myös hallituksen piirissä tiiviisti tällä lyhyellä aikataululla, kun esitystä valmisteltiin, puntaroitiin. Se olisi kuitenkin vaatinut laajempaa selvittelytyötä. Tämän esityksen rajaaminen kotitesteihin johtui pitkälti aikataulullisista syistä myös siksi, että kotitestien käyttö on vielä varsin vähäistä, ja uskon, että niiden käyttö ja tarve tulevat yleistymään. Samoin tuotteisiin liittyvä mielikuva on ollut pikemminkin kalliinpuoleinen, ja veroratkaisulla siihen on ollut nyt mahdollista vaikuttaa. Verokantahan oli näillä kotitesteillä 24 ennen tätä esitystä nollaluokkaan siirtämisestä.
Tiedän, että toinen keskustelunaihe tähän liittyen on ollut saatavuus. Tästä olen käynyt kaupan edustajien kanssa keskustelua, ja käsitykseni mukaan tilanne on nyt verrattain hyvä. Tilanne on verrattain hyvä, alueellista vaihtelua tässä on, mutta uskon, että tämä esitys myös saa kaupan alaa reagoimaan siihen, että maailmalta näitä testejä Suomeen hankitaan mahdollisimman paljon kuluttajien käyttöön.
Kokonaan toinen asia on vielä se, päädymmekö myöskin osana julkisen sektorin toimintaa näitä hyödyntämään voimakkaammin esimerkiksi kouluissa, kuten monissa verrokkimaissa on tehty. Ne ovat sitten taas päätöksiä aivan erikseen, mutta hallituksen voimassa oleva testaamisen ja jäljittämisen strategia suosittaa työpaikoille ja kouluille kotitestaamisen lisäämistä.
Tämä esitys on nyt suoraan kuluttajia koskeva, käsitykseni mukaan selkeästi yksi ensimmäisistä korona-ajan toimista, joissa veroratkaisuja suunnataan suoraan kuluttajille, ja tämä olkoon viestinä myöskin siitä, että koronan hoidon omavastuu ja meidän kaikkien yhteinen vastuu toisistamme korostuisivat rokotusten keinoin mutta myös kaikin muin mahdollisin tavoin. — Kiitos, puhemies.
Puhemies Anu Vehviläinen
:Edustaja Räsänen.