Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 6. asia. Käsittelyn pohjana on valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 34/2018 vp. Nyt päätetään lakiehdotusten sisällöstä.
Arvoisa puhemies! Nyt ensimmäisessä käsittelyssä olevassa hallituksen esityksessä on otettu huomioon tämän salin 25. tammikuuta tänä vuonna hyväksymän sijoitusrahoituslainsäädännön muutoksen verolainsäädäntöön aiheuttamat muutokset. Tässä vaiheessa iltaa on soveliasta käyttää lyhyestä virsi kaunis ‑periaatetta, ja toteankin, että tässä on kysymys siitä, että kotimaiset ja ulkomaiset rahastot asetetaan verotuksessa samaan asemaan niissä tilanteissa, joissa ulkomainen rahasto rinnastuu suomalaiseen verovapaaseen sijoitus- tai erikoissijoitusrahastoon.
Valiokunta esittää hallituksen esitystä hyväksyttäväksi muuttamattomana, ja valiokunnan mietintöön sisältyy kolme lausumaehdotusta sisältävä vastalause.
Arvoisa rouva puhemies! Tässähän siis myös sosiaalidemokraatteina olemme tämän itse esityksen kannalla, mutta meillä on tässä todellakin lausumaehdotus, joka koskee sitä, että mentäisiin vähän kunnianhimoisempaan tasoon.
Tässä on puhuttu juuri viime pykälässä pitkään siitä, että jotta voimme pitää huolta meidän ikäihmisistämme ja jotta voimme ehkäistä nuorten syrjäytymistä ja jotta voimme auttaa kaikkein pienituloisimpia, me tarvitsemme myös verotuloja, ja se on fakta. Näin se on, ja juuri silloin kun niitä tarvitaan, ei pidä esimerkiksi nostaa pienituloisen palkansaajan tai työttömän tai pienituloisen eläkkeensaajan verotusta, päinvastoin, vaan pitää saada verotuloja jostain muualta ja laajemmalla veropohjalla ja laajentaa sitä veropohjaa, mikä on paljon reilumpaa. Tästähän on pitkälti myös filosofisesti kysymys, kun puhumme eri puolueiden veroesityksistä.
Tässä esityksessähän ensi kertaa säädellään ulkomaisten sijoitusrahastojen verotuskohtelusta, ja nämä muutokset ovat pienehköjä, ja jonkin verran veropohja tiivistyy, mutta meidän lausumamme lähtee siitä, että toistamme tässä sen ajatuksen, mikä meillä on vero-ohjelmassamme, eli että esimerkiksi näille ulkomaisille suursijoittajille jos pistettäisiin pieni, esimerkiksi 5 prosentin lähdevero, sillä voitaisiin saada arvioiden mukaan jo 400 miljoonan euron tuotot. Näitä asioita me tässä lausumassa peräänkuulutamme, ja siitä on kysymys vastalauseessamme, arvoisa puhemies.
Yleiskeskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 304/2018 vp sisältyvien 1.—2. lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotusten ensimmäinen käsittely päättyi.