Viimeksi julkaistu 5.6.2021 19.52

Pöytäkirjan asiakohta PTK 167/2018 vp Täysistunto Torstai 28.2.2019 klo 16.04—20.28

2.9. Suullinen kysymys nuorten lukutaidon vahvistamisesta (Sofia Vikman kok)

Suullinen kysymysSKT 281/2018 vp
Suullinen kyselytunti
Ensimmäinen varapuhemies Mauri Pekkarinen
:

Ehdottomasti viimeinen kysymys tällä kyselytunnilla, edustaja Vikman. 

Keskustelu
17.06 
Sofia Vikman kok :

Arvoisa puhemies! Tänään vietetään Kalevalan päivää ja suomalaisen kulttuurin päivää. Ei ole sivistystä ja kulttuuria ilman suomalaista kirjallisuutta ja lukutaitoa. OECD:n mukaan suomalaisnuorten lukutaito on edelleen maailman kärkeä. Lukutaidon heikkenemistä on kuitenkin tapahtunut jo vuosikymmenen ajan. Erityisesti tämä näkyy poikien kohdalla. 11 prosenttia peruskoulun päättävistä suomalaisnuorista ei osaa lukea riittävän hyvin pärjätäkseen jatko-opinnoissa. 

Ministeri Grahn-Laasonen on nostanut esiin lukutaidon ja lukuinnon vahvistamisen ansiokkaasti. Kansallinen lukutaitofoorumi on työskennellyt teeman parissa. Kysynkin opetusministeri Grahn-Laasoselta: mitä toimia lukutaidon puolesta on tehty ja [Puhemies koputtaa] on edelleen tehtävä, jotta suomalaisten lukutaito säilyy maailman kärjessä ja suomalaisnuoret innostuvat lukemisesta? 

17.07 
Opetusministeri Sanni  Grahn-Laasonen 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Hyvä, monipuolinen lukutaito on kaiken oppimisen perusta, ja iltasadut ja yhteiset lukuhetket on tärkeä sisällyttää jokaisen lapsen elämään ja arkeen. 

Perustimme kansallisen lukutaitofoorumin, joka laati puoli vuotta sitten suuntaviivat lukutaidon edistämiselle ja lukuinnostuksen herättelylle, ja siinä meillä on kaikilla mahdollisuus olla omassa arjessamme vaikuttamassa asiaan. Tämä on herättänyt valtavan innostuksen. Olemme saaneet todella paljon tahoja mukaan, ja paitsi että lukutaidon edistäminen on päiväkotien ja koulujen tehtävä, siihen tarvitaan myös vanhemmat ja isovanhemmat, järjestöt, kirjastot, kaikki toimijat, jotka toimivat lasten ja nuorten maailmoissa. Aikuiset ovat hyviä tässä antamaan esimerkkiä, eli kun tiedämme sen, että lukutaito ja ‑innostus periytyvät, niin lukemalla lapsille voidaan juurruttaa se lukutaidon siemen. 

Kysymyksen käsittely päättyi. 

Kyselytunti päättyi.