Pöytäkirjan asiakohta
PTK
172
2018 vp
Täysistunto
Torstai 7.3.2019 klo 16.02—20.58
2.2
Suullinen kysymys maahanmuuton kustannuksista (Juho Eerola ps)
Suullinen kysymys
SKT 283/2018 vp
Suullinen kyselytunti
Puhemies Paula Risikko
Seuraavaksi kysymyksen esittää edustaja Eerola perussuomalaisten eduskuntaryhmästä. 
Keskustelu
16.18
Juho
Eerola
ps
Arvoisa rouva puhemies! Talousasiantuntija KHT Pauli Vahtera on laskenut maahanmuuton vuosittaisiksi kuluiksi noin 3,2 miljardia euroa. Selvitys perustuu kylmään, saatavilla olevaan faktaan, ja siitä uutisoitiin tällä viikolla. 
Perussuomalaiset asettaa oman kansan haitallisen maahanmuuton edelle. Suomalaisilla on varaa hyvinvointivaltioon vain, jos Suomi ei toimi koko maailman sosiaalitoimistona. Mitä enemmän tätä haitallista maahanmuuttoa on, sitä mahdottomampaa on ylläpitää nykyisen kaltaista sosiaaliturvaa, hyviä työehtoja, palkkoja tai turvallista yhteiskuntaa. Vertailun vuoksi sanottakoon ja äskeiseen aiheeseen viitattakoon, että tämän hoitajamitoituksen saisi kuntoon noin 250 miljoonalla eurolla. Se löytyisi, jos leikkaisi edes 10 prosenttia näistä maahanmuuton kuluista. 
Miksi te, hyvä hallitus ja ministeri Orpo, leikkaatte kestävyysvajeen nimissä suomalaisilta, [Puhemies koputtaa] jopa vanhuksilta ja sairailta, mutta unohdatte maahanmuuton? 
 
16.19
Sisäministeri
Kai
Mykkänen
(vastauspuheenvuoro)
Arvoisa puhemies! Sisäministeriön puolella sinänsä kustannukset maahanmuuton, siis turvapaikkaperäisen maahanmuuton, vastaanotosta ovat noin 240 miljoonaa euroa vuodessa, alle kymmenesosa siitä, mitä tässä Vahteran kolumnissa todettiin. Toki muilla ministeriöillä ja kunnilla on myös kuluja vastaanotosta, en osaa niihin ottaa kantaa, mutta laskelmassa tietysti on yleensä taseessa kaksi puolta: suurin osa työikäisenä turvapaikkaperusteella maahan tulevista tulee tehneeksi myös töitä tämän maan hyväksi. En sano, että nettolaskelma olisi kansainvälistä suojelua annettaessa se peruste, jolla voitaisiin arvioida, kannattaako sitä tehdä. Siinä mietitään ihan muita asioita kuin taloudellista kannattavuutta, ja siinä täytyy olla tarkkana, mikä on Suomelle oikean kokoinen pala. Siitähän olemme tässä neljä vuotta puhuneet, ja hallituksella on selvä tahtotila, mutta ihan näin ei voi kokonaisuutta laskea edes heidän osaltaan. 
Kokonaisuudessaan on tietysti tärkeä muistuttaa, että maahanmuutto Suomeen on pääasiassa työperäistä. Työperäisistä tulleista viimeisen viiden vuoden ajalta 90 prosenttia on edelleen töissä. He ovat nimenomaan osa sitä Suomea, joka pärjää 2020-luvulla. 
16.21
Valtiovarainministeri
Petteri
Orpo
(vastauspuheenvuoro)
Arvoisa rouva puhemies! Ensin todettakoon, että te olitte siunaamassa ne kaikki leikkaukset, joihin viittasitte. [Vasemmalta: Kyllä!] Olitte samassa hallituksessa, ja olitte hallituksessa myös silloin, kun Suomi yhdessä Euroopan mukana jäi maahanmuuttokriisin jalkoihin. Sitä on nyt hoidettu, ja jos katsotaan vuositasolla valtiovarainministeriön laskelmia, siis budjettitalouteen, niin vuonna 2015 ennen maahanmuuttokriisin varsinaista alkua maahanmuuttokustannukset budjetissamme olivat 90 miljoonaa. Ne nousivat 800 miljoonaan vuonna 2016, jolloin kulut olivat suurimmillaan, mutta nyt kun me olemme onnistuneet hyvin rauhoittamaan tilanteen ja pitkälti toistakymmentätuhatta turvapaikanhakijaa, jotka eivät tarvinneet turvaa, on lähtenyt pois, niin tällä hetkellä kustannukset budjetissa ovat 460 miljoonaa. 
Minä pidän tätä tutkimusta, johon viittaatte, ylimitoitettuna ja vääränlaisena laskentana, koska, kuten ministeri Mykkänen viittasi, varmasti se laskenta pitää sisällään myöskin työperäisen maahanmuuton, ja kuten äsken hoitajakeskustelussakin selvisi, [Puhemies koputtaa] Suomi ei pärjäisi ilman työperäistä maahanmuuttoa ja me tarvitsemme sitä vielä paljon lisää. 
Puhemies Paula Risikko
Pyydän nyt niitä edustajia, jotka haluavat esittää tästä aiheesta lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan. 
16.22
Juho
Eerola
ps
(vastauspuheenvuoro)
Arvoisa rouva puhemies! Te, ministeri Orpo, heititte meidät ulos hallituksesta, koska me halusimme heittää täältä Suomesta jotain ihan muuta ulos. [Välihuutoja vasemmalta] Nämä maahanmuuton kustannukset eivät ole vain taloudellisia. Tämä haitallinen maahanmuutto jättää hirveän jälkensä myös turvallisuuteen ja hyvinvointiin. Seksuaalirikollisuus lisääntyy, islamistinen terrori-isku on Suomessa jo nähty, tuhansia oleskelee maassa luvatta. Tunnetteko näitten kaikkien taustat? [Eduskunnasta: Hyvä kysymys!] 
Hallituksen mukaan Suomen pitäisi ottaa takaisin jopa Isis-taistelijoita, jos he ovat Suomen kansalaisia. Eikö olisi tärkeämpää pyrkiä saamaan täällä olevat Isis-taistelijat takaisin Irakiin ja Syyriaan eikä tuoda niitä tänne lisää, vai voisiko ajatella edes jotain vaihtaria päittäin? 
16.23
Sisäministeri
Kai
Mykkänen
(vastauspuheenvuoro)
Arvoisa puhemies! Mitä tulee — tietysti erittäin pöyristyttäviin — seksuaalirikoksiin, joista tässä maassa on onneksi puhuttu nyt myöskin ja joihin on tartuttu aiempaa tomerammin, kuten pitää, niin niiden osalta on totta, että tietyistä suojelunhakumaista tulevilla on yliedustus, vaikka toki suurin osa tekijöistä viime vuoden osaltakin oli valitettavasti Suomessa syntyneitä. Hallitus on erittäin jämerästi tähän myös tarttumassa, kuten tiedätte 50 kohdan toimenpideohjelman. Olemme myös esittämässä sitä, että kansainvälisen suojelun status voidaan jatkossa purkaa, jos syyllistyy törkeään rikokseen, esimerkiksi seksuaalirikokseen, Suomessa. 
Mitä tulee Isis-taistelijoihin, itse asiassa saavuin tänne suoraan Brysselistä, missä keskustelin tästä erityisesti Pohjoismaiden kollegoiden kanssa. Meidän lähtökohtamme on sinänsä tässä kohtaa sama kuin edustaja Eerolalla, että on tärkeää, että rikosvastuu toteutuu, ja turvallisuusministereiden näkökulmasta parasta on, jos se toteutuu siellä tapahtuma-alueella, ja on tärkeätä tarkastella, voidaanko esimerkiksi perustaa kansainvälinen rikostuomioistuin. Eräissä vanhemmissa konflikteissa näin on tehty. Tätä tietysti oikeusministerit valmistelevat eteenpäin. 
Joka tapauksessa sisäministeriön puolelta on selvää, [Puhemies koputtaa] että kukaan ei valvomatta Suomeen palaa. Jokainen yksilöllisesti valvotaan, jos tulee tänne, ja rikosvastuu täällä toteutuu, jos on siihen aihetta. 
 
Viimeksi julkaistu 2.10.2020 10.23