Kiitos, arvoisa herra puhemies! Tämän lakialoitteen tarkoituksena on sujuvoittaa ja nopeuttaa työelämän riitojen ratkaisua. Joukkokanteella, ja tässä järjestökanteella, on nähtävissä perustellusti, rutkasti hyviä puolia. Ne ovat juuri niitä työntekijöille tärkeitä asioita ja aivan Ruotsin mallin mukaisesti. Ruotsin malli kyllä kelpaa hallitukselle ja hallituspuolueiden kansanedustajille, kun kyseessä on työnantajien tärkeinä pitämiä asioita. Tämä hallitus tyydyttää kernaasti työnantajien toiveet mutta on valmis pahimmillaan uhraamaan samalla suomalaisen työehtosopimusjärjestelmän — järjestelmän, joka on rakennettu sopimiselle ja luottamukselle. On selvää, että kun sopimisen kulttuuri ajetaan alas yksipuolisella, työnantajien näkökulmasta sanellulla lakihankkeella, rikotaan samalla pitkä sopimisen historia. Hyvät hallituksen kansanedustajat, te olette paljon vartijoina tämän kovan hallituksen kovassa työntekijän kurituksen linjassa. Teillä on mahdollisuus tukemalla tätä lakialoitetta ottaa Ruotsin mallista edes yksi keskeinen elementti käyttöön.
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys tuo julkiseen talouteen säästöä, kun vähemmillä oikeudenkäynneillä saadaan ongelmia ratkaistua. Tämä vähentää harmaata taloutta ja alipalkkausta sekä tarkoittaa reilumpia työmarkkinoita, kun niin suomalaisilla kuin myös ulkomaalaistaustaisilla työntekijöillä on oikeasti mahdollisuus saada heille kuuluvia oikeuksia ilman, että oikeuksien peräämiseen tarvitaan henkilökohtaista suostumusta. Lisäksi järjestökanteella on suuria, merkittäviä riitoja ennalta ehkäisevä vaikutus.
Järjestökanteella tarkoitetaan rekisteröityjen yhdistysten, joiden tarkoituksena on työntekijöitten edunvalvonta, mahdollisuutta nostaa omasta aloitteestaan oikeudellinen kanne työnantajaa tai työnantajan edustajaa vastaan koskien työ- tai virkaehtosopimuksen tai työelämän lainsäädännön rikkomusta. Laissa tarkoitettu rekisteröity yhdistys voisi nostaa kanteen itsenäisesti, eikä kanteen nostamiseen tarvittaisi valtakirjaa tai hyväksyntää epäillyn teon kohteelta. Itsenäinen kanneoikeus on perusteltu, sillä esimerkiksi täällä tilapäisesti töissä oleva saattaa olla velkaa työnvälittäjälle eikä tämän vuoksi uskalla puolustaa oikeuksiaan.
Järjestöryhmäkanne eli järjestökanne tarkoittaa kannetta, jota järjestö ajaa ilman valtuutusta kanteessa määritellyn yksittäisen jäsenen tai jäsentensä puolesta siten, että tuomio tulee näitä sitovaksi. Tällöin esimerkiksi työsuhdeasioissa kantajana on ammattiliitto ja vastaajana työnantaja. Järjestökanne rakentuu ryhmäkanteen keskeisille piirteille ja eroaa muista ryhmäkanteista ainoastaan siinä, että kanneoikeus on järjestöllä.
Tämän lakialoitteen lähtökohtana on kanneoikeus, joka tarkoittaa järjestöjen itsenäistä oikeutta ajaa kannetta tuomioistuimessa joko yksittäisen henkilön, erikseen määritellyn ryhmän tai yleisen intressin puolesta ilman minkäänlaista valtuutusta. Termejä ”järjestökanne”, ”järjestökanneoikeus” ja ”järjestökannelaki” käytetään tästä eteenpäin viitattaessa tämän lakialoitteen tarkoittamaan laajaan järjestökanneoikeuteen.
Suostumuksesta riippumaton kanneoikeus ei ole vieras suomalaisessa oikeusjärjestyksessä. Markkinaoikeus voi elinkeinonharjoittajien yhdistyksen vaatimuksesta... [Hälinää — Puhemies koputtaa]
Puhemies Jussi Halla-aho
:Edustaja Suhonen, odotatteko hetken. — Pyytäisin siirtämään kaikki muut keskustelut pois täältä salista. Ne hiukan häiritsevät keskustelun seuraamista. — Olkaa hyvä, Suhonen.
Kiitos, arvoisa puhemies! — Suostumuksesta riippumaton kanneoikeus ei ole vieras suomalaisessa oikeusjärjestyksessä: Markkinaoikeus voi elinkeinonharjoittajien yhdistyksen vaatimuksesta todeta sopimusehdon kohtuuttomaksi. Yhteistoimintalainsäädännön mukaan henkilöstöryhmien edustajilla on oikeus vaatia tuomioistuimessa, että yritys velvoitetaan täyttämään tiedonantovelvollisuutensa. Jakamattoman kuolinpesän osakkaalla on oikeus yksin ajaa kannetta kuolinpesän hyväksi silloin, kun oikeudenkäynti koskee osakkaiden yhteishallintoon kuuluvaa asiaa. Sähkömarkkinaviranomainen voi valvontajakson päätyttyä velvoittaa verkonhaltijan alentamaan seuraavan valvontajakson aikana perittäviä siirtopalvelumaksuja määrällä, jolla päättyneen jakson tuotto on ylittänyt kohtuullisen tuoton määrän.
Arvoisa herra puhemies! Yhdistysten järjestökanneoikeutta esitetään, koska työsuojeluviranomaisten ja poliisin kyky havaita ja todentaa epäiltyä lain ja sopimusten vastaista menettelyä on riittämätön. Epäiltyjä rikkomuksia ilmoitetaan viranomaisille huomattavasti enemmän kuin niitä tutkitaan tai ratkaistaan. Niissäkin tapauksissa, joissa viranomainen toteaa rikkomuksia tapahtuneen, tapausten käsittelyajat ja sanktioiden vähäisyys käytännössä johtavat siihen, että rikollinen tai sopimusten vastainen menettely on taloudellisesti kannattavaa ja sitä on mahdollista jatkaa pitkiä aikoja.
Puolustaessaan työehdoista tehtyjen sopimusten kirjausten sitovuutta ja työelämän lainsäädäntöä yhdistys ei valvo ainoastaan yksittäisen työntekijän oikeuksia vaan pitää huolta siitä, että kaikki Suomessa yhdistyksen edustamalla sopimusalalla teetettävä työ suoritetaan samoilla minimiehdoilla. Kyse on siis yksittäisen työntekijän oikeuksia suuremmasta työoikeudellisesta ja edunvalvonnallisesta kysymyksestä. Järjestökanne on yhteiskunnan kannalta useita erillisiä kanteita edullisempi, sillä näin vältytään kustannuksilta, jotka aiheutuvat saman oikeudenkäyntiaineiston esittämisestä ja arvioimisesta eri oikeudenkäynneissä. Myös keskenään ristiriitaisten ratkaisujen mahdollisuuden voidaan arvioida vähenevän. Uudistuksella on myös ennalta ehkäisevä vaikutus: jo tieto mahdollisesta kanteen nostamisesta voi parantaa kansalaisten oikeuksien toteutumista ilman oikeusprosesseja.
Arvoisa herra puhemies! Vielä aivan lopuksi yhteenvedon omaisesti kolme pointtia:
Kanneoikeuden soveltamisalan laajentamista on vastustettu muun muassa väittämällä, että kanteita tultaisiin nostamaan kiusaamistarkoituksessa, mikä puolestaan aiheuttaisi elinkeinoelämälle suuria kustannuksia. Tilastoja tai näyttöä siitä, että näin olisi käynyt esimerkiksi Ruotsissa, ei ole. Ryhmäkannelain valmistelun yhteydessä väitettiin ulkomaisten sijoitusten vähentyvän. Samat argumentit esitettiin aikoinaan, kun tuotevastuulakia valmisteltiin. Kuluttaja-asioiden osalta elinkeinoelämä pelotteli Suomessa mittavista ryhmäkanteista. Mikään näistä kauhuskenaarioista ei ole käynyt toteen. Uhkakuvien sijaan järjestöjen kanneoikeudella olisi useita positiivisia vaikutuksia. Heikommassa asemassa olevan suoja parantuisi merkittävästi. [Pia Viitanen: Tärkeä asia!] Työntekijät eivät nykyisin leimautumisen tai työpaikan menettämisen pelossa lähde nostamaan kannetta omissa nimissään. Työsuhdemuodolla keinotellaan laajamittaisesti, ja alipalkkaus koskee useita henkilöitä. Toisista valtioista Suomeen töihin tilapäisesti tulevien tai täällä muutoin tilapäisesti oleskelevien tietämättömyyttä omista oikeuksistaan saatetaan käyttää hyväksi. Järjestöjen kanneoikeus ehkäisisi kaikkiin näihin tilanteisiin liittyviä väärinkäytöksiä.
Toiseksi, järjestöt pystyisivät kokoamaan useaa henkilöä vastaan tehdyt oikeudenloukkaukset samaan kanteeseen tehokkaasti, mikä säästäisi kaikkien osapuolten resursseja.
Kolmanneksi, yksityisten henkilöiden oikeusturvan paremman toteutumisen ohella järjestöjen kanneoikeus olisi myös elinkeinoelämän etu, sillä jo pelkällä olemassaolollaan se ehkäisisi epätervettä kilpailua. Tämä lisäisi muun muassa työelämän vakautta. — Kiitos.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Edustaja Viitala, olkaa hyvä.