Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Ainoaan käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 6. asia. Käsittelyn pohjana on tarkastusvaliokunnan mietintö TrVM 3/2015 vp.
Arvoisa rouva puhemies! Tarkastusvaliokunta on käsitellyt eduskunnan tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2014. Viime vuonnahan määrärahoja oli kaiken kaikkiaan eduskunnalle myönnetty 138 miljoonaa ja näistä käytettiin 128,9 miljoonaa. Myös eduskunnan peruskorjaukseen oli käytettävissä 31 miljoonaa, mistä käytettiin 28 miljoonaa. Varsinaiset toimintamenot olivat viime vuonna 86 miljoonaa.
Eduskunnan tarkastusvaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt eräisiin asioihin huomiota. Se on pitänyt tärkeänä, että eduskunta jatkaa tiukan taloudenpidon linjaa. Jatkossakin tulee kiinnittää huomiota työtapojen kehittämiseen ja organisaatiouudistusten mahdollisuuksiin. Valiokunta on niin ikään pitänyt myös tärkeänä, että eduskunnan peruskorjauksen kustannukset pysyvät hallinnassa ja korjaus pysyy aikataulussa. Arviot peruskorjauksen kustannuksista ovat hankkeen laajentuessa kasvaneet merkittävästi.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös kansanedustajien avustajajärjestelmän toimivuuteen. On ollut eräitä yksittäisiä ristiriitoja, jotka ovat yksittäistapauksissa johtaneet oikeusprosessiinkin. Niin sanotun ryhmäkanslian mallin käyttöönoton osalta toistaiseksi malliin on siirtynyt yksi kolmasosa kansanedustajista. Malliin liittyminen on ollut vapaaehtoista. Valiokunta pitää perusteltuna, että avustajajärjestelmän toimivuuteen tehdään siihen liittyvien riskien arviointi.
Eduskunta siirtyi vuoden 2015 alusta Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen Palkeiden asiakkaaksi. Valiokunta on huolestunut kuulemisessa esitetyistä laskelmista, joiden mukaan Palkeiden asiakkaana eduskunnan menot talous- ja henkilöstöhallinnon tehtävien hoidossa tulevat olemaan suuremmat kuin sen toteuttaminen itse ja — edelleen — joiden mukaan asiakkuudesta ei lähitulevaisuudessakaan tulisi syntymään -eduskunnalle säästöjä, mikä olisi ollut tärkeä tavoite. Valiokunta tulee seuraamaan Palkeet-asiakkuuden vaikutuksia muun muassa säästöjen syntymisen ja palvelujen laadun kehittämisen osalta.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan valiokunta toteaa lopuksi, että eduskunnan tilintarkastajien lausunnon mukaan tilinpäätös ja toimintakertomus antavat Suomessa voimassa olevien tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen laatimista koskevien säännösten mukaisesti oikeat ja riittävät tiedot eduskunnan toiminnan tuloksesta ja toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen tiedot ovat ristiriidattomia.
Arvoisa puhemies! On erinomainen asia, että eduskunnan tilintarkastajat ovat ottaneet katsottavakseen myöskin Palkeisiin, meidän Valtion talous- ja henkilöhallinnon palvelukeskukseen, siirtymisen. Siltä osin on varmasti myös syytä seurata sitä, kuinka paljon syntyy välillisesti hallinnollisia tehtäviä meidän henkilökunnalle, laskea Palkeiden kustannukset ja siihen myöskin välilliset kustannukset. Usein nimittäin näissä tilanteissa syntyy sellainen ongelma, että sieltä siirtyy kustannuksia, mutta sitten monesti tehtäviä jääkin tehtäväksi sinne originaaliyksikköön, tai joissain tapauksissa tehtävät saattavat jopa lisääntyä välillisesti meidän virkamiesten arkipäivän sisällä. Toivon, että tätä tullaan seuraamaan tarkasti seuraavan vuoden aikana.
Keskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi valiokunnan ehdotuksen kannanotoksi kertomuksen K 10/2015 vp johdosta.