Viimeksi julkaistu 3.7.2025 17.55

Pöytäkirjan asiakohta PTK 36/2022 vp Täysistunto Tiistai 5.4.2022 klo 14.01—16.44

10. Hallituksen esitys  eduskunnalle Yhdistyneiden kansakuntien lastenrahaston toimiston asemasta Yhdistyneiden kansakuntien lastenrahaston kanssa tehdyn sopimuksen hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi

Hallituksen esitysHE 20/2022 vp
Valiokunnan mietintöUaVM 4/2022 vp
Ensimmäinen käsittely
Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 10. asia. Käsittelyn pohjana on ulkoasiainvaliokunnan mietintö UaVM 4/2022 vp. Nyt päätetään lakiehdotuksen sisällöstä. — Avaan yleiskeskustelun. Edustaja Hopsu, olkaa hyvä. 

Keskustelu
16.41 
Inka Hopsu vihr :

Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Suomen hallituksen ja Yhdistyneiden kansakuntien yhteisen sopimuksen lastenrahaston Unicefin oppimisen innovaatiokeskuksen ja innovatiivisen rahoituksen keskuksen sijoittumisesta Suomeen.  

Kokemusta  YK-toimistosta  Suomessa on  syntynyt jo  YK:n  hankepalveluiden UNOPSin toimistosta, samoin YK:n teknologiainnovaatioiden UNTILin laboratorion, uudelta nimeltään UN Global Pulse, toiminnasta Suomessa ja UNU-WIDER toiminnan sijoittumisesta tänne.  

Oppimisen innovaatiokeskus pyrkii kehittämään uusia digitaalisia oppimisratkaisuja ja laajentamaan näiden käyttöä Unicefin ohjelmamaissa. Keskus tukee tätä tukevaa tutkimus- ja innovaatioyhteistyötä yliopistojen, tutkimuslaitosten ja yritysten kanssa sekä muiden YK-toimijoiden kanssa.  

Innovatiivisen rahoituksen keskus pyrkii puolestaan löytämään uusia rahoitusmalleja ja hyödyntämään finanssiteknologioita Unicefin toiminnan tukena. Pyrkimyksenä on parantaa Unicefin kykyä vaikuttaa rahoitusmarkkinoihin lapsen oikeuksien edistämiseksi sekä kerätä varoja järjestön toiminnan laajentamiseksi. 

Vuonna 2018 ulkoministeriö julkaisi Ritva Reinikan johdolla tehdyn raportin Stepping Up Finland’s Global Role in Education, joka selvitti ja suositti suomalaisen opetussektorin osaamisen hyödyntämistä kehitysyhteistyössä ja maailmanlaajuisen oppimiskriisin ratkaisemisessa, koulutuksen laadun ja koulutuksen saatavuuden vahvistamisessa. Selvitys suositti, että Suomen tulisi aktiivisesti hakeutua mukaan kansainvälisiin yhteistyöverkostoihin. Myös rahoitusta koulutussektorille olisi selvityksen mukaan kasvatettava. Koulutuksesta olisi selvityksen mukaan syytä muodostaa oma kehityspoliittinen kokonaisuutensa. Opetusalan osaajille pitäisi luoda väyliä osallistua kehitysyhteistyöhön ja saada kokemusta kehittyvistä maista.  

Näihin kaikkiin toimiin on nyt ryhdytty, ja koulutuksesta on kehityspoliittisessa selonteossa määritelty oma temaattinen painopisteensä. Unicefin osaamisen innovaatiotoimiston saaminen Suomeen vahvistaa verkostojamme ja jatkaa tämän kehityspoliittisen painopisteen vahvistamista. Tämä kehitys on myönteistä myös koulutusvientiyrityksillemme. Suomella on vahva maine koulutuksen kärkimaana. Oppimistuloksemme ovat olleet korkeita, opettajamme maailman huippua. Tästä on pidettävä jatkossakin kiinni. 

Yleiskeskustelu päättyi. 

Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 20/2022 vp sisältyvän lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotuksen ensimmäinen käsittely päättyi.