Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 5. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään talousvaliokuntaan, jolle valtiovarainvaliokunnan on annettava lausunto.
Keskusteluun varataan tässä vaiheessa enintään 30 minuuttia, ja jos puhujalistassa ei päästä loppuun, asian käsittely keskeytetään ja sitä jatketaan muiden asiakohtien jälkeen. — Ministeri Satonen, esittelypuheenvuoro, olkaa hyvä.
Arvoisa rouva puhemies! Kyse on hallituksen esityksestä 99 laiksi kirjanpitolain ja tarkastuslain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan kirjanpitolakia täydennettäväksi kokonaan uudella luvulla, jota vastaavasti tilintarkastuslakia tarkistettaisiin tietyiltä osin. Ehdotuksella pantaisiin täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi yritysten tuloverotietojen julkistamisesta maakohtaisesti.
Ehdotus veroraportoinnista koskee vain kaikista suurimpia suomalaisyrityksiä ja konserneja. Tuloveronsa maakohtaiseen raportointiin velvoittavaan 750 miljoonan euron liikevaihtoon yltäviä yrityksiä tai konserneja on meidän maassamme arviolta noin viitisenkymmentä. Asianomaisille yrityksille aiheutuvat raportointikustannukset voidaan arvioida yritysten kokoon nähden melko vähäisiksi, sillä kohteena ovat tiedot, jotka sisältyvät yrityskirjanpitoon itsessään. Kyse on näiden tietojen kokoamisesta yhtenäiseksi raportiksi samaan tapaan, mikä jo koskee maakohtaista raportointia verottajan tarpeisiin voimassa olevien säännösten nojalla. Tarve uuden tiedon keräämiselle jää näin rajalliseksi.
Koska ehdotuksen tavoitteena on mahdollistaa avoimuus ja läpinäkyvyys, julkistettavat tuloveroraportit asetettaisiin ja pidettäisiin yleisesti saatavilla tilinpäätöstietojen tavoin. Direktiivin mukaisella läpinäkyvyydellään tuloveroraportointi vahvistaa näin yhteiskuntavastuuta tuodessaan julki kansalaisille ja muille sidosryhmille sen, miten yritykset tukevat hyvinvointia veronmaksullaan eri maissa.
Vaikka direktiivi rajaa julkistamisvelvoitteen yksinomaan osakeyhtiömuotoisiin yrityksiin, hallitus ehdottaa samojen velvoitteiden ulottamista Suomessa myös vastaavan kokoisiin osuuskuntiin. Näin saataisiin julkistettava informaatio pysymään yhdenmukaisena harjoitetun liiketoiminnan oikeudellisesta muodosta riippumatta. Tämä neutraliteettiperiaate on sama kuin mikä koskee hallituksen aikaisempaa esitystä 20/23 kestävyysraportoinnista tältä syksyltä. Ehdotus sinänsä ei välittömästi vaikuttaisi verokertymään.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. Säännöksiä tietojen julkistamisesta sovellettaisiin tilikausiin, jotka alkavat ensi vuoden kesäkuun jälkeen. Niille yrityksille, joilla tilikautena on kalenterivuosi, tästä ehdotuksesta seuraa, että raportointi alkaa tilivuoden 2025 tiedoista, joita koskeva raportti tulee julkaistavaksi vuonna 2026. — Kiitos.
Keskustelu päättyi.
Asia lähetettiin talousvaliokuntaan, jolle valtiovarainvaliokunnan on annettava lausunto.