Viimeksi julkaistu 5.6.2021 19.15

Pöytäkirjan asiakohta PTK 51/2018 vp Täysistunto Torstai 17.5.2018 klo 16.03—18.18

2.5. Suullinen kysymys sote-uudistuksen viestinnästä (Anna-Maja Henriksson r)

Suullinen kysymysSKT 70/2018 vp
Suullinen kyselytunti
Puhemies Paula Risikko
:

Ja vielä myöskin ruotsalaisella eduskuntaryhmällä oli sote-asioihin liittyvä kysymys. — Edustaja Henriksson. 

Keskustelu
16.35 
Anna-Maja Henriksson :

Ärade talman! I Helsingforsregionen håller de lokala beslutsfattarna stormöten där man kräver att vård- och landskapsreformen ska stoppas. Frågan är om regeringen verkligen kan köra över Nyland med 1,7 miljoner invånare. 

Arvoisa puhemies! Tällaisessa tilanteessa, kun koko pääkaupunkiseutu on sote-uudistusta vastaan, tuntuu vastuuttomalta, että valtioneuvosto julkaisee suoraan sanottuna banaalin videokampanjan sote-uudistuksesta. [Eduskunnasta: Meidän verorahoilla!] Siinä vielä sanotaan näin: ”Onneksi se sukupolvi teki silloin oikeita ratkaisuja.” Mitä ihmeen ratkaisuja? Asiahan on edelleen auki, yhtäkään pykälää ei ole vielä hyväksytty, ja asiantuntijatkin jo ovat sanoneet, että raja viranomaistiedotuksen ja poliittisen mielipidevaikuttamisen välillä alkaa hämärtyä. Arvoisa hallitus, eikö tällaisessa herkässä tilanteessa valtioneuvoston video ole ihan [Puhemies koputtaa] puhdasta propagandaa? Miksi tällaista tehdään, ja mitä se maksaa? 

16.37 
Kunta- ja uudistusministeri  Anu Vehviläinen 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean sen, että meillä on koko tämän uudistuksen ajan ollut erittäin avoin tiedotuslinja. Aivan sieltä vuodesta 2015 lähtien olemme alueuudistus.fi-sivustolla julkistaneet aina kaikki esitykset — myös keskeneräiset esitykset — reformiministeriryhmästä, ja sieltä löytyy paljon tietoa. Mutta sitten totean sen, että alueuudistus.fi on raskas sivusto ja on kyllä tarkoitettu enimmäkseen ehkä kansanedustajille, asiantuntijoille ja niille, jotka hakevat syvällisemmin tietoa. Tässä kohtaa olemme arvioineet muutama kuukausi sitten, että me tarvitsisimme myös entistä enemmän kansalaisviestintää eli kansalaisille suoraan tehtyä viestintää. Sen vuoksi alkuvuodesta — tai olisiko ollut ehkä maaliskuussa — julkistettiin tämä omamaakunta.fi-sivusto. On aina makuasia, pitääkö joku viestintää mielikuvamainontana vai asiallisena mainontana, mutta minä pidän tärkeänä, että meillä on viestintää myös tavallisille kansalaisille suoraan. 

Kysymyksen käsittely päättyi.