Arvoisa puhemies! Esittelen nyt valtiovarainvaliokunnan mietinnön koskien julkisen talouden suunnitelmaa vuosille 2025—2028. Valiokunnan mietintö on kohtuullisen pitkä, niin kuin aikaisemminkin, joten otan täältä esille keskeisiä huomioita painottaen varsinaisen valtiontalouden lisäksi hyvinvointialueiden taloutta koskevia mietinnön osuuksia johtuen siitä, että hyvinvointialueiden merkitys valtiontalouden osalta on merkittävän suuri: lähes 30 prosenttia valtion kustannuksista on hyvinvointialueiden rahoitusta.
Arvoisa puhemies! Julkisen talouden suunnitelma vuosille 2025—2028 pohjautuu valtiovarainministeriön huhtikuussa julkaisuun ennusteeseen, jonka perusteella talouskasvun arvioidaan olevan vuonna 2024 nollan tuntumassa. Vuonna 25 talouden odotetaan toipuvan ja kääntyvän 1,6 prosentin kasvuun, mutta talouskasvun arvioidaan kuitenkin jäävän 1—1,5 prosenttiin vuosina 2026—2028.
Valiokunnan kuulemat asiantuntijat, kuten muut ennusteita tekevät taloudelliset laitokset, pitivät valtiovarainministeriön ennustetta pääosin realistisena. Myös Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan suhdanne olisi kääntymässä, kun sekä bruttokansantuote että työllisten määrä kääntyvät vuoden 24 ensimmäisellä neljänneksellä lievään kasvuun.
Valiokunta korostaa, että talouskehitykseen liittyy yhä merkittäviä epävarmuuksia, kuten maailmantalouden kehitys, Ukrainan sodan kesto, maailman muiden konfliktien laajuus sekä korkojen taso. On näin ollen hyvä huomioida, että Suomen talouden tilanne voi kehittyä ennustettua heikompaan suuntaan tai elpyä ennustettua hitaammin, mikä tuotiin myös esiin asiantuntijakuulemisissa. Epävarmuuden keskellä julkisen talouden tasapainottaminen on välttämätöntä ottaen huomioon julkisen talouden rakenteelliset ongelmat, kuten väestön ikääntymisen mukanaan tuomat menopaineet.
Hallituksen mittavista sopeutustoimista huolimatta velkasuhde ei ole edelleenkään kääntymässä laskuun, joskin on todettava, että valtiovarainministeriön ennuste ei sisällä vielä kaikkia potentiaalisia kasvu- ja työllisyystoimien vaikutuksia. Julkisessa taloudessa vallitsee siten edelleen pitkän aikavälin epätasapaino tulojen ja menojen välillä. Myös tulevilla vaalikausilla tarvitaan toimia, jotka hidastavat julkisten menojen kasvua tai kasvattavat tulopohjaa, sillä näköpiirissä oleva tulokertymä ei riitä rahoittamaan menoja tulevaisuudessa.
Hallitusohjelmassa päätettiin toimenpidekokonaisuudesta, joka vahvistaa julkista taloutta kuudella miljardilla eurolla. Tästä julkisen talouden menoja sopeuttavien toimien osuus on noin neljä miljardia euroa vuoden 2027 tasolla, minkä lisäksi rakennepoliittisilla toimilla tavoitellaan noin kahden miljardin euron vahvistumista vuoden 2027 tasolla.
Talouden tilannekuva on sittemmin heikentynyt, eikä edellä mainittu kokonaisuus enää riitä varmistamaan velkasuhteen vakauttamista vuoteen 27 mennessä. Myös EU:n finanssipoliittisten sääntöjen noudattaminen edellyttää uusia julkista taloutta vahvistavia toimia. Näin ollen hallitus linjasi osana vuosien 2025—2028 julkisen talouden suunnitelmaa uusista toimista, jotka vahvistavat julkista taloutta noin kolmella miljardilla eurolla. Tästä kokonaisuudesta menosäästöt ovat 1,6 miljardia euroa ja verotoimet noin 1,8 miljardia euroa.
Lisäsopeutustoimien suuruusluokka oli valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden mielestä lähtökohtaisesti oikean suuntainen, ja myös ajankohtaa pidettiin pääosin oikeana. Samoin veronkiristysten ja menosäästöjen suhdetta pidettiin useassa lausunnossa oikean suuntaisena. Esiin nostettiin kuitenkin huoli siitä, että sopeutustoimet voivat johtaa talouskasvun hidastumiseen. Valtiovarainministeriön ennusteessa huomiota kiinnitettiin myös siihen, onko arvonlisäverokannan korotuksen voimaantulo jo syksyllä 2024 suhdanteen kannalta liian varhainen ajankohta. Lisäksi epävarmuutta esitettiin liittyvän myös toimenpiteisiin, jotka koskevat hyvinvointialueiden toiminnan tehostamista ja työllisyyden kasvua.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mielestä pitkällä aikavälillä talouskasvun edistäminen on keskiössä velkasuhteen alentamisessa ja hyvinvoinnin turvaamisessa. Julkisen talouden ongelmat ovat pitkälti rakenteellisia, joten niitä ei ratkaista kertaluonteisilla, lyhytvaikutteisilla toimenpiteillä vaan pysyvillä rakenteellisilla uudistuksilla ja nykyistä paremmalla tuottavuuden kasvulla.
Suomessa on tuotannollisia investointeja sekä t&k-toimintaa verrattain vähän ja nuorten koulutusaste on jäänyt alemmalle tasolle kuin muissa kehittyneissä teollisuusmaissa. Myös valiokunnan asiantuntijakuulemisessa nostettiin esiin yhtenä keskeisenä syynä Suomen Ruotsia ja Tanskaa heikompaan talouskasvuun hidas tuottavuuden kasvu ja investointien kohdistuminen Suomessa korostetusti rakennuksiin, kun ne Ruotsissa ja Tanskassa painottuvat Suomea enemmän ict-investointeihin ja aineettomiin investointeihin.
Hallituksen päättämästä uudesta julkista taloutta vahvistavasta toimenpidekokonaisuudesta valtion menoihin vaikuttavien säästöjen määrä on noin 1,2 miljardia euroa vuonna 2025 nousten noin 1,4 miljardiin euroon kehyskauden lopussa. Julkisen talouden vaikean tilanteen takia sopeutustoimia on kohdistettu laaja-alaisesti kaikille hallinnonaloille.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa nostettiin esiin huoli toteutuksen kiireellisestä aikataulusta etenkin vuonna 2025. Säästöt on siten ripeästä aikataulusta huolimatta toteutettava hallitusti, jotta ydintoiminnot ja palvelut eivät vaarannu. Kevään kehysriihen mukaisesti on otettava huomioon myös valtionhallinnon tehtävien ja velvoitteiden keventäminen sekä priorisointi.
Arvoisa puhemies! Sitten muutama ajatus tästä mietinnöstä koskien hyvinvointialueiden taloutta, ja kuten tuossa edellä totesin, hyvinvointialueiden merkitys on keskeinen niin valtiontaloudelle kuin julkiselle taloudelle mittaluokkaansa takia.
Valtiovarainvaliokunta kiinnittää mietinnössään erityistä huomiota hyvinvointialueiden talouden kokonaiskuvaan. Eri palveluita ja yksittäisiä hallituksen ehdottamia muutoksia koskien valiokunta viittaa sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausuntoon.
Hyvinvointialueet tekivät vuonna 2023 noin 1,4 miljardia euroa alijäämää. Tämä johtui useista tekijöistä, kuten ennakoitua korkeammasta yleisestä hintatason noususta, sote-alan palkankorotuksista ja ostopalveluhintojen noususta. Koko maan tasolla valtion yleiskatteellinen rahoitus hyvinvointialueille on vuonna 2025 yhteensä 26,2 miljardia euroa, mikä on 1,8 miljardia euroa enemmän kuin viime syksyn julkisen talouden suunnitelmassa. Nousua selittää muun muassa vuoden 2023 toteutumatietojen perusteella maksettava noin 1,46 miljardin euron jälkikäteistarkistus.
Julkisen talouden suunnitelmassa hyvinvointialueiden talouden näkymiä tarkastellaan myös valtiovarainministeriön ennusteella. Ennuste huomioi hyvinvointialueiden todellisen kustannuskehitysnäkymän hyvinvointialueindeksin sijaan. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että tällä on merkitystä, koska hyvinvointialueindeksi on erkaantunut todellisesta kustannuskehityksestä. Ennusteen mukaan hyvinvointialueiden tulos paranee hieman vuonna 24 mutta pysyy edelleen merkittävästi alijäämäisenä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan niin kuluvan vuoden alijäämän mittaluokkaan kuin myös jatkovuosien tilannekuvaan liittyy merkittävää epävarmuutta. Valiokunta tunnistaa haasteen, joka muodostuu siitä, että alueilla on velvoite kattaa taseeseen kertyneet alijäämät hyvinvointialueista annetun lain edellyttämässä määräajassa ja toisaalta niillä on myös velvoite turvata riittävät lakisääteiset sosiaali- ja terveyspalvelut. Alijäämän kattamisvelvoitteen takia alueiden taloussuunnitelmien kustannusuria voinee pitää realistisen sijaan tavoitteellisina. Nähtäväksi jää, tulevatko alueiden sopeutus- ja tehostamistoimet riittämään tilanteessa, jossa hintojen ja henkilöstömenojen kasvu on edelleen voimakasta.
Johtopäätösten tekeminen yksittäisen hyvinvointialueen rahoituksen riittävyydestä tai riittämättömyydestä on sosiaali- ja terveysministeriön syksyllä 2023 laatiman selvityksen mukaan ennenaikaista. Julkisen talouden suunnitelmassa tuodaan kuitenkin yksinkertaistavan aluekohtaisen kustannusten painelaskennan tulosten pohjalta esiin riski siitä, että yksittäisellä tai yksittäisillä alueilla valtion rahoitus ja tehtävät eivät ole kehyskaudella sovitettavissa yhteen.
Valiokunta pitää ensiarvoisen tärkeänä, että alueet tehostavat ja aktiivisesti sopeuttavat toimintaansa, jotta kustannusten kasvu pysyisi maltillisena. Alueiden tulisi pyrkiä lisäämään toiminnan vaikuttavuutta välttäen lyhytnäköisiä säästöjä, jotka pidemmällä aikajänteellä saattavat jopa lisätä kustannuksia. Julkisten sote-palveluiden tuottavuuden kasvulla on hyvin merkittävä vaikutus julkisen talouden kestävyyteen.
Valiokunta yhtyy sosiaali- ja terveysvaliokunnan näkemykseen siitä, että uusia sopeutustoimia sekä hyvinvointialueiden tehtävien keventämisen myötä saavutettavia säästöjä ja säästöjen saavuttamisen aikatauluja tulee seurata ja arvioida suhteessa sekä lakisääteisten palvelujen toteuttamiseen että siihen, korjaavatko ne osaltaan rahoituksen vajetta.
Arvoisa puhemies! Valiokunta ottaa tässä mietinnössään kantaa myös kuntatalouteen, kestävään kehitykseen sekä muina hallinnonalakohtaisina havaintoina muun muassa eduskunnan budjettivaltaan, sisäiseen ja ulkoiseen turvallisuuteen, väyläverkon korjausvelkaan, maatalouden kannattavuuteen ja erityisryhmien investointiavustuksiin. Nämä valiokunnan kannanotot ilmenevät sieltä mietinnöstä tarkemmin.
Valiokunnan päätösehdotus on, että eduskunta hyväksyy kannanoton valtioneuvoston selonteon 2/2024 vp johdosta, ja kannanottoehdotus on, että eduskunnalla ei ole huomautettavaa selonteon johdosta. [Pia Viitanen: Paitsi parissa vastalauseessa!]
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Seuraavaksi mennään ryhmäpuheenvuoroihin, ja kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenvuoron käyttää edustaja Eestilä.