Viimeksi julkaistu 4.6.2021 18.07

Pöytäkirjan asiakohta PTK 73/2015 vp Täysistunto Tiistai 1.12.2015 klo 13.59—17.09

15. Hallituksen esitys eduskunnalle kansainvälisestä tieliikenteestä Venäjän kanssa tehdyn sopimuksen  hyväksymisestä  sekä laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta ja sopimuksen soveltamisesta

Hallituksen esitysHE 85/2015 vp
Valiokunnan mietintöLiVM 8/2015 vp
Osittain ainoa, osittain toinen käsittely
Toinen varapuhemies Paula Risikko
:

Osittain ainoaan, osittain toiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 15. asia. Ensin päätetään liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnön LiVM 8/2015 vp pohjalta ainoassa käsittelyssä sopimuksesta ja sitten toisessa käsittelyssä lakiehdotuksesta. 

Keskustelu
16.05 
Kari Kulmala ps :

Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi muun muassa tienkäyttömaksujen perimisen teiden käytöstä myös ulkomaisilta kuljetusyrittäjiltä. Tämä on erittäin toivottu ja odotettu uudistus, joka viimeinkin saadaan voimaan. Esitys osaltaan parantaa suomalaisen kuljetusyrittäjän kilpailukykyä ulkomaisiin kuljetusyrittäjiin nähden. Esitys edistää myös yritystoimintaa vähentämällä kustannuksia tavarakuljetuksissa ja helpottamalla taksiliikennettä maiden välillä. 

Tiemaksut ovat mainittuina Suomen hallitusohjelmassa. Kuten valiokuntakin toteaa, tämä esitys toteutuessaan selkiyttää Suomen ja Venäjän välistä maantieliikennettä ja poistaa turhia liikenteen esteitä. On hyvä, että myös venäläisen taksiliikenteen osalta sopimus selkiyttää nykytilannetta. Tällä hetkellä tätä on ollut erittäin vaikea valvoa, mutta nyt tästäkin tulee helpommin valvottavaa ja näin voidaan paremmin estää harmaata taloutta. 

Valiokunta katsoi osaltaan, että sopimus ei ole kaikilta osin sopusuhtainen eikä tasapainoinen. Näillä valiokunta tarkoitti muun muassa Suomessa ja Venäjällä sallittuja painoja ja mittoja. Suomessa sallitut painot ovat Venäjällä sallittuja korkeammat, ja eroja on paitsi maksimikokonaispainoissa myös laskemistavassa. Tämä vaikuttaa kuljetuskustannuksiin varsinkin Venäjällä käytössä olevan ylipainolupajärjestelmän kautta. Pitää kuitenkin muistaa, että Venäjällä ja Suomessa ajoneuvot punnitaan pääsääntöisesti eri lailla. Suomessa ajoneuvo punnitaan ajoneuvo kerrallaan ja Venäjällä edelleen lähinnä akseli kerrallaan. Tämä luo venäläisessä punnitustavassa merkittäviä virheitä kuljettajan ja kuljetusyrittäjän tappioksi. 

Pidän myös hyvänä sitä, että valiokunta on ottanut kantaa venäläisten ajoneuvojen polttoainemäärään. Polttoaineen enimmäismäärä tulisi todellakin rajoittaa 400 litraan. Tällöin kuljettaja joutuisi hankkimaan polttoainetta myös Suomesta, ja se osaltaan vaikuttaisi kabotaasiliikenteen harjoittamiseen erityisesti eteläisessä Suomessa. 

Arvoisa rouva puheenjohtaja! Pidän tätä hallituksen esitystä hyvänä. 

Keskustelu päättyi. 

Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksessä HE 85/2015 vp tarkoitetun sopimuksen. Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyn, hallituksen esitykseen HE 85/2015 vp sisältyvän lakiehdotuksen. Sopimuksen ainoa ja lakiehdotuksen toinen käsittely päättyi. Asian käsittely päättyi.