1) Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus 2003
Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillä on nyt käsiteltävänä talousvaliokunnan
mietintö Eduskunnan pankkivaltuuston kertomuksesta vuodelta
2003. Sehän on se vuosi, joka jäi viimeiseksi
edesmenneen, äskettäin kuolleen pääjohtaja
Matti Vanhalan osalta. Hänhän suoritti erittäin
arvokkaan päivätyön Suomen rahapolitiikassa.
Suomen Pankin valtuuston kertomus on osa sitä valvontatoimintaa,
jota eduskunta harjoittaa. Meillähän ovat eduskunnan
alaisina, jos näin voidaan sanoa, organisaatioina tällä hetkellä Suomen
Pankin lisäksi Kansaneläkelaitos ja Yleisradio.
Näistä Kansaneläkelaitos antaa myös kertomuksensa
ja samaten Yleisradio.
Tähän Suomen Pankin valtuuston kertomukseen
sisältyy nyt ensimmäistä kertaa myös
Rahoitustarkastuksen osuus. Rahoitustarkastuslakiahan muutettiin äskettäin,
ja sen seurauksena Rahoitustarkastus joutuu antamaan vähintään
kerran vuodessa toimenpiteistään kertomuksen Suomen
Pankin valtuustolle. Valtuuston toiminta viime vuonna oli tietystikin
kaksiosainen sillä tavoin, että osa liittyi aikaisemman
eduskunnan toimintaan ja sitten loppuosa tämän
eduskunnan toimintaan. Mielestäni pankkivaltuusto viime vuonna
onnistui tässä tehtävässään.
Vuoden loppupuolellahan oli esillä pankkivaltuuston kannalta
tärkeä hallituksen esitys, jossa haluttiin puuttua
Suomen Pankin asemaan ja sen rahastoihin ja uudistaa myös
näitä johtajanimityksiä. Se kuitenkin
siirtyi hallituksen tarkoittamasta vuoden lopusta tälle
vuodelle, joten sen käsittely on varsinaisesti sitten vuoden
päästä.
Tässä kertomuksessa on paitsi Rahoitustarkastusta
koskeva merkittävä osuus — Rahoitustarkastushan
on sillä tavoin tärkeä, että kaikki
me, jotka olimme pankkikriisin aikana tässä talossa, muistamme
sen, jolloin 1 miljardi markkaa oli pieni raha ja parhaimmillaan
eduskunta antoi omalla päätöksellään
50 miljardia markkaa suomalaisen pankkijärjestelmän
ylläpitämiseksi — mutta eduskunnan talousvaliokunta
on omassa toiminnassaan myös vierailemalla Rahoitustarkastuksessa
ja muutoin sitä asiantuntijana kuulemalla pitänyt
yhteyttä sillä tavoin, että meillä olisivat
seurannassa myös maailmanlaajuisesti toimivat rahoitusmarkkinat
ja niissä olevat epäkohdat, joita voidaan viime
vuosilta lukea esimerkiksi Yhdysvaltain Enronin osalta tai Italian
Parmalatin suurissa, laajoissa konkursseissa. Tässä suhteessa
Rahoitustarkastuksen tehtävä myös pankkivaltuuston
näkökulmasta on tullut entistä tärkeämmäksi,
ja toivottavasti pankkivaltuusto tämän myös
jatkossa sellaisena ottaa.
Talousvaliokunnan mietinnössä on kiinnitetty huomiota
sellaiseen asiaan, jonka eduskunnan talousvaliokunta otti jo vuonna
96 mietinnössään esille, jossa se halusi
kehittää Suomen Pankin ja eduskunnan välistä yhteistyötä talouspoliittisissa
asioissa. Aikanaan, kun oli pankkivaliokunta eduskunnassa, joka
hoiti Suomen Pankin ja suomalaisen pankkijärjestelmän
asiat ja Suomen itsenäisyyden juhlarahaston asiat, silloin
tällä valiokunnalla oli paljon aikaa ja sitä eduskuntatyössä pidettiin
herrasmies- ja -naisvaliokuntana. Kun asiat siirtyivät
eduskunnan talousvaliokunnalle, jonka toimikenttä on hyvin
laaja, siinä yhteydessä sitten vuonna 96 talousvaliokunnan — en
nyt muista, olinko varajäsen, mutta en ainakaan varsinainen
jäsen — mietinnössä kiinnitettiin
huomiota siihen, että tätä yhteistyötä Suomen
Pankin kanssa pitäisi parantaa niin, että talouspoliittiset
asiat ajankohtaisina tulisivat myös ainakin eduskunnan
talousvaliokunnan käsittelyyn.
Kun itse olin pitkään ollut pankkivaliokunnassa
ja myös mukana talousvaliokunnan toiminnassa ja kun sitten
ministerinä ollessa tarjoutui tilaisuus tähän
asiaan puuttua, vuonna 98, kun Emun toteutumista, euron toteuttamista
Suomessa koskeva Suomen Pankin lainsäädäntö kokonaan
uudistettiin, siinä yhteydessä todettiin hallituksen esityksessä,
että tätä toimintaa tulisi kehittää.
Siinä tuotiin esille se, että säännökset
tarjoavat mahdollisuuden luoda tehokas kuulemismenettely, jossa
Suomen Pankin pääjohtajaa tai muita johtokunnan
jäseniä kuullaan eduskunnan talousvaliokunnassa
ajankohtaisista rahapoliittisista tai muista keskuspankkien toimintaan
liittyvistä kysymyksistä.
Nykyinen lainsäädäntöhän
antaa mahdollisuuden siihen, että pankkivaltuusto voi tuoda
eduskuntaan kertomuksia myös kesken tämän
toimintavuoden, ja monessa mielessä se olisi kyllä paikallaan.
Esimerkiksi voisi ottaa vaikkapa tämänhetkisen
tilanteen, jossa tarvittaisiin tällaista riippumatonta
asiantuntemusta, jota Suomen Pankki laajoine asiantuntijajoukkoineen
edustaa. Olisi erittäin tärkeätä,
että kansanedustajille tällaista tietoa tuotaisiin.
Nythän ollaan järjestämässä ensi
viikolla Dipolissa merkittävää talouspoliittista
tilaisuutta, mutta se ei ole eduskunnan päätöksenteko-organisaation
kannalta paras mahdollinen tapa, vaan se on eräs seminaari
muiden joukossa, tärkeä toki sekin.
Silloin kun tätä tehtäväjakoa
mietittiin, esillä oli myös se, mikä on
talousneuvoston rooli, talousneuvoston, jota pääministeri
johtaa ja jossa Suomen Pankin ohella ovat hallituksen edustajat,
työmarkkinajärjestöt ja muut asiantuntijatahot
Suomessa, mutta tämänkin hyvin tärkeän
elimen keskustelut ovat luottamuksellisia. Ne ovat tärkeitä tietysti
yhteiskunnan kokonaiskehityksen kannalta, mutta eduskunnalle näistä ei
sillä tavoin ole hyötyä.
Tässä suhteessa talousvaliokunta on nyt mietintöönsä sisällyttänyt
toiveen ja ehdotuksen siitä, että nyt Suomen Pankin
uuden pääjohtajan, joka kesällä astui
virkaansa, johdolla ja pankkivaltuuston johdolla — Ala-Nissilä,
Heinäluoma — voitaisiin toteuttaa tätä lain
pykälää käytännössä,
niin että pankkivaltuusto ja Suomen Pankki lähestyisivät
eduskuntaa näillä ajankohtaisilla raporteilla.
Tämä olisi todellakin monessa mielessä tärkeä asia,
koska Suomen Pankki välillisesti hallitsee hyvin laajaa
sektoria.
Olen tässä lähdössä,
mikä on myös selitys poistumiselle, Senerin järjestämään
suomalaisten energialaitosten seminaariin, jossa valtion omistajapolitiikka
on esillä. Eduskunta on välillisesti mukana kymmenissä erilaisissa
yhtiöissä, joissa pitäisi myös
ottaa kantaa siihen, millä tavoin näitä yhtiöitä kehitetään,
mikä on valtion omistajapolitiikka, minkälaisia
päätöksiä tehdään.
Tässä suhteessa on varmasti oppimista. Viittaan
vain Yleisradion hallintoneuvoston menettelyihin, joissa kyllä unohdettiin
se, mikä on hallintoneuvoston tehtävä ja
vastuu. Herra paratkoon, jos se olisi ollut tai olisi pörssiyhtiö.
Tässä suhteessa tätä toimintaa
tulisi mielestäni kehittää.
Tähän, arvoisa puhemies, eduskunnan talousvaliokunta
on kiinnittänyt huomiota ja on omalta osaltaan mukana rakentamassa
tätä yhteistyötä Suomen eduskunnan
talouspoliittisen asiantuntemuksen kehittämiseksi ja taloudellisen
tiedon lisäämiseksi.
Ed. Roger Jansson merkitään
läsnä olevaksi.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ymmärsin talousvaliokunnan
puheenjohtajan ed. Skinnarin arvioineen pankkivaltuustojen toimintaa
viime vuodelta myönteisesti, ja se onkin paikallaan varmasti.
On tehty ahkerasti työtä ja tehty tärkeitä valintoja,
niin kuin pitääkin.
Arvoisa puhemies! Suomen Pankista annetun lain mukaan eduskunnan
pankkivaltuuston on Suomen Pankin hallintoa ja toimintaa valvovana toimielimenä annettava
eduskunnalle vuosittainen kertomuksensa. Pankkivaltuustolla on lisäksi
tarvittaessa, niin kuin edellä viitattiin, mahdollisuus
antaa niin sanottuja ajankohtaiskertomuksia rahapolitiikan toteuttamisesta
ja muusta pankin tai eurojärjestelmän toiminnasta.
Eduskunnassa talousvaliokunta käsittelee Suomen Pankkia
koskevat asiat. Omassa mietinnössään
pankkivaltuuston vuotta 2003 koskevasta kertomuksesta talousvaliokunta
muistuttaa näistä tehtävistä ja
toivoo, että pankkivaltuusto informoisi eduskuntaa ajankohtaiskertomuksilla ja
muutoinkin Suomen Pankki talousvaliokuntaa poikkeuksellisista ajankohtaisista
taloudellisista tapahtumista sekä Suomen Pankin ja sen
yhteydessä toimivan Rahoitustarkastuksen toimintaympäristössä tapahtuvista
muutoksista. Pankkivaltuusto, totta kai, pyrkii vastaamaan tähän toiveeseen.
Kertomuksessaan pankkivaltuusto käsittelee perinteiseen
tapaan sekä Suomen että euroalueen taloudellista
kehitystä kertomusvuoden aikana, yhteistä rahapolitiikkaa,
hintavakauden toteutumista sekä yhteisen rahapolitiikan
Suomen taloudelle asettamia erityishaasteita. Omassa mietinnössään
talousvaliokunta ei juurikaan puutu näihin seikkoihin ehkä siitä syystä,
että Suomi on selvinnyt muutaman viime vuoden taloudellisista
ongelmista paremmin kuin useimmat muut euromaat.
Uusi laki Rahoitustarkastuksesta tuli voimaan 1.7.2003. Lain
mukaan Rahoitustarkastuksen johtokunnan tehtävänä on
toimittaa vuotuinen kertomus Rahoitustarkastuksen toiminnasta pankkivaltuustolle.
Tämän lisäksi pankkivaltuusto voi harkintansa
mukaisesti sisällyttää tämän
vuosikertomuksen asioita eduskunnalle annettavaan omaan kertomukseensa
sekä käsitellä tavoitteista ja niiden
toteutumisesta annettua johtokunnan kertomusta osana valtuuston
kertomusta.
Talousvaliokunnan aiemmin esittämän toivomuksen
ja Rata-lain uudistuksen johdosta pankkivaltuuston kertomukseen
sisältyykin nyt ensimmäistä kertaa katsaus
Rahoitustarkastuksen hallinnosta ja tehtävistä,
Rahoitustarkastuksen vakaudesta ja kehityksestä kertomusvuoden
aikana sekä Rahoitustarkastuksen toiminnasta rahoitusmarkkinoiden
valvojana. Lisäksi kertomuksessa on eduskunnan pankkivaltuuston
oma arvio Rahoitustarkastuksen toiminnasta ja Ratan kohtaamista
haasteista.
Uuden lain myötä Rahoitustarkastus sai lisää valtuuksia,
mutta sen mukaan viranomainen ei vielä tässä yhteydessä saanut
riittävän kattavia tietojensaanti- ja kuulemisoikeuksia
markkinoiden väärinkäytöksiin
liittyvää tutkintatyötä varten.
Arvoisa puhemies! Omassa kertomuksessaan pankkivaltuusto katsookin,
että sisäpiiririkkomusten ja muiden väärinkäytösten
selvittäminen kärsii vakavalla tavalla siitä,
ettei poliisilla ole riittäviä resursseja talousrikostutkintaan.
Tämän vuoksi pankkivaltuusto pitää kertomuksessaan tärkeänä,
että poliisin ja oikeuslaitoksen voimavaroja talousrikostutkinnassa
vahvistetaan. Osin tilannetta voisi helpottaa myös Rahoitustarkastuksen
tutkinta- ja sanktiomahdollisuuksia kehittämällä.
Talousvaliokunta toteaa, että valtion talousarvioesityksessä vuodelle
2005 ehdotetaan määrärahalisäyksiä talousrikollisuuden
torjuntaan.
Talousvaliokunta korostaa omassa mietinnössään,
että sen käsittelyssä on parhaillaan
hallituksen esitys laajaksi arvopaperimarkkinalain ja eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamiseksi. Arvopaperimarkkinalakiin
ehdotetaan lisättäväksi keskeiset sisäpiirikauppoja
ja markkinoiden manipulointia koskevat markkinoiden väärinkäyttöön
liittyvät säännökset. Laissa
säädettäisiin myös arvopaperivälittäjän
velvollisuudesta ilmoittaa Rahoitustarkastukselle epäilyttävistä arvopaperikaupoista
ja laajennettaisiin Rahoitustarkastuksen oikeutta saada tarpeelliset
tiedot säännösten noudattamisen valvomiseksi.
Rahoitustarkastus saisi myös markkinoiden väärinkäyttöön
liittyvän kuulemisoikeuden. Edelleen rahoitustarkastuslakiin
lisättäisiin uudet säännökset
rikemaksusta, jonka määräisi Rahoitustarkastus,
ja seuraamusmaksusta, jonka määräisi markkinaoikeus
Rahoitustarkastuksen esityksestä. Henkilöpiiriä,
jolle Rahoitustarkastus voisi antaa julkisen huomautuksen, ehdotetaan
laajennettavaksi. Lain tultua hyväksytyksi ja voimaan Rahoitustarkastuksen
mahdollisuudet valvoa arvopaperimarkkinoita ja ehkäistä väärinkäytöksiä oleellisesti
paranisivat.
Arvoisa puhemies! Pankkivaltuusto on tyytyväinen siihen,
että Rahoitustarkastuksen toimintamahdollisuudet uuden
lainsäädännön myötä paranevat.
Vapaasti toimiville ja globaaleille rahoitusmarkkinoille on tärkeää,
että valvontaviranomaisilla on riittävät
mahdollisuudet kontrolloida riskikeskittymiä ja markkinaosapuolten
toimintatapojen oikeellisuutta. Pankkivaltuusto myös toivoo,
että vuodelle 2005 kaavaillut resurssilisäykset
talousrikostorjuntaan toteutuvat.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Talousvaliokunta on mietinnössään
käsitellyt myös pankkivaltuuston kertomusta, kuten
täällä jo valiokunnan puheenjohtaja ed.
Skinnari totesi. Me peräänkuulutamme vuosittaisten kertomusten
lisäksi niin sanottuja ajankohtaiskatsauksia rahapolitiikan
toteutumisesta ja muusta pankin toiminnasta sekä muutoinkin poikkeuksellisista
taloudellisista tapahtumista, jottei niistä tarvitse lukea
lehdistä vaan jotta saataisiin sisäpiiritietoa.
Myös tulevaisuuteen tähtääviä katsauksia
tarvitaan varsinkin ajankohtina, jolloin käsitellään
tulevaisuutta kuten nyt budjettikäsittelyssä.
Näin tehdään yritysmaailmassa, eikä se
ole lainkaan hassumpi tapa.
Arvoisa herra puhemies! Kuten jo ed. Ala-Nissiläkin
totesi, myös talousvaliokunta kiinnittää huomiota
siihen, että menossa on useita lainmuutoksia, joilla pyritään
tuomaan lisää valtaa ja mahdollisuuksia Rahoitustarkastukselle
valvoa talousrikoksia ja harmaata taloutta. Kuitenkin, niin kuin
ed. Ala-Nissilä totesi, tässä on erittäin suuri
hankaluus sen takia, että poliisilla ei ole riittäviä voimavaroja
näitten asioitten selvittämiseen. Mitä yleensäkin
tulee poliisien voimavaroihin, niin haluan painottaa sitä,
että niitä tulisi lisätä, jotta
myös tällä sektorilla pääsisimme eteenpäin.
Muuten tämä valtuuston kertomus on hyvä;
se on edistynyt edellisestä vuodesta ja menossa eteenpäin.
Toivottavasti seuraavana vuonna voimme antaa siitä vielä paremman
lausunnon.
Ed. Anni Sinnemäki merkitään
läsnä olevaksi.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ei ole sinänsä mitään
vastaan sanottavaa ed. Saarikankaan asialliseen puheenvuoroon. Mutta
sen sijaan haluan teroittaa kyllä sitä, että puhuttaessa
harmaan talouden, kenties mustankin talouden, markkinoista ja Rahoitustarkastuksen
vastuusta ei ole kysymys oikeastaan vielä poliisikysymyksestä.
Kysymys on siitä, että Rahoitustarkastuksella
itsellään pitää olla niin ammattitaitoinen,
laadukas ja määrällisesti riittävä koneisto,
että se kykenee sinänsä pitämään
valvontaa yllä jo ennakolta ehkäisevällä tavalla,
niin ettei jouduta poliisivaiheen tutkimuksiin näissä yhteyksissä.
Tämä asia tietysti edellyttää ja
merkitsee todella sitä, että Rahoitustarkastuksen
resursointi palkkapoliittisesti kilpailukykyisenä laitoksena
on elintärkeä kysymys Suomen rahamarkkinoitten
luotettavuutta ajatellen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Kanerva tilannetajua loistavasti
hallitsevana näki minun nimeni seuraavana puhujana, hän
taitavasti sanoi sen, mitä minun ensiksi piti sanoa, elikkä ajattelin
täsmälleen samoin asian ensiksi huomioiden, että Rahoitustarkastuksen osalta
ennen mustaa taloutta on tietysti juuri kysymys siitä,
mitä ed. Kanerva äsken juuri totesi. Elikkä yhdyn
täydellisesti tähän näkemykseen
ja huomautukseen.
Toiseksi totean sen, että tässä olisi
nyt juuri ehkä ollut sisäministeriön
johdolla tehdyn muun työn valmistuttua paikallaan laajemmin
käsitellä mustaa taloutta ja harmaata taloutta
ja niitten välimaastossa olevaa toimeliaisuutta, joka saattaa vaikuttaa
erittäin merkittävästi Rahoitustarkastuksen
valvontavelvollisuuteen ja siihen resursointiin, mitä siltä pitää edellyttää.
Elikkä tässä ollaan todella suuren asian
kanssa tekemisissä. Todettakoon nyt vaan, että itse
harmaa talous jo pelkästään merkitsee
2,5 miljardin euron verotulojen menetystä valtiolle. Sitten
kun se ympätään niin sanottuun rehelliseen
talouteen, niin sitten ollaankin jo erittäin vakavan ongelman
kanssa tekemisissä.
Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Talousvaliokunnan mietinnössä Rahoitustarkastus
ja sen toiminnan kehittäminen on vahvasti esillä.
Tämä on tärkeää, mutta
haluan ottaa tähän rahoitusvalvontaan hieman laajemman
näkökulman.
Meillä on mielestäni nimittäin tällä hetkellä eurooppalaisia
rahoitusmarkkinoita koskeva ongelma, ja se on se, että lainsäädäntö mahdollistaa rahoituslaitosten
liiketoiminnallisen keskittämisen, mutta rahoituslaitosten
valvonta tältä osin on järjestämättä.
Valvonta on mielestäni hajallaan sekä toimialoittain
että maittain. Yksi vastaus tähän ongelmaan
on siirtyminen vähitellen kohti yleiseurooppalaista valvontaa.
Liikkeelle pitäisi ehkä lähteä siitä,
että vähintään kahdessa maassa toimivan
rahoituslaitoksen valvonta annetaan rahoituslaitoksen kotimaan lisäksi
myöskin niin sanotulle isäntämaalle,
esimerkiksi Nordean tapauksessa Ruotsin lisäksi myös
Suomelle.
Seuraava askel voisi sitten olla Euroopan unionin alueella toimivien
valvojien yhtenäisistä toimintatavoista ja säännöistä päättäminen,
ja lopullinen tavoite olisi eurooppalaisen rahoitusvalvojan perustaminen.
Mielestäni kuitenkin on oleellista, että rahalaitosten
valvonta saadaan nopeasti vastaamaan liiketoiminnan muutoksia, ja tässä asiassa
niin Suomen kuin Suomen Pankinkin tulee olla aktiivinen ja aloitteellinen.
Keskustelu päättyy.