Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa eduskunnan puhemies! Nyt käsittelyssä on
siis hallituksen esitys laiksi Suomen talousvyöhykkeistä ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Totean, että asiassa
ulkoasiainvaliokunta on mietinnönantajavaliokunta, mutta
on myös lausunnonantajavaliokuntia: lakiasiainvaliokunta
ja ympäristövaliokunta tässä tapauksessa.
Hallituksen esityksen tarkoituksena on perustaa talousvyöhyke,
joka korvaisi nykyiset kalastusvyöhykkeen ja mannerjalustan.
Talousvyöhyke on YK:n merioikeusyleissopimuksen määrittelemä alue,
joka sijoittuu aluemeren ja aavan meren väliin. Ehdotettu
talousvyöhyke ulottuisi Suomenlahdella ja Pohjanlahdella
niin sanottuun keskiviivaan eli siihen rajaan saakka, josta on sovittu
valtiosopimuksin naapurivaltioiden kanssa. Kyseinen alue on nykyisin
Suomen mannerjalustaa ja lähes kokonaisuudessaan Suomen kalastusvyöhykettä.
Mietinnössään ulkoasiainvaliokunta
yhtyy ympäristövaliokunnan lausuntoon, joka on
ympäristövaliokunnan lausunto 19 näiltä valtiopäiviltä.
Siinä todetaan, että talousvyöhykkeen
perustaminen on yksi keskeisistä lainsäädännöllisistä toimenpiteistä Itämeren
suojelun ja merenkulun turvallisuuden parantamiseksi.
Arvoisa puhemies! Lisäksi lausunnonantajavaliokunnat
ovat kiinnittäneet huomiota eräisiin yksityiskohtiin.
Ympäristövaliokunta totesi lausunnossaan, että hallituksen
esitykseen ei metsästyslain osalta sisälly kalastuslakiehdotuksen 99 §:ää vastaavaa
lähinnä tulliviranomaisten valvontavaltaa koskevaa
ehdotusta toimivallan ulottamisesta talousvyöhykkeelle.
Ulkoasiainvaliokunta lisäsikin tämän
näkökulman omaan esitykseensä talousvyöhykelaista.
Edelleen on katsottu, tässä ulkoasiainvaliokunta
yhtyy ympäristövaliokunnan näkökulmaan,
että tämä talousvyöhykelainsäädäntö tulee
vähentämään pilssivesien laskemista
mereen, kun Suomella ja Suomen viranomaisilla on valtuudet toimia
myös talousvyöhykkeellä. Tämä on
yksi pieni osa sitä laajaa tehtäväkenttää,
mikä meillä on Suomenlahden ja Itämeren suojelun
toteuttamiseksi, etenkin nyt, kun meriliikenne nopeasti lisääntyy
ja kasvaa. On selvää, että tulevaisuudessa
eivät ainoastaan uudet, nykyaikaiset, kaksirunkoiset alukset
vieraile Suomenlahdella vaan paljon on myös huonokuntoisia,
vanhoja, yksirunkoisia aluksia, niin sanottuja kuolemanlaivoja,
minkälainen Prestigekin oli, joka pari vuotta sitten, vuonna
2002, lähti satamasta Pietarista, meni Baltian kautta ja
tuhoutui sitten Biskajanlahdella. Näin ollen tämä asia
vaatii yhä enemmän myös lainsäädäntöä,
mutta arvoisa puhemies, enemmän resursseja. Suomenlahden
ja Itämeren suojelu vaatii taloudellisia voimavaroja, ja
tämä on kysymys, joka pitäisi eduskunnan
lainsäätäjänä ja budjettivallan
käyttäjänä, myös verotuksesta
päättävänä elimenä, pitää mielessä.
Jatkuvasti saamme arvoisalta valtiovarainministeriltä,
joka nytkin on salissa, viestejä, että rahat ovat
loppu tai niitä on vähän. Tämän
vuoksi meidän pitää miettiä,
mistä niitä varoja sitten saadaan julkiseen hallintoon,
julkisen hallinnon käyttöön. Silloin
verotus on edelleenkin käypä keino.
Roger Jansson /r:
Värderade herr talman! Efter en mycket lång
beredning som sträckt sig över fem, sex år är
vi nu på väg att få en lag om Finlands
ekonomiska zon, dvs. ett ansvar för havsområdet
utanför tolvsjömilsgränsen, vår
verkliga territorial- eller landsgräns. Det är
bra, det är viktigt och efterlängtat, särskilt
för övervakningen av all trafik som går
genom denna zon utanför det finska territorialvattnet.
Under beredningen har flera frågor varit till behandling,
vilket gjort att beredningen fördröjts. En av
dessa frågor gäller behörighetsfördelningen
mellan riket och Åland i de vattenområden som
ligger i direkt anslutning till det åländska territoriet.
I 2 § 2 mom. självstyrelselagen för Åland
stadgas att "om rikets överhöghet utvidgas utöver
territorialvattengränsen, kan även landskapet
utvidgas till de delar som bestäms efter överenskommelse
mellan riket och landskapet." Enligt det här lagrummets
detaljmotivering i regeringens proposition är stadgandet
tillämpligt i situationer då den ekonomiska zonen
utvidgas, till exempel i fråga om kontinentalsockeln eller
fiskezonen.
I lagen anfört samråd mellan Åland
och riket har i flera sammanhang förts i frågan
med vår tidigare statsminister Paavo Lipponen och med nuvarande
utrikesminister Tuomioja. Dessa samråd har resulterat i
oenighet och beslut om att den större partens åsikt
skall gälla, alltså rikets åsikt. På det
sättet utformades regeringens proposition och till samma
slutsats kommer nu utrikesutskottet i sitt betänkande.
Med det här får vi ålänningar
i dagsläget nöja oss.
Men med detta så är inte frågan
utagerad utan den bör, som man också delvis kan
utläsa ur regeringens behandling, hållas levande
så att regeringen och landskapsregeringen senare kan återkomma
till frågan, särskilt då ändringar
i lagstiftningen planeras. Det finns framöver knappast skäl
för att landskapets behörighet inte skulle utsträckas
till den ekonomiska zonen fullt ut i de områden som direkt
gränsar till Ålands territorium inom de lagstiftningsområden
där landskapet har behörighet på samma
sätt som rikets behörighet nu utvidgas.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muistan elävästi sen lähetekeskustelun,
joka tästä hallituksen esityksestä oli
huhtikuussa tänä vuonna. On hyvä, että tämä mietintö on
nyt vihdoinkin saatu tänne saliin. Kiinnitän erityisesti huomiota
siihen, että ulkoasiainvaliokunta on mennyt lisäämään
tänne nämä kalastuslain valvontaan ja
metsästyslain valvontaan liittyvät lainkohdat,
sen takia että silloin kun tämä hallituksen
esitys tuli, se näytti siltä kuin se eräällä tavalla
valvonnallisesti olisi jäänyt puolitiehen elikkä niin
kuin ei olisi mietitty ihan loppuun saakka sitä, että jos
sanotaan A, niin sitten olisi hyvä sanoa se B, ja sen B:n
sanominen on nyt oikeassa paikassa juuri siinä vaiheessa,
kun tämä talousvyöhykettä koskeva
laki hyväksytään ja siihen liittyvät
muut lait hyväksytään. Siinä suhteessa
valiokunta on tehnyt hyvää työtä.
Yleiskeskustelu päättyy.