1) Hallituksen esitys laiksi ulkomailta tulevan palkansaajan
lähdeverosta annetun lain 12 §:n muuttamisesta
Markku Koski /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kyseinen lakiesitys lähtee
siitä, että yrityksiin tulevat ulkomaiset avainhenkilöt
voivat työskennellä yrityksessä esityksen
mukaan 24 kuukautta lähdeverolla. Tämä laki
on tärkeä siinä mielessä, että voisi
sanoa, että yritykset ovat hiukan kuin urheilujoukkueita
elikkä tarvitaan tärkeitä henkilöitä,
jotka ovat alan avainosaajia, jotka tuovat tätä tietotaitoa
myöskin suomalaisille yrityksille.
Tämän asian osalta valiokunta pohti lähinnä tätä vuosimäärää,
kuukausimäärää, joka esityksessä oli
24 kuukautta, ja valiokunta tuli siihen mielipiteeseen, että tuota
aikaa pitäisi jatkaa 48 kuukauteen. Tämä jatkotarve
tuli esille aika monen yrityksen kautta, joissa todettiin, että kaksi vuotta
on liian lyhyt aika toimia jonkin asian tiimoilta yrityksessä,
kun kysymys on erityisosaamisesta. Valiokunta siis esittää,
että aikaa jatketaan 48 kuukauteen.
Valiokunta ehdottaa lisäksi, että lain soveltamista
koskeva hakemus saataisiin jättää 30
päivän sijasta 90 päivän jälkeen
tai kuluessa, ja tässä oli taas perusteluna se,
että kun 30 päivää on aika lyhyt
aika tehdä johtopäätöksiä kyseessä olevan
henkilön osalta, haetaanko hänelle tätä lähdeveromenettelyä vai
ei, niin valiokunta halusi jatkaa myöskin tätä aikaa
90 päivään.
Esille tuli myöskin puheenvuoroja, joissa otettiin
esille se, että kun suomalaiset henkilöt, jotka asuvat
ulkomailla, eivät voi tätä lakia käyttää hyväkseen,
tässä on ristiriita ja syrjintä tavallaan suomalaisia
kohtaan. Näin voi olla, mutta aika vaikea olisi rajata
sitten sitä, kuinka kauan suomalaisen pitäisi
olla ulkomailla, jotta saisi oikeuden tämän lain
tuomaan etuuteen. Tähän asiaan ei erikseen otettu
kantaa muuta kuin keskusteluissa, ja vastalauseessa tästä varmasti
sitten on tarkemmin ed. Kalliksen kautta asiassa tulemassa esille
selvyyttä.
Muilta osin paitsi nämä kaksi muutosta huomioiden
valiokunta ehdottaa tämän lain hyväksymistä esitetyssä muodossa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
selvästi osoittaa sen, kuinka meillä Suomessa
on aivan kohtuuttoman korkea tuloverotus. Me jouduimme tekemään
erityisjärjestelyjä niin, että Suomessa
olisi osaajia, taitajia, jotka ovat valmiita olemaan täällä,
tekemään työtä, ja siitä syystä tarvitaan
tällainen poikkeuksellisen alhainen lähdeverotyyppinen
vero näille asiaosaajille. Tietysti täytyy sanoa,
että eihän tämä kohtele yhdenvertaisesti
suomalaisia ja ulkomaalaisia. Mutta jotta Suomi voisi säilyttää elinkeinoelämän
kilpailukyvyn, meidän on pakko säätää tämän
tyyppinen järjestelmä. Mutta tosiasia on se, että meidän
pitäisi ehdottomasti puuttua ongelman syihin eli liian
korkeaan tuloverotukseen, ja tältä osin on tärkeätä,
että tuloverotuksen jatkuvaa keventämistä edelleen
jatketaan ja pidetään huolta siitä, että suomalaisen koulutetun
ihmisen käteenjäävä palkka on
kohtuullinen ja kilpailukykyinen muitten eurooppalaisten kanssa.
Erittäin hyvä on sitten se, että hallituksen
esityksestä poiketen valtiovarainvaliokunta on muuttanut
esitystä. Hallitus esitti vain kahden vuoden aikaa näille
asiantuntijoille. Kuka tulee kahdeksi vuodeksi? Kyllä tänne,
jos halutaan hyödyntää näitä ihmisiä,
tullaan pitemmäksi ajaksi, ja siinä suhteessa
neljän vuoden aika on erittäin hyvä ratkaisu,
minkä valiokunta teki.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Arvoisat edustajat! Täällä on edelleen
aivan liian paljon hälinää, ja ennen
kuin ed. Kallis aloittaa puheenvuoron, niin todella pyydän
edustajia istuutumaan ja rauhoittumaan.
Bjarne Kallis /kd:
Rouva puhemies! "Istumaan ja kuuntelemaan."
Tämä heitto ja sen kunnia kuuluu ed. Biaudet’lle,
joka kuiskasi minulle, että lisää siihen
"ja kuuntelemaan".
Haluan pikkasen kertoa tämän lain historiasta.
Kaudella 1991—1995 Ahon hallitus esitti eduskunnalle, että avainhenkilöille,
jotka ovat ulkomailla asuneet tai eivät ole olleet yleisesti
verovelvollisia viiteen vuoteen Suomessa, annettaisiin tämä etu.
Se esitys silloin 90-luvun alkupuolella herätti valtavan
paljon vastustusta ennen kaikkea sosialidemokraattisessa piirissä ja
vasemmistoliittolaisessa piirissä niin, että silloinen Ahon
hallitus veti esityksensä takaisin. Mutta sitten seuraavalla
kaudella 95—99, kun oli Lipposen hallitus, tämä tuotiin
oikeastaan samassa muodossa, kuin ministeri Viinanen oli kaudelle 91—95
tuonut, ja silloin se hyväksyttiin lähes yksimielisesti.
Silloinen kristillinen liitto ja myöhemmin kristillisdemokraatit
ovat kyllä aina esittäneet yhteen kohtaan muutosta.
Minusta tässä laissa on yksi selkeä epäkohta,
ja siihen viittasi myöskin valiokunnan puheenjohtaja, kun
hän sanoi, että tämä vaatimus,
että henkilö, joka pääsee tähän edullisempaan
verotukseen, ei ole Suomen kansalainen, diskriminoi Suomen kansalaisia
ja on siinä mielessä minusta jopa Euroopan unionin säännöksien
vastainen. Otan esimerkin. Jos esimerkiksi ranskalaisessa yliopistossa
opettaa kaksi professoria, toinen on Ranskan kansalainen, toisella
on kaksoiskansalaisuus, Ranskan ja Suomen kansalaisuus, ja molemmat
haluavat tulla Suomeen opettamaan ja ovat pyynnön yliopistosta
saaneet, tälle henkilölle, jolla on Suomen ja Ranskan
kansalaisuus, tätä vero-oikeutta ei voida antaa.
Minusta tämä on erittäin — tai
erittäin ja erittäin — tämä on
epäkohta, joka meidän tulisi poistaa varsinkin,
kun tiedämme, että se ei kuitenkaan koskisi kovin
monta henkilöä. Hyvä, jos koskisi 10—15:tä henkilöä vuodessa,
ja näiltäkin Suomen kansalaisilta edellytetään,
etteivät he ole olleet yleisesti verovelvollisia Suomessa
viiteen vuoteen eli että he käytännössä ovat
asuneet ainakin viisi vuotta ulkomailla.
Tästä olen jättänyt vastalauseen
ja yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulen esittämään,
että tämän lain 2 § muutetaan
vain siltä osin, että 4 kohdasta, missä luetellaan
nämä edellytykset, poistetaan nämä sanat
"Suomen kansalainen". Tämä tarkoittaa sitä,
että kaikki kansalaisuudesta riippumatta pääsisivät
tähän edullisempaan veroluokkaan edellyttäen,
että palkka on tuo mainittu 5 800 euroa kuukaudessa,
he työskentelevät erityisasiantuntemusta edellyttävissä tehtävissä eivätkä ole
olleet viiteen vuoteen yleisesti verovelvollisia Suomessa.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Markku Koski esitteli valiokunnan
mietinnön ja myös siihen liittyviä vastalauseita,
ja ed. Kallis edellisessä puheenvuorossaan käsitteli
myös tämän lain historiaa ja syntyvaiheita.
Tuo ulkomailta tulevan palkansaajan lähdeveroa koskeva lakihan
on ollut voimassa vuoden 96 alusta lukien, ja sitä on jatkettu
useampaan kertaan. Lähtökohta on säilynyt
samana, eli laki on koskenut käytännössä enintään
24 kuukautta maassa työskenteleviä henkilöitä,
joille on taattu normaalia palkansaajan verotusta kevyempi 35 prosentin lähdevero.
Sinänsä jo se lähtökohta,
että palkansaajien verotus määritellään
eri asteikkojen mukaan riippuen siitä, mistä maasta
henkilö on kotoisin, on väärä.
Se eriarvoistaa saman tyyppisiä tulonsaajia. Kuitenkin
tuohon ratkaisuun on aikaisemmin päädytty lähinnä siitä syystä,
että monissa EU:n jäsenmaissa on saman tyyppistä järjestelmää kehitelty.
Kysymys on selvästä tietyn tyyppisestä verokilpailusta
ja veron polkemisesta. Siitähän siinä perimmiltään
on kysymys.
Tuossa esityksessähän hallitus lähti
siitä, että lakia jatketaan vuosille 2008—2011
samansisältöisenä kuin se on tällä hetkellä.
Vasemmistoliiton ryhmänä olemme sillä kannalla,
että tuo hallituksen esitys on sinänsä siltä osin
hyvä ja kannatettava. Valiokunta kuitenkin päätyy
tuosta hallituksen esityksestä poikkeavaan ratkaisuun eli
ajan kasvattamiseen neljän vuoden määräajaksi.
Tuo lisäys rikkoo entisestään enemmän yhdenvertaisuusperiaatetta,
jonka verotuksessa kuitenkin tulisi olla lähtökohtana,
eli vasemmistoliiton ryhmä on tuon hallituksen alkuperäisen esityksen
kannalla, että laki säilytetään
nykymuotoisena voimassa nuo vuodet 2008—2011 tuon maassa
oleskelun ajan osalta. Sen sijaan tuon hakemuksen jättämistä koskevan
ajan pidennyksen osalta olemme valiokunnan kanssa samalla kannalla.
Sitä voidaan jatkaa tuohon 90 päivän
työskentelyyn asti.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulemme esittämään,
että 2 § saa sen muodon, joka on vastalauseessa
ja vastaa hallituksen tekemää esitystä.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Polvelle, että lakiuudistus
on paikallaan, koska verojen kannalta tämä on
erittäin pieni asia, mutta kun saadaan ne huippuasiantuntijat
ulkomailta tällä verohoukuttimella, kun nyt kahdesta
vuodesta jatketaan neljään vuoteen tätä aikaa,
niin minusta hallitus on oikeilla linjoilla. Loppujen lopuksi, jos
ajatellaan yrittäjien kannalta, varsinkin Nokian ja näitten
muitten huippuyritysten kannalta, niin he tekevät huipputulosta
omistajilleen sen jälkeen, kun he saavat jonkin aikaa olla
tutkimustehtävissä Suomessa. Ennen kaikkea siitä hyötyvät
suomalaiset osaajat, koska sitten tieto levittäytyy samassa
yrityksessä muillekin henkilöille.
Iivo Polvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minulle jäi osittain epäselväksi,
mitä ed. Kuosmanen loppujen lopuksi on asiasta mieltä.
Tietenkin kysymys tässä on hyvin pitkälle
siitä, kuinka paljon muut veronmaksajat ottavat vastatakseen
joidenkin yhtiöiden huippuasiantuntijoille maksamasta nettopalkasta.
Siitähän tässä perimmiltään
on kysymys.
Markku Koski /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä erityisosaajien osalta ainoastaan
Suomi ei menettele tällä tavalla, vaan kansainvälisesti
on olemassa etuja siitä, että saadaan tällaisia
erityisosaajia tulemaan, ja siinä rintamassa Suomen täytyy
olla mukana. Toki suomalaisia osaajia on sitten ulkomailla myöskin nauttimassa
näitä etuja. Nimenomaan valiokunnassa tultiin
tässä siihen tulokseen, että se kaksi vuotta
avainhenkilön osalta on liian lyhyt aika, ja sitä haluttiin
jatkaa neljään vuoteen. Tämä on mielestäni
tärkeää sen vuoksi, että voidaan
sen avainosaajan tieto saada tarpeeksi hyvin käyttöön
suomalaisissa yrityksissä.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan vaan huomauttaa siitä, kuten
ed. Polvi jo täällä totesi, että kun
aikaisemmin yhtiöt maksoivat riittävän
korkeaa palkkaa, niin saatiin erikoisosaamisia ja nyt tämä palkanmaksu
siirretään tavallaan veronmaksajien kannettavaksi,
elikkä antamalla nämä veronalennukset
yritykset pääsevät pienemmillä palkkakuluilla
erityisosaajien kohdalla.
Iivo Polvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Markku Koski on sinänsä oikeassa
siinä, että vastaavan tyyppisiä järjestelmiä on
käytössä muissa EU-jäsenmaissa.
Tässä vaan on kysymys siitä, että Suomi
entisestään kiihdyttää tätä kilpailua
menemällä ohitse muiden maiden. Muun muassa Ruotsissahan
oli pelkästään kolmen vuoden järjestelmä käytössä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä täytyy sanoa,
että on ollut mielenkiintoista seurata asian kehitystä silloin,
kun tätä ensimmäisiä kertoja
käsiteltiin ihan 1990-luvun puolessavälissä.
Näyttää olevan niin, että onpa hallitus
mikä tahansa, se joutuu tekemään Suomessa
tämän lain, joko jatkoaikaa siihen taikka muutoksia,
niin kuin nyt tämä soveltamisajan pidentäminen,
joka on kaksinkertaistunut.
Kun täällä nyt puhutaan, että tämä on
laajasti käytössä Euroopan unionissa,
niin ainakin tässä mietinnössä lukee,
että vastaavaa lainsäädäntöä on
myös muissa korkean progression maissa, kuten Ruotsissa
ja Tanskassa. Siellä on kolme vuotta, ja Suomessa tämän
lain piirissä on 300—350 henkilöä vuodessa.
Mielestäni tämä suunta on ihan oikein,
että tänne houkutellaan osaajia ja sitä mukaa
kuin joku osaa, se osaaminen tarttuu ja ehkä kiihottaa
sitten muitakin ponnistelemaan ja yrittämään
enemmän, se on ihan oikein. Mutta kyllä täytyy
toisaalta sanoa, että jokuhan tässä mättää,
kun erikoislaki pitää tehdä. Voisi miettiä todella
sitä, onko meidän tuloverotuksemme liian korkea
ja sitä tulisi alentaa, ettei tällaisiin poikkeuslakeihin
tarvitse mennä. Jos tämmöisiä poikkeuslakeja
tulee valtava määrä, niin meidän lainsäädäntömme
on yhä sekavampaa. Mielestäni se ei ole päämäärä,
johonka tulee pyrkiä. Tietenkin sen, että työnteko
ja opiskelu on kannattavaa, täytyisi olla kirkkaana edessämme.
Arto Bryggare /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmikin sanoi, että suunta on
oikea. Mielestäni suunta on tässä todellakin
huono. Euroopan unioni on kilpailemassa keskenään
siitä, millä tavalla houkutellaan eri alan osaajia
eri maihin, vertaillaan Yhdysvaltoihin, jossa kustannusrakenne ihmisillä on
täysin toisenlainen elämiseen. Suomi kuuluu aivan
erilaisen rakenteen maihin kuin moni muu maa.
Vaikka minäkin kannatan tätä muutosta
ja hallituksen esitystä, niin pidän tätä ja
muitakin sellaisia kansainvälisen muutospaineen kautta
tehtyjä veroleikkauksia huonona, koska se ei tunnusta sitä tosiasiaa,
että Suomessa rakennetaan aivan toiselta pohjalta koko
järjestelmä, jota kautta myös täällä osaajilla
on muunlaiset, niin sanotut halvat yhteiskunnalliset palvelut, joita esimerkiksi
Yhdysvalloissa ei ole.
Minä toivoisin, että mentäisiin toiseen
suuntaan ja ennen kaikkea EU:n suunnassa hyväksyttäisiin
yhteinen käytäntö eikä niin
kuin tällä hetkellä, että katsotaan,
miten Tanskassa, miten Ruotsissa, miten Islannissa, tai (Välihuuto)
anteeksi — miten jossain muussa maassa. Tämä johtaa
täysin kestämättömään
kehitykseen, ja se ei ole hyvä asia.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Kokoomus on ajanut alas jo autoveroa, perintöveroa,
ja nyt te painatte vielä tuloverotuksen keventämisen
puolesta isotuloisille. Millä te tulisitte hoitamaan ne
tarpeet, joita hyvinvointivaltion ylläpitämisessä ja
kehittämisessä on? Minä tarkoitan, että teillä on
vielä kovempi paine. Te vaaditte vielä paljon
enemmän kuin tässä myönnytellään
teille päin.
Minä näen tämän lakiesityksen
semmoisen veroaatelin luomisena. Kun on 5 800 euroa tai enemmän
palkka ulkomaalaisella, pääsee tähän aatelistoon,
jota kohdellaan lievemmällä verolla. Kaikkein
pisimmälle menee ed. Kallis, joka haluaa vielä suomalaisetkin
tähän mukaan, isopalkkaiset. Kiertämällä ulkomaitten
kautta pääsee tähän aatelistoon
mukaan. Erikoista menoa.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä minä nauttisin valtavasti
ja pitäisin sitä suurena etuna, jos Suomen kansalaiset
lähtisivät 5—10 vuodeksi ulkomaille hakemaan
oppia ja palaisivat sitten takaisin. Se olisi erittäin
tärkeää Suomen kansantaloudelle. Mutta
kun nyt veroista puhutaan, niin totean, että ei Suomen
rajavero eli marginaalivero ole niin paljon korkeampi kuin muissa
maissa. Saksassa on korkeampi marginaalivero tuloverotuksessa kuin
Suomessa, ja löytyy muitakin maita, missä marginaalivero
on suurempi.
Kysymyksessä on vain se, millä saadaan asiantuntijoita,
huippuosaajia Suomeen. Varmasti saataisiin maksamalla korkeampia
palkkoja, mutta ... (Välihuuto) — Korkeampia palkkoja, kyllä,
mutta kun kuitenkin joutuu kilpailemaan kaikkien muitten maitten
kanssa ja kun muut maat ovat tähän menneet, niin
me olemme mukana, jotta me pysyisimme kilpailussa mukana. Siitä on
kysymys.
Ed. Kimmo Kiljunen merkitään
läsnä olevaksi.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Olisin ed. Tennilälle vastannut.
Hän moitti kokoomusta siitä, että ajamme
perintöveron uudistamista eli alentamista, ajamme työn
verotuksen keventämistä ja ajamme myös
autoverotuksen keventämistä. Ed. Tennilä oli
huolissaan, miten tämän jälkeen rahoitettaisiin
tarvittavat palvelut ja muut yhteiskunnan menot. Ed. Tennilä,
teidän ajattelunne siitä, että kaikki
veroratkaisut ovat valtion kannalta negatiivisia, valtion veronsaajanäkökulmasta
negatiivisia, tämä teidän ajattelunne
on virheellistä.
Hallitus on juuri antanut lisäbudjetin, jossa tuloverotuottoja
ja arvonlisäverotuottoja arvioidaan reippaasti ylöspäin,
koska järkevästi kohdennetuilla ja tehdyillä veroratkaisuilla
saadaan aikaan myös sellaisia käyttäytymismuutoksia, jotka
eivät suinkaan vähennä valtion tuloja
vaan päinvastoin lisäävät niitä.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Hallituksen esitys on ihan hyvä, ja sitä tulen
kannattamaan. Mutta ed. Kallikselle: Täällä voivat
ne ulkolaiset vierailijat, jotka tänne tulevat töihin,
käydä rauhassa. Ei tarvitse olla aseistettuja
vartijoita, lapset voivat käydä koulussa, ei tarvitse
busseilla kuljettaa ja vahtia niitä. Tuossa lentokentällä tapasin
erästä henkilöä, joka tuli synnyttämään
Suomeen, sanoi, että täällä on
turvallista synnyttää, täällä on
korkea taso sairaanhoidossa ja sellaisessa. Ei voi siellä maassa,
jossain Intiassa, missä oli, missä saa lähes
verotta tehdä töitä. Pitää nämäkin
huomioida, ja se maksaa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Provosoiduin ed. Kalliksen puheenvuoroista
sen takia, että nyt on syytä palauttaa mieleen,
mitä hän on tästä aiheesta aiemmin
todennut. Hän on innostunut tästä asiasta aivan
valtavasti ja joka kerta hän on kertonut, kuinka tämä tuo
todella huippuosaajia tänne Suomeen. Eikö ne rupea
vihdoin ne tulokset näkymään, eikö vihdoinkin
rupea olemaan sitä osaamista niin, että voisi
vähän reilummin verottaa vielä ja voisivat
maksaa vielä omista rahoistaan vielä vähän
enemmän liksaa niille?
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Suomi ei voi kilpailla matalapalkoilla eikä matalan
verotuksen maana. Se on toivoton tie. Verokilpailussa esimerkiksi Virolle
ei pärjätä koskaan. Meidän vahvuutemme
on hyvinvointipalvelujen korkeampi taso. Se pitää myös
säilyttää ja sitä pitää kehittää,
ja se edellyttää verottamista. Mutta kyllä se
kaikessa näkyy, että kokoomus painaa verotusta
alas joka suunnassa. Mitä olen kuullut tuolla kentällä teidän
edustajienne puheenvuoroja, niin ette te ole perintöveroa
helpottamassa, vaan poistamassa sitä kokonaan. Siinäkin
menee monta sataa miljoonaa euroa. Niitä tarpeellisia korjauksia
pitää tehdä, mutta teillä on
yleinen paine alentaa verotusta. Ei jää tästä hyvinvointivaltiosta
sitten jäljelle juuri mitään tämän
teidän meininkinne kanssa. Ruotsissa bruttoveroaste on
korkeampi ja talous on selvästi paremmassa kunnossa.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Edelleen puolustan tätä lähdeveroa
ulkolaisilta huippuosaajilta sillä tavalla, että se
20 prosentin alennus, mikä lähdeverossa annetaan
niille ulkomaalaisille huippuosaajille, tekee vuodessa noin 3,5
miljoonaa euroa eli loppujen lopuksi se on erittäin pieni panos
siitä, jos me saamme jonkun 300—350 huipputohtoria
meidän huippuyrityksiimme tekemään yhteiskunnalle
sellaisen palveluksen. Tämä on kuin rikka erämaassa
tämä 3,5 miljoonaa euroa verotuloina valtiolle.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! En ole millään lailla kiihtynyt
tässä asiassa. Minä olen esittänyt,
että Suomen kansalaiset olisivat samassa asemassa kuin
muiden maiden kansalaiset.
Ed. Kankaalle voin sanoa, että en minä mikään
verohimottaja ole, mutta en minä myöskään
halua veroja kovin paljon alentaa. Joulukuussa ed. Kangas saa äänestää eräiden
veronkorotusten puolesta, mitä me esitämme, jotta
me pystyisimme säilyttämään
ne hyvät asiat, joista ed. Kangas puhui.
Ed. Pulliaiselle vielä. Tämä kaksi
vuotta on näyttänyt olevan liian lyhyt aika, koska
nämä huippuosaajat kahden vuoden kuluttua palaavat ulkomaille,
ja siinä mielessä neljän vuoden aika lienee
paikallaan, jotta he pysyisivät kauemmin maassa ja antaisivat
Suomen kansantaloudelle enemmän. Olen muuten kyllä sitä mieltä,
että kyllä se olisi hyvä, jos yritykset
maksaisivat enemmän palkkaa, mutta kun olemme tässä kilpailussa
mukana, niin näin meidän tulee toimia.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä debatissa menee
vähän sekaisin, mitä tässä kukakin
on kannattamassa. Täytyy ensinnäkin todeta, että vasemmistoliiton
vastalauseessa kannatetaan hallituksen esitystä. (Ed. Zyskowicz: Nyt
meni täysin sekaisin!) — Kyllä.
Kysymyksessä on valiokunnan esitys, joka poikkeaa hallituksen
esityksestä. Hallituksen esitys lähtee siitä,
että tämä laki, joka on määrätyillä perusteilla
ollut vuodesta 1996 voimassa ja jota on määräajoin
jatkettu, säilytettäisiin ennallaan lukuun ottamatta
tällaista teknistä yksityiskohtaa. Mutta valiokunnan
enemmistö on halunnutkin mennä pitemmälle,
säätää neljä vuotta kestävän
siirron, mennä pidemmälle kuin Tanska, johon mietinnössä viitataan,
mennä pidemmälle kuin Ruotsi, johon mietinnössä viitataan. Samaan
aikaan kun vedotaan, että muissakin maissa on vastaavanlaisia
menettelyjä, sitten kuitenkin mennään
pidemmälle kuin näissä vertailumaissa.
Hallituksen linja oli tässä hyvä: lähdetään
vanhasta kahden vuoden jatkosta.
Ei vasemmistoliiton valiokuntaryhmä eikä eduskuntaryhmä ole
tämän lähdeverolain hylkäämisen
kannalla. Sille löytyy määrättyjä perusteita.
Oikeastaan ed. Sasi ensimmäisessä puheenvuorossaan
kertoi sen yhden perusteen: On parempi, joskin pitkin hampain ja
asettaen verovelvolliset eriarvoiseen asemaan, hyväksyä joitakin
poikkeusjärjestelmiä, tässä tapauksessa
erikoisosaajien osalta, kuin se, että romutetaan koko veropohja
laskemalla esimerkiksi ansiotulojen verotusta niin radikaalisti,
että sillä voitaisiin kilpailla ja saada asiantuntijoita
yleisen verokannan perusteella tähän maahan, koska
se olisi tuho hyvinvointiyhteiskunnan rahoitusperustalle. Sen vuoksi
pitkin hampain minä hyväksyn ja myöskin
vasemmistoliiton eduskuntaryhmä hyväksyy sen,
että poikkeusjärjestelyt tällaisen asiantuntijaryhmän
Suomeen saamiseksi ja täällä työtä tekemään
on perusteltua.
Toinen perustelu periaatteellisessa mielessä, joka
voi puoltaa tällaista lakia, joka siis vuodesta 1996 on
ollut voimassa — ja aina sille on jatkoa säädetty — on
se, että sellainen asiantuntija, joka tulee vaikkapa USA:sta
tai jostakin muusta maasta, ei ole kuitenkaan saanut vastinetta
hyvinvointiyhteiskunnan edellyttämälle korkealle veroasteelle
aiemmin. Hän ei ole saanut neuvolasta yliopistoon asti
ulottuvaa yhteiskunnan huolenpitoa, ilmaista koulutusta jne. Hän
ei ole hyötynyt korkean veroasteen lähtökohdasta.
Hän voi kyllä hyödyntää niitä yhteiskunnallisia
palveluja sinä aikana, kun työskentelee ja hänen
perheensä asuu täällä, mutta
se on kuitenkin aika pieni periodi elämänkaaressa
verrattuna meihin suomalaisiin, jotka teemme työuramme,
opiskelemme, vietämme lapsuutemme ja vietämme
eläkepäivämme tässä hyvinvointiyhteiskunnassa ja saamme vastinetta
kaikissa elämänkaaren vaiheissa hyvinvointiyhteiskunnalta
sitä verorahoitusta vastaan, jonka me sille tuloistamme maksamme.
Elikkä tälle löytyy tällaisia
periaatteellisia perusteluja.
Mutta vastalause, kuten ed. Polvi totesi, lähtee siitä,
että olisi riittänyt se, että mentäisiin
hallituksen esityksen mukaan, jatkettaisiin tätä kahdella
vuodella eikä lähdettäisi irtaantumaan.
Tätä voisi ehkä joku perustella — seuraava
puheenvuoro taitaakin olla ed. Jari Koskisella — elikkä hän
voisi perustella, minkä vuoksi valiokunnan enemmistö verojaostossa
ja sitten valiokunnassa ei lähtenyt esimerkiksi tästä Tanskan
ja Ruotsin kolmen vuoden määräajasta,
miksi piti eräällä tavalla virittää tällainen
keskinäisen kilpailun areena Pohjoismaiden kesken tässäkin
asiassa, jos kerta haluttiin jatkaa sitä pitemmälle
kuin kaksi vuotta, mitä hallitus esitti.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä, arvoisa
puhemies, tulen kannattamaan ed. Polven tekemiä ehdotuksia.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa puhemies! Niin kuin tiedätte esityksestä,
vastaavanlainen järjestelmä on käytössä Tanskassa
ja Ruotsissa ja Suomessakin tässä on jo kymmenen
vuoden historia takana. Mutta kuitenkin kannattaa tunnustaa ne tosiasiat:
Jos halutaan Suomeen houkutella tämmöisiä huippuosaajia
joko yrityksiin tai vaikkapa yliopistoihin töihin, niin
korkean verotuksen maana me emme pärjää aina
siinä kilpailussa, kun maailmalla on paljon muitakin hyviä yrityksiä ja
hyviä yliopistoja, mihinkä ne ihmiset voivat sijoittautua
tekemään töitä. Eli Suomen kannattaa
olla aktiivinen tässä mielessä.
Eli tosiasia on se, sanovat käytännön
ihmiset, jotka tekevät esimerkiksi sitä, että hakevat
ihmisiä avainhenkilöpaikkoihin suomalaisiin yrityksiin,
että ne ammattiosaajat, ovat he suomalaisia tai ulkomaalaisia,
jotka ovat ulkomailla ja joista olisi hyötyä Suomessakin,
toteavat, että Suomessa on paitsi korkeampi verotus myös
huonompi palkkataso, joten miksi joku vaihtaa sitten tuolta Euroopasta
Suomeen töihin, kun kerran siellä saa parempaa
palkkaa alhaisemmalla verotuksella eikä siellä nyt
muutenkaan välttämättä niin
kauhean kurjaa ole olla olemassa. Sen takia tarvitsemme tämmöistä poikkeusjärjestelyä.
Käytännössä on myös
niin, minkä takia sitten pidennetään
tätä, mihin ed. Uotilakin viittasi, että yritysmaailma
on todennut, että jos on kaksi vuotta, niin se on liian
lyhyt aika. Ensimmäisenä vuonna henkilön,
joka tulee uuteen kulttuuriin, ehkä uuteen yritykseen tai
yhteisöön, aika menee opiskellessa. Toinen vuosi
on semmoista, että sitten osataan vähän
tehdä niitä töitä, mutta varsinainen
hyöty yritykselle tulee ehkä vasta sitten kolmantena
tai neljäntenä vuonna, kun henkilö on
riittävästi sisällä siinä yrityksessä,
riittävästi sisällä niissä tehtävissä ja
pystyy hyödyntämään parhaalla
mahdollisella tavalla sitä osaamista, mitä varten
hänet tänne on hommattu.
Siinä mielessä olen tyytyväinen,
että ymmärretään tosiasiat
ja tätä hallituksen esitystä muutettiin
valtiovarainvaliokunnassa ja toivottavasti muutetaan myös
täällä eduskunnan istuntosalissa.
Matti Ahde /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys sinänsä periaatteessa
on ongelmallinen, mutta kun Euroopassa ei ole voitu eikä pitkään aikaan
voida harmonisoida verotuksen eri tasoja, niin Suomenkin täytyy
olla sekä järkevä että elastinen
ja miettiä oman maan intresseistä käsin tiettyjä yksittäisiä veroratkaisuja.
Niin on tehty tämän ulkomailta tulevien palkansaajien,
on yhtä kuin osaajien, lähdeverokysymyksessä.
Tämähän koskee vuosittain noin 300:aa
ihmistä. Kysymys ei ole siis fiskaalinen. Kysymys on periaatteellinen,
ja tätä hallituksen esitystä voi kaikella tavalla
perustella sen ongelmista huolimatta.
Haluaisin tähän Ruotsi—Suomi—Tanska-keskusteluun
todeta ainoastaan sen, että siis tämä malli
on maailmalla ja Euroopassa käytössä meidän
kanssamme kilpailutilanteessa olevissa maissa. Niin kuin voitiin
todeta, on viisasta mennä ehkä vähintään
tähän kolmeen vuoteen, jossa ollaan siis Tanskassa
ja Ruotsissa, ja ehkä tässä jonkun pienen
suomalaisen edun voi saada sitten neljällä vuodella
näihin kahteen maahan verrattuna. Eihän se nyt
pahitteeksi ole, jos me joskus uskallamme verokilpailussa mennä jopa
Ruotsin ja Tanskan ohi.
Sitten, mitä tulee tähän ed. Kalliksen
periaatteelliseen kysymykseen, että suomalainen olisi ollut
viisi vuotta ranskalaisessa yliopistossa ja taas toisaalta suomalainen
olisi ollut viisi vuotta Helsingin yliopistossa — tai tietenkin,
niin kuin toivoisi, Oulun yliopistossa — niin siinähän
se ihminen vasta eriarvoiseen asemaan tulee, siis suomalainen, verotuksen
suhteen. Jos toinen on suostunut olemaan Suomessa huippututkijana viisi
vuotta eikä ole mennyt Ranskaan niin kuin tämä toinen
suomalainen, joka sitten viiden vuoden päästä palaa,
niin sitten näistä kahdesta tutkijasta se, joka
on tutkinut Suomessa ja tällä tavalla hyödyttänyt
meillä kansallista tutkimusosaamista, joutuu verotuksessa
erilaiseen asemaan kuin tämä Ranskasta tuleva.
Se mielestäni on vielä diskriminoivampaa noin
verotuksen kannalta katsottuna ja yhdenvertaisuuden kannalta katsottuna.
(Ed. Pulliainen: Täsmälleen näin!)
Vielä lopuksi kannattaa muistaa, että eduskunta
on joitakin aikoja sitten säätänyt urheilijoitten ja
taiteilijoitten lähdeverosta. Se on 15 prosenttia. Ulkomailta
tuleva taiteilija tai urheilija maksaa lähdeverona 15 prosenttia.
Tämä ei ole siis ihan ainutkertainen. Nyt tässä puhutaan
osaamisesta, ei siis taiteen osaamisesta tai urheiluosaamisesta — siis
kannatan tätä urheilijoitten ja taiteilijoitten
lähdeveroa — tässä nyt etsitään
tieteen ja tutkimuksen maailmasta osaajia Suomeen ja Nokia varmaan
on se suurin näiden osaajien käyttäjä,
joten eihän se nyt ole ihan tavatonta, että me
hyväksymme tämän 35 prosentin lähdeverokannan
heille määräaikaiseksi, mutta pidennämme
sitä aikaa nyt neljään vuoteen.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Me näemme ed. Ahteen kanssa
tämän asian aivan eri tavalla. Yhtä hyvin
te olisitte, ed. Ahde, voinut sanoa, miksi se siellä Ranskassa
koko ikänsä elänyt henkilö,
jolla on kaksoiskansalaisuus, on sitten huonommassa asemassa kuin
hänen kollegansa viereisessä huoneessa siinä Ranskan
yliopistossa. En minä usko, että suomalaiset kadehtisivat
enemmän sitä erityisosaajaa, jolla on Suomen kansalaisuus, kuin
mitä kadehtivat, jos kadehtivat, sitä ulkomaalaista.
Kysymyksessä on vain se, halutaanko antaa Suomen kansalaisille
tämä sama oikeus. Te katsotte, että ei
pidä antaa. Minä taas olen sitä mieltä,
että pitäisi antaa. Olen perustellut, minkä takia,
ja pidän näitä omia perusteluja selvästi vahvempina.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Isommissa asioissa kun käydään
verokilpailua, varmasti Kanaalin saaret ja Karibian veroparatiisit
löytävät myös kansallisia etuja
omasta verodumppauksestaan tai paratiisimaisista olosuhteistaan.
Mutta sitten kysymykseen, miksi tullaan Suomeen tutkijaksi.
Siihen, miksi kovatasoiset tutkijat näkevät sen
parhaaksi, on todella muitakin syitä kuin vain verotuksen
taso tai tulotaso. Näitä on turvallinen elinympäristö;
siihen ovat monet jo viitanneet. On hyvät palvelut, päiväkodit,
koulut, myöskin puhdas luonto, kaikki nämä.
Samalla haluan viitata myös siihen, että ilman kunnollista
veropohjaa, kaiken kaikkiaan kunnollista veropohjaa, Suomi ei pysty
säilyttämään kunnollisia palveluja
emmekä tulisi olemaan, jos näin tapahtuu, houkutteleva
paikka tehdä työtä. Tässä mielessä on
tärkeätä, että ei edetä siinä verotuksen
jatkuvassa vähentämisessä, veropohjan leikkaamisessa,
ja nimenomaan suurituloisten verotuksen vähentämisessä ja
pienentämisessä. Pienituloisten ihmisten verotukseen
ei ole kiinnitetty huomiota. Totean lopuksi, että sairaanhoitajien
palkat eivät todellakaan ole kilpailukykyisiä eurooppalaisiin
palkkoihin, esimerkiksi EU:n palkkatasoon, nähden.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On syytä palauttaa, niin kuin ed.
Kalliskin puheenvuoronsa alussa teki, mieleen se aika, jolloinka
tälle tielle lähdettiin. Olikohan se nyt 1995 valtiopäivät
ja valtiovarainministerinä oliko Viinanen silloin. Joka
tapauksessa se, mikä oli silloin keskustelun ydin ja mihinkä kaikki
perustui, oli kansallisen osaamisvajeen tunnustaminen. Valtiovarainministeri
perusteli tätä esitystä silloin nimenomaan
sillä, että nyt on sellainen pieni mahdollisuus,
että me saisimme tulevaa, odotettavissa olevaa elvyttämisen
kautta varten näitä huippuosaajia Suomeen. Silloin
kriittiset puheenvuorot koskivat juuri sitä, että entäs
jos tästä tulee sitten niin kuin alku elikkä että ensiksi
on näin ja sitten se laajenee noin ja noin ja noin elikkä siis
tämmöinen eriytyminen tavallaan verotuskohtelussa
laajenee ja keksitään kulloinkin parhaat mahdolliset
perustelut tietysti tälle eriarvoistumisen laajentumiselle.
Nyt sitten ollaan tilanteessa, jossa 300—350 henkilöä on
nykyisillä ehdoilla tämän erityiskohtelun
alaisena, ja silloin tietysti, kun otetaan huomioon ne puheet, jotka
olivat silloin aikoinansa, niittenhän olisi pitänyt
aika hyvin purra, niin kuin jo kertaalleen tuossa pääsin
toteamaan. Elikkä siis toisin sanoen pitää olla
kilpailullisesti äärimmäisen perusteltavissa
oleva tilanne, että nyt sitten tehdään
näitä laajennuksia, niin kuin valiokunta on nyt
eduskunnan isolle salille ehdottamassa. Minä voin ymmärtää jollakin
tavalla sen, että näitä kilpailullisia
perusteita on, sillä EU:n sisämarkkinoillehan
on tullut toistensa kuoliaaksi kilpailemisen periaate. Erikoisesti
se on merenkulun alalla, jossa ne EU-jäsenvaltiot, joilla
jonkunlainen lippu on olemassa merenkulkua varten, kilpailevat itsensä kipeiksi.
Aina kun yksi tekee jossakin tonnistoverossa tai missä tahansa
jonkun liikun, niin toinen tekee vielä uuden liikun jnp.,
ja tämä johtaa ihan täydelliseen mahdottomuuteen.
Mutta tällä puolella on nähtävissä — liittyy tähän
ed. Kalliksen ehdottamaan lisäykseen — muutama
näkökohta arkipäivän käytännöstä. Tässä on
vilahtanut se, että yliopistolaitos on tässä tavallaan
pelissä mukana. Millä tavalla meillä tämä käytäntö tällä hetkellä toimii?
Meillä se toimii sillä tavalla, että täällä yliopisto-opintonsa
suorittaneet jakautuvat selvästi kahteen ryhmään.
Toinen jää sinne omaan yliopistoonsa, jos näin
voidaan sanoa, tai menee sitten toiseen kotimaiseen yliopistoon
töihin, ja loput lähtevät ulkomaille,
jotka ovat tutkijan karriäärin valinneet aktiivisesti.
Nykyisin sattuu olemaan sillä tavalla, että kun
virka tulee täytettäväksi, niin nämä ulkomaiseen
yliopistoon menneet hyvin usein voittavat sen kilpailun. Mutta mikä onkaan
se tilanne, kun näin tapahtuu: virka täytetään
määräaikaisvirkana. Siis toisin sanoen
se määräaika on sitten neljä viisi
vuotta, mitähän se kulloinkin on, sanotaan kahdesta
viiteen vuoteen suurin piirtein, siinä haarukassa. Siis
toisin sanoen tällä ed. Kalliksen mallilla oltaisiin
minun ymmärrykseni mukaan siinä tilanteessa, että he
tulisivat hoitamaan sitä määräaikaista
professuuria sillä tavalla, että he selviävät
siitä lähdeverolla, ja siinä kaikki.
Tämä on ihan mielenkiintoinen malli, koska se
avaa sitten tähän koko yliopistokulttuuriin, joka
muutenkin on osoittautunut erinomaisen vaikeasti hoidettavaksi ja
hallittavaksi, vielä aivan uudet tuulet ja pelin mahdollisuudet.
Elikkä toisin sanoen ed. Ahde oli äskeisessä puheenvuorossa
aivan oikeassa. Kaikki empiiriset näytöt tukevat
sitä, että hän oli johtopäätöksissään
täysin oikeassa. Minun mielestäni ed. Kalliksen
viitoittamalle tielle ei pidä lähteä eikä myöskään
yleiselle hyväosaisten progression alentamisen linjalle,
niin kuin kokoomus on esittänyt. Se johtaa täydelliseen
mahdottomuuteen.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minä en ymmärrä,
miten tähän voidaan saada jotain pelin politiikkaa, että tämmöinen
erityisosaaja sen veron takia pyrkisi tulemaan Suomeen. Kyllä minulla on
se käsitys, ja se on vahva sellainen, että näitä erityisosaajia
yritetään houkutella ulkomailta täältä käsin.
Siinä mielessä minä en ymmärrä,
minkä takia suomalainen ja Suomen kansalainen ei voisi
kuulua siihen joukkoon, en kerta kaikkiaan, enkä minä usko,
että tästä tulisi joku uusi väylä, että henkilöt
lähtisivät sen takia ulkomaille. Niin kuin aikaisemmin
sanoin, olisi erittäin hyvä, jos lähtisivät,
koska aina tuodaan mukana paluumatkalla sellaista, mistä tämä kansakunta
hyötyy.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis totesi, että hän ei
oikein ymmärrä, mitenkä voi tulla pelin
politiikkaa. Siten, että tässä ovat kaikkein
lahjakkaimmat aivot kysymyksessä. Kyllä niiden
ominaisuus on huippumielikuvitus myöskin.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Kun hallituksen esityksen tarkoituksena on
jatkaa ulkomaalaisia erityisosaajia elikkä niin sanottuja
avainhenkilöitä koskevaa erityislain soveltamisaikaa,
niin tulee mieleen se, että tässä on kysymys
kumminkin palkitsemisesta ja houkuttelemisesta ja Suomessahan on
kehitetty kyllä erikoisosaajille houkuttimet. Kun meillä on nämä osinko-
ja optiotulot, joita yritysten johtajilla on, niin miksei tässäkin,
koska kumminkin hyödythän tästä saavat
ennen kaikkea samat yritykset, jotka jakavat jo omille johtajilleen
suuria optioita? Eikö niistä siivuista tulisi
vähän matalammalla verotuksellakin sitten vielä pienet
osingot, kun vaan rakennetaan kunnon ohjelmat?
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Bryggare täällä sanoi,
että kehityksen suunta on väärä,
kun mennään alhaisempiin veroihin. Tilanne on
se, että jos me katsomme kansainvälistä kehitystä,
niin Aasia, missä oikeastaan pääasiallisesti
kasvu maailmassa tapahtuu, ja miksei Itä-Eurooppa ovat
halvan verotuksen alueita. Tämä tulee olemaan
se kansainvälinen kehityssuunta, ja tietysti meidän
täytyy se ottaa huomioon, kun me teemme omia ratkaisujamme.
Tietysti ongelma on Pohjoismaissa korkeat verot, mutta meillä on
aina poikkeussääntöjä, niin
että jokin kansalaisryhmä välttää näitä veroja.
Ruotsissa esimerkiksi pääministeri Persson hoiti
niin, että kartanonomistajat eivät maksa ollenkaan
kiinteistöveroa kartanoistaan. Kun on oikein kunnon herra,
niin aina kykenee välttämään verot. Tietysti tässäkin
tapauksessa tehdään selkeä aukko, selkeä reikä,
joka on Suomen kansantalouden kannalta välttämätöntä,
mutta ei lainkaan hyvää veropolitiikkaa kokonaisuudessaan.
Mitä Suomen verotukseen tulee, niin ehkä meidän
on kuitenkin syytä tunnustaa tosiasiat. Meillä verotus
on äärimmäisen progressiivista. Meillä tuloverotuksen
asteikon yläpää on yksi kireimpiä koko
Euroopassa. Mitä tulee sen sijaan alapäähän,
niin siellä Suomi on EU-keskiarvon alapuolella, mikä kuvastaa
sitä, että meillä Suomessa rokotetaan
poikkeuksellisen voimakkaasti suurituloisia. On otettava vielä huomioon
se, että Akava on tehnyt selvityksen, jonka mukaan akateemisesti
koulutettujen ihmisten, joilla on kohtuullisen hyvät tulot,
ei mitään huipputuloja, käteen jäävä palkka
on yksi Euroopan heikoimpia. Puhutaan suunnilleen samasta tasosta
kuin Portugalin ja Kreikan. Se osoittaa sen, että Suomessa
ei riittävästi verotuksessa arvosteta koulutusta,
ja siinä suhteessa meillä on varmasti arvioinnin
paikka, minkälainen verojärjestelmä meille
tulisi pyrkiä kehittämään.
Vielä on ehkä syytä sanoa se, että kun
vuodesta 1995, kun Sauli Niinistöstä tuli valtiovarainministeri,
on verotusta jatkuvasti kevennetty, olennaista on, että vaikka
verotusta on kevennetty, valtion verotulot ovat kasvaneet huimasti,
myöskin jos otamme yhteisöverotuksen, 1993 pudotettiin
reippaasti yritysten verotusta. Sen seurauksena kahdeksankertaistuivat
valtion verotulot. Eli lopputulos usein on se, että kohtuullisen
alhainen verokanta, laaja veropohja turvaa sen, että valtion
verotuotto on kaikkein paras, ei aina se, että on korkeat
veroprosentit.
Arto Bryggare /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi oikaisi jälleen oikein kunnolla,
niin kuin hiihtokisoissa joskus muinoin varmaan. Mutta kysymyshän
oli siitä, että pidin erittäin hankalana
sitä, että pieni Suomi tässä joutuu
kunnostautumaan ja yleensäkin Euroopan unionissa on lähdössä käyntiin
tämmöinen keskinäinen verokilpailu, jossa
lopputuloksena on kyllä sitten hankala kokonaistulos.
Meillä Suomessa kokonaisveroaste ei ole kohtuuttoman
korkea, ja minä olen myös sitä mieltä, ettei
korkea verotus voi olla itseisarvo. Sillä kerätään
rahoja palveluihin, jotka Suomessa ovat korkealla tasolla. Meillä on
hyvin tehokas järjestelmä. Mutta sellaiseen tilanteeseen
me emme voi joutua, mitä nyt juuri merenkulun kohdalla tapahtuu,
että me olemme astumassa tilanteeseen, jossa jatkuvasti
nokitamme toisiamme joka paikassa. Se johtaa tilanteeseen, jossa
sitten vaan rahat loppuvat, ja, puhemies, se on huonoa kehitystä.
Tässäkin tapauksessa pitäisin parempana tietysti
sitä, että järjestelmä on semmoinen,
että Suomi muuten (Puhemies koputtaa) houkuttelisi jo osaajia
tänne, niin kuin varmaan tapahtuukin jatkossa.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Sasi on varmasti tämän
salin suurimpia asiantuntijoita (Välihuuto) — siis
verojen asiantuntija, anteeksi. (Ed. Zyskowicz: On se muidenkin
asioiden!) — No, ehkä monessa muussakin asiassa. — Mutta,
ed. Sasi, te sanoitte, että kun alennettiin yhteisöveroa,
niin verotulot kasvoivat. Se pitää paikkansa, että verotulot
kasvoivat, mutta kyllä te, ed. Sasi, tiedätte,
että verotus kiristyi, koska veropohjaa laajennettiin,
ja se oli aivan oikein, että näin meneteltiin.
Mutta on kyllä väärin sanoa, että veroja alennettiin.
Veroprosenttia alennettiin, veropohjaa laajennettiin ja todellisuudessa
verotusta kiristettiin. Tämä nyt vain pienenä oikaisuna.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis on oikeassa, ja tavoitteena pitääkin
olla alhainen veroprosentti, mutta laaja veropohja, ja se kohtelee
kaikkia yhdenvertaisesti. Meillä oli lukuisia pörssiyhtiöitä vanhan
verojärjestelmän aikana, pahimmillaan 60 prosentin
veroprosentti, ja yritykset eivät maksaneet, vaikka olivat
kannattavia yrityksiä, veroja lainkaan erilaisten veroporsaanreikien kautta.
Siitä syystä on tärkeätä se,
että meillä ei ole porsaanreikiä ja vastaavasti
meillä on sitten alhainen verokanta. Täytyy kyllä sanoa,
että kun yhteisöverouudistus tehtiin aikanaan
vuonna 93, niin kyllä siinä, kun otetaan huomioon,
kuinka paljon verokanta kuitenkin putosi, yli 40:stä 25:een,
verotus kaiken kaikkiaan keveni ja se olennaisesti auttoi Suomea
voittamaan laman.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! En ole päässyt seuraamaan
tätä keskustelua. Tämä on laajentunut
yleisesti verokeskusteluksi, hyvä niin. Niin varmasti oli
tarkoituskin.
Minusta tuntuu siltä, että ed. Sasilla on
intohimoisena tavoitteena saada Suomeen tasaverojärjestelmä.
Tiedätte hyvin sen, että me emme ole missään
tapauksessa tukemassa sen kaltaista kehitystä. Minä olen
itse verojaostossa ollut käsittelemässä tätä asiaa.
Ymmärrän tilanteen, missä tämä lakiesitys
on annettu ja lähdetty myöskin sitä sitten
tietyllä tapaa viemään pitemmälle
kuin eräissä muissa Pohjoismaissa. Siihen löytyy
tiettyjä perusteluita. Mutta kyllä minun mielestäni meillä pitäisi
huoli olla tästä kehityksestä, mihin ed.
Bryggare on pariinkin kertaan täällä viitannut,
mitä Euroopan unionissa on tapahtunut. En tarkoita, että veroja
tulisi harmonisoida sinänsä, mutta ei pidä astua
kovin pitkälle sillä tiellä, että me
rupeamme keskenämme unionin sisällä toteuttamaan
verokilpailua, ja tässähän on itse asiassa
siitä myöskin kysymys.
Täällä oli meidän merenkulkumme
osalta myöskin esillä se, että myöskin
merenkulun osalta on otettu se askel, näin on tehty, ja
sekin on askel, joka ei välttämättä vie
Euroopan unionin kannalta ja Euroopan laajuisesti asioita myönteiseen
suuntaan.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan todeta, että en ole ajamassa
Suomeen tasaverojärjestelmää, mutta jos me
katsomme nykyistä palkan verotusta, työn verotusta,
niin 0—58 prosenttia on veroprosentti. Se on todella kaukana
tasaverojärjestelmästä, mutta pääomaveroissa
meillä on tasaverojärjestelmä, eli rikkaita
koskee 28 prosentin verojärjestelmä, ja professori
Tikka aikanaan kysyi, minkälaista yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta tämä edustaa.
Ja täytyy sanoa, että on välttämättä syitä pyrkiä yhdenmukaistamaan
näitä järjestelmiä, ja toivon,
että edustajat Bryggare ja Laitinen muistuttavat nyt ministeri
Heinäluomaa, kun hän on tuonut näitä ehdotuksiaan
merityötulon verotuksen keventämisestä ja
tukemisesta, että he eivät hyväksy Heinäluoman
suunnitelmia ja ehdotuksia.
Reijo Laitinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ne ratkaisut, mitä merenkulun
osalta nyt on tehty ja tullaan tekemään, ovat
tässä tilanteessa täysin välttämättömiä,
jotta pystymme olemaan siinä kilpailussa mukana. Tarkoitin,
ed. Sasi, sitä, että tämä ei
ole terve kehityssuunta, että Euroopan sisällä näin
kilpaillaan. Pitää löytää yhteiset
pelisäännöt, miten vastataan muun maailman
kilpailuun. Pitäisikö veroasteen olla 0—28?
Ei, ei missään tapauksessa. Meidän kokonaisveroasteemme
on alentunut. Myöskin ansiotuloveroja on kevennetty viime vuosina
ja kevennetään myöskin ensi vuonna hallituksen
tekemillä ratkaisuilla merkittävästi. Huomioikaa
tämä, kun puhutte ylimmistä marginaaliveroista.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on kyse siitä,
lisääkö Suomi verokilpailua vai vähentääkö,
mikä linja tässä nyt on. Valiokunnan kannanoton
mukaan tässä ollaan lisäämässä verokilpailua,
mikä tarkoittaa sitä, jotta se tiehän
on päättymätön. Se on nähty
merenkulun puolella. Mitä tapahtuu jatkossa muiden maiden
osalta? Siellä joku taas nokittaa lisää,
ja sitten joudutaan etsimään lisää temppuja
ja konsteja, millä tavalla Suomi taas pärjäisi.
Sen takia Suomen ei pitäisi tässä lähteä edesauttamaan
tätä verokilpailun lisäämistä, vaan
jos pitää mennä, niin mennään
Pohjoismaiden kanssa samaan tasoon, mikä minusta olisi kannatettava
ajatus. Silloin Suomi osoittaa käytöksellään,
että ei haluta enää mennä ohi
siitä rajasta. Miksi tässä ei lähdetty
siitä hallituksen esityksestä ja mahdollisesti
muutettu siellä se kolme vuotta, jos muualla Pohjoismaissa
on näin, niin että olisi sama taso, jolloin ei
yllytettäisi toisia tekemään? Seuraava
vaihe on, jotta jotkut maat katsovat, jotta ahaa, pannaan viisi
kuusi vuotta siihen, ja Suomi taas nokittaa siinä, jolloin
ollaan hyvin epäterveessä tilanteessa. Toivon,
että tässä löydettäisiin
järki ja tuo hallituksen esitys voittaisi.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Olen kyllä sitä mieltä,
että edelleenkin tämä suunta, että Suomeen
saadaan huippuosaajia, on oikea. Mielestäni siinä ei
ole mitään väärää.
Maailman kärkiyliopistojen joukossa suomalaiset yliopistot
ovat tippuneet yhä alemmaksi rankinglistalla. Mielestäni
se on huolestuttavaa. Jotta me saisimme tänne sitä osaamista
ja tarttuvaa intoa oppia ja tehdä, niin me tarvitsemme
tänne huippuosaajia. Valitettavasti se tapahtuu vain tällaisen
poikkeusmenettelyn kautta.
Haluan vielä tuoda esiin, että kyllä mielestäni ed.
Kalliksen esiin tuoma problematiikka on hyvin mielenkiintoinen:
Suomen kansalaiset tavallaan rankataan tämän lain
ulkopuolelle, ja nyky-yhteiskunnassa, kun on kuitenkin oltu vuodesta 95
Euroopan unionissa, tilanne on mielestäni aika erikoinen.
Mielestäni ed. Kallis on erittäin tarkkaan lukenut
esityksen ja käyttänyt järkeä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tulin vielä puhujakorokkeelle
kiinnittämään kahteen asiaan huomiota.
On mielenkiintoista, että ed. Sasin mallit ja kiihokkeet
verotuksen rajuun alentamiseen nyt tulevat Itä-Euroopasta
ja Aasiasta. En tiedä, onko USA:n kaksoisvaje elikkä budjettivaje
ja kauppataseen vaje syynä siihen, että ei hehkuteta
niin USA:n veromallin puolesta. Joka tapauksessa ideologinen pyrkimys
kokoomuksella tuntuu olevan verojen alentaminen ja tuloerojen raju kasvattaminen
tässä maassa. Siitä olemme poliittisesti
eri mieltä, se on ilman muuta selvä. (Ed. Sasi:
Ei verojen keventäminen välttämättä tarkoita
tuloerojen kasvua!)
Mutta, arvoisa puhemies, ed. Kalliksen vastalausetta ja pohdiskelua
kansalaisten yhdenvertaisuudesta, suomalaisen kansalaisen yhdenvertaisuudesta
ulkomaalaisen huippuosaajan kanssa voi arvioida myöskin
seuraavasti:
Sellainen suomalainen nuori mies tai nainen, joka valmistuu
ja aloittaa työuransa esimerkiksi 25-vuotiaana, työskentelee
meillä yliopistomaailmassa, tutkimusmaailmassa tai yksityisessä yritysmaailmassa,
työskentelee 20 vuotta, maksaa niitä korkeita
tuloveroja, rahoittaa tätä hyvinvointiyhteiskuntaa
tämän korkean tuloverotuksen kautta ja on sitten
45-vuotias, kun on 20 vuotta tätä työuraa
täällä tehnyt, perheelleen leivän hankkinut
ja veroja maksanut.
Toinen tällainen 25-vuotiaana valmistunut nuori mies
tai nainen lähteekin jo 25-vuotiaana, niin kuin usein toivomme,
hankkimaan kansainvälistä kokemusta, menee ja
työskentelee vaikkapa USA:ssa, matalan tuloverotuksen maassa, 20
vuotta, hankkii siellä korkean aseman, valtavat tulot,
suuren omaisuuden ja palaa sitten jonkin instituutin toimesta Suomeen erikoisasiantuntijana
vaikkapa Nokialle
tai jonnekin yliopistoon.
Siinä tilanteessa sitten tämä Suomessa
koko työuransa tehnyt suomalainen henkilö, joka
on maksanut koko työuransa kovia veroja, maksaa edelleen
45-vuotiaana niitä kovia veroja, mutta sitten tämä suomalainen,
joka on käynyt 20 vuotta hankkimassa omaisuutta jossakin
matalan verotuksen maassa sen jälkeen, kun on saanut ilmaisen
koulutuksen ja hyvät lähtökohdat tästä hyvinvointiyhteiskunnasta,
asetetaankin sitten toisen suomalaisen kansalaisen kanssa täysin
eriarvoiseen asemaan, parempaan asemaan lähdeverotuksen
kautta.
Onko tämä yhdenvertaisuutta suomalaisten kansalaisten
kesken? (Ed. Pulliainen: Sasin mielestä ei!) Minusta ei
ole, elikkä halusin tämän tuoda esiin
ja lausua tämän puheenvuoron, että se jää eduskunnan
pöytäkirjoihin, koska on niin helppo luoda mielikuva
ja on tärkeä puhua yhdenvertaisuudesta, mutta
tähän lakikokonaisuuteen liittyy myöskin
tällainen yhdenvertaisuusspekulaatio.
Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Uotila, kokoomuksella ei ole mitään ideologista
verotuksen alentamistavoitetta, mutta me tuemme, totta kai, tuloverotuksen
alentamista, koska se on työllisyyden, talouden ja ahkeruuteen
kannustamisen näkökulmasta hyödyllistä,
niin kuin me nyt tiedämme tällä vaalikaudella
tapahtuneen. Se on piristänyt kotimarkkinoita ja tuonut
varsinkin vaalikauden alkupuolella talouteen toimeliaisuutta. Tätä esitystä voi, totta
kai, lähestyä kahdesta näkökulmasta,
ihan niin kuin sieltä vasemmistoliitosta tai niin kuin ed.
Sasi, joka totesi, että tämä verotaso
kyllä kertoo sen, että Suomen on vaikea houkutella
tähän maahan osaajia tällä verotasolla.
Mutta me puhumme paljon työllisyydestä, me puhumme
paljon siitä, miten suomalainen työ pysyy Suomessa.
Me myönnämme sen, että tuotantoa siirtyy
halvemman tuotannon maihin, mutta samaan hengenvetoon me aina vannomme,
että näistä tutkimuskeskuksista, osaamiskeskuksista,
meidän pitäisi pitää kiinni.
Silloin me puhumme nokioista, me puhumme meidän globaaleista
yrityksistämme, joilla on näitä tutkimuskeskuksia
ympäri Suomea, toki ehkä yliopistokaupunkeihin
pääsääntöisesti sijoittuneina. Näihin
keskuksiin on tällä verotasolla, mikä on meille
suomalaisille normaalia, vaikea houkutella osaajia. Sen vuoksi meillä on
tämmöinen ikään kuin poikkeuslaki.
Muistan, että kun kerran eräässä kokoomuksen
tilaisuudessa sanoin, että tänne on vaikea houkutella
ulkolaisia osaajia, onko se tämä helppo kieli,
miellyttävä ilmasto vai matala verotus, joka näitä ulkolaisia
osaajia houkuttelee, niin siihen ed. Zyskowicz sanoi, että noista
kolmesta tuo ilmasto on kuitenkin helpoimmin muutettavissa. Ehkä se
kuvaa hyvin sitä ajattelutapaa. Tuen kyllä voimakkaasti
tätä esitystä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hyvät kollegat! Tässä on käyty
keskustelua veropolitiikan lähtökohdista ja salin
vasemmalta laidalta on haluttu antaa kokoomuksen veroajattelun lähtökohdista
mielestäni virheellinen mielikuva.
Toteaisin ensin, että vasemmiston ajattelu tuntuu lähtevän
siitä, että mitä kireämpi verotus maassa
on, sitä paremmat hyvinvointipalvelut voidaan kansalaisille
turvata. (Ed. Johannes Koskinen: Virheellinen mielikuva!) Tämä oli
vasemmistoliittolaisten lisäksi ennen vaaleja myös
demareitten ja kepun lähtökohta. Esimerkiksi silloinen
kepun puheenjohtaja Anneli Jäätteenmäki vaalityössään
nimenomaan asetti veronalennukset ja palvelut vastakkain ja totesi,
että hän ja keskusta hänen johdollaan
valitsee ennemmin palvelut kuin veronalennukset.
Mutta onko tämä ajattelu, että mitä korkeampi verotus,
sitä paremmat palvelut yhteiskunnassa, lähtökohdiltaan
oikea? Kun tällä hetkellä kokonaisveroaste
maassa on kai noin 43 prosenttia, pitääkö meidän
ajatella, että jos kiristäisimme verotusta niin,
että kokonaisveroaste olisi vaikka 50 prosenttia, niin
palvelut paranevat ja voidaan pitää parempaa huolta
vanhuksista, terveydenhoidosta, koulutuksesta? Kun kiristämme
verotuksen 60 prosenttiin, kokonaisveroasteen, onko niin, että palvelut
entisestään paranevat, tulonsiirtoja voidaan maksaa
entistä enemmän? Kiristämme kokonaisveroasteen
70 prosenttiin: (Ed. Bryggare: Nyt meni populismin puolelle!) Tulonsiirrot
kasvavat, lapsilisät, eläkkeet, kaikki nousevat. (Ed. Tennilä:
Täyttä höpötystä!) Onko
näin?
Ei tietystikään ole ed. Tennilänkään
mielestä näin. (Ed. Tennilä: Täyttä höpötystä koko
puhe!) Eli se lähtökohta, että mitä kireämpi
verotus, mitä korkeampi kokonaisveroaste, sitä paremmat
palvelut ja tulonsiirrot, se lähtökohta ei siis pidä paikkaansa.
(Ed. Kuoppa: Onko USA:ssa parempi sosiaaliturva?)
Ei tietysti pidä paikkaansa myöskään
vastakohtainen ajattelu. Emme mekään ole keksineet sellaista
ikiliikkujaa, että mitä alemmat verot, sitä paremmat
yhteiskunnalliset palvelut ja sitä suuremmat tulonsiirrot.
Ei tietystikään ole kaavamaisesti niin, että aina
kun veroja alennetaan, sillä pystytään
luomaan sellaista dynamiikkaa yhteiskunnalliseen kehitykseen, jota
kautta saadaan lisää verotuottoja ja sitä kautta
parempia hyvinvointipalveluja ja tulonsiirtoja. Eikä kokoomuksen lähtökohtana
olekaan se, että summamutikassa silmät kiinni
laittaen pitäisi kaikkia veroja kaavamaisesti lähteä alentamaan tilanteesta
ja olosuhteista riippumatta.
Mutta meidän lähtökohtamme on se,
että järkevillä, oikein ajoitetuilla
veronalennuksilla voidaan vaikuttaa käyttäytymiseen,
yrittäjien käyttäytymiseen, yritysten
käyttäytymiseen, perheiden käyttäytymiseen,
asunnon ostajien ja auton ostajien käyttäytymiseen
ja näin järkevillä, oikein ajoitetuilla,
oikein mitoitetuilla veronalennuksilla voidaan tosiasiassa sekä edistää verotuksen
oikeudenmukaisuutta että turvata pidemmällä aikavälillä taloudelliset
edellytykset hyvinvointipalvelujen tuottamiseen ja tulonsiirtojen rahoittamiseen.
(Ed. Johannes Koskinen: Kuulostaa hallituksen linjalta!) Eli kun
järkevillä veroratkaisuilla tuetaan yrittäjyyttä,
tuetaan työnteon kannustavuutta ja muutoinkin eri tavoin
edistetään taloudellista toimeliaisuutta, niin
tällaisilla veronalennuksilla saavutetaan tilanne, jossa verotuotto
alennuksista huolimatta ei pienenekään, vaan päinvastoin
voi lisääntyä.
Kun ed. Johannes Koskinen välihuutona totesi, että kuulostaa
hallituksen veropolitiikalta, niin se on mielestäni oikea
huomio. Tämä hallitus on tehnyt riippumatta demareitten
ja kepun vaalipuheista järkevää veropolitiikkaa.
Ja kuten eräässä vastauspuheenvuorossani
jo totesin, äskettäin, hallituksen juuri eilen
päättämä lisäbudjetti
on tästä hyvä osoitus. Verotusta on kevennetty,
ennen kaikkea työnteon verotusta on kevennetty ja silti
lisäbudjettiin voitiin noteerata huomattavasti kasvaneet
ansiotulovero- ja arvonlisäverotuotot. On voitu järkevillä veroratkaisuilla
edistää työllisyyttä, taloudellista
toimeliaisuutta, ostovoimaa ja kulutuskysyntää ja
näin on voitu itse asiassa lisätä ansiotuloveroja
ja arvonlisäveroja.
Eli, arvoisa puhemies, tekemällä järkeviä veroratkaisuja,
oikein ajoitettuja, oikein mitoitettuja ja oikein kohdennettuja
veronalennuksia, voimme samanaikaisesti edistää verotuksen
oikeudenmukaisuutta ja sitä, että ihmisille jää omasta
työstään enemmän oman perheen
käyttöön, ja samalla turvataan pitemmällä aikavälillä hyvinvointiyhteiskunnan
palvelut ja tulonsiirrot.
Arto Bryggare /sd:
Arvoisa puhemies! Tästä on syntymässä mielenkiintoinen
veropoliittinen keskustelu. Vieläkin väitän,
että kokoomuksen ja hallituksen linja on ollut veropolitiikassa erilainen.
Kokoomus julisti ennen vaaleja, että te olette ehdottomasti
veronalennusten kannalla. Hallitus teki sen tulopoliittisen sopimuksen yhteydessä,
ei tehty sitä ennen sitä. Tällä on
suuri merkitys, koska sitä kautta luotiin tähän
yhteiskuntaan kulutuskysyntää ja sitä kautta
kasvua siinä vaiheessa, kun se kasvu viennissä ei
oikein vetänyt. Väitän, että tämä oli
se iso ja erilainen linja. Ja tästä asiasta, ed.
Zyskowicz, me olemme kiistelleet useinkin, olemme tässä ilmeisesti
jatkossakin eri mieltä. Koko yhteiskunnan kannalta luottamus
talouteen on erittäin merkittävä asia. Se
luottamus luodaan palkansaajien, työnantajien ja hallituksen
välisellä yhteistyöllä, hyvällä sellaisella,
Suomi on tästä erinomaisen hyvä esimerkki,
ja sitä kannattaa jatkossakin harrastaa.
Puhemies! Pyysin puheenvuoron oikeastaan sen takia, kun vähän
olen harmissani vasemmistoliiton ajatuksesta tai siitä,
että tästä nyt tehdään tällainen
isokin kysymys. Muistamme hyvin asiantuntijakuulemisesta, että tämä pidennys
johtui käytännössä siitä,
että nämä yritykset, jotka ovat hyödyntämässä itse
poikkeusratkaisua, totesivat, että tämmöinen
pieni pidennys tuo niille sitä kautta paremmat mahdollisuudet
palkata Suomeen osaajia. Tässä kysymys ei ollut
itse asiassa verokilpailusta, vaan aidosti siitä, että tehdään niin
kuin itse toimijat pyysivät. Tässä on
nyt tullut sellainen suuri kysymys vuodesta tai kahdesta vuodesta
tai neljästä vuodesta. Minun mielestäni
se ei ole tässä se pointti. Pointti on todellakin
periaatteessa siinä, millä tavalla jatkossa näiden
asioiden kanssa toimitaan.
Ed. Ahde käytti täällä puheenvuoron
juuri siitä, että tässä pitää olla
joustava, tässä pitää olla harkitseva.
Valitettavasti eurooppalainen käytäntö on
johtamassa moninaisiin, monityyppisiin verotusmalleihin. Kun kuitenkin
väitän, että Euroopassakin tällainen
pohjoismainen hyvinvointivaltio on tavoite laajastikin, niin voisi
pohtia sitä, millä tavalla me suomalaiset voisimme
sitä viedä eteenpäin. Sen perustana on
laajan, kohtuullisen verotason yhteiskunta.
Ed. Zyskowicz käytti tällaista mielenkiintoista,
toki varmaan lehdistössä hyvin tehokasta mallia
siitä, että veroastetta nostaessa kaikki homma toimii.
Kyllä tässä nyt on selvästi
tiedossa ed. Zyskowiczillakin, että tässä kannattaa
harrastaa kansantaloutta ja pohtia, millä veroasteella
homma toimii, ja nyt on toiminut tällä tavoin
hyvin. (Ed. Zyskowicz: Onko se ed. Uotilalla tiedossa?) Minä uskon,
että itse asiassa aika lailla laajasti tässä eduskunnassa
ollaan yhtä mieltä siitä, että verokertymä on
ratkaiseva asia ja solidaarisuus veropolitiikassa, mutta solidaarisuus
myöskin siinä. Meillä on vielä heikkouksia,
myönnän hyvin sen, että palkkatulojen
ja osinkotulojen välillä on tiettyä ristiriitaa,
ja tähän on muitakin vaihtoehtoja reagoida kuin
palkkatulojen lasku. Sitä varmaan pitää seuraavan
hallitusohjelman pohdinnoissa pohtia, mitkä ne muut keinot
mahdollisesti ovat.
Mutta, puhemies, toivon, että jatkossa verokeskustelu
yltyy ja pysyy aisoissa ja ymmärrämme sen perusfaktan,
että tässä maassa veroja tarvitaan, jotta
voimme turvata ne tärkeät palvelut, joista ainakin
täällä sosialidemokraattien puolella
olemme hyvin huolissamme, sillä jos tilanne on toinen,
niin sitten jälleen pääsemme niitten listojen
kimppuun, joissa pohdimme erilaisten tulonsiirtojen ja palvelujen
leikkauksia, joita emme todellakaan halua.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Jätän toiseen kertaan
laajemman veropoliittisen pohdiskelun. Totean vain, että hallitus
on tehnyt erittäin linjakasta verolinjaa koko hallituskauden
ajan ja sen liikkumatilan mukaan, mitä talouden kasvu on
tuonut.
Palaan oikeastaan tähän varsinaiseen hallituksen
esitykseen. Täällä on puhuttu, että tämä avaa verokilpailua,
tämä on yksi osa verokilpailua. Itse näen,
että tämä on yksi keskeinen osa meidän
kilpailukykymme kasvattamista. Puhutaan kuitenkin hyvin rajallisesta
määrästä, noin 300—350
ihmisestä vuodessa. Mihin me tarvitsemme kilpailukykyä,
sen kasvattamista? Se on ainut tapa, jolla me pystymme globalisaatiossa
vastaamaan meidän haasteisiimme. Me tarvitsemme kilpailukykyisempää Suomea,
ja nämä henkilöt ovat hyvin keskeisessä osassa
tässä työssä. Eli uskon, että nämä henkilöt
näiden, voisiko sanoa, kevennysten mukana, joita heidän
verotukseensa tämän lain myötä tulee,
tulevat maksamaan sen monin kerroin takaisin myös jatkossa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! On aika mielenkiintoista, että tällainen
laki, joka koskee noin 300—350:tä ihmistä ja
jonka verotuotto on verraten pieni, puhuttaa eduskuntaa näin
paljon, mutta hyvä näin. Tässähän
on puhuttu myöskin veropoliittisista linjauksista, ja on
tietenkin erittäin hyvä, että eduskuntaryhmät
asiallisella tavalla esittävät, mikä on
tärkeä veropoliittinen linja.
Minäkin haluan sanoa, mikä on kristillisdemokraattien
veropoliittinen linja. Olen sen useita kertoja tästä sanonut.
Se on se, että verotetaan verraten ankarasti sitä,
mitä yhteiskunta ja ihminen ei niin välttämättä tarvitse,
ja lievemmin sitä, mitä tarvitaan. Tarvitaan ruokaa,
tarvitaan työtä, tarvitaan sairaanhoitoa, ja tämä tarkoittaa sitä,
että lääkkeitä tulisi verottaa
nollaverokannan mukaan, elintarvikkeita selvästi lievemmin kuin
tänä päivänä ja myöskin
työtä lievemmin kuin tänä päivänä.
Te kaikki tiedätte, mitä veroja me vastaavasti
haluamme korottaa.
Ed. Zyskowicz puhui siitä, nouseeko silloin palvelutaso,
jos veroja nostetaan, laskeeko se, jos veroja alennetaan jne., pohdiskeli
ihan asiallisella tavalla näitä asioita ja päätyi
sitten siihen, että tilanteen mukaan toimitaan. Tässäkin
haluan sanoa, mikä on kristillisdemokraattien linja. Se
on se, että kun meillä on talouskasvua, niin se
tarkoittaa sitä, että silloin syntyy myöskin
veronalennusvaraa, mutta vastaavasti syntyy myöskin mahdollisuus
parantaa palveluja. Meidän linjamme on se, että osa
talouskasvusta käytetään palvelujen parantamiseen
ja osa verojen alentamiseen. Näin voidaan menetellä aina,
kun on taloudellista kasvua.
Mitä tulee tähän lakiin, jota nyt
käsitellään, niin siinä on ilmiselvästi
minulla ja eräillä muilla edustajilla selvä näkemysero.
Minä lähden siitä, että tämän
lain ainoa tavoite on houkutella asiaosaajia ja suuria asiantuntijoita
Suomeen. Siis se on päätavoite, houkutella niitä Suomeen.
(Ed. Pulliainen: No, mitenkä se on onnistunut kymmenessä vuodessa?)
Tähän yhdyn. Näin tulee menetellä.
Mutta minä en taas ymmärrä, minkä takia
laki lähtee siitä, että houkutellaan
kyllä asiantuntijoita ja osaajia, mutta he eivät
saa olla Suomen kansalaisia. Minä annoin yhden esimerkin.
Oliko se hyvä vai huono? Minun mielestäni se oli
erinomainen — ehkä koko ikänsä Ranskassa
asunut henkilö, jolla on kaksoiskansalaisuus — en
sitä toista. Minä en ymmärrä,
minkä takia hän ei voisi tulla.
Ed. Uotila tuli puhujakorokkeelle, jotta pöytäkirjaan
tulisi hänen esimerkkinsä, tämä suomalainen,
joka on lähtenyt ulkomaille ja kerännyt siellä suuren
omaisuuden itselleen, ja toinen, joka on täällä raatanut
ja maksanut Suomen valtiolle veroa, ja miksi tuo sitten saisi tulla
Suomeen pienemmällä verolla? (Ed. Zyskowicz: Taidan
tuntea molemmat!) Minä voin tehdä vastakysymyksen.
Miksi hän ei saisi tulla, kun kerran omaa sitä suurta
asiantuntemusta ja osaamista, mitä täältä ei
löydy? Miksi hän ei saa tulla? (Ed. Ahde: Saa
hän tulla!) — Ei saa tulla tällä alemmalla
verokannalla, ei saa tulla tällä alemmalla verokannalla.
Minä ihmettelen, minkä takia ei. — Sitten
minä kysyn myöskin, mitä me menetämme,
jos me emme saa tätä huippuosaajaa tänne
Suomeen. Onko meillä varaa antaa hänen olla siellä,
vaikka hänellä on tätä osaamista?
Sitten edelleen voisin todeta, että ajatelkaa, ed.
Uotila, että jos hän nyt tänne tulisi
ja hän rupeaa täällä viihtymään,
niin hän tuo kaiken sen suuren omaisuuden, josta te puhuitte,
minkä hän on siellä Amerikassa hankkinut.
(Ed. Pulliainen: Rivitalot ja kaikki mukana!) Hän tuo sen
tänne Suomeen. Siis minä en ymmärrä,
mitä haittoja voisi olla siitä, että tämä laki
koskisi myöskin Suomen kansalaisia. Sen takia minä olenkin
siinä vastalauseessa esittänyt, että kunhan
he muuten ovat aivan samassa asemassa, niin kansalaisuus ei saa
syrjiä tätä Suomen kansalaista.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Perustuslain mukaan Suomen kansalaiset ovat yhdenvertaisia
lain edessä, ja tähän törmää muun muassa
ed. Kalliksen esittämä esimerkki. Ylipäänsä kannattaisi
pohtia myös näitten verotusratkaisujen yhteydessä enemmän
tätä yhdenvertaisuutta. Nyt on verotuksen puolella
tehty hyvin isoja erilaisia kohteluja eri ihmisryhmille. Sanotaan
vaikkapa perintöverotuksessa, silloin kun on elinkeino-omaisuudesta
kysymys, huojennetaan todella rajusti verotusta verrattuna siihen,
että sama summa peritään muuna varallisuutena.
Tai sitten tässä tapauksessa on tietty ryhmä,
asiantuntijat ulkomailta, ja heidän osaltaan huojennetaan
verotusta hyvin reippaasti. Se on aikoinaan muistaakseni ensimmäisellä kertaa
ollut perustuslakivaliokunnan tutkittavana vanhan perustuslain aikaan,
onko tähän riittävät perusteet.
Jos tätä verrataan nyt muihin sektoreihin
tällä hetkellä, niin tässä salissa
nostettiin kova kalabaliikki siitä, että isiä koetetaan
houkutella kotiin hoitamaan lastaan muutamaksi kymmeneksi päiväksi
korotetulla päivärahalla. Siitähän
tehdään iso ongelma, noudatetaanko perustuslain
yhdenvertaisuutta, mutta kun paljon isommasta taloudellisesta edusta
on kysymys, vuosien ajaksi tässä tapauksessa,
niin tätä yhdenvertaisuusongelmaa ei vaadita vietäväksi
perustuslakivaliokunnan arvioitavaksi. Tämä ikään
kuin muistutuksena, että pitäisi kautta linjan
sitten perusoikeuksiakin vahdata, kun isoja ja merkittäviä hallituksen esityksiä käsitellään.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! On totta, että tämä laki
koskee vuodessa vain noin 350:tä henkilöä,
ja siinä suhteessa keskustelu on saanut ihan hyvät
mittasuhteet. Mutta hyvää on se, että veropolitiikasta
laajemmin keskustellaan.
Minä en oikeastaan ymmärrä tuota
vasemmistoliiton vastalausetta. Te olette periaatteessa hyväksymässä tämän
järjestelmän. Ero on vain siinä, että täällä ollaan
nyt sitten valiokunnan ehdotuksesta pidentämässä 24
kuukauden soveltamisaikaa 48 kuukauteen. Me valiokunnassa kuulimme
kyllä mielestäni aika hyvät perustelut
sen osalta, miksi näin pitäisi tehdä,
elikkä tässä suhteessa asiallisesti ottaenhan
ei oikeastaan koko salissa ole erimielisyyttä tämän
asian ja tämän järjestelmän
osalta.
Mutta vielä kerran sanon, että kyllä huolestuttavaa
on kuitenkin se, että tämän tyyppisiä ratkaisuja
Euroopan eri maissa tehdään ja luodaan keskinäistä kilpailua.
Tämä ei ole hyvä tie.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On ihan hyvä, että yhdessä kannamme
huolta Suomen tutkimuksen kehittämiseksi. Mutta toivoisin
myös ihan samanlaista yksimielisyyttä ja aktiivisuutta
silloin, kun keskustellaan esimerkiksi eläkeläisten
eläketulovähennyksen nostamisesta taikka työttömien
todellakin kovasta verotuksesta. Heillä ei ole mitään
vähennyksiä. Tämä verotuspainopiste
kyllä siirtyy enemmän nimenomaan pieniin tuloihin.
Siellä on ainakin vähiten helpotuksia, ja tässä mielessä toivon
sitä sosiaalista näkökulmaa tähän
saliin.
Matti Ahde /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Johannes Koskisen
esille nostama yhdenvertaisuuskysymys verotuksessahan on todella
laaja aihe. Onko oikein, että osinkotuloa saava ja sijoitustoiminnalla
elävä ja tuloja hankkiva maksaa 28 prosenttia
ja palkkatuloa saava maksaa merkittävästi korkeampia
veroprosentteja? Mikä erottaa näiden kahden tulon?
Tietenkin se, mistä tulo tulee, mutta tosiasiassa kysymys
on kyllä räikeästä eriarvoisuudesta.
Jos tasa-arvoa haluaisi, pitäisi tietenkin vakavasti pohtia,
pitäisikö nyt, varsinkin kun yhteisövero
ja osinkoverotus on erotettu toisistaan, liikkua osinkotulojen verotuksen
puolella myös toiseen suuntaan eikä vain ansiotuloverotuksen
puolella yhteen suuntaan, mikä sinänsä on
tärkeää. Kyllä Suomessa minusta joudutaan tulevaisuudessa
työn verottamista lieventämään
ja huolehtimaan siitä, että verotus on kansainvälisesti
kilpailukykyistä, niin kuin on tämän
yhteisöveronkin suhteen. Mutta sitten meillä on
paljon sellaista kansallista harkintavaraa, jota pitää käyttää hyväksi
ja jossa Suomi pystyy liikkumaan, ilman että sillä on
tämän kansainvälisen verokilpailun näkökannalta merkitystä.
Ed. Kallikselle sanoisin kuitenkin vielä tästä hänen
yhdenvertaisuuskäsityksestään, joka on siis
erilainen ja mielestäni tässä tapauksessa
nyt väärä, että Suomen kansalaisia,
jotka ovat viisi vuotta olleet ulkomailla jossakin yliopistossa
tai jossakin muualla hakemassa lisää osaamista, osaamistaitoa,
joka sinänsä on arvokasta pääomaa,
että kun he sitten palaisivat viiden vuoden päästä Suomeen,
niin heitä alettaisiin verottaa eri tavalla kuin siellä Oulun
yliopistossa tai Helsingin yliopistossa viisi vuotta työtä tehnyttä suomalaista
samassa työssä. Sehän on ihan mahdoton
järjestelmä. Kaiken lisäksi tämmöinen
verojärjestelmä johtaisi helposti siihen, että nämä suomalaiset
tutkijanalut mielellään suuntaisivat enenevässä määrin
isoin joukoin ulkomaille. Meillä ei ole varaa menettää sitä osaamispääomaa
kuitenkaan kokonaan tämän Suomen rajojen ulkopuolelle,
toivottaa heidät tervemenneiksi viideksi vuodeksi jonnekin
maailmalle, ja sitten jäädään
jännittyneinä odottamaan, että jos he tämän
35 prosentin lähdeveron takia palaisivat tänne.
Ed. Kalliksen malli johtaisi käytännössä ihan
toiseen lopputulokseen kuin mihin hallituksen esityksessä tähdätään,
ja sen takia sitä ei voi hyväksyä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jos tästä keskustelusta
joku lisäarvo on tullut, niin se piilee
siinä, että kristillisdemokraatit ovat ed. Kalliksen
suulla kertoneet niin strip tease -mallinomaisesta veropolitiikasta,
että sen rehellisempää mallia ei voi
olla olemassakaan. Mahdollisimman eriarvoistava kehitys, jota tuetaan
kaikella tavalla, joka selitetään aina oikeaksi.
Harvoin näin voimakkain äänenpainoin
perustuslainvastaisuutta ja eriarvoistumiskehitystä puolletaan
ja perustellaan. Ja he tulkoot onnellisiksi tästä asiasta.
Me tulemme onnellisina käyttämään
sitä tulevissa vaalikahinoissa täysimittaisesti
hyväksi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! En voi olla vastaamatta tuohon, ja pelkään,
että kaksi minuuttia paikalta ei riittäisi. Minä ihmettelen
kyllä suuresti, jos ei kristillisdemokraattisen ryhmän
veropoliittinen linja ole tullut selväksi. Minä olen
sen tästä paikasta julistanut niin monta kertaa,
ja se on, sanon sen vielä kerran, niin että ed.
Pulliainen nyt vielä toisen kerran tänä päivänä sen
kuulee, se on se, että verotetaan ankarasti tiettyjä asioita
ja lievästi sellaista, mitä yhteiskunta ja ihminen
tarvitsevat. Markkinoikaa sitä vaalikentällä,
niin te teette meille suuren palvelun.
Mitä tulee sitten veroasteeseen, niin totean, että eipä taida
löytyä sellaista maata, missä olisi alhainen
veroaste ja asiat verraten hyvässä kunnossa. Ne
maat, missä tyytyväisyys on kaikkein korkein erilaisten
mittausten mukaan, ne maat ovat järjestyksessä Tanska,
Suomi ja sitten eräitä muita maita ja Ruotsi.
Yhdessä tutkimuksessa Suomi sijoittui kyllä toiseksi.
Näissä maissa, näissä kärkimaissa,
kaikissa näissä veroaste on verraten korkea bruttokansantuotteeseen
nähden. (Ed. Puhjo: Näin on!) Tästä kristillisdemokraatit
pitävät kiinni.
Mitä tulee minun esitykseeni, että Suomen kansalaiset
olisivat mukana, olen senkin kolme, neljä, viisi, kuusi
kertaa tänä päivänä sanonut. Me
lähdemme siitä, mikä on tämän
lain tavoite, ja tämän lain tavoite on saada osaajia
Suomeen. Kun puhutaan yhdenvertaisuudesta, minä kysyn, onko
tämä edes EU-sääntöjen
mukainen? Ranskassa asuva Suomen kansalainen on EU-kansalainen aivan
niin kuin ranskalainen on EU-kansalainen.Voidaanko EU-kansalaiset
asettaa eri asemaan, minä vain kysyn. Minulla on se käsitys,
ettei voida asettaa eri asemaan, jos he muutoin täyttävät
kaikki edellytykset, mitä laissa on säädetty.
Nythän erotetaan joukosta vain Suomen kansalaiset, asetetaan
paljon edellytyksiä, mutta joukkoon ei pääse,
jos on Suomen kansalainen. Minulla on se vahva käsitys,
että tämä on EU-sääntöjen
vastainen sääntö.
En voi myöskään olla kertaamatta,
mitä aikaisemmin olen sanonut: Olen täysin vakuuttunut siitä,
että olisi koko kansakunnalle ja kansantaloudelle hyötyä,
jos nuoret lähtisivät ulkomaille ja palaisivat
takaisin Suomeen. Kyllä ulkomailla aina opitaan jotakin
uutta ja sellaista, mistä on hyötyä tälle
maalle, enkä minä missään nimessä pelkää,
että tämä johtaisi jonkinlaiseen maastapakoon
ja tutkijat lähtisivät jonkun pienen veroedun
takia ulkomaille vähintään viideksi vuodeksi,
jotta pääsisivät hieman pienemmällä verolla. En
minä jaksa uskoa. Tai sellainen henkilö ei varmasti
pääse ikinä sellaiseen tehtävään,
että omaisi erityisasiantuntemusta tai olisi muita osaavampi
omalla alallaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kahteen asiaan kiinnitän vielä huomiota. Ensinnäkin
ed. Tiusasen puheenvuoron perusteella totean, että on todellakin
niin, että kaikkein pienituloisimmilla suomalaisilla on
usein hyvin korkea tosiasiallinen marginaalivero. Tällä tarkoitan
sitä, että vaikka itse verotuksen progressio ei
heidän kohdallaan olekaan niin kireä, muttta kun
pienituloisilta samanaikaisesti poistuu tarveharkintaisia tulosidonnaisia
etuuksia, esimerkiksi asumistuki, niin tosiasiassa heidän
niin sanottu marginaaliveronsa voi tulla yhteisvaikutuksiltaan
hyvin korkeaksi. Se on todellinen ongelma työnteon
kannustavuuden kannalta.
Toinen asia, mihin kiinnitän huomiota, on ed. Johannes
Koskisen ja ed. Ahteenkin esille nostama kysymys yhdenvertaisuussäädöksen
merkityksestä. Perustuslaissahan meillä on tämä yhdenvertaisuussäännös,
ja on aina ollutkin. Omana kantanani sanon, että mielestäni
perustuslakivaliokunnan tulkinta käytännössä tarkoittaa,
että tätä säädöstä ei
tulisi tulkita kovin tiukasti. Mielestäni tätä säädöstä pitäisi
lähinnä tulkita tällaiseksi mielivallan
kielloksi, koska jos yhdenvertaisuussäädöstä tulkitaan
kovin tiukasti, niin sillä kavennetaan lainsäätäjän
harkintavaltaa ihan normaaleissa lainsäädäntöhankkeissa.
Tosiasiahan nimittäin on, että jatkuvasti sosiaalilainsäädännössä,
verolainsäädännössä,
aluepoliittisessa lainsäädännössä ja
muussakin lainsäädännössä asetamme
eri ryhmiä erilaiseen asemaan. Tämän
pitääkin olla mahdollista, jos lainsäätäjällä on
olemassa jokin rationaalinen, järkevä peruste näin
menetellä, eikä, kuten sanoin, yhdenvertaisuussäädöksen
liian tiukalla tulkinnalla lainsäätäjän
harkintavaltaa tule aiheettomasti kaventaa.
Yleiskeskustelu päättyy.