3) Hallituksen esitys laiksi työnantajan sosiaaliturvamaksusta
vapauttamisesta eräissä kunnissa vuosina 2003—2009
annetun lain muuttamisesta
Veijo Puhjo /vas (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Laki työnantajan sosiaaliturvamaksusta
vapauttamisesta eräissä kunnissa vuosina 2003—2009
on voimassa laissa luetelluissa Lapin läänin kunnissa
ja niin sanotuissa A-saaristokunnissa. Lakia on muutettu vuonna
2005, jolloin sen voimassaoloaikaa on jatkettu vuoteen 2009 ja samalla
lain soveltamisalaa on laajennettu koskemaan yksityisten työnantajien
ja valtion liikelaitosten lisäksi myös kuntia
ja kuntayhtymiä sekä evankelisluterilaista kirkkoa,
sen seurakuntaa ja seurakuntayhtymää sekä edelleen
ortodoksista kirkkokuntaa ja sen seurakuntaa. Vastaava sosiaaliturvamaksuja
koskeva kokeilu vuosina 2005—2009 on käynnistetty
myös Kainuun maakunnan kunnissa.
Käsiteltävänä olevaan hallituksen
esitykseen sisältyvä työnantajan sosiaaliturvamaksusta
vapauttamisen soveltamisalan laajennus on osa määräaikaista
kokeilua, jonka tavoitteena on saada kokemuksia maksuvapautuksen
vaikutuksista työllisyyteen ja työnantajien työllistämisedellytyksiin.
Pielisen Karjalan seutukunta kuuluu Kehys-Kainuun, Tornionjokilaakson
ja Itä-Lapin lisäksi niihin seutukuntiin, jotka
menettävät Tilastokeskuksen väestöennusteen
mukaan suhteellisesti eniten väestöä vuoteen
2020 mennessä. Väestöennusteen mukaan
Pielisen—Karjalan seutukuntaan kuuluvien kuntien väestö vähenee
vuoteen 2020 mennessä 18,9 prosenttia sekä seutukuntaan
rajoittuvan Rautavaaran kunnan 19,7 prosenttia ja Ilomantsin kunnan
väestö 18,6 prosenttia. Näiden kuntien
väestökehitys on verrattavissa muiden kokeilukuntien
väestökehitykseen. Väestön väheneminen
johtuu luonnollisen väestönkasvun vähyydestä ja
muuttoliikkeestä.
Maksuvapautuksen laajentamisella arvioidaan olevan myönteisiä vaikutuksia
Pielisen Karjalan seutukunnalla sekä Rautavaaralla ja Ilomantsissa
olevien yritysten kilpailuasemaan ja työllistämisedellytyksiin.
Yritystoiminnan tukemisella arvioidaan puolestaan olevan vaikutuksia väestön muuttoliikkeeseen.
Kokeilusta tehdyn
aiemman arvioinnin perusteella maksuvapautuksen piiriin kuuluvat
työnantajat ovat pääosin pieniä,
alle kymmenen henkilöä työllistäviä yrityksiä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä mainituista
syistä, saamansa selvityksen perusteella ja viitaten kokeilua
koskeviin aiempiin mietintöihinsä hallintovaliokunta
puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä hallituksen
esityksen mukaisessa muodossa. Koska valiokunta on päätynyt
puoltamaan hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen
hyväksymistä muuttamattomana, valiokunta ehdottaa,
että kolmeen lakialoitteeseen sisältyvät
lakiehdotukset hylätään, joskin yhden
lakialoitteen tavoitteet pääasiallisesti toteutuvat
hallituksen esityksen hyväksymisellä. Mietintöön
on jätetty yksi vastalause toisen lakialoitteen mukaisesti
myös Tervolan kunnan mukaan ottamiseksi maksuvapauskokeiluun.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Lapissa on sillä lailla vaikea kaksoistilanne,
että on puutetta sekä työpaikoista että eräiden osaavien,
pitkälle koulutettujen ihmisten työpanoksesta.
Tämä puute tältä osin koskee
muun muassa opettajia jatkossa yhä pahemmin, nyt jo lääkäreitä ja
monia muitakin ammattiryhmiä. Siksi meillä on
jo pitkään tuotu esille tarve ottaa oppia Norjan-mallista,
jossa on etuuksia siellä pohjoisessa sekä yrityksille
että asukkaille tuloverovähennyksen muodossa.
Nyt Norjan-mallia on lähdetty hyvin hitaasti, mutta
kuitenkin kokeilemaan Suomessa. On tämä sosiaaliturvamaksun
vapautuskokeilu. Sitä on arvosteltu kovasti. Minä olen
käynyt pohjoisen työmailla ja yrityksissä ihan
viime aikoina, ja yrittäjien kanta on se, että se
on tärkeä. Sitä on liikaa pantu matalaksi,
ettei sillä ole merkitystä. Tällä pienelläkin
askeleella on jo merkitystä.
Nyt tässä esitetään laajennettavaksi
aluetta, jolla tämä sosiaaliturvamaksun vapautus
olisi käytössä, Karjalan puoleen, Pohjois-Karjalaan. Se
on ihan oikein. Silloin kun Lapin kuntia valittiin tähän
kokeiluun, tuli iso virhe sille, joka tätä lakia
laati, eli Tervolan kunta jäi siitä pois, joka on
yksi pahimmista työttömyyskunnista. Tuossa eteläisemmässä Lapissa
naapuri Ylitornio on mukana tässä kokeilussa ja
moni muukin kunta, niin kuin kuuluukin. Siksi
olen esittämässä, että Tervola otetaan
mukaan. Tulen tämän mukaisen esityksen
yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Viime keväänä allekirjoittaneen
laatima ja Pohjois-Karjalan kansanedustajien yhteisesti allekirjoittama
lakiesitys tosiaan tämän lain hyväksymisen myötä toteutuu,
niin kuin valiokuntamme varapuheenjohtaja totesi, toteutuu hiukan
laajemminkin. Tämän lakiesityksemme pontimena
oli se, että olosuhteet tietyissä Pohjois-Karjalan
kunnissa ovat varsin samanlaiset kuin tietyissä kunnissa
Kainuussa ja Lapissa. Nämä kunnat on varsin harvaanasuttuja,
välimatkat ovat pitkiä, työttömyys
on varsin korkea, ja muuttoliike vaivaa aluetta.
Uskon, että tämän lakiesityksen myötä tämä on
positiivinen signaali alueelle. Sillä on yritysten kilpailuasemaan
myönteisiä vaikutuksia, ja työllisyyttä voidaan
parantaa ja toivottavasti myös muuttoliikettä sitten
padota. Nimittäin tilannehan tällä hetkellä on
se, jos ajatellaan esimerkiksi maakuntarajaa Pohjois-Karjala—Kainuu,
että yrittäjät ovat erilaisessa asemassa.
Mutta, arvoisa puhemies, ihan lopuksi, on muistettava, että tässä on
yksi esimerkki, mutta peräänkuulutan edelleen
muita keinoja — niitä löytyy — että voidaan
tasavertaisessa asemassa pitää maan eri alueet.
Viittaan joukkoliikenteeseen, se rapautuu koko ajan, on vähenemässä, edelleen
infra, niin tiet kuin radat pitäisi pitää kunnossa.
Nämä ovat välttämättömiä edellytyksiä elinkeinoelämälle,
eivät riittäviä, mutta tämän suuntaisia toimenpiteitä toivotaan
myös jatkossa.s
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä valtiosihteeri
Sailaksen raportin pohjalta tehty hallituksen esitys jatkaa sitä linjaa,
joka hallituksella on ollut, eli työttömyyden torjuntaa.
Tässä on pienestä asiasta kysymys mutta
maakunnan kannalta varmasti ja näitten kuntien kannalta
hyvin merkittävästä asiasta. Meidän
kaikkien on muistettava, että Pohjois-Karjalassa työttömyys
on yli 5 prosenttiyksikköä suurempi kuin keskimäärin
muualla Suomessa, eli kyllä tämä kohdentuu
alueellisesti erittäin hyvin.
Meillä työllistämiskynnys yrityksissä varmasti
on aika korkea, katteet ovat muuta maata heikompia ja ostovoima
on huonompi, joten sitä taustaa vastenkin tämä on
erittäin hyvä. Tässä on myös
merkittävä vastaisku muuttoliikettä vastaan.
Toivottavasti tämä edesauttaa sitä, että muuttoliike
alueelta hidastuu. Tässä on tietysti yrittäjän
näkökulmasta mietitty sitäkin, vääristääkö tämä kilpailua
alueella, mutta en usko, että sillä on käytännössä kilpailun
vääristymisen kannalta mitään
merkitystä. Päinvastoin uskon, että tämä piristää kilpailua.
Toivon tietysti, että näissä kunnissa
olevat yrittäjät näkevät, että tämä on vahva
kädenojennus Matti Vanhasen hallitukselta, ja että se
saa heidät entistä innokkaammin tarttumaan ohjaksiin.
Mielestäni tämän laajennuksen olisi
tullut kyllä koskea koko Pohjois-Karjalaa. Meillä Pohjois-Karjalassa
ei kaiken kaikkiaan mene kovin hyvin, joten toivoisin, että jossakin
vaiheessa tämä laajennus tulisi täällä käsittelyyn.
Fiskaalisia vaikutuksia on vaikea arvioida. Tähän
on varattu kaiken kaikkiaan 3,6 miljoonaa euroa, mutta se, missä määrin
tätä käytetään, on
tulevaisuuden kysymys. Hyvä esitys kaiken kaikkiaan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on esimerkki,
johon voidaan soveltaa kristillisdemokraattien veropoliittista linjaa.
Verotetaan lievästi sitä, mitä yhteiskunta
ja ihminen tarvitsevat, ja tässä tapauksessa nämä lakiesityksessä mainitut
kunnat tarvitsevat, jotta olisivat paremmin kilpailukykyisiä,
verohelpotuksia. Olemme tämän takana.
Mikä merkitys tällä lailla on? Ei
varmasti kovinkaan suuri. Työnantajan sosiaaliturvamaksu on,
mikäli en aivan väärin muista, 2,98 prosenttia.
Tästä hyötyy työnantaja. En
usko, että työntekijä ainakaan palkallisesti
tästä hyötyy, mutta hyötyy kyllä siinä tapauksessa,
että syntyy työpaikkoja. Tämä on
myöskin aluepoliittinen lakiesitys. Peräänkuulutan
kyllä samaa kuin aiemmissa puheenvuoroissa. Ed. Tennilä viittasi
Norjaan. Kyllä meidän pitäisi uskaltaa
ottaa reippaampia askeleita ja harjoittaa jopa aggressiivista aluepolitiikkaa,
jotta nämä kunnat ja alueet, jotka nyt menettävät
väkeä, eivät jatkossa sitä tekisi.
Se tarkoittaa kyllä käytännössä hieman
vastaavanlaisia toimenpiteitä kuin mihin Norjassa on ryhdytty.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta. Ensinnäkin
kokeilulaista aina pitäisi olla joitakin tuloksia, se olisi
aika viehättävä ajatus. Tässä tapauksessa
yksi selvä tulos on se, että tiedetään,
minkä kokoiset yritykset suurin piirtein käyttävät
näitä maksuvapautuksia hyväkseen työllistämistä edistääkseen.
Ja tässä tapauksessa ne ovat semmoisia
pieniä yrityksiä, joissa on tämän
mietinnönkin mukaan alle kymmenen työntekijää.
Tästä seuraa se, että nyt pitäisi
tarkastella sitä, kun joudutaan jo nyt toteamaan, että väestön
vähenemiskehitys jatkuu näillä alueilla
kaikesta huolimatta, että käytäisiin
sen Norjan-mallin toimenpiteet — oliko siinä kymmenkunta
erilaista toimenpidettä, kolmetoista — läpi
ja katsotaan, mitä niistä voitaisiin nyt ottaa
apuun tähän kehitykseen, sillä aivan
varma on, että nettohyötyjä on Suomen
valtio ja kansakunta kokonaisuudessaankin.
Sitten vielä yksi näkökohta, ja se
on se, että edustajamme ei ole yhtynyt valiokunnassa tähän vastalauseeseen
Tervolan kunnan osalta. Hänellä on varmasti ollut
jokin asia siinä erikoisesti mielessään,
mutta minulla on mielessä se, että minä olen
samaa mieltä kuin vastalause.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Työnantajan sosiaaliturvamaksuista vapauttaminen
on erittäin hyvä asia näille alueille
ja maan tasapainoisen kehittämisen kannalta. Tarvitaan
kyllä vielä monensuuntaisia muita kehittämistoimia,
joilla sitten syntyy sitä uutta osaamista ja uusia yrityksiä.
Haluan myös muistuttaa siitä, että meille
on tärkeää yrittäjyyttä edistää laajemminkin
koko maassa ja ottaa huomioon tulevaisuudessa se, että välillisten
kustannusten alentaminen on paras väylä uusien
työpaikkojen syntymiseen. Meillä on myös
etelässä monia alueita, joilla on erittäin
suuri työttömyys vielä, muun muassa Lahden
kaupungissa on edelleen noin 14—15 prosentin työttömyys,
suuri määrä 100 000 asukkaan
kaupungissa. Toivoisi, että niitä toimenpiteitä ulotettaisiin
tällaisten suurten työttömyyslukujen
kaupunkeihin ja alueisiin myös etelässä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Aina valiokunta toteaa, että "lakialoitteisiin
sisältyvät lakiehdotukset hylätään".
Minusta se on sillä tavalla hassu sanonta. Tässä voisi
todeta, että voisi kansanedustajien lakiehdotukset saada
hyväksyttyä, mutta se on sivuseikka tässä asiassa.
Nyt on kuitenkin kyse myönteisestä asiasta,
ja niin kuin tässä edellä on todettu,
tämä alennus on aika pieni. Kun Norjassa käytiin
tutustumassa siihen Norjan-malliin ennen juhannusta, niin siellä kysyin
tätä kysymystä paikallisilta isänniltä,
että jos tämä meillä on 3 prosentin
luokkaa, niin mitä tarkoittaa Norjassa, kun Tromssan yläpuolella
ja Tromssassa on tehty tämä vastaavanlainen alennus,
yksi osio vain, ja heillä alennus on jotain 15 prosentin
luokkaa, joten se on aika merkittävä. Tällä sinällään
Suomessa on psykologinen merkitys tietysti, jotta miten ihmiset
kokevat.
Sen takia tuossa olen miettinyt sitä koko Pohjois-Karjalan
näkökulmasta, kun tämä nyt saatiin
meidän maakuntamme osalle muutamiin kuntiin. Kun katsoo
sitä Pohjois-Karjalaa laajemmin, niin siellä myös
etelämpänä on ihan samanlaisia alueita
työttömyyden osalta, ja olisi toivonut, että sitä olisi
voitu laajentaa ainakin itärajan pintaan kulkemaan kokonaan
tähän Etelä-Suomen läänin
rajalle, mikä tarkoittaa sitä, jotta Kesälahti
olisi ollut viimeinen paikka, jossa tätä kokeilua
olisi kokeiltu, koska siellä on lähes saman tyyppinen
tilanne kaikissa kunnissa. Siellä väestö vähenee,
muutetaan muualle työnhakuun, ja sitten työttömyys
on suhteellisen suuri, mikä kuvastaa sitä, että meillä samat
ongelmat on olemassa joka paikassa.
Sitten siitä aluepolitiikasta laajemmin. Norjassahan
on hyviä malleja, siellähän muun muassa houkutellaan
ihmisiä sinne, osaavia ihmisiä, sillä tavalla,
että on tämmöistä opintotukien
anteeksiantamista, mikä tarkoittaa sitä, että sinne
on kuulemma tullutkin sitten, sanoivat paikalliset isännät,
hyvää porukkaa sen takia, jotta he ovat pitkään
käyneet kouluja ja heillä on osaamista, ja he
tulevat tänne pohjoiseen. Meidän pitäisi
kanssa uskaltaa kokeilla samanlaisia malleja täällä Suomessa.
Matti Kauppila /vas:
Rouva puhemies! Lakialoite on sinänsä kannatettava.
Tämä on periaatteellisesti tärkeä Pohjois-
ja Itä-Suomelle, mutta muistutan samalla lailla kuin ed.
Lindqvist täällä, että esimerkiksi
Lahti on sen tyyppinen alue, että lukumääräisesti
taitaa melkein koko Pohjois-Suomen työttömyys
sopia niihin lukuihin, ja sitä kautta sinnekin etelään
tarvittaisiin joitakin apuja. Tietysti tämä on
yksi tapa, mutta täytyy muistaa, että työvoimapolitiikka
pitemmän historian valossa on ollut sitä, että pohjoisesta
on välillä haalittu väkeä etelään
töihin ja sitten taas toisaalta ristikkäisesti
haalitaan yrityksiä pohjoiseen, niin että melkein
voisi sanoa, että suo siellä ja vetelä täällä.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys työnantajan
sosiaaliturvamaksujen alentamisesta eräissä kunnissa
on hyvä asia niissä kunnissa, jotka pääsevät
lain piiriin. Myös monessa suhteessa hyvin menestyvän Pohjois-Pohjanmaan
alueella on alueita, joilla tarvittaisiin yritysten kustannuksia
alentavia toimenpiteitä.
Seuraavan kerran, kun lain vaikutusaluetta laajennetaan, myös
Koillismaa eli Taivalkosken kunta ja Kuusamon kaupunki sekä Oulunkaaren seutukunnasta
Pudasjärven kaupunki mielestäni pitäisi
saada lain piiriin.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun laajennetaan soveltamisalaa tämän lain
piirissä, niin on tietysti ihan selvää,
että monesta maakunnasta tulee sen kaltaisia puheenvuoroja,
joissa todetaan se, että myöskin meidän maakunnassamme
on sellaisia kuntia, sellaisia alueita, joihin tätä lakia
pitäisi soveltaa.
Minun mielestäni on nyt tärkeää se,
että se rajataan nyt tulevalla eduskunnan päätöksellä tähän.
Viedään tämä kokeilu loppuun
tässä laajuudessaan. Kokeilun aikana kerätään
sitten tietoa toimenpiteitten vaikutuksista aluetalouteen, yritysten
kehittymiseen, työpaikkojen kasvuun, mahdollisesti yritysten
väliseen kilpailuun ja kansantalouteen laajemmin. Tämän
pohjalta tehdään sitten vähän
laajemmat ratkaisut, laajemmat aluepoliittiset ratkaisut.
Eihän se voi olla, hyvät ystävät,
niin, että lähes koko puoli Suomea otetaan jonkun
lain mukaiseen kokeilupiiriin, niin että siellä alennetaan kaikki
työnantajamaksut. Ei. Jos tällainen tilanne meillä Suomessa
on, niin on aika miettiä sitten aluepolitiikkaa vähän
toiselta näkökannalta. Ei tällaisia väliaikaisia
ratkaisuja voi kovin pitkälle ja kovin laajasti ulottaa.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Tästä Norjan-mallista haluan
muistuttaa sen, että toimialue Norjassa tämän
Norjan-mallin toimenpiteiden osalta on Finnmark ja Tromssan läänin
kymmenen kuntaa, hyvin ehyt, selkeä alue, johon kohdennetaan
nämä toimet. Kyllä se peruskysymys on
ja sen pitää olla se, että estetään
jonkun alueen tyhjentyminen, siis kertakaikkinen väen lähtö sieltä,
joka meininki on nyt käynnissä monilla alueilla
Suomessa. Esimerkiksi Lahdessa on todella kärkeviä ongelmia.
Tiedän senkin, mutta ne ovat vähän toisen
tyyppisiä. On myöskin muuton tuomaa ongelmaa,
ja siihen ei näitä toimia sitten kyllä pitäisi
ulottaa minun ajattelussani, vaan pitäisi kohdentaa ne sinne,
missä on pelko siitä, että koko alue
tyhjenee. Tervolan nostin esille sen vuoksi, että niitten
kokeilualueitten ja toimialueitten jatkossa pitäisi olla
kuitenkin jotakuinkin ehyitä, ettei siellä ole
joku aivan erikoinen poikkeus, ja Tervola valitettavasti jäi
tämmöiseksi poikkeukseksi siihen muiden kuntien
rinnalle, vaikka se kuuluu niiden kuntien joukkoon, jotka ovat mukana.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen edustajien Laitinen ja Tennilä kanssa
koko lailla samaa mieltä siitä, että ei
voi olla niin, että aluepoliittisen tuen kokeilu kohdistetaan
lähes koko Suomeen. En kiistä missään
tapauksessa Lahden ongelmia, mutta en voi mitenkään
vertailla edes laajaa mielikuvitusta käyttäen
esimerkiksi Rautavaaraa ja Lahtea samana päivänäkään.
(Ed. Lindqvist: Työttömällä on
yhtä kurjaa siellä!) — Molemmissa on
työttömiä, mutta edellytykset työttömien
tulla toimeen Rautavaaralla ja Lahdessa ovat objektiivisesti arvioiden
erilaiset. (Ed. Lindqvist: Rautavaaralla voi mennä kauniisiin
metsiin!) Ei sille nyt vaan mitään voi. — Jos
nyt ryhdytään tutkimaan, missä absoluuttisesti
on eniten työttömiä, niin taitaa siihen
siihen työvoimatoimistoon olla 700 metriä matkaa, jos
työvoimatoimistoittain katsotaan. Se on tuossa Kampissa,
mutta siitä huolimatta tätä kokeilua
ei tule ulottaa myöskään Kamppiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen juuri puhuneitten edustajien kanssa
samaa mieltä siitä, että tässä on
kokeilusta kysymys. Sitä kokeilualuetta voidaan jonkun
pikkuvirheen osalta, lapsuksen osalta, korjata, mutta muutoin se
tulee säilyttää sellaisena, käydä se
läpi, katsoa, mitä tuloksia se antaa. Tässähän
niitä kokemuksia etsitään. Tässä suhteessa
tämmöinen laajentaminen esimerkiksi Lahden alueelle
ei saata olla kovin viisas teko tässä vaiheessa,
ja meillä Lahti on aivan toisenlaisen kokeen alaisena tällä hetkellä,
sinne on otettu tämmöinen oikorata, elikkä toisin
sanoen sieltä pääsee äkkiä pois
ja illalla takaisin. Sehän on hirmuisen hieno kokeilu kerta
kaikkiaan. Ajatellaan, että samanaikaisesti siltä alueelta,
mistä tässä nyt puhutaan, on yöjunaliikenteet
otettu pois jnp., niin että kokeilu on aivan toisenlainen.
Elikkä nyt katsotaan näissä eri kokeilumalleissa.
Mutta minä ihailen lahtelaisia kansanedustajia. Kun
ed. Nurmi yhtenä synkkänä iltana esitti Lahtea
mukaan, niin nyt edustajat Lindqvist ja Kauppila esittävät
sitä samaa, koska siellä on kuulemma niin kova
kisa keskenään, ettei voi mitään
muuta kuin kaikki olla samaa mieltä aina joka asiasta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Eikös tässä pitäisi
olla sillä tavalla, jotta kokeiluun otetaan saman tyyppiset
kunnat taikka saman tyyppiset alueet — siinä tietysti
ovat kunnat sisällä — sanotaan semmoiset,
missä on vaikea työttömyys, muuttoliike
voimakas. Siellä ei ole vaihtoehtoja ihmisille. Ei ole
uusia työpaikkoja tai mahdollisuuksia, ja vaikka kouluttautuisi,
ei siltä alueelta löydy paikkoja. Siksi aikaisemmin käytin
puheenvuoron, että esimerkiksi Pohjois-Karjalan itäisen
osan liittäminen tähän kokonaan olisi
ollut perusteltua, mutta nyt mennään hallituksen
esityksen mukaan tässä ja sillä sipuli.
Sitten kokeilun tuloksista. Minustahan pitää lähteä siitä kuitenkin,
jotta aina kokeilusta, kun lähdetään
johonkin mukaan, odotetaan saatavan jotain semmoista uutta, mitä voitaisiin
hyödyntää jatkossa, soveltaa sitten johonkin
alueeseen, kun tämmöisiä ongelmia ilmenee.
Kokeiluahan ei pidä tehdä muuten vaan kokeilun
vuoksi, huvikseen, jotta keksittiinpä tämmöinen
juttu, vaan pitää olla jo visio siitä,
jotta mahdollisesti tällä on vaikutusta ja sitten,
jos tulee samanlainen tilanne, niin sitä voidaan hyödyntää.
Tietysti toisilla alueilla — jos Lahti on ongelma — pitää ottaa joku
toisen tyyppinen kokeilu, joka pureutuu siihen ongelmaan, ja katsoa,
onko siinä mahdollista sillä tempulla saada jotain
uutta aikaan.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pulliainen unohti: meillä on
huippukokous perjantaina; se on vielä kaiken tämän
lisäksi.
Mutta ihan tähän asiaan: Jos mietitään
Lahden roolia, siis korkea työttömyysaste, ja
meillä on melkoiset sosiaaliset ongelmat johtuen tästä teollisuuden
alasajosta, elikkä meillä on kuolleisuusluvut
poikkeukselliset tietyn tyyppisessä väestössä jne.,
niin siellähän olisi esimerkiksi sosiaalisten
yritysten paikka, joita nyt valtiovalta toisin päin vetää alas
itse asiassa elikkä nämä suojatyökeskukset
ym. Kyllä niitä perusteita, mitkä on tänne
pohjoiseen, löytyisi nimenomaan etelästäkin,
mutta tietysti tämä laki nyt käsittelee
tätä aluetta, ja ehkä olisi sitten jotkut
sosiaaliset perusteet sitten seuraavassa vaiheessa.
Reijo Laitinen /sd:
Puhemies! Johonkin se on rajattava, tämä kokeilu,
ja minusta se on nyt paikallaan. Tuleeko joku yksi kunta tähän
mukaan tai ei, on sitten toinen juttu, mutta tähän
se tulee rajattua eduskunnan ratkaisulla, hyvä näin.
Korostan vielä kerran, että on äärettömän
tärkeää, että kootaan nyt varsin
kattavaa tietoa niistä kokemuksista, mitä tämä kokeilu
mukanaan tuo. Sen pohjalta sitten tehdään tulevaa
lainsäädäntöä ja päätöksiä.
Jokaisesta maakunnasta löytyy sellaisia alueita, myöskin
Keski-Suomesta, jotka täyttävät ne perusteet,
minkä pohjalta pitäisi ottaa se kunta tämmöiseen
kokeiluun tai joku pieni alue mukaan. Mutta tällä tavalla
me emme voi pitkälle elää.
Keski-Suomessa Kinnulan kunta, jossa työttömyys
on tavattoman korkea, pitkäaikaistyöttömiä paljon,
teki rohkean päätöksen. Tänä vuonna
kesän kynnyksellä Kinnulan kunnanhallitus yksimielisesti
päätti, että se käynnistää sellaisen projektin,
jolla työllistetään kaikki Kinnulan kunnan
pitkäaikaistyöttömät. Se projekti
on menossa. Siinä on kunnalla vastuuta, ja nyt seurataan,
miten se toimii. Uskon, että siinä on mallia myöskin
monelle muulle kunnalle tehdä ratkaisuja, myöskin
taloudellisilta perusteiltaan.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kun täällä on
nyt Lahden seutua vedetty esiin ja katselin tuota jakoa ja kun olen
menossa viikon päästä Savonrannalle,
missä työttömyysaste on pitkään
ollut yli 20:n ja on muutamia toimivia yrityksiä — jopa
oululaisetkin ovat ostaneet sieltä erään
komponenttiyrityksen — niin olisi tässä voitu
vähän niin kuin seuloa ja etsiä sellaisia
kohteita eri maakunnista, kun Itä-Suomesta nyt on vaan
Pohjois-Karjalan puolelta otettu; tämän verran
haluaisin tämän omalta kannaltani nähdä.
Kyllä tarvetta olisi. Tämä on oikean
suuntainen toimenpide. Valitettavasti vaan pitäisi päästä kokeilusta
jo tekoihin enemmän.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä kokeilu sosiaaliturvamaksusta
vapauttamisesta eräissä kunnissa on nyt laajenemassa
Pohjois-Karjalan kuntiin ja Rautavaaralle. Kokeiluna tämä on
minusta erittäin hyvä johtuen siitä,
että nyt saadaan todella kokemuksia väestörakenteeltaan
heikoista kunnista, joissa työnantajat hyvin varovaisesti
työllistävät uutta työvoimaa,
ylipäänsä uusia työpaikkoja
syntyy erittäin vähän, ja voidaan
saada kokemuksia siitä, onko tämän kaltainen
huojennus työnantajamaksuihin motiivi lisätyöllistämiseen.
Niin kuin ed. Nepponen totesi, toki Itä-Suomessa on
monia tällaisia kuntia, Etelä-Savossakin todella
Savonranta, Heinävesi, Enonkoski ovat itse asiassa näitä,
ja Etelä-Savon maakuntaliitto on tehnyt esityksenkin tämän
kokeilun laajentamisesta, mutta minusta nyt on hyvä todella toteuttaa
tämä kokeilu, saada siitä kokemukset kasaan
ja arvioida sitten, onko tämä oikea aluepoliittinen
keino näille tosi heikoille kunnille. Mitä sitten
tulee näihin — Lahti ja kumppanit — meillä on
sitten erikseen politiikka rakennemuutospaikkakunnille, joilla on
sovellettava erilaisia tarkoitusperiä. Se voidaan sitten
arvioida niistä lähtökohdista.
Minä kannatan valiokunnan mietintöä ja
hallituksen esitystä, ja haetaan kokemukset näiltä heikoilta
alueilta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Vuosia tavallaan vannottiin maakuntakeskusten nimiin.
Niin tähdellistä kuin se on, että nämä maakuntakeskukset,
aluekeskukset, menestyvät, itse olen ollut koko ajan sitä mieltä,
että ne heijastukset eivät ole riittäviä reuna-alueille,
ja se on toteutunut. Todella tässä nämä rahalliset
vaikutukset tämän lakiesityksen myötä niille
paikkakunnille ja niihin yrityksiin, joihin ne kohdentuvat, eivät
ole merkittävät. Se on ehkä enemmän tämmöisellä henkisellä tasolla
ja positiivisen signaalin antamista, niin kuin totesin. Mutta toivottavasti
nyt nähdään näinä kokeiluvuosina,
ja osassa Suomen aluetta on jo pitempään tämä kokeilu
ollut, nämä tulokset.
Vielä kuitenkin peräänkuulutan tällaisia
rohkeita toimenpiteitä. Täällä on
puhuttu Norjan-mallista ja jostakin muusta. Ehkä se on
peräpeiliin katsomista, mutta viittaan esimerkiksi 70-luvulle,
valtava muuttoliike oli Ruotsiin ja nämä teollisuuskylät
jne. Eli varmasti näitä malleja löytyy.
Kaiken kaikkiaan hyvä, että tämä laajennus
on nyt tehty. Mutta ihan jatkon kannalta: enemmän konkreettisia
tekoja ja vähemmän puheita. Keinoja kyllä löytyy,
ja rahaa kannattaa varmasti näihin toimenpiteisiin satsata.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni tämä lakiesitys
on perusteltu ennen kaikkea siltä osin, että tässä nyt
laajennetaan ja otetaan uusia kuntiakin mukaan tämän
kokeilun piiriin. On aivan varmasti myös niin, että aina
joku kunta jää pois, vaikka löytyy perusteita,
miksi sen ja sen pitäisi olla mukana. Mutta minusta on
hyvä, että kokeilu on aloitettu ja sitä jatketaan
ennen kaikkea Pohjois-Karjalasta ja Pohjois-Savostakin eräitä kuntia
tänne liitetään. On kyllä helppo
yhtyä siihen, mitä ed. Laitinen täällä toi
esille Kinnulan kunnan kohdalta, että siellä pyritään
ongelmia ratkaisemaan niin, että kuntakin panostaa ja tekee
ja yrittää jotain tehdä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on puhuttu,
että eri puolilla Suomea on tarpeita. Varmaan ed. Laitisen
kanssa voidaan puhua, että pohjoinen Keski-Suomi ... (Ed.
Kauppila: Laitinen kielsi keskustelun!) — Jaa, no mutta että kumminkin
... (Ed. Laitinen: Ei kyse ollut keskustelusta, vaan laajentumisesta!) — Joo,
no omat ongelmat on siellä. Ihmisiä muuttaa pois,
ja talous menee huonosti, mutta yritetty on. On tehty tehdas siellä,
ja siellä on omat kehittämissuunnitelmat, mutta
ei varmasti pahaa tekisi, jos saisi tukea täältä esimerkiksi
tässä muodossa taikka kuljetustukea, kun viedään
tuotteita maailmalle keskeltä Suomea, satamiin ja muuta.
(Puhemies koputtaa)
Kaikkia alueita pitää kohdella kumminkin tasapuolisesti,
ettei jää semmoisia katvealueita, etjotka alkavat hiipua sen takia,
että muualla tuetaan.
Yleiskeskustelu päättyy.