14) Hallituksen esitys asevelvollisuuslaiksi
Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! On jo aikakin uusia asevelvollisuuslakiamme,
sillä edellinen on yli 50 vuotta vanha ja tehty aivan toisenlaisessa
Suomessa kuin tällä hetkellä elämme.
Harmi kyllä tämä uudistus uhkaa nyt jäädä melko
torsoksi, sillä se ei millään tavalla uudista
asevelvollisuusjärjestelmää, vaan tekee vain
muutamia tarkistuksia voimassa olevaan lakiin. Se onkin tämän
lakiesityksen suhteen suurin pettymys, vaikka sinänsä on
erittäin hyvä, että lakiesitys selkiyttää nykytilannetta
ja määrittelee voimassa olevaa lakia selkeämmin
asevelvollisten ja reserviläisten oikeudet ja velvollisuudet.
Lakiesityksen poliittiset perustelut jäävät melko
kapeiksi. On hieman sääli, että kun asevelvollisuusjärjestelmää ollaan
50 vuoden jälkeen uudistamassa, nojaudutaan edelleen varsin vanhakantaiseen ajatteluun
puolustuksen
järjestämisestä ja Suomea kohtaavista
uhkakuvista.
Elämme maailmassa, jossa niin turvallisuusuhat
kuin sotilaalliset kriisitkin ovat muuttuneet varsin erilaisiksi
kuin 50 vuotta sitten ja tämän päivän
ja tulevaisuuden kriisit tarvitsevat aivan uudenlaisia monipuolisia
kriisinhallintamenetelmiä sen sijaan, että panostettaisiin
suuren sotilaallisen reservin kouluttamiseen.
Nyt käsitteillä olevassa lakiuudistuksessa
asevelvollisuuslain soveltamisalaa esitetään myös laajennettavaksi
siten, että asevelvollisia voitaisiin määrätä myös
tehtäviin, jotka eivät perustu pelkästään
perustuslain mukaiseen maanpuolustusvelvoitteeseen. Tällaisia
tehtäviä olisivat 1 ja 81 §:ssä mainitut
Puolustusvoimien ulkopuoliset maanpuolustusta tai sotilaallista
koulutusta edistävät tehtävät
sekä nykyisenkin lain mukaiset virka-apu- ja pelastustehtävät.
Monet kriisit ovat nykyään sellaisia, joiden hoitamisessa
osaamista löytyy erityisesti siviilipuolelta. Onkin tärkeää varmistaa,
että kun sotilaita määrätään
maanpuolustuksen ulkopuolisiin tehtäviin, pysyy raja sotilaallisten
ja siviilitehtävien välillä selkeänä.
Siviilitehtävien on aina oltava siviiliviranomaisten johtamia
ja niissä avustavien sotilaiden johtamien sotilasyksiköiden
on oltava tämän siviilijohdon alaisia. Muissa
kuin sotilaallisissa kriiseissä painopisteen tulee olla siviiliviranomaisten
toimintakyvyn ja voimavarojen kehittämisessä.
Arvoisa puhemies! Kutsuntamenettelyyn on tässä lakiesityksessä tehty
joitakin muutoksia, joista yhtä pidän erityisen
vakavana huononnuksena nykytilaan, ja se koskee kutsunnanalaisten terveystarkastuksia.
Uudessa lakiesityksessä terveystarkastukseen ei määrättäisi
enää koko kutsuttavaa miesikäluokkaa,
vaan valikoitu osa siitä. Varusmiehen terveydentilan määrittäminen
perustuisi siten ensisijaisesti hänen itsensä antamaan
arviointiin. Olisi kuitenkin varusmiespalveluksen rasittavuudenkin
takia syytä edelleen tehdä kaikille pakollinen
terveystarkastus sen varmistamiseksi, että kutsuttavien
fyysinen ja henkinen terveydentila on kunnossa palveluksen suorittamisen
kannalta. Tämä on tärkeää myös
ennalta ehkäisevän kansanterveystyön
näkökulmasta. Eli terveystarkastukset on säilytettävä ja
kustannusvastuu siitä kuuluu luonnollisesti Puolustusvoimille,
ei asevelvollisen kotikunnalle.
Kutsuntavelvoite koskee kutsuntavuonna 18 vuotta täyttäviä miehiä.
Olisi kuitenkin tärkeää, ettei palvelukseen
tultaisi alaikäisenä, vaan vasta 18 vuoden täyttämisen
jälkeen. Alaikäiselle ei voida asettaa samoja
velvoitteita kuin täysi-ikäiselle, joten kutsuntavelvoite
tulisi muotoilla uudelleen niin, että se koskee 18 vuotta
täyttäneitä miehiä.
Kertausharjoituksista haluaisin todeta, että olisi
ollut syytä laajentaa kertausharjoitusten yksityiskohtaisia
vapauttamisperusteita perhesyillä. Tämän
päivän Suomen turvallisuusuhat huomioiden on mielestäni
yhteiskunnan kannalta tärkeämpää,
että miehet ottavat vastuuta perheestään
kuin että he juoksentelevat metsässä harjoittelemassa
sotaa.
Yksi epäkohta, jota ei tässäkään
lakiesityksessä korjata, on se, että vapautus
asevelvollisuudesta vakaumuksen perusteella koskee vain rauhan aikaa.
Siitä ovat Suomea moittineet muun muassa eurooppalaiset
ihmisoikeusinstituutiot ja YK:n ihmisoikeuskomitea.
Oikeus aseistakieltäytymiseen tulisi tunnustaa myös
liikekannallepanotilanteessa ja valmius- ja puolustustilan aikana.
Siviilipalvelusmiesten tehtävistä muulloin kuin
rauhan aikana tulisi säätää uudessa
siviilipalveluslaissa, jota käsittelemme täällä tänä syksynä myöhemmin, ei
tässä laissa. On myös maanpuolustuksen
kannalta arveluttavaa, että mahdollisessa puolustustilanteessa
aseelliseen taisteluun voitaisiin mahdollisesti määrätä henkilöitä,
joilla ei ole tehtävään asianmukaista
aseellista koulutusta.
Lopuksi vielä pari sanaa tasa-arvosta. Asevelvollisuuslain
johdannossa on yksi lause, joka on tasa-arvon kannalta todella epäjohdonmukainen.
Siinä sanotaan,
että kun kaikki asevelvolliset taustastaan riippumatta
palvelevat samoin ehdoin, on yleinen asevelvollisuus omiaan korostamaan
myös yhteiskunnallista tasa-arvoa. Mielestäni
tasa-arvo on kuitenkin käsite, joka ei sovi nykyiseen asevelvollisuusjärjestelmään
lainkaan. Ensinnäkin asevelvollisuus koskee vain toista
sukupuolta, miehiä. Pidämme yllä siis
hyvin epätasa-arvoista instituutiota, joka on toiselle
sukupuolelle pakollinen velvollisuus ja toiselle vapaaehtoinen oikeus.
Mitä tasa-arvoa sellaisessa järjestelmässä voi
nähdä?
Epäjohdonmukaista tasa-arvon kannalta on myöskin
Suomen rangaistusluontoinen siviilipalvelus. Yhteiskuntaan ei pitäisi
luoda instituutioita, jotka kohtelevat sukupuolia oikeuksien ja velvollisuuksien
suhteen epätasa-arvoisesti. Siksi kannatankin asevelvollisuusjärjestelmän
kokonaisvaltaisempaa uudistamista niin, että sitä kehitettäisiin
molempien sukupuolten kannalta tasa-arvoiseen ja valikoivampaan
suuntaan. Myös siviilipalveluksen lyhentämistä kahdeksaan
kuukauteen on kiirehdittävä. Kahdeksan kuukauden
mittainen siviilipalvelus vastaisi keskimääräisen
varusmiespalveluksen pituutta. Jotkut katsovat, että siviilipalvelus
voi olla sen takia pidempi, että varusmiespalvelus on vaativampaa,
mutta se on argumenttina erittäin löysä, sillä palvelusmuotojen
vaativuus vaihtelee huomattavasti niin varusmiespalveluksen kuin
siviilipalveluksen sisälläkin. Miten esimerkiksi
voisimme verrata vaikkapa sairaalassa vanhustyötä tekevän
siviilipalvelusmiehen ja Ruotuväen toimituksessa palvelustaan
suorittavan varusmiehen töiden vaativuutta? Tärkeämpää tässä mielestäni
on, paljonko palveluksen suorittaminen, oli se sitten varusmiespalvelus
tai siviilipalvelus, on pois henkilön opiskelusta, työstä ja
muusta elämästä. Olisi vakavasti syytä pohtia
siis myös varusmieskoulutuksen koulutusajan lyhentämistä ja
tehostamista.
Arvoisa puhemies! Uskon, että tulemme Suomessakin varsin
pian sen tilanteen eteen, että asevelvollisuusjärjestelmä on
uudistettava huolimatta siitä, että tämä lakiuudistus
on tehty vielä menneisyyden ehdoilla. Toivottavasti nykyajan turvallisuusongelmat,
niihin vastaaminen sekä asevelvollisuusjärjestelmien
eurooppalainen kehitys tulevat perusteellisesti analysoiduiksi viimeistään
seuraavassa turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa.
Kauko Juhantalo /kesk:
Herra puhemies! Ed. Sumuvuorelle aivan tuosta lopusta haluan
todeta, että aivan viime aikoinakin nuorten ikäluokkien
parissa tehdyissä tutkimuksissa nuorukaiset haluavat 75
prosentin vahvuudella suorittaa asevelvollisuuden myös
tulevaisuudessa elikkä meillä ei ole minkäänlaisessa
näköpiirissä tähän
järjestelmään sellaista muutosta, jota
ed. Sumuvuori tuntuu toivovan.
Tämä lakiehdotus kuuluu siihen sarjaan lakeja,
joita eduskunta on toivonut. Elikkä me olemme toivoneet
vapaaehtoisen maanpuolustuksen keskeisen lainsäädännön
uudistamista, joka olikin meillä täällä pari
viikkoa sitten lähetekeskustelussa ja joka nyt on valiokunnassa.
Tämä on laki asevelvollisuudesta, ja sitten odotamme mahdollisimman
pikaisesti uutta lakia Puolustusvoimista. Nämä muodostavat
kokonaisuuden, jossa aivan eri tavalla kyllä uudistetaan,
kuin ed. Sumuvuori epäili, koko meidän lainsäädäntöämme
ja sen lainsäädännön kattavuutta,
joka koskee maanpuolustusta, myös sotilaallista maanpuolustusta.
Entinen laki on todella vuodelta 1950, ja on syytä se uusia.
Tässä eräitä keskeisiä periaatteita
on juuri asevelvollisten oikeuksien ja velvollisuuksien määrittäminen
uudelleen ja täsmällisemmin sekä viranomaisten
tehtävien ja toimivallan määrittely. Soveltamisala
täsmentyy ja myös laajenee, ja lakiehdotuksessa
täsmällisesti selvitetään maanpuolustusvelvollisuuden
täyttämiseen kuulumattomat tehtävät.
Se, mitä ed. Sumuvuori lausui virka-avusta, on kyllä sellainen
asia, josta kaikki kantavat huolta. Me olemme useaan kertaan saaneet
kuulla pelastusorganisaatioiden — vapaaehtoisten palokuntien,
lääkinnällisten organisaatioiden ja muiden — esittämää huolta
siitä, että varmuudella pidetään
erikseen sotilaallinen toiminta ja sitten siviiliorganisaatiot.
Tämä on täsmennetty siten, että eivät
sotilaat eivätkä varusmiehet ilman toisen viranomaisen
pyyntöä voi mennä Suomessa minnekään,
ei nyt eikä tulevaisuudessa. Se edellyttää nyt
näiden kosketuspintojen läheisyyttä siten,
että epäselvyyttä ei olisi ja pelkoa
siitä, että toinen valtaa meidän työmme.
Laissa on myös nykyistä selkeämpää ja
täsmällisempää säätelyä juuri
tähän asevelvollisuuden ajalliseen ulottuvuuteen
ja siihen, mihin ed. Sumuvuori viittasi, palveluskelpoisuuden käsitteeseen.
Nythän tämän ehdotuksen mukaan terveydellisten
seikkojen lisäksi voidaan arvioida myös fyysiset
ominaisuudet kokonaisuudessaan sekä lisäksi palvelusturvallisuuteen
liittyviä kysymyksiä. Tässä syystä tai
toisesta ed. Sumuvuori halusi ohittaa pienimerkityksellisenä sen,
että nyt me luomme terveystarkastukseen järjestelmän,
joka tekee palveluksessa olevien huumausainetestauksen mahdolliseksi.
Se on nykyajan nuorten ihmisten joukossa aivan välttämätön.
Se liittyy juuri tuohon, minkä lausuin: palvelusturvallisuuteen.
Se on pakko mahdollistaa, niin se pitää tehdäkin.
Mitä tulee meillä käytössä olleeseen
ikäluokkien ennakkotarkastukseen, olemme voineet havaita,
että sen merkitys on aika tavalla vähentynyt,
koska opintojen ym. asioiden vuoksi yllättävän
moni hakee lykkäyksiä. Jos armeijasta on tarkastuksen
jälkeen pois muutaman vuoden, terveydentila ja kokonaistilanne
ei ole lainkaan vastannut sitä, mitä on aikoinaan
todettu ja mikä muodostaa pohjan ratkaisulle, missä ja
miten rasittavissa tehtävissä tämä asevelvollinen
palvelee. Minusta tämä ratkaisu on aivan perusteltu. Sen
sijaan pitää jokainen sitten tarkastaa ja tietää,
mikä hänen kuntonsa on sillä hetkellä,
kun hän astuu asepalvelusta suorittamaan.
Lykkäysten pyyntiin pyritään saamaan
järkevä ratkaisu niin, että niitä voitaisiin
vähentää siten, että palvelukseenastumisvelvollisuuden
aikaa pidennetään. Siinä jää silloin
enemmän omaa harkintaa eikä tarvitse blanketteja
täyttää.
Samaten ulkomailla yli seitsemän vuotta asunutta asevelvollista
koskien säädettäisiin, että jos hänellä on
lisäksi toisen maan kansalaisuus, häntä ei
enää velvoitettaisi tulemaan kutsuntaan eikä häntä kutsuttaisi
palvelukseenkaan rauhan aikana.
Palvelusajassa kertausharjoitusten määrä täsmentyy,
ja me tiedämme nyt tämän puutteen, joka
säästösyistä on ollut olemassa.
Meidän täytyy harjoitukset mahdollisimman nopeasti,
täällä tehtyjen päätösten
mukaan viimeistään vuonna 2008, saada jälleen
nousemaan sille tasolle, josta me tilapäisen alennuksen
teimme, ja se on välttämättömyys.
Aivan lyhyesti, kun palvelusaika esimerkiksi määritellään
nyt täsmällisesti tehtävien mukaan ja
vaikka meille siviilipalvelus tulee erillisenä kysymyksenä tänne,
totean, että en voi yhtyä kyllä ed. Sumuvuoren
käsitykseen siitä, miten näitä nyt
lyhennettäisiin. Minusta ei se ole marginaalinen raja,
lyhennetäänkö nyt vai ei. Minusta aivan hyvin
voidaan hivenen lyhentääkin, jos täsmällisemmin
ja ehdottoman hyvin säädetään,
mitä siellä tehdään.
Näistä tehtävistä minusta
sairaalapalvelu hyödyttää meidän
puolustuslaitostamme, se hyödyttää maanpuolustusta
ja hyödyttää osaamista niihin tehtäviin,
joita tarvitaan aina kriisien, sotien, suurten onnettomuuksien ja
muiden ehkäisyssä. Minusta se on aivan oikeata
siviilipalvelua, kun sitä tehdään ahkerasti.
Huomasin lehdestä, että muun muassa amiraali
Kaskeala oli antanut ymmärtämystä sille,
että jos joku tekee väitöskirjaa siviilipalvelumiehenä,
sivarina, niin se olisi tällainen työ, joka palvelukseksi
hyväksytään. Minä vähän
emmin sellaista kyllä. Tavalla tai toisella sen työn
tulisi nivoutua yhteen meidän maanpuolustuskysymystemme
kanssa. Tuli mieleen vaan se, että jos joku lääketieteestä tekee
siellä yli vuoden väitöskirjaansa rotan
kynsien kasvusta, niin ei siitä nyt paljon ole hyötyä meidän
maanpuolustustahdollemme eikä niille kysymyksille. Kenraali
Nepponen taitaa paremmin tietää, onko enää rintamalla vehnäjauhojakaan
pusseissa, niin että eivät niitä taida
rotat enää päästä siellä syömään.
Pidän tätä hyvänä kokonaisuuden
osana, ja toivottavasti nämä kolme erillistä kokonaisuuden
osaa, jotka lausuin, ehditään tämän
vaalikauden aikana käsitellä loppuun saakka. Muuten tämä paketti
jää hivenen torsoksi.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on antanut nyt lakiesityksen
asevelvollisuuslaiksi, ja kuten täällä edelläkin
on jo todettu, niin tämä nykyinen voimassa oleva
laki on vuodelta 1950. Minusta on tavattoman
tärkeää, että meillä voidaan antaa tällainen
asevelvollisuuslaki, ja ennen kaikkea, jos täältä pykälistä haluaa
eduskunnan pöytäkirjaan todeta, minusta on tavattoman
tärkeää, että 2 §:ssä todetaan,
että jokainen miespuolinen Suomen kansalainen on asevelvollinen
sen vuoden alusta, jona hän täyttää 18
vuotta, sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 60
vuotta, jollei jäljempänä toisin säädetä.
Asevelvollisuuden suorittamiseen kuuluvat varusmiespalvelus, kertausharjoitus,
ylimääräinen harjoitus ja liikekannallepanon
aikainen palvelus sekä osallistuminen kutsuntaan ja palvelukelpoisuuden
tarkastukseen. Asevelvollinen on palveluksessa taikka kuuluu reserviin
tai varareserviin.
Minusta tässä on kaikki se oleellinen, mikä kuuluu
tähän erittäin tärkeään
lakiesitykseen, jonka hallitus on yksimielisesti eduskunnan käsittelyyn
tuonut. Toivonkin sitä, että puolustusvaliokunta
pystyy tämän hyvin nopeasti ja tehokkaasti käsittelemään
ja tämä laki tulisi mahdollisimman pian voimaan.
Herra puhemies! Haluan vaan todeta myöskin tässä sen,
että tämä lakihan ajanmukaistaa lainsäädäntöä ja
ennen kaikkea tässä otetaan myöskin nämä perustuslain
vaatimukset nyt mukaan, niin kuin ne pitää ottaa.
Tämähän on hyvin perusteltua.
Mutta sitten ihan yhteen yksityiskohtaan. Täällä on
puhuttu terveystarkastuksista jo, ed. Sumuvuori viittasi niihin,
ja kun täältä lukee mielestäni
kuitenkin tärkeät kaksi pykälää,
jotka sisältävät paljon, tai itse asiassa
kolme, 63, 64 ja 65 § tässä 130-pykäläisessä lakiehdotuksessa, niin
täällä todetaan, että asevelvollinen
voidaan määrätä hänen
terveydentilansa toteamiseksi lääkärin
tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön tarkastukseen
ja tutkimukseen, jos se on tarpeen palvelustehtävien hoitamisen
edellytysten selvittämiseksi tai palveluskelpoisuuden määrittämiseksi.
Tässä myöskin viitataan sitten näihin aikoihin,
milloin se on tehtävä hyvin nopeasti. Minusta
tämä on hyvä asia.
Sitten tulen tähän kohtaan 65, jonka jo valiokunnan
puheenjohtaja myöskin otti puheessaan esille: tämä huumausaineiden
käyttöä selvittävä tutkimus.
Minusta on tänä päivänä realiteetti,
että tämmöiset säännökset
on myös lakiesitykseen kirjoitettava. Me kaikki tiedämme
huumausaineiden käytön tänä päivänä myöskin
nuorten miesten ja myös koko nuorison keskuudessa. Se on
valitettavaa. Jos minulla on oikea tieto, niin vuosittain noin 250 varusmiestä
keskeyttää palveluksensa
huumausaineiden käytön vuoksi. Mielestäni
se on tavattoman suuri luku ja on kyllä täysin
perusteltua, että tämä asia otetaan vakavasti
ja tutkimuksiin on silloin alistuttava, kun epäilyä siihen
on. Ennen kaikkea niissä tehtävissä,
missä varusmies asevelvollisuusaikanaan toimii, tämä on
minusta aivan luonnollista ja välttämätöntä,
että näin pitää tänä päivänä tehdä.
Pidän tätä hyvänä,
että se on myöskin tänne lakiesitykseen
kirjattu, ja varmasti sitten tämäkin asia tarkentuu
käytännön myötä, miten
se toimii.
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä, että asevelvollisuuslaki
on nyt saatu eduskunnan käsittelyyn, ja toivon todella,
että se kokonaisuus, mihin valiokunnan puheenjohtaja täällä viittasi, tämä lainsäädäntö,
voidaan tämän eduskunnan aikana viedä läpi.
Tämä mielestäni vahvistaa sitä,
että meillä on yleinen asevelvollisuus eikä meidän
tarvitse palkka-armeijaan turvautua.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Olen kahlannut tätä hallituksen
esitystä eduskunnalle asevelvollisuuslaiksi, ja täytyy
nyt todeta sen perusteella, mitä itse siitä irti
sain, että minun mielestäni tämä ainakin
tarkentaa ja selventää niitä säännöksiä,
joita tällä hetkellä on. Itse näin
hyvänä tämän 1 §:n
soveltamisalaa koskevat määritelmät,
jotka selventävät nimenomaan asevelvollisten toimintaa
siinä, minkälaisiin tehtäviin heidät
voidaan määrätä siltä osin,
kun ne eivät kuulu maanpuolustusvelvollisuuteen taikka
asevelvollisuuteen, ja mitä nämä virka-aputehtävät
voisivat muun muassa olla. Lisäksi reserviläisten
osalta olevat määräykset minun mielestäni
ovat ihan järkeviä ja hyviä siltä osin,
että ne on nyt kirjattu myöskin sillä tavoin,
että ne eivät ole ristiriidassa perustuslain kanssa.
Toisaalta voisi todeta sen, kun luki 61 ja 62 §:ää siitä,
mihin suomalaisia asevelvollisia voidaan määrätä,
lähinnä kun puhutaan ulkomaisista operaatioista,
esimerkiksi rauhankumppanuudesta tai rauhanturvaamisoperaatioista,
että minun mielestäni sellaisiin ei nyt oikein
asevelvollisia tarvitsisi lähettää. Täällä toki
pykälässä puhutaan lyhytaikaisesta, lyhytkestoisesta
koulutuksesta. Mikäli nyt huomasin oikein, siellä pykälän
perusteluissa puhuttiin tästä lyhytaikaisuudesta
lähinnä aikana viikosta kolmeen viikkoon. Mutta
siinä kyllä minun mielestäni pitäisi olla
aika tiukka tai ainakin valiokunnan tarkasti perustella se, että ei
siitä lähdetä sitten lipsumaan, mitä täällä on
mainittu. Se ei mielestäni voi olla kriteerinä,
että sanotaan, että vapaaehtoisesti lähdetään.
Me kaikki tiedämme, jotka armeijassa olemme olleet, ainakin
nuorempana, niin kuin itse olin 18-vuotiaana, että monta
kertaa kyllä ollaan aika tunnollisia ja vapaaehtoisia, vaikka
henkisesti vähän vastustettaisiinkin.
Itse näkisin, kun sivulla 47 puhutaan näistä kriisinhallintatehtävistä vielä tarkemmin,
sen, että siinä pohdittaisiin, ovatko laajemmin
ajateltuna Suomen Puolustusvoimat vain Suomen puolustamista varten,
niin kuin itse näen silloin, kun puhutaan asevelvollisista.
Mutta sen varmasti asiantuntijakuulemisessa valiokunta pohtii hyvin
pitkälle, kuinka pitkälle me voimme lähteä vyöryttämään
asevelvollisia sitten näihin kansainvälisiin tehtäviin,
olkoonkin sitten vaikka koulutus-nimikkeellä, niin kuin
täällä perusteluissa todetaan.
Kuten täällä valiokunnan puheenjohtaja
totesi, nuorten keskuudessa varusmiespalvelus on mielipidetiedustelujen
mukaan varsin hyväksyttävää myös
tulevaisuudessa, ja itse näkisin niin, että varsin
suuri osa suomalaisista nuorista kuitenkin suorittaisi asevelvollisuuden,
koska minä näen niin, että koska meidän
maamme kuitenkin on pinta-alaltaan sen verran suuri, silloin pitää tästä meidän
pienestä väestöstämme olla suhteellisen
riittävä resurssit, jotka sitten näitä tehtäviä suorittavat
eli puolustavat mahdollisesti vaikeissa tilanteissa maatamme.
Siviilipalveluksen osalta, johon ed. Sumuvuori viittasi, tietysti
minä ymmärrän, että on monenlaisia
vakaumuksia, mutta silloin, kun siviilipalvelukseen lähdetään,
kyllä minä itse edellyttäisin sitä,
että se on sitten myöskin jotakuinkin saman tasoista,
vaikkei se koskaan voi saman tasoista olla. Hieman loukkaavasti
minun mielestäni ed. Sumuvuori totesi, kun vertasi perheen
hoitamista ja metsässä juoksemista. Kyllä silloin, kun
isänmaata on puolustettu ja itsenäisyys hankittu,
siellä on aika paljon jouduttu metsässä juoksemaan
ja vähän heittäytymäänkin,
uskoisin näin. Eli minun mielestäni se vertaus
ei ehkä ihan ollut osuva. Jos niitä toimenpiteitä ei
harjoitella, niin ei silloin myöskään
todellisessa elämässä niistä tilanteista
selviä. Näin itse epäilen.
Sitten, arvoisa puhemies, eräs asia, jota itse jäin
pohtimaan, kun keskustelin eräitten henkilöitten
kanssa, jotka ovat vapaaehtoisessa maanpuolustuksessa: 49 §:ssä sivulla
87 mainittu kuuluminen reserviin ja varareserviin.
Ehkä olen vähän vanhanaikainen,
mutta mielestäni nostoväki-termi on jotenkin korvaan
sopivampi kuin se, että ruvettaisiin puhumaan varareservistä,
mikäli minä nyt oikein olen tämän
49 §:n ymmärtänyt. Nostoväki-termillä on
ainakin tähän saakka ollut sellainen selkeä merkitys.
Saattaa olla tietysti, että on ikää tullut
sen verran, että muistelee lämmöllä niitä vanhoja
termejä.
Mutta, arvoisa puhemies, ihan lopuksi haluaisin todeta, että minun
mielestäni aseellinen palvelus Puolustusvoimissa on merkittävä kansalaiskasvatuksenkin
muoto. Sen johdosta minun mielestäni, jos valiokunta jotakin
pieniä tarkennuksia tekee, asevelvollisuuslain tulee kuitenkin mielekkäästi
voimistaa yksilön maanpuolustustahtoa ja sillä tavoin
ylläpitää myöskin sitä,
että varusmiespalvelukseen hakeudutaan ja sitten voidaan
vaikeissa tilanteissa antaa paras panos isänmaan hyväksi
taikka, sanottakoon, itsenäisen isänmaan turvaksi — jos
tässä nyt kuinka laajasti voidaan enää itsenäisyydestä puhua — ja sen
edestä ja puolesta, mikä itsenäisyyttä meillä vielä on
jäljellä.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Yleisen asevelvollisuuden pohjalta Suomi
on selvinnyt ankarissa koettelemuksissa ja tulee selviytymään
jatkossakin. Se on meidän vahvuutemme, että jokainen
suomalainen mies on velvollinen suorittamaan asevelvollisuuden,
mikäli hänen terveydentilansa ja muut olosuhteet
sen mahdollistavat. Myöskin vapaaehtoisille naisille on suotu
tämä oikeus, ja he ovat tuoneet paljon hyvää tähän.
Täällä todettiin, että edellinen
asevelvollisuuslaki on vuodelta 1950. Kuitenkin vuosien mittaan
on tehty lukuisia tarkennuksia. Toteaisin ensiksi, että kun
tämän nyt varsin yksityiskohtaisesti luin lävitse,
niin se vahvistaa jo määrätyt muutokset
ja määrätyn käytännön,
joka vuosien kuluessa, kun asevelvollisuusjärjestelmää on
kehitetty, on tullut käyttöön. Tämä on
sisällöltään hyvä ja
luo varmuuden siitä, että asevelvollisen oikeudet
otetaan huomioon ja myöskin muut asiat huomioidaan.
Joitakin asioita ajattelin nostaa esiin täältä, esimerkiksi
muutoksena sen, että kun aikaisemmin 27-vuotiaana vielä uudelleen
tarkastettiin, niin nyt, mikäli asevelvollisen terveydentila
on sellainen, ettei ole mahdollistakaan suorittaa varusmiespalvelusta,
hänet voidaan vapauttaa 25 vuoden iässä,
jolloin poistuu se turhanpäiväinen edestakainen
tarkastusmenettely, jossa on myöskin määrätty
uudelleen tulemaan sotilasläänin esikuntaan.
Kutsunnanalainen voi myöskin itse ennen kutsuntaa kyselyyn
vastaamalla antaa tietoja. Tällä myöskin
poistetaan kutsunnasta niitä asevelvollisuusiässä olevia
ja kutsuntaan tulevia, joita on välillä ongelmallistakin
kutsua yhteisiin terveystarkastuksiin, jotka olivat kyllä hyviä.
Meidän pitäisi mahdollistaa se, että kun
henkilöstä nuoresta ja lapsesta lähtien
syntyy terveydentilaa seuraava tiedosto, niin tämä olisi
aina kutsuntalääkärin käytettävissä,
jolloin tämä historiatieto vaikuttaisi siihen,
että lääkäri voisi antaa kutsuntaviranomaisille
ja muille riittävät tiedot.
Kun ed. Sumuvuori täällä toi esiin,
että on poistettu terveystarkastus, niin haluan muistuttaa
siitä, että aina varusmiespalveluksen alkaessa,
niin kuin täällä laki sanoo, kahden viikon
kuluessa on suoritettava lääkärintarkastus.
Silloin, kun itse vastasin varusmieskoulutuksesta, mitään
raskasta palvelusta ei saanut suorittaa ennen lääkärintarkastusta,
koska siinä oli myöskin sitten monia asioita,
jotka oli otettava huomioon, ettei tapahtunut virheitä.
Tämä lakihan lähtee siitä, että viimeistään
kahden viikon kuluessa on tämä tarkastus suoritettava.
Tähän aikamäärään vaikuttaa
se, että valitettavasti varuskunnissa varsinkin nyt, kun
niitä on varsin suuria, lääkäreitä ei
löydy tarpeeksi, vaikkakin varusmieslääkäreitä on
siellä apuna.
Soveltuvuuskoe ja kysely kutsunnassa ovat asioita, jotka ovat
pikkuhiljaa tulleet ja tulossa, ja se on erittäin hyvä,
koska sitä kautta myöskin voidaan jo päästä vaikuttamaan
siihen, millaisiin tehtäviin mies määrätään
sitten varusmiespalveluksessa.
Muuten itse kutsuntatilaisuuden järjestelyt, tarkastukset
ja kokoonpanot ovat nykykäytännön mukaisia,
kuitenkin niin, että kun aikaisemmin sotilasläänin
esikunta vastasi kutsunnoista, niin nyt aluetoimistoillehan tulevat
ne tehtävät uuden organisaation myötä.
Nämä on tässä lakiesityksessä myöskin
otettu huomioon.
Kun on kaksi kansalaisuutta, Suomen ja jonkun muun maan, on
mahdollista vapautua varusmiespalveluksesta. Nyt tämä laki
selvästi sen sanoo. Aikaisemmin on Suomen kansalaisia tullut pitkältäkin.
Muistan, kun itselläni oli 1980-luvulla vielä Libanonista
veljekset, joista toinen kyllä pystyi suorittamaan ja toinen
joutui lähtemään. Hetken päästä lähti
toinenkin, ei siitä kuitenkaan mitään
tullut. Ehkä on hyväkin, että tällaisissa
tilanteissa näin on.
Täällä ed. Sumuvuori totesi, että miehet
vaan juoksentelevat metsässä ja perhesyyt eivät
vaikuta, mutta kuitenkin merkittävä uudistus,
isyysvapaa, on kasvanut kaksinkertaiseksi. Kun se oli ennen 6 vuorokautta,
nyt se on 12 vuorokautta. Siinä kyllä on otettu
isyys huomioon ja vahvistettu niitä asioita.
Varusmiestoimikunnan asema on määritetty laissa,
ja se on yksi tärkeä osa komentajan apuna, varusmiesten
apuna silloin, kun yhteisiä asioita hoidetaan. Siinä on
ne oikeudet kirjattu, mitkä varusmiestoimikunnalla ja sen
jäsenillä on sitten palveluksen aikana.
Tämä lakihan sitten poikii aikanaan asetuksia ja
määräyksiä Puolustusvoimien
sisältä, mutta ne lähtökohdat
on tässä tarkoin määritetty.
Vielä ottaisin esiin täältä saman,
mihin moni muukin on puuttunut. Ed. Sumuvuori veti vahvasti esiin
siviilipalveluksen ja teki vertailua. Ne ovat kaksi eri lakia. Siviilipalvelukseen
on oikeus lain perusteella, mutta te etsitte sieltä juuri
sellaisen asetelman ja vertailitte tavalla, joka lähtökohtaisesti
ei kyllä ole oikein. Jos suoritetaan normaali varusmiespalvelus
ja sitten siviilipalvelus, niin kyllä sen pitää vaikuttaa
aikaan, mutta nythän Puolustusvoimain komentaja ja tuo
toimikunta on esittämässä, että siviilipalveluksen
pituutta laskettaisiin 12 kuukauteen. Mielestäni se on
oikein, mutta vain sillä edellytyksellä, että siviilipalveluksen
sisältöä tullaan tarkistamaan sellaiseksi,
että se on myöskin vaativa ja tuottaa myöskin
joitain sellaisia apuja, mitä sitten tarvitaan mahdollisesti, kun
joudutaan isänmaan asioita erilaisissa kriisitilanteissa
hoitamaan.
Kaiken kaikkiaan, niin kuin jo alussa sanoin, laki vahvistaa
pitkälti nykykäytännön. Se on myöskin
selkiyttänyt lain tasolle monia sellaisia asioita, jotka
on jo määräyksissä otettu huomioon,
ja oleellisesti se vahvistaa asevelvollisen oikeudet, niin että kaikki
tapahtuu lain perusteella.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On itse asiassa aika mielenkiintoista tässä yhteydessä palauttaa
mieliin se, millä tavalla oman puolueeni suhtautuminen
näihin varusmiespalvelusasioihin ja vastaaviin vaihtoehtoisiin
järjestelmiin on kehittynyt viimeisen vähän
yli kymmenen vuoden aikana.
Kun vuonna 1995 Pekka Haavistosta tuli ympäristöministeri, hän kiinnitti
jostakin syystä aivan erikoisesti huomiota asevelvollisuuslakiin ja
sille vaihtoehtoisiin järjestelmiin. Hän otti
erittäinkin reippaasti kantaa palkka-armeijan puolesta
ja oli sitä mieltä, että yleisen asevelvollisuuden
aika on ohi. Sitten sen jälkeen puolueemme piirissä ryhdyttiin
mielestäni ihan erittäin älyllisesti
ja rakentavasti arvioimaan näitä kahta vaihtoehtoa,
ja sitten minä olen tulkinnut, että tällä hetkellä vallitseva
näkemys on se, että me olemme Ruotsin-mallin mukaisen
valikoivan asevelvollisuuden kannalla, ainakin minä tulkitsen
sen niin. Ed. Sumuvuori alan eksperttinä sitten korjaa,
jos olen ymmärtänyt tämän väärin.
Minun henkilökohtainen analyysini on se, että meillä ei
palkka-armeijaan ole varaa. Se on äärimmäisen
kallis ratkaisu, ja siihen ei kerta kaikkiaan ole varaa. Meidän
luonnonolosuhteissamme tämä vaihtoehto, että on
yleinen asevelvollisuus, aikaan sopeutettuna on paljon, paljon järkevämpi
kokonaisuutena.
Jos tämän hallituksen esityksen, joka on esitys
eduskunnalle asevelvollisuuslaiksi, vaihtoehto yleisestä asevelvollisuudesta
olisi hylätty ja otettu tämä toinen vaihtoehto
käyttöön, niin tämähän
olisi silloin pes-laki, elikkä palvelusehtosopimuslaki,
eihän siinä mitään muuta tarvittaisi.
Sen jälkeen olisi vaan ohjesäännöt,
sisäpalvelus- ja ulkopalvelusohjesäännöt
ja siinä kaikki, mutta nyt on vähän toisenlaisesta
järjestelmästä kysymys.
Tämän hallituksen esityksen tiimoilta on siihen
pykälään, jossa puhutaan huumeiden käytöstä,
kiinnitetty paljon huomiota. Minä suhtaudun tähän
pykälään ja sen viestittämään
sanomaan hyvin pragmaattisesti. Se on turvallisuuskysymys. Se on
erittäin yksiselitteisesti turvallisuuskysymys siinä yhteisössä,
jossa toimitaan. Jos kysymys on turvallisuuden lisäämiseen
tähtäävästä toimeliaisuudesta,
niin järjestelmän sisässä ei
voi olla sisäisiä rakenteellisia tekijöitä,
jotka tuhoavat sen turvallisuusnäkökohdan. Ei
se ole yhtään sen kummallisempi asia. Siitä ei
tarvitse tehdä yhtään sen juhlallisempaa
asiaa.
Toinen asia, johonka otan selvästi kantaa, on maastokelpoisuus.
Jälleen pitää huomioon ottaa se, minkälaisessa
luonnonmaantieteellisessä vyöhykkeessä elämme.
Täällä pitää olla miesten ja
naisten maastokelpoisia, koska ei koskaan voi tietää,
milloin esimerkiksi luonnonkatastrofien osalta ollaan tilanteessa,
jossa tarvitsee olla yhteiskunnassa riittävät
määrät toimijoita, jotka ovat maastokelpoisia.
Tämäkin on minusta erittäin pragmaattinen
asia.
Sitten kolmas asia, johonka otan selvästi kantaa ja,
arvoisa puhemies, josta rohkenen olla ystäväni
ed. Juhantalon kanssa vähän eri mieltä, liittyy
näihin motivaatiokysymyksiin. Minä olen sitä mieltä,
että komentaja Kaskeala on ollut ihan oikeassa siinä,
että hän on kiinnittänyt näihin motivaatiokysymyksiin
hyvin modernilla tavalla huomiota.
Minulle antaa rohkaisua olla tätä mieltä se, että yliopistollista
siviilivirkaa hoitaessani meidän laitoksellamme tutkittiin
sellaisia elukoita, joita oli tutkittu Yhdysvaltain armeijan laboratoriossa
hyvin paljon. Ne olivat ihan loistavasti tehtyjä tutkimuksia,
erittäin luotettavia, koska niitten tarkoituskin oli sellainen,
että niitten tulosten pitää varmasti
olla luotettavia. Siinä samassa yhteydessä joutui
tutustumaan siihen viiteympäristöön ja
siihen, kuka teki ja mitä teki ja millä tavalla
oli tehtäväänsä paneutunut,
jotta saatiin luotettavia tuloksia. Siinä oli tämä motivaatioasiakin
otettu Yhdysvaltain armeijassa erittäin hyvin huomioon.
Minun mielestäni tässä ajassa moderni
Puolustusvoimat ottaa motivaatiokysymykset erittäin vakavasti
ja se koskee myöskin suhdetta siviilipalvelustoimeliaisuuteen.
Elikkä siis toisin sanoen pitää näissäkin
asioissa elää ajassa, ja jos se sitten vähän
kipeältä tuntuukin, vähän luopua niistä vanhoista
jutuista.
Arvoisa puhemies! Näin puhui kruununraakki.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy kiittää ed.
Pulliaista hyvästä puheenvuorosta. Oli hyvä,
että nostitte tämän huumeasian esiin.
Juuri näin se on. Piti siitä puhua, itse unohdin,
ja haluan painottaa: turvallisuuskysymykset, asejärjestelmillä,
aseilla pelataan, silloin huumeet ovat erittäin paha riski. On
toki muitakin, mutta näin juuri se on. Kaiken kaikkiaan
tuo puheenvuoro oli oikein hyvä ja antoi selvän
viestin itseltänne.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Jo vuodelta 1950 peräisin oleva
asevelvollisuuslaki on todella uusimisen tarpeessa. Hallituksen
esityksen tavoitteena on saattaa asevelvollisuuslaki perustuslain
vaatimukset täyttäväksi ja myös
muuten entistä ajanmukaisemmaksi ja toimivammaksi. Nyt
lain tasolle nostetaan näitä aiemmin asetuksella
säädettyjä asioita. Myös tämä varusmiesten
käyttö virka-aputehtäviin on hyvä saattaa
lain tasolle, koska näitä tehtäviä aina
silloin tällöin tulee.
Tästä terveystarkastuksesta. Haluaisin myös kiinnittää huomiota
tähän huumetestiin. Itsellänikin, kun
aikoinani olin varusmiehenä kauan sitten, oli kokemuksia,
että siellä joukossa oli henkilöitä,
jotka joutuivat sitten palvelun keskeyttämään
näiden ongelmien takia, ja se on nimenomaan turvallisuustekijä,
kun ollaan ampuma-aseiden ja räjähteiden kanssa
tekemisissä. Se on koko joukon kannalta jo suuri turvallisuusriski, jos
on huumeidenkäyttäjiä joukossa. Tämä on tärkeä asia.
Tässä lykkäysmenettelystä luovutaan,
todetaan, että tämä palveluksen aloittamisaika
voitaisiin määrätä kolmen vuoden
jaksolle. Vasta nyt tässä, kun tarkemmin luin
tätä, huomasin, että se on todella jaksolle.
Ensimmäisellä lukemalla näytti siltä,
että voi vain kolmeksi vuodeksi saada tätä lykkäystä,
ja moni haluaa opiskelunsa suorittaa loppuun ja sen jälkeen
mennä asepalvelukseen, mutta tässä todella
tällaisen toisenkin jakson voi sitten tarvittaessa saada
vapautusta. On aivan hyvä, että tämä järjestetään
näin. Se lykkäysmenettely on tietyllä lailla
byrokraattinen, ja tässä voi ehkä sitten
paremmin ennakoida ja tulee vähän tavoitekin,
koska sinne palvelukseen on sitten astuttava.
Täällä todetaan tietysti varusmiesten
kannalta aivan oikein, että päivärahajärjestelmä jatkuu, mutta
asetuksella säädetään tarkemmin
niistä asioista, että se nyt ei ole tämän
lain kysymys. Mutta mielestäni, kun lamavuosina jouduttiin
tästä kotiuttamisrahasta luopumaan, niin kannattaisi sitten
asetusta säädettäessä tarkemmin
sitäkin asiaa pohtia. On sellaisia järjestelmiä muissa maissa,
että siitä pienestä päivärahasta
ikään kuin säästetään
halutessa tällainen kotiuttamisraha, ja minä luulen,
että se kotiuttamisraha monelle olisi kyllä tarpeen,
kun ei ole heti sitten rahaa käytettävissä ja
hanketta, kun se varusmiespalvelus loppuu, ja päiväraha
kuitenkin jatkossakin varmaan on sen suuruinen, ettei siitä nyt
mitään suuria säästöjä voi
saada aikaan. Mutta voisi siitäkin jollakin lailla pakkosäästää,
ellei ole sitten varaa erikseen tätä kotiuttamisrahajärjestelmää palauttaa
sellaiseksi kuin se oli muutaman vuoden aikana. Hyvä, toimiva
järjestelmä. Maksaisi toki aika paljon. Sellainen
asia täytyy näissä kehysasioissa sitten
kuitenkin erikseen sopia.
Arvoisa puhemies! Yhdyn niihin näkemyksiin, mitä täällä on
siviilipalveluksesta esitetty. Sitä voitaisiin lyhentää,
jos sen sisältö olisi sellainen, että se
palvelisi tätä maanpuolustusta niin sodan aikana
kuin muidenkin kriisien aikana. Sairaalapalvelus olisi aivan erinomaista
palvelua. Pitäisi tarkasti siinä laissa määrittää nämä tehtävät.
On aivan selvää, että kaikkien kriisien aikana
on paljon muita tärkeitä tehtäviä kuin
sen aseen käyttö. Sieltä löytyy
tähän vaihtoehtoon todella hyödyllistä tehtävää,
ja kun se organisoidaan hyvin, ettei siellä ole joutoaikaa
ja luppoaikaa, niin sitä voidaan jonkin verran mielestäni
lyhentää.
Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! Edellisiin puheenvuoroihin viitaten olisin todennut,
että kun kerran maanpuolustustahto on Suomessa niin korkea,
että valtaosa nuorukaisista haluaa suorittaa asepalveluksen,
niin silloinhan ei olisi mitään ongelmaa kehittää asevelvollisuutta
valikoivampaan suuntaan, kun motivoitunutta nuorisoa on tarjolla.
Se, että tämä huumausaineen käyttöä selvittävä tutkimus
on lisätty tähän lakiin, ei silti poista sitä ongelmaa,
että ennakkoterveystarkastuksista tehdään
vapaaehtoisia tai mahdollisia, ei enää pakollisia.
Mielestäni olisi tärkeää, että mahdollisimman
varhaisessa vaiheessa voitaisiin selvittää palveluskykyyn
vaikuttavat joko mahdolliset fyysiset sairaudet tai mahdolliset
mielenterveysongelmat.
Kun vertasin perheen hoitamista ja sodan harjoittelemista metsissä,
niin viittasin siihen siksi, että mielestäni nykyisessä yhteiskunnallisessa
tilanteessa ja turvallisuuspoliittisessa tilanteessa olisi tärkeämpää,
että perhesyistä voisi saada kertausharjoituksista
vapautuksen.
Ed. Vistbacka totesi, että jos tilanteita ei harjoitella,
ei niistä myöskään elävässä elämässä selviä.
Minä toivoisin, että tämä linjaus
koskisi myös siviilipalvelusmiehiä, sillä he
ovat vapautettuja aseellisesta palveluksesta vain rauhan aikana,
eli liikekannallepano- tai puolustustilanteessa voitaisiin käytännössä laittaa
sellaisia henkilöitä aseellisiin tehtäviin,
joilla ei ole asianmukaista koulutusta tai harjoittelua taustalla
niihin.
Siihen ei kukaan edellisistä puhujista ottanut kantaa,
onko oikein, että asepalvelukseen voi mennä alaikäisenä,
kun kutsuntavelvoite koskee kutsuntavuonna 18 vuotta täyttäviä miehiä.
Eikö olisi järkevämpää,
että varusmiespalvelus ja sen tuomat velvollisuudet alkaisivat
vasta, kun kutsuttava olisi täyttänyt 18 vuotta?
Siviilipalvelus voi mielestäni ihan hyvin palvella
yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta, mutta sitä ei tule
kytkeä puolustushallinnon alaisuuteen. Sen tehtävä on
erilainen ja, kuten nimikin viittaa, se on siviilipalvelus.
Kauko Juhantalo /kesk:
Herra puhemies! Hyvän ystäväni ed.
Pulliaisen kanssa ei minun mielestäni meillä ole
erimielisyyttä motivaatiokysymyksestä. Ehkä lähestymme
sitä vähän eri näkökulmasta,
mutta minusta siinä pitää olla motivaatiota,
samoin kuin ed. Pulliainenkin lausui.
Ehkä ei ole aivan mahdollista verrata meidän ja
Amerikan tiedetyötä, Puolustusvoimissa tehtyä tiedetyötä tavallisen
tiedeyhteisön hyväksi. Meidän järjestelmämme,
asevelvollisuusjärjestelmämme, tämä kokonaisuus,
on erilainen kuin USA:ssa. Uskon, että siellä tätä puolustusvoimille
tehtyä tieteellistä työtä puolustusvoimien hyödyntämiseksi
tekevät kyllä pääasiassa muut kuin
niin sanotut sivarit, koska en edes tiedä, onko mahdollista
toimia ja miten toimitaan sivarina, koska se järjestelmä on
niin kovin erilainen.
Elikkä se, mitä ed. Pulliainen mielenkiintoisella
tavalla kertoi vihreän toveripiirin, vihreän liiton
ja nykyisen puolueen kehityksestä maanpuolustusasioissa,
on mielestäni sellaista, johon voi yhtyä. Ainakin
ulkopuolisen mielestä niin on käynyt puolueessa.
Olen aivan samaa mieltä ed. Pulliaisen kanssa palkka-armeijakysymyksestä, paitsi
kustannuksista. Yleinen asevelvollisuus sopii suomalaisten kansanluonteeseen,
meidän historiaamme. Tällainen armeija on tehokas,
ja kun se on, niin kuin tässä on korostettu, kenttäkelpoinen
ja hyvin koulutettu, se on meidän sotilaallinen turvamme,
tietenkin aina vahvistettuna nykyistä enemmän
erilaisilla siviilijärjestelmillä, siviiliorganisaatiolla
ja tällä, mihin ed. Sumuvuoren kanssa en nähnyt
mitään ristiriitaa, läheisellä yhteistyöllä meidän
muiden organisaatioittemme kanssa.
Kun alussa sanoin, että meillä on kolmen lain paketti,
tässä tahtoo tämä unohtua, kun
ed. Sumuvuorikin kovin painotti tätä tasa-arvoa.
En minä näe tasa-arvokysymyksenä sitä,
ettei kaikkia nuoria naisia määrätä asevelvollisuutta
suorittamaan. Samanaikaisesti juuri käsittelyssä täällä eduskunnassa
on tämä laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta,
joka antaa avoimesti mahdollisuuden naisille ja miehille, se antaa mahdollisuuden
niille, jotka eivät ole suorittaneet asevelvollisuutta,
osallistua Puolustusvoimien osana olevaan vapaaehtoiseen maanpuolustukseen,
jossa perusrungon muodostavat maakuntajoukkomme. Kyllä tämä monipuolistuu
ja mahdollisuuksia on entistä, entistä enemmän.
Omalla tavallaan meidän asevelvollisuusarmeijamme on
jo valikoiva. Me emme halua mennä niin pitkälle,
missä on Ruotsi, jossa maanpuolustusta pohditaan tilanteessa,
jossa missään näköpiirissä ei
ole tällaista sotilaallista uhkaa, ja voimavarat keskitetään
määrätietoisesti kriisinhallintaan ja
niihin tehtäviin ja vähennetään,
niin kuin tiedämme, erittäin rajusti asevelvollisten määrää ja
varuskuntien määrää. Tämä järjestelmä ei
sellaisenaan ole Suomen näköpiirissä,
enkä minä haluakaan sitä, vaan haluan
pitää sen tällaisena. Yhdyn tässä ed.
Pulliaisen näkemykseen. Toivon, että tämä 80
prosenttia nuorukaisista meillä suorittaa asevelvollisuuden.
Tällä hetkellähän myös
noin keskimäärin 400 nuorta naista tasa-arvoisina
siinä samassa joukossa oman halunsa mukaan suorittaa sen
myös. Minusta siinä on tasa-arvoa. Jos on halu
lähteä niihin tehtäviin, niin kyllä meillä koulutuspaikka
löytyy, ja siinäkin tulee tämä motivaatio
esiin.
Se on tosiaan herkkä asia, miten me nivomme yhteen
nämä muut organisaatiot tämän
kokonaisuudistuksen kanssa kokonaisuutena toimiviksi, koska kuka
nyt ei haluaisi elää sellaisessa maassa kuin Suomi,
jossa voimme olla varmoja, että kriisin, suuronnettomuuksien,
saati sodan aikana suomalainen mies ja nainen kykenee monipuolisesti
tätä maata puolustamaan ja toimimaan pelastustehtävissä muiden
viranomaisten apuna nykyaikaisen koulutuksen ja nykyaikaisen aseistuksen
ja kalustuksen turvin. Tämä on se maanpuolustustahto,
jonka minä koen.
Minä koen kovin myönteisenä, että ed.
Sumuvuori, tietysti on tullut tutuksi, ed. Pulliaisen kanssa täällä on
kiinnostunut näistä asioista ja paneutunut sotilaallisiin
ja Puolustusvoimien kysymyksiin. Teidän edustajanne puolustusvaliokunnassa
nauttii suurta arvostusta, mutta kaikki eivät teidänkään
puolueenne jäsenistä niin syvällisesti
näitä pohdi. On helposti asenteita vaan vastustaa.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Tätä lakiehdotusta on odotettu.
Sitä on valmisteltu erittäin laajapohjaisesti
ja perusteellisesti ja on todettava myöskin kiitoksena
valiokunnalle, sen puheenjohtajalle, mutta erityisesti ministerille, että hän
on pitänyt valmistelun aikana valiokunnan ja eri poliittiset
ryhmät myöskin hyvin ajan tasalla, missä mennään,
ja me olemme päässeet omat sanottavamme tuossa
matkan varrella jo kertomaan. Tämä esityshän,
niin kun täällä on todettu, ottaa huomioon
itse asiassa meidän ympäristössämme
tapahtuneet muutokset ja nykykäytännön
ja kirjaa ne sitten lakiin. Kuulun myöskin siihen joukkoon,
niin kuin sosialidemokraatit ylipäätään,
jonka mielestä yleinen asevelvollisuus on se pohja, jonka
perustalle me oman puolustuksemme rakennamme. Palkka-armeija ei
ole meille vaihtoehto, en näe semmoista tulevaisuutta Suomella
olevan. Tällä järjestelmällä me olemme
pystyneet ja pystymme maatamme jatkossakin puolustamaan, kunhan
huolehdimme, että meidän puolustuskykymme on hyvässä kunnossa.
Se tarkoittaa myöskin materiaalista puolustuskykyä.
Meidän maanpuolustustahtomme kansalaisten keskuudessa on
korkea. Ed. Sumuvuori on mts:n toiminnassa mukana. Hän
tietää varsin hyvin niin kuin me kaikki muutkin
mts:n tutkimusten pohjalta, että se on todella korkea. Reippaasti
yli 80 prosenttia ihmisistä ilmoittaa korkean maanpuolustustahtonsa,
ja sille pohjalle on hyvä rakentaa.
Minä itse menin armeijaan 16-vuotiaana — 16-vuotiaana.
Tulin 17-vuotiaana sieltä pois ja ajattelin tässä yhteydessä hivenen
kertoa omakohtaisia kokemuksia, jos puhemies sen sallii, omalta
varusmiesajaltani.
Puolustusvoimien komentajana oli kenraali Keinonen, ja silloin
elettiin Suomessa säästöaikaa ja myöskin
varusmiespalvelusaikaa oli lyhennetty. Pääsin
koulusta, hain vapaaehtoisesti armeijaan, ja kuukauden kuluttua
tuli kutsu Niinisaloon. No, ensimmäinen aamu tietysti,
kun siellä heräsi nuorena miehenä omasta
punkastaan kello 6 aamulla, oli aika kova kokemus, mutta siitä sitä lähdettiin
liikkeelle. Voin sanoa henkilökohtaisesti, että siitä huolimatta,
vaikka en ollut mikään mallikelpoinen asevelvollinen, minulle
jäi omalta armeija-ajaltani vain positiivista kerrottavaa
ja positiivinen mieli.
Uskallan sanoa näin julkisestikin sen, että kyllä armeija
myöskin nuorta miestä kasvatti. Silloin toiminta
armeijassa oli pikkuisen erilaista kuin tänä päivänä.
Tänä päivänä ei voida
puhua mistään simputuksesta. Ne ovat poikkeustilanteita,
poikkeustapauksia, ja tapahtuu sillä tavalla, että siinä on
rikottu sitten ohjesääntöjä.
Mutta siihen aikaan kyllä, vaikken itse sitä välttämättä simputuksena
kokenut, kasvatettiin miestä eri tavalla — naisiahan
ei silloin ollut armeijassa — kasvatettiin miestä niin,
että minäkin olin ajamassa seitsemän
viikonloppua Niinisalon varuskunnan hevostalleilta hevosen lantaa
pellolle. Komennus alkoi aina perjantaina kello 18 ja päättyi
maanantai-aamuna kello 6.00. Se johtui taas siitä, että olin
saanut seitsemän viikkoa poistumiskieltoa ja tällä tavalla
minua rangaistiin. Ehkä tänään
se ei kävisi päinsä.
Koulutus oli hyvää. Jouduin sitten myöskin vastoin
omaa tahtoani aliupseerikouluun, sieltä sitten pääsin
jotenkuten lävitse ja Niinisalon koeampuma-asemalle. Kaikki
tehtävät, mitä sain Puolustusvoimissa
suorittaa, olivat paitsi itseäni kasvattavia myöskin
hyödyttäviä monissa suhteissa, kun tein
myöhemmin sitten omalta kohdaltani esimerkiksi ammatinvalintakysymyksiä. No,
joskus välillä keljutti, joskus taas hymyilytti.
Tällä haluan vaan kertoa sen, että kyllä Puolustusvoimilla
on oma yhteiskunnallinen asemansa meidän nuortemme elämässä.
Meistä paljon riippuu sitten se, minkälaiset puitteet
ja edellytykset me Puolustusvoimille annamme, ja totta kai siitä,
kuinka osaavaa, pätevää, ammattitaitoista
henkilökuntaa Puolustusvoimien palveluksessa on. Sen takia
on tavattoman tärkeätä, että myöskin
siihen puoleen kiinnitetään huomiota niin, että meidän
henkilökuntamme motivaatio säilyy korkealla.
Tämä laki on todellakin monia asioita selkeyttävä ja
luo selvät ja hyvätkin pelisäännöt.
Mitä tulee sitten siviilipalvelukseen, sehän on
eri laki, niin kun täällä asiantuntijat
ovat todenneet. Minusta aivan oikein, niin kuin esimerkiksi ed.
Ranta-Muotio täällä totesi, tähän
siviilipalveluksen sisältöön yhä enemmän
tulee kiinnittää huomiota. Valitettavaa on se,
että siviilipalveluksessa oleville henkilöille
me emme ole pystyneet järjestämään
sellaisia koulutuspaikkoja, sellaisia tehtäviä,
jotka toki tukisivat siviilipalveluksen periaatetta, että voitaisiin
käyttää niitä henkilöitä sitten
sellaisissa tehtävissä niin rauhan kuin mahdollisen
kriisinkin aikaan, jotka tukevat meidän maanpuolustustamme.
Itse olen asennoitunut tähän kysymykseen, että siviilipalvelusaikaa
voidaan lyhentää, mutta ei pelkästään
sillä tavalla, että siviilipalvelusaikaa lyhennetään
kuukaudella tai kahdella, vaan katsotaan se tehtävä ja
järjestetään siviilipalvelus sillä tavalla,
että siitä hyötyvät sekä siviilipalveluksessa
oleva henkilö että tämä järjestelmä.
Kauko Juhantalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Olen aina oppinut tuntemaan ed. Laitisen täällä kyvykkäänä ja
osaavana kansanedustajana, mutta käsitystäni vahvistaa vielä se,
kun ensi kerran kuulen, että hän on saanut sotilaskoulutuksensa
kotikaupungissani. Sieltä olisi voinut kyllä puntiksella
käydä Juhantalossa iltakahvilla.
Toinen, mikä vahvistaa käsitystäni,
on se, että hän on siellä oppinut käsittelemään
hevosia. Tällaisia miehiä Puolustusvoimat tarvitsee,
vaikka meillä ei enää hevonen kuulukaan
ryhmitykseen.
Mutta vakavasti puhuen tässä juuri ilmenee
se, miten eri tavoin me tulemme armeijaan. Veljenikin oli 16-vuotiaana,
minä olin 26-vuotiaana, ja kaikki samalla motivaatiolla
siellä. Tietysti vähän elämänkokemusta
oppineena ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtajana kun tulee
sinne, niin kokeiltiin vähän omalla tavallaan
minua, niin kuin nuoria omalla tavallaan. Mutta kun yhdessä arvostetun
herra puhemiehen kanssa Haminassa suoritimme näitä tehtäviä,
niin kyllä meillä oli sellainen maanpuolustustahto, joka
on säilynyt, ja se koulutus oli tähän
kaikkeen kannustavaa.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on asevelvollisuuslain
uusiminen, ja tässä lähetekeskustelussa
asia on mennyt pikkusen niin kuin tarinapuolelle. Olisi minullakin
tietysti paljon tarinoita kerrottavana Keinosen ajasta ja siitä,
että en päässyt hevostalleille. Mutta
nyt ajattelin ihan jonkun sanan sanoa tästä itse
laista.
Ensinnäkin tietysti kysymys on paljolti siitä, mikä on
Suomelle sopivin tapa puolustaa maata, mikä on kustannustehokas,
edullinen ja mikä takaa meille kuitenkin aluepuolustuksen
ja koko maan puolustuksen. Silloin eittämättä tullaan
siihen tilanteeseen, että edullisin ja tehokkain tapa on
yleinen asevelvollisuus, ja senhän tämä lain
2 § vahvistaa. Se lähtee siitä, että jokainen
miespuolinen Suomen kansalainen on asevelvollinen. Kun perustuslain
näkökulma otetaan huomioon, niin tietysti meidän
on kohdeltava kansalaisia tasavertaisesti ja yhdenmukaisesti. Silloin poikkeamat
tästä säännöksestä ovat
erityisesti perusteltavia ja nämä näkökohdat
sitten on erikseen otettava huomioon.
Minusta tämä asevelvollisuuslaki, niin kuin perustelut
toteavat, vie tämän nyt sitten yhdenmukaiseksi,
täyttää perustuslain säännökset
ja tekee ajanmukaiseksi ja toimivaksi tämän lainsäädännön.
Asevelvollisuus voidaan suorittaa tämän lain mukaisesti
hyvin järjestäytyneissä oloissa jämptisti
ja koulutustaso turvaten siten, että meillä on
toimiva asevelvollisuusarmeija kaikissa olosuhteissa.
Erityisen huomion täällä on saanut
tämä huumausaineiden käytön
selvittävä tutkimusmenettely. Se on välttämätön,
ja minä näen, että se on yksi osa sitä terveystarkastusta,
joka asevelvollisille tehdään, että varmistaudutaan
siitä, että he ovat terveydentilaltaan ja fyysisiltä ominaisuuksiltaan
kykeneviä suorittamaan asepalveluksen ja täyttämään
nuo asevelvollisen edellytykset. Joten se on ihan luontevaa, niin
kuin täällä ovat useat edustajat todenneet,
että se on välttämätön, tarpeellinen
sekä turvallisuuden tähden että onnettomuuksien
välttämiseksi.
Sitten täällä keskustelua on tullut
tästä siviilipalveluskysymyksestä, joskaan
se ei suoranaisesti tähän liity. Yllättävää minusta
oli se, että Puolustusvoimain komentaja otti tämän
asian esille tässä tilanteessa. Se ei ole ollut
mitenkään parantamassa tätä yleistä ilmapiiriä ja
tilannetta tämän asian osalta. Ja kun totesin
tuolla, että miespuolisia asevelvollisia on kohdeltava
yhdenmukaisesti ja tasavertaisesti, niin lähtökohtana
pitää olla, että myöskin siviilipalveluksen pitää olla
vaativuudeltaan ja vastaavuudeltaan yhtä rasittavaa ja
rinnastettavaa tähän varusmies- ja asepalvelukseen.
Jos siviilipalveluksen sisältö ja laatu on sellainen
kuin se on tänä päivänä,
niin sehän ei vastaa tätä näkökulmaa, joten
ennen kuin on kyetty tuo siviilipalveluksen sisältö ja
laatu muuttamaan, en ole ainakaan henkisesti vielä valmis
lyhentämään tuota siviilipalvelusaikaa
näissä olosuhteissa enkä tässä tilanteessa,
vaan näen, että nuorten miesten tasavertaisen
kohtelun näkökulmasta myöskin tuo palvelusajan
pituus on omalta osaltaan kompensoimassa
sitä vaativuuden vähäisyyttä, mikä siviilipalveluksessa
muutoin on. Mutta hallituksen esitys on hyvä ja
kannatettava. Uskon, että tällä päästään
asevelvollisuusarmeijan kautta eteenpäin pitkälle
tulevaisuuteen.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Minua hivenen ihmetyttää nyt,
ed. Nousiainen, ja tiedän, että ed. Karjulakin
nostaa esiin sen, miksi Puolustusvoimain komentajalla ei ole oikeutta
ilmaista omaa näkemystään esimerkiksi
siviilipalveluksen sisällöstä ja pituudesta.
Minusta hän on asiantuntija ja hänen velvollisuutensa
on nostaa asioita esiin, jolloin nähdään,
että voidaan paljon peräänkuulutettua
motivaatiotakin kehittää. Tiesin asiasta jo kesäkuun
alussa ja kannustin häntä asiassa käyttämään
puheenvuoron, kun tapasimme muissa asioissa ja hän kysyi
tästä asiasta. Totesin, että poliitikolle
se saattaa olla vähän ongelmallisempaa, mutta
hänen esiin nostamanaan asia on hyvä ja oikean
suuntainen ja näin. Ei komentajan suu ole suljettu. Hän
on näissä asioissa asiantuntija.
Uskallan sanoa, että itsekin olen asiantuntija näissä asioissa.
Olen kohdannut siviilipalvelukseen hakeutuvia, kymmeniä aseettomaan
palvelukseen tulleita, ja Porin prikaatin komentaja-aikanani pitkälti
yli 10 000 asevelvollisesta pääosa suoritti
varusmiespalveluksensa ja tuhansia oli myöskin kertausharjoituksissa.
Sotilasläänin komentajana olen kohdannut tuhansia
nuoria miehiä kutsunnoissa ja käynyt keskustelua
heidän kanssaan myöskin siviilipalveluksesta. Tunnen
ne asiat kohtalaisen hyvin ja pidän erittäin hyvänä,
että komentaja uskaltautui tämän asian
kanssa esiin ja nosti esiin asian, joka myöskin muuten
on käsittelyssä. Ei tässä voi puolustusministerin
suunnasta tulla mustasukkaisuutta. Eivät ne asiat ole vain
poliittisen johdon. Kyllä minäkin olisin voinut
asiasta käyttää puheenvuoron.
Ajattelin tässä nyt nostaa esiin vielä sen,
kun ed. Sumuvuori peräänkuulutti terveystarkastuksen
pakollisuutta. Sehän on periaatteessa pakollinen, ellei
ole sellaista tietoa, minkä johdosta aluetoimisto voi vapauttaa
tämän kutsunnanalaisen. Näin ollen tuo
huoli on aiheeton.
Toinen asia, mitä te peräänkuulutitte:
Kun en ensin löytänyt tätä lykkäyspykälää täältä asevelvollisuuslaista,
kun itse olen myöskin näitä lykkäysanomuksia
joutunut satoja käsittelemään, niin ensiksi
ajattelin vain todeta, että terveen järjen käyttökään
ei ollut sotilasläänin komentajalta kielletty
eikä henkilöltä, joka käsittelee
lykkäysanomuksia. Mutta täällähän
todetaan 34 §:ssä, että perhesyyt ovat
eräs painava peruste silloin, kun ne ovat riittävät,
vapauttaa kertausharjoituksista.
Kyllä mielestäni nämäkin
osoittavat, että tämän lain sisältö on
erittäin perusteellisesti harkittu. Se vastaa pitkään käytössä ollutta
ja kehittynyttä järjestelmää,
jossa käydään läpi asevelvollisuus
varusmiespalveluksessa, ennen sitä jo kutsuntaan tultaessa
kuin myös reservissä oltaessa kertausharjoituksissa
ja vielä varareserviin kuuluttaessakin ja myöskin,
jos asevelvollisia tarvitaan suuronnettomuuden tai muun virka-avun
antoon liittyen, niin palvelukseen kutsuttaessa valmiuslainsäädännön
perusteella. Minusta tämä on erinomainen asia
ja kokonaan toinen on siviilipalvelusasia. Siitä on jo
riittävästi täällä puhuttu.
Pekka Nousiainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puheenvuorossani en ollut tukkimassa Puolustusvoimain
komentajan suuta vaan totesin, että pidin yllättävänä sitä,
että Puolustusvoimain komentaja otti siviilipalvelusasian
esille. Näen, että ennen kaikkea hänen pitäisi
olla tukemassa varusmiespalvelustaan suorittavien asevelvollisten
asemaa, kehittämistä ja toimintaa ja siviilipalvelutehtävät
kuuluvat sitten toisen lain mukaisesti toisille viranomaisille.
Tässä on se näkökohta, joka
ei tue tasapuolista eikä oikeudenmukaista kohtelua näitten
eri miesryhmien välillä.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eihän tässä ole
kysymys oikeudenmukaisuuden poistamisesta. Kyllä molempia
osapuolia käsitellään oikeudenmukaisesti.
Uskoisin, että tämä oli, tai tiedän,
että se oli komentajan johtoajatus tässä hänen
esityksessään. Niin kuin sanoin, olen keskustellut
hänen kanssaan kesäkuussa asiasta. Hän
tuli syyskuussa, vai oliko peräti lokakuussa, maanpuolustuskurssin
avajaisissa tämän asian kanssa esiin. Sitä hän
juuri tavoitteli, oikeudenmukaisuutta, eikä suinkaan ottanut
mattoa pois varusmiespalveluksen alta. Päinvastoin, hän
korosti sisältöä, jolloin pituutta voidaan
lyhentää.
Pekka Nousiainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ulos tämä viesti ei tullut
tasapuolisuuden ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta.
Kyllä siinä tuli aivan toisenlainen näkökulma.
Minä arvioin siitä näkökulmasta, mikä viesti
asiasta minulle tuli.
Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olin itsekin hämmentynyt siitä,
miten viestimet kertoivat, eivät olleet lukeneet puhetta
eivätkä tiedotetta, joka jaettiin. Mutta kun tiesin
asian etukäteen, menin heti nettisivuille, luin komentajan
puheen, ja sen sisältö oli juuri se, joka oli
se painava peruste. Kannattaa pikkuisen paneutua asiaan.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä asia,
että tämä asevelvollisuuslaki on nyt
eduskunnan käsiteltävänä. Tällä luodaan
pohja yleisen asevelvollisuuden jatkolle. On hyvin tärkeä asia,
että tämän sisällön
uudistaminen hoidetaan näissä harkituissa raameissa.
Asevelvollisuudella on monenlainen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa.
Tässä edellä ed. Laitinen muun muassa
viittasi siihen, millä tavalla sotaväki ryhdistää nuoren
miehen elämää. Vaikka lähtee
nuorempana taikka vähän vanhempana, niin lopputulos
on sama, että pääsääntöisesti
sotaväestä, asevelvollisuudesta, on hyvää sanottavaa.
Se nostaa rakentavalla tavalla suomalaisten nuorten maanpuolustustahtoa.
Siinäkin mielessä tämä puolustaa
paikkaansa.
Arvoisa puhemies! Käytän senkin vuoksi tämän
puheenvuoron, kun ed. Nepponen jo vähän etukäteen
viittasi siihen, että tulen kommentoimaan amiraali Kaskealan
avausta maanpuolustuskurssin avajaistilaisuudessa, ja teen sen nyt, että en
petä ed. Nepposen odotusarvoa. Ajatukseni kulkee hyvin
pitkälle sitä latua, että on ymmärrettävää,
että Puolustusvoimain komentaja hakee oikeudenmukaisuutta
asevelvollisuuden ja siviilipalveluksen välille. Ymmärrän
siihen asti, että Puolustusvoimain komentaja esittää vaatimuksen
tällä hetkellä selvästi keveämmän
siviilipalveluksen sisällön vahvistamisesta, mutta
kyllä koen, että ensisijaisesti siviilipalvelusajan
niin kuin myös asevelvollisuusajan määrittäminen
on poliittisen johdon ja poliitikkojen tehtävä.
Tässä mielessä olen vähän
eri mieltä ed. Nepposen näkemyksestä,
että ensisijaisesti Puolustusvoimain komentajalta pitää tulla
tämän suuntainen avaus nimenomaan tämän
ajan suhteen.
Minusta ensisijaisesti tämä keskustelu pitää käydä poliitikkojen,
poliittisten toimijoiden, välillä ja päätyä yhteiseen
käsitykseen, mikä on jatkossa parasta. Nimittäin
se, mihinkä tässä on viitattu jo, että tiedotusvälineissä päällimmäiseksi nousi
nimenomaan se näkökulma, että Puolustusvoimain
komentajan ensisijainen viesti oli siviilipalvelusajan lyhentäminen,
oli minusta harmillista. Tässä mielessä edelleen
pitäydyn siinä kysymyksessä, että olisi
ollut tarkoituksenmukaisempaa pelkästään
käsitellä tämän siviilipalveluksen
sisällön kehittämistä, vahvistamista
ja jättää aikakeskustelu sinne, missä tapahtuu
asevelvollisuuslain ja varmasti edessä olevan siviilipalveluslain
sisällön käsitteleminen.
Se, mikä tässä ed. Nepposen puheenvuorossa on
hyvää, on se, että kun minua on itseäni
askarruttanut, tekikö Puolustusvoimain komentaja tämän
avauksen yksin, niin jo ed. Nepposen puheenvuoro vahvistaa sen,
että tiettyä taustakeskustelua asiasta on käyty.
Minä olen vielä yllättyneempi, että ehkä sosialidemokraattien
Liisa Jaakonsaaren avaus tästä asevelvollisuuskysymyksestä oli
vahvemmin ohjaamassa tällaiseen ulostuloon. Siltäkin
osin pidän erittäin suurena kysymyksenä sitä,
toimivatko tämän tyyppisten avausten tekijänä suomalaisessa
yhteiskunnassa poliittiset toimijat vai virkamiesjohto. Tässä mielessä me
saamme poliitikkoina myös katsoa peiliin ja nimenomaan
miettiä sitä, millä tavalla me avoimemmin
käymme keskustelua niistä ajankohtaisista kysymyksistä,
joihinka meidän poliitikkoina pitää ja
tulee ottaa kantaa.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Tämä on aika mielenkiintoinen
keskustelu, oliko suotavaa, että Puolustusvoimien komentaja
käynnisti näin laajan keskustelun siviilipalvelusajan
lyhentämisestä. Minusta siinä ei ole
sinänsä mitään tuomittavaa.
Jos todellakin lukee, mitä hän puheessaan kokonaisuudessaan
sanoi, niin kyllähän siellä tulivat ne
keskeiset elementit esille, eli sisältö on olennaista,
se miten vaativa se tehtävä on ja miten se vastaa
varusmiespalvelustamme.
Haluan muistuttaa, että hallinnonalan ministeri, jolle
siviilipalveluasiat kuuluvat, työministeri Tarja Filatov,
on useita kertoja ottanut matkan varrella esille sen, että siviilipalvelusaikaa
tulisi lyhentää. Ei siihen tiedotusvälineissä kovinkaan herkästi
tartuttu. Mutta nyt kun se tuli komentajan taholta, niin siihen
tartuttiin. Hyvää tässä on, aivan
erinomaisen hyvää tässä on se,
että nyt keskustellaan siitä, miten varusmiespalvelusta
ja siviilipalvelusta voidaan tehtäviensä osalta
täydentää niin, että se tukee
meidän keskeisiä tavoitteitamme maanpuolustuksen
osalta. Tämä on keskeinen kysymys.
Kertausharjoitusten suhteen kyllä tämä nykykäytäntökin
on ollut kertausharjoituksista vapautumisen osalta hyvin joustava,
hyvin joustava. Kyllä on perhesyistä, työtehtävistä johtuvista syistä vapautusta
saanut. Ei se ole ollut kovin tiukkaa, se menettely, tänä päivänä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Mitäpä, jos olisi ollut
semmoinen tilanne, että arvovaltainen journalisti olisi
mennyt komentaja Kaskealalta kysymään, voidaanko
koskaan siviilipalvelusaikaa lyhentää, ja hän
olisi vastannut, että ei missään nimessä.
Kun verrataan sitä lausuntoa siihen avaukseen, minkä hän
nyt teki, niin voisi päätyä sellaiseen
johtopäätökseen, että kumpikin
on selvä poliittinen kannanotto, erittäin voimakkaasti
sitä.
Minusta nyt Puolustusvoimain komentajalta edellytetään
kohtuullista siviilirohkeutta ja myöskin sotilasrohkeutta,
ja tämä nyt ei ole ollut kovin raju rohkeuden
osoitus, mutta osoittaa korkeaa sivistyneisyyttä, valmiutta
elää ajassa, ja sellaisia komentajia
toivottavasti jatkossakin on.
Olli Nepponen /kok:
Herra puhemies! Tuohon ajatukseen on hyvä yhtyä,
ja täytyy sanoa, että ei tässä,
ed. Karjula, nyt mitään valtavia taustakeskusteluja
ole käyty. Sattumoisin tapasimme ja keskustelemme yleensä asioista
myöskin, missä mennään, koska
tässä nyt jollain lailla olen myöskin
poliitikoksi muuttunut, mutta sotilaan sielu on onneksi vielä tallella.
Ja se oli vain yksittäinen tapahtuma.
Haluan vielä painottaa sitä, että kun
komentaja piti puheen, siinä oli paljon, paljon muuta viestiä.
Sivulauseessa hän totesi tämän asian,
johon myöskin selkeät perusteet tulivat esiin.
Siksi minä olen vähän hämmentynyt,
että keskustan puolelta ennenkin on tuotu esiin tätä,
miksi komentaja. Minusta komentajalla pitää olla
ja on aina niin kuin muillakin virkamiehillä oikeus avauksiin
ja minusta tässä nyt ei ollut mitään
ja vaikka tämän lainsäädännön
tuominen kuuluu toisen hallinnonalan ministerille, tässä ei
ollut pahaa.
Mutta se koskettaa asevelvollisia nuoria miehiä ja
komentaja on vastuussa asevelvollisten nuorten miesten määräämisestä palvelukseen
tai sitten siviilipalvelukseen. Hänellä on täysi
oikeus ja kohtuus toimia, koska lain mukaan he kuuluvat hänen
joukkoonsa, käskyvaltaansa, alkuvaiheessa, vaikka tiet
sitten eroavatkin. Myöskin myöhemmin he ovat valvonnan
alaisia asevelvollisuuslain perusteella. He ovat siellä rekisterissä,
ja tarvittaessa heidät on sodan aikana palvelukseen kutsuttava.
Keskustelu päättyy.