2) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
ja lain noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 2000
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus
vuodelta 2000 on nyt lähetekeskustelussa. Kun oikeuskansleri
on paikalla, olen yleensä aina jotakin pyrkinyt tuomaan
esiin, osittain yleistä ja osittain sille vuodelle kohdistuneita
asioita, joissa nyt ainakin erään osalta on lähestytty,
uskoisin näin, kaikkia eduskuntaryhmiä ja suurta
joukkoa kansanedustajia.
Arvoisa puhemies! Ensiksi ihan yleisellä tasolla puhuisin
ammattivalittajista. Erään lehtiartikkelin yhteydessä,
jossa korkeimman oikeuden presidenttiä haastateltiin, itse
oudoksuin hieman hänen haastattelujuttuaan. Tietysti on
vaikea sanoa, mitä hän itse on toimittajalle kertonut,
mutta hän toteaa sanatarkasti lehdessä kirjattuna: "Pahin
tyyppi on sellainen ammattivalittaja, joka hakee korkeimman oikeuden
ratkaisustakin tuomionsa purkua tai kantelee tänne. Sen
jälkeen hän kirjoittaa oikeuskanslerille tai eduskunnan oikeusasiamiehelle
ja vielä Strasburgiin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen.
Sama juttu voi kiertää näin kymmeniä vuosia."
Minun mielestäni korkeimman oikeuden presidentti, jos
hän näin on sanonut, on mennyt arveluttavalle
tielle. Tiedän itse esimerkkejä, joissa jopa oma
käsitykseni on toisenlainen kuin esimerkiksi korkeimman
oikeuden käsitys. Se johtuu siitä, että se
aineisto, jota silloin on ollut, on ollut puutteellista, mutta jostakin
syystä ei haluta muuttaa päätöstä missään.
Oikeastaan sitä kukaan muu ei pysty muuttamaan kuin purkuhakemuksen
kautta korkein oikeus. Tämä on se ongelma, jota
tavallinen kansalainen ei voi ymmärtää eikä tietääkään.
Ihmisoikeustuomioistuin tietysti on oma lukunsa. Siellä tietysti
jonkin verran asioita otetaan myös Suomesta käsittelyyn,
mutta ne ovat aika vähäisiä.
Eräs asia, joka liittyy yleisesti varmasti laillisuusvalvontaankin,
on tässä haastattelussa esille otetut kuva- ja äänitallenteet.
Kun luin tämän jutun, tuli mieleen eräs
sähköposti, joka eilen tuli ainakin minulle ja
jonka käsittelemästä asiasta on mitä ilmeisimmin
kanneltu myös Oikeuskanslerinvirastoon, nimittäin
siitä, että äänitallenne todistajan
lausuman osalta olikin epäonnistunut, taikka niin kuin
siinä sähköpostissa väitettiin, epäiltiin
sitä manipuloidun. Siihen en ota kantaa, mutta toteaisin
vain sen, että silloin kun mennään yhä enemmän
kuva- ja äänitallenteisiin, pitäisi kyllä varmistaa,
että jos jotakin niiden osalta tapahtuu, ei menetetä oikeuksia
juuri sen johdosta ainoastaan, koska kuitenkin asioiden oikeudenmukaisuudella
on erittäin suuri merkitys.
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti erään kansalaiskirjeen
johdosta vuodelta 2000: Tämä asia oli noin vuosi
sitten esillä, jolloin tästä asiasta
käytiin laajempikin keskustelu, ja silloin oikeuskansleri
muistamani mukaan ilmoitti, että hän tutkii tarkemmin
ja selvittää asian. Mutta tämä saattaa
olla nyt sellaisessa vaiheessa, että tähän
ei kannata puolin eikä toisin oikein paljon kommentoida,
koska näyttää siltä, että tässä on
lähestytty jopa Helsingin hovioikeutta erään
esittelijän osalta.
Arvoisa puhemies! Sitten varsinaiseen kertomukseen: Voisi todeta,
että on valitettavaa, taikka sanoisin näin, että epäilen,
että harva kansanedustaja menee läpi edes kursorisesti
näitä kertomuksia, joita saamme sekä valtioneuvoston
oikeuskanslerilta että eduskunnan oikeusasiamieheltä.
Sanoisin näin, että ainakin itse omassa kansanedustajantyössäni
ja lähinnä yksityisten ihmisten asioitten hoitajana
täältä saa osviittaa erittäin
moneen kysymykseen. (Ed. Karpio: Minä kävin läpi
sen!) — Ed. Karpio lienee niitä harvoja, jotka
varmasti käyvät läpi.
Ensimmäisenä ottaisin esiin erään
mielenkiintoisen, taikka ei ehkä mielenkiintoisen, mutta asian,
johon puutuin perustuslakivaliokunnan mietinnön yhteydessä vuoden
99 kertomuksen yhteydessä. Kiitän oikeuskansleria
siitä, että sain sen apulaisoikeuskanslerin päätöksen,
josta silloin puhuin. Kun menin läpi sivulla 74 olevaa
tapausta, jäi vain itselleni mieleen se, kun puhutaan lainkäytöstä silloin,
kun laki ei ole vielä voimassa. Tässä on
todettu nyt nimenomaan, että hallintolainkäyttölakia
ei kuitenkaan sovelleta valitukseen, joka on tehty ennen lain voimaantuloa
annetusta päätöksestä. Siinä oli
nimenomaan samanlainen tilanne, mutta taas toisaalta siinä sovellettiin
lakia, joka ei ollut vielä saanut lainvoimaa. Mutta tämä oli
vain pieni nyanssi.
Eräs asia, joka täällä on
aika hyvin käsitelty minun mielestäni, on sen
ohjaus, millä tavoin viranomaisten tulee vastata. Sitä käsitellään
muun muassa sivulla 93. Minun mielestäni tämän
suuntaiset asiat saisivat saada enemmänkin julkisuutta
sen johdosta, että tällä on minun mielestäni suoraan
viranomaisia ohjaava vaikutus.
Sivulla 106 jäin miettimään, mikä vaikutus saattaa
olla, kun en tunne asiaa tarkemmin, uskonnollisella vakaumuksella
työn vastaanottamisessa, kun todetaan, että työnhakijan
uskonnollista vakaumusta tulisi pitää sellaisena
syynä, joka oikeuttaa hänet kieltäytymään
tarjotusta työstä menettämättä oikeuttaan
työttömyyspäivärahaan. Kun en
tunne tapausta, niin se herätti mielenkiintoisen kysymyksen,
kuinka tätä voisi sitten laajemminkin mahdollisesti
käyttää hyväkseen, ettei menetä päivärahaoikeuttaan.
Eräs asia, jota on käsitelty sivulla 159 taikka oikeastaan
kahdessakin eri kohdassa, on sivistykselliset oikeudet ja kyläkoulut.
Sanoisin näin, että monen kansanedustajan kannattaisi
lukea tämä selvitys. Se antaa kyllä mielenkiintoisia viitteitä ja
velvoitteita myös kunnan virkamies- ja luottamusmiesjohdolle
lähinnä sen suhteen, millä tavoin asioita
tulee pohtia silloin, kun harvaanasutuilla seuduilla lakkautetaan
kyläkouluja. Mielenkiintoisesti asianomaisessa päätöksessä on
kirjattu se, kuinka oikeuskansleri on viestittänyt niistä eteenpäin
kunnille, ja todetaan myöskin, että päätös
on lähetetty opetusministeriölle, Opetushallitukselle
sekä lääninhallitukselle ja edelleen
edellytetty, että se on lähettävä kuntien tietoon.
Arvoisa puhemies! Kun valo rupesi vilkkumaan ja on noin minuutti
aikaa suosituksen mukaisesti, niin ottaisin viimeisenä esille
asian, joka on vuosien saatossa täällä puhuttanut
meitä enemmän ja vähemmän. Se
on meitä kaikkia koskettava puolueiden ryhmäkuri,
jota on käsitelty sivulla 47. Ymmärrän
kyllä tietysti, että eduskuntaryhmä ei
ole viranomainen tai muu vastaava, johon oikeuskanslerin valvontavalta ulottuisi,
mutta hieman olisin kyllä toivonut jonkinlaista kannanottoa
enemmän, vaikka, niin kuin, arvoisa puhemies, totesin,
että tiedän sen, että eduskuntaryhmät
jne., eivät ole sellaisia viranomaistahoja, joihin oikeuskanslerin
käsi voi puuttua.
Mutta tosiaan kuitenkin hyvin voimakkaasti puhutaan myöskin
uuden perustuslain 29 §:ssä niistä oikeuksista,
joita kansanedustajalla on. Kun siellä todetaan, että vain
perustuslakia tulee noudattaa eivätkä kansanedustajaa
sido muut määräykset, niin jää vain
joskus miettimään, eivätkö ne
nyt aika kovia määräyksiä ole
kuitenkin, vaikkakaan eivät viranomaistahon antamia määräyksiä.
Ryhmän säännöissä todetaan,
jos todetaan, mutta uskon, että ainakin joittenkin ryhmien
osalta todetaan, että jos poikkeaa useamman kerran ryhmäpäätöksestä,
joutuu jäähylle. Meillä on kokemuksia
myös minun eduskuntakauteni ajalta useammista tapauksista,
joissa (Ed. Leppänen: Omassa eduskuntaryhmässä?) — ei tässä nykyisessä,
ei vielä — on jouduttu ikään kuin
jäähylle, ja viime kaudellahan oli jopa niin, että perustettiin
oma eduskuntaryhmä sen jälkeen. Jään
vieläkin pohtimaan sitä, missä suhteessa
se on perustuslakiin, että henkilö tavallaan suljetaan
ulkopuolelle ryhmän työskentelystä. Se
jääköön nyt pohdittavaksi yhä edelleen.
Juha Karpio /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vistbackan ryhmäkuria koskevasta
kysymyksestä ja muusta varmaan vielä keskustelu
tämän iltapäivän aikana syntyy.
Kun nyt oikeuskanslerin tarkastuskertomusta käsitellään,
on todettava, että viime vaalikaudella oikeuskanslerin
toimenkuva muuttui perusteellisesti, kun ylimmät syyttäjäviranomaisen tehtävät
siirrettiin Valtakunnansyyttäjänvirastolle ja
oikeuskanslerin tehtävät osittain yhdessä eduskunnan
oikeusasiamiehen kanssa kohdistuvat nyt pitkälle valtion
eri viranomaisten toimintojen valvontaan sekä erilaisten
kantelujen tutkimiseen. Tarkastuskertomuksesta on myöskin
todettava, että kansleri joutuu ottamaan kantaa eri viranomaisten
esteellisyyteen vaikkapa kunnallisessa päätöksenteossa
taikka oikeuden puheenjohtajan toimessa: onko puheenjohtaja ollut
jäävi tekemään päätöstä.
Kertomuksesta on edelleen todettavissa, että kanteluiden
määrät ovat edelleen lisääntymässä, mikä osoittanee
kansalaisten valveutuneisuutta omista eduistaan ja heidän
väittämistään oman oikeusasemansa
loukkaamisesta. Ratkaisujen perusteella näyttää kuitenkin
siltä, että suurin osa tapauksista on ollut aiheettomia,
koska reippaasti alle puolet kanteluista ei johda jatkotoimenpiteisiin.
Toimenkuvansa perusteella kansleri seuraa myöskin Suomen
Pankin toimintojen sujumista ja siellä tehtävien
töiden lainmukaisuutta. Mielenkiintoinen on myöskin
oikeuskanslerin muistio viime syksyltä pankkivaltuustolle,
jossa hän ottaa kantaa johtokunnan jäsenten lukumäärään ja
siihen, kuinka mielekästä johtokunnan on toimia
minimimäärällä eli kolmen jäsenen
voimin. Epäsuorasti kansleri kehottaakin pankkivaltuustoa
ryhtymään toimenpiteisiin asian korjaamiseksi.
Hän toteaa, ettei ole asianmukaista jatkuvasti turvautua
varajäseniin, joiden edellytykset perehtyä käsiteltäviin
asioihin ovat rajoitetummat kuin varsinaisten jäsenten,
kun johtokunnan jäsenten määrä on
jatkuvasti pienin mahdollinen.
Kun selaili tarkastuskertomusta, tulivat siellä erityisesti
esiin ne oikeudenkäyntiongelmat tuomioistuinlaitoksessa,
jotka loukkaavat kansalaisten oikeusturvaa, tai ainakin kansalaiset
kokevat niin, että heidän oikeusturvansa vaarantuu.
Tyypillisimpiä tapauksia ovat asioiden ruuhkautumiset,
joita lienee aikaansaanut uusi oikeudenkäyntimenettely
ja asioiden entistä herkempi vieminen ylempiin oikeusasteisiin,
jolloin taas hovioikeudessa käsittely tapahtuu suullisesti.
Tuntuu välillä siltä, että asianajajat
syystä tai toisesta jatkavat prosessia ylemmissä oikeusasteissa,
vaikka lopputulokseen ei olisi odotettavissakaan mitään
muutosta. Kuuluuhan oikeuskanslerin tehtäväkenttään
myöskin asianajajien toimintojen valvominen yhdessä Asianajajaliiton ohella.
Muut asianajotoimintaa harjoittavat, liittoon kuulumattomat lakimiehet
ovat kuitenkin oikeuskanslerin valvontavallan ulkopuolella, minkä koen
epäkohtana, ja toivoisinkin kanslerin kommenttia tällaisiin
asianajotoimintaa harjoittaviin lakimiehiin ja siihen, onko oikeuskanslerilla
oikeutta puuttua heidän toimintaansa.
Toisaalta olisi myöskin hyvä kuulla vielä kanslerin
kommentti siihen, onko kansalaisilla tänä päivänä mahdollisuus
käydä oikeudenkäyntiä, vaikka
maksuttoman oikeudenkäynnin mahdollisuutta on viime aikoina
helpotettu, ja olisiko yleisten oikeusaputoimistojen tehtäväkenttää ja
henkilöstöresursseja entisestään
parannettava kansalaisten oikeusturvan parantamiseksi.
Ed. Rehula merkitään
läsnä olevaksi.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt kun oikeuskansleri on paikalla,
näen tarkoituksenmukaiseksi tulla korokkeelle puhumaan
eräästä yksityiskohdasta, joka on viime
aikoina askarruttanut aika perusteellisesti monissa eri tapauksissa.
Se liittyy osittain apulaisoikeuskanslerin kannanottoon kanteluasioiden
käsittelyn kiirehtimisestä ympäristöhallinnon
kysymyksissä. Kannanotossa on kiinnitetty huomiota siihen,
että kanteluasia on ollut monessa eri paikassa käsittelyssä ja
käsittely on viivästynyt.
Kertomuksessa todetaan, että "koska kuitenkin nyt puheena
oleva asiakokonaisuus on ollut jo suhteellisen kauan" — en
ole perehtynyt siihen, mitä tarkoittaa suhteellisen kauan — "vireillä edellä todetuissa
viranomaisissa, apulaisoikeuskansleri kehotti saattamaan asiat kohtuullisessa
ajassa päätökseen ja toimittamaan aikanaan antamansa
ratkaisut Oikeuskanslerinviraston tiedoksi". Käsittelyn
viivästyminen on todella tullut vastaan varsinkin viime
aikoina monissa eri tapauksissa, ja valitettavasti se yleensä kiertyy hyvin
suurelta osalta ympäristöhallinnon kysymyksiin.
Aika raflaava esimerkki on suojelualueiden toteuttaminen, josta
olen myöskin oikeuskanslerilta aikanaan saanut kirjallisen
vastauksen, joka ei kuitenkaan vienyt asioita eteenpäin.
Meillä on 70-luvulla tehty valtioneuvoston päätös
Soidensuojelun perusohjelmasta, joka on todella iso päätös
ja on merkinnyt sitä, että periaatteessa sellaiset
alueet ovat joutuneet toimenpidekieltoon. Maanomistajat eivät
ole pystyneet omaisuuttaan hyödyntämään,
eivät ole pystyneet myöskään kiinteistöjään
kehittämään, ei ole pystytty rakentamaan
teitä, ei ole pystytty ojittamaan eikä tekemään
oikeastaan muutakaan. Jotenkin tuntuu kohtuuttomalta, että kolmekymmentä vuotta
kestää — tässä tapauksessa
ei ole edes loppua vielä näkyvissä — asioiden
käsittely ympäristöhallinnon, tässä tapauksessa
ympäristökeskuksien, piirissä. Jos ajattelee
omalle kohdalleen tällaista tilannetta, jossa oman omaisuuden
kehittäminen ja hyödyntäminen pannaan
jäihin kolmeksikymmeneksi vuodeksi tai määräämättömäksi
ajaksi, niin tuntuu, että tässä puhutaan
myöskin perustuslaillisista kysymyksistä. Jos
kysymys on siitä, että siellä on sen
verran byrokratiaa, ettei voida varoja siirtää joustavasti
paikasta toiseen niin, että myyntineuvotteluja voitaisiin
käydä maanomistajien kesken, niin tuntuu, että silloin
säädöksissä tai tulkintaohjeissa
on jotakin mätää. Toivoisin, että tähän
asiaan todella paneuduttaisiin jatkossa.
Sitten on tullut Natura, ja tiedän, että Oikeuskanslerinvirastossa
on tällä hetkellä useita kanteluita,
joiden ratkaisua kai lähiaikoina voidaan odottaa sieltä tulevaksi.
Myöskin tässä tapauksessa kysymys on
siitä, että päätökset
ovat viipyneet, asioiden valmistelu on ollut epätarkkaa, epäselvää,
maanomistajien oikeuksia polkevaa jne. Mutta se, että ratkaisut
viipyvät ja maanomistajat eivät tänä päivänäkään
tiedä, mitä heidän alueilleen tulee tapahtumaan,
on aiheuttanut jo aika ikäviä sairauskohtauksiakin
tuolla maanomistajien keskuudessa.
Ympäristöviranomaisilta ei saada selkeitä vastauksia,
miten asiat aiotaan hoitaa ja minkälaisella aikataululla
ne aiotaan hoitaa. Annetaan lupauksia lunastusmenettelyn käynnistämisestä,
annetaan lupauksia ostoneuvottelujen käynnistämisestä ja
annetaan lupauksia vaihtomaatarjouksien tekemisestä.
On tullut useita tapauksia vastaan, joissa siitä huolimatta,
että ympäristöministeriö on
korkeimmalle hallinto-oikeudelle toimittamissaan selvityksissä todennut,
että tällaisia vakavia osto- ja vaihtomaaneuvotteluja käydään,
mitään ei ole tapahtunut, mitään
ei ole tehty. Näistä Natura-tapauksista minulla
on parastaikaa yksikin parisataasivuinen tapaus, jossa tullaan varmasti
oikeuskansleria lähestymään tämän
asian tiimoilta.
Sitten on jotenkin surkuhupainen myöskin Forssan Konikallion
liito-oravatapaus. Siellä on vanha yrittäjäpariskunta,
joka on aikonut siinä vaiheessa, kun siirtyy eläkkeelle,
hyödyntää metsä- ja maaomaisuuttaan
sillä tavalla, että eläkkeelläoloajan
turva säilyisi. Kysymys on sekä metsänhakkuu-
että maa-ainestenottohakemuksesta. Hallinto-oikeus on antanut
asiasta myönteisen päätöksen
maanomistajan kannalta; myöskin korkein hallinto-oikeus
on antanut asiasta päätöksen. Maanomistaja
kuvitteli, että hän pystyy lähtemään
alueella metsähakkuutoimenpiteisiin. Sitten tuli toimenpidekielto,
ja hakkuutoiminta pysäytettiin.
Tässä tapauksessa vanhaemäntä on
joutunut sairaalahoitoon sen takia, että henkinen rasitus on
johtanut siihen pisteeseen, että hän ei ole enää jaksanut
tätä prosessia pyörittää.
Ne viestit, joita isännältä tulee, antavat
myöskin aiheen olla huolestunut siitä, miten hänen
mielenterveytensä tässä tapauksessa käy.
Heitä simputetaan aivan selkeästi tässä tapauksessa
ympäristöhallinnon ja oikeuslaitoksen toimesta.
Pidän täysin kohtuuttomana ja käsittämättömänä,
että tällaiseen tilanteeseen voidaan joutua. Jos
meillä on korkeimman hallinto-oikeuden antama päätös
asiasta, niin minä en ymmärrä, miten
sama instanssi voi antaa tässä tapauksessa kielteisen
päätöksen.
Kysymys on liito-oravasta, eikä ole edes varmuutta,
onko sellaista sillä alueella viime vuosina näkynytkään.
Minä tiedän sen, että tässä tulee vastaan
EU sitä kautta, että kysymys on tiukasti suojeltavaksi
määrätystä lajista, mutta jollakin tavalla
meidän pitäisi pystyä huolehtimaan siitä, kun
selvä tieto on, että liito-oravia esiintyy meidän
valtakunnassamme joka puolella runsainakin määrinä,
että suojelu ei johda siihen, että aina, kun liito-oravan
ulosteita jostakin löytyy, alue pannaan toimenpidekieltoon
ja ruvetaan neuvottelemaan, miten isosta rauhoitusalueesta sen ympärillä on
kysymys. Tässä tapauksessa puhutaan siitä,
että mahdollisen liito-oravan takia kymmenen hehtaaria
pantaisiin suojelun piiriin. Liito-oravalla on liitimet, joilla
se pystyy vaihtamaan paikkaa silloin, jos toinen paikka käy
käsittämättömäksi.
En tiedä, kuinka pitkälle asia kuuluu oikeuskanslerin
hallintoon, mutta tässä tapauksessa kysymys on
ihmisten kohtelusta. Siinä mielessä olisi toivottavaa,
että myöskin oikeuskansleri ottaisi asiaan jollakin
tavalla kantaa ja me pystyisimme EU:hun päinkin vaikuttamaan sillä tavalla,
että nämä järjettömyydet
täältä loppuisivat.
Sitten on yksi tapaus, joka on parastaikaa meneillään.
Olen viimeksi tänä päivänä keskustellut
ympäristöministeriön Pekka Salmisen kanssa asiasta,
jossa Natura-alueen ulkopuolella on neljänkymmenen hehtaarin
peltoalue, josta ainoa mahdollisuus johtaa kuivatusvedet pois on
Natura-kohteelle. Viisi vuotta maatilayhtymän neljä osakasta
ovat pyytäneet ympäristöhallinnolta tietoa
siitä, voidaanko laskuoja perata vai mitä siellä aiotaan
tehdä. Jos siellä ei pikaisesti päästä toimenpiteisiin,
tila menee elinkelvottomaksi, koska vesi nousee pelloille. Nyt ei
saada mistään sellaista päätöstä syntymään,
jossa selkeästi todettaisiin, voidaanko oja perata vai
ei, ja jos ei perata, mitä tapahtuu sen jälkeen.
Tässä tapauksessa ymmärrän
kovasti maanomistajien kannan, kun he pitävät
täysin käsittämättömänä,
että tämän tyyppistä asiaa voidaan viisi
vuotta vitkuttaa tekemättä siitä selkeää ratkaisua.
Kysymys on ihmisten ammatinharjoittamisesta, ihmisten elämisestä.
Tällaisen epävarmuuden tilan, missä joudutaan
elämään, näen täysin
kohtuuttomana, kun vielä ottaa huomioon sen, että ympäristöministeriö on
lausunnossaan korkeimmalle hallinto-oikeudelle tämän
Natura-kohteen osalta tehdyistä valituksista todennut, että laskuojan
perkaus ei esty Natura-kohteen takia, koska vedet voidaan johtaa
Natura-alueelle häiritsemättä sen vesitasapainoa.
Siitä huolimatta, että tällainen lausuma
on virallisesti ympäristöministeriöstä annettu,
päätöstä asiasta ei synny. Tässä tapauksessa
kysymys on ihmisten elämisestä ja toimeentulosta.
Olisi todella toivottavaa, kun täällä on
kanteluasioiden käsittelyyn kiirehtiminen nyt kuitenkin
tällä tavalla otettu esille, että Oikeuskanslerinvirasto
pystyisi paneutumaan esimerkiksi tarkastusten perusteella tähän
hiukan laajemmaltikin, koska tämä ongelma tuntuu
jatkuvasti vaivaavan. Se tulee vastaan myöskin poikkeuslupahakemuksissa
rakennuslupia myönnettäessä. Myöskin
tässä tapauksessa viivästymiset näyttävät
olevan aika kohtuuttomia. Ihmisillä on suunnitelmat valmiina,
heillä on rahoitus valmiina, eikä päätöstä saada
syntymään. Toivon, että Oikeuskanslerinvirastolla
olisi aikaa jossakin vaiheessa perusteellisesti paneutua tämän
tyyppisten asioiden eteenpäinmenemiseen. Kysymys on ihmisten
oikeuksista ja siitä, miten he henkisesti myöskin
jaksavat.
__________
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
__________
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus
vuodelta 2000 on mielestäni erittäin hyvin laadittu,
ja siitä selviävät kaikki ne toimenpiteet, joita
vuonna 2000 on suoritettu oikeuskanslerin toimesta.
Itse olisin puuttunut samaan asiaan kuin Suomen Asianajajaliitto,
että hallituksen esitys julkisen oikeusavun uudistamisesta
niin, että julkinen oikeusapu tulisi kattamaan 80 prosenttia
kotitalouksista, on kannatettava. Samalla Suomen Asianajajaliitto
kuitenkin vastustaa kahta uudistukseen sisältyvää yksityiskohtaa,
joita liitto pitää yksilön oikeusturvaa
heikentävänä. Uudistuksessa esitetään,
että niin sanotuissa ulkoprosessuaalisissa asioissa julkista
oikeusapua kansalaisille antavat ensi sijassa valtion virkamiehinä toimivat
yleiset oikeusavustajat.
Valtion omistamat oikeusaputoimistot on täysin poikkeuksellinen
järjestelmä EU:n piirissä. Suomi lienee
ainoa Euroopan unionin jäsenvaltio, jossa ylipäänsä tällainen
järjestelmä on tässä laajuudessa
käytössä. Kaikissa muissa jäsenmaissa
oikeusapua tarjoavat itsenäiseen ja riippumattomaan asianajajakuntaan
kuuluvat itsenäiset asianajajat. On syytä mainita,
että Norjassa katsottiin, ettei oikeusaputoimistoja ole
syytä perustaa, koska valtion palveluksessa toimivat oikeusavustajat
ovat vaarassa tulla rinnastetuiksi julkiseen valtaan. On perusteltu,
että näin oikeudellisilta avustajilta vaadittava
itsenäisyys on vaarassa.
Esitetty järjestelmä ei myöskään
vastaa Euroopan ihmisoikeussopimuksen henkeä, jonka mukaan
yksilöllä on oltava oikeus itse valita oikeudellinen
avustajansa. Esitetty järjestelmä on vastoin Euroopan
neuvoston syksyllä 2000 hyväksymää suositusta
asianajajan ammatin harjoittamisen riippumattomuudesta, jossa painotetaan,
että kaikilla henkilöillä varallisuudesta
riippumatta on oltava oikeus itsenäisten asianajajien tarjoamien
oikeudellisten palvelujen tehokkaaseen saamiseen. Euroopan neuvoston
suosituksen merkitystä on lähemmin tarkasteltu
tässä Euroopan neuvoston asiakirjassa. Järjestelmä rajoittaa
vähävaraisten kansalaisten oikeutta valita itse avustajansa
ulkoprosessuaalisissa asioissa ja saattaa heidät oikeusavustajan
itse maksavia kansalaisia huonompaan asemaan. Yksilön tasa-arvoon
perustuvassa yhteiskunnassa ei ole suotavaa edistää yksilöitten
eriarvoisuutta.
Ehdotettua valtion oikeusaputoimistojen monopolia on perusteltu
kustannussyillä esittämällä,
että valtion oikeusaputoimistot tuottavat palveluita yksityisiä edullisemmin.
Tällainen näkemys ei perustu tosiasioihin. Yleisesti
katsotaan, että yksityinen sektori tuottaa palveluja julkista valtaa
tehokkaammin. Ruotsissa valtion omistamat oikeusaputoimistot lakkautettiin
juuri siksi, että yksityisten asianajotoimistojen katsottiin tuottavan
kansalaisten tarvitsemat oikeuspalvelut valtion omistamia asianajotoimistoja
edullisemmin. Lisäksi on syytä todeta, että valtiolla
on mahdollisuus palkkiotaksoja säätämällä varmistaa,
etteivät pelätyt yksityisten avustajien kustannukset
muodostu kohtuuttoman suuriksi.
Toinen periaatteellinen kysymys on esitys omavastuuosuuden jäämisestä yksityisen
avustajan perittäväksi. Ehdotus on päinvastainen
kuin nykyisin maksuttomasta oikeudenkäynnistä annetussa
laissa oleva järjestelmä, jonka mukaan valtio
maksaa avustajan koko palkkion ja perii avustettavalta valtiolle
tämän omavastuuosuuden. Tämä järjestelmä on
toiminut hyvin, eikä valtiolle tältä osin
liene koitunut luottotappioita. Kun valtion viranomainen vahvistaa
hakijan omavastuuosuuden ja tällä tavoin oikeusavunsaajan
maksukyvyn, olisi luonnollista, että valtio kantaa riskin
tämän arvion oikeudellisuudesta.
__________
Ed. Korva merkitään läsnä olevaksi.
__________
Toinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuoron pituus 1 minuutti.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvin usein olen ollut ed. Kuosmasen kanssa
samaa mieltä, mutta nyt olen täysin eri mieltä.
Itse en voi ymmärtää lainkaan sitä,
että esimerkiksi joku nakkivaras Alajärven käräjäoikeudessa
voisi ottaa Helsingistä huippuasianajajan valtion kustannuksella,
mitä ed. Kuosmasen puheenvuoro mitä ilmeisimmin edellyttäisi.
Kyllä joku järki pitää olla
siinä, millä tavoin veronmaksajien rahoja oikeusapuun käytetään.
Uskoisin niin, että myöskin oikeusaputoimistojen
henkilökunnan taso on sellainen, että se pystyy
ja osaa puolustaa normaalijutuissa. Jokin suurempi juttu on asia
erikseen, jossa vaaditaan erikoistuneita asianajajia. Silloin minä ymmärrän
nimenomaan sen, että tällaisia henkilöitä voidaan
käyttää.
Juha Karpio /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Useasti olen minäkin ed. Kuosmasen
kanssa aivan samaa mieltä näistä asioista, mutta
nyt kun hän otti voimakkaasti kantaa asianajajamonopolin
suhteen, rohkenen olla eri mieltä. Ed. Kuosmanen katsoo,
että Suomessa tulisi yleisille oikeusavustajille monopoli
hoitaa asioita. Eihän näin asia ole. Kyllähän
kansalainen tänäkin päivänä voi
valita, meneekö hän yksityisen asianajajan luokse
vai yleiseen oikeusaputoimistoon. Asianajajia on hyvin harvassa paikassa
kuitenkin Suomen maassa, ja kansalaisten oikeusturva, mikäli
vain asianajajat olisivat käytettävissä,
huononisi ehdottomasti. Myös palkkioissa, mistä tänä päivänä voidaan
lukea tiedotusvälineistä asianajajien suhteen,
on myös hyvinkin paljon kritisoitavaa.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän aivan hyvin
edustajien Vistbackan ja Karpion kannat tässä asiassa,
koska he ovat vanhoja valtion virkamiehiä ja totta kai
he puolustavat valtion järjestelmää.
Mutta tässä on nyt nimenomaan kysymyksessä sellainen
uudistus, että kansalaisen oikeusturva paranee ja riippumaton
edustaja puolustaa oikeudessa eikä korkea valtion virkamies. Uskon
näin, että esittämääni
järjestelmään siirrytään
muutaman vuoden sisällä, koska me aina otamme
mallia varsinkin Ruotsista, jossa tämä on ainakin
huomattu.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa puhemies! Pyydän saada kiittää varsin
opettavista ja hyödyllisistä puheenvuoroista.
Ne kyllä välittömästi otetaan
huomioon.
Siltä osin, mitä esimerkiksi ed. Mäki-Hakola puhui
tarkastuksista, meillä on tämän vuoden
tarkastusohjelma jokseenkin valmis, mutta ensi vuoden tarkastuksissa
hyvinkin on mahdollista perehtyä ympäristöhallinnon
ongelmiin.
Sinänsä Natura-asiathan ovat tässä vaiheessa valtioneuvoston
tasolla. Niin kuin tiedetään, valtioneuvostolle
ei esitelty Naturan täydennystä kanteluiden johdosta.
Kanteluiden tultua ratkaistuiksi on mahdollista palata esittelykysymykseen,
riippuen tietysti, mihin kanteluratkaisuissa päädytään.
Suojeluohjelmien viipyminen on ollut varmasti todella tuskastuttava
asia asianosaisille, mikä ei ole kunniaksi viranomaisille.
Täytyy kuitenkin muistaa, että meillä tehtiin
70- ja 80-luvulla suojelupäätöksiä poliittisella
tasolla miettimättä lainkaan, miten ne maksetaan.
Vasta oikeastaan 90-luvulla hallitus teki ratkaisun siitä,
että suojeluohjelmien rahoitukseen ohjataan 3,5 miljardia
markkaa, ja sitä kautta on sitten mahdollista päästä lunastuksiin,
niin kipeitä kuin nekin ovat. En halua niitä sinänsä puoltaa
sen enempää kuin mihin lainsäädäntö antaa
mahdollisuuden.
Kertomuksessa esillä oleva kyläkouluasia on sikälikin
merkityksellinen, että se, että lakkautuspäätöksissä ei
voitu todeta suoraa lainvastaisuutta, perustuu siihen, että eduskunnan
hyväksymien koululakien mukaan peruskoululaisen koulumatka
voi päivittäin olla enintään
kolme tuntia. Kansanedustajien suurin osa joutuu jatkuvasti matkustamaan
ja tietää, kuinka raskas puolentoistakin tunnin
päivittäinen matka, kahteen suuntaan tehtynä kolme
tuntia, on aikuiselle ihmiselle. Minkälainen se on sitten
peruskoulua käyvälle lapselle? Mutta tässä on
eduskunta päättänyt, mikä on
maksimimatkan pituus. Eduskunnan käsissä on päätöksen
muuttaminen.
Ryhmäkuriasia on, ed. Vistbacka, todella vaikea. Ymmärrän
perustuslaissa olevan kansanedustajan imperatiivisen mandaatin,
että edustajaa ei sido mikään muu kuin
oikeus ja totuus, sillä tavoin, että eduskuntayhteisöstä häntä ei
voida poistaa muuta kuin sillä perusteella, että hän loukkaa
näitä periaatteita. Mutta eduskuntaryhmä on
edustajien vapaasti muodostama kokonaisuus, jonka jokainen jäsen
sitoutuu hyväksymään sen säännöt.
Siltä osin ei viranomaisella eikä oikeuskanslerillakaan
ole mitään aihetta eikä mahdollisuutta
puuttua asiaan. Eduskunta on aikoinaan itse tehnyt hyvin selväksi,
kunnioitetun edeltäjäni Kai Kortteen aikana, että oikeuskanslerilla
ei ole toimivaltaa puuttua eduskunnan toimielinten toimintaan. Tätä periaatetta kunnioitetaan
tietysti viimeiseen saakka.
Suomen Pankin osalta, joka on Suomen eduskunnan valvonnassa,
on todettava, että siellä olevat kansanedustajat,
pankkivaltuutetut, ovat Suomen Pankin toimielin eivätkä eduskunnan
toimielin. Siltä osin jo niin ikään arvostetun
edeltäjäni Jorma S. Aallon aikana otettu käytäntö esittää, että avoimeksi
tulleet korkeatkin virat on julkisesti kuulutettava, joten se kanta
on voitu esittää.
Arvoisa puhemies! Kysymys asianajajavalvonnasta on hyvin vaikea
ja monitahoinen. Omassa virastossani asianajajakanteluita tutkittaessa
kyllä hyvin kipeästi tunnetaan se tosiasia, että on
paljon lakimiehiä, jotka elinkeinotoiminnassa antavat ihmisille
oikeusapua, jota mikään taho ei voi valvoa. Ne,
jotka haluavat liittyä Asianajajaliittoon, alistuvat suhteellisen
ankaraan valvontaan, joka oikeuskanslerin osalta on välillistä.
Meidän valvontavelvollisuutemme kohdistuu Asianajajaliittoon
eikä yksittäisiin asianajajiin juuri sen takia,
että voidaan pitää ammattikunnan itsenäisyys
ja riippumattomuus täydessä kunniassa.
Eduskunnan kädessä on sekin, millä tavalla mahdollisesti
lainsäädäntöä muutetaan.
Eduskunta on toistuvasti vuosikymmenten mittaan torjunut ajatukset
asianajajamonopolista, asianajajapakosta, hyvin, sinänsä myös
ymmärrettävin perustein. Tämä on
poliittinen kysymys, johon en pysty ottamaan sen pitemmälle
kantaa. Totean vain, mikä tämä tilanne
on.
Sinänsä me virastossa seuraamme myös
asianajajatoiminnan kehitystä, ja Asianajajaliittoon on oltu
yhteydessä esimerkiksi sen johdosta, että suuret
tilintarkastustoimistot palkkaavat jatkuvasti juristeja tehtäviin,
jotka lähentelevät ja ovat puhtaita asianajotehtäviä.
Nyt tilintarkastustoiminnan ja asianajajatoiminnan valvonnan rajat on
hyvin tarkkaan käytävä lävitse.
Asianajajaliiton piirissä ollaan valmistelemassa myös
kurinpitojärjestelmän uudistamista yksinkertaistettuun
suuntaan, mihin ainakin tähän mennessä virastossamme
on suhtauduttu hyvin myönteisesti, koska tässä on
tiettyjä vaikeuksia ihmisten ehkä havaita näitä kaikkia
menettelyn yksityiskohtia ja vaiheita.
Oikeudenkäyntimenettelyn nopeutusta on oikeusministeriön
toimeksiannosta selvitetty ja selvitetään parastaikaa.
Olettaisin, että tässä ollaan saavuttamassa
ratkaisuja, jotka tuottavat tulosta. Ehkä hovioikeusmenettelyn
perinpohjaisuudessa on menty liian pitkälle lainsäädäntöä uudistettaessa.
Mutta tämä on kysymys, joka todellakin oikeusministeriön
jo ajat sitten asettamassa valmisteluelimessä on selvitettävänä.
Siinä yhteydessä on tietysti mahdollisuus selvittää näitä yksityiskohtia ääni-
ja kuvatallenteiden säilymisestä. On todella kohtalokasta,
jos manipulointia voi tapahtua tai ne tuhoutuvat. Ehkä siinä suhteessa
opintokäynti ja tutustuminen eduskunnan erinomaisesti toimiviin
tallennuslaitteisiin on paikallaan, ja sitten pitää katsoa,
mikä se kustannus tuomioistuimelle voisi olla tämän
tilanteen korjaamisesta.
Ed. Mäki-Hakolan esille ottamia tapauksia Forssasta
ja veden johtamisesta en valitettavasti tunne. En voi tähän
ottaa muuta kantaa kuin todeta sen, että mahdollisesti
sitten, kun ympäristöhallinnon tarkastustoiminta
pääsee liikkeelle, niitä voidaan selvittää.
Naturan osalta totean vielä sen, että osittainhan
päätöksenteko on Euroopan unionin komissiossa
siltä osin kuin siellä on lainvoimaiset esitykset
sisällä. Viipymiset ihmisten asioiden hoitamiseksi
voivat johtua siitä, että odotetaan sitä päätöksentekoa,
joka valitettavasti ei enää ole Suomen viranomaisten
käsissä.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi: Ed. Vistbacka otti esille kysymyksen
oikeuskanslerin kertomuksen merkityksestä. Tiedän
hyvin, että eduskunnalle tulevien asiakirjojen läpi
selaaminen on yksittäiselle ihmiselle ylivoimainen tehtävä.
Yksinkertaisesti päivän hetket eivät
riitä sivujen kääntämiseen.
Me ymmärrämme aina tämän oikeuskanslerin
kertomuksen merkityksen hyvin monitahoiseksi. Se on eduskunnalle,
erityisesti perustuslakivaliokunnalle, tilinteko siitä,
mihin toimivaltaa ja niitä taloudellisia resursseja, joita tähän
virastoon vuosittain eduskunnan päätöksellä annetaan,
on käytetty. Ne antavat yleiskuvan siitä, minkälaisia
ongelmia ihmiset kokevat omassa tilanteessaan. En voi puuttua korkeimman
oikeuden eläkkeelle lähtevän presidentin haastatteluun,
mutta totean omasta puolestani, ja tästä on monesti
eduskunnan oikeusasiamiehen ja hänen virastonsa kanssa
keskusteltu, että mitään valitusten luokittelua
ei ole. Jokainen ihminen, joka kirjoittaa meille, kirjoittaa omassa
asiassaan, ja se on hänelle tärkeä. Sillä voi
olla taloudellinen arvo, joka voi vaihdella hyvin suuresti, tai
muulla tavoin ulkopuolelta katsoen, mutta me lähdemme siitä,
että ihminen on halunnut saattaa sen meidän selvitettäväksemme
ja sen parhaamme mukaan selvitämme. Näitä asioita kertomuksessa
esille tuotaessa voidaan siis kuvata tällaista ehkä yleistä yhteiskunnallista
oikeudellista ongelmakenttää.
Tällä kertomuksella on myös merkitystä virkamiehille.
Tätä jaetaan suhteellisen paljon juuri siinä tarkoituksessa,
että virastoissa voidaan todeta, minkälaisia oikeudellisia
sudenkuoppia työssä voi olla, ja pystytään
ehkä niitä välttämään.
Esteellisyyttä koskevat ratkaisut ovat siinä mielessä tärkeitä,
että jokainen virkamies itse joutuu miettimään
esteellisyytensä ja tätä kautta voidaan
levittää tietoa. Tietysti pientä ylpeyttä aina
tuntee, jos näkee oikeustieteellisessä tutkimuksessa
viitatun tähän kertomukseen. Tällä tavoin
kertomuksella, vaikka se vuosittain annetaan, vuosittain käsitellään,
saattaa olla vaikutusta hyvinkin pitkän ajan kuluessa.
Omissa ratkaisuissamme esimerkiksi saatamme etsiä 20—30-luvun
kanslereiden ratkaisuja, jotta voimme pitää myös
linjan esillä.
Arvoisa puhemies! Toistan kiitollisuuteni tästä keskustelusta.
Seuraavassa vaiheessa perustuslakivaliokunta antaa meille sitä opastusta,
johon tämä kertomus antaa aiheen.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Niin kuin omassa puheenvuorossani totesin
ryhmäkuriasiasta, ymmärrän sen tilanteen,
että asia varmasti on näin. En kritisoinut nimenomaan
sitä lainkaan. Minulla on sellainen käsitys, että myös hyvin
pitkälle eduskunnan oikeusasiamiehen toimistossa on samanlainen
näkemys. Tuossa keskustelin perustuslakivaliokunnan jäsenen
ed. Johannes Leppäsen kanssa ja ymmärsin, että hän ainakin
on yrittänyt ottaa asian esille perustuslakivaliokunnassa,
että saataisiin valtiosääntöasiantuntijoiden
ja muiden näkemys tähän asiaan. Minun
mielestäni — tämä ei nyt tietysti,
arvoisa puhemies, minua koske, koska minä en itseäni erota
omasta ryhmästäni — jos erotetaan ryhmästä,
kyllä jollakin tavalla näitä oikeuksia
menee, ainakin taloudellisia oikeuksia: ryhmä saa kuitenkin
ryhmärahan, vaikka pitää edustajan ryhmän
ulkopuolella. Mutta nämä ovat niitä asioita,
joita toivoisin, että perustuslakivaliokunta nyt tämän
kertomuksen yhteydessä käsittelisi ainakin joiltakin
osin.
Keskustelu päättyy.