4) Hallituksen esitys laiksi yhdenvertaisuuden turvaamisesta
sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! En montaa kohtaa kommentoi tästä laista,
mutta totean tässä, jotta valiokunnassa tehtiin
hyvää työtä kuitenkin tämän
lain osalta, hallituksen esitys 44, muutettiin muun muassa nimikettä,
jotta tästä tuli yhdenvertaisuuslaki. Tässä laissahan
säädetään ikään,
etniseen ja kansalliseen alkuperään, kieleen,
uskontoon, vakaumukseen, mielipiteeseen, terveydentilaan, vammaisuuteen,
sukupuoliseen suuntautumiseen sekä muuhun henkilöön
liittyvään syyhyn perustuvan syrjinnän kiellosta.
Siinä on pitkä litania näitä perusteita. Puutun
vain yhteen kohtaan, joka koskee kysymystä siitä,
onko syrjintää, jos esimerkiksi luterilaiseen
kirkkoon tai johonkin muuhun uskonnolliseen yhdyskuntaan ei oteta
henkilöä, joka ei ole yhdyskunnan jäsen.
Tästä käytiin valiokunnassa hyvä keskustelu,
ja tähän liittyy myös vastalause siltä osin.
Minusta tämä on sinällään
mielenkiintoinen pohdinnan aihe, miten tähän jotkut
suhtautuvat, ja on tietysti oikeus tämmöiseen
ajatteluun, niin kuin tässä vastalauseessakin
todetaan.
Tämähän lähtee direktiivin
pohjalta, että Suomessa pitää tämmöinen
tehdä. Täällä todetaan: "Työsyrjintädirektiivin
4 artiklan 2 kohdan mukaan kansallisesti voidaan pitää voimassa
säännöksiä, joiden nojalla kirkon
tai muun uskontoon tai vakaumukseen perustuvan julkisen tai yksityisen
organisaation tehtävissä toimiville asetetaan
uskontoon tai vakaumukseen perustuvia vaatimuksia edellyttäen,
että uskonto tai vakaumus on kyseisen ammatillisen toiminnan luonteen
tai työn suorittamiseen liittyvien yhteyksien vuoksi työtä koskeva,
todellinen, perusteltu ja oikeutettu vaatimus. Näissä tapauksissa henkilön
uskontoon tai vakaumukseen perustuvaa erilaista kohtelua ei direktiivin
mukaan pidetä syrjintänä." Elikkä tässä todetaan,
jotta kun on tämmöinen uskonnollinen yhdyskunta,
jopa tietyssä tapauksessa sitä laajennetaan myös
vakaumukselliseen, eli ilmeisesti tarkoittaa tämmöistä myös
muun tyyppistä, mahdollisesti vaikka poliittista järjestöä,
niin voidaan asettaa vaatimuksia, mahdollisesti jäsenyyttä tai
tämmöistä vakaumusta.
Vakaumuksen mittaaminen tietysti on vaikea kysymys, mutta uskoisin
sillä tavalla, jotta jos olisin hakeutumassa vaikka tuonne
kokoomuksen puoluetoimistoon töihin, niin luultavasti SDP:n
jäsenkirja ei olisi eduksi siinä hommassa ja voisi
olla, jotta olisi aika hankalaa siitä lähteä vähemmistövaltuutetun
kautta korvauksia kokoomukselta hakemaan, (Ed. Akaan-Penttilä: Tervetuloa
yrittämään!) jotta Lahtelaa ei palkattu
kokoomuksen puoluetoimistoon töihin. Luulisi näin.
Minusta tämä sinällään,
jos tätä direktiiviä tulkkaisi näinpäin
tässä maallisella puolella, voisi olla minusta
ihan oikein ajateltu, että ei tämmöisestä voisi
minulla olla mahdollisuutta saada 15 000:ta euroa korvausta,
mikä maksimissaan tässä mahdollistetaan.
Sitten kirkon puolelle: Tätähän on
pohdittu aikaisemminkin. Vuonna 2001 perustuslakivaliokunta on todennut,
että siinä on tiettyjä ongelmia, mutta
kuitenkin tämmöisessä hengellisessä työssä olevien
henkilöiden osalta, ja tietysti, jos edustaa kirkkoa näkyvästi
jossakin, pitää olla tietty vakaumus ja voi edellyttää,
että henkilö on kirkon jäsen. Tässä on
vastalause, josta ilmeisesti joudutaan äänestämään,
koska vastalause on olemassa. Ed. Heidi Hautala, joka on näköjään jättänyt
vastalauseen, ei ilmeisesti ole lukenut tarkkaan tätä syrjintädirektiiviä.
Hän on huolissaan näköjään
siitä, jotta näin esimerkiksi kirkko voisi torjua
homoseksuaalisia työntekijöitä. Sekin
voidaan jättää omaan arvoonsa, mutta
minä en hirveän paljon kyllä lähtisi
sitä arvioimaan. Tämähän ei
ole uskonnollinen, vakaumus- eikä jäsenyyskysymys,
ja jättäisin sen kirkon omien arviointien varaan.
Sinällään tässä vastalauseessa
todetaan kyllä, että olisi jotenkin väärin
ottaa uskonto tai vakaumus huomioon, että se olisi syrjintää.
Mutta direktiivi itse asiassa ei näin käsitä,
vaan se katsoo luvalliseksi ottaa nämä huomioon
näissä valintatilanteissa. Sen takia minusta tämä valiokunnan työ,
johon päädyttiin, enemmistön kanta, josta
ei sinällään äänestetty,
tämä on ed. Hautalan yksittäinen vastalause,
on hyvä ja pitkällisen työn tulos, jota
väännettiin monta viikkoa siellä ja päästiin
tällaiseen yksimielisyyteen. Minusta tämä on hyvä asia.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksellä laiksi yhdenvertaisuuden turvaamisesta
sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
on tarkoitus panna toimeen kaksi erillistä direktiiviä:
rasismi- ja työsyrjintädirektiivi. Yhdenvertaisuuslain
tarkoituksena on edistää ja turvata yhdenvertaisuuden
toteutumista sekä kieltää syrjintä iän,
etnisen tai kansallisen alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen,
mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen
tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella — aika
laaja kirjo.
Varsinaiselta sisällöltään
nyt käsiteltävänä oleva yhdenvertaisuuslaki
on tarpeellinen ja kannatettava. Haluan kuitenkin nostaa esille
yhden osa-alueen tai ihmisryhmän. Erityisen tärkeänä pidän
lakiehdotuksen säännöstä, joka
koskee vammaisen henkilön työllistymis- ja kouluttautumisedellytysten
parantamista. Valiokunta on perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti mietinnössään
ottanut kannan, että tätä säännöstä tulisi
lakiehdotuksessa täsmentää korostaen
sitä, että työnantajalla on aito velvollisuus
ryhtyä asianmukaisiin toimiin toteuttaakseen vammaisen
henkilön tosiasiallisen mahdollisuuden päästä työelämään,
edetä siinä sekä osallistua koulutukseen.
Valiokunnan mietinnössä todetaan: "Työnantajan
on työvoimaa palkatessaan huolehdittava, että ketään
ei syrjitä lakiehdotuksen 6 §:ssä tarkoitetuilla
perusteilla. Tiedoiltaan, taidoiltaan ja kokemukseltaan tehtävän
asettamat vaatimukset täyttävää vammaista
työnhakijaa ei siten saa syrjäyttää sillä perusteella,
että hänen työhön valitsemisensa
edellyttää työnantajalta toimia, joita voidaan
toimenpiteestä aiheutuvat kustannukset ja työnantajan
asema huomioon ottaen pitää kohtuullisina. Uutta
työvoimaa palkkaavan työnantajan tulee tunnistaa
työhön liittyvät esteet ja poistaa ne
niiden vammaisten tieltä, jotka valituksi tullessaan kohtuullisin
järjestelyin voisivat suoriutua työtehtävistä.
Tehtävät mukautukset voivat siten liittyä työympäristöön,
työvälineisiin mukaan lukien henkilökohtaiset
apuvälineet sekä työn järjestelyihin."
Vammaisten ja vajaakuntoisten työllistymistä edistävän
Vates-säätiön mukaan suurimpana esteenä vammaisten
ja vajaakuntoisten työllistymiselle ovat ennakkoluuloiset
ja vanhanaikaiset asenteet. Yrityksille, julkishallinnolle ja yhteisöille
vammaisten ja vajaakuntoisten työllistämisen tulisi
kuitenkin merkitä positiivista mahdollisuutta, sillä jo
nyt useat työyhteisöt potevat työvoimapulaa.
Työllisyysasteen nostaminen edellyttää myös
entistä laajempien ihmisryhmien saamista mukaan aktiiviseen
työelämään. Avoimilta työmarkkinoilta
löytyy paljon tekemätöntä työtä.
Kaikki toimet vammaisten ja vajaakuntoisten työllistämisen
edistämiseksi ovat arvokkaita, ja onkin erittäin
hyvä, että yhdenvertaisuuslaki osaltaan edistää vammaisen
henkilön työllisyysmahdollisuuksia.
Lakiehdotuksen 5 §:ään, joka koskee
vammaisen henkilön työllistymis- ja kouluttautumisedellytysten
parantamista, työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
ehdottaa sanamuodon muuttamista. Mietinnössään
valiokunta esittää, että työn
teettäjän tai koulutuksen järjestäjän
on tarvittaessa ryhdyttävä kohtuullisiin toimiin
vammaisen henkilön työhön tai koulutukseen
pääsemiseksi, työssä selviämiseksi
ja työuralla etenemiseksi. Hallituksen esityksessä puolestaan
puhutaan toimista, jotka eivät ole kohtuuttomia. "Kohtuuttomuuden"
sijaan onkin tarkoituksenmukaisempaa käyttää tässä pykälässä termiä "kohtuullisuus".
Vaikka
kyseessä on faktisesti sama asia, tällä sinänsä pienellä muutoksella
saadaan aikaan positiivisempi mielikuva, jonka synnyttäminen
on erityisen tärkeää, kun halutaan aidosti
madaltaa vammaisten työllistymiskynnystä. Kohtuullisuutta
arvioitaessa otetaan huomioon toimista aiheutuvat kustannukset,
työn teettäjän tai koulutuksen järjestäjän
taloudellinen asema sekä mahdollisuudet saada toimien toteuttamiseen
tukea julkisista varoista tai muualta.
Arvoisa puhemies! Vaikka yhdenvertaisuuslailla pyritään
kieltämään syrjintä ja parantamaan
vammaisten mahdollisuuksia ja oikeutta työpaikkaan, eivät
tähän lakiin kirjatut periaatteet yksin riitä.
Näiden rinnalla tarvitaan konkreettisia toimia, joiden
kautta vammainen tai vajaakuntoinen henkilö voi työllistyä pysyvästi
sellaiseen työhön, jossa hänen henkilökohtainen osaamisensa
tulee huomioiduksi. Silloin kun vamman tai vajaakuntoisuuden aiheuttama
syy tai tekijä on luonteeltaan pysyvä, tulee työkunnon
pysyvää alenemaa kompensoida vastaavasti. Tämä tarkoittaa
käytännössä lainsäädäntöä, jolla
esimerkiksi voucher-tyyppisellä ratkaisulla tuetaan vammaisten
ja vajaakuntoisten työllistymistä. Kun vamma on
pysyvä, tulee yksilöllisen työllistämistuen
olla myös pysyvä. Tämä koskee luonnollisesti
niitä tilanteita, jolla vammalla tai vajavaisuudella on
tosiasiallista vaikutusta työn suorittamiseen tai työssä selviytymiseen.
Viimeisen kahdeksan vuoden aikana on saatu hyviä tuloksia
vajaakuntoisten ja vammaisten henkilöiden työllistymisestä palkkatyösuhteeseen
avoimille työmarkkinoille tuetun työllistämisen
keinoin. Vatesin tutkimusten mukaan henkilöiden elämänlaatu
on parantunut, he ovat liittyneet työyhteisöjensä jäseniksi
ja heidän aktiivisuutensa ja itsenäisyytensä myös
muilla elämänalueilla on kasvanut. Vajaakuntoisten
ja vammaisten henkilöiden työllistyminen on myös yhteiskunnan
kannalta hyödyllistä ja tuloksellista. Muun muassa
Helsingissä on todettu, että työllistymisen
myötä sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen käyttö on
huomattavasti vähentynyt.
Arvoisa puhemies! Kokonaisuudessaan rasismi- ja työsyrjintädirektiivien
soveltamisala on varsin laaja. Kahden toisistaan poikkeavan direktiivin
yhdistäminen samaan lakiin on ollut vaikeaa. Tämä myös
näkyy lakiehdotuksen perusrakenteen ongelmallisuutena.
Käytännössä nyt käsiteltävänä oleva
yhdenvertaisuuslaki voi osoittautua tulkinnanvaraiseksi ja vaikeaksi
sovellettavaksi. Tästä syystä se tulisikin
nähdä lähinnä ensimmäisenä askeleena
kohti kattavaa, kansallisista näkökohdista lähtevää yhdenvertaisuuslainsäädäntöä.
Tässä vaiheessa on vaikeaa arvioida, miten nyt
ehdotettava yhdenvertaisuuslaki tulee käytännössä toimimaan.
Riski soveltamisongelmista ja jopa erilaisista hyvityksen tahallisista väärinkäytöksistä
on
kuitenkin olemassa. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
kanta onkin, että jatkossa hallituksen tulisi ryhtyä toimiin
sellaisen yhdenvertaisuuslainsäädännön
valmistelemiseksi, jossa lähtökohtana on suomalainen
perusoikeusjärjestelmä ja kaikkien syrjintäperusteiden
asettaminen samanlaisten oikeussuojakeinojen ja -seuraamusten piiriin.
Asia on kokonaisuudessaan hyvä ja kannatettava. Käytännössä aika
näyttää, miten tämän
kaltaisiin ongelmakohtiin pystytään lainsäädännön avulla
vaikuttamaan.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on siis hallituksen
esityksen 44 pohjalle tehty valiokunnan mietintö koskien yhdenvertaisuuden
turvaamista. Täällä on kerrottu jo, mitä kaikkea
lain on tarkoitus kieltää, ja siteeraan tässä suurimmaksi
osaksi Kynnys ry:n mielipidelehteä numero 5, johon oma
tyttäreni Elina Akaan-Penttilä Kynnyksen lakimiehenä on tehnyt
tätä koskevan esityksen ja kirjoituksen, ja haluan,
että se jää myöskin eduskunnan
pöytäkirjoihin.
Hän toteaa näin:
"Laissa kiellettäisiin sekä välitön
että välillinen syrjintä. Syrjinnän
kieltoa tehostaisi syrjinnän kohteeksi joutuneelle maksettava
hyvitys. Lisäksi lakiesitys sisältää muun
muassa uusia oikeussuojakeinoja, niin sanotun käännetyn
todistustaakkasäännöksen sekä säännöksen
niin sanotun positiivisen erityiskohtelun oikeuttamisperusteista.
Näin luettuna — myöskin kun muistetaan,
että kyse oli ikään, etniseen jne. kuuluvien
seikkojen perusteella olevasta syrjinnästä — "pääperiaatteet
kuulostavat tervetulleilta vammaisten ihmisten syrjinnän
ehkäisyssä. Onhan kielletyissä syrjintäperusteissa
nimenomaisesti mainittu vammaisuuden perusteella tapahtuva syrjintä kielletyksi.
Valitettavasti lakiesityksen lukija palautetaan melko nopeasti maan
tasalle. Vammaisten ihmisten yhdenvertaisuuden edistämisen,
turvaamisen ja toteuttamisen tehostumisesta uuden säädettävän
lain myötä laki ei tule esityksen mukaisilla linjoilla
tuomaan paljoakaan lisäarvoa tai kättä pidempää konkreettisiin
vammaisuuden perusteella tapahtuviin syrjintätilanteisiin.
Selitys tähän löytyy osittain siitä,
että ehdotetun lain soveltamisala vastaa syrjintä-
ja työsyrjintädirektiivin soveltamissäännöksiä,
mikä tarkoittaa, että myös tässä uudessa
lakiehdotuksessa lain soveltamisala on kattavampi etniseen alkuperään
perustuvan syrjinnän kuin muiden syrjintäperusteiden
osalta. — Siis kattavampi etniseen alkuperään
perustuvan syrjinnän osalta.
"Erityisen ongelmalliseksi esityksen sisällön pääasiassa
tekee se, että se arvottaa eri lailla eri syrjintäperusteita.
Syrjintäperusteiden niin sanottu eriarvoisuus esitetyssä laissa
johtaa käytännössä lain vaikeaselkoisuuteen,
koska eri syrjintäperusteita sovelletaan esityksen mukaisissa lain
soveltamistilanteissa eri lailla. Esimerkiksi, kuten aiemmin on
tullut esille, esityksen mukaisesti lakiesityksessä suhtaudutaan
etniseen syrjintään vakavammin kuin vammaisten
syrjintään. Periaatteena on kuitenkin pidettävä kaikkien
syrjintäperusteiden samanarvoisuutta." — Toisin
sanoen: miksi tässä nyt sitten lipsutaan? — "Keinotekoista
eroa yhdenvertaisuuden turvaamisessa ei pidä ylläpitää eri
syrjintäperusteiden välillä. Kaikki syrjintäperusteet
ovat samanarvoisia — eli yhtä tuomittavia. Tällöin
olisi myös paikallaan, että syrjinnän
vastainen lainsäädäntö on mahdollisimman
yhdenmukainen.
Eri soveltamisala eri syrjintäperusteilla johtaa vammaisten
henkilöiden kohdalla siihen, että monet esityksen
sisältämät hyvät uudistukset
eivät ole sovellettavissa vammaisten ihmisten oikeussuojakeinoina.
Esimerkiksi uudet oikeussuojainstrumentit, kuten yhdenvertaisuussuunnitelma
sekä syrjintälautakunta ja niiden avulla saavutettava
oikeusturvan tehostuminen, jäävät täysin
vammaisten ihmisten saavuttamattomiin." — Ei voi kuin sanoa,
että kuinka näin voi oikeusvaltiossa käydä. — "Näin
myös jo olemassa oleva vähemmistövaltuutetun
laajennetun toimivallan hyväksikäyttö.
Näin ollen esimerkiksi vammaisuuden perusteella syrjityllä ei
olisi käytettävissään mitään
valvovaa, ohjaavaa, neuvovaa tai sovittelevaa viranomaista työsuhdetta
tai julkisoikeudellista palvelusuhdetta valvovien työsuojeluviranomaisten
ohella. Lisäksi vammaisiin henkilöihin ei sovellettaisi
keskeisiä syrjintädirektiivistä tulevia
yhdenvertaisen kohtelun syrjinnän kiellon perusteita sosiaalisessa
suojelussa, mukaan lukien sosiaaliturva ja terveydenhuolto, sosiaalietuudet
sekä yleisesti saatavilla olevien tavaroiden ja palveluiden
saatavuus ja tarjonta, mukaan lukien asuminen. Tämä kaikki siitä huolimatta,
että vammaiset ihmiset on EY:n perustamissopimuksen 13
artiklassa erikseen mainittu yhtenä niistä ryhmistä,
jotka tarvitsevat tehokkaan suojan syrjintää vastaan."
Näin siis, arvoisa puhemies, lakimiestyttäreni Elina
Akaan-Penttilä.
Jukka Gustafsson /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käytän tämän
hallituksen lakiesityksen yhdenvertaisuuslainsäädännön
esittelypuheenvuoron valiokunnan puheenjohtajana näin vähän
jälkijunassa, hämäläisittäin.
Odotin äänestyskellojen soivan, ja ne eivät
sitten soineetkaan, joten myöhästyin.
Arvoisa puhemies! Tämä käsiteltävänä oleva työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan mietintö, joka koskee yhdenvertaisuuslainsäädäntöä,
on kansalaisten oikeuksien kannalta tärkeää lainsäädäntöä,
koska sillä toteutetaan käytännössä perustuslain
ja kansainvälisten sopimusten säännöksiä yhdenvertaisuudesta.
Yhdenvertaisuuslailla pannaan toimeen EU:n rasismi- ja työsyrjintädirektiivit.
Näiden toisistaan poikkeavien direktiivien yhdistäminen
samaan lakiin on ollut ongelmallista. Rakenteestaan johtuen laki
voi käytännössä osoittautua
tulkinnanvaraiseksi ja vaikeasti sovellettavaksi. Laki sisältää useita
erotteluja ja soveltumisalan rajauksia, jotka koskevat sitä,
mitkä syrjintäperusteet se miltäkin osin
kattaa, mitä yhteiskunnan toimintoja se koskee ja keitä se
velvoittaa. Se saattaa eri syrjintäperusteet eri asemaan,
ja syrjintäperusteista riippuen henkilö saa käyttöönsä erilaisia
oikeusturvakeinoja.
Rasismidirektiivin soveltamisala on huomattavasti työsyrjintädirektiivin
soveltamisalaa laajempi. Tästä johtuu, että monet
säännökset koskevat vain etnisen alkuperän
perusteella tapahtuvaa syrjintää. Uusi oikeusturvaelin,
syrjintälautakunta, antaa yhdessä vähemmistövaltuutetun kanssa
apua ja oikeusturvaa vain etnisen syrjinnän kohteeksi joutuneille.
Vastaavia palveluja tarvitsisivat kuitenkin myös monet
muut syrjinnän kohteeksi joutuvat ryhmät, kuten
vammaiset. He joutuvat edelleen turvautumaan tuomioistuimiin, mikä on
hankalaa ja kallista. Direktiivien täytäntöönpanolle
annettu aika on toisen direktiivin osalta umpeutunut viime kesänä ja
toisenkin osalta juuri päättymässä.
Näin ollen lait esitetään hyväksyttäviksi,
tosin melko monilta osin muutettuina. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta on päätynyt yli kymmenen
pykälän muuttamiseen. Samalla valiokunta ehdottaa
eduskunnan hyväksyttäväksi lausumaa uuden
yhdenvertaisuuslain valmistelun käynnistämisestä. Uuden lain
lähtökohtana tulee olla suomalainen perusoikeusjärjestelmä ja
kaikkien syrjintäperusteiden asettaminen samanlaisten oikeussuojakeinojen
ja seuraamusten piiriin.
Arvoisa puhemies! Yhdenvertaisuuslaissa oleva luettelo kielletyistä syrjintäperusteista
on erilainen kuin vastaavat luettelot rikoslain työsyrjintäsäännöksissä ja
työsopimuslaissa. Tällainen erilaisuus ei ole
perusteltua. Se heikentää selkeyttä ja
aiheuttaa oikeudellista epävarmuutta. Eri lakien syrjintäsäännökset
tulisikin muuttaa mahdollisimman yhtenäiseen muotoon.
Valiokunnallamme ei kuitenkaan ollut budjettiaikataulussa mahdollisuuksia
selvittää, missä määrin
eroavaisuuksille on perusteita ja missä määrin
ne voidaan poistaa. Valiokunta katsookin, että hallituksen
tulee käynnistää kyseinen selvitystyö ja
laatia esitys eri lakien syrjintäsäännösten
yhtenäistämisestä.
Tähän lakipakettiin kuuluvista laeista vain valtion
virkamieslaissa on mainittu kansalaisuus kiellettynä syrjintäperusteena.
Eduskunnan käsittelyyn juuri tulleessa ulkomaalaislakia
täydentävässä hallituksen esityksessä 151/2003
vp ehdotetaan kansalaisuuden perusteella tapahtuvan syrjinnän
lisäämistä rikoslain työsyrjintäsäännökseen.
Jotta kyseinen ehdotus ja nyt käsiteltävinä olevat
lakiehdotukset olisivat sopusoinnussa toistensa kanssa, valiokunta
ehdottaa kansalaisuuden lisäämistä myös
niiden syrjintäperusteisiin.
Yhdenvertaisuuslain hyvitystä koskevaan säännökseen
valiokunta ehdottaa lisättäväksi kansallisen
alkuperän, kansalaisuuden, mielipiteen ja terveydentilan
niiden syrjintäperusteiden joukkoon, joiden perusteella
voi vaatia hyvitystä. Kieli, siis kieli, poikkeaa muista
syrjintäkriteereistä siinä määrin,
että valiokunta ei pitänyt sen lisäämistä hyvityssäännökseen
tässä vaiheessa mahdollisena. Tältä osin
asia tulee selvittää yhdenvertaisuuslainsäädännön
kokonaistarkastelun yhteydessä.
Lisäksi valiokunta on muuttanut lain nimikkeen, siis
nimike on selkeästi yhdenvertaisuuslainsäädäntö.
Valiokunta on poistanut vaatimuksen positiivisen erityiskohtelun
tilapäisyydestä ja selventänyt hyvityssäännöstä poistamalla
siitä viittauksen loukatulle aiheutettuun kärsimykseen.
Mietintöä laadittaessa ongelmalliseksi osoittautui
kysymys kirkon ja muiden uskonnollisten yhteisöjen oikeudesta
vaatia kirkon jäsenyyttä tai vakaumusta työntekijöiltään.
Vihreiden edustaja jätti tästä kysymyksestä vastalauseen
mietintöön. Mietinnössä valiokunta
päätyi viittaamaan perustuslakivaliokunnan asiassa
ottamiin kantoihin ja työsyrjintädirektiivin säännöksiin.
Sanonnalla pyrittiin tasapainoiseen kokonaisuuteen, jossa tulisi
esiin myös se direktiivin mukainen vaatimus, että uskonnon
tai vakaumuksen tulee olla työtä koskeva, todellinen,
perusteltu ja oikeutettu vaatimus.
Arvoisa puhemies! Valiokunta on huolissaan lain toimeenpanon
edellyttämien resurssien turvaamisesta. Valvontaa varten
tarvitaan työntekijöitä työsuojelupiireihin
sekä vähemmistövaltuutetulle ja syrjintälautakunnalle.
Syrjinnän kohteeksi joutuneet voivat saada apua ja oikeusturvaa
vain, jos viranomaisilla on avun antamiseen tarvittavat voimavarat.
Valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
lausumaa valvontaresurssien turvaamisesta.
On syytä tässä yhteydessä todeta
myöskin minua yllättänyt seikka, kun
kuuntelimme asiantuntijoita, kuinka paljon viime vuosina on lisätty työsuojeluhallinnon
tehtäviä. Tällaisia tehtäviä on
sisältynyt muun muassa uuteen työturvallisuuslakiin,
tupakkalakiin, yksityisyyden suojasta työelämässä annettuun
lakiin, työterveyshuoltolakiin sekä EU:n asetuksiin
raskaan liikenteen ajo- ja lepoajoista. Resursseja mietittäessä tulee ottaa
huomioon myös viime vuosina työsuojelupiirien
hoidettavaksi annetut edellä lukemani muut laajat tehtävät.
Myös uusi ulkomaalaislaki tulee lisäämään
työsuojelupiirien työmäärää.
Valiokunta onkin kirjannut mietinnön perusteluihin
sen, että kun tämä laki ei nyt vielä kerinnyt
oikein kunnolla mukaan tuohon ensi vuoden valtion tulo- ja menoarvion
käsittelyyn, niin ensimmäisessä lisätalousarviossa
edellytämme näitä lisäresursseja
näiden yhteiskunnallisesti tärkeiden ja välttämättömien
tehtävien hoitamiseen.
Yleiskeskustelu päättyy.