Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Myöskin tämä lakialoite
sisältyy meidän vaihtoehtobudjettiimme. Haluamme
esittää hallitusta tuntuvampia korotuksia perhetukiin
ja tässä lakialoitteessa kotihoidon ja yksityisen
hoidon tukiin. Haluaisimme palauttaa näitten tukien tason
lamaa edeltäneelle tasolle, jotta vanhemmilla olisi taloudellisesti
nykyistä parempi vaihtoehto lastenhoidon järjestämiseksi
kotona tahikka sitten yksityisen hoidon kautta.
Yhteiskuntamme lähivuosien suurin haaste tulee olemaan
ylipäätänsä väestön
ikääntyminen. Huoltosuhde pitäisi säilyttää tai
sitä pikemminkin parantaa, ja se edellyttää lasten
ja perheiden aseman nykyistä paljon parempaa huomioon ottamista
yhteiskuntapolitiikassa. Useat tutkimuslaitokset, muun muassa Väestöliitto
omissa perhebarometreissaan, ovat tuoneet esille sen, että suomalaiset
kyllä haluaisivat enemmän lapsia kuin he sitten
todellisuudessa uskaltavat hankkia. Yksi keskeinen syy lasten saamisen
siirtämiseen on taloudellinen epävarmuus. Monet
elävät pätkätöitten
varassa ja joutuvat siten siirtämään lasten
hankintaa myöhäisemmille vuosille. Mutta tietenkin
sitten, kun ikää tulee lisää,
on myös mahdollista, että iän myötä lisääntyvän
hedelmättömyyden takia jäädään
kokonaan lapsettomiksi.
Toisaalta meidän työllisyysasteemme kaipaisi
kohennusta, elikkä me tarvitsemme työmarkkinoilla
myös isien ja äitien työpanosta, ja sitä kautta
tulemme ansiotyön ja perhe-elämän yhteensovittamisen
problematiikkaan. Monta kertaa julkisuudessa työura ja
perhe-elämä laitetaan vastakkain. Ne koetaan sellaisina
joko—tai-kysymyksinä, vaikka loppujen lopuksi
terveen yhteiskuntarakenteen säilyttämisen kannalta
sen pitäisi olla ehdottomasti sekä—että-mahdollisuus.
Yhteiskunnan tukitoimista tärkeimpinä työn
ja perhe-elämän yhteensovittajina pidetään
edelleenkin kotihoidon tukea, osittaista hoitorahaa ja myöskin
yksityisen hoidon tukea. Perheille pitäisi taata todellinen
mahdollisuus valita omaan elämäntilanteeseen sopiva
tapa hoitaa alle kouluikäistä lasta. Lasten kotihoidon
tuen tarkoituksena on ollut antaa perheelle mahdollisuus jäädä hoitamaan
alle kolmivuotiasta lasta kotiin, mutta nykyisen tasoisena se ei
kyllä tarjoa todellista valinnanmahdollisuutta pieni- ja
keskituloisille perheille. Lapsiperheet ovat erilaisista perhepoliittisista
etuuksista tyytymättömimpiä olleet juuri
kotihoidon tuen heikkoon tasoon. Kotihoito on nykyistä tehokkaamman
tukemisen arvoinen hoitomuoto tietenkin ihan sen lapsen kasvun ja kehityksen
kannalta, mutta myöskin kun ajatellaan tätä julkisen
talouden puolta ja työn jakamista työmarkkinoilla.
Hallitus on myöskin halunnut tuoda esityksensä,
mutta siinä tosiaankin taso jää 42 euron
lisäykseen, ja me kristillisdemokraatteina haluamme esittää tuntuvampaa
korotusta.
Viimeisen vuosikymmenen aikana lapsiperheitten köyhyysaste
on kaksinkertaistunut ja erityisesti perheissä, joissa
on alle kolmivuotiaita lapsia ja joita tämä kotihoidon
tukikin juuri koskettaa, jopa kolmikertaistunut. Näiden
perheiden tukeminen tarvitsee kyllä tuntuvampia toimenpiteitä.
Kun laman jälkeen kotihoidon tukea leikattiin, osa
kunnista otti sen jälkeen käyttöön
niin sanotun kuntalisän niin kotihoidon kuin myös yksityisen
hoidon tukeenkin tarjotakseen vaihtoehdon kunnalliselle päivähoidolle.
On käynyt niin, että monesti naapurikuntien lapsiperheet ovat
joutuneet kuntatalouden tähden eriarvoiseen asemaan, koska
lasten kotona hoitamisen mahdollisuudet naapurikunnissa saattavat
vaihdella hyvinkin paljon.
Yksityisen hoidon tuki puolestaan olisi omalta osaltaan lisäämässä perheitten
vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia. Yksityisen hoidon tuella on mahdollista
palkata kotiin hoitaja tai sitten myöskin viedä lapsi
hoidettavaksi kodin ulkopuolelle ja tosiaankin tätä kautta
auttaa myöskin hoivasektorilla olevien ihmisten työllistymistä.
Myös tähän tukeen esitämme tuntuvampaa
korotusta kuin mikä hallituksen linja on.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Vuonna 1976 Suomessa istui jonkin aikaa Martti Miettusen
vähemmistöhallitus, joka tarvitsi eduskunnassa
opposition tukea budjetin läpiviemiseksi. Silloin silloisen
kristillisen liiton kansanedustaja Impi Muroma ajoi läpi
noissa neuvotteluissa kotihoidontukijärjestelmän.
Hän oli sen saanut jo hieman aikaisemmin Espoon kaupungissa
läpi. Siitä lähtien, 1970-luvun lopulta lähtien,
Suomessa on ollut kotihoidontukijärjestelmä, joka
on tarjonnut vaihtoehdon perheiden ongelmiin lastenhoidon järjestämisessä.
Sitä kehitettiin aikansa, mutta se ei kuitenkaan koskaan ole
noussut niin hyväksi kuin sen olisi pitänyt nousta,
jotta se olisi tarjonnut todellisen vaihtoehdon lastenhoidossa.
Me emme vastusta laitoshoitoa eli päiväkoteja
emmekä perhepäivähoitoa, emme mitään
vaihtoehtoa, emmekä aseta niitä edes arvojärjestykseen,
mutta haluamme, että kotihoidon tuki olisi todellinen vaihtoehto
perheille. Nyt tilanne on se, että se voitaisiin nostaa
ja se olisi edullista nostaa — koska kotihoito on edullisempaa
kuin laitoshoito monillakin mittareilla mitattuna sekä taloudellisesti
että myös lasten ja perheiden kannalta — ja
pitäisi nostaa sille tasolle, millä se oli lamaa
edeltävänä aikana, ja tämän
korotuksen jälkeenkin tätä täytyy
kehittää ja pitää ajantasaisella
tasolla. Tämä lakialoite tähtää siihen
ja on sellainen, mitä muun muassa nykyinen ministeri Liisa
Hyssälä on vaalimainoksessaan kovasti kehunut
ja luvannut parannuksia. Teot vain puuttuvat.
Keskustelu päättyy.