22) Laki omaishoidon tuesta annetun lain 4 ja 6 §:n
muuttamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on siis
päiväjärjestyksen asiat 22—36,
yhteensä 15 lakialoitetta, jotka muodostavat kristillisdemokraattisen
eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjetin hallituksen omalle budjettiesitykselle
vuodelle 2007. Näistä aloitteista 5 koskee valtion
tuloja ja 10 on menopuolen esityksiä. Lisäksi
totean, että meidän vaihtoehtobudjettiimme sisältyy
lukuisa määrä sellaisia menoja, jotka
eivät vaadi lainmuutosta, ja ne kaikki löytyvät,
niin kuin koko meidän vaihtoehtobudjettimme, tällaisena
keltaisena vihkona, se on meidän ryhmäkansliastamme
saatavissa ja lisäksi se löytyy kristillisdemokraattien
eduskuntaryhmän nettisivuilta. Sen voi jokainen sieltä lukea
ja arvioida. Se on myös annettu valtiovarainministeri Heinäluomalle
henkilökohtaisesti, ja hänhän on tästä monta
kertaa täällä maininnut budjetin lähetekeskustelun
yhteydessä. Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä ainoana
esitteli ja julkaisi oman vaihtoehtobudjettinsa samana päivänä kuin
valtioneuvosto antoi oman esityksensä eduskunnalle.
Tämä menettely on ollut meillä ryhmässä jo useita
vuosia käytössä, eli otimme sen ensimmäisenä varsinaisesti
käyttöön, ja se on erittäin
hyvä harjoitus. Toivon, että myös kokoomus
saisi aikaan lopulta kattavan, todellisen vaihtoehtobudjetin, jossa
olisi myös rahoitus niille menokohteille reaalisesti, joita
esitetään, mieluummin vielä tietysti
vähän ylijäämää.
Herra puhemies! Lyhyesti tästä vaihtoehtobudjetistamme
totean, että Vanhasen hallituksen budjettilinja on kasvattanut
tuloeroja ja me haluamme oikaista tätä tilannetta
sekä verotuksen että valtion menotalouden keinoin.
Verotusta on oikeudenmukaistettava. Kristillisdemokraatit eivät
vaadi kokonaisveroasteen merkittävää alentamista,
vaan hyväksymme sen, että veroja pitää kerätä tärkeisiin
tarkoituksiin yhteiskunnassa. Meidän velvollisuutemme on
huolehtia erityisesti niistä kansalaisista, jotka jäävät
tässä kovassa kylmässä kolmikantayhteiskunnassa
ilman edunvalvontaa, ellei sitä tässä talossa
harjoiteta. Ja näin ei ole erityisesti nyt Vanhasen hallituksen aikana
tapahtunut. Verotus on jatkanut sitä epäoikeudenmukaista
linjaa, joka vaatii korjausta.
Me esitämme vaihtoehtobudjetissamme muun muassa ruuan
arvonlisäveron alentamista 5 prosenttiyksiköllä,
lapsen huoltajalle ansiotulovähennyksen korotusta. Vaadimme
myös alkoholiveron pikaista korottamista 20 prosentilla.
Tämä poikkeaa aika tuntuvasti kokoomuksen esityksestä,
jota pidämme epärealistisena. On selvää, että jos
nostetaan niin paljon kuin kokoomus vaatii, niin hallitsematon tuonti
kasvaa ja silloin jäävät verotulot saamatta
ja myyntivoittokin saamatta Alkolle ja kulutus vain kasvaa. Eli
20 prosentin maltillisempi korotus on hyvin vastuullinen ja tuottaa
mahdollisimman paljon ja vähentää kulutusta
niin paljon kuin sitä on mahdollista hinta-aseilla alentaa.
Tämä on aivan selvä asiantuntijoiden
kanta, että näin tulee menetellä eikä kerralla
palata kohtuuttomuuksiin.
Herra puhemies! Tupakkaveroon haluamme vähintään
pientä indeksitarkistuksen mukaista korotusta.
Edelleen meillä on rahoitusmuotona pörssissä noteerattujen
osakkeiden myyntiin kohdistettava 0,1 prosentin suuruinen vero ja
lyhytaikaiseen omistukseen perustuneiden myyntivoittojen verotuksen
kasvattaminen. Perintöveroa haluamme kiireellisesti korjata
lesken ja alaikäisten lasten osalta, ja hieman myöhemmin
perusteellisempi perintöveron korjaus on välttämätön. Nämä ovat
veropolitiikan oikeudenmukaistamisen kannalta tärkeitä uudistuksia,
joita vaihtoehtobudjettimme sisältää.
Kristillisdemokraatit ehdottavat myös perusturva- ja
peruspalvelupakettia, joka on monipuolinen, eri väestöryhmiin
ulottuva perusturva- ja palvelupaketti, ja sillä pyritään
vastaamaan kunkin ryhmän akuuteimpaan ongelmaan. Lapsiköyhyys
on tällainen polttava ongelma ja suorastaan häpeällinen
asia nyky-Suomessa. Siihen haluamme puuttua alimpien äitiys-
ja vanhempainrahojen korottamisella työttömän
perusturvan tasolle ja edelleen siten, että lapsilisiä ei
jatkossa laskettaisi tuloksi toimeentulotukea määriteltäessä. Työttömyysturvan
lapsikorotuksiin esitämme 4 prosentin tasokorotusta. Opiskelijoiden
osalta meillä on ilmeisesti vasemmistoliiton kanssa saman
suuntainen esitys, joka poikkeaa kokoomuksen mallista, eli ehdotamme
opintorahaan 15 prosentin tasokorotusta ja lisäksi elatusvelvollisille
opiskelijoille 50 euron lapsikorotusta.
Eläkeläiset ovat jääneet
jo pitkään Lipposen hallituksen aikana ja edelleen
Vanhasen hallituksen aikana jälkeen tulokehityksestä erittäin
raskaasti. Me esitämme kansaneläkkeisiin 20 euron kuukausikorotusta
ensi vuoden alusta alkaen. Se on vähintä, mitä voidaan
nyt antaa tälle kaikkein heikoimmassa asemassa olevalle
eläkeläisten ryhmälle. Pitkäaikaistyöttömien
eläketukea tulee lisätä. Esitämme
750 henkilön lisäystä hallituksen esittämään
lukuun tämän pitkäaikaistyöttömien
eläketuen piiriin pääsijöiden
määräksi.
Vanhustenhuollossa on tunnettuja räikeitä epäkohtia.
Kristillisdemokraatit esittävät 4 000 hoitajan
lisäämistä vanhuspalveluihin. Se on selkeä,
yksinkertainen tavoite, joka parantaisi hoitopaikkojen hoidon tasoa
ja helpottaisi henkilökunnan väsymystä,
joka tänä päivänä on
suuri ongelma. Omaishoitajien asemaan haluamme parannusta, samoin
vaikeavammaisten henkilökohtaisen avustajan palkkaamiseen
on saatava nyt määrärahoja.
Jotta kunnat pystyisivät peruspalvelut
takaamaan ja turvaamaan, on valtionosuuksiin tehtävä täydet
indeksikorotukset. Ihmettelemme, että keskusta edelleen
tinkii valtionosuuksien indeksikorotuksista, mikä johtaa
siihen, että kuntien taloudellinen asema yhä vain
vaikeutuu. Terveyspalvelujen osalta ehdotamme reseptikohtaisen omavastuun
poistamista. Kriminaalihuoltoon ja päihdetyötä tekevien
järjestöjen tukemiseen haluamme lisäystä.
Herra puhemies! Työllisyydestä on puhuttu tänään
jonkin verran. Me esitämme starttirahoihin lisäystä ja
itsensä työllistävien ansiosidonnaisen
työttömyysturvan osalta parannuksia, jotta itsenäisenä yrittäjänä aloittaminen
olisi riskittömämpää ja houkutteleva
vaihtoehto.
Työpaikan vaatiman kakkosasunnon verovähennysoikeus
on kristillisdemokraattien esitys, jonka kokoomus myös
otti ohjelmaansa, ja on hienoa, että näin tapahtui.
Se on myös varsin harkinnanarvoinen vaihtoehto muuttoavustukselle, joka
saattaa olla hyvinkin kohtalokas aluepolitiikan kannalta.
Maataloudesta täällä ei ole puhuttu
juuri mitään. Me esitämme Makeran varoihin
ja kansallisen maataloustuen lisäämiseen varoja
sekä maataloustutkimukseen ja -neuvontaan, josta käsittämätöntä kyllä,
hallitus on leikannut varoja. Myös metsäpuolelle
esitämme lisäyksiä leikkausten estämiseksi.
Liikenneväylät ovat olleet paljon puheenaiheena,
ja me emme hyväksy sitä, että perusväylänpidon
määrärahoja on leikattu. Haluamme ne
turvata.
Poliisin virkoihin ja tuomioistuimille, pelastushelikopteritoimintaan
tarvitaan lisämäärärahoja, joita
esitämme. Kehitysyhteistyöhön haluamme
lisäystä niin, että tavoite jossakin
vaiheessa saavutetaan, ja myös kehitysyhteistyölahjoitusten
verovähennysoikeuden olemme halukkaita ottamaan käyttöön
uutena muotona.
Herra puhemies! Ihan suurimpina yksittäisinä summina
totean, että alkoholiveron korotus toisi 200 miljoonaa
euroa, pörssivero 280 miljoonaa euroa. Ansiotuloverotusta
emme haluaisi keventää hallituksen esittämää 790:tä miljoonaa
euroa, vaan indeksitarkistusten verran, jolloin 400 miljoonaa euroa
jää ruuan arvonlisäveron alentamiseen,
mikä olisi oikeudenmukaista myös niitä miljoonaa
ihmistä kohtaan, jotka eivät ole tästä verokevennyspolitiikasta,
jota hallitus on harjoittanut, hyötyneet lainkaan.
Kansaneläkeläisille summamme olisi 157 miljoonaa
euroa, opiskelijoille 66 miljoonaa euroa, omaishoitoon 40 miljoonaa
euroa ja näihin vanhustenhuollon hoitajien palkkoihin 123
miljoonaa euroa. Nämä ovat suurimmat summat, joita esitämme
lisäyksenä. Lisäksi nämä lakialoitteet, jotka
ovat käsittelyssä, ehdotamme hyväksyttäviksi
eri valiokunnissa. Näin muodostuisi Suomeen vuodelle 2007
verotuksen ja menopuolen osalta oikeudenmukainen ja köyhyyspakettia
todellisuudessa merkitsevä talousarvio.
Leena Rauhala /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Täällä ed.
Kankaanniemi jo esitteli kristillisdemokraattisen ryhmämme vaihtoehtobudjetin,
jossa perustana ovat meidän raha-asia-aloitteemme. Nyt
tänään tässä olemme käsittelemässä erityisesti
näitä budjettilakialoitteita.
Kaiken kaikkiaan näitä on 15 lakialoitetta,
ja minun nimissäni, jotka ovat meidän ryhmämme yhteisiä aloitteita,
on näistä 4. Niiden sisältö lähtee
ensisijaisesti siitä, että me vahvistaisimme sosiaalisesti
oikeudenmukaisempaa perusturvaa ja palvelupakettia, palvelua kaiken
kaikkiaan tässä yhteiskunnassa. Emme ole tyytyväisiä siihen, mitä hallitus
on esittänyt ja mitä on markkinoitu, puhuttu,
sosiaalipaketin nimellä. On jopa haluttu köyhyyspaketista
ottaa köyhyys-sana pois ja sitten ottaa tämmöinen
ehkä miedompi sosiaalipaketin käsite, mutta sekin,
mitä on puhuttu, on mittaluokaltaan hyvin vaatimaton ja
nimenomaan tarpeisiin nähden todella täysin riittämätön.
Täällä on viitattu jo aikaisemmin
eiliseen Asunnottomien yöhön ja päivään,
jossa useammat meistä ovat olleet mukana. Se arkitodellisuus
oli meidän edessämme kasvoina ja ihmisinä ja
kokemuksina. Silloin, jos me täällä sanomme, että meidän
hyvinvointiyhteiskunnassamme ja tämän hallituksen
aikana on tehty sellaisia ratkaisuja niin työllisyyteen
kuin perusturvaan ja palveluihin, jotka olisivat jo nostaneet ihmisten
hyvinvointia sillä tavalla, ettei enää voida
puhua köyhyydestä ja nälästä,
tämä ei todellakaan pidä paikkaansa,
vaan meillä ihmiset elävät köyhyydessä ja
nimenomaan nälässä. Sen ei pelkästään tuo
eilinen, vaan monet muut tapahtumat ovat osoittaneet. Sen vuoksi
se, millä tavalla näihin asioihin nyt tulisi pureutua,
tulisi ottaa vakavasti.
Tietysti meidän kristillisdemokraattien vaihtoehdossa
on asioita, jotka ovat hyvin lähellä sitä,
mitä täällä on muidenkin taholta
esitetty erityisesti liittyen lapsiköyhyyteen ja eläkeläisiin
ja opiskelijoihin, siis meillä on samanlaisia, saman sisältöisiä lakialoitteita.
Sillä lailla tuntuu hyvältä, että meillä on
yhteistä huolta, mutta toisaalta tätä keskustelua
kuunnellessa on kyllä selkeästi tullut esille,
että poliittiset linjaukset tässäkin
salissa, paitsi opposition sisällä myöskin
hallituksen sisällä, ovat kaukana toinen toisistaan.
Onko ehkä sitten niin, että ei niitä ratkaisuja,
jotka parantaisivat tilannetta, saada aikaiseksi?
Arvoisa puhemies! Omista aloitteistani erityisesti haluan nostaa
esille kansaneläkelain 24 ja 42 b §:n muuttamisen,
joka sisällöltään on kansaneläkkeen
tasokorotuksen nostaminen 20 eurolla. Tässä voi
sanoa, että tämäkään
ei ole suuri. Tiedämme, että eläkeläisjärjestöt
ovat jo viime kaudella sanoneet, että kohtuullista olisi
saada 30:n tai jopa 40 euron korotus. Voi sanoa, että tämäkään
ei missään tapauksessa ole sellainen, joka vielä suuresti
auttaa, mutta kokonaisuudessaan, kun ajattelee meidän budjettiamme,
on tärkeää, että tämä on
kuitenkin mahdollista esittää. Syy, minkä vuoksi
erityisesti näen tämän tärkeänä,
on se, että meillä on paljon pieneläkeläisiä, jotka
elävät minimieläkkeen varassa. Jos verrataan
Pohjoismaita, niin kyllä Suomessa nimenomaan minimieläke
on Pohjoismaiden pienin. Näitä pientä kansaneläkettä saavia
on yli 600 000 henkilöä, ja heistä 86 000
saa noin 500 euron nettoeläkkeen, joka on todella pieni.
Siis eläkkeensaajien taloudellisen aseman vahvistaminen
todella on tärkeää.
Toisena asiana on opintotuki, sen korotus. Kun olimme opiskelijoiden
tilaisuudessa tässä muutama aika sitten, niin
siellä kuulimme, että opiskelijat ehkä ovat
tyytyväisiä jo siihen, että on kuulunut
hallituksen rintamasta, että opintorahaa korotetaan ensi
marraskuusta lähtien. (Ed. Sirnö: Vuoden päästä!) — Vuoden
päästä. — Tuossa tilaisuudessa
sanoin, että no, sitten nämä meidän
hyvät esityksemme ovatkin turhia, onpas tämä nyt
outo tilanne, kun me olisimme valmiit nostamaan jo vuoden alusta.
No, siinä tietenkin sitten opiskelijat ja opiskelijajärjestöjen
puheenjohtaja erityisesti totesivat, että emmehän
me nyt sitä tarkoita, vaan kyllä me otamme sen
vastaan.
Tämä vain tarkoittaa sitä, että nimenomaan nyt
opintotuen ja opiskelijoitten osalta se, millä tavalla
hallituksen ja eduskunnan taholta tullaan opiskelijoita vastaan,
on, että ilmeisesti halutaan antaa semmoinen
kuva, että nyt tehdään joka
tapauksessa jotakin, kun ei ole 12—15 vuoteen
tehty, ja nyt annetaan signaali, että ollaan
tekemässä ratkaisua jo ensi vuoden ajalle. Tietysti
hyvä näin on, jos siinä jotakin tapahtuu, mutta
en pidä siitä, että se jollakin tavalla
tehdään niin, että on lupauksia, jotka
eivät kuitenkaan näy meidän hallituksemme
budjetissa, ja ne lupaukset tuolla kentällä ovat
ikään kuin totena, että asia on jo siellä budjetissa
olemassa. Mutta meidän vaihtoehtobudjetissamme tämä opintotuen
korotus on otettu huomioon, ja toivoisimme, että se täällä äänestyksessä saisi
vahvan tuen.
Arvoisa puhemies! Henkilöitä, jotka erityisesti
elävät köyhyysrajan alapuolella ja tarvitsevat tukea,
ovat paitsi eläkeläiset, opiskelijat ja pitkäaikaistyöttömät
myös pitkäaikaissairaat, ne, jotka sairastavat
paljon ja jotka joutuvat hoitoihinsa käyttämään
hyvin paljon lääkkeitä. Yksi aloite, joka
ryhmästämme on, on sairausvakuutuslain muuttamiseen
liittyvä ja nimenomaan koskee sitä, miten suuri
suomalaisten potilaitten maksama osuus lääkemenoista
on ja miten siihen voitaisiin saada muutosta. Me tiedämme,
että suomalaisen potilaan maksama osuus lääkemenoista
on yksi Euroopan korkeimmista. Suomessa sairauskulujen, etenkin
lääkkeiden, omavastuut ovat kansainvälisesti
vertailtuna hyvin korkeita ja niitä on viime vuosina vielä korotettu.
Reseptikohtaisen omavastuun kohdistaminen vuotuisen maksukaton ylittäviin
lääkeostoihin kohdentaa kustannuksia niille potilaille,
joiden lääkemenot ovat suuria ja joiden elintasoon
sairastaminen vaikuttaa merkittävästi. Pitkäaikaissairailla
omavastuun vuotuinen maksukatto saattaa täyttyä jo
alkuvuodesta, ja jos käytettäviä lääkkeitä on
useita, lisälasku on melkoinen ajatellen sitä,
mikä omavastuuosuus tulee näistä reseptikohtaisista. Niinpä tässä lakialoitteessa
on kysymys siitä, että tämä omavastuuosuus
otetaan pois näistä reseptikohtaisista.
Arvoisa puhemies! Vielä neljäs lakialoite, joka
on omissa nimissäni, on omaishoitoon liittyvä.
Täällä salissa on jo omaishoidon laki
käsitelty eli vapaapäivän lisääminen.
Siis omaishoidon tuesta annetun lain 4 ja 6 §:n muuttaminen
on täällä salissa ollut jo käsittelyssä,
mutta budjettilakina, ja nyt tässä meidän
vaihtoehtobudjetissamme esitämme, että sitä vielä laajennettaisiin. Omaishoitajat
todella tarvitsevat enemmän vapaapäiviä.
Jos ajatellaan, että he tekevät 24 tuntia vuorokaudessa
työtä, ja jos keskimäärin tehdään
8 tuntia ja siitä saa 2 päivää viikossa
noin keskimääräisesti, on aivan oikeutettua,
että omaishoitajille siitä raskaasta ja tärkeästä työstä kohtuullistetaan
näitten vapaapäivien riittävyyttä,
että he saisivat riittävästi lepoa ja
oman ter- veytensä ja kuntonsa hoitamiseen myös
kaiken kaikkiaan palveluita, mutta tässä lakialoitteessa on
vapaapäivän lisääminen.
Arvoisa herra puhemies! Todella toivon, että kun tässä eduskunnassa
käsitellään hallituksen budjettia, voitaisiin
vielä siellä joulun tietämissä saada
muutoksia, jotka osoittaisivat sen, että tullaan vastaan
ihmisiä, jotka ovat köyhyysrajan alapuolella.
Toinen varapuhemies:
Pyydän arvon kansanedustajilta anteeksi, että käytössämme
oleva tekniikka pyrkii vähän mielivaltaisesti
asettamaan kansanedustajien puheenvuoropyyntöjä järjestykseen,
joka ei ole ollut totuudenmukainen. Sen vuoksi yritämme
pitää täällä siitä kuitenkin
parhaamme mukaan kiinni niin, että seuraava puheenvuoron
pitäjä on ed. Kallis.
Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Media tekee kaikenlaisia kysymyksiä eduskuntaryhmille
ja myöskin kansanedustajille. Media on kysynyt eduskuntaryhmien
kantaa muutamaan veroon, ja aion niitä tässä puheenvuorossa
hieman käsitellä. Media on kysynyt, mikä on
ryhmien kanta alkoholiveroon, siitä on jo riittävästi
tänä päivänä keskusteltu. Totean
vielä varmuuden vuoksi, että kaikki eduskuntaryhmät
ovat ilmoittaneet, että veroa tulisi korottaa. Media on
kysynyt myöskin ryhmien ja puolueiden suhtautumista ruuan
arvonlisäveroon, ja olen pannut merkille, että selkeästi
alentamisen puolesta liputtavat vasemmistoliitto, keskusta ja kristillisdemokraatit.
Vastaan aivan selkeästi asettuu vihreät. SDP lienee
sitä vastaan, ja olen myöskin ymmärtänyt,
että kokoomuksessa ollaan ehkä enemmän
ruuan arvonlisäveron alentamista vastaan kuin alentamisen
kannalla. Perintöveroon kaikki haluavat muutosta, ja totean,
että kansanedustajien enemmistö haluaisi, että lakia
muutettaisiin välittömästi ja muutettaisiin
se minun jättämäni lakialoitteen mukaisesti,
mikä tarkoittaa sitä, että lesken asema
ja alaikäisten lasten asema pienissä pesissä huomattavasti
parantuisi. Nämä kaikki sisältyvät
meidän vaihtoehtobudjettiimme, ja niistä on myöskin
tehty lakialoitteita, joista tänä päivänä jo
on aika paljon puhuttu.
Sanoin, että media tekee kysymyksiä kansanedustajille
ja ryhmille, mutta niin tekevät myös tavalliset
kansalaiset. Luin viime sunnuntaina tai viime maanantaina yleisöpalstalta
kirjoituksen, jossa henkilö kysyi, mitä mieltä edustajat
olivat ja ovat alkoholiveron alentamisesta, ja kysyi myöskin,
mitä edustajat ovat tehneet vammaisten, vanhusten ja omaishoitajien
hyväksi. Tämä kysymys tuli kuin tilauksesta, — olen
siihen jo vastannut, en ole huomannut, onko julkaistu — mutta
oli myöskin sattuma, että alkoholiveron tuotolla,
200 miljoonalla, josta me olemme tehneet esityksen, voitaisiin toteuttaa
se, mitä vammaisjärjestöt ovat esittäneet,
eli vaikeavammaisille henkilökohtainen avustaja, mikä maksaisi 40
miljoonaa. Omaishoitajille esitämme lisäystä 40
miljoonaa ja 4 000 hoitajaa lisää vanhustenhuoltoon,
mikä maksaisi 123 miljoonaa. Nämä maksaisivat
yhteensä 203 miljoonaa eli juuri sen verran, mitä tämä alkoholivero
tuottaa. Ja päivällä totesin myöskin,
että ed. Gustafsson, joka pelkäsi, että Ruotsin
uusi hallitus leikkaa Ruotsin vammaisten etuja, varmasti sitten
tulee tukemaan. Kun hän myöskin totesi, että Suomessa vammaisten
asema on vielä huonompi kuin Ruotsissa, niin on syytä olettaa,
että ainakin ed. Gustafsson tukee tätä meidän
esitystämme, josta on myöskin lakialoite tehty.
Tämä näin aivan lyhyesti, herra puhemies.
Päivi Räsänen /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä eduskuntaryhmäni
jäsenet ovat jo varsin perusteellisesti esitelleet näitä vaihtoehtobudjettiimme
liittyviä lakialoitteita. Kerron vain lyhyesti tästä nimissäni
kulkevasta lakialoitteesta, jossa ehdotetaan, että toimeentulotuesta
annettua lakia muutettaisiin niin, ettei lapsilisää jatkossa
oteta huomioon toimeentulotukea laskettaessa. Jos pohdimme sitä,
millä tavoin lapsiperheiden köyhyyteen voidaan
kaikkein parhaiten vaikuttaa, niin kyllä varmasti juuri
tämä lakialoite tulisi toteuttaa. Erittäin
huolestuttavaa on se kehitys, että lasten köyhyys
on viime vuosina lisääntynyt aivan erityisesti
yksinhuoltajatalouksissa, monilapsisissa perheissä ja pikkulapsiperheissä.
Lapsiperheiden saamat perhepoliittiset tulonsiirrot ovat reaalisesti
laskeneet noin 10 prosenttia vuodesta 90 lähtien, ja pienet
korotukset, joita tulonsiirtoihin, erityisesti lapsilisiin, on tehty, eivät
ole hyödyttäneet näitä kaikkein
köyhimpiä talouksia, sillä toimeentulotuki
on sitä mukaa vähentynyt. Tämän
lakialoitteen, jota ehdotamme, vuosikustannukset olisivat
noin 80 miljoonaa euroa, mikä on mielestäni varsin
tuntuva panostus kaikkein köyhimpiin lapsiperhetalouksiin.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Vielä haluan nostaa näistä meidän
lakialoitteistamme, jotka täällä ovat,
esiin tämän, joka on Kari Kärkkäisen
nimellä, minimiäitiyspäivärahan nostamisen,
josta täällä on paljon puhuttu juuri silloin,
kun me puhumme kaikkein vähäisimmällä rahalla
toimeentulevista ja tärkeätä työtä tekevistä.
Se, millä tavalla me arvostamme äitien kotona
tekemää työtä ja äitiyttä,
on todella meille häpeäksi, koska päiväraha
on niin pieni kuin se on ja työttömyyspäivärahan
alapuolella. Tässä meidän budjetissamme
on esitys siihen, että sitä korotettaisiin ja
sillä lailla annettaisiin arvoa. Se olisi perhepoliittinen
ratkaisu, myönteinen ratkaisu ja erityisesti perheitä ja
lapsiperheitä tukeva ratkaisu.
Sari Essayah /kd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä vaiheessa iltaa varmasti aika
monet lakialoitteet on jo kohtuullisen perusteellisesti käyty
läpi, mutta ihan muutamia lakialoitteita vielä toisin
tässä esille.
Ensinnäkin yksi näistä lakialoitteista — hetkinen,
nyt ei ole tuota numeroa — liittyy lapsilisään,
ensimmäiselle kuukaudelle maksettavaan lapsilisään.
Se on henkilökohtainen aloitteeni, ei ole siis osa vaihtoehtobudjettiamme.
Siitä ihan vain toteaisin lyhyesti sen, että kun
tänä päivänä meillä Suomessa
lapsilisän maksaminen aloitetaan lapsen syntymästä seuraavan
kuukauden aikana ja kuitenkin nimenomaan siinä alkuvaiheessa
nämä kaikki kustannukset ovat suurimmillaan, niin
siinä lakialoitteessa tuon vain esille lyhyesti sen, että aivan
yhtä hyvin meillä voitaisiin aloittaa tämän
lapsilisän maksaminen jo siltä lapsen syntymäkuukaudelta.
Jos ajatellaan, että meillä on erisuuruiset lapsilisät
riippuen siitä, onko lapsi perheen ensimmäinen
vaiko viides tai ehkä vielä myöhemminkin
lapsisarjaan syntynyt, niin tuommoinen keskimääräinen
kustannus sille lapsilisälle yhdeltä kuukaudelta
on noin 110 euroa, ja jos sitten laskemme sen, että meillä vuosittain
syntyy pikkasen reilut 50 000 lasta Suomeen, niin kokonaiskustannus
vuositasolla olisi sellaiset vähän päälle
6 miljoonaa euroa. Se olisi varmasti tarpeen nimenomaan näiden
perheiden taloudellisen tilanteen tukemiseen.
Monissa muissakin puheenvuoroissa on varmasti tuotu esille se,
että meidän budjetissamme halutaan lapsiköyhyyteen
ja lapsiperheitten köyhyyteen puuttua huomattavasti järeämmin
kuin tässä hallituksen esittelemässä sosiaali-
tai köyhyyspaketissa, millä nimellä se
sitten kulkeekin. Nimenomaan perheitten elämäntilanteeseen
helpotusta tuovia asioita olisi meidän jo aikaisempinakin
vuosina esittelemämme mahdollisuus tehdä verotuksessa
lapsen huoltajalle ansiotuloista ylimääräinen
lapsivähennys. Kun se tämän vuoden tasolla
lasketaan, niin sen kustannus olisi noin 160 miljoonaa euroa, ja
tämähän tarkoittaa sitä, että silloin
tämä tuki nimenomaan kohdistuisi ennen kaikkea
sinne pieni- ja keskituloisille perheille. Puolisoista vain jompikumpi
voisi saada tämän vähennyksen verotuksessa,
ja myös yksinhuoltaja saisi tämän saman
edun.
Tämä olisi tällainen verotuksellinen
instrumentti, joka tukisi perheitä. Meillähän
tällä hetkellä Suomessa ei ole käytössä mitään
verotuksellista instrumenttia nimenomaan lapsiperheitten tukemiseen,
vaan lapsiperheitä verotetaan ihan samalla tavalla kuin
yksin elävää, ja olisi korkea aika, että meillä Suomessa
huomioitaisiin se, että olipa sitten mistä tuloluokasta
tahansa, niin meillä perheellisen asema on heikompi kuin
yksineläjän. Aina väitetään,
että tätä asiaa voidaan auttaa sillä,
että korotetaan lapsilisiä, mutta kaikki nämä Stakesin
tutkimukset ovat kumminkin osoittaneet sen, että näin
ei ole tapahtunut, vaan todellakin perheissä, joissa on lapsia,
toimeentulo on aina heikompaa kuin niissä, joissa lapsia
ei ole.
Sitten ihan viimeisenä esittelisin vielä lakialoitteen
83, joka on myöskin tämmöinen uudenlainen
verotuksellinen instrumentti. Tämä kohdistuisi
nimenomaan kehitysyhteistyöhön ja olisi siis tällainen
verovähennysoikeus lahjoituksille, joita tehdään
kehitysapujärjestöille, ja tämä koskisi
niin järjestöjä kuin myöskin
yksityisiä henkilöitä. Meillähän
90-luvulla oli kokeiluluontoisesti tällainen verovähennys
käytössä, yhtenä vuonna muistaakseni,
ja sitä ei sen jälkeen jatkettu, mutta olisi äärimmäisen
tärkeää, että meillä kansalaisia
ja järjestöjä pystyttäisiin
tällä tavoin kannustamaan kantamaan omaa vastuuta
kehitysyhteistyötavoitteen saavuttamisesta. Kehitysyhteistyön
tukeminen, paitsi että se on köyhimpien maitten
auttamista, se on myöskin maailmanlaajuisten uhkien ennaltaehkäisyä,
ja tämä seikka tulisi tänä päivänä nähdä vielä selvemmin kuin
aikaisemmin. On sotia, ympäristökatastrofeja ja
muuta inhimillistä hätää. Kaikki
ne eivät edes kosketa pelkästään
kehitysmaita, vaan niitten vaikutukset ovat usein ihan maailmanlaajuisia.
Niin kuin hyvin usein toistelemme tätä sanaa globalisaatio,
se kertoo siitä, että maailmasta on tullut ikään
kuin yksi kylä, jossa sitten nämä vaikutukset
heijastuvat hyvin helposti toiselle puolelle maailmaa.
Väestön ja varallisuuden kasvu aiheuttaa suuria
ongelmia ympäristön kestokyvylle, ja kehitysyhteistyön
painopistealueina tulisi korostua entistä enemmän
energiahuolto, pienyrittäjyys, terveydenhuolto, perusopetus,
vesihuolto ja kaikkien näitten muittenkin elämän
perusedellytysten turvaaminen, ja ennen kaikkea haluan alleviivata
naisten ja lasten aseman parantamista. Meillä on maailmassa
valtava joukko maita, joissa naiset on jätetty yhteiskunnan
ulkopuolelle ja syrjään muun muassa työmarkkinoilta,
ja on vaikea kuvitella, että näissä maissa
voisi tapahtua suurempaa ansiotason ja bruttokansantuotteen parantamista,
jos puolet väestöstä on kokonaan työmarkkinoitten
ulkopuolella eikä heillä ole pääsyä sinne,
vaikka he haluaisivat.
Suomen kehitysyhteistyöpanos tulee mielestämme
nostaa asteittain takaisin YK:n suosittamaan 0,7 prosenttiin bkt:stä.
Tässäkin salissa lähes kaikkien puolueitten
ja Vanhasen hallituksen allekirjoittama tavoite kehitysyhteistyömäärärahojen
korotuksesta 0,7 prosenttiin vuoteen 2010 on hyvin haasteellinen,
koska tämän vaalikauden 2003—2007 aikana
siitä tavoitteesta on livetty ja summa on saatu korotetuksi
vain 0,40 prosenttiin bkt:stä. Mielestämme meidän
ei tulisi hylätä tätä tavoitetta,
vaan pitäisi pitää kiinni kehitysyhteistyömäärärahojen
nopeammasta korotusaikataulusta. Nyt kun näyttää siltä,
että on jo livetty niin pahasti tältä uralta,
niin se hitain mahdollinen korotusaikataulu, se kasvu-ura, jolla
tavoite saavutetaan, voisi olla vuoteen 2015 mennessä.
Määrällisen korotuksen lisäksi
tarvitaan ehdottomasti parannusta myöskin kehitysyhteistyön
laatuun ja vaikuttavuuteen. Tuolla talousarvioaloitteitten puolella
olemme esimerkiksi omassa vaihtoehtobudjetissamme huomioineet sen,
että kun tällä hetkellä on jo
tämä hallituksen pohjabudjetti jo tipahtanut niin
pahasti tuosta vuoden 2010 tasosta, niin tämä meidän
oma määrärahakorotuksemme seurailee sitä tasoa,
että mikäli edellisenä vuonna olisimme
toteuttaneet kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjetin mukaisen
korotuksen, niin tänä vuonna se meidän esittämämme
korotus riittäisi tähän vuoden 2010 tasossa
pysymiseen.
Tietysti aina silloin kun puhutaan kehitysavun antamisesta,
meidän on pidettävä kiinni vaatimuksista
ihmisoikeuksien kunnioittamisesta näissä valtioissa,
mihin apua annetaan. Kaikessa, ei pelkästään
kehitysyhteistyössä, vaan myöskin kansainvälisessä kauppapolitiikassa,
joka tänä päivänä on
hyvinkin pitkälti kytköksissä myös
tähän kehitysyhteistyöhön, ihmisoikeuksien,
demokratiakehityksen tulee olla aina osa tätä auttamista
ja niitä tulee kaikin tavoin edistää.
Kansalaisjärjestöillä on kehitysyhteistyössä hyvin
tärkeä rooli. Sen tähden valtion tulee
kanavoida merkittävä osuus näistä kehitysyhteistyövaroista
luotettavien suomalaisten järjestöjen hankkeisiin.
Näistä varoista tietenkin osa on hyvä myöskin
kohdistaa siihen kehitystyöhön, mitä Suomessa
tehdään kehityskasvatuksen ja tiedotustyön
kautta. Jos me laajentaisimme tätä tuloverolain
lahjoitusvähennystä koskemaan myös kehitysyhteistyöjärjestöille
tehtyjä lahjoituksia niin yksityisten henkilöitten
kuin järjestöjen puolella, siten kannustettaisiin
kansalaisia mukaan tavoittelemaan tätä haluttua
kehitysyhteistyöosuutta.
Kehitysyhteistyön harkinnanvaraista valtiontukea saavat
kansalaisjärjestöt tulisi lisätä tällaiseen
Verohallituksen ylläpitämään
luetteloon yhdistyksistä, joille tehdyt lahjoitukset voisi
sitten vähentää verotuksessa, elikkä sillä tavoin
me takaisimme sen, että meillä on tietty joukko
näitä yhdistyksiä, jotka on todettu ja
nähty sellaisiksi, että niiden tekemä kehitysyhteistyö on
laadullisesti hyvää. Silloin näitten
yhdistysten kohdalla sitten tämä verovähennysoikeus
olisi mahdollista. Jos tällaista rajausta ei tehtäisi,
sehän voisi johtaa sitten siihen, mitä ikävä kyllä tänä päivänä paljon
on tässä hyväntekeväisyystyössä,
että perustetaan erilaisia vilunkipohjaisia yhdistyksiä,
joihin sitten rahaa ohjaillaan, ja pidetään erilaisia
keräyksiä, ja sitten ne rahat ohjautuvat ties minne,
yleensä näitten yhdistysten perustajien omaan
taskuun. Mutta mikäli meillä olisi tällainen
selkeä lista niistä yhdistyksistä, jotka
olisi hyväksytty lahjoitusten saajien joukkoon, näitten
yhdistysten kohdalta voitaisiin sitten nämä lahjoitukset
hyväksyä verovähennyskelpoisiksi.
Arvoisa puhemies! Tässä pieni joukko näitä kristillisdemokraattien
vaihtoehtobudjetin lakialoitteita. Voi olla, että sieltä vielä jokunen
saattaa keskusteluun tulla.
Keskustelu päättyy.