7) Hallituksen esitys laiksi ajoneuvoverolain muuttamisesta annetun
lain 10 §:n muuttamisesta
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallituksen esitys autoveromuutoksesta eli
siitä, että myöskin pakettiautot tulisivat
tämän päästöverotuksen
piiriin, on siinä mielessä aivan oikean suuntainen,
että tällä tavalla pyritään
vaikuttamaan siihen, että uudet pakettiautot olisivat mahdollisimman
vähäpäästöisiä.
Tämä on myönteinen asia.
Tässä hallituksen esityksessä ei
kumminkaan ole otettu huomioon erityisautoja, erityisesti asuntoautoja.
Tämä tulee merkitsemään sitä,
että asuntoautojen verotus tulee merkittävästi
nousemaan. Jos se tänä päivänä on
127 euroa 75 senttiä vuodessa, tulee se nousemaan 300—485
euroon vuodessa eli moninkertaiseksi. Koska asuntoautot on rakennettu
pakettiautojen rungoille, tässä olisi ollut mahdollista
kyllä käyttää pakettiautojen
päästötietoja, mutta siihen jostain syystä hallitus
ei halunnut lähteä vaan määrittelee
edelleenkin painon mukaan asuntoautojen autoveron. Tämä tulee
tosiaan merkitsemään sitä, että vero
nousee aivan kohtuuttomasti kerralla. Lisäksi myöskin
vanhemmat, niin sanotut raskaammat pakettiautot joutuvat huomattavan
suuren veronkiristyksen kohteeksi. Mutta erityisenä huolena
tässä ovat nämä asuntoautot.
Asuntoautoja käytetään tietenkin pääasiassa
matkailuun ja valtaosaltaan kotimaan matkailuun, mutta niitä käytetään
myöskin melko paljon väliaikaiseen, työaikaiseen
asuntokäyttöön, kun ollaan keikkatöissä.
Herra puhemies! Tämän johdosta esitän
seuraavaa: "Eduskunta toteaa, että asuntoautojen veronmuutos
merkitsee tuntuvaa korotusta mm. keikkatyössä oleville,
jotka käyttävät asuntoautoa työmaa-aikaiseen
majoitukseen, ja siksi edellyttää, että hallitus
selvittää pikaisesti, miten asuntoautojen verotus
saatettaisiin kohtuulliselle tasolle." Eli teen tämän
vastalauseen 2 mukaisen lausumaesityksen.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin asuntoautojen kohdalla veronmuutos
johtaa jopa nelinkertaiseen veroon. Korotusta ei mitenkään
kompensoida niille työntekijöille, jotka työssään
välttämättä asuntoautoa tarvitsevat.
Tällaisia ovat muun muassa komennustyöntekijät
rakennusalalla, metsäalalla, teknologiateollisuudessa jne.
Asuntoautomajoitus on TESin mukainen majoitusmuoto muun muassa rakennusalan
ja teknologiateollisuuden työehtosopimuksessa. Työmaiden
vaihtuvuus ja työkohteiden sijainti etäällä asutuskeskuksista
eivät usein jätä vaihtoehtoja asuntoautoasumiselle,
ja sen takia tämä lausuma on syytä ottaa
vakavasti. Kannatan ed. Kuopan esitystä.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
ja mietintö on oikean suuntainen, kuten ed. Kuoppa totesi,
sikäli, että vero tulee päästöperusteiseksi
myös pakettiautojen osalta. Tässä on
yksi suuri ongelma: se, että hallitus ei edes halua tehdä matkailuautoille
päästöperusteista veroa vaan linjaa veron
sen mukaan, että kokonaismassa ratkaisee. Meillä on
olemassa niitä pakettiautopohjille rakennettuja matkailuautoja
tosiaan. Ja jos sanotaan, että matkailuautoihin tulee massaa
jonkin verran enemmän, niin voisi olla jokin kerroin, jolla
näitä päästöjä vaikka
kerrottaisiin. Se tarkoittaisi myös aina käytännössä,
että pakettiautot ajaisivat tyhjinä, jotta ne
todelliset laboratorio-olosuhteet silloin toteutuisivat.
Mutta, arvoisa puhemies, SDP yritti tuossa ensimmäisessä käsittelyssä pykälävastalauseen
kautta
löytää sitä ratkaisua, että matkailuautojen verotus
pysyisi nykyisellä tasolla, kunnes kehitettäisiin
sellainen malli, jossa todelliset päästöt huomioitaisiin
ja myös matkailuautot tulisivat mukaan siihen päästöperusteiseen
veroon. Hallitus antaa ymmärtää tänä päivänä,
että se on hirmuisen ympäristöystävällinen,
mutta tosiaan edes matkailuautojen osalta ei ole halua löytää ja miettiä sitä mallia.
Siten jälleen eräs ihmisryhmä, matkailuautojen
käyttäjät ja omistajat, jäävät
tässä kohtaa hallituksen jalkoihin todella pahasti
ja tulevat väärin kohdelluiksi.
Täällä on otettu esiin myös
se, että matkailuautoja käytetään
paljon asumistarkoituksessa. Tässä on paljon perusteita,
miksi tähän veromuotoon ja -malliin tulisi
löytää uudenlainen ratkaisu. Tulemme äänestämään
vasemmistoliiton mukana siitä, että hallitukselle
annetaan eväitä etsiä ratkaisu tähän,
ja toivon mukaan hallitus ottaa vastaan nämä lausumat,
joita eduskunta täällä linjaa.
Arvoisa puhemies! On todellinen ongelma, jos asia jää tällaiseksi,
ettei matkailuautoille edes yritetä löytää päästöperusteista
veromallia, vaikka näin uskotellaankin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä itse hallituksen esityshän
on erinomaisen positiivinen. Tällä veron laajentamisella
henkilöautoista pakettiautoihin hiilidioksidipäästöjen mukaan
tehdään yksi ympäristöteko lisää ja
siinä kaikki. Hyvä, että sitä ei
vastusteta.
Mikä koskee näitä asuntoautoja — jospa
ed. Paasio vain olisi tiennyt, minkälaisen lobbauksen kohteena
olimme siihen aikaan, kun minä istuskelin liikennevaliokunnassa
sen vetäjänä. Tämä porukka,
joka omistaa näitä asuntoautoja, on yksi yhteiskunnan
kaikkein aktiivisimmista porukoista. He järjestivät
demonstraatioita eduskuntatalon edessä jnp. Me istuimme
silloin yhteisessä hallituksessa, ja siellä olivat
teikäläiset mukana rivistössä.
Me olimme siellä piparkakkuja syömässä ja
ryystämässä teetä sisäämme.
Sen jälkeen, kun me menimme tuonne valtiovarainministeriön
asianomaiselle osastolle kertomaan tästä suuresta
huolesta, niin siellä semmoinen purskahtelunauru vaan syntyi.
Ja siellä sanottiin, että sitten siitä seuraa
tämä ja sitten seuraa tämä ja
sitten seuraa tämä ja tämä,
ei tule pakettia ollenkaan, ja nyt te puhutte tällä tavalla.
Niin pitää oppositiosta käsin tehdäkin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Varmasti hallituksen esitys on oikean suuntainen,
niin kuin ed. Pulliainen sanoi, kun autoveron periminen hiilidioksidipäästöjen
mukaan laajenee myös pakettiautoihin. Tämä on
oikea linja.
Mutta on hyvä muistuttaa mieleen, että grammamäärä per
kilometri kohden on ollut edelleen liian korkea, josta tämä taittuminen
alkaa. Tänään viimeksi presidentin ympäristöfoorumissa, joka
oli siis Kööpenhaminan kokouksen ympärillä tuossa
aamupäivällä ja aina iltapäivään
saakka, valtiovarainministeriön edustaja hehkutti oikein,
miten on tehty ainutlaatuinen teko. Varmasti ehkä se on
ainutlaatuinen Suomen verotuksen historiassa ja liikenneverotuksen
historiassa tavoitteensa näkökulmasta. Mutta kuitenkin
tilanne on joka tapauksessa niin, että henkilöautoliikenteen
hiilidioksidipäästöt ovat jatkuvasti kasvussa.
Tämä johtuu siitä, että vaikka
vaihdetaan autoja vähempipäästöisiin,
niin käytettyjen autojen kauppa nousi ennen tätä lamavaihetta selkeästi
ja myös tuontiautot edelleenkin lisäävät
näitä hiilidioksidipäästöjä.
Käytettyjen autojen tuonti Saksasta on edelleenkin yllättävän
suuri. Näin ollen kaiken kaikkiaan tämä henkilöautopohjalta
tapahtuva hiilidioksidipäästöjen vähentäminen
on vahvasti kesken, ja edelleen on todettava, että tietysti
suunta on oikea, mutta askeleet ovat olleet kuitenkin lyhyitä.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta tässäkin esityksessä kannattaa
huomioida ongelma: asuntoautojen verotuksen nousu nelinkertaiseksi
on kohtuuton niille, joiden on lähes pakko käyttää asuntoautoa
työnsä takia. Minusta tämä on
se kysymys nyt, josta edustajat Kuoppa ja Yrttiahokin ovat huomauttaneet.
Näyttää nyt siltä, että hallitus
tuputtaa joka paikkaan uusia veronkorotuksia, kun se ensin on antanut
nämä suuret tuloverohelpotukset, jotka sitten
ovat kohdentuneet pääasiassa suurituloisille.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Tiusanen
muun muassa viittasi näihin hiilidioksidipäästöihin
ja siihen, että ne kaikista hyvistä pyrkimyksistä huolimatta
kasvavat. Varmasti meidän tulisi entistä enemmän
yhteiskunnassa etsiä myös ratkaisuja, joilla voimme
tarjota vaihtoehdon yksityisautoilulle. Se on julkisen liikenteen
toimivuuden kehittäminen siten, että siellä,
missä julkisen liikenteen käyttäminen
on mahdollista ja sitä aktiivisesti haluttaisiin käyttää,
sitä voitaisiin käyttää. Mutta
nimenomaan maaseudulla ja pitkillä etäisyyksillä erityyppiset autot
ovat välttämättömyyksiä,
ja silloin me joudumme myös tämän tosiasian
eteen, että autoja tarvitaan.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Sinänsä tämä lakiesitys,
niin kuin täällä on todettu, on myönteinen
ja positiivinen. Mutta kyllä niin on, että asuntoautojen
ja matkailuautojen kohdalla tämä veromuutos on
kohtuuton. Siksi on syytä kannattaa ed. Kuopan tekemää lausumaehdotusta.
Voisi ajatella sillä tavalla, että eduskunta yksimielisesti
tämän lausumaehdotuksen hyväksyy. Tämä on
joka tapauksessa semmoinen epäkohta, joka olisi tullut
selvittää jo aikaisemmin, mutta nyt viimeistään
tietysti tässä tilanteessa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esityshän
jatkaa tuota sinivihreän hallituksen verolinjaa, jossa
halutaan siirtää painopistettä työn
verotuksesta välilliseen verotukseen. Näin meistä jokainen
voi omilla valinnoillaan vaikuttaa siihen, minkä verran
veroa joudumme maksamaan, ja niinhän tässäkin
uudistuksessa on tapahtumassa. Niin kuin valiokunta on todennut, se
pitää tuota autoverotuksen uudistusta onnistuneena
ja oikean suuntaisena ja kannattaa sitä, että nyt
ollaan siirtämässä tai viemässä verotusta
askeleen eteenpäin myös pakettiautoihin. Tiedän, että tämä tulee
aiheuttamaan osittain tietysti muutoksia tämän
hetken verotukseen tiettyjen yrittäjien ja myös
muiden auton käyttäjien keskuudessa.
Mutta ennen muuta näen asian itse niin, että tämä tulee
tulevaisuudessa olemaan aivan oikea teko eli ohjataan kulutusta
ennemminkin siihen, että autot olisivat käyttötarkoitukseensa
nähden oikeanlaisia. Siihen tällä on
varmasti tulevaisuudessa juuri se oikeanlainen vaikutus, jota tällä haetaan. Niin
kuin tässä valiokunta on matkailuautoista todennut,
niin ilmoittamalla Ajoneuvohallintokeskukseen auton väliaikaisesta
poistamisesta liikennekäytöstä matkailuauton
omistaja voi vaikuttaa perusveron vuotuiseen määrään. Niin
kuin täällä on todettu, niin näitä autoja
kuitenkin käytetään aika usein vain osa
vuodesta. Tälläkin keinolla voidaan silloin vaikuttaa
verotuksen määrään. Silloin
kun auto ei ole käytössä, ei päästöjäkään
synny.
Mutta hyvin oleellinen on seuraava askel tässä autoverouudistuksessa,
ja silloin on tarpeellista huomioida se, että pelkästään
hiilidioksidipäästöt eivät ole
meidän riesamme, vaan tätä autoverouudistusta
pitää viedä eteenpäin niin,
että myös muut autojen aiheuttamat päästöt
tulevaisuudessa otetaan huomioon.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Heinonen oli osin oikeassa. Osin hänellä oli
pikkuisen vajaatietoisuutta tästä: hän
sanoi, että omilla valinnoilla pystyy valitsemaan tämän
mukaan ympäristöystävällisempää tai
vähemmän ympäristöystävällisempää.
Se ongelma on juuri siinä, että matkailuautojen
kohdalle hallitus ei edes halua luoda niitä mittauksia,
jolloinka asiakasomistaja kykenisi tekemään niitä valintoja.
Oppositiossa olemme yrittäneet sitä hakea. Me
haluamme tulla siihen samaan ympäristöystävälliseen päästöajatteluun,
mutta hallitus estää omilla toimillaan sen, että edes
pohdittaisiin sen mukaantuomista tänne. Hallitus verottaa
matkailuautoja massan mukaan, ja massaluokittain menevät
suurin piirtein päästöt, mutta se ei
ole yksi yhteen, koska tekniikka kehittyy, moottorivoimat ovat erilaisia.
Sitä kautta kyettäisiin kuitenkin kehittämään
systeemeitä.
Sitten ed. Heinonen totesi, että matkailuautot voivat
olla vain osan vuotta kirjoilla. Niin voivat kaikki muutkin autot
olla. Sitä kautta se rinnasteisuus on virheellinen. Ja
hallintokuluja tulee siinä, kun menet sanomaan, että auto
on nyt seisonnassa, ja hallintokuluja tulee siinä, kun
sanot, että otan auton seisonnasta. Halutessasi vähentää veroja,
kun autot otetaan seisontaan, käytännössä joudut
maksamaan hallintokuluja niin paljon, että voidaan kysyä,
tuleeko vero sittenkään edullisemmaksi vai ollaanko
käytännössä plus miinus nolla -tilanteessa,
mutta auto on vain seisonnassa.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tässä ed. Paasion vastauksessa
tulikin jo pitkälti sama asia. Elikkä kun ilmoitat,
että auto menee seisontaan, maksat siitä, ja kun
ilmoitat, että otat käyttöön
sen, maksat siitä. Se säästö on
hyvin kyseenalainen. Ja jos tämä asuntoauto on
työmaa-asuntona, niin voitko sen ottaa viikoksi pois sieltä,
kun se viikon seisoo siellä työmaalla, ja sitten taas
lähdet esimerkiksi kotipaikkakunnalle? Voitko ottaa sen
viikoksi pois? Kannattaako se ottaa viikoksi pois tai kahdeksi viikoksi?
Tämä ei pelaa tällä tavalla.
Me esitimme, että lähtökohdaksi olisi
otettu pakettiautojen runko, kun pakettiautojen perustalle, rungolle,
rakennetaan nämä matkailuautot, koska niissä on
päästömittaukset tehty, ja sieltä olisi
haettu ne päästöt. Pakettiautothan on
mitattu tyhjinä, eihän kuorma päällä ole
mitattu niitten päästöjä. Nyt
matkailuautoissa olisi voitu tehdä samalla tavalla, mutta
se ei käynyt hallituspuolueille.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustajat Paasio ja Kuoppa toivat esille
hyvän näkökohdan siitä, että jos
auto on seisonnassa, niin todellakin nämä hallinnointikulut
helposti muodostuvat (Ed. Kallis: Tiedätkö, paljonko
ne ovat?) samaksi kuin mitä tulisi säästöä siitä,
mitä seisonta-ajasta saa. — Tietysti se riippuu
seisonta-ajan pituudesta, mutta muun muassa tästä syystä peräkärryn
vetoautoa en ole pannut seisontaan, koska hallintokulujen määrä on
suhteessa siihen säästöön merkittävä (Ed.
Kallis: Kuinka suuri se on?) ja tässä sitten menettää omaa
aikaa ja byrokratiaa. — Tuo auton seisontaan saaminen pitäisi
saada mahdollisimman joustavaksi. (Ed. Kallis: Se on joustava, se
on tosi joustava!)
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Joskus tulee semmoinen piru mieleen, että jos hyväksyisi
tämmöisen ponnen, niin johtaisiko se yhtään
mihinkään. Minä veikkaan, että valtiovarainministeriön
asianomaisen osaston virkamiehet eivät korvaansa lopsauttaisi,
vaikka tämmöinen julkilausuma eduskunnasta tulisi,
niin tiukassa tämä viime kerrallakin oli silloin
vuosikymmenen alussa.
Keskustelu päättyi.