2) Hallituksen esitys laeiksi sairausvakuutuslain ja lääkelain
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on laki
            sairausvakuutuslain ja lääkelain muuttamisesta.
            Viime viikkojen keskustelua niin tässä talossa
            kuin talon ulkopuolellakin seuranneena voi todeta, että tuntuu
            olevan suuremmat paineet talon ulkopuolella kuin konsanaan eduskunnassa tämän
            lain osalta. Kun on kysymys laista, joka koskee 35:tä miljoonaa
            reseptiä, ja noin viisi miljoonaa suomalaista vuosittain
            näitten asioitten kanssa joutuu konkreettisesti elämään
            ja tämän lainsäädännön
            vaikutukset kokemaan, niin se joukko, joka on ollut äänekkäintä,
            on ollut muutama yksittäinen henkilö. Viisi miljoonaa
            ihmistä on ollut aika rauhallisia.
         
         
         Kyse on hallituksen esityksestä, joka tavoittelee vuositasolla
            85 miljoonan euron lääkekustannusten säästöä keskeisimmiltä osiltaan
            viitehintajärjestelmään siirtymisen kautta.
            Viitehinnassa on kysymys siitä, että lääkekorvauksen
            perusta määräytyy halvimman lääkkeen
            mukaan lisättynä riippuen lääkkeen
            hinnasta 1,5 tai 2 eurolla ja toisaalta hintalautakunta määrittelee
            myös enimmäishinnan lääkkeelle,
            joka mahdollistaa tuon korvattavuuden jatkossakin. Ja kolmas, aivan keskeinen
            ja tärkeä asia, johon erityisesti potilasjärjestöt
            kiinnittivät huomiota: jatkossakin lääkärillä on
            oikeus hoidollisilla ja lääketieteellisillä perusteilla
            määrätä tuota halvinta korvausluokkaa
            koskeva lääke, ja tuolloin, kun lääkäri
            on sen lääketieteellisin ja hoidollisin perustein
            määrännyt, potilas saa lääkkeen
            lääkekorvausjärjestelmän piirissä.
         
         
         Historianahan tässä on se, että maassamme siirryttiin
            vuonna 2003 lääkevaihtoon, jossa saman vaikuttavan
            aineen piirissä olevat lääkkeet lääkevaihdon
            piiriin tulivat. Kolme vuotta sitten lääkelakia
            muutettiin siten, että siirryimme niin sanottuun tukkuhintajärjestelmään,
            ja tuolloin tehtiin myös eräs muutos tähän
            lainsäädäntöön, johon
            yksityiskohtaisemmin palaan. Tämä muutos liittyi
            siihen, mitä lääkkeitä vaihtokelpoisten lääkkeitten
            joukkoon kuuluu.
         
         
         Siirrymme siis viitehintajärjestelmään,
            jossa oleellista on se, että lakiehdotuksen mukaiseen geneeriseen
            viitehintajärjestelmään sisällytetään vain
            samaa lääkeainetta saman määrän
            samassa lääkemuodossa sisältävät
            valmisteet, kun saatavilla on vähintään
            yksi rinnakkaisvalmiste. Tämä on se keskeisin
            asia. Lisäksi pakkauskoon tulee olla lähes sama
            kuin muilla ryhmän lääkkeillä. Siinäkin
            tilanteessa, että lääkäri on
            tuon halvemman lääkkeen määrännyt,
            potilaalla on niin halutessaan mahdollisuus valita kalliimpi lääke. Tuolloin
            hän maksaa tuon korvausperustan ja kalliimman lääkkeen
            välisen hinnaneron itse.
         
         
         Tähän lakiesitykseen liittyen sosiaali- ja
            terveysvaliokunnalle antoivat lausuntonsa perustuslakivaliokunta,
            ulkoasiainvaliokunta ja talousvaliokunta. Perustuslakivaliokunta
            lausunnossaan totesi, että sääntelylle,
            jota nyt on esitetty, on painava yhteiskunnallinen peruste. Valiokunta
            kuitenkin problematisoi sitä, että lyhyessä ajassa
            patenttisuojaan tehdään näinkin merkittävä muutos,
            koska patenteilla on niiden haltijoille huomattava taloudellinen
            arvo. Näin sanoi perustuslakivaliokunta.
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta kiinnitti omassa lausunnossaan huomiota
            siihen, että tämä esitys ei ole hyvin
            sopusoinnussa Suomen teollisuus- ja tekijänoikeuskysymyksissä edustaman
            kannan ja linjan kanssa. He esittävät, että tälle
            laille olisi pitänyt tehdä siirtymäaika
            niiltä osin, milloin nämä uudet lääkkeet
            lääkevaihdon piiriin otetaan.
         
         
         Talousvaliokunta kiinnitti huomiota hallituksen innovaatiopoliittisten
            tavoitteiden saavuttamiseen. Valiokunta katsoo, että tämä saattaa
            uhata sitä mielikuvaa ja sitä käsitystä,
            joka Suomen innovaatiopolitiikasta on.
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta on tehnyt kokonaistarkastelun,
            ottanut huomioon niin perustuslakivaliokunnan, ulkoasiainvaliokunnan
            kuin talousvaliokunnankin lausunnot, ja sosiaali- ja terveysvaliokunta
            toteaa, että lääkealan sääntelyssä on
            syytä ottaa sosiaali- ja terveyspoliittisten lähtökohtien
            lisäksi huomioon myös muut asiat.
         
         
         Lääketeollisuuden tulevaisuuden investointien
            kannalta merkityksellinen patentti- ja dokumentaatiosuoja on tämänkin
            lakiesityksen jälkeen Suomessa täysin muun Euroopan
            tasolla. Lääkkeiden kehitystyön kannattavuutta
            turvaava dokumentaatiosuoja on pidennetty kymmeneen tai jopa yhteentoista
            vuoteen. Esimerkiksi rinnakkaislääkkeitä suosivassa
            Yhdysvalloissa vastaava dokumentaatiosuoja-aika on edelleen vain kuusi
            vuotta. Euroopan komissiolla on käynnissä lääkelain
            kilpailun toimivuutta koskeva tutkimus, koska komission mukaan on
            aihetta olettaa, ettei kilpailu lääkesektorilla
            toimi parhaalla mahdollisella tavalla.
         
         
         Lisäksi valiokunta toteaa, ettei hallituksen esityksessä puututa
            markkinoilla oleviin lääkkeisiin kohdistuviin
            voimassa oleviin analogiamenetelmäpatentteihin, vaan ne
            ovat edelleen voimassa koko patentin ja mahdollisen lisäsuojatodistuksen
            viiden vuoden voimassaoloajan. Suomen lääkepatenttilainsäädäntö ei
            kansainvälisessä vertailussa ole mitenkään
            erityisen heikko, eikä analogiamenetelmäpatentin
            suojaamien lääkkeiden rajaamiselle lääkevaihdon
            ulkopuolelle ole patenttilainsäädännöstä johtuvia
            velvoitteita.
         
         
         Toisekseen tähän innovaatio- ja tutkimustoimintaan
            liittyen lakiehdotuksen mahdollisista vaikutuksista tutkivan lääketeollisuuden
            tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannusteisiin Suomessa
            on esitetty erilaisia näkemyksiä. Eri selvitysten
            mukaan tutkimus- ja kehitystoiminnan sijoittumiseen vaikuttavia
            tekijöitä ovat muun muassa korkeasti koulutetun
            työvoiman saatavuus, tarvittavan osaamisalueen tieteentekijät
            ja asiantuntijat, lääketieteen alan mielipidejohtajat,
            luotettavan kliinisen tutkimuksen mahdollistava korkeatasoinen terveydenhuoltojärjestelmä,
            aktiivinen julkinen tutkimus- ja tuotekehitystoiminta sekä historialliset
            ja kulttuuriset tekijät, joita voi pitää Suomessa
            tapahtuvan tutkimustoiminnan etuna. Meillä on kattavat
            terveydenhuollon rekisterit, ja vähäpätöinen
            ei ole vaikutus silläkään, että kansalaisilla
            on tutkimustoimintaan myönteinen ote.
         
         
         Valiokunta pitää edellä todetun perusteella lääkelain
            57 c §:n muotoilua, ehdotettua muutosta, sosiaali- ja terveyspoliittisista
            syistä perusteltuna. Asian käsittelyn yhteydessä esitetyt
            näkemykset lakiehdotuksen negatiivisista vaikutuksista
            Suomen kauppapolitiikkaan ja innovaatiopolitiikan alueella ovat
            jääneet yleiselle tasolle, eikä tällaisista
            vaikutuksista ole aiemman lääkelain sääntelyn
            osalta käytettävissä tutkimus- tai kokemustietoa.
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta esitti omassa lausunnossaan harkittavaksi
            tähän 57 c §:ään liittyen
            siirtymäaikaa. Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että tämä tarkoittaisi
            vuositasolla noin 50:tä miljoonaa euroa lisäkustannuksia,
            ja toisekseen toteamme, että ottaen huomioon, että huomattava osa
            analogiamenetelmäpatenteista umpeutuu jo muutamien lähivuosien
            aikana, ei rajauksen poistamisella ole pitkäaikaisia taloudellisia
            vaikutuksia yritysten toimintaan. Vaikutusten merkitys yrityksille
            pienenee myöhempinä vuosina sitä mukaa
            kuin analogiamenetelmäpatentit umpeutuvat. Siirtämisen
            seurauksena olisi todennäköisesti vain arvioitujen
            sairaanhoitovakuutusten säästöjen menettäminen.
            Tällä perusteella valiokunta puoltaa voimaantulosäännöksen
            hyväksymistä muuttamattomana.
         
         
         Tässä yhteydessä valiokunta, kun
            on käynyt historiaa läpi tässä mietinnössään,
            mitä vuosien varrella on tapahtunut, nosti esiin tämän
            kiistanalaisen 57 c §:n osalta sen, mitä kolme
            vuotta sitten tapahtui. Suora lainaus valiokunnan mietinnöstä:
            "Lääketeollisuusliitto on nyt käsiteltävän esityksen
            yhteydessä perustellut vaatimustaan lääkevaihdon
            rajauksen säilyttämiselle sillä, että lääkkeiden
            tukkuhintojen 5 prosentin alentaminen vuoden 2006 alusta oli kompensaatio
            lääkelain 57 c §:n rajauksen kustannuksista."
            Eli lääketeollisuus, joka on vahvasti kampanjoinut
            sen puolesta, että tämä pykälä säilyisi,
            omassa asiantuntijalausunnossaan ilmoitti pelkistetysti sen, että kysymys
            on muustakin kuin ulkopolitiikasta ja kauppapolitiikasta tai patenttilainsäädännöstä.
            Kyse
            on siitä, että kolme vuotta sitten on jotain tämän
            asian tiimoilta sovittu ja nyt sitten meillä on 57 c §:n
            osalta täällä uusi esitys, jonka totean olevan,
            niin kuin koko tämän lain, yksimielinen. Tästä valiokunnassa
            ei vilkkaankaan keskustelun jälkeen yhtään
            vastalausetta eikä eriävää mielipidettä jätetty.
            Tämän valiokunta jättää siis yksimielisesti
            eduskunnan ison salin käsiteltäväksi.
         
         
       
      
         
         Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
         
         Arvoisa herra puhemies! Kiitän valiokuntaa, valiokunnan
            puheenjohtajaa ja valiokunnan jäseniä, ansiokkaasta
            käsittelystä valiokunnassa tämän
            asian tiimoilta, joka todella on herättänyt paljon
            mielenkiintoa. Meillähän on kaikilla tavoitteena
            tietysti, hallituksella ja varmasti eduskunnallakin, että saisimme
            turvatuksi kansalaisille hyvän lääkehoidon
            kohtuullisin kustannuksin ja että myöskin lääkekustannusten
            nousua pitkälläkin tähtäimellä kykenemme
            hillitsemään. Nimittäin lääkekorvauksethan
            ovat suurin yksittäinen sairausvakuutuksen sairaanhoitomenoihin
            ja sitä kautta sairaanhoitovakuutuksen maksuihin ja valtion
            menoihin vaikuttava etuuslaji, siis se on suurin yksittäinen.
            Lääkekustannusten kasvu, joka on meillä jatkunut
            vuosittain, on jatkanut todellakin kasvuaan myöskin tänä vuonna
            aika reipasta vauhtia, vaikka on tehty erilaisia toimenpiteitä sen
            hillitsemiseksi. Meillä oli tänä vuonna
            tammi—heinäkuussa kasvu viime vuoteen verrattuna
            8,5 prosenttia, ja se on mielestäni kyllä aikamoinen
            ottaen huomioon, että se on paljon meidän tavoitteittemme
            yläpuolella.
         
         
         Tämän viitehintajärjestelmän
            tavoitteena on lisätä kilpailua ja lisätä rinnakkaisvalmisteitten käyttöä,
            lisätä lääkemarkkinoitten toimivuutta. Tässähän
            nyt kaiken kaikkiaan suurin hyötyjä on potilas,
            elikkä siirtyminen edullisempiin rinnakkaisvalmisteisiin
            pienentää lääkkeen ostosta potilaalle
            aiheutuvia kustannuksia, mutta se myöskin vähentää sairausvakuutusmaksun
            korotuspainetta ja hillitsee valtion menojen kasvua.
         
         
         Meillä lääkevaihdon ja vaihtokelpoisten
            lääkkeiden määräytymisen
            nykyisiin periaatteisiinhan tässä ei ehdoteta
            muutoksia, vaan viitehintajärjestelmä täydentää jo
            nyt käytössä olevaa lääkevaihtoa.
            Lääkevaihdon piiriin sisällytetään
            tämän esityksen ja valiokunnan hyväksymän
            muodon mukaan vuoden 2006 lääkelain muutoksella lääkevaihdon
            ulkopuolelle suljetut niin sanotut analogiamenetelmäpatentilla
            suojatut lääkevalmisteet. Julkisuudessahan on
            nyt, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja tuossa totesi, paljon keskusteltu
            tämän viitehintajärjestelmän
            ja lääkevaihdon laajenemisen vaikutuksista ennen
            kaikkea lääkevalmisteiden patenttisuojaan, lääkkeiden
            saatavuuteen ja tutkimusinvestointeihin.
         
         
         Tässä yhteydessä täytyy
            muistaa, että lääkkeiden korvausjärjestelmään
            esitetyillä muutoksilla, näillä muutoksilla,
            joita nyt tähän korvausjärjestelmään
            siis esitetään, ei puututa patentin haltijan patenttilainsäädännön
            takaamaan patenttisuojaan ja siihen perustuvaan yksinmyyntioikeuteen.
            Patenttisuoja sinänsä ei ulota oikeudellisia vaikutuksia
            tai velvoitteita lääkevalmisteen hintaan tai korvattavuuteen.
            Missään Euroopan unionin jäsenvaltiossa
            ei ole käytössä lääkkeiden hinta-
            tai korvausjärjestelmiä, joissa lääkevalmisteen
            patentin voimassaolo olisi perusteena lääkkeen
            hintaa tai korvattavuutta koskevalle erityiskohtelulle taikka joissa
            patenttisuojaa olisi laajennettu kyseisten järjestelmien
            kautta. Mistään maasta ei myöskään
            ole kokemuksia siitä, että ehdotetun viitehintajärjestelmän
            kaltaisilla muutoksilla olisi ollut vaikutuksia lääkkeitten saatavuuteen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ehdotetuilla muutoksilla ei siis ole tarkoitus
            millään tavoin heikentää lääkevalmisteiden
            patenttisuojaa eikä myöskään tutkivan
            lääketeollisuuden kannusteita. Vuodesta 1995 lähtien
            lääkeaineille on voitu myöntää tuotepatentti
            myös Suomessa. Tänä päivänä tehtävän
            tutkimuksen tuloksille on siten mahdollista saada Suomessa kansainvälisesti
            vertailtuna kattava patenttisuoja. On myös huomattava,
            ettei ole näyttöä siitä, että korvausjärjestelmän
            anteliaisuus ja korkeat lääkkeiden hinnat olisivat
            yhteydessä lääketeollisuuden tutkimusinvestointien
            kanssa. Suomessa vuosina 2003—2006 — siis puhun
            nyt siitä ajasta, jolloinka tämä aikaisempi
            tilanne oli voimassa, jolloin siis nyt tässä on
            vaan ollut tämä välitila, jolloin tämä on
            ollut muutettuna, siitä edellisestä ajasta siis — lääkevaihtojärjestelmän
            ei ole osoitettu heikentäneen tutkimusinvestointeja tai
            estäneen lääkkeitten markkinoille tuloa.
         
         
         Kaiken kaikkiaan viitehintajärjestelmän käyttöönotolla
            saavutetaan säästöjä lääkkeitten
            ostajien ja yhteiskunnan kustannuksissa, ja nämä säästöt
            ovat merkittäviä. Tällä tavalla
            voidaan lääkkeitten kustannusnousupainetta hillitä pitkällä tähtäimellä siten,
            että tarpeellinen lääkehoito voidaan
            turvata myös tulevaisuudessa potilaille ja yhteiskunnalle
            kohtuullisin kustannuksin. Siitä on kysymys.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun puheenjohtaja Rehula tuossa esitteli tätä sinänsä ihan
            hyvää mietintöä, hyvää hallituksen
            esitystä, niin hän totesi, että viisi
            miljoonaa suomalaista ovat olleet enemmän hiljaa. Muutama
            aktivisti on ollut liikkeellä, jotka näkyvät
            ehkä noista asiantuntijalistoista. Mutta tässä kohdassa
            tietysti pitää todeta, etteivät ne viisi
            miljoonaa suomalaista aina tiedä, mitä täällä tehdään,
            ja tämäkään hallituksen esitys
            ei ole ihan helppolukuinen. Mutta minä kysyisin arvoisalta
            ministeriltä, kun todetaan, että tämä viitehintajärjestelmä ei
            astu voimaan, jos lääkäri merkitsee lääkemääräykseen,
            että viitehintajärjestelmä ei toimi tässä tapauksessa,
            siihen on lääketieteelliset syyt, niin riittääkö tämän
            asian suorasanainen ilmoittaminen vai käytetäänkö jotakin symbolia
            tässä asiassa.
         
         
       
      
         
         Sosiaali- ja terveysministeri   Liisa  Hyssälä
         
         Arvoisa herra puhemies! Ihan tarkkaan en tiedä sitä reseptuuria,
            käykö ihan tämä entinen meininki.
            Näin uskoisin. Kaiken kaikkiaan se sisältö on
            siinä se tärkeä. Potilas voi aina valita
            sen lääkkeen, myöskin sen kalliimman,
            ja maksaa itse sen erotuksen, joka on korvauksen ja sen lääkkeen
            välillä. Mutta aiemminhan se on ollut ihan "rasti
            ruttuun" -periaatteella. Uskoisin, että tämä menisi
            näin yksinkertaisesti.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Taloustieteilijä John Kenneth Galbraith
            totesi kerran, että politiikassa on hetkiä, jolloin
            on oltava oikeassa ja silti hävittävä.
            Täällä eduskunnassa oppositiokansanedustajille
            tämmöisiä hetkiä tuppaa tulemaan
            vähän turhakin usein. Sitäkin ilahduttavampia
            ovat sitten ne hetket, jolloin tappio muuttuukin ikään
            kuin voitoksi. Kovin usein niitäkään
            nyt ei tietysti esiinny. En ole aivan varma, mistä se johtuu
            tai kertoo, että itselleni on Vanhasen kakkoshallituksen
            aikana tämmöisiä hetkiä alkanut
            esiintyä useammankin kerran. Viimeisin voitto — lainausmerkeissä tai
            ilman — saa sinettinsä nyt, kun eduskunta on hyväksymässä tämän
            sairausvakuutuslain ja lääkelain muutoksen sisällön
            ja kakkoskäsittelyssä sitten koko lain.
         
         
         Tämän lakiesityksen tärkein asia
            on viitehintajärjestelmän synnyttäminen.
            Siitä totean vain, että olin siihen alun perin
            tyytyväinen ja olen tyytyväinen edelleenkin. Valiokunta
            on mietinnössään sanonut siitä olennaisimman
            siltä osin kuin siinä esiintyviin mahdollisiin
            ongelmiin pitää kiinnittää huomiota.
         
         
         Mutta mielenkiintoiseksi tämän asian on ikään kuin
            julkisuudesta tarkastellen tehnyt pykälällisesti
            pieni mutta rahallisesti suuri asia eli tämä lääkelain
            57 c §, josta täällä sekä valiokunnan
            puheenjohtaja että ministeri jo ovat puhuneet. Voisi kai
            sanoa, että siitä näyttää tulleen
            muutamille vähäisille tahoille, kuten Amerikan
            Yhdysvalloille ja parille suomalaiselle ministeriölle,
            elämää suurempi kysymys. Näin
            voi hyvin sanoa, kun tarkastelee sitä lobbauksen määrää ja
            lausuntojen laatua, joka sosiaali- ja terveysvaliokuntaan on viime
            kuukausina tämän asian tiimoilta kohdistettu.
            Eikä aivan tavanomaista ole sekään, että eduskunnan
            ulkoasiainvaliokunta ja talousvaliokunta ryhtyvät hallituksen
            yksimieliselle esitykselle vastakkaista kantaa viljellen opettamaan
            sosiaali- ja terveysvaliokunnalle sitä, miten suomalaista
            lääkekorvausjärjestelmää pitäisi kehittää.
         
         
         Näissä kuvissa, näissä tunnelmissa
            onkin annettava vilpitön tunnustus sekä ministeri
            Hyssälälle että erityisesti sosiaali-
            ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Rehulalle, sanoisinko, junttimaisesta
            alkiolaisesta suoraselkäisyydestä, jolla he ovat
            torjuneet yleisen edun vastaiset lähentymis- ja painostusyritykset
            tässä asiassa. Tämä tapaus osoittaa
            minusta vastaansanomattomasti, että joskus kansan etu vaatii
            rautakangen nielaisemista selkärangaksi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Vuonna 2005 Vanhasen ykköshallitus
            esitti, että niin sanotut analogiamenetelmäpatentilla
            suojatut lääkkeet vedetään pois lääkevaihdon
            piiristä. Tämähän tarkoitti
            sitä, että lääkärin
            määräämiä lääkkeitä tällä erityispatentilla — joka
            on siis Suomessa ollut vuoteen 1995 saakka voimassa tai oikeastaan
            vuoteen 1986 ja sitten jatkettu vuoteen 1995 saakka ja sitten vielä tämän
            nyt voimassa olevan lisäajan — ei enää saisi
            apteekissa vaihtaa halvempiin rinnakkaislääkkeisiin.
            Tälle lakiesitykselle ei silloin löytynyt kestäviä perusteluja.
            Viriteltiin uhkaa, että lääketehtaat
            vetäisivät kyseiset tuotteet pois Suomen markkinoilta.
            Tämä uhka nyt ei ollut tietysti kovin pelottava,
            koska kyseisillä lääkevalmisteilla oli
            olemassa se halvempi korvaava lääke. Väitettiin
            myös, että ulkomaisten lääkeyhtiöiden tutkimus
            Suomessa vaarantuisi, jos lakiesitystä ei hyväksyttäisi.
            Lääketehtaat eivät kuitenkaan tee tutkimusta
            Suomessa Suomea vaan maailmanmarkkinoita varten. Kansainväliset
            yhtiöt tutkivat Suomessa, koska Suomi on lääketutkimukselle
            hyvä maa. Rekisterit ovat erinomaiset, ja kansalaiset suhtautuvat
            lääketieteellisiin kokeisiin, jossa itse ovat
            koekaniineina, myönteisesti.
         
         
         Tämän käsittelyn aikana on paljastunut,
            että todellinen syy, jota epäilin jo silloin,
            mutta jonka vasta nyt Lääketeollisuus ry paljasti,
            tähän silloiseen lakimuutokseen oli se, että sosiaali-
            ja terveysministeri Mönkäre oli luvannut lakimuutoksen
            lääketeollisuudelle korvauksena siitä,
            että lääkkeiden tukkuhintoja alennettiin
            5 prosentilla lääkekorvausmenojen kurissa pitämiseksi,
            kun poliittisista syistä uskallus ei riittänyt
            ylimmän lääkekorvausluokan 100 prosentin
            korvaustason alentamiseen, mitä on tietenkin pidettävä potilaitten
            kannalta erinomaisena asiana. Tämä kompensaatio,
            joka siis näin annettiin, on maksanut nykytietojen mukaan
            valtiolle ja suomalaisille potilaille 50 miljoonaa euroa vuodessa.
         
         
         Arvoisa puhemies! En tietenkään voinut silloin
            hyväksyä tällaista, vaan tein asiasta
            sosiaali- ja terveysvaliokunnassa vastalauseen ja äänestytin
            siitä täällä täysistunnossa.
            Tietysti hävisin, koska hallituspuolueet keskusta ja SDP
            mutta myös oppositiopuolue kokoomus ajoivat asian väkisin
            läpi. Se on merkinnyt kolmessa vuodessa 150 miljoonan lahjoitusta
            amerikkalaiselle ja sveitsiläiselle lääketeollisuudelle.
         
         
         Mutta, kas kummaa, tämä Vanhasen kakkoshallitus
            antoikin alkusyksystä aiemman vastalauseeni mukaisen lääkelain
            muutosesityksen eduskunnalle, jota nyt käsittelemme. Se
            synnytti, kuten täällä on jo ilmi käynyt,
            ennennäkemättömän vastalobbauskampanjan,
            jossa hääri porukkaa USA:n suurlähettilästä myöten.
            Punakaartin marssi lausuu sanoissaan, että "hallitus on
            vankka, kätyrlauma sankka". Tässä kävi
            niin, että minäkin pääsin mukaan
            tähän kätyrlaumaan. Minulle se antoi
            ainutlaatuisen tilaisuuden puolustaa hallituksen hyvää esitystä kokoomuksen
            ja eräiden muidenkin puolueiden edustajien jonkin asteisia
            hyökkäilyjä vastaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! En käy tässä kertaamaan lainmuutosta
            vastustavia kantoja enkä myöskään
            niitä arvioimaan. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö kumoaa
            niistä jokaisen vastaansanomattomasti. Kiinnitän
            huomiota vain yhteen asiaan. Analogiamenetelmäpatenttilääkkeet
            tulivat lääkevaihdon piiriin vuonna 2003, kun
            lääkevaihdosta säädettiin ensimmäisen
            kerran. Silloin esitettiin nämä samat uhkakuvat,
            aivan kuten ministeri Hyssälä täällä jo
            mainitsi, joita nyt on laajalti viljelty. Kolmen vuoden aikana,
            jonka tämä laki ehti olla voimassa ennen edellistä muutosta,
            mikään näistä uhkakuvista ei toteutunut.
         
         
         Miksi ne siis toteutuisivat nyt, kun näiden alkuperäislääkkeiden
            määrä koko ajan vähenee? Olen
            esittänyt tämän saman kysymyksen kaikille
            niille kriitikoille, myöskin asiantuntijana esiintyneille
            kriitikoille, jotka ovat lakiesitystä arvostelleet, enkä ole
            saanut keneltäkään siihen minkään
            näköistä kestävää vastausta.
            Se on tietenkin ymmärrettävää,
            koska sellaista vastausta ei tietenkään voi antaa,
            kun se varsinainen peruste oli tämä kompensaatio.
         
         
         Arvoisa puhemies! Osa hallituksesta on tässä asiassa
            horjunut, mutta esitys näyttää kuitenkin kestävän
            loppuun saakka. Analogiamenetelmäpatenttilääkkeet
            palautetaan takaisin lääkevaihdon piiriin ja samalla
            palautetaan 50 miljoonaa vuodessa lääketeollisuudelta
            suomalaisille. Se riemastuttaa minua, mutta jonkin verran riemastuttaa
            sekin, että niin Suomen keskusta, Suomen sosialidemokraattinen
            puolue kuin kokoomuskin ovat palanneet harharetkeltään
            yhteiseen rintamaan kanssani. On suuri ilo ja kunnia toimia edelläkävijänä kansan
            etujen mukaisessa lainsäädäntötyössä.
         
         
       
      
         
         Risto Autio /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minun on näin aluksi pakko kiittää ed.
            Virtasta mainiosta puheesta. Hän nimittäin palautti
            sosiaali- ja terveysvaliokunnan hallituspuolueen jäsenille näköjään
            ryhdin laittamalla selkäämme rautakangen, kun
            edellistä lakiesitystä käsitellessämme
            ed. Kankaanniemi määritteli meidät löysiksi. Tämä oli
            pakko todeta tähän alkuun.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys n:o 100 ei ole Sata-komitean
            mietiskelyn työtä, vaikka se voisi sitä hyvin
            olla. HE 100/2008 on nimittäin mitä parhainta
            sosiaalipolitiikkaa.
         
         
         Lakiesityksellä pyritään turvaamaan
            suomalaisille hyvä ja mahdollisimman edullinen lääkehoito.
            Esitys tähtää mittaviin säästöihin
            lääkekorvauksissa, jotka ovat suurin yksittäinen
            sairausvakuutuksen sairaanhoitomenoihin ja sairaanhoitovakuutuksen
            maksuihin sekä valtion menoihin vaikuttava etuuslaji. Vuositasolla
            säästöjä arvioidaan kertyvän
            85 miljoonaa, josta kansalaisten osuus olisi 33 miljoonaa. Säästöjen
            lisäksi lakiesitys tähtää terveyden
            edistämiseen, terveydenhuollon tasa-arvoiseen saatavuuteen sekä väestöryhmien
            välisten terveyserojen kaventamiseen. Lakiesitys jatkaa
            johdonmukaisesti lääkevaihdon, rinnakkaislääkkeiden
            ja vapaan kilpailun lisäämistä apteekkialalla
            järjestelmällä, jossa keskenään
            toisiaan vastaavat samaa lääkeainetta sisältävät
            myyntiluvalliset tuotteet määritetään
            tietyn viitehinnan mukaisiksi.
         
         
         Vaikka täällä jo edellä kuvattiin
            viitehintajärjestelmää, korostan paria
            yksityiskohtaa esityksessä. Viitehinta on siis korkein
            hinta, jonka perusteella tiettyyn hintaryhmään
            kuuluvien lääkkeiden korvaukset lasketaan. Jos
            asiakas ei halua hänelle määrättyä halvempaa
            lääkettä eli hän kieltää lääkkeenvaihdon,
            viitehinnan ylittävä osuus jää hänen
            itsensä maksettavaksi. Oikeutetusti on tullut esiin suuri
            huoli psyykepotilaiden mahdollisesta lääkevaihdoksesta
            ja sen seurauksista. Huoli on aito. Mutta on syytä korostaa,
            että viitehintajärjestelmä ei vaaranna
            potilaan oikeutta saada korvausta hänelle sopivan ja turvallisen lääkehoidon
            kustannuksista. Lääkärillä on
            edelleen oikeus kieltää lääkkeen
            vaihto hoidollisin tai lääketieteellisin perustein.
            Mietinnössään valiokunta korostaa lääkäreille
            annettavan koulutuksen ja asiakkaalle jaettavan informaation merkitystä tässä asiassa.
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunnan monet lakiesitykset ovat niin
            sanottuja päivityksiä ja vierivät ohi
            suurempia intohimoja herättämättä.
            Tämä lakiesitys on myös eräänlainen
            päivitys, mutta läpihuutojuttu se ei ole ollut.
            Valiokunta kuuli yli 30:tä asiantuntijaa sekä sai
            lausunnot perustus-, ulkoasiain- ja talousvaliokunnilta. Ulkoasiain-
            ja talousvaliokuntien lausunnot olivat lakiesitystä kohtaan
            kriittisiä, kuten kuulimme jo puheenjohtajan kertovan.
         
         
         Valtaosa asiantuntijatahoista piti lakiesitystä hyvänä,
            mutta suurin vastustus tuli lääketeollisuuden
            edustajilta. Tähän ryhmään voi
            lisätä lääkärit ja
            tutkijat. Kyse oli lääkkeisiin liittyvästä patenttilainsäädännöstä ja
            sen myötä huoli kauppapoliittisista suhteista
            ja lääketeollisuuden tutkimuksen jatkuvuudesta
            Suomessa.
         
         
         Oman keskusteluprosessinsa jälkeen valiokunta otti
            selkeän kannan. Esitetyillä lainmuutoksilla ei
            puututa patentinhaltijan patenttilainsäädännön
            takaamaan patenttisuojaan ja siihen perustuvaan yksinmyyntioikeuteen.
            Patenttisuoja ei ulota oikeudellisia vaikutuksia tai velvoitteita
            lääkevalmisteen hintaan tai korvattavuuteen. Me
            teemme tässä sosiaalipolitiikkaa. Tämä on syytä muistaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toistan tähän loppuun vielä tämän
            erittäin myönteisen tosiasian, että sosiaali-
            ja terveysvaliokunta teki lakiehdotuksesta yksimielisen mietinnön.
         
         
       
      
         
         Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Lääkevaihto eli geneerinen
            substituutiohan astui voimaan Suomessa vuonna 2003. Sillä on
            saavutettu monen kymmenen miljoonan euron säästöt
            lääkekorvauksissa ja myös potilaan maksamassa
            osuudessa. Lääkekustannukset kuitenkin nousevat
            jatkuvasti, kuten ministeri Hyssälä mainitsi.
            Tänä vuonna nousu on ollut jo 8,8 prosenttia viime
            vuoteen verrattuna. 
         
         
         Viitehintajärjestelmään siirtyminen
            on siis erittäin tervetullut uudistus. Viitehinta on lääkkeillä voimassa
            jo 18:ssa Euroopan maassa. Suomessa ehdotetaan niin sanottua geneeristä mallia,
            jossa vaihtokelpoisia ovat vain samaa lääkeainetta
            ja saman määrän sisältävät
            lääkkeet. Niin sanotussa terapeuttisessa viitehintajärjestelmässä taas
            hoidollisesti saman arvoiset lääkkeet niputetaan
            yhteen ja korvaus suoritetaan halvimman lääkkeen
            mukaisesti. Tämä terapeuttinen järjestelmä on
            erittäin monimutkainen, ja olen hyvin iloinen, että ministeri
            Hyssälä on tuonut ainakin aluksi meille hyväksyttäväksi
            tämän geneerisen viitehintajärjestelmän.
         
         
         Geneerinen viitehintajärjestelmä on monessa suhteessa
            turvallinen potilaalle. Lääkärillähän
            on edelleen oikeus, kuten ed. Autio sanoi, kieltää lääke,
            jos se ei ole potilaalle sopiva, siis tämä geneerinen
            lääke, ja merkitä silloin reseptiin,
            että vain alkuperäislääke tai
            määrätty lääke, jonka hän
            on siihen kirjoittanut, on potilaalle hyväksi. Potilasjärjestöt
            epäilivät kovasti tätä asiaa,
            että se ei toteudu, mutta uskon, että lääkärin
            kielto on erittäin hyvä asia, ja kun se lääkäreille
            ja potilaille hyvin selitetään, niin siinä ei
            tule minkäänlaista vaaraa lääkäreille
            eikä potilaille, jotka tulevat käyttämään
            alkuperäisvalmistetta, ja potilas saa sitten kelakorvauksen
            sen mukaisesti kuin sille kalliimmallekin lääkkeelle
            kuuluu.
         
         
         Toinen asia, joka sitten tähän hallituksen
            esitykseen sisältyy, on lääkelain 57
            c §:n muutos. Tämä on jo vaikeampi kysymys,
            koska siinähän rajataan analogiamenetelmäpatentin
            voimassaolo Suomessa. Sehän tuli voimaan vuonna 1987, ja
            sillä todennäköisesti haluttiin suojata
            suomalaista lääketeollisuutta, mutta nyt sitä merkitystä ei
            enää ole. Tuotepatentti, joka siis nyt on se, mitä käytetään,
            tuli voimaan Suomessa myöhään, vasta
            vuonna 1995. Suomessa on nyt toistakymmentä sellaista alkuperäislääkevalmistetta,
            joilla on voimassa oleva analogiamenetelmäpatentti. Se
            häntä näistä patenteista ulottuu
            varsin pitkälle, vuoteen 2020.
         
         
         Kuten mainittu, perustuslakivaliokunta, talousvaliokunta ja
            ulkoasiainvaliokunta olivat kaikki sitä mieltä,
            että analogiapatentin suojan muuttaminen loukkaa yritysten
            immateriaalioikeuksia. Meidän kuulemisessamme taas asiaa
            selitettiin hyvinkin eri tavalla. Kuten ministeri tässä kertoi,
            tässä ei oikeastaan patenttisuojaan puututa ollenkaan,
            mutta Patentti- ja rekisterihallitus ei selkeästi hyväksynyt
            tätä patenttioikeuden muuttamista. Tämän
            vuoksihan talousvaliokunta ehdottikin siirtymäajan antamista.
         
         
         Kuitenkin meidän valiokuntamme piti tärkeämpänä sitä,
            että lääkekäytössä tulee
            säästöjä noin 50 miljoonaa euroa
            vuodessa lisää vielä tämän
            viitehintajärjestelmän lisäksi, jos siis
            tämä patenttiasia muutetaan, eli 57 c §,
            ja sitten me olimme tästä asiasta aivan yksimielisiä.
            Pahin seuraus, jonka ministerikin mainitsi, olisi patenttisuojan
            poistumisesta mahdollisesti se, että lääketutkimus
            jollakin tavalla heikkenisi Suomessa. Mutta Suomessa on niin edulliset
            olosuhteet lääketutkimukseen — olen itsekin
            tehnyt sellaista — ja meillä on hyvin homogeeninen
            kansa tällaisen tutkimuksen tekemiseen, että en
            usko, että lääketutkimus oikeasti heikkenee
            tästä muutoksesta, joka nyt tulee astumaan voimaan
            ensi huhtikuun alussa.
         
         
       
      
         
         Hannakaisa Heikkinen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Sairausvakuutuksesta maksetut lääkekorvausmenot
            ovat kasvaneet voimakkaasti 2000-luvun alussa. Lääkekustannusten
            hallintaan on Suomessa pyritty usein eri keinoin, mutta kustannukset
            ovat jatkaneet nousuaan. Kansainvälisten vertailujen mukaan
            Suomessa sairauden hoidosta potilaalle aiheutuva omavastuu on suurempi kuin
            monissa muissa maissa. Tulevaisuudessa lääkekorvausmenojen
            arvioidaan entisestään kasvavan. Kuluvana vuonna
            lääkekustannusten kasvu on ollut kahdeksan ensimmäisen
            kuukauden aikana jo 8,8 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan
            verrattuna.
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa saimme viime torstaina valmiiksi
            yksimielisen mietinnön koskien paljon keskustelua herättänyttä lääkkeiden
            viitehintajärjestelmää. Viitehintajärjestelmän
            tavoitteena on lääkemarkkinoiden toimivuuden,
            kilpailun sekä rinnakkaisvalmisteiden käytön
            lisääminen. Tarkoituksena on tällä tavoin edistää markkinatalouden
            perusperiaatteisiin kuuluvan hintakilpailun toteutumista tiukasti säännellyllä ja
            vahvasti julkisilla voimavaroilla tuetulla lääkealalla.
         
         
         Viitehintajärjestelmässä lääkevalmisteet
            luokitellaan ryhmiin, joille asetetaan viitehinta, joka koskee kaikkia
            samaan ryhmään kuuluvia lääkevalmisteita.
            Viitehinta tarkoittaa korkeinta hintaa, jonka perusteella sairausvakuutuksesta
            maksettava lääkevalmisteen korvauksen suuruus
            tultaisiin laskemaan. Useissa maissa viitehinta määräytyy
            suoraan edullisimman valmisteen hinnan mukaan, mutta tässä hallituksen
            ehdotuksen mukaisessa mallissa korvauksen perusteena oleva viitehinta
            olisi ryhmän edullisimman valmisteen arvonlisäverollinen
            vähittäishinta lisättynä 1,5 tai
            2 eurolla. Tällä niin sanotulla hintaputkella pystyttäisiin
            lisäämään käytettävissä olevien vaihtoehtoisten
            valmisteiden määrää ja varmistamaan
            viitehintaisten lääkkeiden saatavuus, jotta potilaiden
            asianmukainen lääkehoito voitaisiin taata myös
            lääkkeiden tilapäisten saatavuusongelmien
            aikana. Sosiaali- ja terveysvaliokunta piti erityisen tärkeänä menettelytapojen
            sopimista tilanteisiin, joissa apteekki ei voisi toimittaa potilaalle
            hintaputkeen kuuluvaa valmistetta saatavuusongelmien vuoksi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Sairausvakuutuksen lääkekorvausten
            tarkoituksena on turvata potilaiden tarpeellinen lääkehoito
            kohtuullisin kustannuksin. Suomessa lääkekustannukset
            ovat noin 70 prosenttia sairaanhoitovakuutuksen kuluista. Lääkekustannusten
            korvaukset rahoitetaan sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksulla,
            josta vakuutetut ja valtio vastaavat puoliksi.
         
         
         Lääkekustannukset riippuvat kolmesta tekijästä:
            lääkkeiden käytön määrästä,
            lääkkeiden hinnoista ja lääkevalinnoista.
            Valtaosa avohoidon lääkekustannuksista muodostuu
            lääkärin määräämistä,
            sairausvakuutuksesta korvattavista lääkkeistä.
            Siksi lääkekustannusten määrä ja kehitys
            riippuvat keskeisesti lääkäreiden lääkkeidenmääräämiskäytännöistä.
         
         
         Kuten jo aikaisemmassakin keskustelussa on käynyt ilmi,
            lääkäreiden ja myös potilaiden
            ja asiakkaiden elikkä tavallisten immeisten informoiminen
            tämänkin lääkelain muutoksista
            on myös taloudellisesti merkittävä asia.
         
         
         Toisaalta on tärkeää huomioida, että sairauksien
            tehokas ennaltaehkäisy sekä myös lääkkeettömän
            hoitovaihtoehdon suosiminen alentavat osaltaan lääkehoidon
            kokonaiskustannuksia. Näiden lisäksi tehokkaalla
            ja ennen kaikkea oikea-aikaisella lääkehoidolla
            voidaan vähentää kustannuksia muilla
            sosiaali- ja terveysmenojen sektoreilla. Lääkkeillä terveydenhuollossa
            on keskeinen merkitys, mikä ilmenee lääkehoidolla saavutettuna
            kansalaisten parempana terveytenä, lyhyempinä sairaalahoitojaksoina
            sekä hoitokäytäntöjen ja hoitovaihtoehtojen
            kehittymisenä.
         
         
         Potilaiden lääkekustannukset ovat Suomessa korkeita
            omarahoitusosuuden välttämättömien lääkkeiden
            kustannuksista ollessa merkittävä menoerä kotitalouksille.
            Nykyiset korkeat omavastuuosuudet saattavat muodostaa esteen joidenkin
            potilaiden hoitomyöntyvyydelle ja näin ollen lääkehoidon
            asianmukaiselle toteutumiselle. On tärkeää huolehtia
            siitä, että kaikilla on mahdollisuus saada tarvitsemansa
            lääkehoito siten, että heille maksettavaksi
            tulevan lääkkeen hinta ei muodostaisi estettä sen
            hankkimiselle. Sairausvakuutuksen lääkekorvausmenojen
            nousun hillitsemistä voidaan pitää koko
            yhteiskunnan sekä samanaikaisesti sairaanhoitomaksuja maksavien
            etuna.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan viitehintajärjestelmän
            käyttöönotolla saavutettavat säästöt
            lääkkeitten ostajien ja yhteiskunnan lääkekustannuksissa
            ovat merkittäviä. Vuosittaiseksi kokonaissäästöksi
            arvioidaan noin 85 miljoonaa euroa, josta potilaiden osuus olisi
            noin 33 miljoonaa euroa. Tärkeintä on, että järjestelmän
            myötä potilaalle koituu huomattavia hyötyjä kustannusten
            alenemisen myötä, mikä osaltaan vaikuttaa myönteisesti
            myös terveyden edistämiseen, terveydenhuollon
            tasa-arvoiseen saatavuuteen ja väestöryhmien välisten
            terveyserojen kasvattamiseen. On myös syytä huomioida,
            että kehitystyö ei voi jäädä kuitenkaan
            tähän, sillä hyvän lääkehoidon
            turvaaminen kaikille sitä tarvitseville kohtuullisin kustannuksin
            edellyttää yhä uusien ratkaisujen kehittämistä jatkossakin.
         
         
       
      
         
         Toimi Kankaanniemi /kd:
            		
         
         
          Herra puhemies! Jos Suomessa olisi valtakunnanihmettelijän
            virka, niin nyt olisi hänelle töitä.
            Ehkä tällainen virka olisi syytä perustaa
            ihmettelemään näitä erikoisia
            lainsäädännön luomisen kiemuroita.
         
         
         Meillä on käsittelyssä hallituksen
            esitys sairausvakuutuslain ja lääkelain muuttamisesta,
            ja tästä on mietinnön luonnollisesti
            tehnyt sosiaali- ja terveysvaliokunta, jolle perustuslakivaliokunta,
            ulkoasiainvaliokunta ja talousvaliokunta ovat antaneet lausuntonsa.
            Itse olin talousvaliokunnassa lausuntoa sorvaamassa ja asiantuntijoita kuulemassa.
            Ja kun lukee nuo lausunnot ja sitten tämän mietinnön,
            niin voi todeta, että ne ovat ristissä kuin entisen
            hiihtäjän sukset, mutta mietintö on syntynyt
            yksimielisenä. Se on mielenkiintoista. (Ed. Pulliainen:
            Hiihto jatkuu kuitenkin vaan, yksimielisesti!) — Hiihto
            jatkuu. — Nyt kysynkin, missä on ulkoasiainvaliokunnan
            puheenjohtaja Salolainen, missä talousvaliokunnan puheenjohtaja
            Skinnari, kun heidän johtamiensa valiokuntien lausuntoja
            ajetaan yli mennen tullen ja lausunnot ovat vielä yksimielisiä.
            (Ed. Kuoppa: Hyvä, että järki voittaa!) — Onko
            järki voittanut, sitä olisi mielenkiintoista tutkia,
            jos olisi siihen kykyjä.
         
         
         Myönnän, että vaikka olin kuuntelemassa
            lukuisan joukon asiantuntijoita, epäselväksi jäi, kumpi
            kanta tässä on se, joka on kokonaistaloudellisesti
            Suomen etujen mukainen. Ehkä hieman päädyn
            kuitenkin siihen, että sosiaali- ja terveysvaliokunnan
            kanta voi olla pikkuisen edullisempi mutta ei lähellekään
            niin selkeästi kuin tässä aikaisemmissa
            puheenvuoroissa on annettu ymmärtää.
            Tällä tulee olemaan kielteisiä vaikutuksia
            Suomen tutkimus-, innovaatio- ja ulkomaankaupan kehitykseen, mutta
            tuskin ne vaikutukset ovat ainakaan valtion ja potilaiden kannalta
            niin suuria kuin ovat nämä 85 miljardia tai 50 miljardia,
            jotka summat tässä ovat pyörineet. (Ed.
            Erkki Virtanen: Miksei niitä kolme vuotta sitten tullut?)
         
         
         Oli mielenkiintoista, että kun talousvaliokunnassa
            olivat sosiaali- ja terveysministeriön asiantuntijavirkamiehet
            kuultavana ja samaan aikaan työ- ja elinkeinoministeriön
            virkamiehet kuultavana tästä asiasta, ja kun olen
            pian 22 vuotta tässä talossa ollut eri valiokunnissa,
            niin ensimmäisen kerran olivat ministeriöiden
            virkamiehet niin rajusti eri mieltä kuin olivat tässä asiassa.
            Työ- ja elinkeinoministeriön virkamiehet eivät
            nähneet tässä asiassa mitään
            positiivista — no, ehkä jotakin positiivista jokainen
            näkee — vaan päinvastoin pitivät
            tätä todella vahingollisena Suomelle, siis ei
            vain Lääketeollisuus ja Rinnakkaislääketeollisuus
            ry vaan virkamiehet, joiden pitäisi tässä järjestelmässämme
            kertoa eduskunnan valiokunnalle objektiivinen näkökulmansa
            selkeästi ja johdonmukaisesti mitään
            salaamatta, mitään muuttamatta kaiken kertoen.
            Todellakin tällainen tilanne oli.
         
         
         Ja nyt tietysti, kun ed. Erkki Virtanen otti tästä esityksestä kaiken
            kunnian itselleen, sen suon hänelle — onnittelen — mutta
            annan myös osan kunnioitusta ja kiitosta ministeri Hyssälälle,
            joka on kävellyt sekä ministeri Pekkarisen että ministeri
            Väyrysen yli mennen tullen tässä asiassa, (Ed.
            Pulliainen: Se onkin ollut rytinää!) sillä ymmärrän
            niin, että työ- ja elinkeinoministeriön
            virkamiehet ovat ministeri Pekkarisen alaisia ja he voimallisesti
            arvioivat, että tämä on Suomen innovaatiopolitiikan
            vastainen lakiesitys jos mikä. Ja meille annettiin muutama
            viikko sitten tänne innovaatiopoliittinen selonteko, joka
            on meillä talousvaliokunnassa mietintöä varten
            pöydällä, ja siihen vähän
            viittasin, kun tätä asiaa käsiteltiin myös
            siellä. No, ei siitä sen enempää.
         
         
         Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
            on alivaltiosihteerin, pitkäaikaisen kauppapolitiikan asiantuntijan
            Pekka Huhtaniemen kanssa ollut ulkoasiainvaliokunnassa kuultavana,
            ja arvelenpa, että ulkoasiainvaliokunnan tyrmäävä lausunto
            on syntynyt ministeri Väyrysen ja alivaltiosihteeri Huhtaniemenkin
            ajatusten pohjalta. Tämä on tietysti arvio, koska
            en ole ollut paikalla, mutta saatan kuvitella näin. Ja
            todellakin nyt olisi tietysti todella tärkeätä näinkin isossa,
            merkittävässä asiassa se, että olisi
            ulkoasiainvaliokunnan edustaja täällä kertomassa, miksi
            ulkoasiainvaliokunta päätyi tällaiseen
            ratkaisuun tässä asiassa kuin mitä lausunto
            sisältää.
         
         
         Talousvaliokunnan osalta kuulimme kyllä pitkän
            rivin muitakin asiantuntijoita kuin vain nuo mainitsemani sosiaali-
            ja terveysministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön
            edustajat. Kuulimme ulkoasiainministeriöstä muun
            muassa osastopäällikkö Jorma Korhosta,
            joka on Wto-neuvottelujen vetäjä Suomen puolesta,
            ja tämä asiahan liippaa hyvin läheltä myös
            Wto-neuvotteluja. Lisäksi, niin kuin lausunnosta näkyy,
            lukuisaa joukkoa eri näkökulmista tätä asiaa
            asiantuntijana tarkastellutta asiantuntijaa kuulimme. Ja valiokunta
            yksimielisesti totesi, että esityksessä ei ole
            otettu huomioon hallituksen keskeisimpiä tavoitteita innovaatioiden
            ... — tässä taitaa olla kirjoitusvirhe — keskeisimpiä tavoitteita,
            joita on myös innovaatioiden edistäminen. Tässä pelätään
            sitä, että Suomen asema tunnettuna vetovoimaisena
            tutkimuksen, tuotekehityksen ja innovaatioperustaisen liiketoiminnan
            sijaintipaikkana voi vaarantua. Kerrottiin jopa yksityiskohtaisesti
            joistakin hankkeista, joita on vireillä Suomeen mutta jotka
            on pantu jäihin sen tähden, että tämä esitys
            on käsittelyssä.
         
         
         Onko se pelottelua, onko se väärää arviota, sitä minä en
            pysty arvioimaan eikä kukaan muukaan, emmekä me
            elä kuin yhtä vaihtoehtoa tästä eteenpäin.
            Siksi emme tiedä, kuinka paljon vahinkoa tämä mahdollisesti
            voi aiheuttaa tai kuinka paljon tästä on hyötyä.
            Eikös sen, että tästä on potilaille
            hyötyä, voisi järjestää — viisaammat voivat
            sanoa — myös niin, että potilaille annettaisiin
            lääkkeitä vähän halvemmalla
            ja valtio korvaisi sitten sen tappion, joka mahdollisesti korvautuisi
            sitten suomalaisen innovaatioyhteiskunnan ja sitä kautta
            tulevien lisätyöllisyys- ja verotulojen kautta;
            tätä vaan voi kysyä tällaisena
            sivuhuomautuksena.
         
         
         Herra puhemies! Sekä ulkoasiainvaliokunta että talousvaliokunta
            esittivät, että lääkelain 57 c §:n
            osalta harkittaisiin siirtymäaikaa, jolloin nämä analogiamenetelmäpatenttien
            voimassaoloajat olisivat päättyneet. Olisiko tämä mahdollista,
            sitä minä en pysty sanomaan. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
            on miettinyt tätä asiaa varmasti ja päätynyt
            siihen, että ei ole siirtymäaikaan — niinhän
            puheenjohtaja totesi — perusteita. Ja niin meillä on
            yksimielinen mietintö käsittelyn pohjana, enkä tee
            esitystä, että toisin meneteltäisiin.
         
         
         Mutta, herra puhemies, olen ottanut tässä nyt tällaisen
            valtakunnanihmettelijän viran ikään kuin
            haltuuni, ja tätä vähän ihmettelen,
            antaako tämä eduskunnan työstä hyvän
            kuvan, kun kahden kolmen valiokunnan lausunnot ovat tyrmääviä ja
            mietintövaliokunnan mietintö sitten on päinvastainen.
            Tämä on paikka, jota kannattaa kysellä.
         
         
          Ja myös toivoisin todella, että vielä,
            vaikka ollaan jo näin pitkällä, ministeri
            Pekkarinen tulisi innovaatioasioista vastaavana ministerinä kertomaan,
            mikä on lopulta todellisuudessa työ- ja elinkeinoministeriön
            kanta tähän asiaan. Uskon, että ministeri
            Väyrynen on tuonut kyllä ulkoasiainvaliokunnassa
            selväksi ulkoministeriön ja ulkomaankaupan puolen
            näkemyksen, ja ed. Karvo, jolla on seuraava puheenvuoro,
            voi kertoa, miten ulkoasiainvaliokunta on tämän
            ottanut huomioon, koska hän on ulkoasiainvaliokunnassa
            ollut asiaa käsittelemässä.
         
         
       
      
         
         Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Kankaanniemi puheenvuorossaan otti
            maailmanihmettelijän roolin (Ed. Kankaanniemi: Ei kun valtakunnan!) — valtakunnanihmettelijän
            roolin, ollaan tarkkoja. — Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi
            otti valtakunnanihmettelijän roolin puheenvuorossaan. Hän
            antoi myös sen kuvan ja sanoi yksi yhteen näin,
            että sosiaali- ja terveysvaliokunta on käsitellyt
            mennen tullen ulkoasiainvaliokunnan ja talousvaliokunnan lausunnoissa
            esitettyä kritiikkiä. Voin vakuuttaa, ed. Kankaanniemi,
            teille ja kaikille muillekin, että kun lukee tuon sosiaali-
            ja terveysvaliokunnan mietinnön, siitä tekstistä ja
            faktoista näkyy, miten tarkkaan olemme reagoineet näitten
            lausunnonantajavaliokuntien kommentteihin.
         
         
         Toisekseen voisin kysyä teiltä, ed. Kankaanniemi,
            mitkä ovat ne kohdat, jotka tämän valtakunnanihmettelyn
            jälkeen olisitte tässä laissa muuttanut.
            Toisekseen tässä puhutaan innovaatioista. Se,
            joka on keksinyt tuon innovaation tässä lakiesityksessä lausuntoa
            antaessaan siirtymäaikaan liittyen, on tehnyt sellaisen
            innovaation, joka olisi tarkoittanut käytännössä samaa
            kuin 57 c §:n kokonaan poistaminen.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Rehula jo tavallaan olennaisen totesikin.
            Minusta sillä pohjalla, millä valtakunnanihmettelijä nyt
            oli tässä asiaa käynyt läpi,
            oli erinomaisen hyvä, että valtakunnanihmettelijän
            poissa ollessa sosiaali- ja terveysvaliokunta oli käynyt
            niin tarkkaan läpi nämä asiat ja eritellyt
            niin hyvin asiat, että siitä oli päästy yksimieliseen
            tulokseen, jossa, niin kuin ed. Kankaanniemi jo äsken totesi,
            saattaa olla niin, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
            in corpore on kuitenkin valtakunnan edun kannalta hyvässä asemassa.
            Ja erittäin merkittävänä pidän
            sitä, että professorikansanedustaja Asko-Seljavaara
            katsoi tutkimuksellisesti asian olevan niin, että ilmiselvästi
            tässä ei olla sillä puolellakaan heikoilla.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Valtakunnanihmettelijälle totean
            vain, että se, että ulkoasiainvaliokunnan ja talousvaliokunnan
            puheenjohtajat eivät ole täällä,
            saattaa johtua siitäkin, että heidän
            luettuaan sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön, jossa yksityiskohtaisesti
            kumotaan heidän esittämänsä kaikki
            perustelut, kantti ei kestänyt enää tulla tänne.
         
         
         Toisekseen tämä valtakunnanihmettely on silläkin
            tavalla kummallista, kuten on ollut kaikkien kriitikkojen ihmettely,
            että meillä oli etukäteistietoa, mitä tapahtuu,
            kun tällainen laki säädetään.
            Tämä oli kolme vuotta voimassa. Samat uhat esitettiin
            ennen sitä, ja yksikään niistä ei
            toteutunut. Ed. Kankaanniemi, miksi ne alkaisivat toteutua nyt?
            Vastatkaa tähän!
         
         
         Lopuksi: Kyllä minustakin tämä on
            tietenkin ollut erittäin mielenkiintoinen prosessi. Melkein samat
            sosiaali- ja terveysministeriön virkamiehet, jotka kolme
            vuotta sitten tiukasti puolustivat tälle vastakkaista lakiesitystä,
            nyt tiukasti puolustivat aikaisemmalle vastakkaista lakiesitystä. Tämmöistä se
            politiikka on, ja siihen virkamiehetkin näköjään
            joutuvat tyytymään, vaikka se välillä vähän
            hankalaa olisikin.
         
         
       
      
         
         Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi piti erinomaisen puheenvuoron
            siltä kannalta, mitä talousvaliokunta ja UaV tästä asiasta lausuivat.
            Mutta täytyy ottaa huomioon, että analogiamenetelmäpatenttihan
            on ollut suurimmassa osassa lääkkeitä voimassa
            jo yli 20 vuotta. Yleensähän patentit ovat voimassa
            noin 10 vuotta. Vuodesta 1995 lähtienhän lääkkeillä on
            sitten ollut tämä tuotepatentti, joten patenttisuojahan Suomessa
            edelleenkin säilyy. Nyt vain heikennetään
            todellakin niiden lääkkeiden asemaa, jotka on
            jo vuodesta 1987 ja vähän sen jälkeen
            patentoitu. Toivottavasti tämä ei todella vaikuta
            Suomen innovaatioiden myyntiin ulkomailla. Uskoisin, että tämä ei
            ole sellainen asia.
         
         
       
      
         
         Hannakaisa Heikkinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kyllä se vaan erikoiselta tälleen
            vielä uutena kansanedustajana kuulostaa, kuinka tällainen
            kokeneempi valtakunnanihmettelijän roolin ottava kansanedustaja voi
            edellisen hallituksen esityksen kohdalla tosiaan meitä sosiaali-
            ja terveysvaliokunnan jäseniä löysiksi
            nimitellä — noin suoraan nimeltä mainiten — ja
            niin vahvasti sitten tämän lapsilisän
            liian pienestä korotuksesta todellakin meille syyt antaen.
            Kun nyt ääni kääntyy, toinen
            lakiesitys on, niin tuntuu, ettei sivulauseeseenkaan mahdu puhetta
            siitä, mikä on tavallisen ihmisen, pienen ihmisen, ääni.
            Onko tämä koko kristillisdemokraattien ryhmän
            mielipide vai ed. Kankaanniemen oma mielipide?
         
         
         Jos valtakunnanihmettelijän roolissa saa sitten samaan
            hengenvetoon ehdottaa, että valtio korvaisi suoraan potilaalle
            ja asiakkaalle kenties osan lääkkeitten hinnasta,
            niin kyllä näinkin maalaisjärjellä varustetun
            immeisen päässä selviää se,
            mitä tästä seuraisi. Hyvänen
            aika, sehän olisi suora tilinavaus lääketeollisuudelle
            nostaa hintoja niin paljon kuin haluaa. Kannattaa kuitenkin vähän
            miettiä, missä vaiheessa sen takin kääntää.
            Tämä oli niin lyhyt aika, että ainakin toisen
            kansanedustajan poliittinen muisti säilyy. Äsken
            oltiin niin pienen ihmisen asialla, ja nyt olikin sitten aivan toinen ääni
            kellossa.
         
         
       
      
         
         Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! Lapsilisäasia nyt tähän ei
            liity millään lailla. Olen edelleen sitä mieltä, että lapsilisät
            pitäisi sitoa indeksiin välittömästi. Jos
            keskusta on eri mieltä, niin olkoon. Mutta totean vaan,
            että talousvaliokunnassa varapuheenjohtaja Rantakangas
            sekä edustajat Andersson, Jaskari, Kalmari, Laxell, Matikainen-Kallström, Orpo,
            Wideroos ja Seurujärvi olivat kanssani samaa mieltä siitä,
            että tällä esityksellä on kauppapoliittisia
            ja innovaatiopoliittisia vaikutuksia, joita — niin kuin
            lausuntoon on kirjoitettu — ei ole kattavasti selvitetty,
            vaan hallituksen esitys on puutteellisesti valmisteltu. Täällä sanotaan, että esityksen
            valmisteluprosessin osalta esille tulleisiin puutteisiin ja esityksen
            vajavaiseen vaikutusten arviointiin kiinnitetään
            erityistä huomiota. Eli minä halusin tuoda sen
            näkökulman, mikä nousi talousvaliokunnassa
            tämän asian osalta esille, ja mielestäni
            tein siinä aivan oikein. Eri asia on se, että itsekin
            totesin, etten minä tätä hylättäväksi
            esitä, koska tämä saattaa olla kuitenkin
            hieman parempi kuin se toinen vaihtoehto.
         
         
       
      
         
         Ulla Karvo /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ensinnäkin voisi todeta tässä ed.
            Kankaanniemelle, että en ole ulkoasiainvaliokunnan jäsen,
            mutta olen kyllä perustuslakivaliokunnan jäsen.
            Siten voisi todeta, että perustuslakivaliokunnassa on todettu,
            että esityksessä ehdotetulle sääntelylle on
            painava yhteiskunnallinen peruste eikä se ole kohtuuton
            tavoitteeseensa nähden. Ehdotus ei myöskään
            ole valtiosääntöoikeudellisesti ongelmallinen.
         
         
         Huolta sen sijaan aiheuttaa, niin kuin tässä on noussut
            esille, että patenttisuojaan tehdään
            merkittäviä muutoksia lyhyen ajan sisällä.
            Tämä siksi, että patenteilla on usein
            huomattava taloudellinen arvo. Tällainen lakien säätely
            ei ole suotavaa, ja jonkinlainen siirtymäaikasäännös
            olisi saattanut olla paikallaan.
         
         
         Paljon on ollut puhetta myös ja todettu, että ongelmia
            saattaa aiheutua Suomen kauppasuhteille, ja näitä onkin
            jo ennakoitu mediassa. Vaikutukset voivat olla laajoja myös
            lääketeollisuuden ulkopuolisiin kauppasuhteisiin
            ulottuvina.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lääkekustannusten nousu on
            joka tapauksessa saatava kuriin, ja siten tämä painava
            yhteiskunnallinen peruste kuitenkin puoltaa esityksen hyväksymistä.
         
         
       
      
         
         Juha Rehula /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Muutama kommentti korokkeelta, kun
            tiedän, että 2 minuuttia ei riitä.
         
         
         Ed. Karvo perustuslakivaliokunnan jäsenenä kommentoi
            kohtaa, johon haluan muutaman sanan sanoa. Se liittyy osana tämän
            lakiesityksen prosessiin ja kaiken kaikkiaan eduskunnan perustuslakivaliokunnan
            rooliin ylipäätänsä lausunnonantajana,
            ja siinä minusta pitää pystyä asettamaan
            ja rohjeta asettaa seuraava kysymys. Tässä käytetään
            esimerkkinä tätä lääkelain
            ja sairausvakuutuslain muuttamista. Minua saa korjata, jos olen
            väärässä. Mutta väittämäni
            on, että kun joku laki lähetetään
            perustuslakivaliokuntaan, se lähetetään
            sinne sen vuoksi, että perustuslakivaliokunta käy
            sääntelyn osalta kyseisen lain läpi.
         
         
         Tämä ei ole ensimmäinen kerta tällä vaalikaudella,
            kun perustuslakivaliokunta ottaa toisenlaisen roolin, ottaa toisenlaisen
            roolin ottamalla kantaa. Suora lainaus: "Oikeasuhtaisuuden kannalta
            ei kuitenkaan ole aivan ongelmatonta, jos lyhyessä ajassa
            patenttisuojaan tehdään näinkin merkittäviä muutoksia,
            koska patenteilla on niiden haltijoille usein huomattava taloudellinen
            arvo."
         
         
         Ensinnäkin väitän, että patenttisuojaan
            ei tehdä muutoksia, mutta minusta oleellisempaa on se,
            että perustuslakivaliokunnan statuksella, jonka itse katson
            olevan todella korkea, lähdetään arvioimaan
            ikään kuin lainsäädäntötuomioistuimen
            näkökulmasta, ollaanko lakia noudattamassa niin
            kuin pitäisi olla. Eli oma käsitykseni perustuslakivaliokunnan
            roolista on, että sen pitäisi keskittyä sääntelyyn.
            Olen törmännyt varsinkin näissä herkissä asioissa
            aikaisemminkin siihen, että perustuslakivaliokunta omalla
            statuksellaan ottaa tämän tyyppisiä kantoja.
            Onko tämä oikein vai väärin?
            Minun mielestäni on väärin, että näitä kantoja
            otetaan. Mutta tämä on isomman keskustelun paikka,
            mikä on perustuslakivaliokunnan rooli maassa, jossa ei
            esimerkiksi perustuslakituomioistuinta ole.
         
         
         Toinen asia tähän prosessiin liittyen. Siinä vaiheessa,
            kun puhemiesneuvosto teki päätöksen lähettää tämän
            sairausvakuutuslain ja lääkelain muutoksen lausunnolle
            talousvaliokuntaan ja ulkoasiainvaliokuntaan, on myönnettävä,
            että minua hymyilytti. Minua hymyilytti se, että lienee
            Suomen historian ensimmäinen kerta, kun ulkoasiainvaliokunta
            käsittelee sairausvakuutuslain muutosta. Sillä,
            että minua hymyilytti, ei ole mitään
            tekemistä niitten väittämien kanssa,
            mitä esimerkiksi ed. Kankaanniemi täällä puheenvuorossaan
            väitti: että sosiaali- ja terveysvaliokunta on
            mennen tullen kintaalla viitannut sille, mitä nämä lausunnonantajavaliokunnat
            ovat tästä asiasta sanoneet.
         
         
         Toistan aiemmin sanomaani: kun sosiaali- ja terveysvaliokunnan
            mietinnön lukee, sieltä saa hyvin seikkaperäiset
            ja yksityiskohtaiset vastaukset näihin esitettyihin väittämiin.
            Mikä on absoluuttinen totuus, sen me näemme tulevaisuudessa.
            Me olemme olleet arviointitehtävän edessä.
            Mutta toisekseen esimerkiksi patenttisuojaan liittyen kertokaa minulle,
            ed. Karvo, kun te olette perustuslakivaliokunnassa ottanut kantaa
            tähän immateriaalioikeuteen, kertokaa minulle,
            ed. Kankaanniemi, te olette talousvaliokunnassa ottanut kantaa tähän
            immateriaalioikeuteen ja patenttilainsäädäntöön,
            missä on se kohta tässä laissa, missä tämä laki
            heikentää patenttisuojaa, missä on se
            kohta. (Ed. Kankaanniemi: Täytyy kysyä työ-
            ja elinkeinoministeriöstä!) Eli näitä huidellaan
            mennen tullen ja takaisinpäin, aivan niin kuin ed. Kankaanniemi
            täällä sanoi.
         
         
         Me olemme myös kuunnelleet eri asiantuntijoita, eri
            ministeriöitä, ja ne lausunnot ovat ihan yhtä relevantteja
            kuin jotkut toisetkin lausunnot. Yksi osa tätä prosessia
            on ollut se, että tässä on näin
            kova ministeriöitten välinen kädenvääntö, joka
            on tullut ilmi muun muassa siinä, että työ-
            ja elinkeinoministeriö ja ulkoasiainministeriö ovat voimakkaasti
            kritisoineet tämän lain valmistelua.
         
         
         Voi olla, että täällä lain
            valmistelun osalta on joitakin puutteita, mutta toisaalta nämä faktat kertovat
            siitä, miten tämä prosessi on mennyt. Jos
            lukee lakiesityksen, näkee, että lausuntoja on pyydetty
            jne., se on normaalia lainsäädäntöä, normaalia
            lainsäädäntötyötä.
            Mikä on nopea tai mikä on hidas valmisteluprosessi,
            siitä voidaan olla kahta mieltä. Tai toinen asia — hieman
            tuossa ed. Kankaanniemen valtakunnanihmettelijän roolissa — aina
            politiikassa päästään sanomaan, että päätöksentekijällä ei
            ole ollut riittävästi tietoja päätöksiä tehdessään.
            Sen pääsee sanomaan aina, koska absoluuttista
            totuutta harvoin on.
         
         
         Meillä on kysymys viitehintajärjestelmään siirtymisestä lääkekorvauksien
            osalta, tavoitteena 85 miljoonan euron vuositason säästöt
            tai kustannusten alentaminen, jolla on suora vaikutus siihen, minkä hintaisia
            lääkkeitä tässä maassa saa.
         
         
         Tämän käsittelyn yhteydessä olen
            kuullut taas kerran, voi sanoa, että on tarve lääkekorvausjärjestelmän
            kokonaisuudistukselle. Oma kokemukseni näistä asioista
            on kohta 12 vuoden mittainen, ja tämän vaatimuksen
            olen kuullut joka kerta, kun lääkekorvausjärjestelmään
            on muutoksia tehty. Sama oli vuonna 2003 kuin 2005 kuin nyt 2008.
            Tällaiselle tarpeelle varmastikin on ihan perusteensa.
            Mutta hallitus on esityksensä tehnyt, ja uskallan sanoa,
            että huolellisen eduskunnassa tapahtuneen valmistelun jälkeen olemme
            nyt tässä tilanteessa, että meillä yksimielinen
            mietintö täysistunnossa käsiteltävänä on. Kyllä kai
            sillekin nyt joku arvo pitää antaa, sikäli kuin
            ylipäätänsä omalle työllemme
            arvoa annamme. Se, kun täällä sanotaan,
            että mennen tullen, on kyllä osoitus siitä,
            miten arvostamme omaa työtämme ja arvostamme toinen
            toistemme työtä, semminkin jos vaivaudutaan tekemään
            sen verran itse kunkin kohdalla töitä, että luetaan, mitä mietintöön
            on kirjoitettu.
         
         
       
      
         
         Ulla Karvo /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! En katso, että perustuslakivaliokunta
            olisi ylittänyt toimenkuvansa asiaa käsitellessään.
            Toisekseen voisin todeta, että perustuslakivaliokunnan
            tehtävä on seurata, että tuleva säätely
            tai valmistelussa oleva säätely olisi pitkäjänteistä ja
            ennakoitavissa, jotta kansalaisilla olisi tiedossa myös,
            mitä on mahdollisesti tulossa. Ei voida syyttää siitä,
            jos puututaan asiaan, että liian lyhyessä ajassa
            ryhdytään toimeenpanemaan uutta lakia, että siihen
            ei voisi puuttua silloin, kun on kysymys ylipäätään
            lainsäätämisjärjestelmän
            tehokkuudesta.
         
         
       
      
         
         Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! Arvostan kyllä ed. Rehulaa valiokunnan
            puheenjohtajana ja kaikkia sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäseniä.
            He tekevät huolellista työtä. Mutta kyllä mielestäni
            on myös oikein tässä salissa nostaa esille
            ne kysymykset, jotka nousevat muissa valiokunnissa. Talousvaliokunta
            esimerkiksi lähti asiaa määrätietoisesti
            katsomaan oman toimialansa näkökulmasta. Ja se
            on juuri se eduskunnan työskentelytapa, että lähetetään
            siihen valiokuntaan, jolla on oma näkökulma tähän
            asiaan. Onko tällä patenttisuojaan vaikutusta
            tai ei, onko tällä vaikutusta ulkomaankauppaan
            taikka immateriaalioikeuksiin tai tutkimukseen, kehitystoimintaan
            Suomessa, se on arviokysymys, eikä se tarkoita, että nostaa
            ne esille, että ei arvostettaisi jonkun työtä, päinvastoin.
            Monipuolinen käsittely on eduskunnan etu, kansan etu. Totean
            vielä, että kun tässä on potilaidenkin
            etu, niin tämä on syytä viedä näin
            eteenpäin ja päätökseen, mutta
            kyllä tässä on myös näkökulmia,
            joita pitää nostaa kriittisesti esille, ja sen
            halusin tehdä.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihan sen verran vaan, että ed. Kankaanniemellä on
            mielestäni täysi oikeus puolustaa talousvaliokuntamme
            päätöstä.
         
         
       
      
         
         Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Sellaista kuvaa en halua missään
            tapauksessa jättää, ettei saisi keskustelussa ottaa
            kriittisiä arvioita esiin, totta kai, sen takiahan näitä lausuntoja
            pyydetään ja eri näkökulmia esiin
            nostetaan. Mutta joku arvo pitää antaa kyllä sitten
            sillekin, jos ja kun, niin kuin tässä tilanteessa,
            on pystytty kritiikkiin vastaamaan semminkin, kun olemme tilanteessa,
            että tämä on arvio. Me emme yhtä totuutta,
            absoluuttista totuutta, tiedä, sen näyttää aika,
            ja nyt tarkoitan niin immateriaalioikeuksia kuin kauppapolitiikkaa.
         
         
         Ed. Karvolle, arvoisa puhemies: Kysyin ääneen,
            mikä on perustuslakivaliokunnan rooli ylipäätänsä ja
            korostin sitä puheenvuorossani. Minulla on vara tässä asiassa
            olla väärässä, kun se perustellusti
            kerrotaan, että perustuslakivaliokunta voi mennä muullekin
            tontille kuin puhtaasti sääntelyn arviointiin.
            Nimittäin tämä tie on aika vaarallinen
            silloin, kun se sisältää poliittista harkintaa.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Se tie, mihin ed. Rehula juuri äsken
            viittasi, johtaa pahimmillaan siihen, mihin USA:ssa on jouduttu esimerkiksi
            aborttikysymysten osalta, eli perustuslain tulkinnoilla aletaan
            tehdä puhtaasti politiikkaa. Tässä perustuslakivaliokunta
            kulkee jo kuilun reunalla. Nimittäin asia on niin, että tämä laki
            ei käsittele patenttisuojaa. Tämä laki
            käsittelee lääkekorvausjärjestelmää.
         
         
         Suomessa patenttisuojaa on viimeksi muutettu vuonna 1986. Pieniä muutoksia,
            viilauksia, on toki tehty sen jälkeenkin, mutta varsinainen
            iso muutos tehtiin vuonna 1986, jolloin viitehintajärjestelmä lopetettiin.
            Kuitenkin sille annettiin vielä yhdeksän vuoden
            jatkoaika ja sitten vielä lisäjatkoaika siitäkin.
            Vuoden 1995 jälkeen Suomessa ei ole annettu yhtään
            lääkepatenttia, joka sallisi kyseisen patentin
            voimassa ollessa niitä lääkkeitä tuoda
            lääkevaihdon piiriin, eli siitä lähtien on
            myönnetty vain tuotepatentteja, kuten kaikkialla muuallakin
            Euroopassa. Kysymys on siitä, että vuonna 1986
            tehdyn lain seurauksena syntyneen, tällä hetkellä ehkä noin
            12—13 lääkkeen kohtalo on joutunut erityisen
            huomion kohteeksi.
         
         
         Vieläkään en ole saanut, en ed. Kankaanniemeltä enkä keneltäkään
            muultakaan täällä, vastausta siihen kysymykseen — että kun
            tämä laki oli jo voimassa kolme vuotta ja kun
            sitä säädettiin silloin, siis lääkevaihtoa,
            niin esitettiin nämä samat uhat kuin nytkin, ja
            meillä on kolmen vuoden kokemus siitä, että yksikään
            niistä uhista ei toteutunut — käsittelikö talousvaliokunta
            tätä näkemystä, (Ed. Asko-Seljavaara:
            No ne estettiin, eiväthän ne toimineet!) sitä että nämä uhat eivät
            toteutuneet. Siis meillähän on sillä tavalla onnellinen
            tilaisuus, kun me joudumme miettimään, mitä tämä laki
            nyt tarkoittaa, että kerrankin meillä on laki,
            josta meillä on jo ennestään kokemusta.
            Tämä on se peruskysymys.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Lakiehdotus on varsin hyvä. Se aivan
            oikealla tavalla hallitusohjelman mukaisesti tulee varmasti hillitsemään
            lääkekustannusten kasvua Suomessa. Tämä on
            varmasti yhteisesti hyväksyttävä ja kannatettava
            asia. Mielenkiinnolla, vaikka en itse näissä kyseisissä valiokunnissa
            olekaan, olen tämän asian etenemistä seurannut,
            erityisellä mielenkiinnolla sitä, miten tässä on
            esille otettu nyt esimerkiksi nämä kansainväliset
            lääkevalmistajat, ja myös sitä uhkaa,
            mitä tapahtuu mahdollisesti kauppapoliittisesti ja kauppaoikeudellisesti;
            nämä ovat nousseet esille muun muassa ulkoasiainvaliokunnan
            mietinnössä, jonka he ovat tähän
            asiaan antaneet.
         
         
         Tietenkin voi miettiä sitä, kun sosiaali-
            ja terveysvaliokunnan lausunnossa todetaan, että ottaen
            huomioon, että huomattava osa analogiamenetelmäpatenteista
            umpeutuu jo muutamien lähivuosien aikana, ei rajauksen
            poistamisella ole pitkäaikaisia taloudellisia vaikutuksia
            yritysten toimintaan. Toki voi kysyä, miksi tällainen
            muutos sitten täytyy tehdä eikä sallia
            tätä siirtymäaikaa, jota on tälle
            asialle myös esitetty. On tärkeää tietysti
            miettiä silloin sitä, mikä signaali annetaan
            yrityksille, ennen muuta innovaatiopolitiikalle, mutta myös
            patenttisuojalle tällä nyt tehtävällä ratkaisulla.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.