5) Hallituksen esitys laeiksi autoverolain, arvonlisäverolain
         ja ajoneuvolain 60 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Pidän tärkeänä,
            että autoilun verotusta uudistetaan edelleen. Maassamme
            aiheutuu nimittäin vuosittain lukuisia jopa kuolemia, joiden
            ainakin osatekijänä ovat ilmansaasteet ja erityisesti
            typen oksidit ja pienhiukkaset. Myös astmaoireet ovat yleistyneet,
            ja myös tästä varsin merkittävä osa johtuu
            juuri liikenteen aiheuttamista päästöistä. Itse
            asiassa tässä on yksi sellainen tulevaisuuden painopiste,
            mikä pitää huomioida paremmin autoilun
            verotusta uudistettaessa.
         
         
         Aiemmin tässä salissa hyväksytty
            autoverouudistus on merkittävä ja siirsi verotuksemme
            autoilun osalta maailman kärkipäähän
            ennen muuta tämän ympäristöystävällisyyden
            näkökulmasta. Mutta on toki muistettava sekin,
            että se suosii myös tällä hetkellä ilman
            hiukkassuodattimia olevia dieselautoja, vaikka nimenomaan tiedämme
            varsin hyvin, että typen oksidien ja pienhiukkasten vaarallisuus
            on erittäin suuri näissä kuolemantapauksissa,
            ja nämä dieselautot ovat tässä erittäin
            merkittävässä roolissa. Dieseleiden typpioksidipäästöt
            ovat jopa nelin—viisinkertaiset verrattuna vastaaviin bensiinimoottoreihin.
            Juuri typen oksidit pilaavat esimerkiksi hengitysilmaamme ja happamoittavat
            ympäristömme. Koska bensiinimoottorit kuluttavat
            polttoainetta enemmän ja myös aiheuttavat näin
            suurempia hiilidioksidipäästöjä verrattuna
            dieseleihin, niin pelkkään hiilidioksidimäärään
            perustuva verotus suosii nimenomaan näitä autoja,
            ja näin ollen dieselautojen myyntiluvut ovatkin kasvaneet merkittävästi.
            On toki rehellisyyden nimissä todettava sekin, että tämän
            päivän dieselautot ovat parempia kuin vanhat dieselit.
         
         
         Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä,
            ettenkö pitäisi autoverotuksen uudistusta hyvänä ja
            oikeana ratkaisuna. Se on sitä ennen muuta ja merkittävä myös
            maailmanlaajuisesti, mutta on mielestäni tulevaisuudessa
            pohdittava enemmänkin autoilun verotuksen jatkotyöstämisen
            tarpeellisuutta. On kuitenkin kiistaton tosiasia, että vuoden
            alussa voimaan tulleella henkilöautojen verotuksen uudistuksella
            maamme siirtyi jo sen ympäristöpainotuksen myötä autoverotuksen
            takapajulasta Euroopan eturiviin.
         
         
         Tänään käsittelyssä oleva
            esitys jatkaakin tätä autoilun verotuksen uudistamista.
            Nyt hallituksen esitys kohdistuu pakettiautojen autoverojärjestelmään.
            Esityksen lähtökohtana on se, että tämän
            lain myötä myös pakettiautojen verotus
            uudistuu päästöperusteiseksi, mutta edelleen
            kuitenkin vain hiilidioksidipäästöihin
            tukeutuvaksi. Esityksen mukaan pakettiautojen autovero perustuisi
            jatkossa hankinta-arvon sijasta auton yleiseen kuluttajahintaan,
            ja samalla veroprosentti porrastettaisiin auton polttoaineenkulutusta
            vastaavan hiilidioksidipäästön perusteella. Muutoksen
            jälkeen pakettiautojen autoverotus vastaisi siis henkilöautojen
            uudistunutta, ympäristöpainotteista verotusta,
            jossa mielestäni on siis tulevaisuudessa tärkeää ottaa
            huomioon myös nämä muut liikenteen päästöt.
         
         
         Nyt käsittelyssä olevan esityksen myötä henkilöautoja
            ja pakettiautoja tullaan siis verottamaan tulevaisuudessa samalla
            tavalla kuitenkin sillä erolla, että isompikokoisten
            tavarankuljetukseen tarkoitettujen pakettiautojen kuljetuskyky tullaan
            aivan oikein ottamaan huomioon niin, että se vähentää hiilidioksidipäästöihin
            perustuvan veron määrää. Tämä on
            jakeluliikenteen osalta varsin merkittävä ja tärkeä asia.
            Samaan aikaan olisi minusta syytä miettiä myös
            keinoja muun muassa maakaasu- ja biokaasuautojen yleistämiseksi
            nimenomaan tästä jakelu- ja tiiviin alueen liikennöinnin
            näkökulmasta. Kaasun jakeluverkosto kasvaa hyvää vauhtia,
            ja biokaasun myötä ympäristövaikutukset
            olisivat varsin merkittäviä.
         
         
         Tämä tavarakuljetukseen tarkoitettujen pakettiautojen
            erityiskohtelu siis koskisi tämän esityksen mukaan
            yli 2 500 kiloa painavia autoja, siis kokonaismassaltaan
            tällaisia pakettiautoja. Tällaisten autojen päästöperusteiseen
            veroprosenttiin tulisi erityisvähennys, jonka suuruus määräytyisi
            auton kokonaismassan perusteella. Idea on varsin fiksu, ja sen tavoitteena
            on nimenomaan ohjata kysyntää kuljetustarpeeseen
            nähden tarkoituksenmukaisiin mutta kuitenkin samalla mahdollisimman
            vähän polttoainetta kuluttaviin pakettiautomalleihin.
            Uudistuksella halutaan lähtökohtaisesti siis suosia
            vähän polttoainetta kuluttavia pakettiautoja kaikissa
            kokoluokissa.
         
         
         Nyt tehtävällä uudistuksella esimerkiksi
            pienten kaupunkiolosuhteisiin soveltuvien jakeluautojen verotaso
            alenisi nykyisestä vastaavien henkilöautojen veron
            tasolle. Eli periaatteessa ero henkilö- ja pakettiautojen
            väliltä tulee katoamaan, ja näin toivottavasti
            kuljetuksessa käytetään siihen vain tarvittavan
            suuruisia autoja. Mutta vastaavasti veromuutokset yli 2 500
            kilogrammaa painavien pakettiautojen eri merkkien ja mallien välillä voisivat
            olla varsin merkittäviäkin, mutta nimenomaan vain
            päästötasosta riippuen, mutta tässä siis
            keventävänä tekijänä tämä kokonaismassaan
            perustuva vähennys, jonka avulla hillittäisiin
            kookkaampien pakettiautojen verotason nousua kohtuuttomasti.
         
         
         Mielenkiintoista onkin seurata, miten tämä seuraava
            autoilun verotuksen uudistus toimii. Lopputulemana tilanteen pitäisi
            olla se kuitenkin, että ehdotettujen muutosten vaikutus
            pakettiautojen verorasitukseen kokonaisuudessaan olisi lähes
            neutraali nykyiseen verrattuna. Ajatus on myös se, että uusia
            veroperusteita sovellettaisiin sekä uusiin että käytettyihin
            verotettaviin pakettiautoihin, jotka siis verotetaan muutosten voimaan
            tultua. Eli jos tietoa pakettiauton hiilidioksidipäästöstä ei
            ole saatavilla, niin siinä tapauksessa auton vero laskettaisiin
            auton kokonaismassan ja käyttövoiman mukaan määräytyvän laskennallisen
            päästön perusteella, kuten nyt toimitaan
            henkilöautoissa. Merkittävää on
            minun mielestäni myös se, että nyt tehtävän
            muutoksen yhteydessä tullaan luopumaan myös nykyisistä alennettuun
            autoveroon oikeutettujen pakettiautojen tavaratilan tilavuutta ja
            vähimmäiskokoa koskevista vaatimuksista.
         
         
         Arvoisa puhemies! Samalla esityksellä autoverolakiin
            tullaan lisäämään määräys
            vientipalautuksesta, mikä mahdollistaa tietyissä tilanteissa
            ja tietyin edellytyksin ajoneuvon arvossa jäljellä olevan
            autoveron palautuksen, kun käytetty ajoneuvo viedään
            maasta pysyvästi ulkomaille. Arvo määriteltäisiin
            esityksen mukaan palautuksessa samalla tavalla kuin käytettyjen
            maahan tuotavien ajoneuvojen arvo määritellään
            autoverotuksen yhteydessä. Mutta on syytä minun
            mielestäni panna myös merkille se, että tämä uusi
            veronpalautus ei kuitenkaan tule koskemaan nykyistä ajoneuvokantaa
            vaan soveltuisi vain niihin ajoneuvoihin, jotka verotetaan ensimmäisen kerran
            esityksen voimaantulon jälkeen. Palautuksen maksaisi tällaisissa
            tapauksissa Tulli hakemuksesta.
         
         
         Samalla vielä autoveron määrälle
            suoritettavasta arvonlisäveron suuruisesta verosta eli
            niin sanotusta elv:stä tultaisiin luopumaan. Muutokset
            koskisivat henkilö- ja pakettiautojen lisäksi moottoripyöriä ja
            muita autoveron alaisia ajoneuvoja. Uudistus on tarkoitus saattaa
            voimaan mahdollisimman pian. Ja kun autoilun verotusta uudistetaan,
            niin silloin on mielestäni varsin tärkeää,
            että nopeasti on tiedossa se, miten verotus tulee muuttumaan
            ja miten se tulee vaikuttamaan esimerkiksi ihmisten autovalintoihin
            ja niihin valintoihin, jotka on jo tehty.
         
         
         Näillä sanoilla, arvoisa puhemies, kannatan hallituksen
            tekemää esitystä. Se vie edelleen oikeaan
            suuntaan autoilumme kokonaisverouudistusta.
         
         
       
      
         
         Jouko Laxell /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ajoneuvohallintokeskuksen syyskuisen tilaston
            mukaan Suomessa on yli 310 000 pakettiautoa, joista liikenteessä on
            noin 290 000 pakettiautoa. Pakettiautojen määrä lisääntyy
            taloudellisten suhdanteiden mukaisesti. Niinpä on odotettavissa, ettei
            pakettiautojen määrä merkittävästi
            kasva seuraavien kahden kolmen vuoden aikana.
         
         
         Tämän lakiesityksen seuraukset yrityksille, erityisesti
            pienille ja keskisuurille yrityksille, ovat kovat. Yritykset voivat
            nykyisen lainsäädännön mukaan
            pakettiautoa hankkiessaan vähentää auton
            hinnasta arvonlisäveron. Nyt tämä mahdollisuus
            poistetaan kokonaan, koska arvonlisävero lisätään
            ikään kuin osaksi autoveroa. Pakettiautojen hankinta
            tulee siis yrityksille nykyistä huomattavasti kalliimmaksi
            todennäköisesti. Tällaista esitystä on
            vaikea hyväksyä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Mikäli tarkoituksena on lähiaikoina
            muuttaa ajoneuvo- ja käyttövoimaveroja myös
            pakettiautojen osalta päästöjä vähentävään
            suuntaan, kuten luvattu, sen vastineeksi on rakennettava riittävä valtion
            investointitukijärjestelmä yrityksiä varten
            vähäpäästöisen kaluston
            hankkimiseen.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustajat Heinonen ja Laxell ovat jo tarkkaan kuvanneet
            sen, mistä tässä on kysymys. Historiallisesti
            on syytä muistaa se, että tällä pakettiautojen
            verotusasialla on kyllä kikkailtu vuosien saatossa niin
            paljon, että tuskin millään. Siitä on kehittynyt
            eräänlainen taidelaji, jossa on mitä ihmeellisimpiä ratkaisuja,
            on kysymys painosta, on kysymys sisuksista, on kysymys melkein mistä tahansa.
            Nyt on erinomaisen hyvä asia, että toivon mukaan
            tämä kikkailu loppuu kerta kaikkiaan. Sillä on
            niitä vaikutuksia ilmeisesti, jotka ed. Laxell toi tässä esille,
            elikkä vähän arvokkaammaksi tämä hankinta
            tulee. Itse asiassa se paljastuukin, kun luetaan hallituksen esityksen Taloudelliset
            vaikutukset -osiota, jossa todetaan, että 20—30
            miljoonaa euroa vuodessa tulee lisää tuloja valtiolle,
            siis ensi vuonna 30, seuraavana vuonna 20 miljoonaa euroa, joka
            johtuu juuri tästä seikasta. Mutta joka tapauksessa
            tätä ympäristöperusteisuutta
            ja samankaltaisuutta henkilöautoverotuksen kanssa on tervehdittävä erittäin suurella
            tyydytyksellä. Tämä menee nyt oikeaan suuntaan.
         
         
         Täytyy sanoa, että kun olin liikennevaliokunnan
            puheenjohtaja, niin oli kyllä aika haljua välillä olla
            näitten asioitten kanssa tekemisissä, kun lobbareitakin
            oli. Vaikka asia sinänsä ei veroasiana kuulunut
            liikennevaliokunnalle, toivottiin, että vaikutettaisiin
            näissäkin asioissa.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Pulliainen aivan oikein
            ottaa esille tämän lain lähtökohdan, mihin
            sillä tähdätään. Tällä tähdätään
            nimenomaan siihen, että autokanta muodostuisi ympäristöystävällisemmäksi
            ja niin, että ihmiset valitsisivat sellaisia autoja, jotka
            ovat tarpeeseen nähden oikean tyyppisiä.
         
         
         Itse olen vahva autoilun puolestapuhuja ja toimija monessakin
            mielessä. Olen saanut tästä aiemmastakin
            päätöksestä palautetta nimenomaan siitä lähestymisestä,
            että tietyt harrasteautot taikka isommat autot ovat kärsineet,
            mutta kuitenkin täytyy muistaa se, että hyvin
            suuri osa autoista halpeni tämän uudistuksen jälkeen.
            Tämäkin esitys toki kohtelee leasingautoista osaa
            hieman kovakouraisesti, mutta toivottavasti niin, että ihmiset
            valitsevat leasingtilanteessakin ympäristöystävällisemmän
            ja tilanteeseen paremmin sopivan auton.
         
         
       
      
         
         Outi Mäkelä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Esityksen positiiviset ohjausvaikutukset
            ovat tosiaan kiistattomia, kuten edellisissä puheenvuoroissa
            on käynyt ilmi. Positiivisiin ilmastovaikutuksiin on kannustettava
            ja ilmasto- ja energiatehokkaista valinnoista ja vaihtoehdoista
            on tehtävä helppoja ja houkuttelevia.
         
         
         Ihan samaan asiaan olisin kiinnittänyt huomiota kuin
            ed. Pulliainen aikaisemmin. Kun esitystä luin, kiinnitin
            huomiota tähän seikkaan, että veromuutoksella
            arvioidaan olevan negatiivisia vaikutuksia arvonlisäverovelvollisten
            ammatinharjoittajien talouteen. Toivon, että valiokuntakäsittelyssä kiinnitetään
            erityisesti tähän huomiota. Vaikutus on aika laaja,
            ja lisäkuluja arvioidaan koituvan muun muassa leasingyhtiöille
            ja muille ajoneuvojen vuokraajille sekä ajo-opetusta tarjoaville
            yrityksille. Ehkä valiokuntakäsittelyssä on
            syytä kiinnittää huomiota myös
            siihen, että luonteva seuraus tästä on,
            että yritykset siirtävät kustannuslisäykset
            aikanaan myös asiakkaille. Tämä on myös
            mahdollisesti seikka, johon on syytä kiinnittää huomiota.
         
         
       
      
         
         Markku Pakkanen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun pakettiautojen vero porrastetaan autojen
            hiilidioksidipäästöjen perusteella samalla
            tavalla kuin henkilöautojen, niin pidän tätä varsin oikean
            suuntaisena veroratkaisuna ja erittäin kannatettavana.
            Kuljetusyrittäjät ovat mielellään ympäristötalkoissa
            mukana, mutta meidän lainsäätäjien
            pitää olla laatimassa sellaisia lakeja, että siitä on
            myös heille taloudellista hyötyä. Itse ainakin
            koen, että tämä esityksessä oleva
            lakiehdotus on varsin positiivinen ja on syytä kannattaa
            tällaista autoverouudistusta.
         
         
         Viime vuonna tehty henkilöautojen veroratkaisuhan on
            saanut hyvin laajaa myönteistä julkisuutta koko
            Euroopassa, joten tällä linjalla on hyvä jatkaa.
         
         
       
      
         
         Juha Mieto /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Mä luulen, jotta tämä lakiehrotus
            on ihan oikian suuntainen. Mutta jos itte otan vähä ajassa
            taaksepäin ja mietin sitä, itte oon ajanu diisseliautos aina
            70-luvun puolivälin jälkeen, ja silloonhan ne kyllä kulutti
            ainettakin aika lailla, tuntu, että pakkasel ei päässy
            minkään savupilven läpitte, mutta hajut
            olivat ihan hyvät. Niitä oli, kulkaa, kiva haistella
            ja nuuskia. Siinä melekeen elämä virkistyy,
            mutta varmahan päästöt oli kans sitten
            sen mukaasia.
         
         
         Pikkuusen ihmetyttää tämä,
            kun viime syksynä käytihin kovaa kalabaliikkia
            tästä käyttövoimaverosta eli
            diisseliverosta. Kyllä se vähä tuntuu
            hurjalta, ku meillä kuitenkin dieselpolttoaine nousi suhtees
            pensahan hirvittävän paljo eli menivät
            lähelle jo välillä toisiaan. Nyt ne ovat
            pikkuusen taas eriytyny, joskin viime päivinä on taas
            näkyny, jotta pensa taas on aika lähellä diisseliä.
            Kuitenkin on torettu, että pensa on huomattavasti ympäristötuhoisampaa
            kuin diisseli. Voirahan sanoa, jotta kun diisselin hinta nousi,
            niin kyllähän tuo käyttövoimavero
            eli diisselivero pitää poistaa viimeistään
            2010. Nimittäin tällaaset kaksoisverotukset on
            kyllä jo muusta maailmasta.
         
         
         Kentält oon saanu torella paljon uutisia ruohonjuuritasolta,
            ja nämä ovat niitä kipeetä asioota,
            ja nämä on sellaasia, jotta kansa ei hyväksy. Kyllähän
            näin on, että kerran verotettu riittäköön.
            Mutta se on hyvä puoli, jotta tästä ympäristöystävällisyyrestä ja
            kasvihuoneilmiöstä puhutahan ja siihen puututaan.
            Tämän päivän autot kuluttavat
            todella vähän, ja on kiinnitetty huomiota viä siihen
            ajokäyttäytymiseen, joka merkittöö torella
            paljon. Mä väitän, että jos
            me itte kuki kiinnitetähän huomiota, kuinka autolla
            ajetahan, kiihrytetähän ja passiivisesti hiljennetähän
            vauhtia, me säästetähän polttoaineis
            hirvittävät määrät
            ja ennen kaikkia siinä, mitä tussautetahan tuonne
            taivahalle. Tästä me voimme kaikki oppia.
         
         
         Mulla on 51,8 numeron jalaka ja suhtees varpaista isoovarvas
            on huomattavasti suuree ku muut, ja minä paljahan jalan
            kans ajelen. En mä tierä, onko se sallittua. Minä isoolla
            varpahalla, kuule, herkästi painelen kaasua, kytkintä ja
            jarrua ja mä väitän, että se
            on hellästi, miedosti tehtyä.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen ed. Miedon kanssa samaa mieltä käyttövoimaverosta.
            Varmasti tulevaisuudessa dieselverosta on syytä luopua
            taikka selvittää, miten se olisi mahdollista siirtää niin,
            että tälläkin keinolla edelleen kannustettaisiin
            vähäpäästöisempiin valintoihin
            autoissa. Se on varmasti yksi tulevaisuuden haaste. Se toki tulee
            vaikuttamaan silloin myös dieselin hintaan, mutta silloin
            se aidosti tietysti olisi niin, että sen mukaan, miten
            paljon ajat, myös maksat, ja olisi varmasti helpommin perusteltua
            kuin könttäsumma, joka käyttövoiman
            valinnasta tulee.
         
         
         Tähän vientipalautukseen vielä itse
            palaan sen verran, että kun puhutaan autoverolakiin tulevasta
            lisämääräyksestä vientipalautuksen
            osalta, niin siinähän tavoitteena on se, että auton
            arvo määriteltäisiin palautuksessa samalla
            tavalla kuin käytettynä maahan tuotavien ajoneuvojen arvo.
            Tämä on kyllä yksi asia, joka edelleen
            vaatii minun mielestäni työstämistä.
            Se ei ole tarpeeksi yksiselitteinen, kun autoja Euroopan sisällä Suomeen
            tuodaan. Sen pitäisi olla auton tuojalle selkeä ja
            selkeästi tiedossa, kun hän auton ostaa ja sen
            tänne tuo.
         
         
         Ehkä hieman aiheesta menee sivuun, mutta tässä kuitenkin
            puhutaan autoilun päästöistä,
            ja kun puhuin käyttövoimaverosta, niin toinen
            näiden autoilun päästöjen kannalta
            merkittävä asia, joka ehdottomasti pitäisi
            keskustelussa esille nostaa, on meidän rengaskäytäntömme,
            joka tällä hetkellä ei ole sellainen,
            joka kannustaisi siihen, että autoilun päästöjä ja
            pölyä teiltä saataisiin vähennettyä.
            Pitäisi ehdottomasti lisätä tässäkin
            autoilijoiden omaa harkintaa, niin kuin on tehty nyt tämän polttoaineverotuksen
            ja autojen verotuksenkin suunnalla siihen, että ihminen
            tekisi itse oikeanlaisia valintoja myös talvirengaskäytännössä.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.