Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Arvoisa pääministeri! Rehellistä suomalaista
työtä ja rehellistä suomalaista yrittämistä tulisi
puolustaa niitä vastaan, jotka polkevat palkkoja ja jotka kiertävät
veroja ja jättävät muutkin sosiaaliturvamaksut
maksamatta. Hallituksenne ministerit ovat vasta nyt Olkiluodon kohun
jälkeen alkaneet herätä asiaan ja luvanneet
jotakin. Esimerkiksi pääurakoitsijan ja tilaajan
tulisi vastata koko alihankintaurakoitsijoiden ketjun palkoista ja
muista velvoitteista. Sen vuoksi haluankin kysyä nimenomaan
pääministeriltä:
Oletteko valmis tuomaan lakiesitykset, joilla asiat laitetaan
kuntoon, tämän vuoden aikana?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa pääministeri! Nämä asiat
kuuluvat hallituksessa ministeri Sinnemäelle ja ministeri
Rehulalle, jotka eivät ole paikalla. He vastaavat myös
asianomaisten lakiesitysten valmistelusta ja tuomisesta eduskuntaan.
Mutta asia, johon edustaja huomiota kiinnittää,
on aivan oikeutettu ja hyvä. On ilman muuta selvää,
että tämä hallitus tekee kaikin voimin työtä sen
eteen, että tässä maassa ei rikollista
toimintaa harjoiteta yritystoiminnan takana.
Puhemies:
Nyt on vähän hankalaa, kun asiasta vastaavat
ministerit ovat poissa. Kuunnellaan kuitenkin lisäkysymys
ed. Lapintieltä.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Kyllä mielestäni tästä ovat
vastuussa pääministeri ja koko hallitus. Mutta
jos halutaan, että osoitan kysymykseni jollekin ministerille
erityisesti ja se ei saa olla pääministeri, niin
kysyn valtiovarainministeri Kataiselta:
Kaikki tiedämme, että valtion tuottavuusohjelma
häiritsee valtion tehokasta toimintaa silloin, kun on kyseessä valtion
velvollisuus valvoa asioita. Esimerkiksi työsuojelussa
ei ole riittävästi henkilöstöä,
joka kykenisi puuttumaan tähän palkkojen polkemiseen
tai kykenisi puuttumaan siihen, että kierretään
veroja. Oletteko valmis avaamaan tuottavuusohjelmaa, oletteko valmis
avaamaan menokehyksiä, niin että saadaan riittävästi
henkilökuntaa, koska jos näin ei tehdä, niin
kaikki urakat menevät sivu suun rehellisiltä suomalaisilta
yrittäjiltä ja rehellisiltä suomalaisilta
työntekijöiltä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra pääministeri! (Naurua — Pääministeri
Kiviniemi: Rouva, rouva!) — Arvoisa rouva pääministeri!
Arvoisa puhemies! (Hälinää — Eduskunnasta:
Minuutti menee!)
Arvoisa herra puhemies! Aihe on vakava, johon ed. Lapintie puuttui,
nimenomaan harmaa talous. Voisin ihan vaan otsikkotasolla ajanpuutteen
vuoksi kertoa, mitä kaikkea vaikkapa ensi vuoden alusta
tapahtuu.
Harmaan talouden selvityskeskus vakinaistetaan osaksi verottajan
toimintaa. Tämän lisäksi ensi vuoden
alusta tuomioistuinten määrärahoja ja
henkilöresursseja lisätään harmaan
talouden torjuntaan. Ulosottolaitoksen ja konkurssivalvonnan määrärahoja,
henkilötyövuosia lisätään. Syyttäjälaitoksen
toimintamäärärahoja lisätään. Harmaan
talouden torjunnan, talousrikosten torjunnan vuoksi poliisille annetaan
talousrikostorjuntaan 2 miljoonaa euroa lisää rahaa
ja Verohallinnolle tehtiin erilaisia henkilötyölisäyksiä juuri sen
takia, että pystymme puuttumaan talousrikollisuuteen, harmaaseen
talouteen erityisen kovasti.
Ottaisin vielä esille ...
Puhemies:
Nyt käytitte kyllä senkin ajan, mikä meni
puhuttelun hakemiseen!
... viimeisen asian eli käännetyn arvonlisäverotuksen,
joka koskee nimenomaan rakennusalaa.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraatit ovat esittäneet
ulkomaisen työntekijän verojen maksun tehostamista.
Yli 20 000 rakennustyömiestä on Suomessa
maksamatta veroja. Ministeri Katainen, te olette vastustanut Rakennusteollisuuden,
työnantajien, ja työntekijäliiton yksimielistä esitystä siitä,
että tähän kuvalliseen tunnisteeseen
lisättäisiin veronumero. Vastasitte kirjalliseen
kysymykseeni kesäkuussa ylimielisesti ettekä osoittanut
tuntevanne rakennusalaa. Kysyisin teiltä, valtiovarainministeri:
Voisitteko luvata, että perehdytte uudestaan tähän
kuvalliseen tunnisteeseen ja veronumeroon ja toisitte asiaan liittyvän
lakiesityksen eduskuntaan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ei kysymys ole siitä, että hyvää asiaa
vastustettaisiin, vaan siitä, että se ei ole ollut
vielä valmis. Meillä on esimerkiksi verottaja suhtautunut
skeptisesti tähän asiaan sen takia, että se
ei ole vielä toimintakykyinen. Minusta on erittäin
hyvä, että työnantaja- ja työntekijäliitto sitä pystyvät
itse esittämään. Jos se saadaan aukottomasti
toimivaksi, niin mikäpä ettei sitä voisi
edistää. Olennaista on se, että löydämme
semmoiset järjestelmät, jotka todella toimivat.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tilaajavastuulaki on hyvin vajavainen,
se ei toimi kunnolla, ja se ei estä tätä veronkiertoa, jota
siellä on. Tilaajavastuulakia olisi ehdottomasti ja pikaisesti
tarkastettava ja samalla nostettava niitä sanktioita, nythän
ne ovat aivan naurettavat verrattuna näitten yritysten
liikevaihtoon.
Mitä aiotaan tehdä, että tilaajavastuulaki
nopeasti uudistetaan niin, että se vastaa tarkoitustaan?
Ja lisäksi: Mitä, ministeri Katainen, ryhdytte
tekemään, jotta ne sadat miljoonat eurot, jotka täällä harmaassa
taloudessa pyörivät, saadaan verotuksen piiriin?
Te tiedätte, että siellä pyörii rahaa,
mutta nämä päätökset,
joilla tähän päästäisiin
kiinni, edelleenkin viipyvät vuodesta toiseen.
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tuossa ensi vuoden budjetissa on useita toimenpiteitä,
joilla nimenomaan panostetaan tähän harmaan talouden
torjuntaan, ja sitä tullaan voimallisesti edistämään.
Mitä tulee itse tähän lakiin, asianomaiset
ministerit eivät ole paikalla.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä lainsäädännön
ohella on hyvin tärkeätä, että voimavarat
ovat kunnossa. Tämä tuottavuusohjelma, henkilöstön
vähentämisohjelma, on tullin toiminnan kautta
pahimmillaan heijastumassa kotimaisten markkinoiden ja työllisyyden
hoidon edellytyksiin, ja muun muassa keskusrikospoliisiin kohdistuvat
leikkaukset ovat jopa 90 henkilötyövuotta. Se
ei käy, ministeri Katainen, höyläämällä,
vaan talousrikollisuuden torjunnan keskeisiä toimintoja
on lopetettava.
Eli tämä on erittäin vakava asia.
Te teette lume-esityksen, 2 miljoonaa euroa, ensimmäisen kerran
esitätte talousrikollisuuden torjuntaan ensi vuoden budjetissa,
korkeakoulutasoisen talousrikollisuuden torjuntaan. Mutta tämä massiivisen,
vakavan talousrikollisuuden torjunta, sitä rämetetään
pahimmillaan tämän poliisin taloushallinnan täydellisellä käsistä ajelehtimisella.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Ehkä tässä yhteydessä on
hyvä korjata eräs ed. Rajamäen aktiivisesti
viljelemä väärä käsitys
eli se, että jokin talousrikostutkinnan yksikkö olisi
lopetettu.
Olen selvittänyt taustoja, ja keskusrikospoliisi on
itse yhdistänyt kyseisen yksikön osaksi talousrikollisuuden
päälinjaa. Tämä on tehty teidän aikananne
1.1.2007, eli toivon, että seuraisitte omana aikananne
hieman paremmin päätöksiä, joita
on silloin tehty.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! On se hyvä, että ministeri
Holmlund ryhtyy pikkuisen lähihistoriaa tutkimaan. Mutta
vuoden 2004 alusta tulopoliittisen ratkaisun myötä perustettu keskusrikospoliisin
ulkomaisen laittoman työvoiman valvontayksikkö määrättiin
nimenomaan aikoinaan Markku Salmisen, poliisiylijohtajan, kanssa
vuosien 2006—2007 keskusteluissa sovitulla tavalla pysyväksi.
Te sulautitte sen vuoden 2008 lopulla krp:n muuhun talousrikostorjuntatoimintaan,
ja olisi hyvä, että kävisitte alaisenne
poliisihallinnon kanssa keskusteluja, että tietäisitte,
kuinka monta henkilötyövuotta keskusrikospoliisissa
on nyt teidän ja poliisiylijohtajan toimesta uhattuna:
95 henkilötyövuotta tässä tilanteessa
680:stä.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa herra puhemies! Olen tunti sitten keskustellut poliisineuvos
Rauno Rannan kanssa. Hän kertoi itse tehneensä päätöksen
teidän aikananne 1.1.2007.
Eli herää kysymys, kuka meistä on
perillä oman hallinnonalansa asioista? Ihmettelen suuresti,
jos ette tämän vertaa seuraa, mitä teidän
aikananne on tehty.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Esitän kysymykseni ministeri
Vehviläiselle. Kabotaasin valvonta olisi parhaiten hoidettavissa
Tullin kautta. Kabotaasiin liittyy runsaasti pimeää,
harmaata, taloutta.
Näkeekö liikenneministeri Vehviläinen
järkevänä toteuttaa Tullin tuottavuusohjelmaa
nykymuodossaan, kun se karsii myös mahdollisuuksia kabotaasin
seurantaan?
Hallinto- ja kuntaministeri Tapani Tölli
Arvoisa puhemies! Tuottavuusohjelmaa on toteutettu usean vuoden
ajan, ja kaikilta osin on huolehdittava kuitenkin siitä,
että toiminnot pystytään asianmukaisesti
hoitamaan, tässä tapauksessa tullivalvonta. Tiedän
sen, että Tullin osalta resursseissa on niukkuutta, mutta
käsittääkseni kuitenkin pääosin
toiminnot pystytään aivan kohtuullisesti hoitamaan.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Minäkään en kysy
haluttomalta pääministeriltä mitään,
vaan osoitan kysymykseni kunta- ja oikeusministereille.
Osa harmaata taloutta on kovaa vauhtia siirtymässä sosiaali-
ja terveyssektorille sitä myötä, kun
kunnat kiihtyvällä tahdilla ulkoistavat toimintojansa
ja myyvät sille, jolta halvimmalla saa. Osana tätä ongelmaa
on, että on hirvittävän vaikea valvoa
näitä kuntien itsensä tekemiä päätöksiä silloin,
kun kyse on ulkopuolelta ostetuista palveluista. Muun muassa Tampereella
tämä on aiheuttanut sen, että eräässä sairaalassa psykogeriatrisen
osaston ulkoistaminen on johtanut täysin laittomaan tilanteeseen
näitten vanhusten kannalta eli siellä on jatkuvasti
liian vähän ihmisiä hoitamassa näitä vanhuksia.
Isona ongelmana tässä on se, että ne
henkilöt — eli luottamushenkilöt — jotka
ovat aikoinaan tehneet tämän ulkoistamispäätöksen,
eivät pääse edes tarkistamaan sinne työpaikalle
tätä tilannetta, saatikka se, että työsuojeluvaltuutetulla
on vaikeuksia tulla silloin, kun kyseessä on niin sanottu ostopalvelu
ulkopuolisilta yksityisiltä tuottajilta.
Miten kuntaministeri on ohjeistanut kuntia ulkoistamistilanteessa,
silloin kun kyse on harmaasta taloudesta, ja miten oikeusministeri … [Puhemies
sulki puhujan mikrofonin, koska puheaika ylittyi.]
Hallinto- ja kuntaministeri Tapani Tölli
Arvoisa puhemies! Palveluiden järjestämisessä on
vaihtoehtoja kaksi: joko kunta itse tuottaa palvelut tai sitten
ostaa ne. Siinäkin tapauksessa, että kunta ostaa
palvelut, olivat ne palvelut mitä tahansa, järjestämisvastuu
jää kunnille. Niin myös sosiaali- ja
terveydenhuollon palveluiden osalta perusvastuussa on se kunta,
joka ostaa palvelun. On monia tapauksia, joissa sitten ei ole toimittu
asianmukaisesti, ja siihen taas meillä on omat valvontaviranomaiset,
jotka puuttuvat siihen tilanteeseen, jotta asianmukaisesti toimintaan.