6) Hallituksen esitys laiksi varallisuusverolain kumoamisesta
ja laiksi varojen arvostamisesta verotuksessa sekä eräiksi
niihin liittyviksi laeiksi
jatkuu:
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys n:o 144 tältä vuodelta
puuttuu varallisuusveroon, mutta se avaa myös muita lakipykäliä.
Olen sitä mieltä, että tämä muuten
niin ansiokas esitys varallisuusverotukseen liittyen jättää jälleen
kerran metsätilat eriarvoiseen asemaan muun yritystoiminnan
kanssa. Ei tarvitsisi lisätä muuta kuin yksi sana
sinne ja huomioida metsä.
Metsänomistajakunnan rakennemuutoksesta kyllä keskustellaan
niin suurilla kuin pienilläkin foorumeilla, mutta todellisuudessa
ei uskota tuloksia. Vaikka muutos on hidas, se on selvä.
Tyypillinen metsänomistaja on Työtehoseuran viimeisimmän
tutkimuksen mukaan yhä useammin kaupungissa asuva (Ed.
Kallis: Siis kunnan jäsen!) — kyllä,
tai kaupungissa asuva — yli 60-vuotias nainen, asemaltaan
eläkeläinen. Hänen metsänsä on
siis metsätila, ja hallituksen esityksen mukaan metsätila,
jos siihen liittyy maanviljelyä, on aivan eriarvoista omaisuutta.
Hallituksen esitys merkitsee toteutuessaan, että metsätilojen
kohdalta metsää arvostetaan edelleen 100 prosentin
mukaan, kun pellon viereen kytketyn metsän varallisuusvero
on huomattavasti pienempi. Esityksen selkeä sanoma on, että metsäasiassa
hallitus ajaa niiden metsänomistajien etuja, joiden ammattiasema
on aktiivinen maanviljelijä, ja näin jättää metsätilalliset täysin
eriarvoiseen asemaan.
Taloudellisesti asian merkitys metsätilalliselle on
helpompi ymmärtää, jos ajattelemme semmoista
esimerkkiä, että metsän koko on 44 hehtaaria,
vaikka valtaosa tiloista onkin noin alle 20 hehtaaria. Keskimääräisellä keskisuomalaisella
tilalla
metsän verotusarvo on perintöverotuksessa noin
3 000 euroa hehtaarilta. Jos on maanviljelijä ja
metsän keskikasvu on 3,5 mottia vuodessa ja arvioidaan,
että verokuution hinta on 20 euroa, tuotoksi tulee 70 euroa
hehtaarilta ja varallisuusarvo on uuden lain mukaan 280 euroa hehtaarilta.
Metsätalousyrittäjälle tämä vastaava arvo
on 3 000 euroa hehtaarilla eli kymmenkertainen. Olen lasketuttanut
nämä arvot kahden eri asiantuntijan kautta, ja
he vakuuttavat, että nämä ovat oikeita
arviolukuja. Olisikin suotavaa, että kun esitys nyt päätyy
valiokuntakäsittelyyn, siellä saataisiin yksi
sana mukaan ja tajuntaan: "metsätila". Suomalaisen metsäpolitiikan
tavoitteena on pitää metsät aktiivikäytössä ja
ehkäistä pirstoutumista.
Meidän tulee täällä eduskunnassa
muistaa, että metsänomistajat ovat hyvin heterogeeninen ryhmä,
metsänomistus jakautuu tasaisesti eri yhteiskuntaluokkiin
ja eri puolueisiin. Kun näistä asioista puhutaan,
niin toivoisin, että hallituksella olisi selkeästi
selkärankaa ottaa kantaa maa- ja metsätalousmaan
kiinteistöveroon ja tietenkin kanta on kielteinen, että maa-
ja metsätalousmaalle ei tule asettaa kiinteistöveroa.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Kolmikantaan luottava hallitus on antanut
työmarkkinaosapuolten sovittavaksi työelämäkysymysten
lisäksi myös veroasioita. Tässä tapauksessa
voi todeta, että hyvä niin. Se osoittaa, että hallitus
tarvitsi ulkoapäin vahvan impulssin saadakseen rohkeutta
tämän vanhanaikaisen kateusveron poistamiseksi.
Varallisuusveron tuotto olisi romahtanut aikaisemmasta vähän
yli 100 miljoonasta eurosta muutenkin, kun verokantaa päätettiin
alentaa 0,8 prosenttiin ja sen alaraja nostaa 250 000 euroon. Sanomattakin
on selvää, että lukumääräisesti suuri
joukko varallisuusverovelvollisia sijoittuu varojensa perusteella
lähelle alarajaa.
Hallitus ja sen yksittäiset ministerit, kuten Wideroos,
Pekkarinen ja entinen oikeusministeri Koskinen, ovat esittäneet
puheenvuoroja, joista voi päätellä, että poliittinen
paine myös muihin vastaavan tyyppisiin veroihin on kasvanut
eli poliittinen paine perintö- ja lahjaverosta luopumiseen
tunnetaan myös hallituksessa. Se näkyy konkreettisesti
tässäkin esityksessä, missä tehdään
pieni huojennus yritysvarallisuuden siirtymiseen sukupolvenvaihdostilanteessa.
Kuten varallisuusverokin, kohdistuu perintö- ja lahjavero
hyvin ja huonosti tuottavaan omaisuuteen samalla tavalla. Ne ovat
siis oikeita pääomaveroja. Se, mitä yleensä nimitetään
pääomaveroksi, on kuitenkin lähdeveroluonteinen
ja kohdistuu siis pääomaan, vuokrakiinteistön
tai yritysvarallisuuden tuottoon. Pääomien verotuksesta
pitää luopua ja pyrkiä verottamaan vain tuottoja.
Kaikki varallisuusverotuksessa verovelvolliset eivät välttämättä ole
suurituloisia. On arvioitu, että EU-alueella vaarassa on
noin 30 000 yritystä ja 300 000 työpaikkaa
vuosittain. Komission arvion mukaan kolmannes eurooppalaisista pienistä ja
keskisuurista yrityksistä joutuu harkitsemaan, miten sukupolvenvaihdos
tai yrityskauppa toteutettaisiin.
Ruotsissa perintö- ja lahjaverosta luovuttiin, koska
siellä ollaan huolissaan pääomien siirtymisestä ulkomaille
kotimaisten sijoitusten ja investointien sijasta. Olen esittänyt
myös sen poistamista, mutta se asia on vielä kesken.
Tutkimusten mukaan kotimaiset omistajat ovat sijoituspolitiikassaan
kaukonäköisempiä, mikä on tärkeää pitkävaikutteisten
tutkimus- ja tuotekehitysinvestointien kannalta. Kotimaisilla omistajilla
on keskimäärin paremmat tiedot yritysten tilasta
ja toimintaympäristöstä, ja siksi heidän
tuottovaatimuksensa ei tarvitse sisältää niin suurta
riskipreemiota.
Kansainvälinen verokilpailu kohdistuu moniin tuotantotekijöihin,
joista pääoma on kaikkein liikkuvin ja herkin
etsiytymään muualle. Siksi siihen kohdistuvan
verokohtelun pitää olla kilpailukykyinen ainakin
Euroopan unionin sisäisessä vertailussa. Suurista
markkina-alueista etäällä sijaitsevan
maan verotuksen tulisi olla oikeastaan keskimääräistä houkuttelevampi
sekä tasonsa että verokantansa puolesta. Tässä on
kuitenkin kyse jo kertaalleen verotetun tulon verottamisesta, mikä ei
voi olla hyvän verojärjestelmän pyrkimyksenä.
Varallisuusverotuksen merkitys tuloverotuksen täydentäjänä on
väistynyt pääomaverouudistuksen, veropohjan
tiivistymisen ja kiinteistöveron voimaantulon myötä.
Kun Arvelan työryhmä viime hallituskauden lopulla
esitti paluuta osinkojen kahdenkertaiseen verotukseen, niin se päätyi
esittämään varallisuusverosta luopumista. Nyt
hallituksen pitäisi kiireesti nimetä talouspolitiikkaa
ja verotusta pohtivat uudet työryhmät, joiden
esityksen pohjalta voitaisiin keskustella puolentoista vuoden päähän
sijoittuvissa eduskuntavaaleissa sekä seuraavissa hallitusneuvotteluissa.
Yritysverouudistus poisti kotimaiselta omistamiselta merkittävän
edun. Varallisuusvero on puhtaasti kansallinen lisärasite
ja haitta kotimaiselle omistamiselle, siksi siitä luopuminen
ei loukkaa sisämarkkinaperiaatetta eikä se aseta
ulkomaalaisia omistajia huonompaan asemaan vaan nostaa suomalaiset
samalle viivalle.
Oecd-maissa varallisuusveroa peritään Suomen
lisäksi vain seitsemässä maassa. Osassa niistäkin
pohditaan edelleen siitä luopumista. Saksassa verosta luovuttiin,
kun perustuslakituomioistuin totesi sen kohtelevan verovelvollisia epätasapuolisesti
riippuen siitä, millaista varallisuutta nämä omistavat.
Norjassa varallisuusvero on puolitettu ja poistetaan kokonaan vuonna 2007.
On hyvä, että Suomi seuraa aikaansa myös tässä suhteessa.
Tällä linjalla on hyvä jatkaa.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmi puhui metsämaan verotuksesta
varallisuusverolain ja varallisuusverotuksen luopumisen yhteydessä,
ja toteaisin, että tämän varallisuusverolain
kumoamisen yhteydessähän metsämaan varallisuusverosta
luovutaan. Toisaalta kiinteistöverotus ei koske metsämaata,
metsämaan osalta tarvitaan ainoastaan arvostusmenettely
nimenomaan sukupolvenvaihdoksia ajatellen perintö- ja lahjaverotapauksissa.
Arvoisa puhemies! Varallisuusvero, kuten täällä todettiin,
on kansainvälisesti varsin harvinainen verotusmuoto ollut,
ja siitä ovat lukuisat Oecd-maat jo luopuneet, tosin sitä Euroopassa vielä käytetään.
Nyt on Suomi luopumassa. Ennen kaikkea minusta tämä on
osa suomalaista yritysveropolitiikkaa ja politiikkaa, jolla tuetaan kotimaista
omistajuutta ja yrittäjyyttä. Ennen kaikkea tämä johtuu
siitä, että varallisuusverotus tiettyjen omaisuusmassojen
osalta on ollut sattumanvaraista, veropohja on ollut aukollinen.
Rahoitusvarallisuus ei ole ollut varallisuusverotuksen piirissä,
eivät talletukset eivätkä joukkovelkakirjalainat.
Verosuunnittelun kautta on voitu tehdä järjestelyjä,
jolloin tietyt omaisuusmassat on saatu pois varallisuusverotuksen
piiristä. Näin ollen oikeastaan varallisuusverotus
on koskenut kiinteistöjä ja osakkeita.
Siinä mielessä tämä on erittäin
tervetullut ja oikea toimenpide, ja se tuotto, joksi on arvioitu noin
70 miljoonaa euroa vuodessa, tulee kertymään hyvin
nopeasti yritysten kehittymisen ja työllisyyden parantumisen
kautta, jolloin yhteiskunnalle ei tässäkään
kohdin tapahdu veromenetyksiä. Minusta tämä on
ollut erinomainen hallituksen esitys, ja tervehdin tätä tyydytyksellä. Asian
valmistelu varmasti tulee jatkumaan vielä siten, että perintö-
ja lahjaveron osalta tullaan tiettyjä epäkohtia
aikanaan korjaamaan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kristillisdemokraattien periaate verotuksessa
on se, että verotetaan ankarammin sitä, mitä yhteiskunta
ja ihminen ei välttämättä tarvitse,
ja lievästi sitä, mitä ihminen ja yhteiskunta
tarvitsee. Tätä periaatetta voidaan soveltaa tähän.
Yhteiskunta tarvitsee pääoman muodostamista, perheet
tarvitsevat pääomaa, yritykset tarvitsevat pääomaa. Näin
ollen pitää kannustaa kaikkea, mikä edistää pääoman
muodostamista, ja varallisuusvero on muodostanut esteen sille. Siinä mielessä on
erittäin hyvä, että tämä poistetaan.
Kun tästä on eilen ja myöskin aikaisemmin aika
paljon keskustelua käyty, niin ne, jotka ovat kritisoineet,
eivät ole ottaneet huomioon, että tämä liittyy
kuitenkin tavalla taikka toisella siihen yhteisöveropakettiin,
pääomatuloveropakettiin, josta tehtiin päätös
puolitoista vuotta sitten ja johon sisältyi osinkojen verollepaneminen.
On muistettava, että yhteiskunta tulee saamaan osinkoveroa
tämän uuden lain mukaan noin 80 miljoonaa. Osinkoveroa
maksavat oikeastaan ne samat henkilöt, jotka maksavat varallisuusveroa,
ja kun varallisuusveron tuoton menetys on 70 miljoonaa, niin kyllä tämä ryhmä kuitenkin
maksaa enemmän veroa kuin aikaisemmin juuri tämän osinkoveron
takia. Näin ollen on turha puhua siitä, että jotakin
ryhmää olisi suosittu. Tämä ryhmä joutuu,
niin kuin sanoin, maksamaan hieman enemmän jatkossa. Varallisuusveron
poisto noudattaa hyvin tätä periaatetta, jota
pidän erittäin tärkeänä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys varallisuusveron poistosta matkaa
valiokuntaan. Uskon, että siellä hallituksen esityksen
suuntaviivat tulevat myös valiokunnan mietinnön
näkemysten mukaiseksi. Hyvää voisi myös
tehdä vielä vähän paremmaksikin.
Minä uskon, että tämän yhteydessä tullaan käymään
myös keskustelua enemmänkin perintö-
ja lahjaveron poistamisesta. Minusta siihen olisi todella täysi
syy ja aihe; paljon ennemmin kuin varallisuusveron poistamiseen
nimenomaan perintö- ja lahjaveron poistamiseen olisi syytä.
Tässä yhteydessä siihen on tilaisuus
valiokuntavaiheessa myös puuttua, koska perintö-
ja lahjavero koskettaa vuorollaan aivan jokaista.
Täällä ed. Tuija Nurmi toi esille
kysymyksen metsätilasta. Metsätilan omistajat,
muun muassa Keski-Suomessa, ovat ottaneet tämän
kysymyksen esille. Metsä on keskeinen osa maaseudun elinkeinonharjoittamista.
Välttämättä se ei aina liity
maatilametsälöön, niin kuin perinteisesti
on ollut. Nyt alkaa tulla myös metsätiloja ja
metsäpalstoja perinnönjakojen seurauksena ja sen
seurauksena, että väkeä on pyritty maaseudulta
vähentämään ja tekemään
maaseudusta susien ja karhujen reservaatteja. Näin ollen
muodostuu pelkkiä metsätilojakin, joita jotkut
kadehtivat sijoituskohteina, mutta todellisuudessa ne ovat osa kiinteää maaseudun
elinkeinoelämää. Tämän vuoksi
minä todella alleviivaan ed. Tuija Nurmen esille ottamaa
näkemystä, että myös metsätila
pitäisi voida nähdä oikeassa näkemyksessään
ja myös sen perintö- ja lahjaverotuskäytännössä tulisi
voida soveltaa samaa menettelyä kuin maatilan yhteydessä olevan
metsän osalta.
Metsätilojahan muodostuu muun muassa tavallisista pientiloista,
asutustiloista, rintamamiestiloista jne., kun tilat eivät
kannata asukkaitaan. Sieltä ovat nuoret muuttaneet muualle,
ja kaikki oppineet ovat suositelleet, että tulee panna
pellot kasvamaan metsää. Saattaa olla ihan hyväkin
ratkaisu, yksityisesti, monenkin kohdalla. Näin ollen onkin
pientilasta, asutustilasta, rintamamiestilasta jne., tullut metsätila,
joka sitten perintötilanteessa yllättää perintöverollaan,
koska muun muassa Jyväskylän verotoimisto käyttää arvon
määrityksenä käypää arvoa,
ja tämän pohjalta, käypä arvo
miinus 30 prosenttia, määritellään
perintövero, ja tämä johtaa aivan selviin kohtuuttomuuksiin.
Voi sanoa, että ikään kuin rintaperillinen
joutuu jopa ostamaan tuon perinnön. Välttämättä aina
ei tuolla metsätilalla ole hakkuumahtoa elikkä sitä puumäärää,
mitä voisi juuri sillä hetkellä hyödyntää tuon
perinnön verottajalta ostamiseen, ja tilanne on silloin
todella hankala. Samalla tämä johtaa tarpeettomiin
paljaaksihakkuisiin, jotka eivät suinkaan edusta luonnonsuojelua,
vaan tuhoavat luontoa, jos niitä tehdään
tarpeettomasti ja epätarkoituksenmukaisesti ja epämetsänhoidollisesti
verotuksellisista syistä.
Toivoisin, että valiokuntakäsittelyssä todella tämä ed.
Nurmen esiin ottama sana "metsätila" myöskin ymmärrettäisiin
ihan uutena maaseudun elinkeinomuotona. Minä tiedän,
että metsää kohtaan liittyy paljon kateutta.
Ei tätä ymmärretä, nähdään,
että se on vain joittenkin rikkaitten ja sijoittajien passiivinen
omistusmuoto. Tästähän ei suinkaan ole
kyse. Metsätila voi olla hyvin aktiivisessa toiminnassa
kaikissa muodoissaan, myös silloin jos sitä omistaa
kaupunkilaisnainen, hän voi kantaa siitä hyvin
aktiivia vastuuta. Näkisin, että se on osa kansallisuusvarantoamme
ja sen takia käsite "metsätila" pitäisi
voida nähdä osana tätä nykypäivää ja
osana elinkeinoelämää. Vanha käytäntöhän
on se, että ne, jotka haluavat veroja kiertää,
löytävät kyllä sitten ne keinot.
Mutta tämä koskee nimenomaan tavallista kansaa
ja tavallisia ihmisiä, tämä käsitteen
"metsätila" huomioon ottaminen.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä asia on juuri näin,
että kaiken tutkimuksen mukaan, kun on kyse metsänomistajista,
yhä useammin kyseessä on kaupungissa tai taajamassa
asuva yli 65-vuotias nainen, joka on eläkeläinen. Tässä edessäni
minulla on lukuja: vuonna 1999 metsänomistajista 37 prosentin
ammattiasema oli eläkeläinen, kun eläkeläisten
osuus nyt vuonna 2003 oli 43 prosenttia, ja palkansaajien osuus on
laskenut vastaavina vuosina 30:stä 29:ään.
Ja edelleenkään ei hallitus elä tätä päivää eikä ymmärrä,
että pelkkien metsätilojen määrä on
nousussa. Se, onko kyseessä metsätilallinen, riippuu siitä,
minkä kokoinen metsä tilallisella on, mutta puhutaan
jopa 440 000 metsänomistajasta, ja jokainen voi
laskea, että noin joka viides on metsänomistaja.
Haluan vielä korjata puhettani täydentämällä, että esimerkkitapaukseni
koski sellaista tapausta, että kyseessä ei ole
velallinen tila. Jos sitten esimerkiksi velkaa on vaikkapa 500 euroa
hehtaarilta, mikä on hyvin tavallinen summa, niin maanviljelijän
varallisuudeksi arvioidaan 80 euroa hehtaarilta, kun metsätalousyrittäjällä varallisuutta
on 2 500 euroa hehtaarilta.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Nousiaiselle sanoisin, että ei
tällä lakiesityksellä tueta suomalaista
omistamista, vaan suomalainen omistaminen tulee samalle viivalle
ulkolaisen pääoman kanssa.
Tämä esitys varallisuusveron poistosta on
todella hyvä, mutta sen pitää saada jatkoa
perintö- ja lahjaveron uudistamisella. Se nimenomaan parantaisi
merkittävästi suomalaista yrittäjyyttä. Siitähän
ovat esimerkkeinä nämä laskelmat, kuinka
paljon se keventäisi sukupolvenvaihdosbyrokratiaa ja -maksuja.
Perintö- ja lahjavero sisältää muutenkin
varsin runsaasti kohtuuttomuuksia. Se on vanhentunut vero.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä varallisuusveron poistaminen
ja varojen arvostaminen tulevat vaikuttamaan myöskin perintöverotukseen,
niin että joissakin tapauksissa perintöverotus
jopa kiristyy.
Mutta kun nyt perintöverosta on jo puhuttu, niin haluan
kuitenkin muutaman sanan siitäkin lausua. Kyllä me
kaikki olemme tietoisia siitä, että perintöverolakiin
liittyy epäkohtia. Pääministeri Vanhanen
veropäivillä totesi tämän asian. Pari
viikkoa sitten hämmästyin kuitenkin, kun hän
piti kaikkein suurimpana epäkohtana avoparien perintöveroa.
En mene yksityiskohtiin, mutta kyllä se ongelma on varsin
vaatimaton verrattuna niihin muihin epäkohtiin, mitä tässäkin
salissa monessa puheenvuorossa on tuotu esiin.
Mitä sitten tulee näihin sukupolvenvaihdoksiin,
niin on muistettava kuitenkin se, että jos ja kun sukupolvenvaihdos
tapahtuu perinnön tai lahjan kautta, niin silloin verojen
arvostamisessa noudatetaan sitä 40 prosentin sääntöä,
joka tekee kyllä tämän perintöveron
varsin, tekisi mieli sanoa, vaatimattomaksi.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä korostaa, että niin
tämän hallituksen esityksen 144 puitteissa kuin
perintö- ja lahjaverolainkin mukaan pitää huomioida
metsätilat samanarvoisesti kuin muu yritystoiminta ja maataloustoiminta.
En halua muilta mitään pois, mutta haluan kaikki
samalle viivalle.
Täytyy sanoa, että olen oikein ylpeä puoluetoveristani
ed. Sjöblomista. Hän omalla toiminnallaan on liikkuva
esimerkki siitä, mitä hän puhui. Ja jos
ei olisi talousvaliokunnassa semmoista työruuhkaa kuin
nyt siellä Fortumin optioiden takia on, niin olisinkin
mielelläni nähnyt, että talousvaliokunta
olisi päässyt myös sanomaan sanansa kyseiseen
asiaan.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! En täysin ymmärtänyt
ed. Nurmen puheenvuoroa. Ymmärsin niin, että hän
totesi, että tätä varallisuusverotusta
ei poisteta metsätilojen osalta. Tässähän
poistetaan koko varallisuusverotus. Mutta se on sitten eri asia,
että metsämaa arvostetaan perintöverossa
tiettyyn arvoonsa ja siellä on kieltämättä maatilan
ja erillisen metsätilan välillä erilainen
käytäntö, että jos sitä maatilaa
jatketaan maatilataloutena, niin siellä on nämä huojennussäännökset
anomuksesta saatavissa. Täytyy muistaa, että tämä hallitus
on — se on erittäin merkittävä asia — sukupolvenvaihdostilanteessa
koskien näitä asioita plus muuta yritysvarallisuutta
tehnyt tämän huojennuksen, että 40 prosenttiin
entisestä arvostetaan tämä omaisuus, kuten
ed. Kallis tähän on todennut.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Erittäin hyvään
hallituksen esitys osuu vaikkapa sivulta 15 alkaen, kun siellä ihan
lopussa sanotaan, että "maatilaan kuuluvan metsän
arvona pidettäisiin sen vertailuarvoa eli vuoden 2005 tilanteeseen
pohjautuvaa kunnan keskimääräistä hehtaarituottoa
kerrottuna kymmenellä". Tämä minusta
on ainut oikea peruste, millä metsän arvostusta
voidaan ajatella näin verotuksellisesti toteutettavan.
Tässä suhteessa, kun se koskee maatilan yhteydessä olevaa
metsää, minusta tämä pitäisi
sitten saada koskemaan myöskin pelkkiä metsätiloja.
Tämä ongelma korostuu siinä, että kun
nimenomaan tavallisilla pientiloilla vanhempi sukupolvi on työnsä tehnyt
ja tila sitten jää perillisille ja perilliset
eivät jatka maa- ja karjataloutta sen EU-Suomen heikon
kannattavuuden vuoksi — se on kallis harrastus, maatilan
ylläpito, ja kaikki eivät sitä tahdo — ja
muuttavat tilan metsätilaksi, niin tällöin
sitten tulisikin näissä perintöveroseuraamuksissa
suhteeton käytäntö. Minusta tämä hallituksen
esityksen pohja metsän arvostuksen perustaksi on erinomaisen
hyvä ja ainut mielekäs. Minä tiedän,
että siinä oli kaavailuissa täysin soveltumattomiakin
vaihtoehtoja, mutta hallituksessa on löydetty hyvä linja,
ja näin tulee asian olla.
Mutta, muuten, kun tähän liittyy tämä perintö-
ja lahjaverokysymys, niin lähivuosina on 60 000—80 000
suurten ikäluokkien yrittäjää, jotka
siirtyvät eläkkeelle, ja silloin tämä perintö- ja
lahjaverokysymys on hyvin ajankohtainen ja tärkeä.
Minä näkisin, että ainut järkevä menettely,
jolla asiaa voidaan edesauttaa, on poistaa lähiomaisilta
perintö- ja lahjavero.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän, että tämä on
vaikea asia ymmärtää. Olen varmasti uppoutunut
niin syvälle tähän asiaan, koska olen
kymmenen vuotta seurannut tätä tilannetta, että metsätilat
ovat eriarvoisessa asemassa niiden metsänomistajien rinnalla,
jotka ovat maatalouden harjoittajia. En halua mitään maatalouden
harjoittajilta pois, mutta haluan vain, että metsätilan
sukupolvenvaihdon yhteydessä metsämaa arvostetaan
samalla lailla kuin maatila sukupolvenvaihdoksessa. Tällä hetkellä näin
ei ole, eikä tule olemaankaan. Toivon, että tähän
puututaan.
Lisäksi mielestäni meidän tulee perintö-
ja lahjaverotukseen puuttua ja sitä pitää uudistaa, koska
me tarvitsemme yritteliäisyyttä ja yrittäjyyttä tässä maassa,
tiedämme sen varsin hyvin. Kyllä tiedän
tämän jo ihan käytännön
tasolta, sillä jo edellisen vaalikauden alussa kyseli eräs
juristi, joka valitettavasti menehtyi sitten Aasian hyökyaaltoturmassa,
tämän perintö- ja lahjaverouudistuksen
perään. Kyllä se on ollut jokaisessa juristipiirissä ja
valveutuneella kansalaisella selvillä, että uudistuksen
on tultava. Nyt hallitukselta kysytään rohkeutta
tehdä näitä uudistuksia, ja mielestäni,
juuri niin kuin ed. Sjöblom sanoi, siitä pitäisi
avata reilusti keskustelu, niin että tiedämme,
mitä mikin puolue tai edustaja ajattelee. (Ed. Kallis:
Siitä on keskusteltu ihan riittävästi!) — Ei
ole keskusteltu riittävästi, kun sitä ei
vieläkään ymmärretä.
Ed. Kallis kuuntelee nyt vaan oppositiossa, täällä ehkä muut
haluavat jatkaa vielä yhteiskunnallisten asioitten hoitamista.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallikselle: Kyllä perintö-
ja lahjavero pitää sisällään
runsaasti epäkohtia. Se on täysin vanhentunut,
sitä on paikattu ja muutettu vuosien varrella. Sitten kun
puhutaan, että se taloudellinen menetys, se veromenetys,
valtion puolella olisi niin suuri, se ei pidä paikkaansa.
Myyntivoittoverotus paikkaa sen suurelta osin, tosin viiveellä.
Silloin kun se kuolinpesä on syntynyt, siinä ei
välttämättä heti myydä,
joten se syntyy viiveellä valtiolle, se verotuotto, suurimmalta
osalta.
Ensimmäinen varapuhemies:
Minä toivon, että me pysymme tässä varallisuusverolain
käsittelyssä.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! En voi olla kuitenkaan ihan lyhyesti kommentoimatta. Olen
aina sanonut ja olen edelleen sitä mieltä, että perintö-
ja lahjaverolaissa on runsaasti ongelmia ja se kaikkein pienin on
se, minkä pääministeri toi esille, avoparien
perintövero. Minä todella toivon, että ne
suurimmat epäkohdat mahdollisimman pian poistettaisiin,
mutta ei perintöveroa tarvitse kokonaan poistaa.
Keskustelu päättyy.