3) Hallituksen esitys laiksi kuntajakolain muuttamisesta
Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
Arvoisa herra puhemies! Ehkä tämä puheenvuoro
voi olla joiltakin osin turha. Kun on kuunnellut edellistä keskustelua,
niin tätä esitystähän kannattavat
varmasti kaikki mitä syvimmin.
Mutta ihan jokin perusasia kumminkin, sitä taustaa,
josta itse haluan kuntajakolain muuttamisen periaatetta lähestyä.
Minusta silloin pitää muistaa meidän
hallitusmuotomme, jonka mukaan kunnilla on itse asiassa kaksijakoinen
tehtävä: Maamme kunnat ovat hallinnon alueellinen perusyksikkö ja
toisaalta kansalaisten itsehallinnon toteuttamisen perusyksikkö,
mikä pitää kirkkaasti pitää mielessä.
Tämän lisäksihän kunnat järjestävät
pääosan kansalaisten hyvinvointipalveluista, elikkä tehtäväkenttä on
todella laaja. Kun kuntiemme itsehallinnollinen perinne on erityisen
vankka, sen myötä kuntajärjestelmä on myös
merkittävä poliittisen vallankäytön
osa-alue. Niinpä kysymykset kuntien lukumäärästä ja oikeasta
kuntakoosta ovatkin osoittautuneet erittäin vaikeasti lähestyttäväksi
puheenaiheeksi, joka näköjään
helposti kiihdyttää keskustelijat ihan suureen
tunteenpaloon, ja tunnettakinhan tässä elämässä saa
olla.
Kun me tarkastelemme lähimenneisyyttä ja viime
vuosikymmentä, sen aikanahan monet vanhat ajattelutottumukset
ja toimintatavat jouduttiin niin yrityksissä, järjestöissä,
julkisessa hallinnossa kuin kansalaisten omassakin elämässä ainakin
vähintään uudelleenarvioimaan. Voi kai
sanoa, että maailman muuttuminen kosketti kaikkia meitä erittäin
läheltä ja sanoisinpa jopa erittäin syvältä.
Viime aikoina, kun näitä keskusteluja on kuullut
ja kuulostellut, tuntuu aina välillä siltä,
että on yksi asia, johon maailman mullistukset eivät
ulotu sitten millään, ja se on kuntien lukumäärä. Kuntien
lukumäärä ja kuntakoko tuntuvat edelleen
"niin pyhiltä", että niitä eivät
saa kuntalaiset kyseenalaistaa, niihin eivät kunnan päättäjät
ja virkamiehet rohkene puuttua. Vaikka kaikki muu ympärillä muuttuu
ja elää, kuntajako on ikuinen ja pysyy. Näin
tässä välillä tunne tulee.
Kun yhteiskunnassamme, niin kuin alussa totesin, kunnat ovat
nykyisin niin paljon vartijoita, meillä on oltava ei ainoastaan
mahdollisuus vaan myös velvollisuus tässä talossa
arvioida, mitkä ovat olosuhteet, mitkä ovat kuntien
tehtävät ja rahoitusasema huomioon ottaen järkevin
kuntakoko maamme eri alueilla. Minusta se on meidän velvollisuutemme.
Kun meidän Suomen kaltainen kaksiportainen alue- ja
paikallishallintomme, jossa itsehallinnollisia toimijoita ovat vain
kunnat, on Euroopassa poikkeuksellinen, tämän
vuoksi eri valtioiden kuntajärjestelmää on
vaikea vertailla keskenään. Toivottavasti tähän
ei tule minkään muun maan mallia, josta lähdetään
hakemaan mallia. Yleensä suuntauksena Euroopassa on kuitenkin ollut
kuntien lukumäärän väheneminen.
Erityisesti verrattuna muihin Pohjoismaihin Suomen kuntarakenteen
muutos on ollut selvästi hitaampaa kuin se on ollut muualla.
Niin kuin kaikki tiedämme, meillä on paljon kuntia
ja kuntarakenne on todella hyvin epäyhteneväinen.
Kuntien väestömäärät
ja kokoerot ovat todella suuria. Jos katsomme maailman mittakaavassa,
Helsinkihän ei ole mikään suurkaupunki,
mutta kuitenkin sen asukasluku on yli 4 000 kertaa suurempi
kuin maamme pienimmän eli Sottungan asukasluku. Tehtävät
ovat kuitenkin samat kummassakin. Pinta-alaltaan laajin kuntamme
on puolestaan noin 2 500 kertaa suurempi kuin maamme pinta-alaltaan
pienin kunta. Tilannettahan vielä jyrkentää se,
että väestömäärän
ja aluekoon suhteen kuntakoot menevät täysin ristiin.
Asukasluvultaan suurimmat kunnat ovat pinta-alaltaan suppeampia,
ja pinta-alaltaan laajemmat kunnat ovat asukasmäärältään
taas kohtalaisen pieniä. Jos katsomme keskikokoa, kuntien keskikoko
on pieni. Meidän keskikokoisessa kunnassamme asuu noin
11 000 henkilöä. Tämä johtuu
tietysti siitä, että meillä lukumääräisesti on
erittäin paljon erittäin pieniä kuntia.
Kuntia, joissa on alle 2 000 asukasta, on vajaa viidennes Suomen
kunnista, eli niitäkin on lähes sata kuntaa. Reilusti
yli 300 kuntaa on sellaista, jossa on alle 10 000 asukasta.
Kun katsomme kuntien rakenteellisia eroja, rakenteelliset erot
ovat todella suuria. Tämä maamme pituus pohjois-eteläsuunnassa
on ongelma tästä näkökulmasta.
Kunnat toimivat hyvin erilaisissa luonnonolosuhteissa. Kuntien logistinen
ja talousmaantieteellinen asema sekä fyysinen aluerakenne
vaihtelevat erittäin paljon. Monen kunnan alue on vesistöjen
rikkoma tai muutoin hyvin rikkonainen. Kuntien väestö-
ja elinkeinorakenteet ovat muun muassa näistä syistä muodostuneet
toisistaan erittäin paljon poikkeaviksi. Tämä tilanne
on korostunut viime vuosikymmenien nopeiden talouden ja ennen kaikkea
elinkeinorakenteen muutosten olosuhteissa.
Me olemme itse asiassa tilanteessa, jossa yhteisten asioiden
hoitaminen vaatii kyllä kuntarakenteen uudelleen arviointia
ja ehkä, jos arvioinnin lopputulemana päästään
siihen, myös muuttamista. Me kaikki tiedämme,
mitä kuntien tehtäväkentässä on
tapahtunut ja kuinka tehtävät ovat siellä lisääntyneet
niin isoissa kuin pienissäkin kunnissa. Hyvinvointipalveluiden
tarve ei ole mihinkään hävinnyt. Se tulee
kasvamaan hyvin todennäköisesti, ja kun katsomme,
mitä esityksiä nyt on tehty, uusimmat esitykset
kuntien lisävastuista koskevat päihtyneiden säilyttämistä,
ne koskevat lasten iltapäivähoitoa jne. Kuntien
vastuu aluekehittämisestä, josta äsken
puhuttiin huomattavan paljon, on kasvanut. Vastuuta työllisyydestä,
erityisesti pitkäaikaistyöttömyydestä ja
syrjäytymisestä, on suunnattu yhä enemmän kunnille.
Samoin kuntiin kohdistuu odotuksia maahanmuuttajien kotouttamisesta,
rasismin vastaisesta toiminnasta, ylivelkaantumisen hoitamisesta,
kansalaisten turvallisuudesta jne.
Ei mitenkään ole mahdollista, että nykyisen kaltainen
pienkuntajärjestelmä pystyisi tulevaisuudessa
hoitamaan jo tähänkään mennessä annettuja
tehtäviä saati sitten, jos ne laajenevat ja tehtäväkokonaisuudet
tulevat yhä isommiksi. Silloin vaarana selvästi
on se, että kansalaisten oikeus saada saman tasoisia ja
yhtä monipuolisia palveluita asuinpaikasta riippumatta
ei enää toteudu tulevaisuudessa. Minun mielestäni
tätä riskiä ei tule ottaa, ja tämä on
yksi väline, jolla riskiä voidaan minimoida.
Kun katsomme kuntien taloustilannetta, josta äsken
paljon puhuttiin, on selvää, että se
on hyvin erilainen eri puolilla maata. Kunnat tarvitsevat yritystoimintaa
ja kunnat tarvitsevat niitä välineistöjä,
joilla elinkeinoelämää voidaan kasvattaa,
ja silloin myös kehittäminen ja kehittämiseen
panostaminen tulee olemaan yksi olennainen väline. Kuntakoon
uudelleenarvioinnin osalta, kun tarkastellaan asiaa kansalaisen näkökulmasta,
kyllä kansalainen on se, joka kokee asian, ja kyllä monella
paikkakunnalla myös se on tosiasia, että kuntalaisten
arkipäivässä kuntarajat merkitsevät
itse asiassa yhä vähemmän. Ne eivät
itse asiassa ole ollenkaan merkityksellinen asia. Ihmisten elämänpiiri
on käytännössä laajentunut yksittäistä kuntaa
huomattavasti suuremmalle alueelle, koska työssä käyminen,
asuminen, harrastukset ja palvelujen käyttö ulottuvat
useamman kunnan alueelle kuin vain pelkästään
omaan kuntaan. Tästä syystä on myös
tämä nähtävä tämän
päivän kehityksen tuloksena. Se kehitys hyvin
todennäköisesti menee yhä eteenpäin.
Vaikka siis kuntarakenteen kehittämisen tarve on sinänsä minun
mielestäni pakottava, valtiovalta on halunnut kunnioittaa
kunnallisen itsehallinnon perinnettä. Lainsäädännöllä tai
muutoin ei ole lähdetty pakottamaan kuntia pakkoliitoksiin. Sen
sijaan hallitus haluaa nyt lähetekeskustelussa olevalla
kuntajakolain muutoksella omalta osaltaan vakuuttaa kuntien päättäjille
ja kuntalaisille, miten tärkeänä kuntarakenteen
kehittämistä tulevaisuuden kannalta pidetään.
Kuntaliitoksen osapuolille maksetaan nykyisin yhdistymisavustusta
kahden vuoden ajalta siten, että yhdistymisavustus määräytyy
kunnan asukasluvun perusteella ja on yhteensä enintään 25
miljoonaa markkaa. Nyt esitetään, että yhdistymisavustuksia
koskevia säännöksiä muutettaisiin
niin, että avustuksia maksettaisiin viideltä vuodelta
ja siten porrastettuna, että niiden enimmäismäärä olisi
40 miljoonaa markkaa.
Kuntien yhdistymisestä johtuvia valtionosuuksien menetyksiä ja
lisäyksiä koskevia säännöksiä ehdotetaan
muutettavaksi siten, että vastaisuudessa ainoastaan valtionosuuksien
vähenemistä korvataan ja korvausjakso pidennetään
nykyisestä kahdesta viiteen vuoteen. Korvausmenettely tulisi
jatkossakin koskemaan myös niitä tilanteita, joissa
kuntien määrä vähenee sen seurauksena,
että kunnan alue jaetaan muiden kuntien kesken.
Lisäksi kuntajakolakiin ehdotetaan otettavaksi kuntien
yhdistämistä tukeva uusi avustus eli investointi-
ja kehittämishankkeiden tuki. Tuki on kokeiluluontoinen.
Sen selvä tarkoitus on parantaa kuntarakenteen kehittämisedellytyksiä siten,
että kuntien yhdistymistä tukeviin elinkeinotoimen,
yhdyskuntarakenteen, ympäristönsuojelun, opetus-
ja kulttuuritoimen tai sosiaali- ja terveystoimen investointi- ja
kehittämishankkeisiin voidaan myöntää avustusta.
Avustuksen suuruutta ei määritellä laissa,
vaan investointi- ja kehittämishankkeisiin käytettävästä määrärahasta päätetään
erikseen valtion talousarvion käsittelyn yhteydessä.
Lopuksi totean, että kuntien yhdistymiset ja seutuyhteistyö,
jota viime mainittua valtiovalta myös tukee, eivät
ole ristiriidassa keskenään. Seutuyhteistyötä tarvitaan
siellä, missä kunnan koosta tai muista syistä johtuen
kuntien yhdistyminen ei ole perusteltua. Toisaalta silloin, kun kuntien
yhdistymisestä pitäisi kyetä käymään
ja tulisi käydä avoin keskustelu, ei seutuyhteistyötä pidä käyttää peiteoperaationa
tämän keskustelun välttämiseksi.
Arvoisa herra puhemies! Kun maamme ajautui taloudelliseen hätätilaan,
kuntajärjestelmä kaiken kaikkiaan osoitti kykynsä ottaa
vastuuta. Se osoitti kykynsä sopeuttaa toimintansa talouden
vaatimuksiin ilman, että kansalaistemme peruspalvelut olisivat
vaarantuneet. Mielestäni kuntien vastuuta kuntajärjestelmän
toimivuudesta koetellaan nyt siinä, kykenevätkö kunnat
uudistumaan myös kuntajakokysymyksessä. Tulevaisuus
on haasteellinen. Jos otetaan tulevaisuuden haasteet vastaan ja
halutaan vastata kansalaisten tarpeisiin, silloin johtopäätös
ei voi olla mikään muu kuin se, että ei
kunta ole itsetarkoitus. Itsetarkoitus ja itseisarvo on se, mitä tämän järjestelmän
kautta kuntalaisille voimme yhteiskuntana tuottaa.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallitus antaa tänään
eduskunnalle toisen hyvän esityksen, jolla on tarkoitus
kohentaa kuntien asemaa ja siten ylläpitää kuntalaisten
palveluiden tasoa. Esityksillä on myös merkitystä muuttoliikkeen
hillitsemisessä, joten tässä nyt tulee
näitä esityksiä, joita oppositio on tänä iltana
tivannut.
Hallituksen esitykselle kuntajakolain muuttamisesta on annettava
tunnustusta, koska siinä ei lähdetä kuntien
pakkoliitoksiin, vaan kunnioitetaan kuntien omaa tahtoa. Lähtökohtana
esityksessä on tukea niitä kuntia, jotka vapaaehtoisesti päättävät
liittyä yhteen. Kepin sijaan siis tarjotaan porkkanoita.
Tämä onkin mielestäni oikea linja.
Kuntien yhdistymistä kannustavan järjestelmän
pidentäminen kahdesta vuodesta viiteen on hyvinkin tarpeellinen.
Tarkoitus on tällä turvata, ettei yhdistymisestä aiheudu
valtionosuuksien pienentymistä. Lisäksi laki pitää sisällään
yhdistymisavustuksen, joka riippuu kuntien asukkaiden määrästä ja
kuntien koosta. Avustus on huomattavan suuri taloudellisissa vaikeuksissa
oleville kunnille.
Uutena, mutta erittäin tärkeänä keinona
kuntaliitosten läpiviemiseksi hallitus esittää kokeiluluontoisena
yhdistymisavustusmuotona investointi- ja kehittämishankkeiden
tukea. Tukea voitaisiin myöntää elinkeinoelämän
ja infrastruktuurin tekemiseen sekä opetustoimen sekä sosiaali-
ja terveydenhuollon kehittämishankkeisiin. Tälläkin
asialla on varmasti suurta merkitystä, kun kunnat harkitsevat
vapaaehtoista kuntaliitosta.
On myönnettävä, että meillä on
olemassa kuntia, jotka eivät selviä peruspalveluiden
järjestämisestä omilla vero- ja valtionosuustuloilla. Nämä kunnat
kituuttavat vuosittain eteenpäin harkinnanvaraisilla valtionosuuksilla.
Näiden kuntien kannattaa varmasti nyt harkita yhteistyötä naapurikuntien
kanssa ja koota voimavarat yhteen. Hallitus tarjoaa esityksellään
nyt tähän hyvät porkkanarahat.
Arvoisa puhemies! Kotikaupunkini Raahen ja sen naapurikunnan
Pattijoen yhdistymisaikeista järjestetään
pian kunnallinen kansanäänestys, eli ensi marraskuussa
meillä on tällainen äänestys. Kannatan
hanketta. Toivon, että Raahen ja Pattijoen kuntaliitoksesta
tulisi myönteinen esimerkki muillekin liitosta suunnitteleville
kunnille. Toivon, että tästä tulisi eräänlainen
pilottihanke maahamme, sillä myönteisiä asenteita
ja esimerkkejä tarvitaan nyt kuntasektorille. Pelkkä purnaaminen
ei auta.
Pattijoki ja Raahe ovat samaa talous- ja työssäkäyntialuetta.
Kunnat ovat hyvin riippuvaisia toisistaan. Kunnat ovat myös
mukana seutukunnan yhteisessä aluekeskusohjelmassa. Tämän
ohjelman laadinnassa, jossa itsekin sain olla mukana, kirkastui
edelleen se näkemys, että voimat yhdistämällä voidaan
alueen elinvoimaisuutta vahvistaa. Erityisesti nuoret Raahessa ovat
suhtautuneet hankkeeseen myönteisesti. Se on rohkaisevaa,
sillä nuoret tulevat ratkaisemaan monien seutukuntien tulevaisuuden
omilla toimillaan ja valinnoillaan.
Hallituksen esitys antaa mahdolliselle Raahe—Pattijoki-liitokselle
siis paremmat lähtökohdat. Alueella on paljon
investointitarpeita, joihin tarvitaan lisää rahaa.
Hallituksen esitys lisääkin mahdollisuuksia tärkeiden
investointikohteiden toteuttamiseksi niin seutukunnassamme kuin kaikissa
niissä kunnissa, joissa kuntaliitosta vapaaehtoisesti puuhataan.
Pekka Ravi /kok:
Herra puhemies! Tämä lakiesitys on nyt todella
yksi ketju siitä sarjasta, jolla hallitus pyrkii parantamaan
kuntien tilannetta. Sanon heti alkuun, että tämä on
mielestäni hyvä esitys, mutta kun tarkastelen
analyysiä, minkä hallitus esittää taustaksi
kuntien tilanteesta, niin ihan kaikilta osin en voi siihen yhtyä.
Täällähän todetaan rehellisesti
se tilanne, että maassa on tällä hetkellä suuri
määrä voimavaroiltaan niin heikkoja kuntia,
että ne eivät selviä tehtävistään
omista tuloistaan ja valtionosuuksista muodostuvilla säännönmukaisilla
voimavaroilla. Se on ihan rehellinen tunnustus ja varmaan selkeä tosiasia.
Kun esitetään johtopäätöksiä,
todetaan minunkin mielestäni aivan oikein, että minkäänlainen
valtionosuusjärjestelmän kokonaisuudistus — jota
toki pidän erittäin tarpeellisena ja jonka valmistelu
on parastaikaa käynnissä — ei pysty kaikkia
ongelmia poistamaan. Yhdyn myöskin siihen, että harkinnanvaraisilla rahoitusavustuksilla
ei pitkässä juoksussa pystytä turvaamaan
heikossa asemassa olevien kuntien kehitystä ja parempaa
tulevaisuutta, eikä se edes ole alun perin siihen tarkoitettukaan.
Sitten hallitus toteaa, että huomattava osa huonossa
taloudellisessa asemassa olevasta kuntajoukosta on sellaisia, että niiden
voimavaraongelmat voidaan ratkaista kuntajaotusta kehittämällä.
Sanoisin, että "huomattava osa" on aika vahvasti sanottu.
Ehkä pikemminkin olisi rehellisempää ainakin
minun mielestäni todeta, että osa kuntajoukosta
on tällaisia, joissa kuntajaotuksen muutos voisi tuoda
todella merkittävää lisävoimavaraa
suuremman kunnan kehittämiseen.
Kirjoitetussa tekstissä ei ollut sanaakaan mielestäni
erittäin keskeisestä kuntien toimintaedellytyksiä parantavasta
mahdollisuudesta elikkä seudullisesta yhteistyöstä.
Olenkin erittäin iloinen siitä, että ministeri
Korhonen esittelypuheenvuorossaan toi tämän näkökulman
voimakkaasti esiin. Erityinen mielissäni olin siitä,
että hän ei käyttänyt mielestäni
hyvin vanhakantaista sanontaa, joka tässäkin salissa
hyvin usein esiintyy, kun puhutaan seutukuntayhteistyöstä,
koska se ei ole enää tätä päivää.
Meidän seutukuntajaotuksemmekaan ei enää vastaa
tämän hetken todellisia tarpeita, vaan on esimerkkejä,
että seudullista yhteistyötä voidaan
hyvin menestyksekkäästi harjoittaa yli seutukuntarajojen.
Omalla kotiseudullani muun muassa on tämmöisestä erittäin
hyvä esimerkki. Samaten seudullisesta yhteistyöstä pitäisi
huomata se, että on monia tapoja organisoida sitä.
Minusta ei pitäisi sulkea pois minkäänlaisia
semmoisia menettelytapoja, jotka jollakin alueella on huomattu hyväksi.
Sanoisin vielä seutuyhteistyöstä sen,
että sen ei tarvitse olla niin tiukasti määritelty,
että kaikkien siihen osallistuvien osapuolten täytyy
kaikissa kehittämishankkeissa olla mukana. Voi olla myöskin
semmoista variointia, että johonkin hankkeeseen osallistuu
huomattavan suuri osa kuntia. Voi olla myöskin sellaisia
hankkeita, joissa on pari kolme kuntaa mukana.
Tämä ikään kuin taustaksi
ja sitten muutama yksityiskohtaisempi huomio tästä esityksestä. Oikeastaan
tässä on kolme eri elementtiä, ja ministeri
Korhonen ja myöskin edellinen puhuja jo toivat esille itse
asiassa sen, mitä tapahtuu laskennallisen yhdistymisavustuksen
ja valtionosuuksien vähennyksen korvaamisen puolella. Keskeiset
elementit ovat siellä ne, että avustusperiodi
pitenee ja myöskin avustusten volyymi aika merkittävästi
nousee.
Kun keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja ed. Pekkarinen
jo monesti siteeratussa puheenvuorossaan asetti aika kovia tavoitteita
sille, minkälainen hallituksen lakiesityksen hyvän
lähetekeskustelun eduskunnassa pitäisi olla, ja
kun olen oppivainen nuori kansanedustaja, pyrin ottamaan siitä opikseni.
Hän vaati sitä, että pitäisi pystyä jollakin
tavalla problematisoimaan annettua esitystä, ottamaan esille
hyvät puolet ja sitten ne puolet, jotka kenties tässä esityksessä askarruttavat.
Tämä kolmas kohta eli investointi- ja kehittämishankkeitten
tuki on minusta ensinnäkin erittäin myönteinen
ja hyvä osio tässä esityksessä,
mutta tähän samalla minusta sisältyy myöskin
se problematiikka, kun yksityiskohtaisissa perusteluissa aivan selvästi
todetaan, että tuki on tarkoitettu oikeudellisesti itsenäiseksi, muista
valtionosuus- ja avustusjärjestelmistä erilliseksi
tukimuodoksi. Sitten todetaan, että sen ei tulisi missään
tapauksessa vähentää muitten säädösten
perusteella kunnille tulevia valtionosuuksia tai -avustuksia. Mutta
sitten seuraa tulkinnallinen probleema, kun todetaan kuitenkin ja itse
asiassa sisäasiainministeriölle annetaan tehtäväksi
käydä läpi näiden yhdistymisaikeissa
olevien kuntien meneillään olevat hankkeet. Sitten tapahtuisi
jonkinlainen yhteensovittaminen, joka ei minusta tästä oikein
selkeästi käy ilmi, millä tavalla uusi
tukimuoto suhtautuisi niihin avustusmahdollisuuksiin, jotka jo aikaisemmin
ovat olemassa. Se on minusta problemaattinen asia, johon toivoisin,
että valiokuntakäsittelyn aikana saataisiin lisävalaistusta.
Kuntien kannaltahan tässä on myöskin
selkeä varmistus saman pykälän 3 momentissa,
jossa todetaan se, että jos kunnat pitävät
kuntajaon muuttamisen edellytyksenä tietyn suuruista investointi-
ja kehittämishankkeiden tukea ja jos kävisi niin,
että sitä ei myönnettäisi vaikkapa
tämän tarkastelun perusteella, niin myöskään
kuntajaon muutos ei siinä tapauksessa voi toteutua.
Joka tapauksessa yhteenvetona, arvoisa herra puhemies, toteaisin,
että tämä esitys tulee todella tuiki
tarpeeseen, ja kunhan se valiokuntakäsittelyn aikana varmaan
jalostuu, saamme erinomaisen lain.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tätä lakiehdotusta on valmisteltu
virkamiestyönä, tosin lausunnot on otettu hyvin
monista ministeriöistä ja myös Kuntaliitosta.
Jos en ole väärin ymmärtänyt,
lausunnoissa esitetyt näkökohdat on mielestäni
aika hyvin — myöskin Kuntaliiton antamassa lausunnossa
esitetyt — huomioitu, kun lopullista lakiehdotusta on valmisteltu.
Hyvä niin. Itse asiassa hyvin paljon ed. Ravi toi niitä ajatuksia
julki, mitä itsellenikin syntyi, kun lain perustelutekstiä luin.
Tässä on selvästi ristiriitaisuuksia,
joita en käy nyt toistamaan, joihin ed. Ravi puuttui.
Seutuyhteistyöstä — saman havainnon
tein myös sen kysymyksen osalta — todellakaan
lakiehdotuksessa ei puhuta mitään. Seutuyhteistyöhän
on joka tapauksessa tavattoman tärkeä asia. Kuntajaotuksen
osalta näyttää tällä hetkellä siltä,
että valtakunnassa on viritteillä useitakin vapaaehtoisia
kuntaliitoksia. Uskon niin, että tämä lakiehdotus,
joka meillä on käsittelyssä, omalta osaltaan
on potkimassa niitä hankkeita eteenpäin. Meillä on
Keski-Suomesta joitakin kokemuksia hyvin hoidetuista kuntaliitoksista, jotka
ovat johtaneet myönteiseen ratkaisuun. On kokemuksia myös
siitä, miten on menty selvästi karille niin, että ryske
on käynyt. Se vaikuttaa edelleenkin kuntien väliseen
yhteistyöhön sillä tavalla, että siitä ei
oikein tahdo tulla yhtään mitään.
Kun kuntaliitosta valmistellaan, sen pitää tietysti
tapahtua hyvin vastuullisesti ja asiantuntevasti ja tulee huomioida
tietysti siinä myös kansalaisten ja kuntalaisten
mielipiteet. Sitä on korostettava, että viimekädessä kuitenkin
valtuustot tekevät päätöksiä.
Se on suvereeni oikeus, niin kuin laissa todetaan. Tervehdin myös
tyydytyksellä tätä uutta asiaa kuntajaotuksen
kehittämisen edistämiseksi, kunnille suoritettavaa
investointi- ja kehittämistukea. Se on aivan oikein, ja
jos ja kun tätä kuntaliitoshankkeissa hyvin toteutetaan,
uskon, että tähän sisältyy sellaisia porkkanoita,
jotka edistävät asiaa myönteisellä tavalla
eteenpäin.
Palaan vielä seutuyhteistyöhön. Näen
asian juuri samalla tavalla, että ei pidä puhua
seutukuntayhteistyöstä vanhan seutukuntajaon pohjalta,
koska järkevää on tänä päivänä tehdä seutuyhteistyötä ohi
näiden seutukuntajaotusten ja myös maakuntien
rajojen yli. Me olemme esimerkiksi Jyväskylän
seudulla toteuttaneet seutuyhteistyötä hyvinkin
pitkän aikaa, itse asiassa 90-luvun puolestavälistä alkaen.
Käynnistimme sen elinkeinopolitiikan yhteisellä järjestämisellä,
ja se on käsittääkseni ollut aika tavalla
hyvä asia.
Tänä keväänä käynnistimme
seudulla valmistelun Jyväskylän kaupungin aloitteesta
viiden kunnan seutustrategian valmistelutyöksi. Valmisteluprosessi
on edennyt sillä tavalla, että kaikki viisi seudun
kuntaa ovat nyt tähän kantaa ottaneet. Strategiatyö on
ulottunut koskemaan kaikkia kuntien hallinnonaloja. Tavoitteena
on, että pystyttäisiin ohi kuntien hallinnollisten
rajojen järjestämään palvelut
mahdollisimman järkevällä ja taloudellisella
tavalla, kuitenkin niin, että palvelut ovat hyvät
ja kattavat kuntalaisille.
Me sovimme vuonna 95, että me emme keskustele Jyväskylän
seudulla kuntaliitoksesta. Meillä oli takana melkoisen
riitainen kuntaliitosprosessi, joka ajautui rajusti kiville, ja
oli vaarana, että kun kuntatalous samanaikaisesti sukelsi rajusti
ja kansantalous oli suuressa vaikeuksissa, että tuska siitä olisi
ollut todella raju. Nyt ruvetaan yhdessä kehittämään
asioita. Tämä yhteistyö ennemmin tai
myöhemmin johtaa siihen, että kuntien hallinnolliset
rajat ikään kuin itsestään poistuvat.
Minusta tämä on myös yksi tapa edetä kuntaliitoskysymyksissä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässäkin asiassa mennään
eteenpäin, ja se on hyvä asia. Omassa maakunnassani
on monia semmoisia hankkeita, joissa eri kunnat nyt arvioivat jo parasta
aikaa tilannetta, mitä pitäisi tehdä.
Seutukunnallista yhteistyötä on tiivistetty ja
etsitty toimintamuotoja, mutta se on aika kaita-alaiseksi jäänyt.
Siellä kuitenkin on pelkona yhä edelleen, että jospa
se isompi syö sen pienemmän kunnan ja palvelut
menevät kauemmaksi. Mutta yhä, kun talous on tiukentunut,
kunnissa näytetään olevan syvällisemmin
menossa tämmöisiin selvitysjuttuihin. Kesälahdella
muun muassa, meitä lähellä olevassa kunnassa,
ollaan tekemässä tämmöistä selvitystä.
Tämä tulee hyvään tilaukseen
nyt. Kunnat voivat nyt käydä laskemaan markkoja
tämän esityksen pohjalta siitä, mitä se
tarkoittaa, jos tämmöinen tehdään,
ja käydä neuvottelemaan myös sen kunnan
kanssa, minkä kanssa halutaan "naimisiin" mennä,
jotta mitä se tarkoittaa ja mihin käytetään
ne varat.
Sama asia pisti silmään, kun luin nopeasti, mitä edelliset
puhujat ovat todenneet, lähinnä investointi- ja
kehittämishankkeiden osalta, millä tavalla se
markkamäärä realisoituu. Hankkeet tiedetään,
mutta välttämättähän
ei tiedetä tulevilta vuosilta, olisiko niihin tullut rahaa
valtion budjetissa. Luulen, että tässä on
neuvottelun ja lobbauksen paikka ja tietyllä tavalla ministeriöiden taholta,
jos haluaa eteenpäin asiaa viedä, myös semmoinen
yksi toinen porkkana, joka liittyy lisäksi tähän
viiden vuoden tukiaikaan. Sillä voi olla hyvin merkittävä vaikutus
näissä hankkeissa, koska nyt jo joistakin kunnista
on tullut ennakoituja kommentteja siitä, että jos
tämmöinen porkkanamalli vahvistuu, käykö sillä tavalla,
jotta jokin kouluhanke, joka itsenäisessä kunnassa olisi
mahdollisesti voinut toteutua, jääkin siinä jalkoihin
eikä sitä toteuteta ja mahdollisesti lapset viedäänkin
johonkin kauempaan kouluun. Katsotaan, kun tehdään
kouluverkkosuunnitelmia, jotta koulu mahdollisesti jostakin pienestä kunnasta
voi loppua kokonaan. Kun jossakin läänin listalla
näkyy tulevina vuosina kaukaa semmoinen 10.—20.
sijalla oleva esimerkiksi koulun saneeraus, niin kuka sen sanoo,
että siihen koskaan olisi rahaa tullut tai olisiko tullut
mahdollisesti nopeammin, jos osataan oikein lobata.
Sen takia minusta valiokunnassa pitäisi tähän asiaan
paneutua ja käydä läpi tämä kuvio,
mitä tämä tarkoittaa. Sitten tietysti
ministerille terveiset, jotta tällähän
voi näitä pieniä kuntia saada järkevän
toiminnan piiriin ja vähän suurempiakin, kun ollaan
näiden pienten kuntien kohdalla vähän
väljempikätisiä investointihankkeiden osalta,
ikään kuin ne olisivat toteutuneet, vaikka välttämättä niihin
rahaa ei olisi riittänytkään.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt tehty kuntajakolain muutosesitys mielestäni
muodostaa jo voimassa olevan lain kanssa sellaisen kokonaisuuden,
että voidaan katsoa kuntajakolain olevan niin hyvällä mallilla
kuin sen nyt kohtuullisessa määrin voidaan olettaa olevan,
ja siksi myöskin kannatan tätä esitystä.
Ensinnäkin on syytä todeta, että jo
olemassa olevassa kuntajakolaissa on erittäin hyvä selvitysmiesmenettely
ja siihen liittyvä kansanäänestys. Nyt
myöskin voidaan katsoa, että ne peruselementit
kuntayhdistymisen taloudelliselle tukemiselle, kun kehittämis-
ja investointiavustus on mukana, luovat aikamoisen suuria mahdollisuuksia
kuntayhdistymissopimuksen tekemiselle ja sinne asetettaville asioille.
Tältä kannalta katsoen voi todeta, että raamit
ja edellytykset ovat lainsäädännöllisesti
mielestäni hyvässä kunnossa.
Haluan tässä yhteydessä hiukan laajemmin käsitellä yleisellä ja
periaatteellisella tasolla suhtautumistani. Luulen, että tämä suhtautuminen linjaa
myös hyvin pitkälle keskustan eduskuntaryhmän
linjaa kuntaliitosasiassa.
Ministeri Korhonen esittelypuheenvuorossaan mielestäni
lähestyi asiaa aivan oikein itsehallinnollisesta näkökulmasta,
vaikkakin siinä oli aika vahvaa paatosta, ymmärrettävistä syistä, kuntaliitosten
puolesta.
Haluan tässä yhteydessä ensinnäkin
todeta, että Suomi on ratifioinut myöskin Euroopan
neuvoston kunnallissopimuksen. Tuon sopimuksen lähtökohta
on, että ensinnäkin valtiot sitoutuvat tukemaan
sellaisia kuntia, jotka eivät itse pysty velvoitteistaan
suoriutumaan, ja että viimesijaisena ratkaisuna ovat kuntien
yhdistämiset.
Toiseksi haluan todeta, että keskusta eduskuntaryhmänä ja
puolueena ei suhtaudu periaatteessa kuntaliitoksiin kielteisesti.
Lähtökohtani niihin on neutraali, ja katson, että jokaisessa
tapauksessa on tarkasteltava erikseen kunkin kunnan osalta, mitä etuja
ja mitä mahdollisia haittoja kuntien yhdistämisestä on.
Tältä pohjalta on sitten kuntalaisten tehtävä lopulliset
ratkaisut, ja viime kädessähän päätökset
tehdään tietysti kunnanvaltuuston päätöksellä.
Näin ollen pakkoliitoksia emme kannata, niin kuin ei tiettävästi
ainakaan virallisesti kukaan muukaan tässä maassa
tällä hetkellä.
Mitä tulee erityyppisiin kuntaliitoksiin ja niiden
etuihin ja haittoihin, mielestäni kunnat on syytä ryhmitellä kahteen
eri ryhmään.
On niin sanotut reikäleipäkunnat, tai kunnat, joissa
kuntakeskukset ovat hyvin lähekkäin toisiaan,
esimerkiksi Raahen ja Pattijoen tapauksessa. Siellä voidaan
noin yleisesti ottaen katsoa, että kuntaliitoksen edellytykset
ovat huomattavasti paremmat kuin muissa tapauksissa, joskin niissäkin
tapauksissa on erilaisia menettelytapoja, kuten Jyväskylän
kaupungin ja maalaiskunnan osalta on todettu, että viisaampaa
on antaa ajan kypsyttää ja jossakin vaiheessa
varmasti lopputulos syntyy, niin kuin ed. Laitinen puheenvuorossaan
totesi. Voisi sanoa, että tällaisissa tapauksissa
mielestäni täytyy löytyä hyvin
vahvat perustelut sille, ettei kuntaliitosta toteutettaisi. Myöskin
Rovaniemen tapauksessa olen viime vuosien aikana kaksikin eri kirjoitusta
kirjoittanut paikalliseen lehdistöön, joissa olen
todennut, että minun käsitykseni mukaan kuntaliitoksen
toteuttaminen Rovaniemen tapauksessa olisi järkevää.
Mitä tulee taas sellaisten kuntien kuntaliitoksiin,
joiden kuntakeskukset ovat suhteellisen etäällä toisistaan,
silloin haluan korostaa erästä seikkaa. Tänä päivänä jokainen
kunta, sen poliittinen ja virkamiesjohto, miettii hyvin voimakkaasti
oman kuntansa ja alueensa kehittämistä. Voidaan
perustellusti väittää, että jokainen
kunta on pieni kehittämiskeskus omalla alueellaan. Silloin
kun tällaiset kunnat yhdistetään, on
päivänselvää, että uusi
keskus on se, joka saa suurimman huomion ja kohteen kehittämistyössä jatkossa.
Näin ollen voidaan sanoa, että jos kaksi kuntaa
liitetään toisiinsa, yksi kehittämiskeskus lakkaa.
En sano tällä sitä, ettei siitä huolimatta kuntaliitos
voisi olla tarkoituksenmukainen tällaisessa tapauksessa,
mutta tämä on sellainen seikka, joka on syytä ottaa
huomioon.
Edelleen haluan myöskin korostaa ja todeta, niin kuin
ed. Ravikin totesi, että ei kuntaliitoksilla tämän
maan kuntatalouden ongelmia ratkaista. Mutta sillä voidaan
saavuttaa myöskin säästöjä,
ja jokainen säästö on tietysti syytä ottaa
huomioon. Mutta perusratkaisun meidän kuntatalouteemme
täytyy löytyä muualta. Ei yhteistyöllä,
ei seutuyhteistyöllä eikä kuntataloudella
niitä ongelmia ratkaista, vaikka ne ovat yksiä keinoja
siinä monien keinojen valikoimassa, jota täytyy
tässä yhteydessä käyttää.
Kun näiltä pohjilta selvitetään
kuntaliitosten edut ja haitat, sen jälkeen voidaan sitten
kansanäänestyksessä ja valtuustoissa
katsoa, nauttivatko kuntaliitosasiat enemmistön tukea.
Edelleen haluan tässä yhteydessä tuoda
myöskin esille erään seikan. Nythän
hyvin usein syytetään — onneksi ei tässä keskustelussa — että keskusta
vastustaa poliittisista syistä kuntaliitoksia. Tämä ei
pidä paikkaansa. Monet keskustalaiset vastustavat kunnissa,
missä ovat suurimpana puolueena, mutta minulla on se käsitys,
että niissä kunnissa, joissa jokin muu puolue
on suurimpana, on aivan samanlaista vastustamista, niin kuin totean,
Jyväskylän maalaiskunnassa, Nurmossa tai muussa
vastaavassa, elikkä tämä sinänsä omista
valta-asemista kiinni pitäminen on inhimillinen piirre
eikä puolueeseen liittyvä piirre.
Toinen asia on, että minulla on sellainen käsitys,
että toteutetuissa kuntaliitoksissa, joita tehtiin aika
paljon erityisesti 70-luvulla, keskusta nimenomaan poliittisena
puolueena ja liikkeenä on pärjännyt yhdistetyissä kunnissa
erittäin hyvin. Esimerkiksi Tornion kaupungissa, kun vuoden 72
vaaleissa oli kuntaliitos toteutettu, puolueen kannatus oli 42 prosenttiyksikköä,
kun se viime vaaleissa oli 54 prosenttiyksikköä.
Raahessa on vähän saman tyyppinen kehitys, ja
minulla on sellainen tutkimusoletus, että keskimäärin
kuntaliitostapauksissa keskustan poliittinen vaikutusvalta on huomattavasti
kohentunut. Sen vuoksi olenkin käynnistänyt selvityksen
siitä, mitä puolueiden poliittiselle kannatukselle
näissä kuntaliitoksissa on tapahtunut, jolloin
saadaan mutu-tuntumasta tämäkin asia pois. Mutta
en silläkään perusteella kannata kuntaliitoksia,
että keskustan asema niissä vahvistuisi, vaan
katson, että kaikki näkökannat täytyy
ottaa huomioon.
Yhdyn tietysti ministeri Korhosen kantaan siinä, että tärkeintä — ehkä itseisarvosta
puhuminen on vähän väärä sana — on
tietysti se, mistä ja millä tavalla kuntalaiset
saavat palvelunsa ja kuinka laadukkaina. Myöskin palveluiden
saavutettavuus luonnollisesti on tässä otettava
huomioon, koska kuntaliitostapauksissa tietysti monessa yhteydessä käy
niin, että palvelut hieman etääntyvät.
Kuinka pitkä välimatka on ja saadaanko laadukkaampia
palveluja ja onko haitta pienempi kuin saatava etu, ne ovat asioita,
joita joudutaan punnitsemaan tässä yhteydessä.
Näin ollen omalta osaltani kiitän ministeriä tästä lakiesityksestä.
Pidän tätä erittäin hyvänä. Silloin
kun valtio tarjoaa kunnille rahaa tällaisiin tarkoituksiin,
meidän on syytä selvitellä, onko kullakin
kunnalla edellytyksiä ja onko tarkoituksenmukaista ottaa
tämä raha vastaan. Voi sanoa, että ainoa
pieni pettymys, joka johtui minun omasta tietämättömyydestäni,
oli se, että kun julkisuudessa oli sellainen käsitys,
että valtionavun menetysten korvaaminen tapahtuu viiden
vuoden ajan, sehän tapahtuu viiden vuoden aikana mutta
todellisuudessa täysi korvaus on kolmen vuoden mittainen,
kun se on tällä hetkellä kahden vuoden
mittainen, koska se laskee 100 prosentista 80:een, 60:een, 40:een
ja 20:een. Sinänsä tällainen hidas ja
pehmeä laskeutuminen on varmaan järkevä,
mutta se ei antanut sitä rahaa aivan niin paljon kuin olin
alun perin ajatellut. Jos laskin oikein äsken, näyttäisi
siltä, että jos yhteen liitettävissä kunnissa
on 17 000 asukasta, suurin piirtein silloin tuon maksimiavustuksen saisi,
joten aivan pienet kunnat eivät sitä 40 miljoonan
markan summaa saa, tuskin kehittämisavustuksenkaan kanssa,
joten sekin on tietysti aina pidettävä mielessä.
Kaiken kaikkiaan kysymyksessä mielestäni on hyvä lakiesitys.
Varmasti täällä esitetyt toiveet sen
tarkistamisesta siltä osin, jos epäselvyyksiä on,
on syytä valiokunnassa tehdä, mutta noin peruslähtökohdiltaan
ja rakenteiltaan kysymys on hyvästä lakiehdotuksesta.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri hetki sitten sanoi mielestäni
vähän yksinkertaisesti sen, että jos
puhtaalta pöydältä ryhdyttäisiin
nyt laatimaan Suomen kuntarakennetta ja kuntakenttää,
se ei varmasti olisi tämän näköinen.
Ei tietenkään olisi. Jokainen meistä tietää sen,
että nykyisen kuntajaotuksen pohjalla ovat historialliset
seikat. Kun taustalla ovat historialliset seikat, ne ovat koskettaneet
vuosikymmenien aikana lukuisia ihmisiä, jotka siellä kunnissa
ovat asuneet, ja sen vuoksi tämmöinen pyrkimys
pakkoliitoksiin ei mielestäni ole järkevää.
Edelleen ministeri antoi hieman yksinkertaistaen ymmärtää,
että kuntien lukumäärästä tai kuntien
koosta olisi tabu keskustella, ja erityisesti, että keskustassa
ei kyettäisi keskustelemaan. En ole huomannut sellaista
viime aikoina ainakaan, ja näinhän edelläkin
ed. Manninen asian ilmaisi. Mielestäni siellä,
missä on tarvetta näitä asioita selvittää,
niitä tulee selvittää, mutta se pitää niiden
ihmisten siellä päättää eikä meidän täältä ylhäältä ojentaa,
että teidän on nyt selvitettävä.
Sitten, ministeri, sanoitte, että seutukuntayhteistyötä on
käytetty ikään kuin peitetoimintana, ja
tätä en aivan ymmärrä, mistä tässä oli
kysymys. Sanoitte edelleen, että pienkuntajärjestelmä ei
pysty täyttämään kaikkia niitä uusia
velvoitteita, joita kunnille on asetettu, ja otitte esille esimerkiksi
maahanmuuttajapolitiikan, maahanmuuttajien kotouttamisen, mitä kaikkea
siihen liittyy. Voin sanoa esimerkiksi omalta seutukunnaltani, oman
kotikaupunkini osalta, että siellä on tehty ilman
kuntaliitoksia tässäkin asiassa seutukuntayhteistyötä eli
on laadittu usean kunnan välinen maahanmuuttajapoliittinen
ohjelma. Se on vain yksi esimerkki siitä, miten myös
näiden uusien velvoitteiden osalta voidaan tehdä yhteistoimintaa.
Jos esimerkkejä halutaan ottaa, muistelen niin, että Keski-Suomessa
Jyväskylän seutukunnassa oli jokunen aika sitten
aika voimakasta viritystä siihen, että kunnat
pitäisi saada liittyen yhteen. Sitten siellä lopetettiin
ne puheet ja satsattiin voimakkaasti yhteiseen elinkeinopolitiikkaan
Jykesin muodossa, ja nyt olen ollut huomaavinani jo pidemmän
aikaa, että Jyväskylän seutukuntaa pidetään
menestyvänä seutukuntana monessakin mielessä.
Myös oman seutukuntani osalta olen täysin valmis
siihen, että jos siellä halukkuutta on, selvitetään,
mitä tehdään, onko halukkuutta jopa kuntaliitoksiin
vai onko niin, että tehdään aina asiakohtaisesti
seutukuntaista yhteistyötä.
Sitten se perimmäinen kysymys, ratkaiseeko kuntakoko
sen, mitä palvelut maksavat. Siitähän on
tehty lukuisa joukko tutkimuksia. Itse muistan ainakin Åbo
Akademin professorin Krister Ståhlbergin tutkimuksen, ja
hän on osoittanut sen, että pelkkä kuntakoko
ei ratkaise sitä, mitä ne palvelut maksavat. On
olemassa pienehköjä kuntia, jotka pystyvät
tuottamaan peruspalvelunsa suhteellisen edullisesti, ja on olemassa
suuria kuntia, jotka saavat peruspalvelujen tuottamiseen menemään
yllättävän paljon rahaa.
Arvoisa puhemies! Itse hallituksen esityksestä otan
esille asian, johon on viitattu muun muassa ed. Ravin ja käsitykseni
mukaan myös ed. E. Lahtelan puheenvuorossa, eli uuden elementin eli
niin sanotut investointi- ja kehittämisrahat kannustimena
kuntajaotuksen muutoksille. Voin sanoa, että kun olen lukenut
tuon tekstin nyt kertaalleen, en aivan täysin ymmärrä,
mistä siinä on kysymys. Itse koen niin, että kun
nyt viime vuosina on voimakkaasti ajettu alas perustamishankkeiden
rahoitusta sosiaali- ja terveyspuolella ja osittain lakkautettukin
se järjestelmä sillä puolella ja koulupuolella
rakentamisrahat, perustamiskustannusrahat, on todellakin, voisi
sanoa, puolitettu, vaikka nyt on 30 miljoonaa markkaa ensi vuodelle
korvamerkitty sinne home- ja kosteusongelmiin. Kun näitä rahoja
on ajettu alas, samaan aikaan jatkuvasti nousee eri puolella Suomea
teidänkin kotikunnassanne ja seutukunnassanne uusia hankkeita,
jotka tarvitsisivat kipeästi rahoitusta.
En ole vielä ollut huomaavinani, että kovin monessa
kunnassa olisi tyydytty siihen, että jos tulee home- ja
kosteusvauriota kouluun, heti ollaan innokkaana siihen kunnan rahaa
laittamassa ja se korjaamassa, vaan yleensä tilanne monissa kunnissa
on taloudellisesti niin tiukka, että odotetaan, että valtio
edes jollakin osuudella tulisi mukaan. Esimerkiksi Itä-Suomen
läänin alueella on vähän yli
sata hanketta jonossa ja niistä muutama voidaan rahoittaa
vuosittain. Siellä on laskettu, että vuoteen 2030
mennessä saataisiin nämä hankkeet nykyisellä perustamiskustannusjärjestelmällä hoidettua.
Toivon, että hallintovaliokunnassa tämä asia
selvitettäisiin. En voi mitään sille,
että koen, että tässä on olemassa
tietynlainen sudenkuoppa, että rahaa laitetaan tänne uuteen
tukimuotoon eli kuntaliitoksia vauhdittavaan, kuntajakoa muuttavaan
ja vauhdittavaan investointi- ja kehittämisrahoitukseen
ja samaan aikaan näitä elintärkeitä rahoja
varsinaisten substanssiministeriöitten puolella
ajetaan pois ja järjestelmät jopa lakkautetaan
kokonaan.
Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
Arvoisa herra puhemies! Kuultiin kaksi ehkä vähän
erilaista näkökulmaa keskustan eduskuntaryhmästä.
Minä itse olen hyvin tyytyväinen ed. Mannisen
puheenvuoroon, jos se pitää sen viestin sisällään,
että se on keskustan isompi linjaus ja keskustan pääasiallinen linjaus,
mitä hän omassa puheenvuorossaan sanoi. Me näemme
asian varmaan hyvin pitkälle samalla lailla ja vähän
eri lailla kuin ed. Vehviläinen sudenkuoppateoriassaan.
Ed. Vehviläinen, ensinnäkin teidän
kannattaa kuunnella tarkkaan, kuka milloinkin puhuu. Vertausta,
johon viittasitte, käytti ed. E. Lahtela. En minä puhunut
mistään uudesta kuntarakenteesta. Ed. Lahtela
käytti tällaista kieltä ja tällaisia
sanamuotoja, ja ehkä siinä oli sellainen pieni
ero siihen, mitä minä sanoin.
Toisaalta sitten taas seutuyhteistyöstä nimenomaan
sanoin, että ei pidä lähteä siitä,
että kun kuntien yhdistämisestä käydään
keskustelua, seutuyhteistyötä käytetään
peiteoperaationa, ettei tarvitsisi käydä sitä keskustelua.
Nimenomaan avoimuutta tarvitaan, erilaisten vaihtoehtojen esiin
nostamista ja sen kautta sitä pohdintaa. Tämä pienenä tarkennuksena.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Moni on todennut, että tämä on
hyvä laki, on todellakin niin hyvä laki, hallituksen
esitys, että se jo nyt on laittanut pattitilanteita eteenpäin.
Niitä on muuallakin kuin Pattijoella. Nimittäin
Kotkan suunnalla Haminan—Vehkalahden alueella on tyypillinen
reikäleipätilanne. Se on hyvin pahasti ollut pattina
ja piikkinä siellä, monen asian esteenä.
Nyt olemme huomanneet, että tilanne on lähtenyt
liikkeelle. Siinä on ollut kannustimena muun muassa tämä hallituksen
esitys. Myös sisäministeriön kansliapäällikkö on
käynyt asiaa siellä selvittämässä,
ja vauhtia kuntaliitoksen suuntaan on aivan asiapohjalla, koska
nämäkin kunnat ovat haasteiden edessä.
Mitä ne haasteet ovat? Ne ovat osin globalisaatiosta
johtuvia. Nimittäin Stora Ensolla on siellä tehdas.
Tämän yksikön tulevaisuus on koettu aika
epävarmaksi: Summan paperitehdas on suuren konsernin yksi
yksikkö, jonka paperikoneet eivät ehkä ole
kaikkein nykyaikaisimpia. Toisaalta satamaliikenteeseen, joka taas
Haminan sataman kohdalla on kyseessä, vaikuttavat tietyt
globalisaatioon liittyvät kysymykset, myöskin
Euroopan unionin jäsenyys. Viittaan tässä siihen
direktiiviehdotukseen, joka on etenemässä EU:ssa
liittyen satamatyön järjestämiseen.
Nämä on koettu, ja todellisuus on sitten hiukan
synkempi kuin aikaisemmin. Näin ollen tämä hallituksen
esitys on tullut hyvään väliin, hyvään
tilanteeseen, tiettynä porkkanana. Näin ollen
tätä voi myös tästäkin
näkökulmasta tervehtiä.
Mutta yleisesti kuntien yhteenliittymiseen ja kuntaliitoksiin:
Vapaaehtoisuus on varmasti hyvä ja erittäin tärkeä asia.
Tietysti monet sitä vapaaehtoisuutta harrastavat pakon
edessä, mutta myös kuntalaisten asema on hyvä pitää mielessä,
niin kuin täällä on todettu. Myös
se, että kunnat voivat edelleen ilman muodollista yhteenliittymistä edistää yhteistyötä,
yhdistää toimintojaan, on eräs käytännön
realiteetti ja mahdollisuus. Sitä ei ole myöskään
kylliksi maassamme vielä toteutettu.
Mutta kaiken kaikkiaan tänään näyttää olevan nimenomaan
alue- ja kuntaministerin päivä. Näin
ollen näitä positiivisia toivotuksia tulee useamman
esityksen kohdalla.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun itse tulen Varsinais-Suomesta, joka on
hyvin pienkuntavaltainen, 56 kuntaa vaalipiirissäni, tietenkin
tervehtii ilolla uusia esityksiä tai uusia avauksia. Jos
näistä löytyy järkeviä ratkaisuja, keskusta
ei suinkaan ole vastustamassa. Kysymyksessä on aina vapaaehtoisuus.
Pakkoliitoksia täällä salissa varmasti
ei kukaan olekaan kannattamassa. Silti näihin liittyy monenlaisia
ongelmia.
Loimaan lehdestä, joka on edessäni, saatan
lukea — tiedämme varmaan, että Loimaan
ja Loimaan kunnan suhde on ollut hyvin problemaattinen jo hyvin
pitkään — että tämän
kuntajakolain porkkanarahoja kasvattava lakimuutos, siis kahden
vuoden aikaisempaan periodiin nähden viiden vuoden periodi,
merkitsee aikaisempaan nähden 35:tä miljoonaa
markkaa, siis nousua 20 miljoonasta 35 miljoonaan markkaan.
Sitten täällä edelleen todetaan,
että porkkanarahojen lisäksi luvassa on kymmeniä miljoonia koulu-,
sosiaali- ja terveyssektorien investointeihin. Tätä kysyn
nyt: Miten tämä on mahdollista, kun meillä juuri
on nyt sosiaali- ja terveystoimien investoinnit lyöty jäihin
eikä niihin tule rahaa? Viereinen Mellilän kunta
esimerkiksi, jos se päättää rakentaa
terveystoimeen, ei saa mitään investointirahaa,
ei tietenkään. Minkä takia sitten naapurikunnat
saisivat? Tämä ei varmasti luo minkäänlaista
alueellista tasa-arvoa eikä kohtuutta sillä seutukunnalla.
Kysyn samaa kuin ed. Vehviläinen: Minkä takia
sitä jo hyväksyttyä lakia sitten kierretään
tällä tavalla toisen kautta? Ymmärrän
jonkin muun porkkanarahan, mutta täällä sanotaan
suoraan, että investointeihin.
Olen todella iloinen, että kuntaministeri on itse paikalla
ollut koko iltapäivän vastaamassa moniin eri kysymyksiin
toisin kuin monet muut ministerit. Täällä on
huudeltu ilmaan nytkin koko syksyn, kun yhtään
ministeriä ei silloin ole paikalla, kun heidän
alueensa tärkeitä asioita käsitellään.
Arvoisa puhemies! Toinen asia meillä maakunnassa on
Mynämäki—Mietoinen ja kysymyksessä on
aika harvinainen enklaaviasia. En tiedä, kuinka paljon
näitä enklaaveja muualla Suomessa on, mutta Varsinais-Suomessahan
näitä on. Siinä yhdistyminen on hyvinkin
kinkkinen sillä tavalla, että ainakin Mietoisissa
olisi toivottu, että enklaaviasia olisi ratkaistu ensin
erillisenä kysymyksenä ja lähdetty kuntajakokysymyksiä miettimään
puhtaalta pöydältä täysin toisena kysymyksenä.
Nyt kun se kytketään enklaaviasiaan, siinä koetaan,
että kunnat eivät ole neuvottelupöydän ääressä tasavertaisina,
vaan siinä hiertää nimenomaan tämä enklaavikysymys.
Voinkin nyt kysyä, kun ministeri on paikalla: Mikä estää sen,
ettei tätä enklaavia olisi kokonaan ratkaistu
erikseen ja sitten puhtaalta pöydältä aivan erikseen
kuntaliitoskysymys?
Nämä ovat asukkaille hyvin herkkiä kysymyksiä.
Me kaikki tiedämme, että meidän identiteettimme
muodostuu hyvin pitkälti siitä kunnasta, josta
olemme, ihmisten oma identiteetti. Nämä ovat tunnetason
kysymyksiä sen lisäksi, että täällä näkyy
kymmenien miljoonien rahapotit vilahtelevan. Näitä ihmisten
kotipaikkaan kytkeytyviä tunnesiteitä ja omaa
identiteettiä — omaa kunnanvaltuustoa, omaa kunnantaloa, omaa
kunnanjohtajaa — ei pidä vähätellä.
Nämä ovat tosi isoja kysymyksiä, ja niitten
käsittelyssä täytyy olla myönteinen
henki ja myöskin yhteistyöhalua ministeriön
ja virkamiesten taholta luottamusmiehiin päin.
Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hyssälän kanssa olen
samaa mieltä identiteettikysymyksestä. Näinhän
se on. Minä uskon, että ed. Hyssälän identiteettikin
löytyy Iistä ja sinne mieli palaa. Tosin varmaan
Varsinais-Suomen asiat ovat nyt päällimmäisiä.
Mutta pitää myös tunnustaa se, että identiteetti
on tärkeä asia, tunteet ovat tärkeitä asioita,
niitä pitää ihmiselämässä olla
ja niitä on, mutta siitä huolimatta kaiken ajatuksen
ytimen pitää lähteä siitä,
millä rakenteella me kuntalaiselle voimme hyvinvointipalveluja
tuottaa. Jos silloin tunnepuoli alkaa johtaa ajattelua, todennäköisesti
menetämme hyvinvointipalveluissa. Minusta sen pitää kumminkin
olla johtoajatuksena. Totta kai meidän pitää muistaa,
että kuntarakenteemme historia on ainutlaatuinen. Siihen
liittyy monenlaisia hirveitä asioita, mutta ei se saa vaarantaa palveluja
kuitenkaan. Jos se vaatii järjestelyn, että kunnantalon
yläpuolella on edelleen vaakuna, niin miksi ei, voihan
se olla niinkin. Mutta yhteistyötä pitää kyllä syventää,
yhteistyötä pitää voimistaa
ja tehdä järkeviä ratkaisuja, joihin liittyy
enklaavien hoitaminenkin.
Kun katsoo kartalta niitä alueita, jotka esimerkiksi
Mynämäen—Mietoisten osalla on, niin kyllähän
siinä väistämättä tulee
mieleen myös se, miksi niitä ei hoideta järkevästi.
Silloin yhtenä ratkaisuvaihtoehtomallina tietenkin on kuntaliitos.
Mutta eihän sitä tähän ole kytketty,
vaan se on noussut sen prosessin aikana. Sillä alueella nyt
käydään keskustelua, haetaan vaihtoehtoa, minkä kautta
se on järkevin ja helpoin hoitaa. Minusta perusperiaate
on se, että ei suljeta mitään vaihtoehtoa
pois pöydästä vaan käydään keskustelu
ja katsotaan ja mietitään yhdessä, mikä järkevin
ratkaisu kuntalaisten kannalta on. Niin kuin todettiin jo, itseisarvohan
on palvelu, jonka voimme tämän järjestelmän
kautta tuottaa.
Siihen liittyy toinen osiokin, mistä ed. Hyssälä kysyi,
uusi yhdistämistä tukeva investointi- ja kehittämishankkeiden
tuki. Kyllähän sen tarkoitus lyhyesti sanottuna
nimenomaan on parantaa kuntarakenteen kehittämisedellytyksiä.
Jos siihen päästään siten, että tuemme
elinkeinotoimen, yhdyskuntarakenteen, ympäristönsuojelun, opetus-
ja kulttuuritoimen tai sosiaali- ja terveystoimen investointi- ja
kehittämishankkeita, niin silloin niitä kannattaa
käyttää mukana. Siinähän nimenomaan
tullaan siihen eroon, johon itse viittasitte kysyen, miksi toinen
ei saa. Jos avustus ei tue näitä kehittämisedellytyksiä,
niin siksi, se yksinkertaisin ja helpoin vastaus siinä on.
Mutta me haemme tietenkin alueelle sellaista voimaa ja sellaista
volyymia, että se veisi eteenpäin ja toisi tulevaisuuteen
sellaisia vaihtoehtoisia hallintomallejakin, joilla haasteisiin
voidaan vastata. En tiedä, kuka haastattelun on antanut,
mutta tämä lakiesityksen ajatuksena on.
Minä tietenkin toivon, että valiokunta todella paneutuu
ja perehtyy tähän. Mutta nyt tietenkin pitää muistaa,
että tämä on määräaikainen
kokeilu nimenomaan 40 §:n osalta. Muuthan ovat pysyvää lainsäädäntöä,
mutta investointiavustuksen osa on kokeiluluonteinen.
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt kun ministeri Korhonen on paikalla, haluaisin kysyä teiltä kuntien
yhdistämisestä ja sen vauhdittamisesta yhdistymisavustuksella:
Osaatteko sanoa, kuinka monta kuntaa on yhdistynyt nykyisen "porkkanalain"
aikana ja kuinka paljon arvioitte, että "uudet porkkanat"
voisivat auttaa kuntia yhdistymään?
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
Arvoisa rouva puhemies! 60-luvulla 27; 70-luvulla 38; 80-luvulla
5; 90-luvulla 12. Siinä on määrät.
Nyt en osaa sanoa, mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Mutta
hyvin mielenkiintoisia virityksiä kuulee, itse asiassa
kahden viime viikon aikana on kuullut melkeinpä joka päivä. Minusta
se iso asia, joka on tapahtunut, on se, että asenteet ovat murtuneet,
käydään keskustelua eikä nähdä sitä peikkona
tai sudenkuoppana tai jonakin muuna mörkönä tulevaisuudessa
vaan mahdollisuutena, joka selvitetään ja joka
käydään läpi ja katsotaan. Jos
se antaa, niin hyvä on. Eihän tässä itseisarvo
ole sekään, että väkisin yritetään
runtata. Itseisarvo on se, että haetaan järkeviä,
toimivia malleja.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on ehkä syytä todeta,
että kyllähän meillä jossain
määrin kuntaliitoksia tapahtui varsinkin 70-luvulla.
Silloin 60-luvun lopulla, kun itse opiskelin, muistan hyvin tarkkaan, että minunkin
gradussani sanotaan, että Suomessa on 532 kuntaa. Nyt on
448. Siinä on lähes 90:n pudotus.
Mutta puheenvuoron pyysin alun perin siksi, että Mynämäki—Mietoinen-tapauksesta
on sellainen kuva sieltä tulleista yhteydenotoista hiukan
tullut, että selvitysmiehet ovat, kun siellä on alueita
siirretty, vaatineet pientä korvausta, jonka enklaavilaki
mahdollistaa. Se pakottaa, jos siellä on omaisuutta, mutta
kun siellä on metsiä ja muita tämmöisiä,
muutama kymmenen asukasta, näille mietoislaisille oli jäänyt
sellainen käsitys, että selvitysmiehet olisivat
hiukan jäykkäniskaisesti vain todenneet, että ette
te mitään rahaa saa, mutta kun yhdytte, saatte
sitten rahaa. En tiedä, onko tällaista psykologista
diplomatiaa puuttunut vai onko niin, että toiset ovat tulkinneet
sen väärällä tavalla. Näin
sieltä on asiasta kerrottu.
On ehkä syytä todeta kuitenkin, että enklaavilaki
on pakottava laki, joka velvoittaa selvittämään
kaikki enklaavit, eli sisäministeriöllä ei
ole harkintavaltaa sen suhteen, vaan kaikki asiat on hoidettava
kuntoon. Se on sinänsä järkevä laki. Ei
ole mitään järkeä siinä,
että kunnan alueita on toisen kunnan sisällä.
Kyllä minusta se laki, joka viime kaudella säädettiin
eduskunnassa, oli aivan oikea ja niin pitää tehdä.
Tietysti rahoitus- ja muut asiat pitää asiallisesti
ja asianmukaisesti hoitaa.
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun kolahti niin läheltä Mynämäki—Mietoinen syystä,
että olen Mynämäen kunnan asukas, ja täällä viitattiin
keskusteluun ja neuvotteluun ja selvitysmiesten käyttäytymiseen,
niin se tieto, mikä minulla on, on se, että selvitysmiehet
ovat hyvin asianmukaisesti asiaa selvittäneet, sanotaanko
näin, paragraafien pohjalta eikä ole näkyvissä mitään
semmoista, että olisi ollut jokin tarkoitushakuisuus. He
ovat sanoneet suoraan, että jos ajatellaan kuntaliitosasiaa,
silloin kuntaliitos on ensimmäinen ja sitten tulevat muut,
joten enklaaviasiat jäävät pois käytännössä.
Eihän sitten enää tarvita niitten asioitten
käsittelyä. Minun käsitykseni on se,
että kuten ministeri Korhonen sanoi, Mynämäki—Mietoinen-keskustelussa
on tunnepuoli paljon vahvemmalla kuin niin sanottu järkipuoli.
Se täytyy nyt asianmukaisesti tässä hoitaa.
Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
Arvoisa rouva puhemies! Oikeastaan ed. Immonen sanoi sen, mitä itsekin
ajattelin. Niin kuin äsken sanoin, tunteitahan näihin
asioihin liittyy. Silloin kun käsitellään
sitä konkreettista hanketta, joka oman kunnan kohdalla
on, varmaan tunteet nousevat päällimmäisiksi.
Minä uskaltaisin kyllä sanoa, että minun
täysi tukeni on selvitysmiesten takana. Toisena on Kuntaliitosta
lakiasiain päällikkö Kari Prättälä.
Haluttiin nimenomaan, että siihen tulee Kuntaliiton näkemys mukaan.
Toinen on sisäasiainministeriöstä Toivo
Pihlajaniemi, joka varmaan on virkamiehistä yksi asiallisimpia.
Kyllä minä luotan asiapitoisuuteen. Varmaan asiat,
mitä tuodaan esille, herättävät
tunteita, ja ne saattavat johtaa ehkä sitä näkemystäkin.
Mutta kyllä meillä on, kuten ed. Manninenkin viittasi,
ihan puhdas tarkoitus selvittää se asia, joka
meille lain mukaan on annettu tehtäväksi. Se on
enklaavien poistaminen.
Keskustelu päättyy.