2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi opintotukilain sekä lukiokoulutuksen
ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuesta annetun
lain muuttamisesta
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä on
kaksi opintotuen myöntämisperusteiden muutosta
sekä koulumatkatuen laskentaperusteita koskeva muutos.
Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden
koulumatkatukeen ehdotetaan muutoksia, jotka koskevat koulumatkatuen laskentaperusteita
opiskelijan käyttäessä toimivaltaisen
viranomaisen järjestämää joukkoliikennettä.
Esityksen mukaan koulumatkatukea maksettaisiin viranomaisen yhteisen
lippu- ja maksujärjestelmän kautta ministeriön
taksa-asetuksen perusteella. Vastaavaa taksaa sovelletaan nykyisin
korvattaessa koulumatkakustannuksia koulutuksen järjestäjille
ja opiskelijoille, jotka kulkevat omalla autolla.
Kun siirryttiin ko. joukkoliikennemalliin, suurin osa nykyisin
Matkahuollolle maksettavasta määrärahasta
ohjautuisi jatkossa yhden lippujärjestelmän ylläpitäjän
kautta toimivaltaisille viranomaisille. Kaiken kaikkiaan tämän
esityksen tarkoituksena onkin koulumatkatukilain perustarkoituksen
mukaisesti tukea opiskelijan koulumatkakustannuksia ja joukkoliikenteen
järjestämistä. Muutos toteutetaan kustannusneutraalisti nykyisen
valtio—kunta-rahoitussuhteen pohjalta. Koulumatkatuen myöntämisperusteena
olisi edelleen se, että koulumatka on yli 10 kilometriä,
ja tuen määrä olisi laskennallinen ja
perustuisi matkan pituuteen. Taksaa tarkistetaan vuosittain linja-autoliikenteen
kokonaiskustannusindeksin perusteella. Olennaista on, että tämä järjestelmä sinänsä
ei
muuta nykytilaa. Opiskelijan saama tuki ja omavastuu säilyvät
siis ennallaan.
Arvoisa puhemies! Toinen esitys pohjautuu viime kevään
kehysriiheen ja se on osa hallituksen rakennepoliittisia toimia.
Sen mukaan opiskelijalla, joka on jo suorittanut korkeakoulututkinnon,
ei olisi oikeutta opintotukeen toisen samantasoisen korkeakoulututkinnon
suorittamiseksi. Näitä tapauksia, joissa oikeutta
ei olisi, on se, että opintotukea ei myönnettäisi
alemman korkeakoulututkinnon tai ammattikorkeakoulututkinnon suorittamiseksi
opiskelijalle, joka on jo suorittanut alemman korkeakoulututkinnon
tai ammattikorkeakoulututkinnon tai ylemmän korkeakoulututkinnon.
Samoin tukea ei myönnettäisi ylemmän
korkeakoulututkinnon tai ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon
suorittamiseksi opiskelijalle, joka on suorittanut ylemmän
korkeakoulututkinnon tai ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon
kaiken kaikkiaan.
Arvoisa puhemies! Mielestäni on tärkeää huomata,
että tämä opintotukilain uusi rajaus
onnistuttiin budjettiriihen yhteydessä siirtämään
vuodella eteenpäin. Alun perin oli ajatus ja päätös siitä,
että tämä uudistus tulisi voimaan 1.8.2016, mutta
tämä tuntui kovin pikaiselta aikataululta. Siksipä me
teimme ministeriöstä esityksen siitä, että tätä siirrettäisiin
vuodella eteenpäin, jotta voitaisiin sitten saada tähän
sopeutumisaikaa ja sitä kautta myös järjestelmät
pelaamaan yhteen toisaalta korkeakoulupuolen järjestelmän
ja siellä käynnissä olevien uudistusten
kanssa. Eli tämä oli sinänsä merkittävä muutos
juuri tästä syystä, että nimenomaan
opiskelijat ja korkeakoulut voivat sopeutua ehdotettuihin muutoksiin
paremmin. Tällä systeemillä muutimme
voimaanpanoa vuodella ja siirsimme myös sitten tätä säästötavoitetta,
mikä tässä oli vähän
reilu miljoona, taisi olla 1,7 miljoonaa. Pistettiin sille henkselit päälle
ensi vuoden osalta.
Opintoalan vaihtoa suunnittelevat voivat siis toteuttaa sen
vielä nykyisen lainsäädännön
puitteissa ja saada opintotukea vielä ensi vuonna aloittaessaan
opinnot toisen samantasoisen tutkinnon suorittamiseen. Myös
korkeakoulut voivat ottaa paremmin huomioon muutokset opiskelijavalintoja
suunnitellessaan. Esimerkiksi terveydenhuoltoalalla yliopistot edellyttävät
nykyisen terveystieteen maisterin ja kandidaatin opintoihin alemman
korkeakoulutuksen tasoista tutkintoa, ja nyt valintaperusteiden
muutos siellä korkeakoulussa mahdollistuu, koska tätä aikataulua
lykättiin. Tämä oli sellainen yksittäinen seikka,
joka nimenomaan siellä lain lausuntokierroksellakin lausunnonantajilta
tuli konkreettisena tapauksena esiin, ja se oli myös yksi
syy, miksi tähän reagoitiin.
Kuten sanottu, tämä esitys liittyy hallituksen keväällä tekemään
kehyspäätökseen, ja sillä pyritään
osaltaan vähentämään valtion
menoja sekä nopeuttamaan korkeakoulututkinnon suorittaneiden
työmarkkinoille siirtymistä. Lisäksi
rajaus tukee sitä ajatusta, mikä on opiskelijavalintauudistuksessa,
että korkeakoulupaikkojen opiskelupaikkoja kohdennetaan
niille, jotka eivät ole aikaisemmin suorittaneet korkeakoulututkintoa. Summat,
mistä tässä puhutaan, ovat seuraavat, eli
tästä rajauksesta aiheutuisi säästöä vähitellen vuodesta
2016, tässä tapauksessa siis siten, että se
olisi vuoteen 2019 mennessä noin 10,5 miljoonaa euroa.
Korkeakoulututkinnon suorittamiseksi opintotukea myönnettäisiin
edelleenkin kaksiportaisesti, ensin alemman tutkinnon suorittamiseen
ja sen jälkeen erikseen ylemmän korkeakoulututkinnon
suorittamiseen. Korkeakouluopiskelua varten opintotukea voisi saada
edelleenkin enintään 64 tukikuukautta.
Tukea voitaisiin edelleen myöntää korkeakoulututkinnon
suorittamisen jälkeen jatkotutkinnon suorittamiseksi, erikoistumiskoulutukseen,
ammatilliseen täydennyskoulutukseen tai jonkin virkakelpoisuuden saavuttamiseksi.
Toisen samantasoisen tutkinnon suorittaminen ei olisi kokonaan
yhteiskunnan tuen ulkopuolella, koska työtön työnhakija
voi opiskella työttömyysturvalla ja aikuisopiskelija
voi saada ansaintaperusteista aikuiskoulutustukea. Lisäksi työ-
ja ansiokyvyn tukemiseksi tai parantamiseksi taikka työkyvyttömyyden
estämiseksi järjestetyn ammatillisen koulutuksen
ajalle saa kuntoutusrahaa sekä muita kuntoutusetuja. Kaiken
kaikkiaan tämä esitetty rajaus koskee vain niitä opiskelijoita,
jotka ottavat opiskelupaikan vastaan lain voimaantulon jälkeen
1.1.2016.
Kolmas asia. Opintotukilakiin esitetään myös otettavaksi
kiinteiden siteiden määritelmä ulkomaille
myönnettävän tuen ehdoksi. Tämän
esityksen taustalla ovat Euroopan unionin tuomioistuimessa viime
vuosina tehdyt ratkaisut, joiden perusteella voidaan katsoa, että pelkkä asumisehto
ulkomaille myönnettävän opintotuen ehtona on
ristiriidassa vapaan liikkuvuuden periaatteen kanssa. Näitä nykyisiä säännöksiä opintotuen
myöntämiseksi
ulkomailla harjoitettaviin opintoihin ehdotetaan muutettavaksi siten,
että ne eivät perustuisi enää yhtä vahvasti
henkilön asuinpaikkaan, vaan tukea voitaisiin myöntää silloin, jos
henkilöllä voidaan katsoa olevan muuten elinolosuhteidensa
perusteella kiinteät siteet Suomeen. Esitetty ehdotus siis
lisäisi opiskelijan liikkuvuutta ja poistaisi nykyisen
säännöksen tulkinnallisia ongelmia sekä EU-oikeudellisia
epäkohtia.
Tässä, arvoisa puhemies, kiteytettynä lain
kolme erilaista esitystä. — Kiitos.
Katja Hänninen /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Täytyy sanoa,
että hallitus hoitaa väärällä lääkkeellä kuviteltua
ongelmaa keksiessään jälleen uuden rajauksen
opintotukeen ja opiskeluun. Opintoaikoja on jo rajattu ja opintotuen
kriteerejä on toistuvasti tiukennettu ja nyt mahdollisuuksia
opiskelun iloon aiotaan entisestään vähentää.
Opintotukikuukausien määrä on jo nyt
rajallinen. Ensimmäisen tutkinnon jälkeen jääneet
tukikuukaudet ovat olleet hätävara niille valmistuneille,
jotka eivät ole heikon työmarkkinatilanteen vuoksi
löytäneet töitä tai joiden 19-vuotiaana
tekemä alavalinta on osoittautunut aikuistuessa vääräksi.
Opiskelijajärjestöt ovat huomauttaneet, ettei
koulutusalan tai oppilaitoksen vaihtaminen kesken opintojen ole
läheskään niin vaivatonta kuin hallitus
antaa ymmärtää. Korkeakoulujen toimintatavat
ovat kankeita, ja niiden etu on, että opiskelijat suorittavat
aloittamansa tutkinnon loppuun. Tätä todellisuutta
ei muuteta opiskelijoita kiristämällä.
Hallituksen esitys ei ota huomioon myöskään pakottavia
syitä vaihtaa alaa valmistumisen jälkeen. Esimerkiksi
terveydelliset syyt, kuten ammattitaudin puhkeaminen, iskevät
ihmisen toimeentuloon ja pakottavat kouluttautumaan uudelleen. Herää väkisinkin
kysymys, onko opintotuen rajaamisesityksestä tehty minkään
sortin vaikuttavuusarviointia muuta kuin säästönäkökulmasta.
Kauniit puheet elinikäisestä oppimisesta ja henkilökohtaisista
opintopoluista voidaan unohtaa, jos samalla tehdään
juuri toiseen suuntaan vieviä päätöksiä opiskelumahdollisuuksien
rajoittamiseksi. Toisen korkeakoulututkinnon suorittaminen on jo
nyt toimeentulokysymys, eikä sitä pidä entisestään
vaikeuttaa. Jos Suomi aikoo jatkossakin kilpailla korkealla osaamisella,
täytyy osaamiseen myös ymmärtää panostaa.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Oli aika, jolloin Suomi arvosti sivistystä.
Poliitikot oikealta vasemmalle, sivistysporvareista valistussosialisteihin,
työskentelivät ahkerasti sen eteen, että jokaisella
tässä maassa olisi mahdollisuus opiskella, ja
kansalaiset tarttuivat tilaisuuteen. Verraten lyhyessä ajassa
lähes lukutaidottomasta kansasta tuli yksi maailman koulutetuimpia.
Virallisten tutkintojärjestelmien rinnalla kukoisti vapaa
sivistystyö, joka avasi koulutuspolkuja erityisesti työväenluokalle.
Sitä täydensi kattava kirjastoverkko. Koulutus
nähtiin pienen kansakunnan tienä vaurauteen, mutta
sillä oli myös itseisarvo. Ihmisiä kannustettiin
opiskelemaan ja sivistys nähtiin osana hyvää elämää. Koulutusta
kunnioitettiin ja useamman tutkinnon suorittamista pidettiin meriittinä.
Sitten tapahtui jotakin. Yhtäkkiä ihanteet
sivistyksestä ja koulutuksen laaja-alaisuudesta katosivat
jonnekin. Muu kuin työelämän tarpeista lähtevä koulutus
alettiin nähdä rahan haaskauksena ja useamman
tutkinnon suorittaminen toisten rahoilla loisimisena. Yliopistojen
vapaa opiskeluoikeus ja tutkintojen laajuudesta johtuva opiskeluaikojen
pituus olikin äkkiä ongelma, ei enää kansallinen
voimavara. Nyt keskustelussa oleva esitys opintotuen rajoittamisesta
vain ensimmäiseen tutkintoon on osa politiikkaa, jossa opintoaikoja
on lyhennetty, koulutusalalta toiselle siirtymistä vaikeutettu
ja vapaan sivistystyön rahoitusta leikattu, kaikki tämä tilanteessa,
jossa koko työuran läpäiseminen yhdessä ammatissa on
epätodennäköisempää kuin
koskaan aikaisemmin ja uusi talous korostaa laaja-alaisen osaamisen
merkitystä.
Arvoisa puhemies! Korkeakoulu ei voi olla tehdas, jossa tuotetaan
bulkkituotantona tiukasti rajattuja ammattilaisia työelämän
senhetkisiin tarpeisiin. Tällainen ajattelu ei tuhoa vain
korkeakoululaitosta vaan myös taloutemme perustan. Putkessa
ei voi katsoa eteenpäin. Uutta syntyy siellä,
missä ihmisillä on tilaa katsoa myös
sivuille, missä asiat ja teemat kohtaavat ennennäkemättömällä tavalla.
Useimmat merkittävistä innovaatioista ovat syntyneetkin
eri alojen risteyksessä. Sosiologian nousu mullisti aikanaan
suomalaisen historiankirjoituksen ja sitä kautta kuvamme
menneisyydestä. Uusi mielikuvateollisuus edellyttää teknisen
osaamisen lisäksi sellaista merkitysten ja symbolien ymmärrystä,
jota opetetaan esimerkiksi kirjallisuustieteissä. Lääketiede
ei yksin pysäytä Ebola-virusta, ei ilman käyttäytymistieteiden
osaamista.
Useamman tutkinnon suorittaneet ihmiset ovat olleet siltoja,
joita pitkin nämä luovuuden ja edistyksen kannalta
välttämättömät kohtaamiset ovat
tulleet mahdollisiksi. Siksi ihmisiä pitäisi rohkaista
useampaan tutkintoon, ei rangaista siitä. On muistettava,
että opintoraha joka tapauksessa on pienempi kuin työttömyysturva
tai edes toimeentulotuki. Kukaan tuskin ryhtyy opiskelemaan opintorahan
tarjoaman niukan toimeentulon takia.
Arvoisa puhemies! Mikäli Suomi aikoo menestyä taloudellisesti
ja sivistyksellisesti, on sen löydettävä jälleen
koulutuksen itseisarvo. Nyt valitun tien päässä meitä odottaa
vain köyhyys ja barbarismi.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä lienee syytä kysyä,
harrastaako hallitus koulutuksen ja sivistyksen lopettamispolitiikkaa.
Surullista katsoa tätä salia täältä pöntöstä käsin:
ei näytä oikeistopuolueita koulutuksen tila kiinnostavan.
Mielestäni kyseessä on aika vaikeaselkoinen esitys,
mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan tämä esitys
vaikeuttaa tai käytännössä tekee mahdottomaksi
kouluttautumisen uuteen ammattiin tulevaisuudessa. Tämä esitys
ei ole lainkaan tästä päivästä.
Työelämä muuttuu ja tulevaisuudessa harva
työskentelee koko ikänsä samassa työpaikassa.
Alaa saattaa joutua vaihtamaan monestakin syystä, esimerkiksi
aikaisemman tutkinnon työllisyysnäkymien vuoksi
tai sairauden vuoksi. Joskus mielikin saattaa muuttua, eikä sekään
ole ollenkaan huono asia. Alan vaihto lisää työssäjaksamista
merkittävästi ja saattaa myös pidentää työuria.
Tämä esitys ei ainakaan edistä tai helpota
ihmisten työllistymistä uusille aloille.
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen myötä oikeus
maksuttomaan, tasa-arvoiseen ja oikeudenmukaiseen koulutukseen saa
kovan kolauksen. Jatkossa vain varakkailla on varaa jatkaa opintojaan
toiseen tutkintoon tai kouluttautua uuteen ammattiin työttömyyden
tai sairauden kohdatessa. Kysynkin: onko meillä todella
varaa siihen, että ihmiset mieluummin jäävät
passiivisina kotiin kuin opiskelevat uuteen ammattiin?
Ministeri Viitanen taisi juuri poistua salista. Olisin häneltä kysynyt,
miten käy opintolainan. Poistuuko oikeus saada opintolainaa
toiseen samantasoiseen tutkintoon? Tästä esityksestä se
ei käy ilmi.
Arvoisa puhemies! Tämä esitys ei ole linjassa tämänhetkisen
työelämän muutoksen kanssa.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Eduskuntasali jakaantuu keskikäytävältä oikealle
ja vasemmalle. Kun katsoo keskikäytävän
oikeata puolta, niin yhtään edustajaa ei ole paikalla,
kun keskustellaan opinnoista, opintotuesta. Myöskin olisin
toivonut, että paikalla olisi vihreitä, jotka
kuitenkin ovat ainakin julkisissa puheissa puolustaneet opiskelijoita
ja opintotukea. (Jari Myllykoski: Ne on opintovapaalla!)
Arvoisa puhemies! Valitettavasti ministeri Viitanen ei ole enää paikalla,
mutta olisin halunnut kuulla ne koulutuspoliittiset perusteet, mitkä tälle
esitykselle on. Nimittäin suomalaisessa koulutuspolitiikassa
lähtökohtana on ollut elinikäinen oppiminen.
Suomalaisessa koulutuspolitiikassa ajatuksena on ollut se, että opintojen kautta
pääsee kiinni työllisyyteen, työpaikkaan. Suomalaisessa
koulutuspolitiikassa on arvostettu aina monialaista osaamista. Jos
ajatellaan vaikkapa Nokian nousua, niin Nokian entinen toimitusjohtaja
Jorma Ollila, jolla muuten taitaa olla kaksi korkeakoulututkintoa,
on painottanut sitä, että yksi osa tätä menestystä on
se, että meillä on monipuolisia, yllättäviä opintokokonaisuuksia.
Tällä esityksellä estetään
mahdollisuus siihen, että saataisiin monipuolisia, monialaisia kouluttautuneita
ihmisiä, sellaisia, jotka eri näkökulmista
pystyvät ratkaisemaan ongelmia ja toisaalta luomaan uutta
työtä, uusia innovaatioita suomalaiseen yhteiskuntaan,
sitä kautta työtä ja toimeentuloa. Tämä on
siis pitkäaikaisen koulutuspoliittisen ajattelun vastainen
esitys.
Arvoisa puhemies! Tämä on myös yksilön kannalta
erittäin ongelmallinen esitys. Nimittäin pitää olla
mahdollisuus myös tulla toisiin aatoksiin, pitää olla
mahdollisuus opiskella toinen ala, toinen ammatti itselleen. Itse
asiassa tämä on asia, joka nostetaan juhlapuheissa
esille, mutta nyt tällä hallituksen esityksellä,
jolla estetään toisen samantasoisen korkeakoulututkinnon
suorittaminen, estetään mahdollisuus alanvaihtoon.
Ajatellaan vaikkapa ammattikorkeassa insinööriksi
opiskelleita, joilla vielä jokunen vuosi sitten oli hyvät
työllisyysnäköalat. Nyt niitä ei ole.
Eikö olisi järkevää, jos on
halua vaikkapa opiskella sairaanhoitajaksi — alalle, jossa
on paljon työtä, jossa on paljon tarvetta työntekijöille — että olisi
mahdollisuus opiskella toinen tutkinto? Nyt siihen ei anneta opintotuen
kautta enää mahdollisuutta. Suomalainen yhteiskunta
tekee tässä lyhytnäköisesti
muutaman miljoonan euron säästön. Tämä on
säästöpäätös,
mutta pidemmällä tähtäimellä tämä on
sekä yhteiskunnan että yksilön kannalta
todella todella huono päätös. Tämä on
päätös, joka heikentää suomalaisen
yhteiskunnan osaamista.
Ministeri Viitanen, minä todella toivon, että vielä pohtisitte
tätä esitystä. Onko todella niiden muutaman
miljoonan euron arvoista se, että ihmisiltä estetään
mahdollisuus uranvaihtoon, uuden työpaikan hakemiseen,
ihmisiltä estetään mahdollisuus monipuoliseen,
hyvään koulutukseen, yllättäviin
kokonaisuuksiin?
Arvoisa puhemies! Vasemmisto ei hyväksy tätä rajausta,
jossa edes niitä muutamaa opintotukikuukautta ei anneta
siihen, että suorittaa toisen samantasoisen korkeakoulututkinnon.
Tämä on myös opiskelijaliikkeen selkeä viesti,
ja tämä on viesti niiltä ihmisiltä,
jotka haluavat opiskella jotain muutakin kuin minkä ovat
nuorena valinneet, monesta eri syystä — sairaudesta,
työllisyystilanteesta, kiinnostuksen muutoksesta — koska
tilanne on muuttunut sellaiseksi, että itsensä sivistämistä ja
opiskelemista pyritään pikemminkin hankaloittamaan
kuin helpottamaan suomalaisessa yhteiskunnassa.
Arvoisa puhemies! Valitettavasti tämä kuvaa Stubbin
hallituksen laajempaakin linjaa. Halutaan estää toiset
samantasoiset korkeakoulututkinnot niin ammattikorkean kuin yliopiston
tasolla, mutta toisaalta samalla myös halutaan romuttaa
yhtä keskeistä suomalaisen koulutuspolitiikan
kulmakiveä, ylpeyden aihetta, joka on ollut erityisesti
vasemmistolaiselle liikkeelle tärkeä, nimittäin
maksutonta opetusta.
Hallitus on antanut lausuntokierrokselle esityksen siitä,
että EU- ja Eta- maiden ulkopuolisilta opiskelijoilta tultaisiin
jatkossa perimään vähintään
4 000 euron lukukausimaksua. Tämä on monella
tapaa täysin järjetön esitys. Tämä on monella
tapaa täydellinen muutos suomalaisessa koulutuspolitiikassa,
sen ytimeen menevä muutos. Me olemme olleet huolestuneita
suomalaisen koulutuksen kansainvälisyydestä. Me
olemme toivoneet, että suomalaiset korkeakoulut toimivat
kansainvälisellä kentällä.
Mitä tulee tapahtumaan, jos EU- ja Eta- maiden lukukausimaksut
otetaan käyttöön? Voidaan katsoa, mitä tapahtui
Tanskassa, mitä tapahtui Ruotsissa. Tanskassa lukukausimaksujen
käyttöönotto romahdutti ulkomaalaisten
opiskelijoiden määrää noin 35
prosentilla. Tanskassa hätäännyttiin
tästä ja luotiin stipendijärjestelmä, joka
maksaa saman verran. Ruotsissa otettiin käyttöön
Eta-maiden ulkopuolisille opiskelijoille lukumaksut vuonna 2011.
Eta-maiden ulkopuolelta saapuvien opiskelijoiden määrä romahti 79
prosentilla. Onko todella niin, että kun puhumme kansainvälisyydestä,
niin haluamme sellaisen järjestelmän, jossa suomalaisiin
yliopistoihin, korkeakouluihin ei hakeuduta ympäri maailmaa?
Jos arvioidaan niitä hyötyjä taloudessa,
joita EU- ja Eta- maiden ulkomaisille opiskelijoille tulevista lukumaksumaksuista
tulee, niin ne ovat täysin minimaaliset, mahdollisesti
jopa miinusmerkkiset. Voimme katsoa siitä samalla tavalla Tanskan,
Ruotsin esimerkkiä: lukukausimaksujen perimiseen luotava
järjestelmä, byrokratia, itse asiassa voi hyvinkin
olla kalliimpi kuin ne vähäiset tulot, mitä tästä saadaan.
Ja itse asiassa jos katsoo kansainvälisten opiskelijoiden
kansantalouteen tuomaa hyötyä, niin Cimo ja VATT
ovat julkaisseet esiselvityksen siitä. Tämän
esiselvityksen mukaan hyöty on jopa 200 000 euroa,
eli tämä on kansantaloudellisesti täysin
järjetön esitys. Se on kansainvälisyyden
kannalta täysin järjetön esitys. Mikä tässä sitten
on takana, ja miksi tällaista esitystä halutaan
viedä eteenpäin? Arvoisa puhemies, epäilenpä pahasti,
että taustalla on ajatus siitä, että seuraavaksi
tuodaan lukukausimaksut myös laajemmin suomalaisille ja
EU-maista tuleville opiskelijoille.
Nyt täällä oikealta laidalta, jos
täällä edes yksi edustaja sieltä olisi,
sanottaisiin, että eihän kukaan nyt Suomeen halua
lukukausimaksuja suomalaisille. Mutta itse asiassa EU- ja Eta-maiden ulkopuolisten
opiskelijoiden lukukausimaksujen vaihtoehdoksi hallituksen sisällä on
tarjottu rekisteröitymismaksua kaikille, siis myös
suomalaisille ja EU-maista tuleville opiskelijoille. Tämä voidaan
nähdä askeleena kohti sitä, että lopullisesti
romutetaan se perustavanlaatuinen ajatus, mikä suomalaisessa
koulutuspolitiikassa on ollut: maksuttomat mahdollisuudet opiskella sieltä esiasteelta
aina ylempiin korkeakoulututkintoihin asti.
Arvoisa puhemies! On surullista, että hallitus tuo
eduskuntaan esityksen, jossa viedään mahdollisuudet
yksilöiltä kouluttautua uudelle alalle, viedään
mahdollisuus laajoihin tutkintoihin, siihen, että luodaan
tulevaisuuden edellytyksiä. Ja on todella surullista, että sama
hallitus on nyt esittämässä EU- ja Eta-maiden
ulkopuolisia lukukausimaksuja, tuomassa täysin suomalaiseen järjestelmään
kuulumattoman elementin.
Arvoisa puhemies! Vasemmisto ei tule näitä esityksiä hyväksymään.
Me puolustamme vanhan työväenliikkeen vasemmiston
hengessä sitä, että jokaisella pitää olla
oikeus opiskella, mahdollisuus pärjätä ja
hankkia itselleen ammatti ja tutkinto.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ehkä edustaja Arhinmäki
ei nyt aivan joka hetki muistanut, mitä asiaa tässä parhaillaan
ollaan käsittelemässä. Pikkasen vaikutti,
että tuli aiheessa huti.
On huomattava, että tämä hallituksen
esitys on osa kehysriihessä sovittua rakennepakettia, siis osa
säästötalkoita, joista on aina vaikea
pitää. Tämä esitys tuo mukanaan
joitakin selkeytyksiä nykytilaan, vaikka mielestäni
tämän esityksen sisällä on heikkouksiakin.
Pelkään, että tämä vaikuttaa
pienituloisen, erityisesti perheellisen, mahdollisuuteen uudelleenkouluttautua
opintotuen turvin. Sikäli mielestäni opposition
kritiikissä on punainen lankansa. Täytyy kuitenkin
muistaa, että Kelan tai liiton tuella opiskelu on yhä mahdollista.
Muutoksella pyritään vaikuttamaan ketjuttamalla
opiskeluun, siis niihin, jotka vaihtavat tiedekuntaa toisensa perään
ja estävät näin uusien opiskelijoiden
opintoihin pääsyä. Yhteen asiaan ratkaisun
etsiminen voi valitettavasti aiheuttaa ongelmia toisaalla. Asiat
eivät ole yksinkertaisia ratkoa, ja siksi siirtymäaikaa
ja valmistautumisaikaa tarvitaan. Ehkä asian tarkentaminen olisi
vielä aiheellista.
Korostan kuitenkin ja haluan kiittää ministeri Viitasta
siitä, että lain voimaantuloa pystyttiin siirtämään
vuoden 2016 alkuun. (Pia Viitanen: Minä sanoin väärin!) — Anteeksi,
1.8.2016 alkuun vuoden 2015 sijaan. — Sopeutumista ja siirtymäaikaa
tässä kyllä tarvitaan. Tämän
huomioimisen ministeri Viitanen on hoitanut erittäin pontevasti.
Arvoisa herra puhemies! On tässä lakiesityksessä kuitenkin
sisällä kehityksenkin siemeniä. Esimerkiksi
on hyvä, että koulumatkatukien kanssa päästään
eteenpäin, sillä tällä eräähän niissä kunnissa,
joissa olisi valmiutta ketteryyteen, on nykytila koettu hankalaksi.
Tämän lakiesityksen myötä myös
liikaa maksettujen tukien palautuminen yksinkertaistuu.
Arvoisa herra puhemies! Vielä laajemmin joukkoliikennenäkökulmasta
katsottuna on tärkeää, että tämän
esityksen yhteydessä voidaan ainakin lausunnonannossa liikenne-
ja viestintävaliokunnassa katsoa ja varmistaa sen linjassa
oleminen, ettei jatkossa esimerkiksi harvaan asutuilla alueilla
tarvitse ajaa koulukyydin ja muun Kelan tukeman kyydin peräkkäin,
tämä tietenkään heikentämättä kuljetuspalveluiden
saatavuutta harva-alueella. Mielestäni tässä kysymyksessä erilaiset
palveluntarjoajat — taksit, invataksit ja linja-autot — on
saatettava samalle viivalle palveluja parantaen. Meidän
on kyettävä kääntämään
palvelurakenteet toimiviksi ja lisäämään kansalaisten
liikkumisen edellytyksiä kuitenkaan tyrehdyttämättä minkään
eri liikennemuotojen elämisen edellytyksiä.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kymäläinen omassa
puheenvuorossaan viittasi siihen, että vasemmistoliiton
kritiikissä on myöskin perusteensa. Käytitte
ilmaisua, että siinä on tällainen punainen
lankansa. Mielelläni olen samaa mieltä. Kun olen
kuunnellut tähänastiset puheet, niin olisin odottanut
enemmän toiveita siihen suuntaan, että sivistysvaliokunta
erinomaisen huolellisesti perehtyy tähän lakiin.
Itse nostan nyt esimerkiksi tämän kohdan esille,
mikä on tullut käytetyissä puheenvuoroissa, että opintotukea
ei voisi saada toisen samantasoisen tutkinnon suorittamiseksi kuin
minkä opiskelija on jo suorittanut riippumatta siitä,
onko hän nostanut ensin suoritettuun tutkintoon opintotukea.
Minä en oikein jaksa käsittää tätä.
Sitten ikään kuin siitä sosiaalidemokraattisen koulutuspolitiikan
isosta linjasta: se on aina ollut se, että me olemme tarkkoja
siitä, minne yhteiskunnan resurssit kohdennetaan. (Puhemies
koputtaa) Niitten tulee auttaa heikompiosaista, tähdätä tasa-arvoon
ja oikeudenmukaisuuteen. Tästä viitekehyksestä tämä täytyy
tarkkaan sivistysvaliokunnassa katsoa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten siirrytään puhujalistaan.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Nyt lähetekeskustelussa olevalla
esityksellä on murheellisten laulujen maan kaiku. Jos ajatellaan
tämän hetken työelämän
murrosta, me tällä hetkellä jo tiedämme,
että meillä on useita kymmeniätuhansia
korkeakoulututkinnon suorittaneita työttömiä.
Meidän on pakko ymmärtää se,
että tällä hetkellä osa jonkun
alan koulutuksen saaneista on tällä hetkellä työttömiä.
Työelämä elää ja yrityselämä tulee
elämään jatkuvassa murroksessa, ja niinpä työstä työhön
siirtymisen problematiikkaa ei saa haitata tällaisella
tavalla.
Monialainen osaaminen on rikkaus, ja meidän pitää mahdollistaa
sitä. Ammattikorkeakoulututkinnot ovat erityinen voimavara
jo sen suhteen, että hyväksilukemista voidaan
tehdä myös toisen tutkinnon suorittamiseen. Erityisesti
juuri työstä, ammatista toiseen siirtymisessä on
erittäin tärkeätä huomioida,
että näitä mahdollisuuksia ei leikata.
Esitykselle ei siis ole sellaista perustetta, joka helpottaisi työelämän
murroksessa kamppailevia työttömiä ammattikorkeakoulututkinnon
suorittaneita työntekijöitä.
Arvoisa puhemies! Osaamispääoman kartuttaminen
on kansallisen pääoman kartuttamista.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten ministeri Viitanen, 2 minuuttia paikalta.
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Arvoisa puhemies! Ihan muutamia vastauksia täällä esitettyihin
tärkeisiin huomioihin.
Kyllä minustakin uutena ministerinä, kun tulin
ja sain tämän kehysriihen päätöksen
eteeni, tässä oli monia ongelmallisia kohtia.
Siksi vähän selvittelin, mitä tässä voisi
tehdä, koska tämä kuitenkin on osa yhdessä päätettyjä rakennetoimia
ja siksi tämä oli pistettävä toimeen.
Niinpä esitimme tätä voimaantulon lykkäystä vuodella, jotta
tämä sopeuttamisaika tulisi niin korkeakouluihin
kuin opiskelijoiden elämään, ja onnistuimme
tässä. Sanoin lähetekeskustelussa vahingossa 1.1.2016
ja sain siitä viestin, että sanoit muuten väärän
päivän, eli 1.8. on oikein, eli vuodella siirrämme
tätä voimaantuloa.
Tässä on moni myös kyllä halunnut
sen näkökulman tuoda esiin, kaiken kaikkiaan kun
olen kuunnellut asiantuntijoita, että tietenkin tässä on taustalla
se, että kaiken kaikkiaan tätä enimmäistukioikeutta
on leikattu jo aiemmin 70 kuukaudesta 64 tukikuukauteen, ja taas
tämän pohjalla itse asiassa tämä saattaa
rajata sitä opiskelijan tosiasiallista mahdollisuutta suorittaa
toista tutkintoa enemmän kuin tämä nyt
käsillä oleva rajaus. Eli itse asiassa näitä opintoaikoja
ollaan pyritty lyhentämään jo aiemmin
1.8. tänä vuonna voimaan tulleella muutoksella,
jossa on rajattu enimmäistukia ja aikaa. Sitä on
leikattu 70:stä 64:ään. Siksi muun muassa
pohdin, onko tämä sinänsä tarpeen,
mutta kun sen on nyt yhteisesti päätetty olevan
tarpeen, esitys tuodaan. Ja mielestäni on hyvin järkevää,
mikä täällä tuli ilmi arvoisien
edustajien hyvissä puheenvuoroissa, että sivistysvaliokunta
katsoisi tätä hyvin tarkkaan.
Täällä esitettiin pari kysymystä.
Jos puhemies sallii, haluaisin konkreettisesti vastata niihin, koska
olen pohtinut näitä samoja asioita kuin edustajat
täällä omissa puheenvuoroissaan.
Ymmärsin, että edustaja Arhinmäki
kysyi tätä, syökö tämä samalla
oikeuden myös opintolainaan, eikö niin? Tällainenko
oli kysymys? (Kimmo Kivelä: Ei kun Pekonen! — Vasemmistoliiton
ryhmästä: Pekonen!) — Pekonen. Nimittäin ystävällisesti
ministeri Ihalainen kirjasi minulle tämän kysymyksen.
Pyydän anteeksi, että jouduin välillä käymään
puhelimessa. — Tämä sama kysymys tuli
mieleeni. Minä sitä selvittelin valmistelun yhteydessä ja
sain vastaukseksi, että tämä on hyvin
monimutkainen ja vaikea kokonaisuus, jos tähän
lähdetään, koska opintotuki on kokonainen
systeemi, johon kuuluu asumislisä, opintoraha ja sitten
myös tämä kyseinen lainatakaus. Jos nyt
tämä lainatakaus ikään kuin
erotetaan, niin ihmisellä täytyisi kuitenkin olla
oikeus asumisen tukemiseen. Mutta sitä ei sitten olisikaan
toisilla, jotka saisivat opiskelijan asumislisää,
ja toisilla, ketkä ovat perheellisiä, jotka kuuluvat
kunnallisen asumistuen puoleen, olisi oikeus, mistä tulisi
sitten taas näitä yhdenvertaisuuskysymyksiä.
Tässä oli myös semmoisia kysymyksiä,
joista sitten minulle kerrottiin, miten tämä otettaisiin huomioon
tuloseurannassa, miten opiskelujen etenemisen seurannassa. Tulin
siihen johtopäätökseen, arvoisa puhemies,
että tällä aikataululla tämä olisi
niin iso yhtälö mietittäväksi,
että en ottanut sitä mukaan tähän
esitykseen. Mutta pohdin jo silloin, että esimerkiksi sivistysvaliokuntahan
voi kuulemisessaan miettiä tätä seikkaa, kuulla
nämä samat asiantuntijakuulemiset, mitä tämän
osalta kuulin, ja tehdä ehkä arviota siitä, voimmeko
tehdä jotain tai voitteko evästää ehkä tulevien
valmistelujen varalle, jos tämänkaltaiseen haluttaisiin
mennä.
Toinen kysymys oli... (Jukka Gustafsson: Ihminen on käynyt
kuussakin jo!) — Nimenomaan. Kyllä, ainahan keksitään. — Mutta
kun tässä esimerkiksi aikataulu oli tämä mikä oli
ja tämä oli hyvin vaikea, monimutkainen, ja sitä en halua,
että ihmiset joutuvat lain edessä eriarvoiseen
asemaan, niin ne täytyisi kaikki selvittää.
Ja luonnollisesti, jos tähän siis liittyy asumislisäoikeus,
niin sitten myös kustannukset kasvaisivat ja sitten taas
se kehyssäästö ei toteutuisi. Eli tästä on
kysymys, ja nämä vaatisivat sitten laajemmatkin
neuvottelut tämän vuoksi.
No, sitten vielä tähän, että miksi
silloinkaan, jos ei ole ollenkaan nostanut opintotukea. Tätäkin
kysyin, ja siinä oli sitten taas tämä rajausongelma:
miten rajaat sen, että jos et ole nostanut ollenkaan, niin
sitten olet oikeutettu samantasoiseen, mutta jos olet nostanut yhden
kuukauden, sitten et olisi, eli mihin se raja vedetään?
Ajattelin, että nämä ovat juuri niitä asioita,
joihin edustaja Gustafsson viittasi, että nämä kannattaa
siellä valiokunnassakin käydä läpi,
mutta myös tässä tulee sitä yhdenvertaisuusongelmaa.
Se oli tavallaan se logiikka, mikä tässä lain
valmistelussa on ollut silloin, kun tätä esitystä on
kaiken kaikkiaan lähdetty tekemään.
Edelleen täytyy vielä korostaa sitä,
että tämähän ei syö niitä opintotukikuukausia
sinänsä pois, vaan se rajaa ne samantasoiseen
tutkintoon. Eli jos opintotukikuukausia on jäljellä vielä sen ensimmäisen
tutkinnon jälkeen, niitä voi käyttää.
Opintotukea voi saada sitten edelleen esimerkiksi erillisiin opintokokonaisuuksiin,
jatkotutkintoon, täydennyskoulutukseen ja kaikkeen tähän.
Eli sen potin saa kyllä käyttää,
mutta tässä se rajaus koskee sitä samantasoisuutta.
Tässä oli suurin piirtein.
Paavo Arhinmäki /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ministeri Viitasen selvitys osoittaa, miten
huono ja hankala tämä lainsäädäntö on.
Ymmärrän, että ministeri Viitasella, jolle
on annettu valtiovarainministerin ja pääministerin
toimesta tehtäväksi tällaisen lain aikaan saattaminen,
ei kovin helppoa ole. Kyllä olin rivien välistä lukevinani,
että ei taida ministerikään tätä kovin
hyvänä lakiesityksenä pitää,
joten kyllä sanoisin, että eduskunnan nyt kannattaa kovin
tarkkaan miettiä, kannattaako säätää muutaman
miljoonan euron takia, jotka tässä säästetään,
todella lakia, joka vaikuttaa siltä, että ministeri
itsekään ei sitä kovin hyvänä pidä,
vai pidetäänkö huolta nyt siitä mahdollisuudesta,
että voidaan jatkossakin opiskella myös toinen
tutkinto. Uskoisin, että salissa läsnä olevat
kansanedustajat voivat yhtenäisesti liittyä tähän
arvioon.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Jos jotakin minä olen 2000-luvulla
oppinut työelämästä, niin listasin
niistä opeista kolme pointtia, tärkeintä,
jotka nykyään ovat täällä taustalla. Täällä on
tapana listata.
Ensimmäinen on se, että työelämän
muutokset ovat todella nopeita. Ne ovat niin nopeita, että niitä on
jopa vaikea ennustaa sekä koulutuksen järjestäjien
että myös koulutustaan valitsevien nuorten.
No, tähän toinen pointti on se, että tästä johtuen
elinikäinen oppiminen on tärkeää.
Jokaisen ihmisen täytyy hyväksyä se fakta,
että elinikäinen oppiminen on tullut jäädäkseen,
ja siihen täytyy olla valmiita. Täytyy olla valmiita
päivittämään omaa ammattitaitoaan
ja oppimaan jatkuvasti.
Kolmas pointti, jonka olen oppinut, on se, että ammatista
toiseen siirtyminen on nykyaikaa ja se on myös tulevaisuutta.
Meillä täytyy kaikilla 2000-luvun kansalaisilla
olla valmiutta vaihtaa ammattia eikä lukkiutua niihin asetelmiin
ja niihin ammatteihin, joihin joskus olemme opiskelleet, eli työelämän
muutokset ovat nopeita, elinikäinen oppiminen tärkeää ja
ammatista toiseen siirtyminen nykyaikaa ja tulevaisuutta.
Kun katsotaan tätä hallituksen esitystä nyt
tämän — kuten siis kuulimme äsken,
myös asumislisän, opintolainaoikeuden ja opintotuen,
siis koko paketin — rajaamisesta toisesta samantasoisesta
korkeakoulututkinnosta, niin voimme miettiä, onko se vastaus
näihin 2000-luvun työelämän
tarpeisiin vai perustuuko tämä koko esitys mielikuviin
alati yliopistoissa lojuvista ikuisopiskelijoista vai onko se vastaus
todellisiin nykyajan työelämän tarpeisiin.
Minä väitän, että tämä perustuu
enemmän mielikuviin ja asenteisiin kuin ihan niihin faktoihin,
mitä ihmisillä tuolla arjessa ja työelämässä on.
Sen takia esitän pari tämmöistä esimerkkiä,
mitä tämä laki tulee tarkoittamaan.
Ensimmäinen esimerkki on täällä jo
edustaja Arhinmäen esille tuoma uudelleenkouluttautuminen.
Konkretisoin sitä vielä enemmän. Suuressa
high tech -huumassa Oulussa nuori mies on valinnut alakseen
insinööriammattikorkeakoulututkinnon, kun näkee
ne Nokian kyltit joka puolella ja ajattelee, että tuolta
se minäkin leipäni vuolen tulevaisuudessa. Nythän
hän on valinnut tämän alan joskus 2009—2010.
Nyt hän on valmistunut tilanteeseen, jossa ne Nokian kyltit
on revitty alas ja työllistyminen high tech -sektorille
on täysin mahdotonta. Kaupunki on täynnä saman
alan ihmisiä, jotka epätoivoisesti etsivät
työtä. Tämä nuori, kokematon
vastavalmistunut seikkailee siellä seassa, etsii pari vuotta
työtä ja päätyy siihen, että turha
oli tämä ammattikorkeakoulututkinto, taidanpas
lähteä opiskelemaan sairaanhoitajaksi, koska siellä on
mieshoitajista pulaa ja työmarkkinat on Ruotsia, Norjaa
myöten, ja päättää laittaa
paperit vetämään, hyväksytään
sisällekin jonnekin kouluun, sen jälkeen alkaa
lukemaan vähän rätinkejä: Ei,
hallitus onkin tehnyt esityksen, ei minulle myönnetä opintotukea
tähän alan vaihtoon, tähän toiseen
ammattikorkeakoulututkintoon, jonka minä haluaisin tehdä tämän
työttömyyteni sijasta. Ei myönnetä opintotukea.
Alan vaihto alalta toiselle ei onnistu tulevaisuudessa, mikäli
tämä hallituksen esitys viedään
tällaisenaan läpi.
Toinen esimerkki siitä, että jos haluaisi
kehittyä, nostaa koulutustasoaan, lähteä opiskelemaan
ammattikorkeakoulusta yliopistoon, siinäkin tulee mutkia
matkaan: Jos esimerkiksi sosionomi päättää,
että olen tehnyt näitä sosionomihommia
20 vuotta ja ehkä ei palo enää ole korkealla
ja työmarkkina-asemakaan ei välttämättä ole viimeisen
päälle, ehkä olisi mahdollisuus tehdä sitä työtä mutta
haluaisi kehittyä ja viedä Suomea eteenpäin
ja palvella jotenkin muuten, lähteä opiskelemaan
luokanopettajaksi, joka on kaksitasoinen tutkinto, ensin kasvatustieteen
kandidaatti, sitten maisteri. Niihin kasvatustieteen kandidaatin
opintoihin ei myönnetä opintotukea, koska on saman
tason eli amk-tutkinto taustalla. Vaikka ne tutkinnot eivät
ole yhteensopivia eikä niitä amk-opintoja hyvitetä yliopistossa
juuri ollenkaan, kyllä tyssäävät
nekin luokanopettajan haaveet siinä vaiheessa, ellei ole
jotenkin varaa opiskella omaehtoisesti monta vuotta sitä kandidaatin
tutkintoa, kunnes alkaa saamaan opintotukea, kun sitten opiskelee
sitä ylempää tutkintoa sen kandidaatin
jälkeen eli kasvatustieteen maisterin tutkintoa, eli myös
koulutustason nostaminen vaikeutuu.
No tähän vastaukseksi sitten tarjotaan, että onhan
meillä aikuiskoulutustukea ja onhan meillä mahdollista
opiskella työttömyyskorvauksella ja vastaavalla.
Mutta nämä eivät ole yhtään
samanlaisia oikeuksia kuin opintotuki, vaan ne ovat harkinnanvaraisia,
monen lukon takana olevia erilaisiin yksilöllisiin työllistymissuunnitelmiin nojaavia
tukimalleja, ja ei voi luottaa, että nämä alanvaihtajat
ja koulutustason nostajat voisivat niihin samalla tavalla nojata.
Nyt esitänkin tässä sen toivomuksen,
että todellakin sivistysvaliokunta perkaa tämän
asian perin juurin ja uskaltautuu myös kyseenalaistamaan
tämän esityksen, sillä nämä vaikutukset
eivät ole sen muutaman miljoonan väärti,
mitä näissä opintotukimenoissa tullaan
säästämään.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ministeri Viitanen haluaa käyttää vastauspuheenvuoron
tätä edelliseen puheenvuoroon, minuutti.
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Puhemies! Kiitos oikein paljon, ja miksei tähänkin. — Eli
siis korostetaan vielä kerran sitä, että nimenomaisesti
juuri tämän siirtymäajan vuoksi ja opiskelijankin
parhaaksi voimaantuloaikaa nyt lykättiin niin, että se
tulee koskemaan niitä opiskelijoita, jotka aloittavat 1.8.2016
jälkeen, eli vielä jos on jäljellä opintotukikuukausia.
Nytkään niitä harvassa tapauksessa on
niin paljon, että pystyisi niillä opiskelemaan
kaksi tutkintoa, saman- tai eritasoista. Eli siis ne on rajattu,
kuten sanoin, 70:stä rajaa on tiputettu 64:ään,
mutta kaiken kaikkiaan, jos näitä on jäljellä,
niitä voi käyttää. Nimenomaisesti
tämä samantasoista tutkintoa koskeva rajaus on
tulossa voimaan vasta 1.8.2016, ei ensi syksynä niin kuin
alun perin pelkäsimme ja ikään kuin päätöstä hahmotimme
silloin kevään kehysriihessä.
Kuten sanottu, puhemies, minusta on hyvää ja tärkeää,
että sivistysvaliokunta käy tätä läpi. Tämä ei
ole ongelmaton. Tässä on kuitenkin kysymyksessä nyt
yksi niistä niin sanotuista rakennetoimista, ja siksi se
esitys täällä on. Kyllä minä sanon,
että kyllä minä siitä vastuun
kannan ja kaikki me hallituksessa tietenkin yhteisesti näistä esityksistämme.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan, että korkeakoulututkinnon suorittaneella
opiskelijalla ei olisi oikeutta opintotukeen toisen samantasoisen
korkeakoulututkinnon suorittamiseksi. Opintotukeen ei olisi oikeutta
riippumatta siitä, onko opiskelija saanut opintotukea aiemmin
suoritetun korkeakoulututkinnon suorittamiseksi.
Oikeus saada opintotukea toisen samantasoisen tutkinnon suorittamiseksi
tulisi säilyttää jatkossakin. Nykytilanne
työmarkkinoilla on hyvä esimerkki siitä,
milloin lisäkoulutus on usein tarpeen työpaikan
saamiseksi. Eritasoisen tutkinnon suorittamiseen myönnetään
opintotukea jatkossakin. Mitä jos parhaimmat työllistymismahdollisuudet
ja yksilön kannalta aidosti kiinnostava tutkinto sattuu
olemaan samantasoinen korkeakoulututkinto, joka jo löytyy
taskun pohjalta? Pitääkö tämän
jälkeen hakeutua opiskelemaan jotain, mikä ei
yhtä paljon kiinnosta ja hyödytä, kun
opiskeluun ei myönnetä opintotukea? Lisäksi
kahden samantasoisen tutkinnon tuoma osaamisyhdistelmä voi
olla tarpeen eri alojen tehtävissä, ja mielestäni
tällainen erityisosaaminen on nähtävä vahvuutena.
Yksilölle pienet rahasummat voivat merkitä paljon,
mutta valtiolle koko uudistuksen taloudelliset vaikutukset eivät
ole merkittäviä. Lisäksi uudistuksen
taloudellisesti lopullisia vaikutuksia on hankala arvioida, koska
uudistuksen johdosta muuttuvia ihmisten opiskelu- ja työurapolkuja
kansantaloudellisine vaikutuksineen on vaikea ennustaa. Suomen vahvuuksia
ovat koulutus ja yksilön mahdollisuudet kehittää itseään
ja osaamistaan. Elinikäisen oppimisen — joka viime
aikoina on ollut erittäin paljon puheenaiheena ja tärkeä asia — kannalta
esitys on askel taaksepäin. Opiskelu pitää ihmisen
hyvin kiinni yhteiskunnassa ja tätä kautta ehkäisee
syrjäytymistä. Tämä pätee
myös niiden kohdalla, joilla on jo yksi tutkinto. Esityksen
seurauksena ihmisiä voi ohjautua entistä enemmän
väärille aloille tai jäämään
kotiin opiskelun sijaan.
Kun opiskelupaikkoja haetaan, on nuoren vaikea tietää,
mitä tutkinnon suorittamiselta tai sen jälkeiseltä elämältä odottaa.
Opiskelupaikan suhteen tehty valinta voi olla väärä.
Mitä jos ensisijainen unelmapaikka jää pisteen
päähän pääsykokeessa?
Kannattaako ylipäätään ottaa
vastaan toista samantasoista opiskelupaikkaa vai jäädä kotiin
makaamaan ja odottamaan seuraavan vuoden epävarmaa mahdollisuutta?
Tässä piilee syrjäytymisen riski. — Kiitos.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan ensin haluan edustaja Kalliorinnettä hieman
korjata. Hän totesi täällä,
että luokanopettajakoulutus on kaksivaiheinen. Tänä päivänä pystyy
opiskelemaan maisteritutkinnon ihan kerralla, ja tietysti omasta
innokkuudestakin osittain riippuu, missä vauhdissa, mutta
luonnollisesti tietyt opinnot vaativat tietyn ajan.
Tässä esityksessä tosiaankin korjataan
opintotukilakia, ja siihen liittyy myös koulumatkatukiasioita,
ja mistä täällä on ehkä eniten
puhuttu, on tämä, ettei olisi oikeutta opintotukeen
toisen samantasoisen korkeakoulututkinnon suorittamiseksi.
Meillä pitää olla varmasti ensisijainen
idea ja ihanne se, että nuoret jaksavat ja haluavat opiskella.
Tämä esitys ei ole paras mahdollinen tukemaan
sitä ideologiaa. Kuitenkin yhteiskunnan yhtenä haasteena
on turvata nyt ja tulevaisuudessa julkisen talouden kestävyys
sekä osaavan työvoiman saatavuus ja riittävyys,
ja siksi on luonnollisesti tärkeää, että mahdollisimman
moni työikäinen olisi työssä ja
työurat olisivat pidempiä.
Opetus- ja kulttuuriministeriön koulutuksen ja tutkimuksen
2011—2016 kehittämissuunnitelman mukaan haasteisiin
tulee puuttua parantamalla ja tehostamalla koulutusjärjestelmän
toimintaa, suuntaamalla koulutustarjontaa sekä lyhentämällä koulutukseen
käytettävää kokonaisaikaa. Nämä tavoitteet
liittyvät myös koulutusten välisten nivelvaiheiden
sujuvuuteen, lyhentämiseen sekä koulutuksen läpäisyn parantamiseen.
Kovin helppoa ei ole pohtia, millä keinoin saamme opiskelijat
nopeammin työuralle. Tästä näkökulmasta
opintotuen rajaaminen yhteen samanlaajuiseen korkeakoulututkintoon
on perusteltua ja järkevää. Silloin korkeakouluun
hakeva henkilö joutuu miettimään tarkemmin,
mihin tutkintoon opintotukikuukautensa käyttää.
Nyt meillä on runsaasti opiskelijoita, jotka menevät tekemään
jotain toissijaista tutkintoa, kun eivät pääse
heti mieluisimpaan vaihtoehtoon. Samalla opintotukikuukaudet kuluvat.
Samalla he vievät usein, ikävä kyllä,
opiskelupaikan joltain sellaiselta, joka olisi halunnut oikeasti
kyseiseen koulutukseen päästä. Eli opintotuen
rajaaminen osaltaan auttaa myös korkeakouluja toimintansa
tehostamisessa ja vähentää niitä,
jotka pitävät yhdessä oppilaitoksessa
niin sanotun välivuoden ja vaihtavat pian toiseen. Tästä näkökulmasta
katsottuna tässä esityksessä on tietenkin
järkeä.
Arvoisa puhemies! Tämä luonnollisesti edellyttää sitä,
että uravalintoja miettivillä nuorilla on tietoa
koulutukseen liittyvistä seikoista ja että heille
on saatavissa opinto-ohjausta, joka auttaa tulevien opintojen valintaa.
Sinänsä ei ole järkevää mennä varmaankaan tässä rajaamisen
tiellä yhtään syvemmälle tai eteenpäin.
Olen itsekin opiskellut useita tutkintoja, ja se on tuntunut hyvin
oikeudenmukaiselta, joskaan en ole saanut koskaan opintotukea, koska
suoritin opintoni työn ohella tai äitiys- ja hoitovapaalla.
Siinä oli semmoinen pieni ero. Muutenkaan en ole suuri
rajausten kannattaja, ja siksi nämä rakenteelliset
uudistukset tuntuvat tässäkin esityksessä hyvin
vaikeilta tehdä. Opintoihin innostamisen pitäisi
tapahtua jollakin muulla tavalla tietenkin kuin keppiä antamalla.
Sitä porkkanaa voisi miettiä hiukan lisää ennemminkin. Tähän
porkkanaan liittyen: vähän aikaa sitten hyväksyimme
helpotusta opintolainan maksuasioihin, jos opiskelu tapahtuu tietyssä määräajassa.
Nämä ovat
tietysti niitä elementtejä, mitä meidän
pitäisi jatkossa pystyä löytämään
enemmän, ennemminkin kuin keppiä.
Arvoisa puhemies! Täällä myös
edustaja Arhinmäki käytti voimakkaan puheenvuoron
koulutuksen maksuttomuuden puolesta, ja täytyy sen verran
todeta, että olen itse samaa mieltä, että koulutuksen
tulee olla Suomessa edelleen maksutonta. Se on minun henkilökohtainen,
muuttumaton mielipiteeni. — Kiitos.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ulkomaille
myönnettävien opintotukien myöntämisperusteita
kiristetään, ja toisaalta esityksen tavoitteena
on rajoittaa opintotuen myöntämistä usean
samantasoisen korkeakoulututkinnon suorittamiseksi. Näennäisesti
vähennetään näitä opintotukimenoja.
Nykyisessä työllisyystilanteessa on tärkeää turvata
mahdollisuus kouluttautua uudelleen, uuteen ammattiin, jos entinen
työ loppuu tai koko entinen toimiala kuihtuu, niin kuin
näinä päivinä on saatettu todeta.
Näille uutta uraa tekeville opiskelijoille on turvattava
samat opintotukioikeudet kuin ensimmäistä tutkintoa
suorittaville. Sen sijaan niin sanotuille ikuisille opiskelijoille on
syytä asettaa rajoituksia. Valtion olisi päätettävä,
kuinka monta tutkintoa se on valmis kullekin kustantamaan.
Tässä samassa keskustelussa pitäisi
ottaa kantaa myös ulkolaisten opiskelijoiden oikeuksiin Suomessa.
Tarjoamme avokätisesti opiskelupaikkoja täällä.
Ulkolaisten opiskelijoiden määrä on kaksinkertaistunut
kymmenessä vuodessa, ja lisää tulee,
sillä maailmassa riittää ihmisiä ilmaisen
opiskeluoikeuden käyttäjiksi. Ulkolaisia korkeakouluopiskelijoita
on maassamme noin 17 000 ja ammattikorkeakouluissa suunnilleen saman
verran. Mitä tämä merkitsee rahassa? Yksi
lukuvuosi opiskelijaa kohden maksaa ammattikorkeakouluissa noin
8 000 euroa ja yliopistoissa 10 000. Yhden opiskelijan
kouluttaminen puolestaan maksaa Suomelle 30 000 — 50 000
euroa. Joka vuosi Suomi antaa ulkolaisille opiskelijoille yhteensä 300
miljoonan euron lahjan.
Meidän omat opiskelijat eivät pääse
korkeakouluihin ja jäävät ilman turvallisempaa
tulevaisuutta. Ulkomailla opiskelu on monelle sitten se ainut keino
päästä eteenpäin. Ulkomailla
opiskelu maksaa. Esimerkiksi Tarton yliopistossa lukukausi maksaa
7 800 euroa, ja meillä virolaiset vastaavasti
opiskelevat ilmaiseksi. Suomi kouluttaa venäläisiä,
kiinalaisia, nigerialaisia ilmaiseksi ja usein myös maksaa
näille sosiaalitukia, kun omat rahat elämiseen
eivät riitäkään. Jos Suomi alkaisi
periä käyvän lukukausimaksun tai vaikkapa
vain muutaman tuhannen euroa lukuvuodessa, säästäisimme
kymmeniä, jopa satoja miljoonia vuodessa. Tämäkin
on aina se ikuinen kysymys, mitä pitäisi tehdä.
Yhtenä asiana on tämä koulumatkatuki.
Koulumatkatuen maksujärjestelmän uudistaminen yhteensovittaa
koulumatkojen myöntämisperusteita. Mutta sitten
en ymmärrä tätä täysin,
koska en ole perehtynyt täysin lakiesitykseen, miksi on pitänyt
perustaa TVV Oy. Sitä perustelua en kokonaisuutena ymmärrä,
ja olisinkin kysynyt ministeriltä, mitä tämä tarkoittaa.
Mitä tämä tulee vaikuttamaan esimerkiksi
maaseudun bussiliikenteeseen? Vai käykö se samalla
tapaa kuin entiseenkin malliin? Matkahuollolla on ollut täysin toimiva
järjestelmä. Uudelle yhtiölle on rakennettu
omat atk-järjestelmät, jotka ovat maksaneet maltaita.
Kuka tästä lopulta hyötyy, ja onko tässä mahdollisesti
jonkun etua ajettu? Mutta näihin kysymyksiin en varmaankaan
saa vastausta, kun asianomainen ministeri ei ole paikalla.
Eila Tiainen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän kansakunnan menestys
on itse asiassa pitkälti juuri siitä lähtöisin,
että meillä on ollut kaikille yhtäläinen
ja ilmainen koulutus ja että olemme 1800-luvun puolivälistä saakka
lukeneet itsemme sivistyskansojen joukkoon ja pitäneet huolta
siitä, että meillä kaikilla on erinomainen lukutaito
yhä edelleen.
En usko edellisen puhujan asioihin siinä mielessä,
että hän epäilee, että meille
rynnättäisiin sankoin joukoin ulkomailta opiskelemaan
ja vietäisiin sillä tavalla suomalaisten opiskelupaikkoja.
Jos nykyisenkaltaiset opintovaatimukset olisivat olleet voimassa,
puhumattakaan näistä, mitä tässä nyt
aiotaan tehdä, niin minä en olisi ikinä valmistunut
maisteriksi. Olen vaihtanut monta kertaa alaa ja tehnyt töitä koko
ajan, ja siinä mielessä olen hyvä esimerkki
siitä, että monien asioitten opiskelu antaa mahdollisuuden
hyvin monenlaiseen urakehitykseen.
Mutta sitten tästä esityksestä. Yliopisto-opintojen
osalta nykyisellään yhteensä 300 opintopisteen
laajuisiin sekä kandidaatin 180 opintopisteen että maisterin
120 opintopisteen opintoihin myönnettävä tukiaika
on 50 tukikuukautta. Näille opinnoille tavoiteaika on viisi
vuotta, ja siihen voidaan myöntää kaksi
lisävuotta, jos on erityisiä perusteluja. Jos
opiskelija opiskelee päätoimisesti ja nostaa tukea
yhdeksän kuukautta vuodessa, mikä on ajateltu
normaalivauhtiseksi opiskeluksi, siis ilman kesäkuukausia,
jolloin yliopistoissa järjestetään vähemmän
opetusta, 50 tukikuukautta riittää vain viiden
vuoden ja viiden kuukauden opiskeluun.
Arvoisa puhemies! Siis olemassa oleva normaalimääräinen
tuki riittää nykyiselläänkin
vain juuri ja juuri pääasiallisen tutkinnon suorittamiseen
tavoiteajassa. Viiden kuukauden joustovara muuttuvien elämäntilanteitten
varalle on hyvin pieni, ja samaten viisi tukikuukautta käytettäväksi
toiseen tutkintoon on aivan olematon.
Lisäksi tosiasiassa keskimääräiset
opiskeluajat, joissa yksi pääasiallinen tutkinto
opiskellaan, ovat kuusi seitsemän vuotta, ja ne ovat pysyneet
hieman vaihdellen tällä välillä koko
2000-luvun. Toisin sanoen uudistuksen vaikutus opiskelijoihin, jotka
suorittavat kaksi maisterintutkintoa yliopistossa, ja samaten sen
säästövaikutus valtiolle heidän
osaltaan olisi hyvin pieni. Koska tukikuukausia ei yleensä ole
jäljellä paljoa tai ollenkaan ensimmäisen
tutkinnon jäljiltä, heille se olisi lähinnä periaatteellinen
ja moralistinen rajoitus.
Puolestaan yhden ammattikorkeakoulututkinnon, jonka laajuus
on 210 opintopistettä ja suorittamisen tavoiteaika kolme
vuotta ja kuusi kuukautta, suorittaneille rajaus on todellinen piikkilanka-aita
lisäkouluttautumisen ympärille. Tavoiteajassa
päätoimisesti opiskelleella, ammattikorkeakoulututkinnon
suorittaneella opiskelijalla saattaisi olla hieman vajaat 20 tukikuukautta käytettävissä
toisen
tutkinnon opiskeluun. Nyt heidän oikeuttaan kouluttautua
vapaasti ja yhdistellä tutkintoja omien kykyjensä ja
suunnitelmiensa mukaan ollaan rajoittamassa räikeän
epäoikeudenmukaisella tavalla.
Arvio rajauksesta saatavasta säästöstä on
lisäksi vuoden 2019 tasolla vain vaatimattomat 10,5 miljoonaa.
Arvoisa puhemies! Näiden asioitten lisäksi tämä uudistus
tulisi lisäämään yliopistoihin suuntautuvaa
hakupainetta, keskeytettyjä ammattikorkeakouluopintoja
sekä välivuosia. Järjestelmä muuttuisi
edelleen joustamattomammaksi sekä ihmisten erilaisia elämäntilanteita
ja opintopolkuja huomioimattomammaksi. Kyse olisi koulutustason
laskua ja koulutusmuotojen sektoroitumista edistävästä esteestä,
ja kaikki tämä lähes olemattomien, epävarmojen
säästöjen tähden.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Itsekin kahden maisterinkoulutusohjelman
suorittaneena koen, että toisen alan ja ammatin opiskelun
estäminen opintotuen rajaamisen avulla on huono päätös.
En itse koe, että olisin opiskellut päällekkäisiä aineita
tai asioita, päinvastoin, sain itselleni laajapohjaisen
osaamisen ja ammattitaidon, jonka ansiosta olen pystynyt liikkumaan
työmarkkinoilla hyvin laaja-alaisesti ja hyvin erilaisia
töitä tehden. Työmarkkinoilla tarvitaan
nyt ja tulevaisuudessa monipuolisia ja nykyistä enemmän
eri aloilla liikkumaan pystyviä työntekijöitä,
koska tällaiset henkilöt pystyvät innovatiivisesti
ylittämään sektori- ja ammattikohtaisia
rajoja ja sillä tavalla uudistamaan myöskin työelämää ja
yhteiskuntaa.
Toivon todella, kuten edustaja Gustafsson ja moni muukin täällä totesi,
että sivistysvaliokunnassa pohdittaisiin tätä asiaa
vielä kriittisesti ja vakavalla mielellä. Nyt
kannattaisi tehdä kunnollinen kustannus—hyöty-analyysi,
ettei vain pienen säästön takia aiheuteta
hyvin suurta harmia yksilöille ja pitemmän päälle
myöskin yhteiskunnalle.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on kysytty
hallituksen motiivien perään tämän lakiesityksen
kanssa. Hallitushan luonnollisesti vastaa, että se on tämä valtiontalouden
surkea tilanne, mutta kyllä itse näkisin, että tässä on
taustalla paljon paniikinomaisuutta, neuvottomuutta ja mielikuvituksen
puutetta. Koulutus jos mikä on investointi. Se on yhteiskunnan
kannalta investointi, se on yksilön kannalta investointi.
Perustellusti on viime aikoina puhuttu siitä, että yliopistouudistuksessa
sanottiin hyvästit sivistysyliopistolle. Nyt mantranomaisesti
hoetaan kuin itsetarkoituksena, että kaikkein tärkeintä olisi
nopea valmistuminen jopa tutkinnon laadun kustannuksella.
Täällä ei ole RKP:n edustajia paikalla,
mutta muistan, että RKP:n presidenttiehdokas ja entinen
puheenjohtaja Jan-Magnus Jansson — hänhän
oli valtio-opin professori myös — muinoin sanoi,
että hän oppi yliopistoaikanaan noin kolmanneksen
virallisissa opinnoissa, luentosaleissa ja tenteissä, kolmanneksen
erilaisissa opiskelijatapaamisissa ja kolmanneksen illanistujaisissa.
Henkinen kasvu ja sivistyminen edellyttää aikaa,
se ei tapahdu käden käänteessä.
Näen tässä myös, arvoisa
herra puhemies, vaarallisen porttiteorian mahdollisuuden. Nyt puhutaan
korkeakouluopiskelijoiden mahdollisuudesta kahteen tutkintoon, joita
opintoja julkisin varoin tuettaisiin, mutta ajatelkaa, että esimerkiksi ammatillisen
koulutuksen toisen asteen tasolla vastaava ongelma voi tulevaisuudessa
tulla myös eteen.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä ovat keskustelun
kuluessa nousseet esille nämä ulkomaalaisten opiskelijoiden
opintomaksut, ja on varmaan ihan syytä tutkia tarkkaan
tuo aihepiiri. Sillä on merkitystä myös
suomalaisen koulutuksen arvostukselle.
Mutta haluan nostaa tässä nyt esille yhden epäkohdan,
joka tällä hetkellä meillä on
ja liittyy opintotukilakiin, tosin sellaiseen pykälään,
joka ei tässä ole auki, mutta nyt kun lähetekeskustelua
käydään, niin on syytä hiukan
evästää tätä opintotukilain
käsittelyä. Kysymys on opintotuen maksamisesta
suomalaisen oppilaitoksen ulkomailla olevan toimipaikan suomalaiselle
opiskelijalle. Tällä hetkellä Kela on
kertonut, että evää opintotuen suomalaisen
oppilaitoksen ulkomailla sijaitsevan toimipaikan opiskelijalta,
ja mielestäni se on hyvin vahvasti ristiriidassa meidän
nuorisotakuun kanssa, jossa pyritään takaamaan
kaikille nuorille koulutuspaikka ja sitä myöten
sitten turvaamaan se polku sinne ammattiin. Tässä tapauksessa
on kysymys ammattiin johtavasta koulutuksesta, ja haluan tämän
puheenvuoron myötä kiinnittää valiokunnan
huomiota tähän epäkohtaan ja toivon,
että se korjataan mahdollisimman pian.
Keskustelu päättyi.