Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä ehdotetaan muutettavaksi katsastustoiminnan
valvontamaksusta annettua lakia — siinä mielessä erikoinen
lakiesitys, että maksua ollaan alentamassa, ja sehän
on ihan tervetullutta tällaisina talouden aikoina. Tuota
valvontamaksua laskettaisiin nykyisestä 2,90 eurosta 2,20
euroon. Tämä maksuhan peritään
jokaisesta katsastuksesta ja sillä katetaan näiden
katsastusten viranomaisvalvontaa ja sen valvontaa, hoidetaanko katsastukset
asianmukaisesti.
Liikenteen turvallisuusvirasto valvoo katsastustoimintaa nykyään
muun muassa suorittamalla tarkastuskäyntejä katsastusasemille
ja tekemällä ajoneuvoliikennerekisterin tietoihin
ja vikatilastoihin liittyviä tarkastuksia sekä osallistumalla
tienvarsitarkastuksiin. Katsastuksia tehdään vuosittain
noin 3 300 000, varsin mittava määrä.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on korostanut vuonna
2014 voimaan tulleiden katsastustoiminnan järjestämistapaa
koskevien lakimuutosten käsittelyn yhteydessä,
että katsastustoiminnan valvonta ja valvonnan resurssit
tulee jatkossa järjestää mahdollisimman
tehokkaasti ja kattavasti. Valiokunta on saanut selvityksen, että Liikenteen
turvallisuusvirasto on etsinyt uusia ja aiempaa tehokkaampia toimintamalleja
tähän tarkastustoimintaan.
Katsastustoiminnan valvonnan kokonaiskustannuksiksi on arvioitu
noin 7 300 000 euroa vuodessa. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan nykyisen katsastustoiminnan valvontamaksun maksukertymä on
kuitenkin huomattavasti toteutuvia valvontakustannuksia suurempi.
Siitä sitten johtuu tämä lakiesitys,
eli tuo valvontamaksun kertymä on suurempi kuin siitä aiheutuvat
kulut.
Valiokunta pitää erittäin hyvänä ja
oikeansuuntaisena kehityksenä sitä, että katsastustoiminnan
valvonnan kustannuksia on saatu alennettua aiemmin arvioidusta tasosta
ja valvontamaksua voidaan laskea. Nykyinen valvontamaksu on noin
8 prosenttia katsastuksen keskihinnasta. Näissä hinnoissa
on edelleen huomattavia alueellisia eroja. Valiokunta pitää tärkeänä ja asianmukaisena
sitä, että maksujen aleneminen näkyy
jatkossa myös kuluttajahinnoissa ja näin ollen
tuo katsastusmaksujen korkea taso näiltä osin
hiukan voisi laskea.
Valiokunta viittaa katsastustoimintaa koskevan sääntelyn
uudistamisen yhteydessä ehdottamaansa ja eduskunnan hyväksymään
lausumaan ja toteaa, että edelleen on hyvin tärkeää seurata
ja arvioida katsastustoiminnan puolueettomuuden, riippumattomuuden
ja muun asianmukaisuuden turvaamiseen liittyvien säännösten
noudattamista ja vaikutuksia, markkinoiden ja alueellisen palvelutarjonnan
ja hintojen kehittymistä ja myös raskaan liikenteen
katsastusverkoston riittävyyttä.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja ehdottaa, että lakiehdotus
hyväksytään muuttamattomana, ja tämä mietintö on yksimielinen.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olemme parhaillamme muuttamassa varsin
tuoretta lakia. Tämä ei ole tällä kaudella
ensimmäinen laatuaan mutta jälleen hyvä esimerkki
siitä, miten tarkkaan lain toteutumista seurataan ja kuinka
herkästi ja nopeasti hallitus on myös valmis lakia
tarvittaessa korjaamaan.
Vasta kuluvan vuoden heinäkuun 1. päivänä astui
voimaan laki ajoneuvojen katsastustoimen valvontamaksusta. Lain
tarve perustui tavoitteeseen hillitä katsastushintojen
nousua ja lisätä katsastustoiminnan tarjontaa
ja alueellista kattavuutta. Koska valvontamaksu oli uusi, sen suuruus
perustui arvioon. Katsastustoiminnan lisääntyvien
valvontakulujen ja katsastuspalvelurekisterin ylläpitämisen
arveltiin aiheuttavan kustannusten nousua keskimäärin
2,90 euroa per katsastus.
Liikenne- ja viestintävaliokunnassa korostimme lain
valmistelun yhteydessä tarkkaa seurantaa, lain tavoitteiden,
kuten katsastuksesta perittävien maksujen alentamisen,
kehitystä, katsastustoiminnan harjoittamisen ja lakiesityksen
vaikutuksien seurantaa vuosittain sekä virasto- että ministeriötasolla.
Tämän eduskunta vahvisti. Tämän
ansiosta olemme tässä miellyttävässä tilanteessa,
joka saa kannatusta myös katsastusyrittäjiltä ja
jonka vaikutuksien tulisi ennen kaikkea näkyä — vaikka
vaatimattomuudessaan itse rahasummaa tarkasteltaessa — kuluttajan
lompakossa.
Tarkan seurannan johdosta on todettu, että arvioitu
2 euroa 90 senttiä on voimakkaasti ylimitoitettu. Valvonnasta
aiheutuvat kulut ovat olleet ennakoitua pienemmät. Tämän
vuoksi kyseessä olevassa lakiesityksessä esitetään
valvontamaksun alentamista 70 sentillä, eli valvontamaksun määräksi
säädettäisiin 2 euroa 20 senttiä.
Hallituksen esitys näyttää taitonsa reagoida
nopeasti ja muuttaa lakia kuluttajalle edullisempaan suuntaan. Valvontamaksu
on keskimäärin 8 prosenttia katsastuksen hinnasta.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on nyt erittäin
hyvä esimerkki siitä — kun tehdään
laki ja arvioidaan sitten sen kustannusvaikutuksia — miten
voidaan kuitenkin niitä kustannuksia säästää niiden
toimenpiteiden ansiosta, joita tehdään. Eli kysymys
on katsastustoiminnan valvonnasta, ja tässä on
hyvä esimerkki siitä, että kun otetaan
ulkopuolinen yksityinen palveluntarjoaja mukaan tähän
viranomaistoiminnan ketjuun tekemään yksi osa-alue
siitä, niin voidaan laskea kustannuksia. Tämä on
siinä mielessä ajankohtainen, kun keskustellaan
muun muassa tuosta sote-järjestelystä ja siinä yksityisten
palveluntuottajien roolista.
Tässä hallituksen esityksessä, silloin
kun tätä lakia varsin tuoreena tehtiin, arvioitiin
asiantuntijalausuntojen perusteella, että näihin
sopimuskumppanien tekemiin tarkastuksiin tulisi varata vuosittain
noin 770 000 euroa. Nyt kun nämä kilpailutukset
on käyty ja palvelusopimukset tehty, niin se kustannus
on vain 300 000 euroa, eli tässä on kysymys
varsin merkittävästä säästöstä yhteiskunnalle
ja sitä kautta myös katsastusten hankkijoille
elikkä kuluttajille, jotka ajoneuvojaan katsastavat. Tämä on
siinä mielessä hyvä esimerkki tästä yksityisten
palveluntuottajien roolista julkisen palvelun lisänä.
Yleiskeskustelu päättyi.