7) Hallituksen esitys laeiksi lääkelain ja
sairausvakuutuslain muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Harva lakiehdotus on ennen eduskunnalle antamista
herättänyt niin paljon keskusteluja, tunteenpurkauksia
ja arvioita siitä, onko lain tarkoitus hyväksyttävä ja
onko se toteuttamiskelpoinen. Tästä syystä olen
pyrkinyt perehtymään erittäin huolellisesti
siihen, mikä on kansainvälinen käytäntö,
ja myöskin etsimään vastauksia niihin
argumentteihin, joita on esitetty tätä rinnakkaislääkkeiden
käytön lisäämistä, geneerisen
substituution käyttöönottoa, vastaan. Kysymyksessähän
ei ole mikään suomalainen keksintö eikä uusi
keksintö, vaan menettelytapa, joka on käytössä hyvin
useassa Oecd-maassa, hyvin useassa EU-maassa, muun muassa Ruotsissa
ja Tanskassa, EU-maiden ulkopuolella Norjassa, edelleen EU-maista
Saksassa ja Italiassa. Myöskin EU:n tasolla lääkelainsäädännön
valmistelutyössä on pidetty tärkeänä,
että geneeristä substituutiota voidaan edistää.
Miksi sitten tähän on lähdetty? Siksi,
että meillä lääkkeet monelle
potilaalle, varsinkin monisairaille, ovat kalliita. Stakesin selvitysten
mukaan potilaat jättävät käyttämättäkin
osan lääkkeistä kustannussyistä.
Siksi on etsitty potilaan kannalta myönteistä keinoa
hillitä lääkekustannuksia ja silloin
on päädytty tähän nyt käsiteltävänä olevaan
esitykseen eli siihen, että kun alkuperäisvalmisteen
patentti on rauennut ja markkinoille ilmestynyt rinnakkaislääkkeitä,
jotka ovat halvempia kuin alkuperäislääke,
niin nykyistä enemmän ryhdyttäisiin käyttämään
näitä halvempia rinnakkaislääkkeitä.
Sana "halpa" näyttää johtaneen sillä tavoin harhaan,
että monen mielissä se kalskahtaa ja kuulostaa
siltä, ikään kuin se olisi jotenkin huonompi
lääke. Siitähän tässä ei
ole kysymys, vaan kysymys on siitä, että rinnakkaislääkkeissäkin
on niin sanottu vaikuttava aine sama kuin alkuperäislääkkeessä,
toisin sanoen lääke on teholtaan ja turvallisuudeltaan
saman arvoinen alkuperäislääkkeen kanssa.
Ainoa ero on hinta. On vedottu siihen, että näiden
lääkkeiden niin sanotut apu- ja sidosaineet voivat
poiketa toisistaan ja että nämä aiheuttaisivat
esimerkiksi sivuvaikutuksia. Tarkoitushan on se, että Lääkelaitos
vahvistaa tämän niin sanotun vaihtokelpoisten
lääkkeiden listan. Tälle listalle ei
oteta yhtäkään sellaista lääkettä,
jonka apu- tai sivuaineiden voidaan arvioida aiheuttavan joitakin
sivuvaikutuksia. Tälle listalle hyväksytään
vain sellaiset lääkkeet, jotka ovat saaneet myyntiluvan
juuri siksi, että ne on todettu turvallisiksi ja tehokkaiksi.
On väitetty, että tämä uusi
käytäntö vaarantaisi potilasturvallisuutta,
vähentäisi hoitomyöntyvyyttä.
Oikeastaan edellä mainitsemani vaihtokelpoisten lääkkeiden
luettelon laatimisprosessi jo sinänsä poistaa
tämän pelon. Totta kai lääkäri potilassuhteessaan
on se avainhenkilö, joka miettii valittavan lääkkeen
yhdessä potilaan kanssa. Hän toivottavasti kertoo
myös sen, jos on vaihtoehtoja, jos on halvempia lääkkeitä,
ottaa sen puheeksi ja mielellään määrää jo
alun perin halvemman lääkkeen kauppanimen. Tästä on
nimenomaan kysymys. Siksi toivoisinkin Lääkäriliitolta
myönteisempää asennetta uuden lainsäädännön
toimeenpanossa.
Tätä lakia on nimitetty pakkolaiksi Lääkärilehdessä,
jossa on ollut useita poleemisia kirjoituksia tämän
ehdotuksen tiimoilta. Tämä ei ole pakkolaki, koska
lääkäri voi kieltää vaihdon
halvempaan rinnakkaislääkkeeseen, jos hän
katsoo sillä olevan riittävät lääketieteelliset
tai hoidolliset perustelut. Nämä hoidolliset perustelut
nimenomaan tarkoittavat sitä, että jos kyseessä on esimerkiksi
dementiaa poteva, iäkäs ihminen, hänen
kohdallaan se, että pillerin väri ja muoto vaihtuvat
ja pakkauksen ulkonäkö vaihtuu, voi herättää hämmennystä ja
siitä johtuen hän ei välttämättä käytäkään
uusia lääkkeitä tai tapahtuu jotakin
muuta. Tämä arvio siitä, tehdäänkö vaihto vai
kielletäänkö se, kuuluu nimenomaan potilas—lääkäri-suhteeseen
ja on tehtävä siinä yhteydessä.
Myöskin lääketeollisuuden taholta
on tullut hyvin paljon kriittisiä arvioita. On epäilty
sitä, nostaako uusi järjestely loppujen lopuksi
rinnakkaislääkkeiden hintoja, jolloin arvioitu
taloudellinen hyöty jää saamatta. On
keskusteltu velvoitevarastoinnin toteuttamisongelmista, lääkkeiden
toimittamisen logistiikkaongelmista suhteessa lääketukkukauppaan
jne. Tämän lain valmistelun yhteydessä eri
osapuolia on kuultu. Olen käynyt myöskin itse
näitä keskusteluja, ja lain valmistelun kuluessa
toiveita esimerkiksi siitä, kuinka usein hinnat vaihtuvat,
on kuultu ja tähän on tehty niin Apteekkariliiton
kuin lääketeollisuuden ja lääketukkukaupan
toivomia muutoksia kuitenkin niin, että ei vesitetä tämän
lain alkuperäistä tarkoitusta.
Toivon, että eduskunnassa tämä laki
saa myönteisen vastaanoton huolimatta siitä, että tämä,
niin kuin jo alussa totesin, on saanut varsin ristiriitaisen vastaanoton.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Näin lainsäätäjänä,
kun olen perehtynyt hallituksen esitykseen, ymmärrän,
että kansainvälinen paine tällaiseen
hallituksen esitykseen on ihan selkeästi olemassa, ja ymmärrän,
että hallitus on tälle linjalle lähtenyt.
Toivon, että valiokunta kuulee laajasti eri asiantuntijoita
ja asettuu itse potilaan asemaan. Katson, että se on lainsäätäjän tehtävä.
Voi olla, että tämä hallituksen esitys
lisää apteekkien tarvetta saada työntekijöitä palvelukseensa.
Nythän on olemassa jo farmaseuttipulaa. Hallituksen esitys
asettaa myös kovan vastuun apteekkien henkilökunnalle
siinä tapauksessa, että lääke
vaihdetaan toiseen lääkkeeseen. Lääkkeiden
hinta myös vaihtelee. Kun ajatellaan, että apteekkiin
tilataan tiettyä lääkettä, saattaa
olla, että se on tällä hetkellä edullisempi,
mutta kun menee aikaa, se ei olekaan enää edullisin
ja apteekin varastot ovat sitten täynnä väärää lääkettä.
Mutta tämähän kuuluu kaupankäynnin
riskeihin. Siitä huolimatta se kannattaa huomioida.
Kuinka käy sitten lääkekehittelyn?
Löytyykö lääkefirmoja, jotka
satsaavat sairauksiin, jotka ovat harvinaisia? Pelkään,
että tämä linjaus johtaa helposti siihen,
että keskitytään vain niihin sairauksiin,
jotka ovat yleisiä, ja harvinaisten sairauksien tutkimus
jää vähemmälle. En usko, että Suomen
osuus maailmankaikkeudessa kuitenkaan on kovin ratkaiseva, mutta
tämä kehitys varmasti nähdään,
kun aikaa kuluu ja asiaa pystytään seuraamaan.
Jos olette lukeneet Kelan julkaisua Sosiaali- ja terveysturvan
katsauksia n:o 54 EU-maiden, Islannin ja Norjan lääkekorvausjärjestelmästä, olette
saaneet erittäin mielenkiintoisen opuksen eteenne. Ellette
ole sitä vielä lukeneet, kannattaa hankkia se
käsiinsä. Sivulta 12 näkee, että avohoidon
lääkemenojen osuus prosentteina terveydenhuollon
kokonaismenoista on Suomessa 15,1 prosenttia eli suurin piirtein
samaa luokkaa kuin Ruotsissa ja Saksassa. Kärjessä on
Portugali noin 26 prosentilla, ja pienimmällä osuudella
on Tanska, 9 prosenttia.
Ymmärrän, että lääkekustannuksia
yhteiskunnalle pyritään hillitsemään
ja pitämään hallinnassa. Näinhän
on tehty Saksassa jo 1990-luvulla, ja tämä ilmenee
erittäin selkeästi tästä teoksesta
sivulta 99. On ollut mielenkiintoista verrata, kun minulla on opiskeluajoilta
ystäviä, joiden kanssa olen ollut yhteydessä ja
joilta olen kuullut kannanottoja asiasta, näitä tutkimustuloksia
tässä suomalaisessa opuksessa käytännön
kokemuksiin kollegoiltani opiskeluajoilta.
Nyt Suomessakin on enemmän ruvettu keskittymään
siihen, että saamme lääkekustannuksia hillityksi,
mikä onkin aivan oikein. Kyllä pitää pystyä arvioimaan
kulujen määrää myös
terveydenhuollossa. Lääkärinä kuitenkin
katson, että potilaan ja lääkärin
välinen suhde voi heikentyä kyseisen hallituksen
esityksen toteutuessa. Sille asialle ei ehkä voi mitään,
sillä yhteiskunta oikeudellistuu. Leikkisästi
voi sanoa, että ainakin juristeille taataan työpaikkoja.
Tärkeä seikka on huomioida se, kuka vastaa, jos
komplikaatioita tulee. Ainakaan itse en lääkärinä halua
olla vastaamassa siitä komplikaatiosta, joka siinä harvinaisessa
tapauksessa on, että vaihdetusta lääkkeestä aiheutuu
potilaalle seurauksia. Nämä komplikaatiothan ovat
tutkimusten pohjalta kuitenkin aika harvinaisia, mutta ainakin Yhdysvalloissa
vaaditaan rinnakkaisvalmisteilta samat testit kuin alkuperäislääkkeiltä,
ja toivon, että tämä linja Suomessakin
otettaisiin käyttöön.
Myös kannattaa miettiä ihan uusia ratkaisuja terveyden
ylläpitämiseksi ja lääkekustannuksien pitämiseksi
kurissa. Onhan meillä esimerkkejä, kuten lääkärin
määräämä liikuntaresepti,
joka on kehitetty Australiassa.
Olen sitä mieltä, että lääkekorvausjärjestelmää tulee
uudistaa. Esimerkiksi Lääkäriliitto kannattaa
perusteellisempaa uudistusta Lääkärilehden
n:ossa 36 tältä vuodelta. Haluan myös kiinnittää huomiota
siihen — otan ihan konkreettisen esimerkin — että esimerkiksi
Saksassa jo vuodesta 1999 pitkäaikaissairaat vapautetaan maksuista
vuoden kuluttua sairauden alkamisesta. Mielestäni Suomessa
potilaat joutuvat maksamaan itse liikaa lääkkeistä.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmen viimeksi esittämä pitkäaikaissairaiden
liian suurista kustannuksista oli erittäin huomionarvoinen
seikka. Meidän pitää nimenomaan löytää keino,
jolla pitkäaikaissairaiden omaa osuutta lääkkeiden
maksamisesta vähennetään. Kun ministeri
Perho on tuonut meille aikaisemmin esityksen, jossa pitkäaikaissairaiden
omavastuuosuuksia nostetaan, ikävä kyllä,
sitä esitystä olen kritisoinut ja toivottavasti
me valiokunnassa pystymme sitä muuttamaan.
Tästä esityksestä on noin lähtökohtaisesti
sanottava, että säästölakina
tämä on hyväksyttävä, mutta
on erittäin tarkkaan selvitettävä kaikki
ne kriittiset näkemykset, mitä on esitetty, jotta
ei tule sellaista lakia, mikä on huono käytännössä. Mutta
kun potilas voi itse kieltää lääkkeen
vaihdon ja myös lääkäri myöskin
hoidollisista, ei vain lääketieteellisistä,
syistä, olemme vasemmistoliitossa katsoneet, että tämä voidaan
hyväksyä. Kiitos ministeri Perhon, että myöskin
potilasjärjestöt ovat voineet tähän
ennakkoon tutustua ja ottaa kantaa. Diabetesliitossa olemme myöskin
tätä tutkineet ja todenneet, että tämä voi olla
lähtökohtana, kun otetaan huomioon, että mitään
ongelmia ei pääse syntymään.
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmen puheenvuoroon lääketeollisuuden
tutkimusintressistä sanoisin, että pelko on ainakin osittain
aiheeton siitä syystä, että samat firmat sekä tuottavat
alkuperäislääkkeitä että valmistavat
rinnakkaislääkkeitä ja tavallaan, jos
rinnakkaislääkkeiden myynti kasvaa, siitä tulee
tuottoa, joka voidaan taas käyttää uusien
alkuperäisvalmisteiden tutkimiseen ja tuottamiseen.
Sitten lääkäri—potilas-suhteeseen:
Kun olen enemmän käyttäjän puolella,
en ymmärrä, miten lääkäri—potilas-suhde
heikentyy, jos lääkkeiden määräämisestä niin
kuin muustakin hoitoon liittyvästä tässä kontaktissa
puhutaan. Ymmärrän sen käytännön
vaikeuden, että tällä hetkellä lääkäreillä ei
ole välttämättä ajantasaista
tietoa nimenomaan hinnoista, vaikka heillä onkin Pharmaca
Fennica käytössä, mutta vuoden aikana
tapahtuu erilaisia muutoksia. Mutta tähän varmasti aikanaan
tietotekniikka tuo apuaan.
Komplikaatioista sen verran, että Tanskassa, jossa
tämä järjestelmä on ollut käytössä ja
jonka järjestelmään meidän valmistelijamme
ovat tutustuneet hyvin perusteellisesti, ei ole (Puhemies koputtaa)
tietoa komplikaatioista — siis sitä on seurattu — että niitä on
aiheutunut siitä, että käytetään
rinnakkaisvalmisteita.
Tuija Nurmi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Perho, ihan oikein sanoitte alkuperäisvalmisteista
ja rinnakkaisvalmisteista ja lääketeollisuudesta.
En puutu siihen.
Mutta lääkäri—potilas-suhteesta
haluan sanoa sen verran, että itse olen henkilökohtaisesti hyvin
avoimesti aina potilaitteni kanssa keskustellut, mikä lääke
määrätään. Mikä lääkkeiden mahdollinen
hinta on, sitähän on mahdotonta tietenkään
lääkärin tietää, koska
saamme vain viitteellisiä arvoja. Olen sillä lailla
päässyt yleensä aina hyvään
lopputulokseen, ainakin mielestäni, enkä ole saanut
siitä negatiivista palautetta. Mutta kyllä siinä suhteessa
ainakin vastaanottoaika pidentyy, kun selvitellään
lääkkeiden hintoja. Puhuinkin yleisellä tasolla.
Itse olen henkilökohtaisesti samaa mieltä kuin
ministeri.
Niilo Keränen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä on niin periaatteellisesti
tärkeä esitys, että ajattelin vähän ääneen
ajatella.
Hallituksen esityksen mukaan lääkekustannukset
ovat kymmenen viime vuoden aikana kohonneet noin 6 prosentin vuosivauhtia.
Vuonna 2001 lääkekustannukset olivat 1,2 miljardia
euroa, kun ne kymmenen vuotta aiemmin olivat runsas puolet siitä.
Lääkekorvausten määrä vuonna
2001 oli 770 miljoonaa euroa, ja vaikka se onkin pieni osa sairausvakuutuksen
kustannuksista, lääkekorvausten nousuvauhti on
kuitenkin kaikkein suurinta. Sillä perusteella kustannusten
hillitsemispyrkimykset ovat perusteltuja.
Hallituksen esityksen perusteluissa on vain niukasti viitattu
lääkekustannusten nousun syihin, joten tässä ihan
muutama sana. Perussyitä on kaksi. Ensimmäinen
niistä on kaikkien tuntema väestön ikääntyminen.
Kun väki vanhenee, sairaudet lisääntyvät.
Toinen syy on lääketieteen kehittyminen. Tutkimus
tuo markkinoille yhä parempia ja parempia lääkkeitä.
Tutkimus ei ole ilmaista, ja sitä rahoittavat pääasiassa
yksityiset lääkeyritykset, joiden on saatava kehittämiskustannuksensa
pois. Siihen taas ei ole muuta keinoa kuin lääkkeitten
hinnat. Uudet lääkkeet ovat entistä kalliimpia.
Aivan viime vuosina, arvoisa puhemies, lääkekustannusten
nousuun on varmasti vaikuttanut myös Suomessa lääkäripula.
Itse pidin viime kesänä terveyskeskuksessa lääkärin
vastaanottoa. Kun vastaanotolleni tuli potilas, joka tarvitsi lääkehoitoa
esimerkiksi verenpainetautiin, minulla oli vain yksi menettelytapa.
Takavuosina aloitin hoidon yleensä niin kutsutulla vanhalla,
perinteisellä ja halvahkolla lääkkeellä,
joka yleensä tuotti toivotun tuloksen, mutta jolla joillekin
potilaille saattoi olla sivuvaikutuksia. Silloin minun oli kuitenkin
mahdollista pyytää potilas kontrollikäynnille
omalle tai jonkun toisen lääkärin vastaanotolle
viikon tai parin päähän, jolloin lääkkeen
saattoi tarvittaessa vaihtaa. Nyt lääkäripulan
aikana ei ollut mahdollista kontrolliaikoja saada lähiviikkoina.
Niinpä aloitinkin lääkityksen uudemmalla,
tehokkaammaksi tiedetyllä ja vähemmän
sivuvaikutuksia omaavalla lääkkeellä.
Se oli valitettavasti myöskin kalliimpi lääke kuin
perinteiset lääkkeet.
Arvoisa puhemies! Lääkelain muutosehdotuksen
perusteluissa on selvitetty ihan perusteellisesti se, millaiset
edellytykset jollakin lääkevalmisteella on päästä jonkun
toisen lääkkeen rinnakkais- tai rinnakkaistuontivalmisteeksi.
Nämä edellytykset sieltä esityksestä on
luettavissa.
Oleellista kuitenkin on, että näillä perusteilla rinnakkaisvalmisteen
vaikutus sairauden hoidossa on sama kuin alkuperäisellä valmisteella. Näinhän
ministeri äsken totesi. Tämä on tietysti ensimmäinen
ehto sille, että lääkärin määräämä valmiste
yleensä voitaisiin vaihtaa.
Toinen keskeinen asia lakiesityksessä on, onko lääkärin
määräämän lääkevalmisteen
vaihtamisella vaikutusta hoitoon muutoin. Joskus erilaiset apuaineet
lääketabletissa voivat toki aiheuttaa allergisia
reaktioita, mutta ne ovat kuitenkin hyvin satunnaisia ja harvinaisia.
Paljon merkitsevämpi asia on, että potilas on
usein tottunut pitkäaikaisesti käyttämänsä tabletin
ulkomuotoon, ja tabletin muotoon ja väriin saattaa potilaan
mielessä liittyä sitä samaa maagista
vaikutusta, joka yleensäkin jossain määrin
liittyy hyvään hoitosuhteeseen varsinkin iäkkään
potilaan kohdalla. Psyykenlääkkeitten käyttäjillä fiksoituminen
lääkevalmisteen nimeen ja tabletin muotoon tai
kokoon on hyvinkin tavallista. Niin ikään joillekin
potilaille voi tulla mielikuva, että tätä uutta,
vaihdettua lääkettä tulee käyttää entisen
lääkityksen lisäksi.
Arvoisa puhemies! Minusta lakiesitys on tähän
löytänyt varsin hyvän ratkaisun: Lääkäri
voi perustelluista lääketieteellisistä tai
hoidollisista syistä kieltää vaihtamisen.
Potilas tai lääkkeen ostaja voi kieltää vaihtamisen
asiaa sen kummemmin perustelematta, ja edelleen siitä huolimatta
potilas saa sairausvakuutuksesta korvauksen sen lääkkeen
mukaan, jonka hän tosiasiallisesti on ostanut, ei siis
sen mahdollisen halvimman vaihtoehdon mukaan. Niin ikään
apteekilla on velvollisuus nykyistä enemmän neuvoa
potilasta niin lääkkeitten käytössä kuin
myös informoida, mikä olisi hintaero, jos lääke
vaihdettaisiin.
Huomattava on myös, että iäkkäät,
monisairaat potilaat, joilla on käytössä useita
eri lääkkeitä, ovat suomalaisen terveydenhuollon
puutteista huolimatta valtaosaltaan kotisairaanhoidon tarkkailussa,
ja erityisesti huonomuististen potilaiden lääkitykset
hoidetaan usein jakamalla esimerkiksi viikon lääkeannokset
annostelijaan, josta potilas ottaa ne tiettyinä kellonaikoina.
Kun jakamisen suorittaa terveydenhuollon työntekijä,
päällekkäisen lääkityksen
riski kyllä vähenee, vaikka tabletin muoto totutusta
muuttuisikin. Nämä lakiesityksen löytämät
ratkaisut ovat minusta sellaisia, että lääkehoidon
turvallisuus ja potilaan itsemääräämisoikeus
säilyvät.
Tähän samaan yhteyteen kuuluu myös
se epäily, että potilaat ja myös lääkärit
menevät sekaisin alituisista lääkevalmisteen
vaihtamisista. Tätä pyritään
estämään sillä, että lista
tullaan julkaisemaan neljännesvuosittain. Kun pitkäaikaissairautta
sairastava potilas yleensä ostaa kolmen kuukauden lääkkeet
kerralla, vaihtoja ei tämän useammin pitäisi
tapahtua. Valmisteen vaihtotarvetta vähentää myöskin
se, että vaihto voidaan suorittaa myös lähes
halvimpaan. Nämä lähes-rajat on siellä esityksessä määritelty.
Vaihtojen tapahtuminen askarruttaa minua kuitenkin tässä uudistuksessa
kaikkein eniten. Toivon, että valiokunta pohtisi tätä kohtaa
hyvin tarkasti.
Toinen erityistä pohdintaa vaativa kohta lakiesityksessä liittyy
siihen, että apteekilla olisi velvollisuus pitää varastossa
näitä halvimpia tai lähes halvimpia lääkkeitä,
joita apteekin käyttämässä tukussa
yleensä on saatavilla. Varastointi ilman muuta lisää apteekin
kustannuksia ja vaivaa, kun varastosta on huolehdittava. Isoille
apteekeille tämä ei liene suuri ongelma, pienille
sen sijaan ihan varmasti, pienissä apteekeissa kun joitakin
tiettyjä lääkeaineita tarvitaan kenties harvoin
ja harvoille potilaille ja saattaa hyvinkin syntyä tilanteita,
joissa tämä halvin lääke on
juuri toimitettu parille edelliselle potilaalle ja seuraava potilas,
kenties paikkakunnan apteekissa ohikulkumatkalla pistäytyvä ennalta
arvaamaton potilas, jää ilman lääkettä taikka
joutuu odottamaan sitä seuraavaan päivään.
Lakiehdotuksessa ei ole apteekin kohdalta näiltä osin
määritelty sen velvollisuutta, ja halvimman lääkkeen
periaatteesta todennäköisesti käytännössä joudutaan joustamaan.
Arvoisa puhemies! Kolmas keskeinen asia uudistuksessa on se,
mistä tässäkin on jo keskusteltu, miten
kalliiden alkuperäisvalmisteiden vähenevä käyttö vaikuttaa
lääketutkimukseen ja uusien lääkkeitten
kehittämiseen. Uudistuksen perusteluissa todetaan, että lääkekustannusten väheneminen
antaa mahdollisuuden panostaa enemmän rahaa tutkimukseen.
Tätä perustelua kyllä epäilen.
Suomalainen yhteiskunta ei varmasti tule sijoittamaan säästyvää osaa
julkisesta rahoituksesta lääketeollisuuteen.
Kun uudistuksen myötä alkuperäislääkkeitten myynti
tulee jonkin verran laskemaan, se varmaan vaikeuttaa suomalaista
lääketutkimusta. Kansainväliselle tutkimukselle
suomalaisilla pikkusäästöillä sen
sijaan ei liene mitään merkitystä. Huomattavasti
suurempi merkitys on sillä, että vastaavanlaisia
järjestelmiä on jo käytössä hyvin
monissa maissa. Tässä yhteydessä voidaan
myös kysyä, miksi suomalaisten potilaiden ja suomalaisen
sairausvakuutuksen tulisi kustantaa kansainvälisiä lääketutkimuksia
ja lääkefirmoja suhteessa yhtään
enempää kuin muualla maailmassa kustannetaan.
Lakimuutoksen perusteluissa oletetaan, että uuden järjestelmän
mukana tuleva hintakilpailu tulee laskemaan myös alkuperäislääkkeiden
hintoja. Näin varmaan onkin ainakin niiden lääkkeiden
kohdalla, jotka pitempään ovat olleet markkinoilla.
Sen sijaan luulen, että täysin uusien lääkkeiden
hinnat tulevat nousemaan, kun lääketehtaan on
saatava tutkimuskustannuksensa pois entistä lyhyemmässä ajassa.
Tähän lääkehintojen nousuun
Suomi pystyisi vaikuttamaan parhaiten, jos Euroopan laajuisesti
pystyttäisiin pidentämään alkuperäispatenttiaikaa
20 vuodesta.
Arvoisa puhemies! Lääkärin on jo
nykyisin ollut mahdollista reseptissään antaa
apteekille lupa, että lääkevalmiste vaihdetaan
vastaavaan halvempaan valmisteeseen. Lääkärit
eivät tätä mahdollisuutta ole juurikaan
käyttäneet. Niinpä tämä lakiesitys
siirtää vastuuta apteekille. Väittäisin kuitenkin,
että kun lääkäri hoitaa potilasta,
siihen hoitoon kuuluu osaltaan myöskin potilaan lompakon
hoito. Jos samalla tavalla vaikuttavissa valmisteissa on jopa kaksinkertaisia
hintoja, ei ole enää hyvää hoitoa
panna potilas maksamaan kalliimpi lääke. Jos lääkäri
epäilee, että vaihdokset saavat potilaan hämmennyksiin,
lääkärillä on mahdollisuus heti
alkuun määrätä halvempi vaihtoehto.
Ellei lääkäri näin ymmärrä tehdä,
sen tekee joku toinen.
Arvoisa puhemies! Pidän siis tätä lakimuutosta
tarpeellisena, joskin muutamia yksityiskohtia tulee vielä pohtia.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Keräselle totean, että Ruotsissa
tämä lakihan on ollut voimassa, ja siellä on
erittäin hyviä kokemuksia siitä, että kalliiden
lääkkeiden hinnat ovat pudonneet jopa alle rinnakkaislääkkeiden
ja lääkärit ovat ruvenneet määräämäänkin
Ruotsissa rinnakkaislääkkeitä suoraan
ennemmin kuin niitä kalliita lääkkeitä.
Uskon, että sama tyyli jatkuu ja siirtyy Suomeen kanssa.
Kun olin Apteekkiyhdistyksen 50-vuotisjuhlissa puhumassa, apteekkarit
sanoivat, että heille on aivan sama tuotto, onko se rinnakkaislääke
tai kallis lääke. Vaikka ed. Keränen
sanoi, että se vaikuttaa varastojen määrään,
niin apteekkarit sanoivat ainakin, että ei se heille vaikuta
mitään.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Asiat, joita ajattelin sanoa tästä esityksestä,
on valtaosin sanottu, mutta toistanpa joitain asioita kuitenkin.
Alkuun voisin sanoa, että mielestäni tämä esitys
on kannatettava, ja olen itse vakuuttunut siitä, että koska
se on rakennettu huolellisesti ja myös kritiikit ennalta
huomioon ottaen, se tällaisenaan varmasti tulee tuottamaan
etua sekä suomalaiselle sairausvakuutusjärjestelmälle
että ihmisille, jotka käyttävät
lääkkeitä.
Lääkekustannukset ovat olleet kasvava menoerä sekä valtiontaloudelle
että yksittäisille ihmisille, jotka käyttävät
lääkkeitä. Vuosina 1991—2001
lääkekustannukset kasvoivat, inflaatiovaikutuksen
poistamisen jälkeen, vuosittain keskimäärin
6,2 prosenttia ja lääkekorvaukset lähes saman
verran. Reseptilääkkeiden volyymi ei ole juurikaan
kasvanut. Apteekista toimitettujen lääkemääräysten
lukumäärä kasvoi kyseisinä vuosina
keskimäärin 1,8 prosenttia vuodessa. Kustannusten
nousu johtuu siis vain pieneltä osaltaan lääkkeiden
käytön lisääntymisestä ja
valtaosaltaan siirtymisestä uusiin ja aiempaa kalliimpiin lääkevalmisteisiin.
Nyt käsittelyssä oleva lakiesitys on keino pureutua
tähän kustannusten nousuun. Nopeasti lisääntyviä lääkekustannuksia
on mahdollista hillitä lisäämällä alkuperäisvalmisteita
edullisempien rinnakkaisvalmisteiden käyttöönottoa.
Lääkehoidon kustannustehokkuuden lisäämisen
pitäisi tietenkin palvella tavoitetta korvata lääkekustannuksia
kansalaisille riittävästi ja oikeudenmukaisesti.
Suomessa potilaiden omavastuuosuus lääkekustannuksista
on tällä hetkellä huomattavan korkea
muihin EU-maihin verrattuna. Hallitus on kuitenkin ensi vuoden talousarvioesityksessään
ehdottanut lääkekorvausten omavastuuosuuden korottamista,
ja mielestäni voitaisiin harkita, että jos tästä esityksestä kerran koituu
säästöjä, sitten valiokunta
voisi esimerkiksi pohtia, olisiko tämä omavastuuosuuden
korottaminen sellainen asia, johon voitaisiin toisaalta suhtautua
kielteisesti.
Arvoisa puhemies! Täällä on tullut
esiin jo asioita, millä perusteella tätä lakiesitystä esimerkiksi
lääkärit ovat kritisoineet. Osittain
myös kansanedustajalääkäreiden
toimesta näitä asioita on otettu esiin. Oman maallikkojärkeni
näkökulmasta näyttää siltä,
että tässä esityksessä olisi otettu
huomioon kritiikki sillä tavalla, että ikään kuin
kritiikin perusteet on torjuttu.
On esitetty pelko, että uudenlaiset lääkevalmisteet
voisivat aiheuttaa sekaannusta etenkin vanhusten kohdalla niin,
ettei potilas käyttäisi lääkettä määrätyllä tavalla.
Toisaalta tässä esityksessä, kuten täällä esimerkiksi
ed. Keränen otti esiin, potilaalla on oikeus kieltäytyä tämän lääkkeen
vaihdosta ja erityisesti lääkärillä on mahdollisuus
määrätä vain jotain tiettyä nimenomaista
alkuperäisvalmistetta, jos lääkäri
katsoo, että potilaan hoitomyöntyvyys olisi vaarantumassa
lääkkeen vaihdon johdosta.
Toisaalta mielestäni täytyy ottaa huomioon myös
se huoli, minkä myös lääkärit
ovat esittäneet, että joillekin potilaille, jotka
käyttävät monia lääkkeitä,
lääkkeiden hinta voi sinänsä olla ongelma,
mikä vaikuttaa hoitomyöntyvyyteen. Ihan arkisesti
omalta kohdaltani, kun käyn lääkärin
vastaanotolla, arvostan sitä, jos lääkäri
ottaa myös hinta-aspektin huomioon ja esimerkiksi kirjoittaa
tällaisen geneerisen nimen perusteella reseptin, puhumattakaan
sitten sellaisista ihmisistä, joille lääkekustannukset
ovat todella iso osa menoista. Jos minä, vaikka sairastan
aika harvoin, arvostan tätä, niin luulisin, että erityisesti
köyhät ihmiset, jotka sairastavat paljon, varmasti
arvostaisivat paljon tätä työtä lääkäreiden neuvonnassa.
On tehty tutkimuksia, joiden mukaan suomalaiset lääkärit
ovat huolissaan lääkekustannuksista, potilaidensa
maksukyvystä ja tätä kautta hoitomyöntyvyydestä.
Samassa tutkimuksessa lääkärit ovat myös
ilmoittaneet suosivansa edullisempia vaihtoehtoja. Toisaalta ilmoitetut
asenteet eivät kuitenkaan tilastojen valossa näytä käytännössä kovin
hyvin toteutuneen.
Ministeri Perho on ottanut täällä esimerkin Tanskasta,
jossa on useiden vuosien ajan toteutettu samantapaista järjestelmää kuin
tässä lakiesityksessä on ehdotettu. Siitä on
saatu siellä hyviä kokemuksia. Potilaiden hoitomyöntyvyys
ei ole heikentynyt edullisemman rinnakkaisvalmisteen valinnan vuoksi,
ja potilaat ovat itse asiassa olleet aika tyytyväisiä järjestelmään.
Myös lääkeviranomaiset ovat pitäneet
järjestelmää toimivana, vaikka Tanskassa — kuten
esityksen perusteluissa todetaan — lääkärit
aluksi vastustivat tätä geneeristä substituutiota
ja alkuvaiheessa käyttivät runsaastikin mahdollisuutta
kieltää lääkkeen vaihto.
Kuitenkin Suomessa hinnaltaan edullisempien rinnakkaisvalmisteiden
myyntiosuus on EU-maiden pienimpiä, eli näyttäisi
siltä, että meillä olisi tässä varaa
löytää kustannustehokkuutta. Toisaalta,
niin kuin täällä on sanottu, kuitenkin
Lääkelaitos on nimenomaan se, joka vahvistaa vaihtokelpoiset
lääkevalmisteet, ja tämän pitäisi
torjua niitä pelkoja, joita on siitä, että olisi ikään
kuin jotain vaaraa, jos näitä valmisteita vaihdetaan.
Haluaisin myös ottaa tässä esiin
sen, että tämä lakiesitys kietoutuu jollain
tavalla keskusteluun lääkäreiden ja lääketehtaiden
kytkennöistä. Sekä lääkärikuntaa
että lääketeollisuutta on viime vuosina
puhuttanut keskustelu lääketeollisuuden lääkäreihin
kohdistamasta markkinoinnista ja tämän vaikutuksesta
lääkäreiden tekemiin lääkevalintoihin.
Lääketeollisuuden merkitys tutkimuksen ja esimerkiksi
lääkäreiden jatkokoulutuksen rahoittajana
on kiistaton.
Toisaalta tutkimuksissa on käynyt ilmi, että lääkemainosten
ja muun lääketeollisuuden markkinoinnin osuus
lääkärien valitsemaan lääkerepertoaariin
on huomattava. Käyty keskustelu on saanut muun muassa Lääketeollisuus
ry:n laatimaan tarkemmat ohjeet viime vuonna lääkäreille järjestettyjen
matkojen ja tilaisuuksien järjestämisestä,
samoin Lääkäriliitto on laatinut eettiset ohjeet
lääkäreiden ja lääketeollisuuden
väliseen kanssakäymiseen. Käyty keskustelu
ei siis selvästikään ole ollut turhaa.
Toisaalta tämä lakiesitys voi osaltaan varmasti
lieventää sitä, jos on epäilyjä lääketeollisuuden
ja lääkäreiden ikään kuin
huonoista kytkennöistä.
Mitä taas tulee siihen, mitä ed. Keränen
otti esille, miten tämä vaikuttaisi sitten ikään
kuin tutkimuspanostuksiin, niin mielestäni on kuitenkin
niin, että ei näitä rinnakkaisvalmisteitakaan lääketeollisuus
myy ilman katetta. Kysymys ei ole siitä, että ikään
kuin teollisuus joutuisi nyt tekemään tästä eteenpäin
tappiollista toimintaa. No, tietenkään tämä kysymys
ei ole niin yksinkertainen ja sitä on ihan hyvin täällä varmaan
käsitelty.
Pidän myös hyvänä sitä,
että esityksessä apteekeille asetetaan neuvontavelvollisuus,
joka kohdistuisi myös itsekäyttölääkkeisiin.
Kaikki varmaan tietävät, että esimerkiksi
särkylääkkeiden kohdalla sellainen tuote,
jota mainostetaan paljon, saa melkein ikään kuin
särkylääkkeen yleisnimen aseman ja tällaisilla
särkylääkkeillä esimerkiksi
on huomattava markkinaosuus, vaikka niiden hinta on paljon kalliimpi.
Siinä kyllä kuluttajat maksavat itse asiassa mainoskuluja
hyvin paljon, kun maksavat tällaisista lääkkeistä paljon.
Täytyy toivoa, että tämä neuvontavelvollisuuden
laajentaminen näihin itsekäyttölääkkeisiin
myös tuo kuluttajille etua.
Ed. Kangas merkitään
läsnä olevaksi.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen varapuhemies
Anttila.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
todettu se, miten lääkkeiden käyttö on
lisääntynyt. 1,6 miljardia euroa vuodessa on todella
huima summa. On kannettu huolta siitä, miten lääkemainonta
vaikuttaa lääkäreiden lääkkeiden
määräämiseen. Huoli on varmasti
ihan oikea ja aiheellinen, mutta yhtä tavalla on tärkeää se,
mihin ed. Sinnemäkikin viittasi, millä tavalla
todella yritetään vaikuttaa potilaisiin, tavallisiin
kansalaisiin, asiakkaisiin, kun he itse käyvät
ostamassa lääkkeen apteekista. Tuo osuushan on
valtaisa ja kasvaa koko ajan.
Kysymys on käytännössä reseptilääkkeistä, joita
saa pienessä pakkauskoossa ostettua ilman reseptiä ohi
korvausten. Esimerkiksi vatsahaavalääkkeet, nämä mahalaukun
haponeritystä vähentävät lääkevalmisteet,
ovat erittäin kalliita potilaalle, ja niitä saa
kymmenen, kahdentoista, kahdenkymmenenkin kappaleen pakkauksissa
ilman reseptiä. Näillä lääkkeillä on
myös sivuvaikutuksia, mutta katteet ovat myös
kovat ja lääkekauppa käy. Todellakin
se neuvo, että jos potuttaa, niin ota pilleri, on huono
signaali, ja juuri tämä, että bussin
kyljessä seisoo parin metrin korkuisin kirjaimin lääkevalmisteen
nimi helsinkiläisten verkkokalvoissa ihan päivittäin,
varmasti lisää tätä tabletin
ja pillerin syönti-innostusta. Eivätkä ne
lääkkeet ole suinkaan, esimerkiksi särkylääkkeet,
ilman sivuvaikutuksia. Sitten poksahtaa mahahaava.
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
hyvä hallituksen esitys, ja uskon, että lääkärikunta
sinänsä suhtautuu tähän kokonaisuutena
positiivisesti, koska, niin kuin täällä on
todettu, ihan keskeinen osa on myös hinnan huomioiminen,
mitä lääke maksaa, millä tavalla
se rasittaa potilasta hinnallaan. Sehän monesti heijastuu
myös potilaan hyvinvointiin. Siis tämä on
ymmärretty myös lääkäripuolella.
Lääkäreitä informoidaan
lääketehtaiden toimesta, se on selvä.
Siinä on myös syytä pitää etäisyyttä.
Se ei saisi olla kovin läheinen suhde, se on ehkä ollut
liiankin läheinen ja on vieläkin osittain, mutta
samalla totean sen, että kun julkisuuteen tullaan lääkkeiden
kanssa ja lääkkeiden vaikutuksen kanssa, niin
aiheutetaan hyvin helposti myöskin hankalia tilanteita.
Tällä tarkoitan esimerkiksi naisten estrogeenihoitoja
ja niistä kertovaa informaatiota, joka pohjautuu yhdysvaltalaiseen
tutkimukseen sen tyyppisillä hormonivalmisteilla, mitä Suomessa
ei lainkaan käytetä. Siis epävarmuus
potilaiden puolella on hyvin helposti aikaansaatavissa silloin,
kun puhutaan lääkkeistä. Nämä asiat
ovat tietysti sellaisia, joista pitää pystyä antamaan
informaatiota, mutta hyvin perustellusti.
Jokaisessa lääkepakkauksessa on myös
sivuvaikutusluettelo, ja itse kukin voi katsoa, että melkeinpä lähes
kaikki lääkevalmisteet aiheuttavat ainakin 10—20
erilaista sivuvaikutusta. Jos ne luetellaan ja etenkin jos ne jätetään
vain potilaan itsensä luettaviksi, tämä luettelo
tekee varmasti enemmän haittaa kuin hyötyä,
eli lääkärin pitäisi aina pystyä löytämään
aikaa kertoa sivuvaikutuksista.
Kaiken kaikkiaan hallituksen esitys on siis hyvä, että pystytään
vaihtamaan halvimpaan tai lähes halvimpaan lääkevalmisteeseen
geneeristen ominaisuuksien pysyessä samoina.
Komplikaatioista: Itse en usko, että sellaisia sinänsä syntyy.
Yksi asia, joka tulee mieleen, on laktoosi-intoleranssi. On ajoittain
aika vaikea löytää sellaista tablettia,
jossa ei olisi laktoosia, ja jotkut ihmiset kokevat reagoivansa
erittäin vähäisiinkin laktoosimääriin.
Se on ehkä eräs tällainen ero, joka saman
kemiallisen vaikutuksen omaavien valmisteiden välillä on,
siis tabletit poikkeavat toisistaan sen suhteen, onko niiden kuorikerroksissa
laktoosia vai ei.
Suomi on todella Euroopan kärkimaita siinä, mitä potilaille
itselleen lääkkeet maksavat, ja tämä sijoitus
on varsin huono. Me olemme toiseksi kallein maa. Tässä mielessä on
siis tärkeätä, että pystytään
kaikin keinoin pyrkimään halventamaan lääkkeiden
hintaa potilaalle.
Vielä tästä esityksestä:
Lääkärin oikeudet on suojattu aika tarkoin,
siis se, että vaihto on vapaaehtoista, samoin potilaan
oikeudet myöskin saada vaikka kalliimpaakin lääkettä,
jos hän jostakin syystä haluaa sitä.
Patentointiajan pidentäminen johtaisi kyllä rinnakkaisvalmisteiden markkinoilletulon
hidastumiseen, ja sehän on tietysti selvää,
että kaikki yritetään aina maksattaa potilailla
tai maksatetaankin potilailla. Uusien molekyylien, siis uusien lääkkeiden,
valmistus on aina kalliimpaa ja kalliimpaa. Tämä on
todettu monia kertoja.
Lääkäreiden informointi siitä,
tapahtuuko apteekissa lääkkeen vaihto vai, olisi
varmasti paikallaan. Tällaisen toivomuksen haluaisin kohdentaa
sosiaali- ja terveysvaliokunnalle, että tähän
asiaan ehkä sitten kiinnitettäisiin huomiota, miten
mahdollisimman joustavalla tavalla ja mahdollisimman pikaisesti
apteekki voisi informoida lääkäriä siitä,
onko valmiste muutettu. Sillä voisi olla myöskin
ikään kuin kehittävääkin vaikutusta
lääkärin työskentelyyn siten,
että hän voisi omaakin toimintaansa ehkä aina
paremmin miettiä siihen suuntaan, että jo valmiiksi
vaivautuisi, voi ehkä sanoa, etsimään
halvemman lääkkeen reseptiin.
Lopuksi, puhemies: Lääketeollisuus on erittäin
kannattavaa, se on eräs kaikkein kannattavimmista teollisuudenaloista.
Ei tarvitse olla mikään Pfizer, joka valmistaa
Viagraa, myöskin monet muut valmisteet ovat lyöneet
itsensä maailmanmarkkinoilla lävitse ja aiheuttaneet
suuria tuloja osakkeenomistajille. Tässä nyt ollaan
lopultakin tilanteessa, että maailmassa on satoja miljoonia
ihmisiä, jotka tarvitsevat lääkkeitä,
ja niitä valmistetaan tiettyä voittoa vastaan,
mutta kaiken kaikkiaan meidän huolemme on tietysti se,
että potilaat ja asiakkaat, kansalaiset, saisivat mahdollisimman
edullisesti heille välttämättömät
lääkkeet ja turhien lääkkeiden,
niitäkin on, käyttö olisi varsin vähäistä.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tiusasen puheenvuoroon lääkkeiden niin
sanotusta turhasta käytöstä ei voi todeta
ihmisille muuta kuin että muistakaa syödä,
nukkua ja liikkua sopivasti. Sillä pärjää jo
hyvin pitkälle.
Ministeriltä kysyisin: Kun laki geneerisestä substituutiosta
on tullut voimaan muissa maissa, millä tavalla apteekin
neuvontavelvollisuuden ja opastuksen lisäys on otettu vastaan
siellä?
Muutamia ranskalaisia viivoja, kun olen tästä myös
keskustellut aikaisemmin:
Tosiaankin muutoksia on ilmeisesti lakiin saatu tähän
versioon aikaiseksi. On hyvä, että on hintarajat,
ettei ole mikään ehdoton vaatimus siitä halvimmasta
lääkkeestä. Samaten vaihtoehtoisen lääkkeen
saatavuuden kohdassa on myös parannusta. On hyvä,
että "lääke, joka on yleisesti saatavilla",
on se muotoilu ja se, jos sitä ei tukusta saa, ei vaikuta
siihen.
Sitten vuosineljänneksittäin tuleva halvimman
hinnan määrittely on, totta kai, paljon parempi
kuin kuukausittain tuleva, mutta miten on, riittäisikö esimerkiksi
puolivuosittain tuleva tarkistus? Onko se liian harvoin? Miten on
päädytty tähän neljännesvuosittaiseen?
Tosiaankin, kaikki kokonaiskustannukset kontra hyödyt
pitäisi katsoa aika tarkkaan, kun tällaista lähdetään
tekemään. Tässäkin on näitä ilmauksia
"saa kieltää", "saa estää sen
vaihtamisen" jne. Ei saisi tulla sitä tilannetta, että paikataan
vähän peittoa toisesta päästä,
kun toisesta päästä leikataan. Joka tapauksessa
tietysti se, että esimerkiksi lääkäri
saa kieltää lääkkeen vaihdon esimerkiksi
sivuvaikutussyistä tai jostain muusta syystä,
minkä katsoo tarpeelliseksi, on sinänsä tietysti
aivan hyvä.
Uskoisinkin, että tämän tyyppinen
laki jollakin tavalla ehkäisee niitä epäilyjä,
mitä tavallisella kansalaisella on juuri niin sanotusta
lahjonnasta lääkefirmojen taholta, jota ihmiset
kokevat lääkäreiden suuntaan kohdistuvan.
Varmaan vielä jotakin parannettavaa valiokuntaankin
jää, mutta tässä joitakin kommentteja.
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Meillä on erityisen huolella perehdytty
Tanskan käytäntöön ja siihen
historiaan, miten se on mennyt eteenpäin. Alussa lääkärikunta
vastusti, myös apteekkilaitos suhtautui nihkeästi,
mutta kun aikaa on kulunut, niin aika hiljan tehdyn seurantaselvityksen
mukaan suhtautuminen on vaihtunut voittopuolisesti myönteiseksi.
Ennen kaikkea lääkkeiden käyttäjät
yli 90-prosenttisesti ovat tämän järjestelmän
kannalla.
Totta kai ylimenovaihe edellyttää lisätyötä, mutta
periaatteessa apteekeilla on jo nyt pitänyt olla aivan
nämä samat valmiudet, koska mahdollisuus tähän
geneeriseen määräämiseen on
ollut, vaikka sitä on käytetty varsin vähän.
Tämä vuosineljänneksittäin
tapahtuva hintojen tarkistus: Katsottiin, että se kohtuudella
toimii ajatellen lääketukkukauppaa ja varastointia. Varmasti
tässä muodostuu pikkuhiljaa kokonaisnäkemys
tai ihan käytännön kokemus siitä,
miten tämä toimii.
Sitten arvioiduista säästöistä:
Tämä 15 miljoonaa euroa on arvioitu varsin alakanttiin.
Mikäli tätä käytettäisiin
kaikkien rinnakkaislääkevalmisteiden kohdalla,
joita on olemassa, ja lääkärit kieltäisivät
sen vain ehdottomasti niillä perusteilla, jotka lakiin
on kirjattu, maksimaalinen säästö voisi
olla kolminkertainen.
Missä määrin sitten apteekit joutuvat
esimerkiksi tietojärjestelmiään trimmaamaan
tai mikä todellinen lisähenkilöstön
palkkaamistarve on? Luulen, että palkkaamistarve on nimenomaan tässä ylimenokauden
aikana. Tavallaan voi sanoa, että ehkä valitettavastikin
mahdollisuus tähän lisähenkilökunnan
palkkaukseen on rajallinen, koska meillä on farmaseuttipula,
johon täytyy sitten aivan erikseen paneutua.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on edellä käyty
hyötykohtia läpi. Tässä on montakin
hyötyjää, eli ensinnäkin asiakas
voi hyötyä, jos haluaa. Sitten Kela tietysti hyötyy
ja sitä kautta koko yhteiskunta. Sitten on lisäksi otettu
huomioon vielä asiakkaan mahdollisuus, jotta hänellä on
valinnanvapaus tässä.
Mutta tätä lukiessa ja kuunnellessa, mitä tämä pitää sisällään,
tulee vain mieleen, jotta kun meillä eletään
kuitenkin tietotekniikan aikaa, niin luulisi nyt olevan mahdollista,
että myös lääkäreillä,
kun kuitenkin enimmäkseen ne reseptit tehdään
tietokoneella, olisi samanlainen lista, jotta ei tarvitsisi turhaan
kirjoittaa reseptiä, jossa on sen kalliimman lääkkeen
nimi. Tehtäisiin näin suoraan, kun tiedetään
nämä säännökset, jotta tämä on
näin, ja aina olisi se edullisempi vaihtoehto.
Sitten mietin semmoisia henkimaailman juttuja, mitä tämä voi
aiheuttaa. Voihan tästä tietysti tulla sillä tavalla
myös joitakin mutujuttuja, eli jotkut ihmiset voivat kokea,
että se kalliimpi lääke on ehdottomasti
tehokkaampi. No, heillä on tietysti sitten varaa maksaa
vähän enemmän, mutta se maksaa myös
yhteiskunnalle enemmän. En usko, että ihan kokonaan
voidaan välttää sitäkään,
että jotkut voivat maksaa enemmän lääkkeestä,
vaikka sillä olisi sama vaikutus. Sen takia minä näen,
että apteekkihenkilökunnalla, niin kuin tässä onkin
velvoite, pitäisi olla aika hyvä henki siinä hommassa
ja kehotus ja asiakaspalveluhenki, että kuvataan, mitä vaikutteita
näillä rinnakkaislääkkeillä on
ja onko joku parempi vaikutus sillä kalliimmalla lääkkeellä ehdottomasti, että se
asiakas saa oikean tiedon ja voi valita vapaasti, kumman hän
ottaa.
Sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho
Arvoisa puhemies! Tiedonsaanti on hyvin tärkeä asia
eli kysymys siitä, milloin lääkäreillä on
käytössään esimerkiksi tietokoneeltaan
ajantasatieto siitä, mitä rinnakkaislääkkeitä tietyllä alkuperäislääkkeellä on,
mitä ne maksavat. Tähän varmasti päästään.
Millä aikataululla, sitä en uskalla tarkkaan veikata.
Tämä liittyy tämmöiseen sähköiseen
reseptiin, josta meillä on nyt lähdössä kolme
pilottikokeilua, Turussa, HUS-piirin alueella ja Kymessä.
Näiden kautta uskon, että saamme kehitettyä mallin,
joka sitten palvelee lääkäriä lääkkeenmääräämistilanteessa.
Rinnakkaisvalmisteesta vielä kerran totean sen, että Lääkelaitos
ei hyväksy vaihtokelpoisten lääkkeiden
listalle muita kuin sellaiset lääkkeet, joiden
teho ja turvallisuus on saman arvoinen kuin sen alkuperäisen
lääkkeen.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Aluksi haluan ilmoittaa, että tuen
hinnaltaan edullisten lääkkeiden eli geneeristen
valmisteiden käytön edistämistä,
mutta näen, että tässä lakiesityksessä on
kuitenkin muutamia ongelmakohtia, jotka varmasti valiokuntatyöskentelyssä on
syytä huomioida.
Rinnakkaislääkeasian valmistelun osalta on syytä todeta,
että tämähän sisältää hyvin
suuren elinkeinopoliittisen linjauksen. Ainakin ne viestit, joita
allekirjoittaneelle on tullut, ovat olleet sen suuntaisia, että tätä olisi
valmisteltu aika pitkään pimennossa ja sitten
hyvinkin myöhäisessä vaiheessa kuultu
eri osapuolia.
Geneerinen substituutio on eurooppalainen megatrendi, ja on
hyvä, että se on täällä meilläkin
nyt käsittelyssä ja että sitä saadaan
varmasti tämän käsittelyn jälkeen
edistettyä. Ongelmana on kuitenkin se, että kun
apteekki suorittaa vaihdon halvempaan rinnakkaislääkkeeseen,
sitä ei tarvitse tämän lakiesityksen
mukaan ilmoittaa lääkkeen määrääjälle
eli lääkärille. Vaihdetun lääkkeen
nimi vain merkittäisiin reseptiin, ei potilasasiakirjoihin.
Tässä on ongelmia mielestäni lääkärin
hoitovastuun, potilasturvallisuuden ja potilaan oikeusturvan sekä lääkevahinkojen
kannalta. Potilaan oikeusturvanäkökohdat edellyttävät,
että potilasasiakirjan tiedot ovat oikeat. Muutoin mahdollista
lääkevahinkoa tai haittavaikutusta ei ole mahdollista
yksilöidä. Lääkevalmisteen vaihtaminen toiseen
on hoidon kannalta niin merkittävä muutos, että siitä pitäisi
seurata yhteydenotto lääkettä määränneeseen
lääkäriin, jos se käytännössä olisi
järjestettävissä kohtuullisesti. Ruotsissa
ja Norjassa lääkärille pitää ilmoittaa
ja myös potilasasiakirjoihin tulee merkintä. Lisäksi
esityksen mukaan reseptissä olevat vaihtoa koskevat tiedot säilyvät
vain 5 vuotta, kun taas lääkevahinkovakuutuksen
mukainen vanhentumisaika on 15 vuotta.
Miten sitten vaihto saattaa vaikuttaa potilaan lääkehoitoon?
Lääkevalmiste voi vaihtua uuteen joka kerta, kun
potilas tulee hakemaan lääkettä apteekista
eli vähintään neljä kertaa,
mutta maksimissaan, mikä olisi pahinta, se vaihtuisi 12
kertaa vuodessa. Esimerkiksi vanhuksilla tämä voi aiheuttaa
ongelmia, kun tutun näköinen lääke vaihtuukin
erinäköiseksi joka kerta ja voi aiheuttaa epävarmuutta
ja vaikuttaa osaltaan siihen, kuinka henkilö ottaa lääkkeitään.
Saattaa tulla ylimääräisiä yhteydenottoja
lääkäriin lääkityksen
oikeellisuuden varmistamiseksi, mikä sinänsä on
ihan oikein.
Geneeristä substituutiota käyttävissä maissa tehdyissä tutkimuksissa
ei ole systemaattisesti seurattu näitä haittavaikutuksia
eikä yli- tai aliannostusten vuoksi sairaalaan joutumista.
Tämän takia ei ehkä voikaan sanoa, että vaihto
sujuisi aina ongelmitta, kun ihan tällaista tutkimustulosta
ei ainakaan tietääkseni ole. Lääkitysvirheet saattavat
tietenkin myös näissä oloissa lisääntyä, jos
kysymyksessä ovat muistihäiriöiset tai
mielenterveyspotilaat. Näin ollen olisikin hyvä,
jos ainakin näissä tapauksissa vaihto tehtäisiin
vain kerran. Eräiden tahojen mukaan silläkin saavutetaan
samat säästöt, mutta lääketurvallisuus
otetaan paremmin huomioon.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriö on
arvioinut säästöjä tulevan ensi
vuonna 15 miljoonaa euroa. Kaikki tahot eivät pidä näitä todellisina
säästöinä, sillä kustannusten
puolelle ei esityksessä ole laskettu mitään
muuta kuin apteekin it-ohjelmien muutoksista aiheutuvat kustannukset.
On vain todettu, että lääkkeiden vaihto
lisää jonkin verran apteekkien työtä ja
asiakkaiden neuvontaan kuluvaa aikaa. Samoin lääkkeiden
määräämisen yhteydessä tapahtuva
neuvonta voi viedä lääkäreiden
aikaa. On arvioitu myöskin, että ylimääräisestä työstä saattaisi
tulla kustannuksia noin 10—40 euroa.
Eri asia sitten ovat myöskin lääkkeiden
saatavuusongelmat ja velvoitevarastoinnit. Ainakin kun itse kävin
Turussa eräässä apteekissa, niin siellä oli
nyt jo, vaikkei tähän ole siirryttykään, lääkkeiden
saatavuusongelma aika iso, ja ihmettelinkin tosiaan, että oli
pitkä lista apteekin seinällä lääkkeitä,
joita ei ollut tukusta saatu. Ei tämä voi enää sitten
varmasti sitä paljon vaikeuttaa, mutta näin oli
tilanne tällä hetkellä.
Arvoisa puhemies! Toivon, että valiokunta kiinnittää huomiota
näihin karikoihin, joita tähän mahdollisesti
sisältyy, ja tekee tästä sitten asiantuntijoita
kuuntelemalla entistä paremman.
Tarja Kautto /sd:
Arvoisa puhemies! En yhtään ihmettele, minkä takia
tämä käytäntö ei ole toiminut
tähän asti. Minulla on henkilökohtainen kokemus.
Yritin vaihtaa itse määrätyn lääkkeen vastaavaan,
ja minulle ilmoitettiin, että ei se käy, että se
käy ainoastaan sillä tavalla, että olisin
lähtenyt uudestaan lääkäriin
hankkimaan lääkäriltä luvan
siihen. Sen takia tämä järjestelmä ei
ole nykyisin toiminut.
Mutta haluaisin muutamaan seikkaan kiinnittää huomiota.
Useinhan lääkettä vaihdettaessa ei
välttämättä pystytä sanomaan
sitä, onko potilaalla sietokyky siihen lääkkeeseen.
Tuli ideana se, minkä takia ei kehitetä jotain
koepakkauksia, jolloin nähtäisiin, toimiiko se
lääke, ja sitten voitaisiin määrätä lääke
pysyvämmin, jolloin turhien lääkkeiden
antamista voitaisiin välttää.
Toinen asia, joka on erityisesti vanhusten kohdalla, jos lääkkeitä joudutaan
uusimaan, on lääkkeiden päällekkäisyys.
Mielestäni pitäisi kehittää lääkäreiden,
hoitajien ja apteekin velvollisuuksia tässä asiassa
siinä mielessä, että on useita sellaisia
tapauksia, että mummo napsii vanhat ja uudet lääkkeet
iloisesti yhtä aikaa, ja mitä siitä muuta
seuraa kuin kriisitilanne. Tähän pitäisi kiinnittää huomiota,
ja se voisi osaltaan olla estämässä myös
lääkkeiden väärinkäyttöä tai
sanotaan joutumista vääriin käsiin tämmöisten
ihmisten kohdalla.
Sitten omalta kohdaltani haluaisin erityisesti kehottaa korvausjärjestelmän
kehittämiseen ja nimenomaan uusien lääkkeiden
saamiseen nopeasti korvausjärjestelmän piiriin,
samoin kuin lääkejärjestelmän
kokonaisuudistukseen, jolloin katsottaisiin myös näitä kokonaiskustannuksia potilaille
jnp.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan todeta sen, että minusta
Lääkäriliiton toiminta tässä asiassa on
ollut perin paheksuttavaa. Siitä huolimatta toivon, että eduskunnalla
on todella rohkeutta viedä tätä asiaa
eteenpäin.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Lähtökohdiltaan ja perustavoitteiltaan
hallituksen esitys geneerisestä substituutiosta on oikea.
Tässäkin keskustelussa on noussut esille kuitenkin valiokuntatyössä selvitettäviä
kysymyksiä.
Hallituksen esityksen perusteluissahan jo pohditaan myös
säätämisjärjestysasiaa, ja mikäli
tarpeen, valiokunta voinee pyytää perustuslakivaliokunnan
lausunnon, vaikka puhemiesneuvosto ei sitä päätösehdotuksessaan
esitäkään.
Keskustelussa on noussut esille vastuukysymys. Se on syytä hyvin
selkeästi todeta. Perustahan on Lääkelaitoksen
hyväksymä luettelo vaihtokelpoisista lääkkeistä.
Farmaseuttista henkilöstöä varmaan askarruttaa
kysymys siitä, että jos jotakin kuitenkin ilmenee
ja sattuu, kenen on tässä tilanteessa vastuu.
Edelleen, kustannuskysymykset ovat ehkä liian optimistisesti
arvioidut apteekkien ja lisähenkilöstön
osalta. Valitettava ongelma, johon ministerikin jo kiinnitti huomiota,
on pula farmaseuteista tällä hetkellä.
Edelleen, pienten apteekkien kysymys on tullut esille: Millä tavoin
ne pystyvät vastaamaan tähän haasteeseen,
löytyvätkö tilat, miten ne pystyvät
ylläpitämään lääkkeiden
saatavuutta, uhkaako tämä syrjäseutujen
apteekkien tulevaisuutta? Mielestäni näin ei saa
olla, vaan tähän pitää löytää myös
toimivat ratkaisut.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys lähtee
siitä, että edistetään lääkehoidon
kustannustehokkuutta. Se on aivan hyvä. Täällä viime
viikolla jo todisteltiin, että terveydenhoitokulut ovat
kasvaneet rajusti. Lääkelakia ehdotetaan muutettavaksi
siten, että apteekin tulee vaihtaa lääkemääräyksen
mukainen valmiste halvimpaan. Lakiesitys täytyy viedä näin
läpi. Apteekeissa on mielestäni sellainen ammattitaito,
että siellä hyvin voidaan tällainen työ hoitaa.
Niinhän on nytkin, että jos apteekissa on jotain
pulmaa, sieltähän otetaan yhteyttä lääkkeen
määränneeseen lääkäriin.
Minulla on omakohtaisia kokemuksiakin siitä.
Mutta ehkä lääkärit ovat
käyttäytyneet vähän itsekkäästi
näissä asioissa. Eihän siitä ole
pitkä aika, kun viime vuonna täällä keskusteltiin
lääketehtaitten ja lääkäreitten
yhteistyöstä ja matkoista, joita lääkärit
suorittavat. Lääkäreillä olisi
tässä nyt tuumaamisen paikka. Niin kuin ed. Lahtela
totesi, nykytekniikka kyllä on sellainen, että lääkärit
pystyvät selaamaan lääkkeet ja hinnat, jotka
ovat ihmisille edulliset. Se ei ole kuin tahdosta kiinni.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Esitys on pääsisällöltään
kannatettava ja ymmärrän hyvin sen pääsisällön,
mutta se, mistä kannan huolta tässä esityksessä,
on nimenomaan maaseudun pienien apteekkien tilanne, niitten mahdollisuudet
hoitaa nämä velvoitteet, joita tästä aiheutuu.
Velvoite siitä, että pystytään
toimittamaan asiakkaille aina kuukauden alun halvin rinnakkaisvalmiste,
on kova, kun tiedetään, kuinka pienillä varastoilla
pienissä maaseutuapteekeissa pyöritään
ja kuitenkin niiden reseptuaarit ovat varsin pieniä. Varastointi
tulee tekemään kustannusongelmia, kuten ed. Keränen
aikaisemmin hyvin ansiokkaasti toi ilmi. Toivonkin, että valiokunta
käsittelyssään kiinnittäisi
huomiota siihen, että tämän esityksen
jälkeenkin olisi edelleen elämisen edellytykset
myös pienillä maaseutujen apteekeilla.
Keskustelu päättyy.