9) Hallituksen esitys laiksi tieliikennelain muuttamisesta
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Rohkenen avata suuni asiasta, josta en juurikaan tiedä,
mutta olen saanut Kainuusta kahdelta vanhemmalta herralta runsaasti
palautetta, että tämä olisi hyvä asia,
johon kuitenkin sisältyy myös sellaisia detaljeja,
joita ehkä edustajakollega Rönni pystyy paremmin
kommentoimaan ja niistä keskustelemaan.
Kyseessä on siis säännös
raskaan ajoneuvoyhdistelmän ja linja-auton kuljettajan
70 vuoden ikärajan poistamisesta. Arvelen, että näitä henkilöitä,
jotka kykenevät autoilijan ammattia toteuttamaan vielä 70.
ikävuoden koittaessa, ei hirveän paljon maassamme
ole, mutta sitäkin innokkaampia nämä,
useimmiten herrasmiehet, tuntuvat olevan auton rattiin palaamaan
ja tarttumaan. He ovat yleensä perheyrittäjiä ja
toivovat saavansa auttaa poikiaan ja pojanpoikiaan tai tyttäriään yhteisen
perheyrityksen eteenpäinviemisessä, ja ilmeisesti
tämä lobbaustyö on sitten tuottanut tuloksen.
Tietenkin näistä lieveilmiöistä liittyen
tähän, miten sitten työehtojen ja eläkeiän
ja muitten asioitten suhteen käy, uskon, että kollega
Rönni pystyy valaisemaan meitä paljon paremmin. Mutta
ainakin niiden osalta, jotka ovat toivoneet vetreinä seitsemänkymppisinä tänä muutosta,
näen
tämän ihan hyvänä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Todellakin, hallituksen esitys tieliikennelain
muuttamisesta ja 70 vuoden yläikärajan poistamisesta,
ja sen jälkeisestä ajo-oikeudesta päätettäisiin kahdeksi
vuodeksi kerrallaan. On todella myönnettävä,
että on yksilöllisiä eroja. On varmaan 40-vuotiaitakin,
jotka jo tarvitsisivat vuoden välein tuon terveystarkastuksen.
Mutta meillä on täällä toinenkin
lakiesitys tänä iltana ja koskee rautatieliikennettä.
Siellä on esitys, että kuljettajan tulee 61 vuotta
täytettyään antaa terveydentilastaan
todistus vuoden välein, ja nyt tieliikennelain puolella
70 vuoden jälkeen se annettaisiin kahden vuoden välein.
Minusta tässä on nyt jonkunlainen ristiriita olemassa.
Toivoisin, että liikenne- ja viestintävaliokunta
ottaa tässä nyt sitten kantaa tähän
kysymykseen.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Päästiin tähän
oikein mieliaiheeseen, puhumaan näistä papparaisista,
joista tässä on puhuttu jo vuosien aikana muutama
kerta aikaisemminkin joittenkin lakialoitteiden kohdalta, ja niitä näyttää olevan
näitä innokkaita tekijöitä ja
innokkaita ihmisiä, jotka viestiä ovat saaneet
tästä kuviosta, ja eri yrittäjät
ovat varmaan viestiä ottaneet.
Pohjaksi voisi kertoa sen, että minä olen
ollut ammattiosaston sihteerinä ja puheenjohtajana vuodesta
1979 lähtien. Meillä ei ole toki mikään iso
ammattiosasto, noin parhaimmillaan on ollut joku 170 jäsentä,
nyt taitaa olla jossain 130—140:n paikkeilla. Tietenkin
siinä ajassa on ihmisiä eläköitynyt
valtava määrä. Tasan tarkkaan kolme ihmistä on
sen tämän 30 vuoden aikana päässyt
normaalille vanhuuseläkkeelle.
Kuvastaa sitä, minkälaisissa olosuhteissa
ja minkälaisilla eväillä nämä ihmiset
ovat alkaneet työuransa silloin 1950- ja 1960-luvulla,
1960-luvulla erityisesti suuri osa, ja pitkän työrupeaman tehneitä ihmisiä.
Toki täytyy sanoa, että onhan ihmisten kunto ja
ihmisten toiminta hyvinkin erilaista, kuten muun muassa ed. Kyllönen
tuossa toi esiin selkeästi, sen, että ihmiset
ovat erilaisia, onneksi. Me emme kaikki ole samanlaisia, osa on pitänyt
kunnostaan paremmin huolta ja osa vähän huonommin,
ja osa on joutunut tekemään sitä kaikkein
raainta ja raskainta työtä niillä huonoimmilla
vehkeillä alusta lähtien, jolloinka se kuormittavuus
on ollut huomattavasti kovempaa.
Lähtökohtanahan tässä tietysti
on se — se täytyy tunnustaa — että tämähän
ei ole kotikutoista asiaa, vaan tämä on EU-kuvion
mukana tuotua asiaa, jolloinka meillä tässä ei
oikein paljon muuta ole kuin kuittausoikeus, jolloinka tämä on
saatettava voimaan ja sillä siisti. Aikaisemminhan meillä oli
voimassa se, että C-kortilla elikkä vanhalla kuorma-autokortilla
sai ajaa linja-autoa tyhjänä ja yhdistelmää myöskin
tyhjänä, sitä pystyi siirtämään
ja yhdistelmät ja linja-autot viemään
tarvittaessa korjaamolle, johonka tässä nyt monessa
paikkaa on vedottu.
Lähtökohtanahan hallituksen esitys on kyllä ihan
normaali tähän nykyhallituksen linjaan, että tässä puhutaan
työvoimapulasta. No sitä ei ole kyllä pätkääkään,
siitä ei ole näkyväisyyttäkään. MOT-ohjelmassa
eilisiltana — vielä se löytyy Areenasta
ja taitaa muuten huomennakin tulla — vähän
tästä kuljetusalan harmaasta taloudesta ja siihen
liittyvistä ongelmista kerrottiin. Kannattaa katsoa.
Tässä hallituksen esityksessä sanotaan,
että menettely mahdollistaisi ikääntyvien
yrittäjien hoitaa erilaisia ajoneuvon siirtoja ja kuljetuksia. Niin
kauan kuin se on tässä yrittäjäpohjalla,
niin minä hyväksyn tämän sillä tavalla,
että tämä menee ihan ok. Nämä yrittäjät
nyt tietävät suunnilleen tasan tarkkaan, missä mennään
ja mitä tehdään. Onneksi siellä on
useimmissa paikoissa nuorempi sukupolvi, joka vetää vähän
palttoosta ja sanoo, että nyt pappa, pysy sinä nyt
vaan noitten lastenlasten kanssa taikka ole poissa jaloista äläkä tule
haittaamaan työntekoa. Se on tervettä meininkiä.
Minä luulen, että kovinkaan monessa yrityksessä niitä sen
ikäisiä varsinaisia yrittäjiä ei oikein
aktiivitoiminnassa ole.
Mutta sitten kun mennään siihen oikein kaikkein
raaimpaan tilanteeseen, niin mennään näiden
ihmisten kohdalle, jotka täyttävät 70
ja omasta mielestään ovat kohtuuhyvässä kunnossa ja
ajavat linja-autoa ja kuskaavat esimerkiksi erilaisten urheiluseurojen
linja-autoja. Siellä menee pieniä lapsia, siellä voi
olla 50 lasta kyydissä. Minä sanon, että seitsemänkymppinen
papparainen ei muuten kyllä kuulu sinne linja-auton rattiin.
Minä en muuten lapsiani, enkä nyt tässä vaiheessa
lapsenlapsiani, päästäisi yhdenkään kyytiin.
Olen niitä nähnyt sen verran monta ja hyväkuntoisiakin,
mutta en siltikään. Kyllä täytyy
sanoa, että jossain raja menee siinä, missä vaiheessa
ihminen ikääntyy ja refleksit heikkenevät
niin paljon, että kun on tämmöinen vastuu, että laitetaan
50 lasta kyytiin, niin vanhempien pitäisi kyllä katsoa,
missä kohtaa mennään.
Sitten täytyy toki sanoa, että lääkäreillä on
tässä vastuu, ja ed. Pulliainen taisi olla silloin
liikennevaliokunnan puheenjohtaja, jolloinka tämä lääkäreiden
vastuu asetettiin tässä ihmisen ajokunnon toteamisessa
ja se asetettiin nimenomaan, että lääkärin
pitää puuttua siihen heti. Siitä on tullut
hyvää palautetta. Ensiksi lääkärit
tietysti jupisivat ja moni muu, mutta kortteja on otettu kuivumaan
yllättävän paljon, ja onneksi. Onneksi,
näin täytyy sanoa, ja tässä kohtaa myöskin
luotan siihen, että lääkärit
kärsivät sanoo niille. Siellä saattaa
olla kyllä semmoista parin—kolmenkymmenen vuoden
yhteistä hoitotyötä alla, ja voi olla,
että kova kriteeri on sanoa sille potilaalle, että sinulla
ei muuten kuntoa ole. Mutta ne testit, joita nyt itsekin käyn
viiden vuoden välein tässä vaiheessa,
ovat kuitenkin paljon kovempia kuin tavalliselle henkilöauton
kuljettajalle. Näkökyky, kuulot ja muut joudutaan
testaamaan eri lailla. Elikkä siinä kohtaa se
raja toivottavasti tulee aika äkkiä vastaan.
Tässä kohtaa täytyy ed. Kyllöselle
sanoa, että innokkuutta on. Mutta sitten täytyy
oikeasti kysyä, onko kykyä ja onko sitä turvallista
taitoa tuolla liikenteen seassa liikkumiseen, kun sitä liikennettä nyt
tahtoo olla siellä Kainuussakin kohtuulailla ja uudet vehkeet
vaativat uudenlaisia kuvioita. En tiedä, puhemies, voiko
sanoa, että perstuntumaa on nykyisistä autoista
häipynyt. Se on kuitenkin semmoinen, minkä kaikki
ymmärtävät, eikä sillä halveerata
ketään. Ennen vanhaan autossa tiesi sen, koska
se lähtee johonkin päin liippaamaan tai sivuun. Äänestä kuuli
ja tunsi, kun pyörä lähtee lipeämään,
mutta nykyisissä ajoneuvoissa, kun on kaiken maailman härveliä ja
kaikkea hienouksia, sitä tuntumaa ei tule, jolloinka näitä onnettomuuksia
sattuu kokemattomille yllättävän paljon
sen takia, että ei ole minkäänlaista
tuntumaa tiehen olemassa. Näitten kohdalla täytyy
sanoa, että tietysti ikä tekee myöskin
tässä asiassa tehtävänsä.
Ed. Piiraiselle: Kun vertasitte rautateihin, niin on siinä tietenkin
semmoinen pieni ero, että rautateillä on olemassa
kulunvalvontajärjestelmä. Jos mies nukahtaa, niin
juna pysähtyy, ja se pysähtyy sille samalle raiteelle
ja aika äkkiä, kun se jalka nousee siltä pedaalimelta.
Tuolla maantiellä saattaa käydä, että 60-tonninen
juna vie siinä mennessään yhden linja-auton
ja muutamia kymmeniä henkilöautoja kenties pahimmassa
tapauksessa, jos se tajunta pettää yhtäkkiä.
Elikkä siinä on se ero, että siellä ei
ole olemassa järjestelmää, joka veisi
sitä yhdistelmää taikka linja-autoa suoraan
eteenpäin, vaan se on siinä omissa näpeissä kaiken
aikaa, eikä se siitä muuten millään
muulla pysähdy sitten kuin sillä jarrupolkimella,
jos sitä aletaan pysäyttää.
Minä luulen, että niitten muutamien ihmisten kohdalla,
jotka tässä nyt ovat hyvässä kunnossa olevia
ja jotka ovat yhteyttä ottaneet, se pari vuotta kenties
sallittakoon, enkä minä nyt näe, että siinä mikään
valtava ongelma on. Mutta ei tällä kyllä mitään
työvoimapolitiikkaa hoideta, eikä tällä hoideta
mitään muutakaan politiikkaa paitsi kenties niitten
kohdalla, jotka ovat aika paljon tuonne ulkomaille ajaneet, jotka
ovat ajaneet pelkillä ulkomaan päivärahoilla,
ei ole palkkaa juuri saatu, Niiden kohdalla eläkkeet ovat ihan
mitättömiä. Heitä muutamia tässä meikäläisen
tuttavapiirissä on, jotka yhteyttä ovat ottaneet.
Kun eläke on niin pieni, että se on lähes kansaneläkkeen
kokoinen, niin voi ymmärtää, että tässä voi
pieniä lisätuloja saada. He vähän kokevat
sen halveeraamiseksi, kun minä olen sanonut, että no
kyllä se riittää sulle, kun käyt
sillä nupilla ajamassa siellä, kun se kuorma-autokortti
kuitenkin on voimassa.
Mutta tässä kohtaan tulee lakiin myöskin oleellinen
muutos niin, että sitä kuorma-autokorttiakaan
et saa enää kuin sen kahden vuoden jaksoksi, ja
silloinkin pitää käydä lääkärintarkastuksessa.
Tässä on jotain hyvääkin, ja
en minä tässä nyt ihan hirveitä ongelmia
näe. Minä luulen, että tällä porukalla,
joka pystyy tähän hommaan, ei hoideta minkäänlaista
kuviota, ja jos siitä nyt jokunen papparainen tyydytyksen
saa, niin menköön.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on todellakin varmaan
monessa autoilijayrittäjäperheessä odotettu
päivä. Itsekin olen saanut tästä paljon
yhteydenottoja, ja vaikkakin ed. Rönnin puheesta kävi
hyvin ilmi, että kyseessä on jokseenkin marginaalinen
ryhmä, niin tämä on ihan periaatteellisesti
tärkeä kysymys. On ollut erittäin outoa,
että 70-vuotias ammattiautoilija, joka on ikänsä ajanut
rekkaa tai linja-autoa, on kyllä voinut osallistua vaikkapa
maratonille mutta ei ole voinut ajaa aikaisempaa ehkä jopa
omistamaansa työvälinettä metriäkään,
ei edes pesuhalliin, jotta olisi voinut perheyrityksessään
hoitaa jotain tämmöistä pientä apuhommaa.
Monelle tämä ikäraja on tullut liian
aikaisin vastaan. On ollut hyvä, että Euroopan
unionissa tähän asiaan on nyt tehty tällainen
linjaus, ja yläikäraja ajo-oikeudelle tosiaan
on siinä määrin harvinainen, että ei
Suomessakaan ole tarkoituksenmukaista tämmöistä asettaa.
Itse olen tästä asiasta tehnyt kesäkuussa
2007 aloitteen, ja se sai erittäin positiivisen vastaanoton.
Tärkeää tässä lakiuudistuksessa
on se, että ajokykyä ei määritellä enää numeron
perusteella vaan lääkärintarkastusten
perusteella. Mielestäni tämä esitys tukee
myös mielekästä ikääntymistä. Monet
tietävät, miten pienyrittäjät
verstailla ja muualla saattavat olla mukana seuraavan sukupolven
kanssa hyvinkin pitkälle apuna ja voimavarana. Tämä sama
mahdollisuus pitää olla myös kuljetusalan
yrittäjillä.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
tulee helpottamaan erilaisten kuljetustehtävien ja ajoneuvosiirtojen
hoitamista yrityksissä, koska ikääntyville
ammattiautoilijoille tulee mahdollisuus hoitaa tämän
tyyppisiä työtehtäviä myös
heidän täytettyään 70 ikävuotta.
Siinä mielessä tämä esitys on
myös hyvin realistinen, ja uskallan väittää,
että myös turvallinen — ed. Rönnille — että raskaan
kaluston ajoneuvojen ajo-oikeus saadaan kuitenkin enintään
kahdeksi vuodeksi kerrallaan.
Haluan jo tässä lähetekeskustelussa
kiittää hallitusta muun muassa urheiluseurojen
ja niiden vanhempien ammattiautoilijoiden puolesta, jotka ajavat
näiden seurojen ja yhdistysten linja-autoja esimerkiksi
näillä peli- ja kulttuurimatkoilla. Jos ajatellaan
tämän lakiesityksen yhtä inhimillistä puolta,
se olkoon juuri tässä. Väitän, että useimmille
kymmeniä vuosia ammattiautoilijana toimiville on suoranaista
sielunhoitoa saada tehdä oikeita töitä eläkepäivien
lomassa. Taas ihmettelen, että tuo ed. Rönni oli
tänään niin synkkäsieluinen,
koska tunnen henkilökohtaisesti useita ikääntyneitä ammattiautoilijoita,
joiden koen olevan tähän kuntonsa mukaan myös
valmiita.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä iäkkäiden
ajokortillisten määrä lisääntyy
voimakkaasti lähitulevaisuudessa. Niinpä on äärettömän
tärkeää, että me pystymme yhteensovittamaan
iäkkäiden liikkumistarpeet ja liikenneturvallisuuden.
Tutkimusten mukaan terveet iäkkäät eivät
ole keskimäärin sen riskialttiimpia kuin muutkaan
kuljettajaryhmät. Mutta toisaalta on selvää,
että toimintojen luonnollinen heikentyminen vaikuttaa ennemmin
tai myöhemmin. Yleensä noin 70 vuoden ikää voidaan
pitää eräänlaisena rajana, jolloin
normaalin ikääntymisen muutokset alkavat vaikuttaa
haitallisesti ja sairauksien määrä kasvaa.
Toki yksilöllisiä eroja on paljon.
Meillä Suomessa käytettävä ajokyvyn
arviointijärjestelmä painottuu yhtäältä lääketieteelliseen
arviointiin ja toisaalta ajokokeeseen tai suppeampaan ajonäytteeseen.
Tavallisinta on kuitenkin, että päätös
ajamisen jatkamisesta tehdään pelkästään
lääkärintarkastuksen perusteella. Lopullisen
päätöksen toki tekee poliisi. Mielestäni
meillä onkin se puute, että meillä ei
ole käytettävissä iäkkäiden
kuljettajien tai joidenkin muiden erityisryhmien erikoispiirteitä huomioon
ottavaa standardoitua arviointimenetelmää. Tällaisen
arviointijärjestelmän tulisi parhaimmillaan olla
sellainen, että se kykenee riittävän suurella
tarkkuudella ja oikeudenmukaisesti löytämään
ne kuljettajat, joilla ei ole edellytyksiä toimia liikenteessä turvallisesti.
Suhtaudun hieman epäillen tähän hallituksen esitykseen.
Raskaan ajoneuvoyhdistelmän ja erityisesti linja-auton
kuljettamisessa on kyse erittäin vastuullisesta tehtävästä.
Kun harkitaan näiden ajoneuvojen ajoluvan myöntämistä yli
70-vuotiaille, niin riskit pitää etukäteen
minimoida. (Puhemies: 2 minuuttia!) Siinä, riittääkö pelkkä lääkärintarkastus
vai pitäisikö olla perusteellinen arviointiprosessi,
itse olisin kyllä taipuvainen jälkimmäisen
kannalle.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä tieliikennelain
mukaan linja-auton ja raskaan ajoneuvoyhdistelmän ajo-oikeus
päättyy aina ajo-oikeuden haltijan täyttäessä 70
vuotta. Ajokorttiasetuksen mukaan myös muissa Euroopan
talousalueen valtioissa annettujen ajokorttien haltijoiden ajo-oikeus
Suomessa lakkaa 70 vuoden iässä, jos he asuvat
vakinaisesti Suomessa.
Hallituksen esitys tieliikennelain muuttamisesta on tervetullut.
Kotikunnassani asuva liikenneneuvos on jo useasti kysynyt minulta
tieliikennelain muuttamisesta. Nyt minulla on hänelle hyviä uutisia.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että jo ensi
vuoden alusta luovutaan kuorma-autovetoisen E-luokan ajoneuvoyhdistelmän
ja linja-auton kuljettajan yläikärajasta. Ajo-oikeutta voitaisiin
jatkaa kaikissa luokissa 70 ikävuoden jälkeen,
jos kuljettaja täyttää säädetyt
vaatimukset. Raskaan kaluston ajoneuvojen ajo-oikeus saataisiin
kuitenkin enintään kahdeksi vuodeksi.
Lainmuutokseen sisältyy myös esitys siitä, että ajo-oikeuden
haltija joutuisi hankkimaan uuden lääkärintodistuksen
kahden vuoden välein. Näin varmistetaan säännöllisin
väliajoin kuljettajan terveydentila. Esitys on erittäin
tarpeellinen.
On todella hyvä, että yläikärajaa
ajo-oikeudelle muutetaan siten, että se vastaa Euroopan
jäsenvaltioiden käytäntöä.
Lakiin sisältyy myös kannatettava siirtymävaiheen
säännös yläikärajan vuoksi
vuoden sisällä menetetyn ajo-oikeuden saamisesta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuljettajakoulutus aloitettiin systemaattisesti ammattikouluissa
muistaakseni 2000-luvun alussa, ja todella pontimena tässä koulutuksen
järjestämisessä oli tietysti pätevien,
entistä pätevämpien kuljettajien saaminen.
Täällä lakiesityksessä todetaan:
"Yläikärajan poistamisella helpotettaisiin töiden
järjestelyä yrityksissä ja työvoimapulaa.
Menettely mahdollistaisi ikääntyvien yrittäjien
hoitaa erilaisia ajoneuvojen siirtoja ja kuljetuksia."
Itse olen hiukan pessimistinen, että tällä lailla varsinaisesti
voitaisiin helpottaa tätä pätevien kuljettajien
pulaa. Me hyvin tiedämme, että tällä hetkellä ja
viime vuosina erittäin paljon on ollut lomautuksia yrityksissä.
Me tiedämme, mikä tilanne on kaiken kaikkiaan
metsäteollisuudessa, ja toki silloin nuoret reagoivat jaloillaan
ja etsivät uutta ammattia. Siinä mielessä olosuhteet ovat
olleet sen suuntaisia, että ne eivät tätä kuljettajapulaa,
oli sitten kyse metsäkoneista tai kuorma-autoista, tietenkään
helpota. Toisaalta linja-autonkuljettajien saamisessa pula on pahin
käsittääkseni täällä Pääkaupunkiseudulla.
Toivottavasti tätä voidaan sitten omalta osaltaan
parantaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän johonkin väliin
sopinee sitten papparaisen puheenvuoro myöskin, ja vielä on
niin onnettomasti, että tämä papparaisikäkin,
jos hengissä pysyy muutaman kuukauden, alkaa olla jo ohi, (Ed.
Kallio: Kortti pois!) niin että tämä on
vähän niin kuin sieltä rajan toiselta
puolelta jo ulvahdus maailmankaikkeuteen.
Tätä esittelyä ed. Rönnin
taholta kuunnellessa palautui mieleen elävästi
se, että luojalle kiitos, että me taistelimme
kaikkia STM:n virkamiehiä vastaan, lääkäreitä vastaan,
tässä lääkärintodistusmenettelyssä,
että kun näyttää, että ajokyky on
mennyt, niin sen kortin voi ottaa pois. Silloin sanottiin, että näitä tapauksia
tulisi olemaan muutama sata. Niitä on ollut tuhansia nyt,
ja on todettu, että menettely oli aivan viisas, ja se ei olisi
virkamiesaloitteena edes edennyt.
Nyt sitten, mikä merkitys tällä on?
Sillä on tietysti se merkitys, että nyt tämä lääkärintodistus on
luonnollinen asia. Tässä tapauksessa viitaten ed.
Piiraisen käyttämään puheenvuoroon
voi olla todellakin hyvinkin niin, että se on vuosi kerrallaan,
elikkä siis jos nyt pitää olla yli 70-kesäiselle
tämä homma mahdollinen — perheyrittäjyys siis
loppuu, jos ei tätä ole, tämän
kuvan olen saanut näistä erittäin tärkeistä puheenvuoroista — niin
sitten kun lääkärintodistus on, se on
71:een, ja toinen mokoma, niin 72:een, mutta sitten saa loppua.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Rönnin kanssa pitkälti
samaa mieltä. Ikääntynytkin autoilija
voi silloin, kun on hyväkuntoinen, ajaa hyvinkin mielestäni
pidempään. Sitten taas työvoimapulan
kanssa tällä asialla ei ole mitään
tekemistä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Sen verran haluan oikaista vielä tässä,
että tarkoitin kyllä ja sanoinkin mielestäni
niin, että rautatieliikenteessä 61 vuoden jälkeen
joutuu vuosittain antamaan terveydentilastaan todistuksen ja vastaavasti
maantielain puolella vasta 70:n jälkeen kahden vuoden välein.
Kuten ed. Rönnikin totesi, se kun lähtee käsistä,
niin se lähtee silloin ja se vie muitakin mennessään.
Tämän halusin tuoda esille, että meillä on
erilaiset terveydentilavaatimukset.
Tero Rönni /sd:
Puhemies! Sen verran vielä, että eihän
meillä tällä hetkellä ole eikä meillä oikeastaan
ole ollut mitään kuljettajapulaa. Se on ollut
pelkkää pelottelua tähän asti
kaikki. Meillä on ollut pulaa vaan maksajista. Siis palkanmaksajista
on ollut pulaa, ei suinkaan kuljettajista.
Meillä on selkeästi semmoinen ilmiö ollut
silloin 1990-luvulla, muistan sen saman tien, tai 1980-luvun lopussa,
jolloin kun töitä muilla aloilla alkaa kovasti
tulla, kaikki häipyvät kuljetusalalta, joka on
ollut huonosti palkattu ala. Niin silloin, ja yhä edelleenkään
sitä ei ole saatu niin kilpailukykyiseksi, että siellä väki
kaikkialtaan viihtyisi, ne joilla on kädentaito muihun,
häipyvät muihin töihin, mutta siinä vaiheessa
kun muuallapäin alkaa lama vaivata, palataan takaisin.
Muun muassa Pääkaupunkiseudulla jo keväällä olivat
kaikki kuljettajan paikat täynnä linja-autopuolella,
elikkä kyse on kyllä siitä, että ei
ole kuljettajapulaa, enkä usko, että sitä helposti
tulee näkyviinkään. Ainoa pula on, kuka
pystyy maksamaan semmoisen palkan, että sillä palkalla
tulee toimeen.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Mielenkiintoinen hallituksen esitys
sikäli, että kun muistelen niitä aikoja,
kun asiasta käytiin keskustelua liikenne- ja viestintävaliokunnassa,
silloin oli valiokunnan jäsenenä eräs
henkilö, joka ajoi tätä ideaa silloin
erittäin voimakkaasti, mutta siinä vaiheessa päädyttiin
vielä siihen, että valiokunnan enemmistö ei
antanut periksi.
Arvoisa puhemies! Hyvää tässä nyt
kuitenkin on se, että tämä lääkärintodistusjärjestelmä mitä ilmeisimmin
toimii sillä tavoin, että siihen voidaan nyt ainakin
luottaa. Peruste, joka silloin aikoinaan ainakin liikennevaliokunnassa
oli, oli se, että esimerkiksi perheyrityksissä tämmöinen
70 vuotta täyttänyt voi siirtää sitä pesuun
tai jotakin muuta. En tiedä, mikä idea tässä nyt
loppujen lopuksi on. Hyvin pitkälle täytyy yhtyä siihen,
mitä ed. Rönni totesi siitä, että tällä hetkellä ilmeisesti tahtoo
olla puutetta vaan maksajista.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kun tuolla työhuoneessa ollessani
kuuntelin keskustelua, niin en meinannut uskoa korviani, että joku kannattaa
tällaista, että yli 70-vuotias henkilö rupeaa
ajamaan tämän päivän linja-autoja,
jotka ovat valtavan kokoisia ja valtavia autoja, ja kun ihminen
alkaa vanheta, niin hänet vielä pakotettaisiin
sitten linja-auton rattiin. Siellä on 70—80 henkeä suurimmissa
autoissa ihmisiä, ja he ovat tämän kuljettajan
vastuulla. Niin kuin eräskin kuski sanoi, ei siellä nitroilla
enää ajella, että siellä täytyy
olla terveitä ihmisiä. Tässä otetaan suuri
vastuu nyt, kun tällaiseen ruvetaan.
Itse olin tuossa liikennevaliokunnassa ja täältä olivat
edustajat Vistbacka ja Pulliainenkin viime kaudella, ja kyllähän
näitä yritettiin, mutta että ei nyt tulisi
näin vanhoja ihmisiä sinne. Kaikki kunnia heille,
he ovat ammatti-ihmisiä ja kymmeniä vuosia tätä tehneet,
mutta rajansa kaikella. Sen takiahan näitä lääkäreitäkin
sinne on otettu. Se on eri asia, jos jossakin yrityksen pihalla siirtää auton
johonkin pesuun taikka sellaiseen, mutta ei pidä lähteä tuonne
yleiseen liikenteeseen, ei missään tapauksessa.
Kyllä tässä nyt pitäisi
käyttää sitä niin sanottua maalaisjärkeä ja
pitää asiat asioina ja laskea ihmiset eläkkeelle.
Työvoimapulan kanssa tällä ei ole mitään
tekemistä. Ne ovat kaksi eri asiaa. Silloin, kun on kyseessä ihmisten
turvallisuus liikenteessä, niin muiden maantiellä liikkujien
kuin siinä autossa olevien matkustajienkin, niin ne pitää erottaa.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Ajoneuvo-oikeuden yläraja Euroopassa
tuntuu kovin harvinaiselta. Euroopan unionin piirissä on nyt
tekeillä tämä ajokorttidirektiivi, jonka
johdosta käymme täälläkin keskustelua
hallituksen esityksestä, että tieliikennelakia
avattaisiin ajoneuvo-oikeuden ylärajan poistamiseksi näistä ehdotetuista
luokista. Ehdotus tuntuu erittäin erikoiselta. Jos suoraan
heti saisi sanoa, mitä mieltä on, niin kyllä itse
kokisin, että tämä liikenneturvallisuusriski,
joka tässä otetaan, on varsin suuri.
Mutta minusta valiokunnan on nyt arvioitava sitten, kuinka paljon
poliisityön määrä tässä lisääntyy,
kun näitä hakemuksia eittämättä tulee, ja
kuinka paljon liikenneturvallisuusriskiä tämän ehdotuksen
muodossa tullaan ottamaan. Minun mielestäni pitää myös
arvioida, voisiko tämä ajo-oikeus sitten olla
lyhyemmän aikaa voimassa kuin tuon kaksi vuotta aina henkilöä kohden,
jos tämä ajolupa halutaan uusia, ja pitäisikö tähän olla
selkeästi tiuhempi ajoterveyden seuranta vielä.
Minusta pitäisi myös pohtia, pitäisikö lääketieteellisen
testin lisäksi olla muitakin edellytyksiä sille,
että tässä arviointiprosessissa päädytään
tilanteeseen, jossa ajo-oikeus todella tullaan myöntämään.
Arvoisa puhemies! Tuntuu siltä, että yli 70-vuotiaana
ei olisi tarvetta enää lähteä näiden
isojen ajoneuvojen rattiin. Mutta minusta nyt on tärkeää,
että lähetekeskustelussa oleva laki sitten arvioidaan
valiokunnassa erittäin vastuullisesti ja katsotaan, onko
tälle esitykselle nyt todelliset perusteet.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Rönni tuossa edellisessä puheenvuorossaan
totesi, että Pääkaupunkiseudulta kuljettajapula
on poistunut, niin näin varmaan on tapahtunut, ja uskon,
että tässä on puhujalla ollut tietokatkos.
Mitä tulee tähän kuljettajapulaan, niin siinä kyllä olen
samaa mieltä, että suurin syy — ennen
kaikkea metsäkoneenkuljettajista ja kuorma-autonkuljettajista
kun puhun — on se, että viime vuosina suuret metsäyritykset
ovat kilpailuttaneet näitä yrittäjiä ja
sitä kautta ovat vieneet näiltä yrittäjiltä maksukyvyn.
Totta kai ennen kaikkea nuoret henkilöt miettivät
sitten, mitä on tulevaisuus, ja etsivät sitten
uuden ammatin, kun toteavat, että on lomautuksia ja muuta.
Se on aivan luonnollista. Eli siinä mielessä ei
varmasti tämä lakiesitys tätä kuljettajapulaa
ainakaan tältä osin paranna.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kun neljä vuotta olin viime kaudella
liikenne- ja viestintävaliokunnassa ja näitä tieliikenne-
ja turvallisuusasioita käsiteltiin, siellä nousi
sekin esille, että useinhan tällaiset eläkkeellä olevat
kuljettajat ajavat urheiluseurojen autoja ja joitain muita, lähtevät
keikoille monien vuosien jälkeen ja tekninen kehitys on
näissä autoissa jo niin huima, että oliko
nyt siellä Mikkelissäkin, kun (Ed. Kähkönen:
Heinolassa!) — Heinolassa, niin — ajoi eikä tuntenut
jarrujärjestelmiä vaan vanhasta muistista vaan
polki ja sinne meni. (Ed. Kähkönen: Viisi kuoli!) — Viisi
kuoli. — Tässä on tällaisia
myös, että heidät pitäisi sitten
laittaa autokouluun, kun ei semmoista ajo-oikeutta voi olla tällaisessa.
Näitä käyttävät hyvin
mielellään nimenomaan sitten urheiluseurat ja
kaikki sellaiset, missä on lapsia ja nuoria.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Minä ymmärsin kyllä tästä lakiesityksestä sen, että tarkoitus
on, että lääketieteen ammattilaiset tarkistavat
näitten kuljettajiksi takaisin pyrki-vien ajokunnon ja
mahdollisuudet kortin palauttamiseen ja käyttöön.
Tietysti tässä on mahdollisuus väärinkäyttöön — itse
asiassa yhtään semmoista lainsäädäntöä ei
taida olla olemassa, jota ei voida väärinkäyttää — tai
siihen, että pyritään mukaan toimimaan,
vaikkei itsellä enää kykyjä olisikaan.
Mutta ainakin ne henkilöt, joita olen henkilökohtaisesti
tavannut ja jotka ovat itse olleet ajamassa tätä esitystä eteenpäin,
ovat kyllä, vaikka ikää olisi jo 70,
moraaliltaan korkeassa mitassa. Itse olen ollut aika yllättynytkin
siitä, kuinka hyväkuntoisia seitenkymppisiä meillä tässä yhteiskunnassa
siitäkin huolimatta on, vaikka ovat tehneet raskasta ja
haasteellista työtä. En usko, että tässä nyt
tuhatpäin alkavat seitenkymppiset juosta uusien ajokorttien
perässä. Tämä koskee kuitenkin
aika pientä joukkoa. Mutta tässä on tietysti
iso vastuu terveydenhuollon ammattihenkilöillä,
jotka sitten ratkaisevat sen, onko oikeutettu korttiin vai ei.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllösen Merjan puheenvuoro oli erittäin
hyvä. Kyllä minäkin lähden siitä,
kun tätä lakiesitystä kannatan, että ammattiautonkuljettajat
ovat nimenomaan vastuullisia ja osaavat seurata sitä omaa terveydentilaa
eivätkä varmasti mene rattiin, jos ovat siinä kunnossa,
että eivät pysty sitä autoa ajamaan.
Eli kyllä minä luotan myös siihen, että nämä säännölliset
lääkärintarkastukset myös tukevat
sitä, että nämä kuljettajat
ovat terveitä ja työkykyisiä. Kun monesti
tässä on otettu esiin se, että erilaiset
seurat järjestävät matkoja teatteriin ym.,
niin kyllähän niin on, että jos meillä on
joku seura ja meillä on linja-autonkuljettaja esimerkiksi,
niin kyllähän me tunnemme hänet ja pystymme
tapaamaan ja jututtamaan häntä useasti. Silloin
on minusta aina varmempaa sitten, että tunnemme ihmisen
ja tiedämme hänen terveydentilansa ja ajokykynsä.
Kyllä minä kannatan tätä hallituksen
lakiesitystä.
Keskustelu päättyi.