7) Laki tuloverolain 64 §:n muuttamisesta
Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillä on tänään
käsittelyssä sosialidemokraattien syksyllä tekemän
vaihtoehtoisen budjettiesityksen mukaisia lakialoitteita, ja ensimmäiset
koskevat verotusta ja ympäristöä, ylipäätään
ympäristökysymyksiä. Meidän lähtökohtamme
on se, että verotusta ja sen painopistettä pitää siirtää ekologisempaan
suuntaan. Sosialidemokraattien luottamusbudjetissa on konkreettisia
esityksiä ympäristöveroista. Tämä on
keino, jolla me voimme näissä epävarmoissa oloissa
vahvistaa valtiontaloutta ja turvata verokertymää sellaisilla
keinoilla, jotka eivät ole aina suoraan palkansaajan pussilla,
vaan ihmiset voivat omalla käyttäytymisellään
välttää näitä veroja.
Ensimmäiseksi näissä lakialoitteissa
on työsuhdematkalippu, ja siinä on kyse siitä,
että työsuhdematkalipun verotusarvoa muutettaisiin
siten, että sen saisi jatkossa täysimääräisesti.
On itsestäänselvää, että meidän
kaikkien pitää pyrkiä siihen, että ihmiset
pystyisivät paremmin käyttämään
joukkoliikennettä työmatkaliikenteessänsä.
Sillä olisi paljon positiivisia yhteiskuntataloudellisia
vaikutuksia. Se vaikuttaisi päästöihin,
se vaikuttaisi onnettomuuksien inhimillisiin kärsimyksiin
ja kustannuksiin. Esimerkiksi isoissa kaupungeissa sitä kautta
voitaisiin myös vähentää palkansaajien
käyttämää työmatka-aikaa,
kun ruuhkat vähenisivät. Kyse on siis työnantajan työntekijälleen
antamasta joukkoliikenteen henkilökohtaisesta matkalipusta
asunnon ja työpaikan välillä. Meidän
esityksemme lähtee siitä, että tämä hinta
pitäisi saada kokonaan verovapaaksi lipun käyvästä arvosta.
Kun tämän kustannusvaikutuksia on arvioitu, niin
ne kulkevat sillä tavalla, että tällaisen
täysin verovapaan matkalipun kautta kustannukset valtiolle
olisivat noin 20 miljoonaa ja kokonaisuudessansa sen arvioidaan alentavan
tuloverojen tuottoa noin 40 miljoonaa. Mutta me varmasti hyötyisimme
tästä puhtaampana ympäristönä,
terveempinä ihmisinä ja vähemmän
stressaantuneina työmatkakulkijoina.
Toinen lakialoite, joka vahvistaisi valtionta-loutta ja ohjaisi
meidän käyttäytymistämme siten,
että me pyrkisimme välttämään
turhia pakkauksia, on laki pakkausverosta. Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi
on syytä tehdä kaikki mahdollinen. Itse asiassa
pienetkin kuluttajavalinnoissa tehdyt teot ovat valintoja ja ne
ovat osa kestävää ilmastopolitiikkaa.
Tärkeää on, että me vähentäisimme
muovipussien käyttöä tai ylipäätään
pakkausmateriaalien käyttämistä. Ne ovat niitä arjen
suuria pieniä tekoja. Uskon, että monet meistä ovat
marketeissa kulkiessaan huomanneet sen, että yhä enemmän
ja enemmän esimerkiksi elintarvikkeita pakataan yhä raskaammin
ja raskaammin. Jos emme me löydä jotakin taloudellista
intensiiviä tämän käytöksen
muuttumiseksi, niin meidän pakkausmateriaalikäyttömme sen
kun kasvaa.
Tämän veroesityksen ajatuksena on se, että me
voisimme vähentää pakkausmateriaalin
ai-heuttamaa ympäristökuormitusta, kannustaa siis kuluttajia
ja myös pakkaajia ja kaupan toimijoita sekä maahantuojia
toimimaan siten, että he käyttäisivät
uudelleenkäytettäviä pakkauksia ja vähentäisivät
ylipäätään pakkausmateriaalien
käyttöä silloin, kun se tuotteen säilyvyyden
tai suojaamisen kannalta on mahdollista. Tavallinen kuluttaja voisi
välttää tätä veroa
sillä, että valitsisi kevyemmin ja ympäristöystävällisemmin
ja ylipäätään järkevämmin
pakatun tuotteen. Tämän veron kohteena olisivat
jätelain tuottajavastuun mukaisesti ammattimaiset tuotteen
pakkaajat ja pakattujen tuotteiden maahantuojat.
Pakkausvero koskisi siten kaikkia kuluttajapakkauksia ja niiden
lisäksi myös ryhmä- ja kuljetuspakkauksia.
Ympäristösyiden lisäksi tätä edellyttää eri
tuotteiden tasapuolinen kohtelu. Tämä vero suosisi
materiaalitehokkaita ja uudelleenkäytettäviä pakkauksia,
sillä se kannettaisiin vain ensimmäistä kertaa
käyttöön otettavilta pakkauksilta. Tuo
vero perustuisi pakkausmateriaalin painoon, ja verotaso määräytyisi
ympäristöperustein eri materiaalien suuntaa antavien
elinkaarianalyysien perusteella. Siten se kehottaisi materiaalitehokkuuteen myös
tuotteiden
pak- kauksia valmistettaessa. Pakkausveron ympäristösuojelullisena
päätavoitteena on ylipäätään kaikenlaisen
pakkausjätteen vähentäminen. Tämän
veron tuottoa on arvioitu niiden maiden perusteella, joissa se on
käytössä. Se on muun muassa Tanskassa
ja useissa muissa Pohjoismaissa ja Baltian maissa. On arvioitu,
että varsin maltillisilla verotasoilla siitä saataisiin
jo semmoinen 134—135 miljoonaa euroa meidän yhteiseen käyttöömme.
Sen lisäksi sosialidemokraattien esityksissä on vielä jäteverolain
muuttaminen. Tässä on kyse siitä, että meidän
jäteverolakimme kaipaa kipeästi kokonaisuudistusta.
Tuosta on puhuttu pitkään, mutta se on viipynyt
ympäristöministeriön ja valtiovarainministeriön
pitkäaikaisista suunnitelmista huolimatta. Silloin kun
edellistä jätelakia uudistettiin osittain, sosialidemokraatit
pitivät ongelmallisena sitä, että siinä ei
esitetty muutosta kaatopaikkaveron kilpailua vääristävien epäkohtien
oikaisemiseksi. Niinpä tämä meidän lakiehdotuksemme
tähtää siihen, että tämä epäterve
tilanne muutettaisiin, koska nykyisellään jäteverolaki
kohtelee erilaisia toimijoita eri tavalla. Elinkeinoelämän
yhdyskuntajätehuolto on nykyjärjestelmässä yksittäisten
kiinteistöjen vastuulla, ja silloin on epäselvää,
miten jätelain täytäntöönpanoa
valvotaan liikehuoneistojen jätteiden osalta. Esimerkiksi
kuntien ja yksityisten kaatopaikkojen epätasa-arvoinen
kohtelu on tällä hetkellä totta, ja sen
vuoksi me haluaisimme tätä muuttaa. Kyse on siitä,
että eri toimijoita kohdellaan eri tavalla.
Jätteenkäsittelylaitokseen otetun jätteen
alkuperäisen tuottajan jätehuoltovastuu ei ulotu
laitoksessa syntyneeseen niin sanottuun omaan lajittelu- tai käsittelyjätteeseen,
vaan laitoksen omistaja on samalla sekä jätteen
tuottaja että sen haltija. Jos tällaisella laitoksella
on oma yksityinen kaatopaikkansa, johon ympäristöluvan
perusteella voidaan sijoittaa prosessista syntyviä loppujakeita,
niin kysymyksessä ei ole nykyisen jäteverolain
mukaan verollinen kaatopaikka. Tämä tarjoaa yksityisille
jätteenkäsittelylaitoksille ympäristöä vaarantavan
houkuttimen sijoittaa verovapaasti loppujätteensä omille
kaatopaikoillensa, ja sen sijaan, jos tämä verotus
olisi neutraali kuntien ja yksityisten kohdalla, niin esimerkiksi
jätteen käyttö energiahyödyntämisessä toimisi
paremmin. Tässä on kyse sellaisesta kokonaisuudesta,
jonka on arvioitu tuottavan yhteensä noin 125 miljoonaa
silloin, kun yksityisillä kaatopaikoilla olisi samanlainen
verotus kuin kunnallisilla kaatopaikoilla.
Sen lisäksi vielä ympäristöverotuksen
puolella on puhuttu paljon windfall-verosta. Olemme sosialidemokraatteina
iloisesti yllättyneitä siitä, että hallituksen
puolellakin tätä veroa enemmän ja enemmän
kannatetaan, mutta ikävä kyllä teot vielä puuttuvat.
Windfall-voitollahan tarkoitetaan tällaista ylimääräistä tuulen
tuomaa voittoa, jota sähköyhtiöt keräävät
erityisesti vanhan ydin- ja vesivoimatuotannon avulla, kun sähkön
hinta nousee päästökaupan takia. Tässä meidän
aloitteessamme ehdotetaan säädettäväksi
laki valtiolle maksettavasta verosta, joka lähtisi siten,
että siinä käytettäisiin sähkövoiman
tuotannosta kannettua veroa ja voimalaitoskiinteistöveroa.
Tuo sähkövoiman tuotantovero toteutettaisiin muuttamalla
lakia sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta
ja voimalakiinteistöjen verotus taas toteutettaisiin muuttamalla
kiinteistöverolakia. Näillä veroilla
voitaisiin kerätä yhteiskunnalle kohtuullisen
kunniallinen potti. Tuota rahaa voitaisiin sitten käyttää esimerkiksi
uusiutuvien energiamuotojen kehittämiseen, niiden investointien
tukemiseen, ja sitä kautta me saisimme tavallaan sattuman
tuomaa rahaa yhteiseen käyttöön mutta
voisimme käyttää sen siihen, että vastaisimme
ilmastonmuutoksen haasteisiin ja kehittäisimme energiatuotantoamme.
Sosialidemokraattien vaihtoehtoisessa budjetissa on arvioitu,
että tämä windfall-vero toisi kokonaisuudessaan
valtiolle noin 375 miljoonaa euroa. Harva vero on itse asiassa niin
haitaton kuin tämä vero olisi. Jos me tässä eduskunnassa
vain viivyttelemme ja viivyttelemme tämän veron
säätämisen suhteen, niin joka vuosi me
menetämme tuon lähes 400 miljoonaa euroa, jonka
voisimme käyttää järkevään
ilmastopolitiikkaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraattien ryhmä on tehnyt
hyviä esityksiä, joista haluaisin muutamaa kommentoida.
Mitä tulee lakialoitteeseen 128, niin tässä kyllä rohkaisisin
sosialidemokraattista valiokuntaryhmää, nimenomaan
ympäristövaliokuntaryhmää, aktiivisemmaksi,
koska valiokunnan keskusteluissa tämä jäteverolain
oikeudenmukaistaminen on jäänyt aika heikoksi.
Ja muistan aikaisempia valiokuntia: on oltu aika vahvasti ajamassa
sitä asiaa yhdessä. Nyt tämä huomio
siitä, että meillä ovat yksityiset kaatopaikat
tämän jäteverotuksen ulkopuolella, on
aivan oikea.
Toinen asia on tämä sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksuista annetun lain muuttaminen. Lakialoitteen 117 perusteluissa
viitataan terveydenhoidon maksujen nostamiseen, minkä hallitus
hyvin, sanoisinko, kierolla tavalla teki, niin että se
pani osan kunnista ikään kuin pakkotilanteeseen,
jolloinka ne nostivat haluamatta ikään kuin sitä nostoa,
koska valtionosuuksista vastaava osuus poistettiin. Tässä kyllä on
ikävää, että linja, joka täällä eduskunnassa
piti, ei pitänyt kaikissa kunnissa, vaan esimerkiksi Kotkassa
sitten kuitenkin SDP:n lautakuntajäsenet olivat nostamassa
näitä maksuja.
Kolmas asia, lakialoite 121, joka liittyy sotilasvammalain muuttamiseen;
tässä nimenomaan on mielestäni hyvä esitys.
Muualtakin on tehty saman suuntainen esitys. Kaiken kaikkiaan nämä prosentit,
nämä haitta-asteet, pitäisi saada poistettua
ja sotilasvammalain pitäisi toteutua niin, että se
koskisi kaikkia sotainvalideja ilman mitään prosenttia,
ja toteutua nimenomaan näissä asioissa tasavertaisesti.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Oli äärimmäisen
miellyttävää kuunnella ed. Filatovin äskeinen
esittelypuheenvuoro. Se oli melkein suoraan kuin vihreitten puolueohjelmasta. Siinä
olevat
kirjoitusvirheetkin oli korjattu niin, että se oli suorastaan
erinomainen.
Totean vaan sen, että täällä eduskunnassa näyttää nyt
aalto menevän windfall-voittojen leikkauksen suuntaan.
Se on ollut mielenkiintoinen ilmiö. Se näyttää nyt
tässä, mihin me olemme asemoituneet, tästä minusta
katsottuna vasempaan näyttää pikkuhiljaa
menevän. Siellä tulee seinä vastaan,
ja ennen kuin se seinään tulee, niin se toteutuu
siinä vaiheessa sitten, ja toivottavasti se 340 miljoonaa
euroa saadaan äkkiä kassaan.
Tämä pakkaushomma on sellainen, joka on välttämättömyys.
Siis tämän maailman luonnonvarojen niukentuminen
pakottaa koko pakkausjärjestelmän miettimisen
täydellisesti uudestaan, ja tuossa oli hyvä malli
sen asian hoitamiseksi.
Minä olen vuonna 1991 ollut ensimmäisen kerran
hallitusneuvotteluissa mukana, silloin olin neuvottelijana, ja silloin
olivat jo yksityiset kaatopaikat tärkeä asia meille.
Silloin me saimme sen hyvin pitkälle, mutta sitten meidät
heitettiin ulos neuvotteluista, kun me ehdotimme Suomen keskustan
puolueohjelmasta energiapoliittista kannanottoa hallituksen ohjelmaan,
ja se oli liikaa silloin keskustalle.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kiitos ed. Pulliaiselle tuesta näiden
aloitteiden suhteen.
Aluksi haluan muistuttaa ed. Tiusaselle kyllä siitä,
että esimerkiksi viime hallituskaudella huolimatta siitä,
että SDP oli hallituspuolue, me vastustimme jätelainsäädännön
osittaisuudistusta muun muassa juuri sillä perusteella,
että meidän mielestämme välttämätöntä siinä yhteydessä olisi
ollut ulottaa tämä jätevero myös
yksityisille kaatopaikoille, koska tilanne, mikä edelleen
tämän osittaisuudistuksen myötä syntyi,
vääristi kilpailua entisestään
huonompaan suuntaan. Eli vaikka olimme hallituspuolue, olimme silloin
jo tällä linjalla. Eli ihan turhaan ehkä moitiskelette linjojamme.
Tämän suhteen olemme olleet hyvin johdonmukaisia.
Minä olen hirveän ylpeä näistä meidän
ympäristöveropainotuksistamme. Mielestämme
tämä on modernia tulevaisuuspolitiikkaa. Otetaan
rahaa sieltä, mistä sitä on hyvin eettisesti
perustellusti saatavissa, ja samaan aikaan muistetaan myös
sosiaalinen puoli eli ei jätetä kaikkein köyhimpiä maksumiehiksi.
Itse olisin halunnut nostaa tässä puheenvuorossa
nimenomaisesti myös tämän windfall-veron
esiin, koska juuri viikonloppuna kuuntelin innostuneena radiosta
muun muassa referaattia ministeri Lehtomäen kannanotoista
asian suhteen, ja kun nyt on käytäntönä se,
että täällä puhutaan ison oppositiopuolueen,
pääoppositiopuolueen, virallisista lakialoitteista,
niin olisin toivonut, että tämä keskustelu,
arvoisa puhemies, voisi jatkossa olla sillä sävyllä,
että täällä hyvin vakavasti
olisivat myös ministerit paikalla ja kävisimme
tätä hallituksen ja opposition välistä välttämätöntä debattia.
Olisin halunnut käyttää nimenomaan
tätä tilaisuutta hyväkseni tiedustellakseni
hallituksen ministereiltä, joita täällä nyt
ei valitettavasti ole, miten tämä windfall-vero,
joka on äärimmäisen tärkeä saada
nopeasti eteenpäin, etenee, ja olisin toivonut todellakin
näitä kannanottoja hallituksen taholta. Mutta
kun täällä nyt on paikalla kuitenkin
hallituspuolueiden edustajia niin keskustasta kuin kokoomuksesta,
niin todella arvostaisin, jos voisitte vähän valottaa
tätä etenemisvauhtia, koska asia on äärimmäisen
kiireellinen.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En vastaa tähän kokoomuksen
enkä keskustan puolesta, vaan siihen, mitä ed.
Pia Viitanen totesi tuossa aluksi.
Jos edustaja olisi kuunnellut tarkkaan, niin puhuin tämän
hetken valiokunnasta ja tämän hetken sos.dem.
ryhmän toiminnasta tämän hetken valiokunnassa
enkä edellisestä. Viittasin vaan siihen, että aktiivisemmin
meidän pitäisi valiokunnassa ajaa, kuten olemme
aikaisemmin tehneet, niin kuin sanoin myös.
Viime vaalikaudella todella ihan yhdessä teimme vastalauseen
tässä asiassa ja sosialidemokraattien ryhmä oli
ympäristövaliokunnassa, jolle asia kuuluu, varsin
johdonmukaisesti samaa mieltä kuin on ollut aikaisemminkin
näiden yksityisten kaatopaikkojen suhteen. Tällä kertaa on
vain tilanne valiokunnassa ollut sellainen, että aika passiivisesti
on tässä asiassa oltu liikkeellä verrattuna
aikaisempiin kannanottoihin.
Hannu Hoskonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastauksena tuohon windfall-veroasiaan omalta
osaltani totean, että ministeri Paula Lehtomäen
esitys oli erittäin hyvä. Toivon omalta osaltani
ja teen parhaani sen eteen, että tämä lähtisi
etenemään ripeässä tahdissa
ja niin, että asia käytäisiin toki kunnolla läpi
ja saataisiin sitä kautta etenemään.
Tietysti on ilolla pantava merkille myös se, että muistamani
mukaan sosialidemokraattien kanta viime kaudesta on ilmeisesti hieman
muuttunut, mutta jos ei ole muuttunut, niin olen pahoillani, jos muistan
väärin. Mutta joka tapauksessa asia on kannatettava,
ja jollakin keinoinhan siihen asiaan on puututtava. Toivon, että asia
tutkitaan ripeästi ja tarkasti ja sen jälkeen
tehdään päätöksiä.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ei meidän kantamme ole windfall-veron
suhteen muuttunut. Viime kaudellahan pistettiin siinä loppuvaiheessa
kautta alkuun nämä selvittelyt nimenomaisesti,
miten näitä windfall-voittoja voitaisiin leikata,
ja siinä olemme olleet näitä selvittelyjä tukemassa
ja myös kiirehtimässä näiden
mallien eteenpäin viemistä. Ihan siitä astikin
nyt tällä kaudella, kun olemme vaihtoehtobudjetteja
jo viime vuonna tehneet, olemme tuoneet windfall-veron merkittävänä osana
omaa vaihtoehtoista budjettilinjaustamme. Se olisi hyvin järkevää,
koska sillä saataisiin yli 300 miljoonaa. Niitä voisi
osaltaan käyttää kaikenlaiseen ympäristöystävällisten
asioiden edistämiseen, muun muassa joukkoliikenteeseen,
uusiutuvien energialähteiden edistämiseen jne.
Ed. Tiusaselle kyllä haluan sanoa, että ihan turhaa
ehkä tässä keskustelussa on antaa nyt
sellaista kuvaa eduskunnan pöytäkirjoihin, että SDP jollakin
tavalla ei olisi näiden asioiden kanssa aktiivinen tai
tosissaan. Itse en kyseiseen valiokuntaan kuulu, mutta uskon, että meidän
edustajamme ovat hyvin ryhdikkäästi näiden
ajamiemme asioiden takana, ja toivottavasti tukea nyt sitten löytyy
myös hallituspuolelta, että se ei jää pelkästään
meidän opposition taisteluksi. Onneksi ed. Pulliainen ainakin
tässä tukensa antoi, ja toivottavasti saamme myös
muilta hallituspuolueilta ja edustajilta tukea näille.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Joskus täällä,
kun kuuntelee, tulee semmoinen olo, että juuri silloin,
kun hallitukset lähentelevät loppuaan, ne keksivät
kaikkein parhaimmat ideansa. Ehkä pitäisi saada
venyttää hallituskautta juuri siinä vaiheessa,
kun se luovuus pääsee kukkaan.
Mutta muuten tässä salissa selvästi
istuvat kaikki ne edustajat, jotka haluavat puhaltaa tuulta windfall-verojen
purjeisiin ja toivovat saavansa nopeasti satamaan tämän
koko veron, koska niin kauan sitä nyt on puhallettu. Mutta
tuntuu erittäin hyvältä ylipäätään
teidän koko tämä listanne ja teidän
vaihtoehtobudjettinne tuntuu tavallaan aika omalta. Tulee semmoinen
olo, että on monta asiaa saatu vietyä eteenpäin
tällä kaudella. Varmaan monia jää sinne
odottamaan, ja silloin tulee semmoinen olo, että ehkä meillä voisi
olla yhteisiä intressejä näissä,
mitä voisimme yhdessä ajaa. Jos olemme kaikki
näin mukavasti yksituumaisia — tai ehkä salista
puuttuvat kaikki ne, jotka ovat eri mieltä — niin
tällä hetkellä tuntuu siltä,
että voisi olla yhteistyötä tulevaisuudessakin.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ensinnäkin oli ilo kuulla edustajakollega
Janina Anderssonin hyvä puheenvuoro. Hän osoitti
siinä myös sen, että hän on
perehtynyt sosialidemokraattien vaihtoehtobudjettiin. Tästä takanani olevasta
ministeriaitiosta meidän johtavat ministerimme, yhtä lailla
pääministeri kuin valtiovarainministerikin, ovat
omilla puheenvuoroillaan todistaneet, että he eivät
ole lukeneet riviäkään meidän
vaihtoehtobudjetistamme, he ovat puhuneet niin paljon läpiä päähänsä ja
ohi asian, ja tässä mielessä on ilo havaita,
että joku muukin lukee niitä eikä vain
meidän oman ryhmämme jäsenet. Ehkä me
lähetämme näille ministereille joululahjaksi
ihan henkilökohtaisesti meidän vaihtoehtobudjettimme.
Henkilökohtaisesti en ole päässyt
sairauslomastani johtuen allekirjoittamaan näitä erinomaisia
ed. Filatovin aloitteita, mutta yhdyn toki niihin kaikkiin, mitä tässä on
mainittu. Kiinnitän huomiota aloitteeseen, joka koskee
työsuhdematkalippua. Sen historiahan on sellainen, että eduskunta
oli siinä erittäin aktiivinen. Moneen otteeseen
eduskunnan budjettimietinnöissä tähän
kiinnitettiin huomiota. Sitä vaadittiin ja loppujen lopuksi
siinä sitten saatiin pää auki.
Nyt kuitenkin kokemuksesta tiedämme, että tämä nykyjärjestelmä ei
ole toiminut. Veroetu on liian pieni. Se ei houkuttele. Järjestelmä on
kankea, työläs, vaivalloinen, yhdellä sanalla
sanottuna byrokraattinen. Tämän vuoksi sen käyttöaste on
jäänyt kovin vähäiseksi. Tämän
aloitteen toteuttaminen ja toteutuminen vaikuttaisi aivan varmuudella
joukkoliikenteen suosion kasvuun. Se vähentäisi
myöskin toteutuessaan merkittävästi liikenteen
pakokaasupäästöjä ja ruuhkia. Kun
me valittelemme, että me olemme tuolla ruuhkissa, niin
tässähän on suhteellisen halpa avain.
Ei tarvitse investoida välttämättä sitten niin
paljon esimerkiksi tieinvestointeihin, jos ja kun näillä suunnilla
päästäisiin eteenpäin.
Aloite on erinomaisen hyvin synkronissa myös eduskunnan
yksimielisesti täällä vastikään hyväksymän
liikennepoliittisen selonteon kanssa. Meidän pitää kansanedustajina
ja eduskuntana jatkuvasti peilata hallituksen politiikkaa, hallituksen
budjettiesityksiä ja hallituksen toimintaa meidän
täällä yhteisesti yksimielisesti hyväksymäämme
liikennepoliittista selontekoa vasten, joka on historiallinen asiakirja.
Se on pitkäjänteinen, ulottuu pitkälle
myöskin seuraavalle vaalikaudelle. Tässä on
koko eduskunnalla yhteistä urakkaa hyvin paljon. Tässä mielessä yhtenä avainsanana
liikennepoliittisessa selonteossa oli ilmastonmuutos, ympäristökysymykset,
joukkoliikenne. Tämä olisi oleellinen askel sillä kentällä.
Herra puhemies! Olkoonkin, että ne aloitteet ovat hyviä,
joita kehuin, mutta lakialoitteessa 122 on mielestäni yksi
pieni lapsus suorastaan, kun täällä todetaan:
"Työnantaja hankkisi lipun ja antaisi sen työntekijälle,
kuten nytkin." Tämä juuri on työnantajilta
tulleen palautteen mukaan raskas velvoite työnantajalle,
plutata kaiken maailman lippujärjestelmien kanssa. Tämä toimintamalli
pitäisi kääntää niin,
että se voi toimia myös sillä tavalla,
että työntekijä hankkii lipun ja tuo
kuitit työnantajalle ja siitä prosessi etenee. Tällöin
se on kaikkein toimivin ja käytännöllisin ja
se ei tavallaan muuta kuin kääntää vähän
prosessin virtaussuuntaa. Ja kun täällä on
ryhmämme puheenjohtaja, aloitteen ensimmäinen
allekirjoittaja, ed. Filatov, paikalla, niin ehkä hänkin voisi
tätä suorastaan kommentoida, onko tässä pieni
lapsus, että halutaan säilyttää edelleen
tämä työnantajan lipunhankkimisvelvoite.
Mielestäni sitä ei pitäisi säilyttää.
Se ei maksa mitään, jos se käännetään
toiseen asentoon, mutta muilta osin toivon tälle aloitteelle
erinomaisen pikaista toteutumista.
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vain, ed. Saarisen esittämä parannus
kyllä tekisi tästä lakialoitteesta paremman,
koska usein se on turhaa byrokratiaa, että työnantaja
joutuu tuon lipun hankkimaan varsinkin sellaisissa tilanteissa,
kun hankitaan toistuvasti esimerkiksi kuukausittain lippuja. Olisi
käytännöllisempää,
että työntekijä itse sen hankkisi.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ensin asia 7. Vuoden 2006 alussa otettiin
käyttöön uusi työsuhdematkalippu.
Tavoitteena oli kasvattaa jo pitkään laskussa
ollutta joukkoliikenteen suosiota etenkin kaupunkiseuduilla. Työsuhdematkalipun
avulla pyrittiin parantamaan joukkoliikenteen houkuttelevuutta työmatkoilla, työasiointiin
liittyvillä matkoilla sekä työsuhdeauton
vaihtoehtona. Verotuskäytännön muutos oli
valtakunnallisesti odotettu uudistus, sillä työsuhdematkalippu
oli useissa eri tutkimuksissa arvioitu tehokkaaksi keinoksi joukkoliikenteen käytön
edistämiseksi.
Työsuhdematkalippu ei nykymuotoisena ole kuitenkaan
yleistynyt toivotusti. Työsuhdematkalipun on tähän
mennessä ottanut käyttöön noin 300
työnantajaa. Lipun käyttöön
ottaneet yritykset ovat pääosin pieniä,
alle 20 hengen organisaatioita. Suuret lippua käyttävät
työnantajaorganisaatiot ovat kaikki kuntatyönantajia.
Lipun käyttäjiä on yhteensä noin
25 000, joista suurin osa on töissä kuntasektorilla.
Ongelmana on se, että kysymyksessä on verotettava
työsuhde-etu. Se merkitsee, että työsuhdelipun
käyttäjän verotus nousee. Tämän
takia lipun käyttäjien määrä ei ole
merkittävästi kasvanut.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeriö asetti jo
lokakuussa työryhmän, joka tekee ehdotuksen työsuhdematkalippujärjestelmän
uudistamiseksi. Tavoitteena on kehittää työsuhdematkalipusta
verokohtelultaan houkutteleva, kaikkien osapuolten kannalta toimiva
ja mahdollisimman helposti käytettävä.
Työsuhdematkalippujärjestelmää kehittämällä kannustetaan
edelleen joukkoliikenteen käyttämiseen. Työryhmän
työn on määrä olla valmis vuoden
lopussa. Ed. Filatovin ynnä muiden lakialoite on tehty
ennen kuin hallitus tekee asiasta päätöksen
työryhmän perustellun valmistelun pohjalta.
Sitten asia 8, jos voin jatkaa. Arvoisa puhemies! Ed. Filatov
ynnä muut ehdottavat pakkausveroa. Ehdotuksen perusteita
ei ole tarkemmin mietitty. Pakkausveron osalta käy niin
kuin ympäristöverojenkin, nimittäin,
vero tulee asiakkaan maksettavaksi. Onkin syytä kysyä,
mitä hyötyä tällaisesta verosta
olisi. Ei mitään. Ainoastaan se, että elintarvikkeet
tulisivat pieni- ja keskituloisille entistä kalliimmiksi.
Järkevämpää olisi tehdä laki
siitä, minkälaisia materiaaleja pakkauksiin voidaan
käyttää. Suomessakin on käytettävissä paljon
niin sanottuja hajoavia, uusiutuvista raaka-aineista tehtyjä pakkausmateriaaleja.
Tältä pohjalta pidän ed. Filatovin ynnä muiden
aloitetta huonona. Sen vaikutukset pieni- ja keskituloisille kotitalouksille
olisivat kielteiset.
Vielä asia 10. Arvoisa puhemies! Ed. Filatovin ynnä muiden
lakialoite sähköntuotantoverosta merkitsee käytännössä sitä,
että sähkön hinta kohoaisi ja tulisi
kalliimmaksi erityisesti pieni- ja keskituloisille kotitalouksille.
Sosialidemokraattien lakialoitteessa pyritään
veroratkaisuihin, jotka lisäävät kotitalouksien
menoja. Verot maksaa aina asiakas, se on hyvä muistaa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Laxell on kyllä vähän
väärin ymmärtänyt tuommoisen
pakkausveron ja vastaavanlaiset verot. Ne ovat minun tulkintani
mukaan ohjausveroja, joilla ohjataan nimenomaan siihen, että niitä liikoja
pakkauksia vältetään. Sitten hänen
puheenvuorossaan kyllä se kävi hyvin ilmi, että pakkauksetkin,
jos niitä joudutaan käyttämään,
voivat olla hyvinkin monenlaisia, muun muassa sellaisia, että ne
ovat niitä pitkäketjuisia sokereita rakenteeltaan,
nämä niin sanotut muovit, niin että ne
hajoavat hyvin nopeasti sen jälkeen, kun ne ovat sen pakkaustehtävänsä tehneet.
Siinä suhteessa, jos ed. Laxell tarkoitti tätä,
niin ok.
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin kommentoinut tätä samaa
asiaa, että ed. Laxell ei varmasti ollut lukenut tätä lakialoitetta
kovin perusteellisesti, koska siinä lähdetään
nimenomaan siitä, että jos tuon tuotteen pakkausmateriaali
on ympäristön kannalta ja ekologisesti elinkaareltansa
haitallinen, niin sitä verotetaan kovemmin, mutta mikäli
se ei ole, niin silloin sitä verotetaan keveämmin.
Tällaisia malleja meillä on olemassa, muun muassa Tanska
käyttää tätä ja Baltian
maat käyttävät tätä,
eikä siellä tästä ole mitään
suurta tragediaa tullut. Mutta sen sijaan se ohjaa ihmisten käyttäytymistä.
Uskon, että tämän ilmastohaasteen kanssa
me olemme niin suurien asioiden kanssa tekemisissä, että se,
että me luopuisimme raskaasti ja valmiiksi pakatuista tuotteista,
on yksi niistä pienimmistä ja vähiten
haitallisista asioista, joita me tässä muutosprosessissa
joudumme tekemään.
Lisäksi, mitä tulee windfall-veroon, niin
tässähän on kyse nimenomaan ansiottoman
arvonnousun verottamisesta, siitä, että kun päästökauppa on
muuttanut meidän järjestelmäämme,
niin toiset ovat hyötyneet siitä, vaikka eivät
ole tehneet niitä investointeja, joita ympäristön
kannalta me kipeästi tarvitsemme. Verottamalla niitä energiantuottajia,
jotka saavat tämän järjestelmämuutoksen
kautta ylimääräistä hyötyä itsellensä näissä vanhoissa
tuotantolaitoksissa, me voisimme investoida paremmin uuteen, uusiutuvaan
ja päästöttömään
energiamuotoon ja tukea näitä, jolloin meidän
koko energiatuotantomme (Puhemies: Minuutti menikin jo!) uudistuisi.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Laxell saa nyt triplavastauksen
tähän pakkausveroon. Olisin ajatellut tuoda esiin
näitä samoja asioita kuin edustajat Pulliainen
ja Filatov edellä. Eli ideahan tässä nimenomaan
on se, että kun tämä vero ohjaa kuluttajia
ostamaan sellaisia ympäristöystävällisempiä tuotteita,
jotka ovat vähemmän pakattuja, niin eivät
ne tuotteet suinkaan tällä kukkarolla käy,
vaan sellaiset kannustavat taloudellisesti tämmöisiin
valintoihin.
Se, minkä haluaisin sanoa, niin kyllähän
tänä päivänä me joka
ikinen, kun kauppaan menemme, tiedämme, että vielä tänä päivänä,
näinä ilmastonmuutosten aikoina, näinä haasteellisina aikoina
edelleen me voimme silmin nähdä ylipakattuja tuotteita.
Itse eläinihmisenä mietin moneen kertaan, miksi
ihmeessä on mahdollista, että vaikka kissanruokaa
ostaessa on neljä yksittäispakattua kissanruokaa,
niin sen lisäksi niitten ympäri menee vielä yksi
pahvipakkaus, jolla sitten varmistetaan, että kuluttaja
ostaa ne neljä kerralla. Mielestäni nämä ovat
tyypillisiä esimerkkejä tämän
päivän ylipakkaamisesta.
Puhemies! Meillä sosialidemokraateilla, jos jossain
kohtaa ympäristöverot nakertavat myös pieni-
ja keskituloisten kukkaroa, on omat keinomme kompensoida näitä,
eli muun muassa perusvähennyksen nosto ja muita (Puhemies:
No niin!) verohelpotuksia pieni- ja keskituloisille.
Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Myönnän, että olen
tässä pakkausasiassa pikkasen varmasti hutiloidusti
lukenut tämän asian.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on mielenkiintoinen
keskustelu siltä osin, koska varmasti kaikilla on hyvä tavoite,
kun puhutaan ympäristöveroista nimenomaan ilmaston
ja ympäristön kannalta, mutta myös tällaisen
oikeudenmukaisen tulonjaon kannalta. Sitä varten tämä windfall-vero
esimerkiksi, mitä esitämme, on lisäämässä tällaista
yhteiskunnallista oikeudenmukaisuusaspektia sen suhteen, että — kuten ed.
Filatov täällä totesi — on arvonnousuja,
jotka eivät ole ansioitet... anteeksi, ansioi... (Naurua)
ansiottomia arvonnousuja. Nyt taitavat mennä jo vähän
turhan sekaisin nämä. Joka tapauksessa, että sieltä löytyy
se oikeudenmukaisuus-aspekti, että näitä ei
vedetä hatusta. Ja pakkausverojen osalta täytyy
sanoa myös, että kuluttajalla on valinnan vapaus,
valinnan mahdollisuus, elikkä haluaako tulla rankaisseeksi
itseään kovemmilla pakkaushinnoilla vai ei. Tämä pyrkii ohjaamaan,
kuten ed. Pulliainen sanoi täällä, ihmisen
kulutuskäyttäytymistä. Ja totta ihmeessä on
tarkoituksenmukaista myös se, että ei vain hamstrata
ja hossata minkä keretään huolimatta siitä,
mitä tapahtuu ympäristölle, mitä tapahtuu millekään
muullekaan.
Mutta sen verran vielä, kun ed. Janina Andersson täällä viittasi
tähän yhteistyökuvioon mahdollisuutena
sekä tulevaisuuden osalta että tänä päivänä,
niin on mielenkiintoista katsoa, miten tälle windfall-verolle
käy tällä vaalikaudella, koska keskustapuolue
on ympäristöministeri Lehtomäen kautta
tuonut julki oman kantansa, sosialidemokraatit sitoutuvat täällä,
vasemmistoliitosta en tiedä, mutta uskoisin, että mukana ovat,
vihreiltä kuuluu hyvää kannustinta. Onko kokoomus
todella tämän eduskunnan se puolue, joka panttaa
sitä, että windfall-veroa ei tulla käyttöön
ottamaan ja sitä kautta yhä nämä ansiottomat
arvonnousut saavat jäädä tuotantokapasiteettiin
yhä olemaan?
Sitten täytyy todeta, että meidän
veroesityksemme ovat siinä määrin hyviä,
että ne toimivat joka ikinen yksinään,
mutta myös yhdessä ympäristön
puolesta.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Olen ollut allekirjoittamassa näitä kaikkia
esityksiä ja ne ovat mielestäni ihan hyviä.
Mutta muutama sana tuosta pakkauskuviosta myöskin.
Meillähän on käytössä nyt
jo ollut näitä veroja, muun muassa juomien kohdalla
on selkeästi. Se järjestelmä on todella
hyvä: Meillä tuodaan pullot takaisin ja ne menevät
kiertoon monta kertaa, ja samaten keräyspaperi erityisesti
kulkee meillä myöskin erittäin suuressa
määrin.
Mutta se, mikä on viime aikoina pistänyt silmään
entistä enemmän, on, että pahvien kohdalla
ei enää tahdo keräilypisteitä löytyä.
Monessa paikassa, muun muassa meillä Mäntässä,
tahtoo olla, että ne täytyy viedä jäteasemalle
erikseen, entiset niin hyvät keräilypisteet ovat
poistuneet, kun pahvista saatava tulo on niin mitättömän pientä,
ettei kenenkään kannata enää kerätä.
Ne hakevat vain isoja kontteja ja isoja valmiita vaihtolavoja eivätkä kiertele
enää ympäri kaupunkia keräämässä.
Tässä on varmaan osaltaan myöskin se,
että kaupat toimittavat omat pakkauksensa eteenpäin
ja heillä on sopimukset. Siellä näkyy selvästi
se pahvin määrä, minkälaisen
määrän ihminen saa. Ja kun itse on keräillyt
pahveja pak-kauksista ja pistänyt ne autotalliin, niin
aika äkkiä siitä auton takakontillinen
tulee, vaikka ei paljoa ole perhettäkään
kotona niitä pakkauksia ostamassa. Yllättävän
nopeasti se vaan tulee. Tässä olisi meillä tekemistä.
Kuten ed. Viitanen sanoi, niin turhaa tavaraa tulee, ja saattaa
olla, että kananmunan kokoinen esine on pakattu neljään
viiteen eri pahvilaatikkoon ja se voi olla jo lähestulkoon
puoli metriä kanttiinsa.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Filatovin esittelemistä hyvistä lakialoitteista
haluan sanoa muutaman sanan liittyen windfall-voittojen verottamiseen,
jolla on suuri fiskaalinen vaikutus ja joka myös oikeudenmukaisuusnäkökulmasta
on perusteltu.
Ed. Filatov puheenvuorossaan hyvin kiteytti, mistä windfall-voittojen
verottamisessa on kyse. Taustalla on päästökauppa
ja sen merkittävä vaikutus sähkön
hintaan, mikä syystäkin on nostanut keskustelua
näitten voittojen verottamisesta. Talousteoreettisesti
windfall-voittojen verotus on perusteltua, koska se ei vääristä käyttäytymistä markkinoilla.
SDP:n eduskuntaryhmä esitti jo viime syk-synä vaihtoehtobudjetissaan
windfall-voittojen verottamista. Tämä oli silloin
uusi merkittävä avaus, ja näen, että tämä lakialoite
on jatkoa tämän asian eteenpäin viemiseksi.
Olen myöskin pannut merkille, että windfall-voittojen
verotus on herättänyt jonkinlaista vastakaikua
hallituksen taholla. Ministerit Pekkarinen ja Lehtomäki erityisesti
ovat varsin myönteisin sanankääntein luonnehtineet
tätä veroa ja ehkä jonkinlaista lämpenemistä on
havaittavissa myöskin kokoomuksen eduskuntaryhmässä.
Perusvaihtoehdot puuttua windfall-voittoihin on rahastointi
tai sitten verotukselliset keinot. Kuten tässä meidän
lakialoitteessamme todetaan, tähän rahastointiin
saattaisi liittyä hallinnollisia ym. vaikeuksia. Tämän
vuoksi on syytä hakea ratkaisua verotuksesta. Näitä verotuksellisiakin
mahdollisuuksia voisivat olla välitön voittovero,
kiinteistövero, tuotantoperusteinen vero tai sitten tehoperusteinen
vero. Tässä SDP:n eduskuntaryhmän lakialoitteessa
lähdetään siitä, että sovelletaan
sekä tuotantoperusteista veroa että kiinteistöveroa.
Haluan myöskin korostaa, että windfall-verossa
on kysymys ainoastaan ylivoittojen verotuksesta, ei suinkaan voittojen
verotuksesta yleensä. Näin ollen esimerkiksi vesivoimalaitosten
kannattavuus olisi saman tasoista, mitä se oli ennen päästökauppaa.
Haluan myöskin painottaa sitä, että tämä windfall-voittojen
verotus koskisi vesi- ja ydinvoimaa, jotka on perustettu ennen vuotta
1998 eli muut tuotantomuodot olisivat windfall-verosta vapaita.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Muistan ajan, kun maito haettiin hinkillä kaupasta,
silloin kun sitä ostettiin jostakin, paitsi silloin, kun
omassa kodissa se tuli ihan omasta karjasta, mutta jotka ostivat
maitoa, hakivat sen hinkillä kaupasta. Kaupassa oli laarit,
joista sitten mitattiin sokerit ja erilaiset jauhot pussiin. Tämä oli ekologista,
mutta tämä aika on jäänyt taaksepäin.
On tullut itsepalvelukaupat ja sitten pakkausmateriaaleilla koetetaan
tehdä tavaroista hyödykkeitä, joita ihmiset
ostavat, vaikka eivät näitä pakkausmateriaaleja
tarvitsekaan. Tämä aloite on ihan hyvä.
Kuitenkin minä pelkään, että käytännön
arkitodellisuus saattaa olla sitä, että asiakas
sortuu ostamaan — huolimatta hyvästä tarkoituksesta — kauniisti
pakattuja tuotteita sen sijaan, että valitsisi sen tuotteen,
mikä on tarpeen ja ekologinen. Tämä vaara
tässä tietysti on. Mutta aloite on tässä suhteessa
kannatettava ja hyvä idea, kun vaan saadaan toimimaan,
niin että se toimisi myöskin perille asti.
Joukkoliikenteen edistäminen, mistä käyttäisin
myös nimeä yleisen liikenteen edistäminen, on
kaikin tavoin hyvä asia kaikkialla. Maaseudun harvaan asutuilla
seuduilla ei suuria joukkoja kuljeteta, mutta yleinen liikenne on
minusta osa toimivaa yhdyskuntainfrastruktuuria ja se pitää voida
säilyttää. Silloin nämä työsuhdeliput, seutuliput,
kokonaisuudessaan ovat hyvin kehittämiskelpoinen asia.
Se, mitä täällä aloitteessa
on tuotu esille, on varmasti yksi tapa, jolla edistettäisiin
yleisen liikenteen käyttöä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Paasiolle haluan todeta, että ainakin
ed. Erkki Virtanen — ja vahvasti uskon myöskin,
että vasemmistoliitto — kannattaa windfall-veroa.
Sen sijaan suhtaudun hieman arvellen sellaisiin asumiseen kohdistuviin
kulutusveroihin, joitten pohja ei ole kulutusta ohjaava vaan fiskaalinen.
Asumiseen kohdistuva verotus — ja viittaan tässä nyt
viime viikolla täällä käytyyn
ruuan arvonlisäverokeskusteluun — on taloudellisen
ja yhteiskunnallisen tasa-arvon edistämisen kannalta arveluttavaa,
koska se kohdistuu kaikkein voimakkaimmin kaikkein pienituloisimpiin
ja myöskin lapsiperheisiin. Mitä isompi perhe,
sitä isommissa asunnoissa yleensä ainakin kerros-
ja rivitaloissa joudutaan asumaan, ja silloin myöskin neliötä kohti
lasketut asumiskustannukset tuppaavat olemaan korkeampia. Siksi
pitää olla tarkkana siinä, että asumiseen
kohdistuvaa verotusta käytetään kulutusta
ohjaamaan nimenomaan sellaisissa asioissa, jotka yhteiskunnallisen
tulevan hyvinvoinnin kannalta ovat tärkeitä, kuten
nyt esimerkiksi ilmastonmuutos ja luonnonvarojen riittävyys.
Lopuksi ed. Oinoselle haluaisin lohdutukseksi todeta, että saa
tuolta kaupasta sentään nyt irtokarkkeja itse
pakata yhteen paperipussiin.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan pakko vielä todeta pöytäkirjoihin
kuitenkin siitä, kun äsken kävimme pienen
oheiskeskustelun ed. Virtasen kanssa ja kysyimme häneltä ed.
Filatovin kanssa, mikä mahtoi hänen mielestään
olla meidän asumiseen kohdistuva lisäveromme. Kävi
ilmi, että olemme nyt yhtä mieltä siitä,
että sellaista meillä tässä ei
ole. Eli emme ole esittämässä suinkaan
mitään asumiseen liittyviä lisäveroja,
esimerkiksi sähköveron korotusta. Silloin kun
hallitus viime syksynä näitä korotusesityksiään
teki, me emme sitä nimenomaan tästä syystä kannattaneet,
muita ympäristöveroesityksiä kyllä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jotta varmuus varmasti varmistuisi, niin todettakoon
nyt, että en puhunut nyt käsittelyssä olevista
ed. Filatovin ym. lakialoitteista vaan puhuin verotuksesta yleisesti.
Näissä esityksissä ei todellakaan ole
sellaisia veroesityksiä, joita tuntisin tarvetta vastustaa
edellisessä puheenvuorossani mainitsemistani syistä.
Keskustelu päättyi.