5) Hallituksen esitys eduskunnalle talous- ja rahaliiton vakaudesta,
         yhteensovittamisesta sekä ohjauksesta ja hallinnasta tehdyn sopimuksen
         hyväksymisestä sekä laiksi sopimuksen
         lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten
         voimaansaattamisesta ja sopimuksen soveltamisesta sekä julkisen
         talouden monivuotisia kehyksiä koskevista vaatimuksista
      
       
         					
      
      
         
         Vesa-Matti Saarakkala /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Jo viime talvena oli esillä tämä nyt
            käsittelyssä oleva talousunionisopimus eri valiokunnissa,
            ja sitä nyt on odotettu tosiaan kuukausikaupalla tänne
            tulevaksi. Siinä kevättalvella muistaakseni pääministeri
            Katainen jo on mennyt allekirjoittamaan tämän
            sopimuksen, ja se ei siitä ole siis mihinkään
            muuttunut. Onkin hiukan ihmetyttänyt, missä tämä sopimus
            on viipynyt.
         
         
         Tämä sopimushan on aivan ennenkuulumaton.
            Siinä siirretään budjettivaltaa maan
            rajojen ulkopuolelle, eli tulee säännökset
            alijäämästä, jota ei sitten
            saa ylittää, ja jos ylittää,
            niin toiset sopimuksen osapuolet voivat viedä tällaisen
            jäsenmaan EU:n tuomioistuimeen tuomiolle. Tässä luodaan
            myös uutta toimivaltaa ja nimenomaan sitä toimivaltaa
            luodaan EU:n tuomioistuimelle ja sitä laajennetaan valtion
            täysivaltaisuuden ydinalueelle, eli on kyse sellaisesta
            lakiesityksestä ja sopimuksesta, jota vastaavaa ei ole ennemmin
            täällä kyllä nähty.
         
         
         Tämä on erittäin arveluttava tie,
            ja noin käsittelyjärjestyksen kannalta voisi alustavasti
            arvioida, että kaiken järjen mukaan tämä vaatisi
            kyllä määräenemmistön
            taakseen täällä Suomen eduskunnassa,
            että tällaista sopimusta voitaisiin ajatella hyväksyttäväksi.
            Itse vastustan tätä sopimusta jyrkästi
            ja uskon, että tälle omalle kannalleni löytyy
            paitsi poliittisia myös juridisia näkökohtia
            ja perusteluita. Tämä sopimus on valtiosääntöoikeudellisesti
            erittäin ongelmallinen. Sinänsä sääli
            myös, että käsittely näin suuresta asiasta
            käydään täällä,
            kun toimittajat ovat jo varmaan monet vetäytyneet täältä tältä erää,
            tältä päivää pois ja
            nyt sitten tosiaan tällaista megaluokan asiaa vielä käsitellään.
         
         
         Se, että tätä alijäämäsäännöstä ei
            tarvitsisi saattaa voimaan välttämättä perustuslain
            tasolla, niin kuin tässä hallitus nyt esittää ja
            mihin komissio on ollut taipuvainen, ei kyllä poista kuitenkaan
            sitä itse ongelmaa. Päinvastoin on erittäin harhauttavaa
            kansalaisia ja kansanedustajia kohtaan väittää,
            että se, että säädetään
            vain tavallisen lain tasolla tämä alijäämäsäännös,
            ei ole mikään iso asia. Mutta ei se auta, että se
            on tavallisen lain tasolla säädetty ja sen voi
            eduskunta kumota, jos meitä sitoo samaan aikaan kansainvälinen
            sopimus, josta ristiriitatilanteessa mennään tulkintanäkemyksiä hakemaan
            sitten EU-tuomioistuimesta. Se ei kyllä muuta sitä asiaa
            yhtään miksikään tästä alkuperäisestä esityksestä, että alijäämästä ei
            olisi säänneltävä jokaisessa
            ratifioivassa jäsenmaassa perustuslain tasolla. Se ei muutu
            mihinkään, koska se kansainvälinen sopimus
            todella on sitten se velvoittava tekijä.
         
         
         Perussuomalaisethan ovat siinä alkuvaiheessa, kun tämä sopimusraakile
            oli aiemmin siellä valiokunnissa, jättäneet
            eriävät mielipiteet. Myös perustuslakivaliokunnassa
            olemme ottaneet alustavasti kantaa käsittelyjärjestykseen
            viime tammikuussa. Silloinhan se meni pöytäkirjauksella vain,
            valiokuntaenemmistökään ei silloin uskaltanut
            tällaiseen sekamelskasopimukseen todella ottaa lopullisia
            kantoja käsittelyjärjestyksen osalta, mutta nyt
            sekin on tietenkin edessä perustuslakivaliokunnalla.
         
         
         Toivon, että tämä sopimus ja tämä lakiesitys tultaisiin
            hylkäämään. Tämä on
            täysin kelvoton ja ennenkuulumaton.
         
         
       
      
         
         Anne Louhelainen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämän esitetyn sopimuksen
            tarkoituksena on vahvistaa julkisen talouden hoitamisen kurinalaisuutta
            ja parantaa talouden ohjausta ja hallintaa Euroopan unionissa.
         
         
         Yksi syy tähän, miksi tällainen esitys
            on tehty, on se, että keskeinen velkakriisin kärjistymisen
            taustalla vaikuttanut tekijä on ollut monien jäsenvaltioiden
            piittaamattomuus unionin yhteisistä säännöistä.
            Kriisiytyneissä maissa on harjoitettu talouspolitiikkaa,
            jossa ei ole noudatettu Euroopan unionin toiminnasta tehtyjä sopimuksia
            eikä julkisen talouden vakautta ja kestävyyttä koskevia
            sääntöjä. Sanktion mahdollisuus
            toki on ollut aikaisemminkin, mutta kuten tiedämme, niitä ei
            käytetty.
         
         
         Nyt käsittelemässämme hallituksen
            esityksessä ehdotetaan talousunionin vahvistamista jälleen
            uusilla säännöillä ja kurinpitotoimenpiteillä.
            Tämä kyseinen sopimus ei aja Suomen etuja vaan
            siirtää talouskurin varjolla jälleen
            pois talouspoliittista itsenäisyyttämme. Perussuomalaiset
            eivät ole valmiita luovuttamaan budjettivaltaamme Brysseliin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tällaista liittovaltiokehitystä Suomen
            ei pidä hyväksyä eikä siksi
            tähän kyseiseen sopimukseen osallistua. Huomionarvoista
            on se, ettei Suomen ole pakko olla mukana tässä sopimuksessa,
            sillä se on hallitustenvälinen eikä Suomen
            poisjäänti kaataisi koko sopimusta. Tässä esityksessä todetaankin,
            että "sopimus tulee voimaan tammikuun alusta 2013 edellyttäen,
            että kaksitoista euroalueeseen kuuluvaa osapuolta on siihen
            mennessä tallettanut ratifioimiskirjansa".
         
         
         Edelleen esityksessä todetaan, että "sopimuksen
            on esityksen antohetkeen mennessä ratifioinut Espanja,
            Italia, Itävalta, Kreikka, Kypros, Latvia, Liettua, Portugali,
            Saksa, Slovenia ja Tanska". Korostan näistä 11
            maasta seuraavia maita: Espanja, Italia, Kreikka, Kypros ja Portugali — eli
            juuri ne maat, jotka tätä talouskuria tarvitsevat.
            Jos tällä lailla on tarkoitus saada huonosti asiansa
            hoitaneet maat ruotuun, niin Suomihan ei tähän
            porukkaan kuulu, joten voimme hyvällä omallatunnolla
            jättää tämän sopimuksen
            ratifioimatta. Meidän ei tarvitse todellakaan olla tuo
            12:s maa.
         
         
         Puhumme siis isosta asiasta, joka on EU-päämiesten
            kesken jo vuosi sitten sovittu lähes ilman julkista keskustelua.
            Keskustelua kuitenkin tarvitaan, sillä sopimuksen hyväksyminen
            vie väistämättä kohti liittovaltiokehitystä,
            jota suurin osa suomalaisista useiden tutkimusten mukaan edelleen
            vastustaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Saksan liittokansleri on viime viikolla puhunut
            Euroopan parlamentissa siitä, että EU:ta ollaan
            viemässä kohti syvempää talousunionia.
            Liittovaltiokehitys on hänen mukaansa väistämätöntä,
            jotta luottamus unioniin voidaan palauttaa. Tämän
            lakiesityksen hyväksyminen välittää signaalin,
            jossa Suomi olisi Saksan linjoilla, hyväksyisi liittovaltiokehityksen
            ja olisi valmis edelleen syventämään
            integraatiota. Tästä sopimuksesta ei ole paluuta,
            sillä se ei sisällä mahdollisuutta sopimuksen
            irtisanomiseen. Nyt olisikin aika miettiä, mikä on
            Suomen etujen mukaista.
         
         
         Me emme kuulu näiden maiden joukkoon, jotka tarvitsevat
            komission ruoskaa taloudenpidossaan. Perussuomalaisten mielestä meidän
            ei tarvitse tätä sopimusta ratifioida.
         
         
       
      
         
         Ville Vähämäki /ps:
            		
         
         
         Kunnioitettu puhemies! Tänään on
            synkkä päivä kaltaiselleni isänmaalliselle
            miehelle, joka vastustaa EU:ta lähes kaikissa sen ilmenemismuodoissaan.
            (Ministeri Jukka Gustafsson: Onneksi päivä päättyy
            pikkuhiljaa!) Ensin eduskunta keskustelee EU:n kehyksistä, sen
            jälkeen laajenemisesta ja sitten vielä talous- ja
            vakaussopimuksesta. Olisi ollut hyvä, että tämä taloussopimusasia
            olisi laitettu jollekin toiselle päivälle, jotta
            tämä olisi saanut laajempaa mielenkiintoa.
         
         
         Hallitus esittää eduskunnalle, että se
            hyväksyy Emun vakaudesta, yhteensovittamisesta ja ohjauksesta
            maaliskuussa 2012 tehdyn valtiosopimuksen. Samalla pantaisiin lisäksi
            osittain täytäntöön EU:n jäsenvaltioiden
            julkisen talouden kehyksiä koskevia vaatimuksia.
         
         
         Joitain huomioita tästä sopimuksesta.
         
         Kunkin maan on siis laadittava julkista taloutta koskeva keskipitkän
            aikavälin tavoite, joka tähtää talouden
            kestävyyteen tai sen kestävyyden saavuttamiseen.
            Tästä ne vaikeudet sitten alkavatkin kasaantua.
            Jos valtioiden velkaantumista aletaan sitoa liian tiukkojen sääntöjen
            mukaan, niin tämä johtaa luonnollisesti siihen,
            että kaikki valtiot alkavat säästää.
            Tämä säästölinja puolestaan
            johtaa siihen, että nyt päällä oleva taantuma
            muuttuu nopeasti lamaksi. Tämä heikentää kaikkien
            EU-maiden kokonaistuotantoa ja pakottaa säästämään
            edelleen voimakkaammin, ja jos jotain maata sanktioidaan sen takia, että sillä on
            liiallinen budjettialijäämä, niin se
            entisestään heikentää kyseisen
            maan mahdollisuuksia selviytyä. (Riitta Myller: Mitäköhän
            tässä on puhuttu puolitoista vuotta?)
         
         
         Toisin sanoen tämä sopimus voisi pahimmillaan
            syventää talouden suhdannevaihteluita, heikentää kasvua
            ja kasvattaa työttömyyttä. Kyllähän
            tämä vähän huonolta näyttää,
            jos samaan aikaan yksityiset kuluttajat, valtiot sekä kunnat
            alkavat yhtä aikaa säästää.
            Lamahan siitä on tuloksena.
         
         
         Tämä lakiesitys olisi hylättävä.
         
       
      
         
         Kaj Turunen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Talous on ihmistä varten eikä ihminen
            taloutta varten. On hyvä, että talouskuria tiukennetaan,
            mutta ehdotettu sopimus ei ole kannatettava, koska talouskurin varjolla
            annetaan Suomen talouspoliittista itsenäisyyttä Brysseliin.
            Suomi ei tarvitse kriisimaiden tavoin EU:ta tai komissiota vahvistamaan
            markkinoiden luottamusta. Suomi harjoittaa vastuullista talouspolitiikkaa
            ilman ehdotettua sopimustakin.
         
         
         Suomen valtionvelan korkotaso on alhaalla, ja suurin uhka luottoluokituksen
            laskulle sekä korkotason nousulle on Suomen jäsenyys
            euroalueessa. Siis luottoluokituksen laskulle ja korkotason nousulle
            uhkana on Suomen jäsenyys euroalueessa. Nyt ehdotettu uusi
            budjettikurin mittari, rakenteellinen alijäämä,
            on täysin teoreettinen konsepti, jota voidaan helposti
            rukata ylioptimistisilla talousennusteilla. Ehdotetussa sopimuksessa
            on kohta, jossa mainitaan, että "poikkeuksellisissa taloudellisissa
            olosuhteissa" alijäämärajat voidaan rikkoa.
            Poikkeukselliset taloudelliset olosuhteet ovat käytännössä täysin
            tulkinnanvaraisia, mikä vesittää sääntöjen
            merkityksen käytännössä.
         
         
         Suomen kaltaiselle pienelle taloudelle ehdotetun kaltaiset alijäämäsäännökset
            eivät sovi yhtä hyvin kuin suurille talouksille.
            Kyseenalaista on, ovatko ehdotetut sanktiot sääntöjä rikkoville
            valtioille toimivia. Sakkomaksujen jakaminen jo ylivelkaantuneelle
            valtiolle vain pahentaisi sen velkatilannetta, ja toisaalta sakko
            on niin pieni, että se tuskin estää vastuuttoman
            talouspolitiikan harjoittamista hyvinä aikoina. Todennäköisesti
            tätäkään sopimusta eivät
            tule noudattamaan kaikki euromaat, ja rikkurithan me tunnemme.
         
         
         Sopimuksen velvoite Suomen valtion budjettialijäämän
            enimmäismäärästä kaventaisi
            eduskunnan budjettivaltaa. Käytännössä luovuttaisimme
            budjettivaltaa Brysseliin. Siten se myös vaikeuttaisi Suomen
            mahdollisuuksia hoitaa hyvinvointivaltiolle ominaista sosiaalipolitiikkaa vaikeina
            aikoina.
         
         
         Rakkaat sosialidemokraatit, (Perussuomalaisten ryhmästä:
            Onko sellaisia?) tämä sopimus siis merkittävästi
            vaikeuttaisi Suomen mahdollisuuksia hoitaa hyvinvointivaltiolle
            ominaista sosiaalipolitiikkaa vaikeina aikoina. Myös sopimuksen
            valmistelu ja tämänhetkinen tapa käsitellä sopimusta
            erittäin nopealla aikataululla on omiaan heikentämään
            nykyisen poliittisen järjestelmän uskottavuutta.
            Sopimus on yritys syventää jäsenmaita
            kohti liittovaltiota. Tähän viittaa sekin, että sopimusluonnoksissa
            on esillä ollut mahdollisuus myöhemmin EU:n perussopimusten
            muuttamiseen, vaikka se ei tällä hetkellä ole poliittisesti
            mahdollista.
         
         
         Perussuomalaiset pitävät maamme talouspoliittisen
            vallan siirtoa Brysselin byrokraateille epäedullisena suomalaisille
            eivätkä näin ollen voi hyväksyä sitä.
            Suomen poisjäänti ei kaataisi koko sopimusta,
            sillä kyseessä on hallitustenvälinen
            sopimus eikä perussopimusmuutos. Halutessaan Suomi voisi
            yksin säätää kansallisella tasolla
            vastaavan tapaiset mutta paremmin Suomelle sopivat alijäämäsäännökset
            ilman budjettivallan luovuttamista.
         
         
       
      
         
         Riitta Myller /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Nyt puolentoista vuoden ajan tässä eduskunnassa
            on keskusteltu siitä, että eräät
            maat eivät ole noudattaneet Euroopan unionin kasvu- ja
            vakaussopimusta, ja siitä johtuu, että on tehty
            tällainen esitys, joka vie nämä samat
            kasvu- ja vakaussopimuksen alijäämä-
            ja budjettivajekriteerit kansalliseen lainsäädäntöön.
            Ajatellaan niin, että kun ei ole tämä yhteinen
            säädöspohja purrut, niin se ikään
            kuin alleviivaa, kun se viedään kansalliseen lainsäädäntöön.
            Mitään uutta siellä ei ole.
         
         
         Mutta tämä perustelu, että huonoina
            aikoina ei voitaisi tehdä sosiaalipolitiikkaa, kuulosti
            jotenkin tutulta. Tämä oli nimittäin
            se perustelu, jota käytettiin silloin, kun Ranska ja Saksa
            jättivät noudattamatta näitä kasvu-
            ja vakaussopimuksen kriteereitä, mistä sitten
            sanotaan alkaneen sen löyhän vaiheen, jonka jälkeen
            ei voitu sitten muitakaan valtioita enää velvoittaa
            pitämään näistä sopimuksista
            kiinni.
         
         
         Eli kyllä tässä Suomen kannalta on
            erittäin tärkeästä asiasta kysymys,
            että me saamme tämän yhteisen valuuttamme
            pysymään vahvana, vakaana, ja nimenomaan Suomen
            kannattaa olla tässä mukana sen takia, että tätähän
            ei todellakaan tehdä nyt Suomea varten. Suomi on Luxemburgin
            ohella ainut maa, joka on pysynyt näissä kriteereissä.
            Tämä tehdään sitä varten,
            että myös Suomen talous kyetään
            pitämään kunnossa osana eurojärjestelmää.
         
         
         Kun sanoin, että todellakin puolitoista vuotta on puhuttu
            siitä, että tarvitaan sitä, että näistä kriteereistä pidetään
            kiinni, nyt meillä on tässä esitys, joka
            vahvistaa olemassa olevia sääntöjä,
            ja itse uskon, että tällä on merkitystä.
            En pidä tätä minään
            taikakaluna, mutta se on nyt yritys saada aikaan järjestystä,
            kun perussopimusmuutoksiin ei kyetty.
         
         
       
      
         
         Vesa-Matti Saarakkala /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Hallituspuolueet ovat vieneet tätä omaa
            europolitiikkaansa laput silmillä eteenpäin nyt
            koko hallituskauden. Ensiksi ERVV:n osalta hallituksessa hallituspuolueiden
            edustajat eivät nähneet, että siinä määrätön
            määrä korkoja tullaan myös takaamaan,
            ja tässä eduskunta harhautui silloin. Sitten tuli
            tämä paljon myös sosialidemokraattien
            mainostama Euroopan vakausmekanismin EVM:n ensisijaisen velkojan
            asema. Lopulta paljastui, että sitä ei siinä sopimuksessa
            ollutkaan, vaikka niin se valiokunnan mietinnössä taidettiin
            ymmärtää, että se siellä olisi.
         
         
         Nyt viimeisin vääntö kohdistuu sitten
            vivutuksen lisäämiseen rahoitusapuvälineiden
            joukkoon Euroopan vakausmekanismissa, mistä syntyi se tilanne,
            että siinä Suomi on jäämässä kantoineen vähemmistöön.
            Eli Suomen kantana on ollut, että se pitää jäsenmaiden
            yksimielisesti hyväksyä sen sopimuksen perusteella,
            mikä EVM:ään liittyy. Nyt sitten kuitenkin
            on käynyt niin, että tätä sopimusta
            ollaan tulkitsemassa Brysselissä muiden jäsenmaiden
            toimesta siten, että se voidaan yksinkertaisella enemmistöllä lisätä sinne
            rahoitusapuvälineiden joukkoon.
         
         
         Eli paljon on ollut ja tullut tällaista epäselvyyttä näissä euroasioissa.
            Nyt olisin hallituspuolueen edustajana hyvin nöyränä täällä — mikäli
            olisin hallituspuolueen edustaja — koska näin
            paljon on ollut teillä epäselvyyksiä näissä sopimuksissa,
            joita olette täällä markkinoineet meille
            koko eduskunnalle.
         
         
         Minä en ymmärrä, arvoisa puhemies,
            sitä, että me solidaarisuudesta näitä hulttiomaita
            kohtaan, jotka ovat huonosti hoitaneet taloutensa, luovuttaisimme
            eduskunnan budjettivaltaa maan rajojen ulkopuolelle. Se on sellainen
            asia, että kun se kerran luovutetaan, niin sitä ei
            sitten takaisin saada. Se kansainvälinen velvoite ja sopimus
            sitoo meitä, ja sopimus ei sisällä mahdollisuutta
            sen irtisanomiseen, mikä on myös selkeä puute.
         
         
         Toivon, että tiedotusvälineet nostavat — siitä huolimatta,
            että tämä keskustelu käydään
            näin myöhään tänä iltana — tämän
            asian näkyvästi esille, sillä tämä on
            varmasti tutkijoiden ja eri asiantuntijoidenkin mielestä isoimpia
            europoliittisia linjauksia, mitä tässä salissa
            on esitetty tehtäväksi koko Suomen EU-jäsenyyden
            aikana. Olisi kyllä toivonut, että tämä asia
            olisi herättänyt enemmänkin mielenkiintoa.
         
         
       
      
         
         Riitta Myller /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! En malta olla sanomatta, että tätä kyllä varmasti
            käsitellään — huolimatta siitä,
            että tämä keskustelun aika on myöhäinen — kolmessa
            valiokunnassa, näin ymmärsin. Eli kyllä tämä tulee
            hyvin eduskunnan käsittelemäksi, ja varmasti syytä onkin, koska
            kyllähän se on pakko sanoa, että tämä menettely
            on ehkä hieman erikoinen, koska tavoitteenahan oli perussopimuksen
            muuttaminen. Ja kun siihen ei menty, kahden jäsenmaan kieltäydyttyä tästä,
            niin nyt sitten tätä reittiä mennään eteenpäin.
         
         
         Minusta tämä nyt ei ole mitenkään
            kovin ihmeellinen juuri sen vuoksi, että tämä ei
            muuta kasvu- ja vakaussopimusta. Se pistää sen
            paremmin toimimaan kaikissa jäsenmaissa. Enkä pidä sitä perustetta
            oikeana, että me annamme budjettivaltaa Suomen ulkopuolelle.
            Meillä on jo Euroopan unionissa talouspolitiikan koordinaatiota,
            meillä on työllisyyspolitiikan koordinaatiota, monella
            muulla alalla koordinaatiota, mikä tarkoittaa juuri sitä,
            että jäsenvaltioissa tehdään
            pitkän tähtäimen suunnitelma ja sitä sitten
            arvioidaan komissiossa, täyttääkö se
            ne yhteiset pelisäännöt, jotka me olemme
            yhdessä sopineet. Tässä tapauksessa on
            vielä erittäin tärkeätä,
            että tämä koordinaatio tehdään,
            koska tämä nykyinen talouskriisi on sen syytä,
            että useissa jäsenmaissa ei ole noudatettu niitä yhteisesti
            sovittuja kasvu- ja vakaussopimuksen sääntöjä,
            joilla pyrittiin siihen, että yhteinen valuutta ei olisi
            näissä vaikeuksissa, joissa se tällä hetkellä on.
         
         
       
      
         
         Pirkko Mattila /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kyllä tämä minusta
            on vakava asia ja vakava pohdinnan paikka, myöskin Euroopan
            unionille. Ja kuten täällä edustaja Myller
            sanoi, yhteinen säädöspohja ei purrut.
            Mutta olipa kysymys Ranskan, Saksan, Kreikan, minkä tahansa
            euroalueen maan sääntörikkomuksista,
            niin kysymyksessä on myöskin unionin heikkous.
            Nyt ollaan luomassa uusia sääntöjä paikkaamaan
            niitä sääntöjä, mitä ei
            noudatettu. Eli meillä on todella heikko unioni pitämään
            yhteisistä säännöistä kiinni, ja
            tämä murentaa itse itseltään
            arvopohjan. Ei tähän tarvita sen laajempaa keskustelua
            perussuomalaisten taholta. Tämä keskustelu on
            myöhäinen, mutta minä lupaan, että me
            perussuomalaiset heräämme tätä asiaa
            ylläpitämään varhain.
         
         
         Mikä on eurotalouden kasvuennuste tällä hetkellä?
            Yksi prosentti, jos hyvä tuuri käy. Mitä hyvää on
            tällä hetkellä julkiselle taloudelle
            kuulumassa Euroopan unionin alueella? Eli kyllä todellakin
            tarvitaan vakava keskustelu ja mieluummin todella monessa valiokunnassa
            eikä tähän aikaan illasta tässä.
         
         
       
      
         
         Kaj Turunen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Myllerille haluaisin huomauttaa,
            että nyt ei ole kysymys talouspoliittisesta koordinaatiosta,
            jota euroalueella on paljon tehty, nyt on kyseessä valtiosopimus.
            Tämä on ainutlaatuinen ja täysin poikkeuksellinen
            verrattuna budjettialijäämiä koskevaan
            aiempaan sääntelyyn. Nyt on valtiosopimuksesta
            kysymys.
         
         
         Tästä asiasta, jonka otin puheessanikin esille, että budjettipäätäntävaltaa
            annetaan Brysseliin ja nimenomaan tämän alijäämän
            kohdalta, myös hyvin arvostamani ulkoministeri Tuomioja
            on ilmaissut huolensa: kuinka se vaikuttaa sitten näinä vaikeina
            aikoina, jos me haluamme pitää hyvinvointivaltion
            Suomessa pystyssä ja tehdä niitä sosiaalipoliittisia
            toimia, jotka laman aikana on tärkeitä tehdä,
            niin että kansalaisten hyvinvointi pystytään
            turvaamaan. Silloin hetkellisesti meillä voi olla semmoinen
            tilanne, että budjetin alijäämä kasvaa,
            niin kuin Suomessa on semmoinen tilanne, että me teemme
            vastuullista talouspolitiikkaa ja vastuullisia päätöksiä kuitenkin,
            mutta tämmöistä hetkellistä tarvetta
            varten sen täytyy olla mahdollista. Nyt on tilanne niin, että tämmöisen
            sopimuksen taakse meneminen aiheuttaa sitten sanktioita ja kaikkia
            muita rangaistustoimenpiteitä, jotka ovat käytössä kuitenkin
            sitten aivan turhia. Me emme tämmöistä säännöstelyä tarvitse,
            mutta minä myönnän sen, että sitä tarvitsevat
            sitten muutamat euromaat kyllä, jotka löytyvät
            sitten Etelä-Euroopasta.
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
         varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
      
      
      
         
         Riitta Myller /sd:
            		
         
         
         Ihan vielä vain muutama sana siitä, että täällä esityksessähän
            on sanottu se, että tällaiset hetkelliset alijäämät
            eivät vaikuta, ja muutenkin tätä joustoa
            on täällä. Kertaan vielä sen,
            että tämä sama perustelu oli silloin, kun
            Saksa ja Ranska rikkoivat tätä kasvu- ja vakaussopimusta,
            ja me tiedämme, mitä siitä on seurannut:
            muidenkaan maiden ei sen jälkeen tarvinnut sitten välittää tästä sopimuksesta.
            Itse pidän tärkeänä sitä,
            että kun me olemme kerran sopineet yhdessä Euroopan
            unionissa siitä, mitkä ovat nämä rajat
            alijäämälle ja velalle, niin niistä pidetään
            kiinni, ja jos niitä halutaan muuttaa, niin sitten muutetaan.
            Tämä on vahvistus jo sille, mitä aikaisemmin
            on sovittu.
         
         
       
      
         
         Kaj Turunen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä olen
            täysin samaa mieltä edustaja Myllerin kanssa siitä,
            että nämä poikkeukselliset taloudelliset
            olosuhteet mahdollistavat nimenomaan sitten lähinnä Etelä-Euroopan
            maille kyllä sen, että näistä sopimuksista
            ei tarvitse pitää kiinni. Kyllä se käytännössä meille
            Suomessa sitten tarkoittaa taas sitä, että kun
            me annamme budjettipäätäntävaltaa
            Brysseliin, niin ne edellytykset ovat hyvin tarkkoja, mitä sieltä tulee,
            ja Suomi prikulleen jatkossakin noudattaa, niin kuin aina ennenkin
            on noudattanut, näitä. Tämä tulee
            olemaan semmoinen porsaanreikä, millä muut valtiot
            sitten näitä säännöksiä tulevat
            kiertämään.
         
         
       
      
         
         Vesa-Matti Saarakkala /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Minä en tiedä, mietityttääkö hallituksen
            edustajia yhtään tämä toimintapa
            tämän asian ympärillä, että maaliskuun
            2. päivä on sopimus allekirjoitettu ja se kestää sitten
            näinkin kauan, kun se tuodaan tänne. Tähän
            liittyy sitten myös sellaisia asioita, että tämä sopimushan
            oli täällä meidän valiokunnissamme
            käsittelyssä istuntotauolla — täällä ei
            silloin mediaa pahemmin ollut paikalla asioita seuraamassa. Nyt
            tämä käsittely on täällä illan
            viimeisinä tunteina, toki se jatkuu myöhemmin.
            Sitten myös tämä käsittely yllättäen
            ajoittuu sopivasti kunnallisvaalien jälkeiseen aikaan.
            Tässä on liian monta sattumaa sillä lailla,
            etteikö tässä olisi jotenkin nyt taustalla
            hääritty tähän malliin, että näin
            isoa asiaa käsitellään tällä lailla
            ikään kuin hyvin vähäpätöisenä seikkana.
            Sitten sitä vielä hallituspuolueen edustaja Myller
            vähättelee täällä ja
            sanoo, että tämä on vain sen saman toimeenpanoa,
            mitä tässä on mennä vuosina
            aiemmilla sopimuksilla säädelty.
         
         
         Tosiasia on kuitenkin se, että noin niin kuin juridisesti
            ja valtiosääntöoikeudellisesta näkökulmasta
            tässä on kysymys aivan poikkeuksellisesta menettelystä,
            poikkeuksellisesta sopimuksesta, ja tämä on perussopimusmuutokseen
            verrattava asia, joka on junailtu nyt vain tällä tavoin eteenpäin,
            että sitä ei kutsuta perussopimusmuutokseksi.
         
         
         Perussuomalaiset edellytti jo viime helmi—maaliskuussa,
            että tämän asian käsittelyä perustuslakivaliokunnassa
            jatketaan, mutta se keskeytettiin sen takia, että ei ollut
            tätä hallituksen esitystä. Se sopimus
            ei ole siitä miksikään muuttunut, ja
            sitä olisi voitu käydä täällä kuukausikaupalla
            läpi, mutta hallituspuolueet eivät ole halunneet
            sitä tehdä vaan ovat halunneet lykätä tämän yli
            kunnallisvaalien, ja nyt se on sitten täällä.
         
         
       
      
         
         Ville Vähämäki /ps:
            		
         
         
          Kunnioitettu puhemies! Toisin kuin täällä on
            SDP:n edustajien suulla todistettu, todellakaan mikään
            siitä ei pidä paikkaansa, sillä tämä sopimushan
            nimittäin muuttaa tätä talous- ja vakaussopimusta,
            se tiukentaa sitä ja kaiken muun hyvän päälle
            tämä hallituksen esitys tuo sen kansalliseen lainsäädäntöön.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.