7) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi metsästyslain
muuttamisesta
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Suoritin viime keväänä metsästäjätutkinnon
ja siellä jo kuulin näistä ongelmista,
mitä tässä verrattain uudessa lainsäädännössä on
ollut, elikkä tässä on jonkinnäköinen
korjaussarja menossa.
Hallituksen esitys selkeyttää ja lisää jonkin verran
Riistakeskuksen toimivaltaa ja selkiyttää tulkinnanvaraisuuksia
muun muassa majavapatojen purkamisessa tai poliisilain nojalla lopetettujen
kuolleiden riistaeläinten omistusoikeudessa. Vastuuta siirretään
pois poliisilta, mikä on myöskin varmaan poliisin
voimavarojen oikein kohdentamista, koska meillä on toimiva
Riistakeskus olemassa.
Mutta sitten se asia, mihin kiinnitin huomiota, on se, että hallituksen
esityksessä säädettäisiin asetuksenantovaltuus
ilma-aseiden ominaisuuksista ja käyttämisestä ja
myöskin aseitten tietyistä tehokkuusvaatimuksista,
jotta niitä voidaan käyttää metsästyksessä ja
rauhoittamattomien eläinten lopettamisessa ja varmistuksella,
että ilma-aseet ovat riittävän tehokkaita
ja niitä voidaan valvoa tehokkaasti. Mutta jos osa ilma-aseista
nyt säädetään luvanvaraisiksi,
niin tämä luvanvaraisuus tulisi kyllä ottaa
tuossa asetuksessa huomioon sikäli, lisääkö tämä jatkossa
ongelmia luvan hankkimisessa, lupabyrokratiaa, ja mikä on
suhde sitten ampuma-aselakiin elikkä kuinka tässä kokonaisuus
voi sitten niiltä osin monimutkaistua.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minä hämmästelen
lakiesityksen laatineiden ajatuksia, miten esimerkiksi puoliautomaattisen aseen
patruunamäärän rajoittaminen kolmesta patruunasta
kahteen varmistaa riistalajien kestävää käyttöä taikka
varmistaa metsästyksen turvallisuutta.
Otan esimerkiksi suurriistamme karhun ja hirven. Nykyinen lainsäädäntö sallii
hirvenmetsästyksessä puoliautomaattisen aseen
lippaan patruunamääräksi kolme patruunaa
ja karhunmetsästyksessä vain kaksi. Jos todella
halutaan varmistaa metsästäjän turvallisuutta,
niin ainakin vaaralliseksi tiedetyn suurriistan eli karhun metsästyksessä tulisi
pikemminkin lisätä käytettävissä olevien
patruunoiden määrää eikä päättää,
että kaksi lippaassa ja yksi piipussa riittää.
Yleisesti on tiedossa, että haavoitettuna hirvi harvoin
tulee metsästäjän päälle
mutta karhu tulee sitäkin useammin, ja tästä on
käytännön esimerkkejä.
Minä hämmästelen myös sitä,
miten puoliautomaattisen aseen lippaan patruunamäärää rajoittamalla
varmistetaan kestävän käytön
periaatteen toteutuminen, sillä yleisesti on tiedossa,
että karhukantamme kasvaa koko ajan ja samalla kasvavat
karhujen aiheuttamat taloudelliset vahingot. Karhukannan kasvulle
ei liene merkitystä sillä, millaisella aseella
karhuja metsästetään, vaan se ratkaisee,
kuinka monelle karhulle myönnetään kaatolupa.
Lupien määrä ratkaisee eikä aseen
lippaan kapasiteetti. Lakiehdotuksen perusteluissa todetaan: "Voimassa
olevalla metsästysasetuksella on säädetty,
että tiettyjen eläinlajien osalta rajoitus on
kaksi patruunaa. Tämä johtuu siitä, että metsästysasetuksella
on pantu täytäntöön lintu- ja
luontodirektiivissä oleva rajoitus. Näin ollen
esitetään, että rajoitus siirrettäisiin
lain tasolle ja yhtenäistettäisiin kaikkia eläinlajeja
koskevaksi."
Arvoisa herra puhemies! Tämä on kerta kaikkiaan
hämmästyttävää tekstiä.
Joiltakin osin lakiesitys on puutteellisesti valmisteltu, eikä sitä esitetyssä muodossa
tule hyväksyä.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nostan tästä hallituksen
esityksestä esille yhden asian, johon jo edustaja Mattila
viittasi, elikkä majavan ja sen aiheuttamien vahinkojen
ehkäisemisen.
Majava on todellakin aktiivinen eläin ja tarvitsee
pesimistään varten vesistön patoamista
ikään kuin tekoaltaaksi, jotta pesä saa
suojan ja majava ravintoa. Se on majavan luontaista käyttäytymistä,
mutta joskus kuitenkin tästä majavan käyttäytymisestä saattaa
aiheutua suoranainen turvallisuusriski. Monin paikoin on syntynyt
tilanteita, joissa majavan pato on erittäin lähellä aiheuttaa esimerkiksi
sähkökatkoksia, kun padon nostama vesi uhkaa muuntamorakennusta.
Samoin tiet ja rautatiet saattavat olla joissakin tapauksissa jopa sortumavaarassa
ja viljelykset sekä metsät kärsiä isojakin
paikallisia vahinkoja.
Siksi tässä hallituksen esityksessä on
ihan hyvä päämäärä.
Sen tarkoituksena on, että vahinkojen ehkäisemiseksi
padon saisi purkaa kesäkuusta lokakuuhun ulottuvalla ajanjaksolla
ilman poikkeuslupaa. Voimassa olevien säädösten
nojalla purkaminen ilman lupaa on mahdollista kesäkuun
puolestavälistä syyskuun loppuun, ja tarkoitus
olisi lisätä tähän aikaan vielä lokakuu,
koska se on ollut aiemmin poikkeuslupien tyypillinen hakukuukausi.
Marraskuusta kesäkuun puoleenväliin ulottuvalla
ajanjaksolla padon purkaminen vaatisi aina Suomen riistakeskuksen
poikkeusluvan, ja poikkeuslupa voitaisiin myöntää,
jos se on tarpeen padon aiheuttamien, erityisen merkittävien
vahinkojen tai turvallisuusriskien estämiseksi. Siksi olisikin
tärkeää, että tämä lakiesitys
tältä osin menisi eteenpäin.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Oli jäädä vaille
huomiota kohta "Lakiehdotusten perustelut", nimittäin tässä kirjoitetaan,
että "lasertähtäin tulisi tulkita kohdetta
valaisevaksi laitteeksi". Tämä tuntuu erinomaisen
erikoiselta tulkinnalta, sillä kun puhutaan metsästyskäytännössä kohdetta
valaisevasta laitteesta, niin sillä tarkoitetaan aina valoa,
joka valaisee kohteen ja kohteen ympäristön, puhutaan
käsivalaisimesta taikka valonheittäjästä.
Lasertähtäin nimensä mukaan ei valaise
kohdetta, vaan kohteessa olevan tähtäyspisteen.
Lasersäde lähetetään aseen tai
tähtäimen välityksellä kohteeseen,
ja se nimenomaan ilmaisee vain sen toivotun kohdan, johonka osuma
halutaan, jos ase on kohdistettu siihen lasertähtäimen
pisteeseen. Pidän erinomaisen hämmentävänä sitä, että lasertähtäin
tulisi tulkita valaisevaksi laitteeksi. Tämä ei
ole normaali käytäntö, ja toivon, että tämä poistetaan
tästä lakiesityksestä.
Keskustelu päättyi.