13) Laki tuloverolain 31 §:n muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Heikki A. Ollila /kok(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! Uskon, että se ongelma, johon tällä aloitteella
            puututaan, on myös tässä salissa, silloin
            kun sali on täynnä, oleville usealle hyvinkin
            tuttu.
         
         
         Verotuksen pääsääntönähän
            on, että välttämättömät
            tulonhankkimismenot voidaan vähentää verotettavasta
            tulosta. Tästä muodostavat poikkeuksen kunnalliset
            luottamuspalkkiot, joista menee luottamushenkilövero kunnallisjärjestöille
            tai vastaaville yhdistyksille, ja tuo vero ei ole verotuksessa vähennyskelpoista.
            Tällä tulolla, joka järjestöille
            tästä tulee, rahoitetaan nimenomaan paikallista
            poliittista toimintaa, tuetaan edustuksellista lähidemokratiaa.
            Vaikka toki asia on niin, että ei kunnalliselämässä toimita
            rahasta, vaan enemmänkin rakkaudesta, niin on tietysti
            niin, että työmies on tässäkin
            suhteessa palkkansa ansainnut ja oikeudenmukaisuus toteutuu, jos
            tämä lakialoite toteutuu.
         
         
         Totean sen ihan selvyyden vuoksi, kun on paljon kyselty, että tässä 5
            momentissa tässä 31 §:ssä uutta
            on tämä loppuosa, joka alkaa sanalla "ja" — "-
            - ja kunnallisista luottamustoimista maksetuista kokouspalkkioista
            peritty luottamushenkilömaksu" — eli tuo alkuosan
            "valtiollinen" on voimassa olevaa lakia. Siinä ei tule
            mitään uutta.
         
         
         Uskon, että joillekin tämä muutos
            jopa mahdollistaa — ja useita ainakin siihen kannustaa — osallistumisen
            kunnalliseen demokratiaan. Aloitteen toteutuminen on arvostuksen
            osoitus sille työlle, jota tuhannet, etten sanoisi kymmenettuhannet,
            kansanvallan ritarit kunnissa tekevät. Totean vielä senkin,
            että valtion tuloille, valtion taloudelle, tämän
            asian merkitys on varmastikin melko marginaalinen. Toivon asian
            sujuvaa etenemistä valtiovarainvaliokunnassa.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä olen ihan tätä keskusteluosuutta
            varten täällä erityisesti istuskellut
            ja seurannut sitä, miten saa turpiinsa, kun jaksaa täällä istua.
         
         
         Tämä on hyvin mielenkiintoinen aloite sillä tavalla,
            että se konkretisoi sen arkitodellisuuden, mikä tuolla
            kunnallispolitiikassa vallitsee tällä hetkellä.
            Muistan elävästi jonkun niistä kunnallisvaalitilanteista — se
            oli joskus 80-luvun lopulla tai 90-luvun alussa — kun eräs
            sittemmin hyvin merkittävään asemaan
            kunnalliselämässä kohonnut henkilö,
            oli Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja pitkään,
            kävi oikein näyttävän vaalikampanjan
            kunnallisvaalien alla Oulun kaupungissa. Se näytti niin
            raflaavalta esimerkiltä, että me sitten laskimme,
            ihan niin kuin tiedetään, mitenkä voidaan
            laskea, ne vaalikustannukset, lehti-ilmoitukset Kalevasta ja muista
            paikallisista lehdistä. Sitten me laskimme vaalikauden
            aikana noin suurin piirtein, mitkä saattoivat olla hänen tulonsa
            ja erikoisesti nettotulonsa tästä toimeliaisuudesta
            elikkä tämän kunnallisen demokratian toteuttamisesta
            osaltaan. Todettiin, että menipä rankimman jälkeen
            harrastuksen puolelle tämä toimeliaisuus, siis
            todella rankasti sille puolelle. Sillä oli tietysti periaatteessa
            se merkitys, ainakin meillä on esimerkkejä siitä,
            että ei sitä kunnallista osallistumista toteuteta
            ainakaan rahan puolesta, nettorahan saamisen puolesta, vaan siinä on
            jalommista tarkoituksista olevinaan kysymys. Vielä tämän
            tekee persoonalliseksi, vaikka ei tämmöisiäkään
            tapauksia olisi, että nämä vaalikustannukset
            ovat tosi huikeaa luokkaa, se, että — tilanne
            ei ole sama enää nyt, kun on tämä prosenttipidätys
            siitä kunnallisesta tehtäväpalkkiosta,
            mutta se oli silloin, kun nämä olivat kunnallisjärjestöille
            meneviä markkamääräisiä rahanluovutuksia — kun
            veroprosentti meni sen marginaaliveroprosentin mukaan sieltä yläpäästä ja sitten
            tämä kunnallinen luottamushenkilöpalkkio
            meni markkamääräisesti, niin 100 prosentin katto
            ylittyi, elikkä sitä kautta tultiin akuutisti
            siihen tilanteeseen, että tämä meni pakkasen
            puolelle. No, nyt nämä prosentit, mitkä ed.
            Ollila on tähän esiin laittanut, 70—80
            prosenttia, aivan ilmeisesti ovat tässä tilanteessa
            hyvin realistisia. Erityisesti kansanedustajien kohdalla ja vuorineuvosten
            kohdalla jnp. varmasti tämä on ihan oikea prosentti.
         
         
         Mikä koskee tätä perimmäistä sanomaa,
            niin minä olen ihan samaa mieltä ed. Ollilan kanssa siitä,
            että joku tämmöinen verovähennyskelpoisuusmenettely
            pitäisi saada aikaiseksi sen takia, että se toteutuneena
            osoittaisi sen, että annetaan merkitystä myöskin
            tälle työlle, koska nyt tällä menettelyllä saatetaan
            karsia sieltä ehdokkaitten joukosta sellaisia henkilöitä,
            joilla voisi olla aika paljon annettavaa siinä kunnallisessa
            demokratiassa, elikkä häviäjänä itse
            asiassa on se kuntayhteisö, jonka jäseniä olemme.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tekee mieli yhtyä ed. Pulliaisen
            sanaan kyseisen lakialoitteen osalta. Tämä on
            hyvin mielenkiintoinen aloite, ja minä toivon, että tästä viriää oikein mielenkiintoinen
            keskustelu, niin kuin tänään on käyty
            muun muassa tuosta kännykän ilman handsfree -käyttöä koskevasta
            kiellosta, koska tämä on mielenkiintoinen.
         
         
         Taustallahan on tässä se tosiasia, että kunnallisista
            luottamustehtävistähän ei tosiasiassa
            niitä hoitaville henkilöille mitään
            taloudellista tulosta tule. Minullakin on kahdeskymmenes ... taitaa olla
            27. tai 28. vuosi kunnallisvaltuutettuna, ja kyllä jos
            sen ajan, minkä olen käyttänyt kunnalliseen
            elämään niin valtuustossa kuin puheenjohtajistoon
            kuuluvana sitten hallituksen kokouksissa ja näihin liittyvissä,
            olisi käyttänyt järkevästi omaan
            työhön, vaikka kuinkakin vähäarvoista
            ja vähätuottoista työtä tehden,
            niin paljon enemmän sillä olisi saanut itselleen
            aikaiseksi, vaikka remontoiden taloa tai jotain muuta tai hoitaen metsiä.
            No, niitä nyt ei pimeässä tuonne puoliöihin
            asti tehdä, niin kuin jotkut kaupunginhallituksen kokoukset
            talviaikana kestävät, niitä ei siellä näkisi
            tehdä, ei semmoista kuutamoa olisikaan — ei sitä kaikkea
            aikaa nyt järkevästi voisi hyväksi käyttää.
            Mutta jonkun lisensiaattityön olisi voinut tehdä noina
            aikoina, niin ei olisi jäänyt kesken roikkumaan.
            Mutta tämä tilanne on nyt tämmöinen,
            että näistä kumminkin kunnat maksavat
            vähän vaihtelevia palkkioita, suuremmat kaupungit
            ehkä runsaamminkin, mutta sitten monellakin maalaispaikkakunnalla
            on kunnia-asia, että mahdollisimman vähillä luottamushenkilöpalkkioilla
            näitä töitä tehdään.
            Sitten kun niistä otetaan vero, se kuutisenkymmentä prosenttia
            ennakkopidätystä ja sitten kunnallisjärjestölle
            maksetaan loput, niin sieltä ei todella mitään
            kerry. Tai — ei mitään — kyllä sieltä jotakin
            tulee, ja täytyy sanoa, että sekin raha tulee tietysti
            tarpeeseen, kun niitä palkkioita tulee sitten aikanaan,
            mutta hyvin vähäksi ne jäävät.
            Tällä aloitteellahan on kiinnitetty huomiota nyt
            siihen, että kun puolueet keräävät
            hieman vaihtelevan suuruisia maksuja kunnallisjärjestöille, nämä saataisiin
            vähennyskelpoiseksi. Minä uskon, että tässä voidaan
            käydä hyvin mielenkiintoista keskustelua sitten,
            mihin toimiin tämä jatkossa antaa aihetta, mutta
            tosiasia on se, että kunnallisista luottamustehtävistä ei
            niitä suorittaville kyllä toimeentuloa tule. Se
            on tosiasia, että kun ottaa huomioon käytetyn
            ajan ja monet muut tähän liittyvät oheistoiminnat,
            oman puhelimen käytöt, niin kyllä niissä saattaa
            olla jopa, että maksun puolelle hyvinkin helposti menee,
            ynnä sitten sen toiminnan, mikä liittyy vielä maksettavien
            kokouspalkkioitten ulkopuolelle. Kyllä tämä on
            talkootyötä sille, joka antaa panoksensa kunnalliseen
            luottamustehtävään, ja vaara on se, että tämä talkootyö,
            mitä se käytännössä nykyisellään
            on, ei houkuta sinne niitä voimia, joita nimenomaan siellä tarvittaisiin.
            Ei yrittäjän kannata kovinkaan monta vaalikautta
            olla mukana kunnalliselämässä. Omalta
            kotipaikkakunnaltani voin kertoa, että yrittäjät
            jos yhden kauden ovat, korkeintaan kaksi, niin sanovat, että täällä ei
            kannata olla. Eli tämä on hyvin ongelmallinen
            tilanne käytännössä. Voitaisiinko
            sitten kokouspalkkioilla asioita koskaan sillä tavalla
            saada houkutteleviksi, että ne kaikkia houkuttaisivat,
            se on eri kysymys.
         
         
         Mielelläni laajentaisin tätä käsiteltävää aloitetta
            myös siihen suuntaan, että meitä kansanedustajiakin
            katsottaisiin siten, että kun me käytämme
            henkilökohtaisista varoistamme vaalityöhön
            melko huomattavan summan itse kukin, joita olemme tiedotusvälineillekin
            virallisesti ilmoittaneet, nämä summat voisivat
            olla verovähennyskelpoisia. Silloin saattaisi olla niin,
            että kansanedustajan tehtäväänkin
            olisi niitä voimia tulossa, jotka kokevat itse olevansa
            parempia kuin mitä me täällä heidän
            mielestään olemme. Yleensä on myöskin
            se luulo, että puolueet jotenkin meitä tukevat.
            Ainakin kansanedustajan työstä omassa puolueessani
            on tosiasia se, että me maksamme kansanedustajan työstä myöskin
            veroa puolueelle, joka puoluevero ei ole missään myöskään
            vähennyskelpoinen.
         
         
         Elikkä tämä kysymys, lakialoitteen
            nostama kysymyskenttä, on hyvin mielenkiintoinen kaikin
            tavoin, jota voi tietysti selvitellä. Toinen kysymys on
            sitten, onko tässä puoluetuesta kysymys. Mielestäni
            ei, koska on kysymys kunnallis- ja luottamustehtävissä olevien
            jo saamista palkkioista. Samoin toivon, että tässä viriäisi
            myöskin se kysymys, millä tavalla luottamushenkilöt, jotka
            antavat panosta paikkakuntansa ja maakuntiensa parhaaksi, voisivat
            siitä saada kohtuulliset korvaukset. Tällä hetkellä tuo
            työ on kyllä talkootyötä, ja
            minä väitän, että siinä on
            aika pitkälti myös halu vaikuttaa paikkakunnan
            parhaaksi enemmän kuin mikään vallanhalu
            tai jokin muu. Saattaahan siinä olla tietysti jotain tämmöistä,
            ja tietysti yksilöllisesti siinä on monia syitä.
            Minun täytyy sanoa, että minulle itselleni on
            ollut hyvin merkittävää kyllä olla
            mukana kunnalliselämässä ja sen eri haasteissa.
            Ellen olisi näin kokenut, niin en seitsemättä valtuustokautta
            nyt olisi tässä hiljalleen lopettelemassa. Tämä ei
            tarkoita sitä, mitä tulevasta kaudesta ajattelen.
            Se on sitten tulevaisuuden kysymys. Joudun harkitsemaan, onko mielekästä olla
            tulevalla kaudella kunnalliselämässä mukana,
            mutta tähän mennessä sitä harkintaa
            en ole vielä tulevaa kautta varten tehnyt.
         
         
         Arvoisa puhemies, mielenkiintoinen aloite. Toivottavasti saa
            mielenkiintoisen jatkokäsittelyn.
         
         
       
      
         
         Jukka Vihriälä /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ed. Ollila on tehnyt, minä sanoisin,
            tärkeän, mutta tietyllä tavalla arasta
            aiheesta aloitteen eli tuloverolain 31 §:n 5 momentin ennen
            kaikkea loppuosan muuttamisesta, joka tarkoittaa sitä,
            että näistä kunnallisista luottamustoimista maksetuista
            kokouspalkkioista peritty luottamushenkilömaksu olisi vähennyskelpoinen
            verotuksessa. Minusta tämä on siinäkin
            mielessä tärkeä, kun katsoo, että tämän
            ovat allekirjoittaneet ed. Ollila, ed. Heinäluoma ja ed.
            Lankia, kolmen suurimman poliittisen ryhmän puoluesihteerit. Minusta
            tämä on tässä erittäin
            huomionarvoinen seikka, ja olen kyllä sitä mieltä,
            että olen yhtymässä nimenomaan tähän
            aloitteeseen.
         
         
         Kyllä asia on niin, että meillä tarvitaan
            poliittinen järjestelmä; se on myös kunnallishallinnossa,
            se on sinne tullut ja se siellä on. Sinne pitäisi saada
            myöskin — nyt elämme kunnallisvaalivuotta — parhaat
            voimat mukaan, ja sitä ei kuitenkaan hoida mikään
            muu kuin poliittinen järjestelmä, poliittiset
            puolueet niin kunnallisella kuin valtakunnallisellakin tasolla.
            Kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla poliittista
            järjestelmää, sen kehittymistä ja
            myöskin pitämistä tässä ajassa kiinni
            voidaan kehittää, pitäisi käyttää.
         
         
         Mielestäni tämä lakialoite, joka
            koskee vaan yhtä asiaa, on omalla tavallaan tukemassa poliittisen
            järjestelmän vahvuutta ja myöskin tukemassa
            kunnallista demokratiaa, niin kuin ed. Pulliainen toi mielestäni
            ihan hyvin esille niitä perusteita, miten ollaan luottamustehtävissä ja
            miksi sinne mennään, ja myöskin sitten
            nämä taloudelliset kysymykset. Kyllä tälle
            löytyy vahvat perusteet, että tulisi menetellä niin
            kuin tässä lakialoitteessa esitellään.
            Mutta on tietenkin näin, että jos ei hallitus
            tuo tämän tapaista lakiesitystä, niin
            sitä on vaikea viedä läpi, jos eivät
            sitten poliittiset ryhmät pysty sopimaan tämmöisestä asiasta.
            Kun tässä on nyt näin kolme kovaa henkilöä,
            kolmen suurimman poliittisen ryhmän puoluesihteeriä,
            takana, niin tämähän pitäisi
            voida hoitaa. Minusta olisi hyvä, että ennen syksyn kunnallisvaaleja,
            kun ehdokasasettelukin päättyy syyskuun puolivälin
            maissa, tämmöinen asia olisi hoidettu. Pidän
            tätä myönteisenä, ja kyllähän
            minusta tämän talon pitää toimia
            myös sillä tavalla, että me pyrkisimme
            vahvistamaan kunnallista demokratiaa. On se kuitenkin suomalaisen
            yhteiskunnan yksi peruskivi, ja ehkä juuri nyt tänä vuonna,
            kun elämme todella kunnallisvaalivuotta, tähän
            on syytä kiinnittää huomiota. Näin uskonkin,
            että ed. Ollila, kun on tämän lakialoitteen
            tehnyt, on lähtenyt juuri tältä pohjalta,
            että tällä voitaisiin vahvistaa kunnallista
            demokratiaa ja myöskin poliittista järjestelmää,
            jota me tarvitsemme. Pitää muistaa, että tässä maassa
            on myöskin paljon voimia, jotka toivovat, että tämä poliittinen
            järjestelmä, poliittiset puolueet, rapautuisivat
            ja heikkenisivät, ja se ei ole hyväksi kyllä suomalaiselle
            kansanvallalle eikä tämän maan demokraattiselle
            kehitykselle tästä eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tässä on ed. Ollila
            tehnyt hyvän aloitteen, ja niin kuin täällä edellä todettiin,
            täällä on semmoisia raskaan sarjan nimiä takana.
            Minusta tämä aloite pitäisi ottaa ehdottomasti
            käsittelyyn ja viedä läpi.
         
         
         Ihan muutama kommentti tähän koko juttuun liittyen.
            Juuri tuossa hiljattain kun täytin veroilmoituksen, niin
            katsoin, mitä meikäläinen kaupunginvaltuutettuna
            on viime vuonna tienannut. Tänään muuten
            Ilta-Sanomat tai Iltalehti kyseli sivutöistä ja
            tämmöisistä, ja rohkenin laittaa tämän
            suuren summan myös siihen kyselyyn siitä sivuduunista,
            ainoasta sivuduunista mikä minulla on olemassa, kaupunginvaltuutetun
            työstä. Se on 345 euroa 50 senttiä vuoden
            tienestit, ja sehän tarkoittaa, kun oikeasti laskin sitten
            veron plus sitten puolueveron, jonka kunnallisjärjestö perii, että siitä jäi
            minulle 103 euroa 50 senttiä puhtaana käteen.
            Sehän tarkoittaa, jos samanlaisia yhtä viljavia
            vuosia kaikki neljä vuotta olisivat, että hyvänen
            aika, yli 400 euroa saisin neljän vuoden duunista. Jos
            kunnallisvaalien alla ilmoituksia lehteen laittaa, niin hirveän
            isoja lätkiä sillä ei voisi laittaa.
            Tosin minä en ole koskaan kyllä kunnallisvaalien
            alla yhtään lappua vielä maksanut tai
            laittanut ilmoitusta. Minä olen kokenut sillä tavalla,
            että kunnallisvaalit on semmoinen juttu, jotta ne ovat
            lähivaalit ja ihmiset äänestävät
            tuntemuksen, asioiden hoidon, perusteella. Sen verran monessa, hyvässä ja
            pahassa, mukana olleena, kun ihmiset ilmeisesti tuntevat, minun
            ei tarvitse yhtään mainosta koskaan laittaakaan.
         
         
         Tässä ed. Oinonen laajensi tätä käsitystä myös yleensä vaaleihin
            ja myös kansanedustajan tehtävää koskien.
            Kun ed. Oinonen esitti, että pitäisi olla mahdollista
            jopa vähentää vaalikulut, niin kansanedustajilla
            minusta kohtuullisessa määrin näin pitäisi
            olla. Mutta samaten myös kunnallisvaaleissa jos ihmiset
            mainostavat, niin siitä tulee kuluja. Minusta pitäisi
            pystyä sekin kohtuullisessa määrin vähentämään,
            koska se on tulon hankkimista. Vaikka itse en mainostakaan yhtään enkä yhtään
            senttiä tule laittamaan kunnallisvaaleihin, niin kyllä näen,
            että kun jotkut, jotka eivät ole sillä tavalla
            tunnettuja ihmisiä, joutuvat satsaamaan siihen ja laittavat
            rahaa, niin semmoisen kohtuullisen määrän
            voisi vähentää — säilytettäisiin
            semmoinen raja, mihin määrään
            saakka voi vähentää — jos kerta
            rahaa käyttää kunnallisvaaleihin. Se
            olisi aika loogista siinä ajattelussa. Vaikka täällä on
            todistettu siitä, jotta se on puhtaasti tämmöinen
            harrastuspohjainen juttu ja halu lähteä päättämään
            ihmisten asioista, että se ei ole tienestiä, niin
            kun siinä kuitenkin maksetaan palkkio, siinä on
            kyse tietyllä tavalla tulosta ja silloin pitäisi
            myös nämä menot saada vähentää.
         
         
         Sen takia tämä, mitä tässä aloitteessa
            esitetään, on vähintä, tämä pitää ehdottomasti
            saada nopeasti voimaan. Toivon mukaan valiokunta ottaa tämän
            käsittelyyn ja eduskunta voi hoitaa sitä suoraan,
            mutta jos ei näin tapahdu, niin hallitus toisi tämän
            esityksen vielä kevätkauden aikana, jolloin syksyllä sitten
            tai kesällä, kun ehdokkaita kerätään,
            voitaisiin sanoa, että laki tältä osin
            on muuttunut. Ainakaan se ei nousisi kynnykseksi, että kun
            eihän siitä mitään saa kuitenkaan,
            mitä sitä lähtee ehdokkaaksi. Kannatan
            ehdottomasti tätä, ja toivon mukaan tämä saa
            hyvän käsittelyn.
         
         
       
      
         
         Petri Salo /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Ollila, te olette rohkea mies. Te
            uskallatte puolustaa vielä suomalaista poliittista järjestelmää, mikä ei
            aina vaalienkaan alla ole kaikkein palkitsevinta toimintaa. Mutta
            ymmärrän tietenkin, että ison puolueen
            puoluesihteerinä on oikein, että te uskallatte
            tehdä tämänkin tyyppisen aloitteen.
         
         
         Me kaikki kumminkin tiedämme, jotka kunnallistoimessa
            olemme mukana olleet, että eipä niissä nyt
            ainakaan rivivaltuutettu tai lautakunnan, toimikunnan jäsen
            rikastu verrattuna siihen aikaan, mitä monet tähän
            työhön käyttävät. Käytännössä tämän
            päivän kunnallistyö on myöskin sitä,
            että se, joka on puheenjohtaja, joutuu tekemään
            sitä hyvin puolipäivätoimisesti. Puheenjohtajallahan
            on muutamien tuhansien vanhojen mummonmarkkojen, ehkä tällainen,
            vuosikorvaus siitä työstä, mutta verrattuna
            käytettyyn aikaan sekin summa on hyvin säälittävä.
            Nyt tänä päivänä puhutaankin
            paljon siitä, onko jo pienissäkin ja keskisuurissa
            kunnissa tilanne mennyt siihen, että tarvittaisiin jo jonkinlainen
            pormestari, joka olisi aina paikalla kunnantalolla hoitamassa puolipäivätoimisesti
            näitä tehtäviä. Tätä keskustelua
            käydään tällä hetkellä jo
            ainakin suurten kaupunkien osalta hyvin merkittävästi.
         
         
         Voidaankin kysyä sitten, eikö olisi oikeudenmukaista,
            että jos nämä luottamushenkilöt
            siitä pienestä palkkiostaan vielä maksavat
            sille poliittiselle ryhmälle, jonka ryhmän jäsenyydestä ovat tulleet
            valituksi tehtäviinsä, 10—15 prosentin palkkion,
            tätä kuluerää voisi vähentää pois
            verotuksessaan. Pitäisin sitä oikeudenmukaisena
            ja poliittista järjestelmää vahvistavana.
            Juuri, kuten ed. Vihriäläkin totesi, näin
            kunnallisvaalivuonna se olisi ihan ehkä oikeankin suuntainen kädenojennus
            myöskin kansalaisille, että myöskin eduskunta
            arvostaa kunnallista demokratiaa ja pitää myöskin
            poliittisten järjestelmien tai minkä muun tahansa
            ... Myöskin muu kuin poliittinen puoluehan voi periä valitsemaltaan
            yhdistykseltä palkkion ihan samalla tavalla. Ehkä nämä ovat
            kumminkin muutamia yksittäisiä tapauksia.
         
         
         En heti aluksi huomannutkaan tätä 5) kohdan alkuperäistä tekstiä.
            Luulin teitä vielä rohkeammaksi mieheksi, koska
            ajattelin, että olette esittänyt, että jopa
            valtiollisen luottamustehtävän hoitamisesta välittömästi
            aiheutuvat kohtuulliset kustannukset korvattaisiin. Nyt sain tietää,
            että se on ollut jo aikaisemmassa, vanhassa, tekstissä. Vaikka
            totean tämän kohdan kyllä kuolleeksi
            kirjaimeksi siltä osin, että nyt kun kansanedustuslaitoksella
            on tämä niin sanottu kulukorvausjärjestelmä — maksimissaan
            55 prosenttia, onko se nyt palkkaluokasta A 27, Uudellamaalla vähemmän,
            Helsingissä vielä vähemmän — niin
            monena vuotena itsekin olen miettinyt sitä, että kun yksi
            huone on kokonaan kansanedustajan työn käytettävissä ja
            monen luottamustehtävän takia siellä pitää olla
            tietokoneet, siellä pitää olla printterit,
            puhelimet ym. vastaavat, jotta voi keskittyä näihin
            tehtäviinsä, niin eikö se työnhuonekorvaus
            jos joku, esimerkiksi se pieni työhuonekorvaus, ole riittävä vähennys
            siltä osin. Mutta eipä sitä verottaja
            koskaan ole hyväksynyt, sillä periaatteella, että meille
            maksetaan tämä kulukorvaus.
         
         
         Äsken sain tässä, kun valmistauduin
            puheenvuoroon, vinkin siitä, mitä monet maakuntien edustajat
            kertoivat: ed. Lahtela muun muassa kertoi ajavansa 70 000
            kilometriä, ed. Oinonen 40 000 kilometriä. Sen
            lisäksi teillä on toinen asunto täällä Helsingissä,
            sen lisäksi te syötte joka päivä,
            sen lisäksi te maksatte tietenkin vieraille omat palkkiot,
            kun he tulevat tänne, te maksatte itse puhelinlaskun. Sitä kautta
            tulee tietenkin tietoliikennekorvaus, mutta väitän,
            että kulukorvaus, mitä te saatte, ei maakuntien
            kansanedustajille alkuunkaan riitä korvaamaan niitä nettokustannuksia,
            mitä te tähän työhön
            laitatte. Sainkin sellaisen vihjeen, että jatkossa olisi
            ehkä syytä soveltaa myös ed. Ollilan
            tekemän pykälän 1 kohtaa siten, että pitäisi
            laittaa ne summat ylös — kaikki matkakulut, puhelinkulut,
            toisen asunnon korvaukset — ja verrata niitä niihin
            kulunkikorvauksiin, mitä meille maksetaan, ja yli menevä summa
            esittää verottajalle valtiollisen luottamustehtävän
            hoitamisesta välittömästi aiheutuneina
            kohtuullisina kustannuksina. Harva tästäkään
            salista, varmasti ei meistä 200:sta kukaan, on tätä tehnyt,
            vaikka toteaisi, että tilanne on hänen osaltaan
            esimerkiksi suuri vaalipiiri tai jotakin muuta, jolloin kustannukset
            ovat suurempia.
         
         
         No, se on kumminkin ollut pykälä, joka on
            ollut ennen tätä aloitetta tässä,
            mutta totean vain, että sitä ei ole sovellettu
            oikeudenmukaisesti ja jotakin korjausta siihenkin olisi varmasti
            syytä saada, ainakin hyviä verottajan ennakkotapauksia.
            Niitähän me voimme kaikki kokeilla, jotka asumme
            isoissa vaalipiireissä, kuten Vaasan vaalipiirissä,
            Oulun vaalipiirissä, Pohjois-Karjalasta edes puhumattakaan,
            koska siellähän sitä rajaa ainakin riittää.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, kolmen suuren puolueen puoluesihteerit
            ovat laittaneet nimensä tähän, ymmärtääkseni
            vakavissa mielin. Näitten puolueitten painoarvo ainakin
            tässä salissa taitaa olla jo noin kaksi kolmasosaa
            suurin piirtein eduskunnan voimasta, joten kyllä minä ainakin teen
            sen johtopäätöksen, että siitä huolimatta, että siinä on
            vain kolme nimeä, valtiovarainvaliokunta tekee ainakin
            sellaisen ratkaisun, että tässä asiassa
            se pyytää esimerkiksi valtiovarainministeriöstä lausunnon,
            miten he suhtautuvat tähän aloitteeseen, ja tämä voitaisiin
            hoitaa myöskin lakialoitteen pohjalta.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Salo kiinnitti juuri huomiota siihen,
            että tässä on kolmen suuren puolueen
            puoluesihteerin nimet alla, jotka ovat kansanedustajina allekirjoittaneet
            tämän. Todella toivon, että tämä asia
            nousee keskusteluun valtiovarainvaliokunnassa ja pyydetään
            valtiovarainministeriöltä myöskin kannanottoa
            asiaan.
         
         
         Yksittäisen kunnallisvaltuutetun tai lautakunnan jäsenen
            osaltahan ei ole kysymys suuresta asiasta, mutta jos ajatellaan
            kunnanhallituksen puheenjohtajan kokouspalkkiota ja kunnanhallituksen
            puheenjohtajan tehtävämäärää,
            jos tehtävänsä haluaa hyvin hoitaa edes
            niiltä osin, kuin velvoitteet siinä koskevat,
            nykytilanne on kohtuuton. Itse valtuuston puheenjohtajana tiedän, että vaikka
            on protokollassa ohi hallituksen puheenjohtajan, tehtävämäärässä se
            ei välttämättä ole yhtä vaativa.
            Siksi olen pystynyt sen hoitamaan täältä kansanedustajan
            työn ohella.
         
         
         Tosin lehdissä on kritiikkiä, että valtuuston puheenjohtajaa
            ei näy kotipaikkakunnalla, mutta kritiikkiähän
            aina saa, ja kritiikin antaja on aivan oikeassa tässä.
            On tietysti sitä suurempi luottamus, että vielä toissa
            iltana minut valittiin vuodeksi puheenjohtajan tehtävään.
            Mutta hallituksen puheenjohtajan, Tuulikki Välimäen,
            kanssa meillä on hyvä puhelinyhteys ja luottamus,
            ja luotan hänen tekemisiinsä. Hän on
            SDP:stä, ja itse olen keskustasta. Tässä vallitsee
            hyvä, rakentava yhteistyö. Näin ollen
            hommat ovat hyvin hoituneet.
         
         
         Mutta jos ajattelen, että henkilö on hallituksen puheenjohtaja,
            me laskimme kotikunnassani Keuruulla, että tuo tehtävä 8-tuntisiksi
            työpäiviksi jälleen muutettuna merkitsisi
            henkilön 1,5-kertaista työpanosta, eli on todella
            vaativasta työstä kysymys. No, tämä on
            tietysti teoreettinen laskelma, koska siinä on kokouksia,
            jotka menevät päällekkäin eivätkä ole
            mahdollisia sillä tavalla, että tuo aika aivan
            toteutuisi, mutta hyvinkin vaativasta työstä on
            kysymys, kun hoitaa kunnanhallituksen puheenjohtajuutta, työtehtävää,
            joka joissakin kunnissa merkitsee sitä, että siellä kunnantalolla
            on työhuone luottamushenkilöpuheenjohtajalle.
            Olen tavannut tällaisia kuntia valtuustoretkien yhteydessä.
         
         
         Vanhastaan, kun vielä neljä vuosikymmentä sitten,
            kolme vuosikymmentäkään sitten, ei kaikissa
            kunnissa ollut kunnanjohtajaa, oli kunnansihteeri pienimmissä kunnissa,
            siellähän hallituksen puheenjohtaja istui käytännössä kunnantalolla
            kaikki ajat. Muistankin omalta varusmiesajaltani, kuinka kunnanhallituksen
            puheenjohtaja kirjoitti maatalouslomia varten annetut lomapuollot
            ja hän oli siellä tehtävissä kuin
            virkamies.
         
         
         Mutta tämän tehtävän osalta
            näkisin, että meidän pitäisi
            harkita, niin kuin täällä on puheenvuoroissa
            sanottu, olisiko joku pormestarimalli saatavissa kenties. En tiedä,
            onko se hyvä malli, sitä on kritisoitu, mutta
            tuo tehtävä vaatii varmasti enemmän kuin
            siihen tehtävään ryhtyvä, ainakin
            jos ensimmäistä kertaa tulee kunnanhallituksen
            puheenjohtajaksi, tajuaa. Siinä suhteessa olisi kyllä helpotus
            noissa menoissa, mitä luottamustehtävästä menee,
            paikallaan. Todellakin palkaksi niistä voi saada vain kateuden,
            ja jos on vieraan työssä, byrokratian anoa aina
            joka kokousta varten palkaton virkavapaa, jos se suvaitaan myöntää,
            ja ansionmenetyskorvaukset. Valtavan byrokratian kohteena vielä on
            henkilö, joka on palkkatyössä, anoessaan
            nämä mainitut virka- ja työvapaudet,
            ja mitä ne ovatkin kenenkin kohdalla.
         
         
         Todella haasteelliseen tehtävään
            ryhtyy, ken lähtee luottamushenkilöksi, ja osaltaan,
            vaikkakin pieneltä osalta, tämä aloite
            toisi korjausta. Toivon, että tästä syntyy
            hyvä keskustelu valiokunnassa.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Salon puheenvuoro innoitti vielä nousemaan pystyyn
            ja osin ed. Oinosenkin viimeinen puheenvuoro tässä.
         
         
         Nimittäin luottamushenkilön asemasta voi todeta,
            että joskus voi käydä niinkin, että tulee
            lopputili vielä. Meillä Kiteellä on tällä hetkellä se
            tilanne ihan oikeasti olemassa. Nimittäin vaikka hallituksen
            puheenjohtajaa ei suoraan sillä nimikkeellä irtisanottu,
            on todettu, että on liian vähän työmaalla
            näkynyt. Kun vähentämistä tehtiin
            firmassa, kaveri sai lopputilin. Nyt hän joutaa kyllä hallituksen
            puheenjohtajan hommia hoitamaan hyvin. Mutta on aika ikävä semmoinen
            viesti, jotta työnantaja irtisanoo semmoisen henkilön,
            joka aktiivisesti osallistuu yhteiskuntapolitiikkaan ja rakentaa
            omaa kaupunkia. Siitä hyvästä sitten
            annettiin — pitkä työsuhde vielä, lähes
            30 vuotta ollut siinä samassa firmassa — nyt lopputili,
            eikä hän pääse edes työttömyyseläkeputkeenkaan
            vielä, sen ikäinen kaveri sattuu olemaan.
         
         
         Tämmöisiä ikäviäkin
            asioita sattuu. Sen takia minusta tämä on demokratian
            pönkittämistä tai lisäämistä,
            ja pitää tehdä toimia, jotta ihmiset voisivat
            tähän lähteä. Sen takia tässä ed.
            Ollilan aloitteessa on hyviä aineksia. Tässä on
            hyvä ottaa jatkotyön kannalta huomioon, mitä ed.
            Salo totesi muun muassa työhuonekysymyksestä.
            Itsekin olen pitkään ollut kunnallispolitiikassa,
            ja minulla on yksi huone pyhitetty kyllä näille
            papereille ja kaikelle kalustolle, mitä nyt on, aikaisemmin
            kirjoituskone, nyt tietokoneet ja muut värkit siellä.
            Jos hyvin työnsä aikoo hoitaa, pakko ne on olla,
            muuten se homma ei oikein toimi.
         
         
         Mutta sitten ed. Salon esiin nostama kysymys, joka liittyy meidän
            tämänhetkiseen ammattiimme ja matkakustannuksiin
            ja kulukorvauksiin. Siinähän on sillä tavalla
            eriarvoinen asema yhä edelleen olemassa, että tilanne
            riippuu siitä, missä asuu. Itsekin kun asun Pohjois-Karjalan eteläisessä päässä,
            (Puhemies koputtaa) pohjoispäähän on
            250 kilometriä matkaa. Vuositasolla laskin, että jos
            saisi kilometrikorvauksen, pitäisi 27 300 euroa
            saada kilometrikorvausta.
         
         
       
      
         
         Heikki A. Ollila /kok:
            		
         
         
         Herra puhemies! On käyty hyvä keskustelu,
            ja olen iloinen, että aloite on saanut laajaa tukea. Kyllähän
            se niin tietysti on, että tämän talon
            tehtävä on puolustaa yhteiskunnallista osallistumista.
            Se on niin, että elleivät luottamushenkilöt
            valtaa käytä, joku sitä käyttää.
            Yksi vaihtoehto on, vähän niin kuin ed. Vihriäläkin
            täällä totesi, ilman muuta byrokratia ja
            virkavalta, joka sitten sen vallan käsiinsä ottaa.
         
         
         Sen verran totean, että kun tässä on
            kolme puoluesihteeriä allekirjoittajina, tästä toki
            ovat useammatkin puoluesihteerit tietoisia, tähän myötämielisesti
            suhtautuvia, mutta sattuneesta syystä tähän
            allekirjoittajaksi ei ole esimerkiksi Ari Heikkistä voitu
            pyytää.
         
         
       
      
         
         Lauri  Oinonen  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On todella niin, kuten ed. Ollila sanoi,
            että tämän talon tehtävä on
            puolustaa yhteiskunnallista osallistumista. Se on tehtävä vahvasti,
            koska tätä ei kaikkialla tajuta. Aivan kuten ed.
            Lahtela tiedän tapauksia, että on epäsuorasti
            työtehtävät katkaistu sen takia, että henkilö on
            yhteiskunnallisissa tehtävissä. Itsekin jotain
            tietäisin menneiltä vuosilta, mutta ei ole enää tarpeen
            muistella. Näin ollen todella on puolustettava yhteiskunnallista
            osallistumista.
         
         
         Ed. Salon osalta sanoisin näistä meidän
            edustajien kulukorvauksista, että eiväthän
            ne todellisuudessa riitä siihen, mitä me normaalissa
            työssämme menetämme, kun otetaan huomioon,
            että yksi kolmasosa menee asumiseen — jos olisimme
            komennusmiehiä täällä, me saisimme
            päivärahat — ja sitten jos vielä ajatellaan,
            että menee puheluihin, puhelinkorvaus ei riitä kuin
            pikku murto-osaan. Elikkä tosiasiassa kulukorvaukset meillä ovat
            riittämättömät, mutta tuommoista kuittien
            kanssa sähläämistäkään
            en kyllä pidä hyvänä. Se ei
            muuta kuin jatkuvia riitoja aiheuttaisi, eikä siihenkään
            missään tapauksessa pidä mennä.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.