Reijo Kallio /sd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Meillä on viime vuosien aikana käyty
            vilkasta ja näyttävää keskustelua
            vakuutusyhtiöiden ja pankkien valvonnasta ja erityisesti
            Rahoitustarkastuksen ja Vakuutusvalvontaviraston mahdollisesta yhdistämisestä.
            Keskustelusta ei ole puuttunut poliittisia intohimoja. Silmiinpistävää on
            ollut erityisesti valtiovarainministeriön ja sosiaali-
            ja terveysministeriön erilaiset näkökannat.
            Keskustelu sinänsä on paikallaan, sillä on
            hyvä hahmottaa, mikä on pankki- ja vakuutusvalvonnan
            tehtävä nyt ja etenkin tulevaisuudessa, ja tämän
            arvion pohjalta sitten ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin.
         
         
         Asia on myös äärettömän
            tärkeä. Laman tullen ja muulloinkin virheet tulevat
            kalliiksi, jos lainsäädäntö ja
            valvonta eivät ole ajan tasalla. Tästä meillä on
            kipeitä kokemuksia. Valvonta-asia on myös äärettömän
            ajankohtainen. Kilpailun kiristyminen on johtanut meilläkin
            pankkien ja vakuutusyhtiöiden tarjoamien sijoitustuotteiden
            välisten erojen kaventumiseen ja tuotevalikoiman monipuolistumiseen.
            Tuotteiden lähentymistä on tapahtunut ennen kaikkea
            perinteisten pankkitalletusten ja sijoitusvakuutusten välillä.
         
         
         Suomeen onkin muodostunut sekä pankki- että vakuutustoimintaa
            harjoittava ryhmittymä, ja tämä on ilmeinen
            kehityslinja jatkossakin, sillä tämäntapaisilla
            yhteenliittymillä pyritään varmistamaan
            asiakassuhteen jatkuvuus samassa konsernissa sijoituskohteen mahdollisesta
            muuttamisesta huolimatta. Totta kai näillä yhdistämistoimenpiteillä haetaan
            myös toiminnan tehostamista ja kustannussäästöjä.
         
         
         Käsittelyssä olevassa lakiesityksessä on
            kirkko pistetty keskelle kylää. Tässä nimittäin
            lähdetään siitä, että niin
            Rahoitustarkastus kuin Vakuutusvalvontavirastokin säilyttävät
            tämän hetken toimivallan ja tehtäväjaon.
            Perusteluissa asia ilmaistaan siten, että lailla pyritään
            varmistamaan, ettei nykyiseen valvontaan jää aukkoja
            tai katvealueita ja että toimialakohtaisen valvonnan tulokset
            kootaan riittävästi yhteen. Valvontavastuu annetaankin
            sille viranomaiselle, kumman valvottava on ryhmittymän
            emoyritys.
         
         
         Arvoisa puhemies! Minä en lainkaan epäile
            sitä, etteikö valvonta olisi riittävän
            tehokasta ja kattavaa kotimaassa toimivien ryhmittymien osalta,
            mutta näiden rahoitus- ja vakuutusryhmittymien syntyyn
            liittyy vahva kansainvälinen ulottuvuus. Voidaankin kysyä,
            mikä on eurooppalaisen valvontajärjestelmän
            riittävyys, onko se niin kattava, että katvealueita
            ei jää, tai millainen on esimerkiksi pohjoismaisten
            pankki- ja vakuutusjättien valvonta. Tällaisissa
            tapauksissa päävastuun valvonnasta kantavat yrityksen
            kotivaltion viranomaiset ja valvonta toteutetaan yhdessä sijaintivaltioiden
            tarkastusten kanssa. Muun muassa meidän valvontaviranomaisemme
            sanovat tekevänsä yhteistyötä muiden
            pohjoismaisten valvojien kanssa. Näin varmaan tekevätkin,
            mutta uskoakseni niin kulttuurin, lainsäädännön
            ja toimintatapojen ero kuin kielikin asettavat rajoituksia valvonnan
            tehokkuudelle.
         
         
         Arvoisa puhemies! On selvää, että valvonnan tarve
            tulevaisuudessa kasvaa, sillä yhtäältä toimintaympäristö muuttuu
            ja kansainvälistyy koko ajan ja toisaalta ryhmittymien
            koon kasvaessa riskit lisääntyvät. Tämä lakiesitys
            on mielestäni askel oikeaan suuntaan.
         
         
       
      
         
         Mauri  Salo  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Vakuutusyhtiöiden niin kuin
            pankkienkin valvontaa on edelleen syytä tehostaa. Meillähän
            on hyvin muistissa 80-luvun loppu, jolloin pankkivalvonta kulki
            ihan iltajunassa suhteessa taloudelliseen kehitykseen. Tänä päivänä tilanne
            on toinen. Pankkeja vähän paremmin tarkastetaan, ja
            toisaalta valtion vastuut pankeista ovat uuden lainsäädännön
            myötä pienemmät. Nyt ovat vuorossa vakuutusyhtiöt.
            Eduskunta on antanut vakuutusyhtiölle luvan mennä arvopaperimarkkinoille,
            tehdä sijoituksia ja käyttää eläkerahastoja.
            Varsinkin tänä päivänä,
            kun arvopaperimarkkinat ovat olleet selvässä syöksyssä,
            voidaan peräänkysyä, onko meillä riskienhallinta
            vakuutuspuolella riittävää ja tarkastus
            riittävän perusteellista. Myös pankkien
            ja vakuutusyhtiöiden välisiä kytköksiä on
            syytä hyvin tarkasti selvittää ja toimia
            niin, että riskikeskittymiä ei pääsisi syntymään
            niin, että se vaarantaa koko toimialan.
         
         
       
      
         
         Olavi Ala-Nissilä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Mielestäni tämä on
            poikkeuksellisen tärkeä lakiesitys, joka on käsittelyssä.
            Olisin toivonut tälle paremman käsittelyajan tai
            ainakin ministerin olevan täällä läsnä.
         
         
         Täällä viitattiin siihen, että pankkikriisi
            olisi ollut osittain myöskin pankkivalvonnan kriisiä. Mielestäni
            tässä on osa totuutta. Pankkivalvonnassa ei pystytty
            silloin 80-luvun lopussa puuttumaan pankkien strategisiin valintoihin,
            joka on tietenkin aika haasteellinen asia valvonnan kautta puuttua,
            mutta silloin perusongelma oli se, että oli voimakkaita
            kasvustrategioita, jotka eivät kantaneet ja kestäneet.
            Tässä on kyllä syytä eduskunnassa
            käydä aika laajaa keskustelua siitä,
            miten vakuutusyhtiöiden ja toisaalta pankkien, ehkä muidenkin
            rahastojen, valvonta nivoutuu toisiinsa. Se on yhteistyökysymys,
            toisaalta myöskin organisointikysymys, ja tiedän,
            että tässä suhteessa on erilaisia näkemyksiä esimerkiksi
            keskuspankin piirissä ja toisaalta valtiovarainministeriön
            ja sosiaaliministeriön piirissä.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.