3) Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2014 tuloveroasteikkolaiksi
sekä eräiksi muiksi laeiksi annetun hallituksen
esityksen (HE 105/2013 vp) täydentämisestä
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on osa työmarkkinakeskusjärjestöjen
keskitettyä työllisyys- ja kasvusopimusta. Sen
pelimerkit ovat aika lailla epäsuhtaiset. Työnantajapuoli
sai jo etukäteen kertarysäyksellä liki
miljardin euron yhteisöveroalennuksen, ja sen dynaamisia
vaikutuksia odotellessa työntekijäpuoli tyytyi
20 euron kuukausikorotukseen. Malttia tässä ratkaisussa
kyllä löytyy mutta etupäässä siltä työmarkkinoitten
heikommalta osapuolelta, edelleen kun muistaa, että niissä pöydissä eivät
eläkeläiset, opiskelijat, työttömät
tai pienyrittäjät koskaan ole edustettuina.
Tuloveroasteikkojen muutos ja kunnallisverotuksen perusvähennyksen
korotus ovat jonkinlainen vastaantulo palkansaajille ja pienituloisille. Tuloluokissa
20 000—70 000 euroa vuodessa muutos on
noin 100 euron luokkaa eli ei kauhean paljon. Samaan aikaan pitää kuitenkin
muistaa, millaisia muutoksia on tehty arvonlisäveron tai vaikkapa
sähkö- ja energiaverojen sekä polttoaineverojen
osalta. Myöskään asuminen ja elintarvikkeet
eivät halpene, ja esimerkiksi indeksitarkistukset eivät
ota näitä muutoksia täysimääräisesti
huomioon.
Arvoisa puhemies! Osana laajempaa sopimusta myös kilometrikorvausten
veroperusteita muutettaisiin. Muutos kohdistuu niihin, jotka ajavat
työmatkoja yli 15 000 kilometriä vuodessa.
Nyt työmarkkinaosapuolet sopivat, että vuodelle
2014 aiottu lisäkiristys perutaan. Sitähän
on perusteltu aiemmin verovapauden perusteella maksettavalla ylikompensaatiolla,
ja nyt kyllä kysymys kuuluu, jos kerran askeleita otetaan taaksekäsin,
olivatko perustelut aiemmin ontuvat vai hyväksytäänkö nyt
sitten ylikompensaatio, kun lisäkiristys kerran perutaan.
Jos haluaa olla johdonmukainen, niin jompikumpi näistä vastauksista
pitää hyväksyä. Kaiken kaikkiaan pitäisi
pyrkiä semmoisiin ratkaisuihin, että kun kerran
valtiovaltakin olettaa jo yksin työttömyysturvalainsäädännön
mukaan, että henkilöt hakevat työtä laajalla
säteellä ja ne, jotka liikkuvat paljon, maksavat
myöskin siitä itse hankitusta työstään
tai yrittäjyydestään muita enemmän, niin
silloin on aivan oikein, että heitä hyvitetään näistä ylimääräisistä tulonhankkimiskuluista.
Kokonaan toinen juttu on se, kuinka progression pitää näkyä veroasteikossa.
Keskusta on ryhmänjohtajansa Kimmo Tiilikaisen nimissä jättänyt
lakialoitteen, jossa veronmaksajan maksukyky huomioitaisiin hallituksen
esitystä paremmin, ja esitys on aivan oikeansuuntainen.
Minun mielestäni veroprogressiota voisi lisätä vieläkin
enemmän samalla, ja muistutan siitä, että jos
joku kansanedustaja sairastaa omaa tulotasoaan, nimenomaan kansanedustajan
palkkionsa suuruutta, niin kireämmän verotuksen
avulla kaikki muutkin hyvätuloiset osallistuisivat valtion
ja kuntien kassan kartoittamiseen nykyistä oikeudenmukaisemmin,
niin että tämän progression lisäämisessä olisi
lääke siihen, että kaikki hyvätuloiset
osallistuvat nykyistä enemmän verokassan kartuttamiseen.
Sama pätee esimerkiksi siihen, että myös
hyvätuloisten vanhempien lapsista voidaan maksaa lapsilisät.
Minäkin olen sitä mieltä, että siinä ei pidä lähteä mihinkään
tarveharkintaan, että lapsilisät maksetaan niin
kuin kaikille muillekin, mutta jos progressio puree, niin hyvätuloiset
osallistuvat myöskin lapsilisien rahoittamiseen muita enemmän,
ja se on aivan oikein. Se, että etuisuuksista tehdään
tiukasti harkinnanvaraisia ja että veroprogressiosta luovutaan
tai sitä heikennetään, niin kuin on heikennetty,
on varmin tapa synnyttää uusia tuloloukkuja ja
romuttaa hyvinvointiyhteiskunnan rahoitusperustaa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tänään käsittelyssämme
on kaksikin hyvää ja positiivista verolakia, jotka
osoittavat hallituksen isoa linjaa ja toimimista työllisyyden
ja kilpailukyvyn edistämiseksi. Uusia investointeja houkutteleva
datakeskuksen sähköveron alennus käsiteltiin
tuossa hetki sitten, ja nyt on vuorossa tuloveroasteikkojen tarkistus
siten, että estämme palkkaverotuksen kiristymisen.
Taustalla on tietysti maltillisen ja kattavan palkkaratkaisun syntyminen,
mikä luo uskoa tulevaisuuteen niin työntekijöiden
kuin yritysten vakaan toimintaympäristönkin puolesta.
Kokoomukselle ei yhdenkään veron korotus ole
mukava asia, mutta poliittinen voitto on aina se, kun pystymme estämään
veronkiristyksiä. Me uskomme siihen, että Suomi
selviää ja nousee talousahdingosta vain työtä tekemällä.
Työntekijöiden ja kuluttajien luottamusta on pidettävä yllä ja
ostovoimaa pystyttävä parantamaan, jotta kauppa
käy kotimarkkinoilla. Palkkaverotuksen kiristämisen
estäminen on pieni mutta tärkeä askel
tällä tiellä. Hallituksen toimet yritysten
kilpailukyvyn ja julkisen sektorin tehokkuuden lisäämiseksi
sekä ennen kaikkea työnteon ja uu-sien työpaikkojen
luomiseksi vievät omalta osaltaan kohti parempia taloudellisia
aikoja. Toivottavasti ensi vuonna pääsemme jo
kasvuun kiinni.
Käsittelemme tänään myös
keskustan vaihtoehtobudjetin linjausta, jonka mukaan keskusta kiristäisi
palkkatulojen verotusta ja keräisi näin valtiolle
200 miljoonaa euroa enemmän. Kokoomuksenkin mielestä valtio
tarvitsee lisää verotuloja, mutta kohde on aivan
väärä. Työn tekemisestä ei
saa keskustan tapaan rangaista.
Ihmettelen keskustan imagon ja tekojen ristiriitaa. Keskusta
esiintyy yritysmyönteisenä, mutta esimerkiksi
työn verotukseen liittyvissä asioissa olette huomattavasti
varovaisempia kuin kokoomusjohtoinen hallituksemme. Yhteisöveroa alentaisitte
porrastettuna, osinkoverotuksessa linjanne on ollut epäselvä,
ja puheenjohtajanne, edustaja Sipilä on jopa väläyttänyt
Kauppalehdessä 3. kesäkuuta, että yhteisöverokevennystä vastaava
kiristys olisi voitu kerätä osinkoverotuksen puolelta.
Nyt ehdotatte hallituksen ehdotusta selkeästi kireämpää verotusta
60 000 euron ja sen ylittäville vuosittaisille
palkkatuloille.
Arvoisa puhemies! Pitää kysyä: Onko
keskustan Suomi kannustava vai lannistava Suomi? Tuntuu siltä,
että jotenkin varmuuden vuoksi haluatte rokottaa niitä,
joilla on mahdollisuus omalla kovalla työllään
päästä eteenpäin ja kenties menestyäkin,
myös yrittäjiä. Meidän mielestämme
tarvitsemme kannustusta ja uskoa, emme keskustalaista lannistusta.
Yritysverot ja palkkaverot ohjaavat ihmisten käyttäytymistä,
ja valitettavasti on niin, että liian kireäksi
koettu verotus passivoi.
Tänään otetaan siis kaksi hyvää askelta
eteenpäin Suomen pärjäämisen
kannalta. Nyt on aika tasapainottaa valtiontaloutta ja taittaa velkaantuminen,
mutta sitten kun talous antaa myöten, pitää pystyä palaamaan
palkkaverotuksen varsinaisen keventämisen linjalle. Näin
vahvistettaisiin kansalaisten ostovoimaa reippaammin sekä myös
edistettäisiin työn tekemisen kannattavuutta.
Arvoisa puhemies! Pidän myös erittäin
myönteisenä sitä, että kilometrikorvausten
leikkauksista luovutaan. Työntekijälle pitää korvata
oman auton käytöstä aiheutuneet kustannukset.
Ja niin kuin tuossa aiemmin totesin, myös korotettu työtulovähennys
ja kunnallisverotuksen perusvähennys keventävät
nimenomaan pienten palkkatulojen verotusta, ja sekin jatkaa tämän
hallituksen linjaa siinä, että työnteko
olisi aina mahdollisimman kannattavaa.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Puutun omassa puheessani ainoastaan tähän
kilometrikorvausasiaan ja vähän tuumailen samalla
tavalla kuin edustaja Mustajärvikin tuossa, että oliko sitä ylikompensaatiota
vaiko eikö sitä ollut. Mutta joka tapauksessa
on erinomainen asia, että tämä kilometrikorvauksen
aiottu lisäkiristys poistetaan. Kun itse olen ajanut edellisessä ammatissa
autolla 55 000—60 000 kilometriä vuodessa — turha
puhua, että julkisella liikenteellä pääsisi,
kun ei vain pääse — ja sitten kun jauhautuu
kaksi rengaskertaa vuoteen, vaihdat sen värkin viimeistään
kolmen vuoden välein ja niin poispäin, niin pikkuisen
olen tätä ylikompensaatiota aina epäillyt.
En yritä kiistää sitä, etteikö se voisi
olla tottakin, mutta siitä huolimatta olen erinomaisen
tyytyväinen siihen, että tämä aiottu lisäkiristys
perutaan. Ja minun mielestäni tämä on
kaiken kaikkiaan osoitus kansallisen sovun löytymisestä,
myöskin tämä asia. Tämähän
tuli osana työmarkkinakokonaisratkaisua ja noin poispäin.
Erinomainen asia kaiken kaikkiaan tämä peruminen.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensiksi vähän kehuja:
On todellakin hyvä, että tämä kilometrikorvausasia
muuttui. Näin juuri mekin oppositiosta haluamme. On väärin, että kun
työn perässä joutuu liikkumaan, siitä rangaistaisiin.
Esimerkiksi postimiehet, kodinhoitajat ja lukuisissa muissa ammateissa
toimivat eivät todellakaan voi julkista kulkuneuvoa työssään
käyttää.
Mutta sen sijaan keskusta on tänään
köyhän asialla ahneutta vastaan. On tärkeää,
että ne, joilla on kykyä maksaa veroja, sitä myös
maksavat enemmän. Eduskunnan täysistunnossa 9.2.2010 Jutta
Urpilainen vastauspuheenvuorossaan totesi: "Me haluamme, että verotus
perustuu veronmaksukykyyn, ja sen takia meistä on väärin,
että kuntaveroa nostetaan, koska se on tasavero ja se kohtelee
pienituloisia ihmisiä kaikista kovimmalla kädellä."
Keskusta esittää tänään
veromallin, jossa hyväosaisilta saamme kerättyä enemmän
veroa niin, ettei meidän tarvitse
sitä kuntaveroa nostaa. Valtionosuusleikkauksethan aiheuttavat
kuntiin valtavan korotuspaineen, ja jokainen tietää,
että verotuksen tie kunnissa on vain ylöspäin.
Keskusta ajattelee niin, että esimerkiksi kansanedustaja
hyvin voisi maksaa enemmän veroa kuin nyt. Keskusta ajattelee
niin, että 100 000 euroa tienaava voisi maksaa
huomattavasti enemmän veroa kuin nyt.
Meidän täytyy muistaa, että jo kaksi
vuotta sitten tämä hallitus nimenomaan hyväosaisten
kohdalla alensi verotusta enemmän kuin pienituloisten kohdalla.
Silloin kun pienituloiset, noin 20 000 euroa tienaavat,
saivat 290 euron vähennyksen veroihinsa, silloin jo 90 000
euroa tienaava sai tuplavähennyksen, ja tämä linja
jatkuu. Jos tätä perustellaan sillä,
että työllistäminen jotenkin helpottuu,
niin väitän, että suuri osa niistä työllistettävistä ei
tienaa 100 000:ta euroa vaan he tienaavat lähemmäs
sitä 20 000:ta tai 30 000:ta euroa, ja
heitä keskusta ei halua rangaista lisää,
vaan keskusta haluaa ottaa niiltä, joilla on sitä veronmaksukykyä.
Arhinmäen mukaan hallituksen hiljattain sopima rakennepaketti
ei koske kaikkia ihmisiä: "Talouden eliittiä se
ei kosketa, koska rakenteisiin tehtävät muutokset
eivät tunnu siellä. Pitäisi miettiä keinoja,
joilla eliitti olisi mukana." Tänään
keskusta on esittänyt keinon, jolla hyväosaisilta
otetaan enemmän. Luulen, että kansanedustajilla,
ministereillä ja muilla hyvätuloisilla on siihen
varaa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Puutun kanssa omassa puheessani periaatteessa
vain yhteen asiaan, mutta täytyy oikein täältä pöntöstä tulla
juhlistamaan tätä hienoa hetkeä, kun
voidaan lähetekeskustelussa käsitellä tämmöistä asiaa
kuin kilometrikorvausta.
Edustaja Kärnä hyvin toi puheessaan niitä perusteluita
esille, miksi tämä on hyvä hanke, ja erityinen
kiitos täytyy antaa ammattiyhdistysliikkeelle, joka neuvotteluissaan
on tämän asian myös ottanut esille, ja
sama on tietysti myös työmarkkinajärjestöjen
toisella puolella, eli kiitos siitä, ja hyvä hallitus
on pystynyt tämän asian ratkaisemaan nyt oikeinpäin.
Olisi ollut kohtuutonta, että yritystoimintaa olisi
haitattu sillä, että kaupparatsujen kilometrikorvausta
olisi oman leipänsä edestä ruvettu kaventamaan
tällä tavoin, ylikompensaatiosta kun ei missään
tapauksessa ole kysymys niitten tahojen osalta, jotka vuodessa ajavat
100 000 kilometriä tai 50 000 kilometriä.
Siellä ei vanhoilla autoilla ajeta, kolmen vuoden välein
on pakko vaihtaa, ja renkaat siihen, niin että voin sanoa, että laskelmien
mukaan, jotka on varmasti tehty oman kokemuksenkin perusteella,
renkaat vielä saa, mutta siihen se sitten jää.
Se tappio, mikä olisi tullut tämän myötä,
olisi ollut noin 4 000 ja 5 000 euron välillä,
sillä sen verran myös auton vaihtoarvo kärsii
ajetusta 150 000 kilometristä kolmen vuoden aikana.
Arvoisa herra puhemies! Tämä olisi koskettanut
montaa toimialaa, mitä ei varmasti lain valmistelussakaan
osattu huomioida mutta esille kyllä tuotiin. Uskon, että maatalous
on myös elinkeinoelämän yhtenä osa-alueena
tyytyväinen siihen, että nyt ainakin lomittajat
pystyvät kohtuudella omaa työtään
harjoittamaan ja siinä mielessä toimintaedellytykset
myös siltä osin on turvattu.
Kilometrikorvauksen osalta täytyy siis, arvoisa puhemies,
sanoa: Hyvä hanke. Näin, voisiko sanoa, järki
voitti.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Pidän itsekin hyvänä hallituksen
tekemää ratkaisua tässä kilometrikorvausasiassa.
Osana työmarkkinaratkaisun tukemista hallitus linjasi,
että kilometrikorvaukseen vuodelle 2014 aiottu lisäkiristys
perutaan. Kilometrikorvausten leikkaaminen olisi vaikeuttanut työn
vastaanottamista erityisesti heiltä, jotka tarvitsevat
autoaan työssään säännöllisesti.
Tämä ei olisi ollut näinä korkean
työttömyyden aikoina hallitukselta järkevä toimi.
Tämä hallitus on toki tehnyt paljon hyvää, muun
muassa helpottamalla työn vastaanottamista eri toimin.
Nyt tätä linjaa jatketaan yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa, hyvä niin.
Suomi on maantieteellisesti laaja ja harvaan asuttu maa. Tästä seuraa
se, että runsaasti työssä matkustavia
ihmisiä Suomessa on paljon. Heitä ei pidä rangaista
maantieteen takia.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olen aikaisemminkin tässä salissa
sanonut, että hyvän verolainsäädännön
peruslähtökohtia ovat pitkäjänteisyys
ja ennustettavuus. Nyt tällä hallituksen esityksellä hallitus
kumoaa kaksi viime vuonna tekemäänsä veropoliittista
linjausta eli kilometrikorvausten lisäkilometrien kiristyksen ja
inflaatiotarkistuksen tekemättä jättämisen. Tämä asia
tulee meille verojaostoon, ja hyvin suurella mielenkiinnolla odotan
niitä argumentteja, joilla verojaoston hallituspuolueitten
jäsenet nyt argumentoivat tämän päätöksen
puolesta, koska vuosi sitten ne argumentit, miksi nämä kiristykset
lisäkilometreihin pitää tehdä,
olivat erittäin vahvat ja he seisoivat hyvin vahvasti niitten
takana. Ihan mielenkiinnolla kyllä täytyy varmasti
kaivaa muutamia vanhoja puheitakin viime vuodelta, että kuinka
nämä nyt sitten kohtaavat.
Keskustalla on taulukkoihin oma esityksensä, joka kiristää yli
60 000 euroa vuodessa tienaa-vien verotusta. Me katsomme,
että tähän hetkeen se on sopiva kiristys.
Se vähentää tuloeroja jonkin verran,
ja se tuo 200 miljoonaa valtiolle lisää rahaa.
Tällä 200 miljoonalla me voimme toisaalta estää niitä valtionosuuksien
leikkauksia, jotka kuntien tulisi sitten kattaa verotusta kiristämällä ja
sitä kautta tasaverokehitystä edistämällä.
Kaikkinensa erittäin mielenkiintoinen hallituksen esitys.
Ymmärrän ja olen erittäin vahvasti sen
takana, että työmarkkinaratkaisu piti saada, mutta
aika lujaa nyt vedetään kyllä hallituksen vanhat
esitykset tässä sitten kölin alitse.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! On kiva kuulla, että edustaja Lintilä omalla
tavallaan puolusti ja kehui hallituksen esitystä ja vaati perusteluja
valiokunnassa. Ne varmaan sieltä aikanaan tulevat. Minun
mielestäni on äärimmäisen hyvä asia,
jos poliittisilla päättäjillä riittää rohkeutta
muuttaa hieman niitä päätöksiä,
mitä on tullut tehdyksi. Hyvänä esimerkkinä nostaisin ministeri
Kyllösen ja hallituksen ajokorttiesityksen, joka on nyt
valiokunnassa. Eräs toinen liikenneministeri sen aikanaan
toteutti, ja ehkä ei silloin ollut kovin paljon varaa kuunnella,
kun todettiin, että tässä on suuri vaara,
että ajokortti nousee varsinkin vähävaraisille
liian kalliiksi, ja niinhän siinä sitten kävi.
Eli minun mielestäni tämä on vain hyvä kulttuuri,
koska jokainen meistä tekee virheitä, ja jos ei
satu ihan kerralla kohdalle, niin tullaan tänne pönttöön
ja korjataan ja sitten viedään valiokuntaan ja
tehdään lopulliset päätökset.
Mutta se, mistä halusin itsekin keskustella, on ehkä yksi
eniten palautetta saaneista asioista, mitä lyhyen kansanedustajan
urani aikana on ollut, ja se oli juuri tämä kilometrikorvausten
verovapauden leikkaaminen. Minusta on kyllä todella hyvä,
että se tässä nyt perutaan, koska se
oli sellainen juttu — se ylikompensaatio, jota väitettiin
olevan — että kyllä suomalainen autoverotus
pitää siitä huolen, että auton
hinta, varsinkin sellaisen auton hinta, jota paljon ajava joutuu käyttämään,
ei aiheuta missään olosuhteissa ylikompensaatiota.
Tämäkin osoittaa, että hallitus ottaa
palautetta — ja nimenomaan kansalaispalautetta — vastaan
ja teki sen korjauksen. Nyt tämä suurin piirtein
on oikein, ja tämä etu toivottavasti jatkossakin
säilyy eikä sitä lähdetä uudelleen
verottamaan.
Mutta kun ajatellaan suomalaista kulutusyhteiskuntaa ja työllisyyttä ja
palvelualoja ja tavaranmyyntiä ja kaikkea muuta siihen
liittyvää toimintaa, niin kyllähän
Suomen hyvinvointi on ollut muutamat viime vuodet kotimaisen kulutuskysynnän
varassa. Itse mietin sitä, että mitä tässä nyt
todellisuudessa tapahtuu, koska tämä erittäin hyvä,
maltillinen, keskitetty palkkaratkaisu tietyllä tavalla
syö ihmisten palkankorotuksia, mikä on tietenkin
kilpailukyvyn näkökulmasta tärkeää.
Se tosin johtaa siihen, että monissa kunnissa joudutaan
tuloveroprosenttia nostamaan, niin kuin nyt viime päivinä on
nostettu, mutta tämä esitys kuitenkin takaa ostovoiman
säilymisen sitä kautta, että me alennamme
palkkaverotusta ja erityisesti alennamme sitä myös
kunnallisverotuksen kautta pienituloisille. En itse osaa laskea — täällä salissa
voi olla veroasiantuntijoita — mitä todennäköisesti
palkansaajien ostovoimalle ensi vuonna tapahtuu. Joku varmaan tähänkin puheenvuoroon
voi sitten käyttää jatko-osan, koska
itse en sitä pysty laskemaan.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ilolla tervehdin tätä esitystä,
jossa kilometrikorvauksiin suunnitteilla ollut leikkaus peruttiin.
Pohjoisen ihmisille on ensiarvoisen tärkeä tämä esitys,
koska meillä pitkien etäisyyk-sien Lapissa tämä 15 000
kilometrin rajapyykki olisi täyttynyt nopeasti, minkä jälkeen
leikkuri olisi iskenyt. Moni työssään
paljon liikkuva ammattiryhmä olisi joutunut ahdinkoon,
mikäli päätös olisi sellaisenaan
toteutettu. Pohjoisessa olemme täysin riippuvaisia yksityisautoilusta
ja hyvin epätasa-arvoisessa asemassa joukkoliikenteen käyttömahdollisuuksien
suhteen. Voi sanoa, että oman auton käyttö on
välttämätöntä, koska
joukkoliikenteen vuoroja ei yksinkertaisesti ole riittävästi
asutuskeskusten ulkopuolella tarjolla.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kuten siinä sähköverossa
tässä on elementtejä kilpailukyvyn ja
erityisesti tällä kohtaa ostovoiman parantamiseksi.
Siitä syystä tyytyväisyydellä katson
myöskin oikeudenmukaisuuden toteutuvan tässä ansiotuloveroasteikon
osalta, jolloin tätä 1,5 prosentin muutosta ei
tehdä sinne ylimpiin veroluokkiin ja -asteikkoihin
vaan ainoastaan kaikkiin muihin.
Mutta merkitykseltään itse asiassa ihmisten käteenjäävän
osuuden kohdalta suurempi on työtulovähennys ja
sitten perusvähennys, joka on etenkin pienituloisten kohdalta
huomattavasti tätä asteikkoa suurempi merkitykseltään.
Erityisesti tämän perusvähennyksen osalta
on nyt toteutettu se tahtotila, että se korvataan kunnille täysimääräisesti.
Meillähän kuntaveroprosentin ongelma on ollut
se, että siellä varsinainen maksettava prosentti
ei todellakaan ole ollut se eikä ole lähelläkään
todellista prosenttia, mikä sitten kunnille jää näitten
vähennysten osalta.
Äsken sähköveron kohdalla vitsailin
sitä, että kyllähän hallitus
pystyy tekemään — jos todetaan, että toivottuja
tavoitteita ei saavuteta — nopeastikin päätöksiä,
jos ollaan saamassa joitain muita tavoitteita, ja tässä kohtaa
se totuus tuli eteen siinä kohtaa, kun tehtiin tupoa — vaikka sitä ei
tupoksi saa kutsua — eli työmarkkinaratkaisua,
jossa tämä kysymys nousi niin suureksi, että tämä toinen
osa tästä kilometrikorvauksiin liittyvästä muutoksesta
jätettiin tekemättä. Se 5 prosentin tasovähennyshän
toteutuu joka tapauksessa, mutta nyt sitten tämä yli
15 000 kilometriä ajavien lisäleikkuri
jää sieltä pois.
Mutta näillä ostovoimaa pystytään
turvaamaan, ja sen takia olen tyytyväinen, että hallitus ja
valtiovarainministeri ovat nämä esitykset tähän
tuoneet.
Namibian tasavallan presidentin
Hifikepunye Pohamban vierailu
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Arvoisat kansanedustajat! Ilmoitan, että Namibian tasavallan
presidentti Hifikepunye Pohamba seurueineen on saapunut seuraamaan
täysistuntoa. Eduskunnan puolesta lausun arvoisat vieraat
tervetulleiksi eduskuntaan. (Suosionosoituksia)
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan kiittää hallitusta
siitä, että erityisesti pohjoisten yritysten myyntimiehet
voivat saada myös jatkossa, ensi vuonna, oikean verottoman korvauksen
oman auton käytöstä. Pidän hyvänä yleensäkin
sitä, että kaikkea ei kirjoiteta kiveen vaan voidaan
tilanteen niin vaatiessa tarkistaa asioita lopullisesti niistä päätettäessä.
Yleensä totean, että meillä on varsin
solidaarinen verotus. Missäpä maassa on pienempi
pienituloisen verotus kuin Suomessa, ja missäpä maassa
on suurempi yli 6 000 euron tuloverotus kuin Suomessa?
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan tämmöinen lyhyt käytännön
esimerkki siitä, että verotus on tärkeää ja
me tarvitsemme verotuloja mutta jossakin täytyy aina sen
kohtuuden mennä: Kun me puhuimme äsken verovapaista
kilometrikorvauksista, niin otetaanpa hieman esimerkkinä autoverotus,
joka meillä on hiilidioksidiperusteinen. Se kyllä on
johtanut siihen, että isot autot, varsinkin painavat autot,
ovat aika raskaasti verotettuja. Me olemme monta kertaa maininneet
Viron esimerkkinä yritysverotuksen suhteen ja siinä,
että siellä ei ole perintö- eikä lahjaveroa.
Sinne menee paljon suomalaisia yrityksiä, Viro ja Tallinna
ovat aika lähellä. Ei se siihen rajoitu: sinne
menee paljon ihmisiä asumaan, siellä on edulliset
asunnot, ja kun ostaa ison maasturin, sen saa siellä 60 000
euroa halvemmalla. Tätä tapahtuu joka viikko.
Ihmiset tekevät tätä.
Tämä puheenvuoro on sen takia vain, että ei
se mikään hyvä asia minunkaan mielestäni
ole, että meiltä karkaa veroeuroja sinne, mutta
meidän täytyy oivaltaa, että tämä ei
ole suljettu yhteiskunta. Me elämme joka hetki vuorovaikutuksessa
Euroopan unionin kautta, ja jos joku osaa vastata, paljonko meiltä kuukausittain
rahaa lähtee Luxemburgiin ja muihin aivan laillisesti,
niin sitä lähtee paljon. Ei kovin paljon varaa
ole enää pääomaverotusta kiristää.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Epäröin hetken, tulenko
tänne pilaamaan moottorimiesten iloista tunnelmaa siitä,
että kilometrikorvauksissa ei toteuteta hallituksen aiempaa
linjausta siitä, että siirrytään
kohti mallia, jossa kilometrikorvauksia maksetaan todellisista kustannuksista.
En ota nyt kantaa siihen, oliko tuo malli täsmälleen
oikein laskettu vai oliko siinä veivaamista suuntaan tai
toiseen, mutta joka tapauksessa sillä tavoiteltiin sitä,
että palattaisiin suomalaiseen sinänsä selkeään
järjestelmään, jossa palkkatulo on verotettavaa
ansiotuloa ja työstä aiheutuvat kustannukset sitten
korvataan verovapaasti. Nyt kuitenkin osana työmarkkinaratkaisua
päädyttiin siihen — itse asiassa työmarkkinaosapuolet
sopivat — että meille tulee tällainen
verovapaa korvaus vastoin hallituksen aiempaa esitystä ja
täällä päätettyä lakia.
Palkkatulon lisäksi maksetaan sitten tämä aiemmin
sinänsä oikeana pidetty kilometrikorvaus ja sen päälle
sitten nämä verovapaat korvaukset myös siinä vaiheessa,
kun auton pääomakulut on jo korvattu.
Toistan, että tämä ei ole kannanotto
siihen, että paljon ajavia olisi syytä rangaista,
mutta en soisi sellaisen käytännön yleistyvän,
jossa työmarkkinaosapuolet sopivat siitä, mikä on
verotonta korvausta, ohi tämän eduskunnan.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
tuloveroasteikkolaki ja eräät muut lait liittyvät
osaltaan saavutettuun laaja-alaiseen työmarkkinaratkaisuun.
Haluan tässäkin yhteydessä korostaa sitä,
että tuo työmarkkinaratkaisu, työnantajajärjestöjen
ja työntekijäjärjestöjen sekä hallituksen
yhdessä sopima ratkaisu, oli erittäin tärkeä ja
arvokas asia Suomen talouskehityksen ja työllisyyskehityksen
kannalta. On esitetty erilaisia teoreettispohjaisia arvioita siitä,
mikä on saavutetun yhteisymmärryksen myönteinen
työllisyysvaikutus. Sitä ei varmasti kukaan pysty
tarkkaan arvioimaan, mutta on selvää, että näin
palkoista maltillisesti ja pitkäaikaisesti sopimalla saavutetaan parempi
vaikutus Suomen työllisyyteen kuin olisi saavutettu, jos
työmarkkinaratkaisu olisi mennyt liittotasolla sovittavaksi
ja riideltäväksi ja lakkoiltavaksi.
On hyvin tärkeätä Suomen talouden
tulevan tasapainon saavuttamisen kannalta, että kun hallitus
budjettiriihessä pystyi sopimaan tietyistä pitkän
aikavälin rakenteellisten uudistusten peruslinjauksista,
niin hallitus ilmoittamassaan aikataulussa eli marraskuun loppuun
mennessä pystyy konkretisoimaan näitä linjauksiaan
ja todellakin viemään eteenpäin niitä rakenneuudistuksia,
joista peruslinjauksia tehtiin budjettiriihen yhteydessä.
Tämä on erittäin tärkeää meidän pitkän
aikavälin talouden tasapainon kannalta, mutta se on tärkeätä myös
Suomen taloudellisen uskottavuuden ja miksei myös hallituksen
oman talouspoliittisen uskottavuuden kannalta.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Moottorimiesten ilonpilaajaksi ei edustajasta
kyllä tällä kertaa ollut, päinvastoin.
On nähtävä metsä puilta, että tämän
valtiovarainministeriön valmisteleman kilometrikorvauskiristyksen taustalla
oli selvästi epäloogisuutta. Ylikompensaatioita
kyllä tulee, jos ajetaan vanhalla autolla, mutta ne, jotka
paljon ajavat, eivät pysty ajamaan sillä vuoden
95 Saabilla, jolloin sitten ihan oikeasti tulee sitä ylikompensaatiota.
Kun mennään niin, että vaihdetaan kolmen
vuoden välein auto ja kun joudutaan ajamaan tiellä 50 000
kilometriä vuodessa, ei voida ostaa Fiat Puntoa, vaikka
se on hyvä auto. En kenenkään turvallisuudenkaan
vuoksi voisi suoda, että joku kelkkailee pienellä kalustolla
tuolla liikenteen seassa, ajaa pitkiä matkoja. On totta,
että varmasti ylikompensaatiota syntyy, mutta ei tuolla
tavoin.
Minun mielestäni on erinomaista, että työmarkkinajärjestöt
havahtuivat tähän, uskalsivat ottaa tähän
kiinni, jotta poistettiin työn tekemisen esteitä.
Tällä olisi ollut työn tekemisen esteitä,
tämä olisi haitannut liiketoimintaa varsinkin myyntipuolella
ja kaupallisella puolella. Tässä kohtaa tervehdin
kyllä sitä kolmikantaisuutta todella hyvänä.
Tässä on ollut myös hallitus mukana,
ei ole ulkopuolelta yksinään saneltu sitä,
että tämä muutos tehdään.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tässä, niin kuin monessa
muussakaan asiassa, ei varmaan yhtä ainoaa oikeaa totuutta
ole olemassa. Minä osin yhdyn kyllä edustaja Katajan
näkemyksiin siitä, että ei voi olla lähtökohtaisesti
tilanne niin synnytetty, että suoritetaan ylikompensaatiota
verottomilla korvauksilla. Tässä kannattaa muistaa
se, että ne korvaukset eivät johda eläkekertymiin
eivätkä ne johda sosiaaliturvamaksuihin eivätkä mihinkään
muuhunkaan. Mutta tämä asia tuotuna niin, kuin
se nyt tuli sitten tuossa vajaa vuosi sitten, ei ole sekään oikea
tapa hoitaa, ja siinä mielessä tämä korjausliike
on ihan terve. Se pitää pitemmällä aikajänteellä katsoa,
miten se pystytään hoitamaan, mutta hoidettavahan
se jollakin tavalla olisi.
Sitten kun edustaja Eestilä sanoi tästä autoverotuksesta
yleensä, niin tämä autoverotuksen iso ideahan
oli ympäristönäkökulma, josta
sitä lähdettiin kehittämään,
ja silloin kun se ympäristönäkökulma
on ideana, niin polttoainepäästöt ovat niitä,
jotka kaikista suurimman vaikutuksen siihen tekevät. Siinä mielessä se
on ihan johdonmukainen ja looginen ja minun mielestäni
järkeväkin, se on tietyllä lailla muuttanut
meidän autokantaamme nimenomaan ympäristönäkökulmasta,
päästöjen näkökulmasta,
terveeseen suuntaan. Ei niiden tarvitse olla ökymaastureita,
joilla ajetaan, vähän pienemmälläkin
päästöllä pys-tyy ihan turvallisesti
liikkumaan.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Sinänsä ihan painavia puheenvuoroja
nämä puheenvuorot siitä, mikä on
autoilun todellinen kustannus ja mikä ei. Sitä juuri
käsiteltiin noin vuosi sitten, kun päätettiin
hallituksen yksimielisellä esityksellä ja täällä myös
Myllykosken tuella siitä, että johonkin se raja
on vedettävä, ja se vedettiin siihen, mihin se
silloin vedettiin. Tietty osa autoilusta kuuluu työnantajan
korvattavaksi, ja osa sitten tästä oman auton
pääomakulusta on henkilökohtaista kustannusta.
Tämän jälkeen tehtiin muutos, joka
ei ollut muutos näihin perusteisiin. Nyt olisi syytä tunnustaa
se, että tässä esityksessä astuttiin
kyllä sen periaatteen ohi, että palkkatuloja verotetaan
ansiotulona ja työstä aiheutuvat kustannukset
korvataan sitten verottomina kulukorvauksina, ja tämä oli
selkeä kädenojennus, veroton korvaus ohi meidän
normaalin verojärjestelmän.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä autoverotuksesta:
Itsekin pidän sitä samalla tavalla hyvänä kuin
edustaja Korhonen. Se on järkevä, koska se johtaa
siihen, että ihmiset käyttävät
autoja, jotka syövät vähemmän
bensaa tai dieseliä. Se johtaa siihen, että meidän
kauppatase, vaihtotase paranee, joskin se johtaa myös siihen,
että meidän verotulot pienenevät, ja
se on yksi keskeinen syy, minkä takia nyt suunnitellaan
toisenlaista verojärjestelmää autoveron
tilalle, mutta se on taas toinen problematiikka eikä siihen
kannata mennä.
Ainut, mitä itse nostaisin esille: Meidän
täytyy vain tunnistaa, mihin se johtaa, koska se johtaa
siihen — varmasti kenenkään ei tarvitse
urheiluautoilla ajaa eikä maastureilla, mutta todennäköisesti
jotkut kuitenkin niin tulevat tekemään — että ihmiset
saattavat muuttaa Tallinnaan ja ostaa sieltä ilman autoveroa
isoja autoja, urheiluautoja, maastureita — se ei varmaan
ole Korhosen eikä minun vika — ja se johtaa siihen,
että ihmiset pitävät Keski-Euroopassa
näitä autoja, eivät tuo niitä Suomeen
eivätkä tuo veroeuroja Suomeen. Johonkin se raja
kannattaisi vetää: ne prosentit, mitä siellä tällä hetkellä joidenkin
autojen kohdalla on, ovat turhan korkeita. Sitäkin voisi
miettiä, onko se fiskaalinen ongelma vai onko se muusta
syystä johtuva ongelma.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Eestilä tietenkin
omalla laillaan voi ehkä olla oikeassa yksilöitten
kohdalla, kun mennään tarpeeksi pieneen joukkoon,
mutta kyllähän, kun poliittisia päätöksiä tehdään,
linjavalintoja tehdään, silloin pitää valita
isoja kokonaisuuksia ja isoja linjoja, ja kyllä nyt ympäristö,
ilmasto, on sellainen linja, että jos nyt yksi tai kaksi
ihmistä vuositasolla menee sitten Keski-Eurooppaan tai
Viroon ja ostaa ökymaasturin sieltä, niin en minä tiedä,
ei sillä linjoituksella kovin montaa päätöstä kyllä pysty
tekemään tässä isossa kuvassa.
Kun ja jos se ilmastoratkaisu on kumminkin Suomenkin kannalta ja
kaikkien kansalaisten kannalta tulevaisuuden näkökulmasta
katsottuna kaikista tärkein ratkaisu, mitä tässä yhteiskunnassa
tehdään, niin kyllä sille pitää olla
silloin alisteisia näitten muiden asioiden, ja en minä nyt
oikein usko, ei Virokaan nyt loputtomiin voi jatkaa tätä verokikkailua
omilla keinoillaan. Jossakin vaiheessa, jos ei muuten, kansalaiset
heräävät sielläkin.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Korhonen puhui linjakkuudesta, ja
oikeastaan sitä linjakkuutta peräänkuulutan
myös hallitukselta näissä veroratkaisuissa.
Nyt tässä monelta osin kiitellyssä ja
erinomaisessa hallituksen veropaketissa on kuitenkin poikkeuksia tähän
linjakkuuteen.
Yksi näistä on tämä kilometrikorvauksen avaaminen,
jossa siis — tunnustettakoon se — päädyttiin
siihen, että on syytä antaa tällainen
veroton kädenojennus niille, jotka paljon ajavat.
Toinen linjattomuus koskee koulutusvähennystä.
Koulutuskulut ovat yrityksessä normaalistikin kustannuksia,
joista seuraa vähennys, mutta nyt jälleen osana
tätä työmarkkinaratkaisua työmarkkinaosapuolet
saivat aikaan sen, että päädyttiin kompensoimaan
näitä koulutuskustannuksia enemmän kuin
mitä ne todelliset kustannukset ovat — en nyt
sano, että samalla tavalla kuin näissä kilometrikorvauksissa,
mutta kuitenkin tämä on tällainen ylimääräinen
järjestelmästä poikkeava verovähennys.
Vastaavasti sitten taas, toiselta puolelta, todelliset kustannukset edustuskulujen
osalta eivät ole vähennyskelpoisia kustannuksia.
Kyllä näiden esitysten kohdalta täytyy
kysyä, missä on se linjakkuus.
Toivoisin, että nämä esimerkit jäävät
ainutkertaisiksi poikkeuksiksi siitä meidän yleisesti
selväpiirteisestä ja myös sen vuoksi
hyväksyttävästä verojärjestelmästä.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa me Korhosen kanssa emme kovin suurta
riitaa saa ilmastokysymyksistä. Tietenkin ne ovat globaaleja,
ja jos me ajattelemme sitä matemaattista tosiasiaa, se
on ihan yks ja hailee, millä me Suomessa ajelemme, ajammeko
me, Korhonen ja minä, täällä kaksisylinterisellä dieselillä vai
V8:lla, maailma ei parane milliäkään — ei
se toki pahenekaan siitä. Tämä suhteellisuus
pitäisi joka asiassa ottaa huomioon.
Ja jos me ajattelemme suurta kuvaa, mihin Korhonen viittasi,
niin minä vähän luulisin näin, että autotehtaat
eivät kovin paljon piittaa siitä, mikä on
Suomen tarve ja mikä on autoverotuksen laatu Suomessa.
Ne tekevät just sellaista kehitystä kuin ne tekevät,
ja markkinat ovat täysin muualla. Eli tämä suuri
kuva Suomen autoverosta ei tule muuttumaan, ei pätkääkään.
Mutta toki minä ymmärrän, että se
on hyvää filosofiaa.
Olen samalla mielellä, että verotus on oikein rakennettu — sanoisinko
näin, että lähes oikein rakennettu — sillä CO2-mallilla.
Mutta yhdestä asiasta, kun mennään ilmastoajattelussa
liian pitkälle, minä otan esimerkin: 2 000
metsäkonetta rakennetaan Euroopassa ja niihin pannaan uudet koneet,
ja taas tulee Euroopan unionissa uudet määräykset.
Se tekee valtavasti kustannuksia, eikä mitään
hyötyä eikä mitään
matemaattista hyötyä siitä tule olemaan.
Se tekee suomalaiselle metsäkoneteollisuudelle valtavat
kustannukset, eikä sillä saavuteta yhtään
mitään, koska ne koneet ovat sitten teholtaan
pienempiä ja joudutaan lisäämään
ja tuotto on pienempi. Ilmastoajattelu siellä johtaa aivan
päinvastaiseen lopputulokseen kuin mihin sen pitäisi
järjen mukaan johtaa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kauniiksi lopuksi: Täytyy
vielä sanoa, että ei voi olla oikein, että meillä verotuksellisesti kohdellaan
eri ammattiryhmiä erikseen. Jos nyt puhutaan linjakkuudesta,
niin on kyllä pakko todeta, että jos metallimies
ajaa jollekin työmaalle reppuhommiin ja naapuriin tulee
työskentelemään rakennusmies samalle
työmaalle niin että verotuskohtelu tässä asiassa
on erilainen, niin kyllä minun mielestäni tämä palautti
nyt sen tasavertaisuuden ammattikuntien kohdalla aivan oikealle
tasolle. Minun mielestäni, kun tehdään sitten
verolinjauksia, pitää muistaa, että nyt
tultiin linjakkaasti sille tasolle, mikä oli aiemminkin,
ja mahdollistetaan työntekijöiden tasavertainen
kohtelu verotuksellisesti.
Martti Korhonen /vas:
Herra puhemies! En minä tiedä, ei ainakaan
minulla ole kenenkään kanssa tarkoitus riitaa
saada aikaiseksi vaan käydä sellaista keskustelua,
joka johtaisi kohtuullisen hyvään lopputulokseen
kaikkien kannalta.
Tämä ilmastokeskusteluhan on tyypillisesti semmoista
keskustelua, jossa perusteluna käytetään
hyvin useasti, että ei meidän Suomena tai ei meidän
yksilöinä tai ei minun tarvitse tehdä sitä eikä tarvitse
tehdä tätä, ja kun tarpeeksi monta yksilöä ajattelee,
niin se on iso kokonaisuus, jolloin kukaan ei tee mitään.
Eihän se mene näin. Ja kyllähän
me Suomessa olemme edelleenkin, ei nyt ihan kehitysmaatasolla, mutta
ei kovin kaukanakaan olla kyllä siitä ajattelusta,
esimerkiksi linja-autoliikenteen osalta, joka on julkista liikennettä.
Meidän kriteerit ovat kerta kaikkiaan niin löysät,
että meille tulee Euroopasta sellaista bussikalustoa, jota
muualle ei kelpuuteta, nimenomaan päästöjen
näkökulmasta. Onhan tämä nyt ihan
käsittämätöntä, että me
emme saa kunnallisellakaan tasolla sellaisia kilpailuehtoja ja meille voidaan
tuoda tänne autoja, jotka eivät kelpaa Kööpenhaminaan
tai Tukholmaan mutta Helsinkiin ja Ouluun kelpaavat. Kyllä tässä pitää se
linja olla. Ja silloin kun me puhumme tällaisesta linjoituksesta,
niin sen linjan pitää olla kohtuullisen selkeä,
jos me haluamme vaikutteita. Jos me emme halua niitä vaikutteita,
niin sittenhän tilanne on toinen. Mutta ei siinä voi
lähteä oikein lusmuamaan sinne, että meillä yhdellä tai
kahdella on sellainen tilanne emmekä me vaikuta. Niin kuin
minä äsken sanoin, kyllä ostajat vaikuttavat.
Tämä varmaan tulee muuttumaan. Se on muuttunut
Amerikan käyttäytymisessä, autokannassa,
se on muuttunut Euroopassa, ja se tulee muuttumaan myös
Virossa, Latviassa, Liettuassakin, kunhan tämä pahin
vaihe menee ohi, ja erittäin hyvä, että se
tulee muuttumaan.
Keskustelu päättyi.