13) Hallituksen esitys euron käyttöönoton edellyttämiksi
muutoksiksi eräisiin oikeusministeriön hallinnonalan
lakeihin
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunta muutti hallituksen esitystä aivan kohtuullisesti
mutta hyväksyi eräitä ehdotuksia, joita
ei voi pitää oikeaan osuneina.
Hallitus ei itsekään ole esityksessään
noudattanut valtioneuvoston talouspoliittisen ministerivaliokunnan
hyväksymiä ohjeita vaan on esityksessään
nostanut eri maksuja huomattavasti. Suurin nousu on jopa 10 000
euroa eli noin 60 000 markkaa. Inflaatio aika lailla laukkaa. Tämä tapahtuu
yhteisösakon enimmäismäärän osalta.
Tällainen menettely on omiaan ruokkimaan muutenkin vallalla
olevaa käsitystä, että niin yksityiset
kuin valtiovaltakin pyrkivät nostamaan hintoja ja maksuja
siirryttäessä markasta euroon. Menettely ruokkii
inflaatiota, joka saattaa muutenkin muodostua suuremmaksi kuin muutamana
viime vuotena on totuttu.
Käsittääksemme mietinnössä hyväksytään
periaate, joka lakia sovellettaessa saattaa tuottaa myöskin
hankaluuksia. Näistä esimerkkejä ovat muun
muassa eräät rangaistuksen koventamiset, kuten
yhteisösakko, ja eräät muut rangaistuksenomaiset
seuraamukset, kuten rangaistusmääräysmenettelyssä määrättävä menettämisseuraamus.
Koska lakia sovellettaessa on noudatettava lievimmän
lain periaatetta, siirtymäkautena tulee ongelmia. Tästä johtuen
muun muassa päiväsakon määrä,
joka sinänsä vahvistetaan asetuksella, ei olisi
nostettavissa siten, että se ylittäisi nykyistä 40:tä markkaa
vastaavaa rahamäärää. Kun tässä ei
voitu näin tehdä lievimmän lain periaatetta
noudattaen, kysyä voi, kuinka tämä saattoi
tapahtua esimerkiksi yhteisösakon kohdalla.
Esitämme vastalauseessa muun muassa, että perintäkulut
eivät saisi nousta entisestä. Muuntorangaistusten
kohdalla, esimerkiksi uhkasakon kohdalla, taas tarpeettomasti lievennetään
rangaistusta, koska euromääräisenä tuomitun
sakon jokaista täyden 20 euron määrää vastaa
muuntorangaistusta määrättäessä yhden
päivän vankeus, vaikka se aikaisemmin oli 16,82
euroa eli 100 markkaa. Rangaistusmääräysmenettelyssä voidaan
nykyisin määrätä 840 euron menettämisseuraamus,
ja se ehdotetaan muutettavaksi 1 000 euroon, siis mietinnössä.
Edellä olevaan viitaten olemme sitä mieltä, että tämä ei
ole oikein ja saattaa aiheuttaa soveltamisvaikeuksia, kun on siis
valittava seuraamus lievimmän lain periaatteen mukaisesti.
Tämän vuoksi tulen tämän lain
yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään
vastalause 2:ssa ilmenevät muutosesitykset.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Euroon siirtyminen on hyvin lähellä,
ja myös useita lakeja joudutaan muuttamaan euromääräisten
taksojen voimaan saattamiseksi.
Oikeusministeriön hallinnonalalla ei ole tyydytty pelkästään
taksojen euromääräisiksi muuttamiseen,
vaan hallituksen esityksessä on myös selkeä tasokorotus
eräissä taksoissa. Kun valtioneuvoston kanta on
yleisesti ottaen ollut se, että hintoja ei pidä nostaa,
koska inflaatiota ei pidä päästää irti,
se on ihan perusteltua. Siksi on perusteltua kannattaa ed. Myllyniemen
ehdotusta ja toisaalta palauttaa myös mieliin se, että kuluttajaviranomaiset
ovat hyvin selkeäsanaisesti pidemmän aikaa kauppaa
ja kaikkia muitakin, joilla on hintoja määräävä oikeus,
velvoittaneet toimimaan niin, että hinnat eivät
euromuutoksen myötä nouse.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Sekä ed. Myllyniemi että ed.
M. Salo vähän oikovat mutkia. Lakivaliokunnan
mietinnössä ihan selvästi todetaan, että inflatorisia
tarkistuksia ei hyväksytä vaan kansalaisilta perittävät
maksut ovat euromääräisinä samat
kuin nykyisin markkamääräisinä.
Tältä osin nimenomaan oikeusministeriön
muutosehdotus hylättiin. Sen sijaan pysäköintivirhemaksun
kohdalla, mikä on hyväksytty, käytännössä asiaan
ei vaikuta ollenkaan euroon siirtyminen, koska nykyisinkin alin
pysäköintivirhemaksu on 60 markkaa eli 10 euroa.
Tässä lakivaliokunta todella teki juuri sen, mitä edustajat
Myllyniemi ja M. Salo nyt vaativat.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Keskustelua käydään
oikeusministeriön hallinnonalan maksujen muutoksista. Hallitushan
antoi talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa ministeriöille
ohjeet, miten euroon siirtyminen hoidetaan. Ne ohjeet olivat hyvin
yksiselitteiset. Ei maksujen, taksojen korotuksia tässä yhteydessä,
vaan ainoastaan tiettyjen loogisten, jo kansakoulussa opetettujen
pyöristyssääntöjen mukaiset
pyöristykset ovat hyväksyttäviä.
Hallitus ei kuitenkaan itse ole noudattanut oikeusministeriön
maksujen osalta omaa ohjettaan, vaan oikeusministeriön
esittelystä hallituksen esitys eduskunnalle sisälsi
merkittäviä, osin oikein voimakkaitakin korotuksia
eräisiin oikeudenkäytön alan maksuihin.
Lakivaliokunta ei tyytynyt tähän hallituksen valitsemaan
linjaan. Erityisesti vielä lakivaliokunnassa kuultiin kuluttajapuolen
edustusta, viranomaisia ja järjestöjä.
Heidän selkeä viestinsä oli se, että jos
hallitus, ministeriö ja eduskunta hyväksyvät
tässä yhteydessä tällaiset maksujen korotukset,
se on selkeä huono esimerkki yksityiselle sektorille, kunnille
ja muille tahoille, jotka joutuvat myös maksujansa muuttamaan
euroiksi. Tämä esimerkki, jonka eduskunta antaisi
koko kansakunnalle, olisi erittäin huono.
Tähän lakivaliokunta puuttui, otti onkeensa näistä ohjeista
ja vinkeistä ja muutti hallituksen esityksen 3. lakia ja
10. lakia ja ennen kaikkea 12. lakia. 12. laki käsittää oikeudenkäyntimaksut,
ja se taulukko muutettiin niin, että se vastaa pyöristyssääntöjen
mukaisesti vanhoja maksuja. Jos tarpeita maksujen korottamiseen
muutoin on, saattaa jollakin kohtaa olla, niihin on valiokunnankin
mielestä valiokunnan tältä osin yksimielisen
kannan mukaan palattava myöhemmin eri yhteyksissä,
mutta ei tässä tilanteessa.
Arvoisa puhemies! Valiokunta jätti kuitenkin tämän
tien kulkemisen puolitiehen tai putosi ojaan kesken matkan. Nimittäin
muutama laki, joka esitykseen sisältyy, jäi vastaavalta
kohdin korjaamatta. Eräissä laeissa on kysymys
arvoista, ei sellaisista maksuista, jotka tulisivat jonkun kansalaisen
tai yhteisön maksettaviksi.
Ed. Aittoniemen kanssa olen allekirjoittanut vastalauseen, joka
ei sisällä näitä pykäliä eli
näitten arvojen muuttamista. Niitä ei yleensä tarkistella
joka vuosi, ja ne ovat todellakin lähinnä ala- ja
yläarvoja, jotka eivät tule useinkaan kansalaisten
maksettaviksi. Sen sijaan 7. ja 9. lakiehdotuksessa on selvät
maksut, jotka tulevat kansalaisten maksettaviksi. Niihin hallitus
ja myös valiokunnan enemmistö esittävät
korotuksia poiketen talouspoliittisen ministerivaliokunnan ja muutoin
yleisesti hyväksytystä linjasta.
Tältä osin siis tulen kannattamaan 7. ja 9.
lain muutoksia, 7. lakiehdotuksen 7 §:ää ja
9. lakiesityksen 8 §:ää. Näin
menetellen eduskunta voisi kauniisti osoittaa koko kansakunnalle,
että se ei ole hyväksymässä tässä yhteydessä maksujen
korotuksia. Tämä tietysti edellyttää sitä,
että vastalauseen 1 mukaisesti tulevat asiat hyväksytyiksi.
Ed. Viitanen merkitään
läsnä olevaksi.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Pidän erittäin tärkeänä valiokunnan
mietintöön kirjattua periaatetta, jonka mukaan
maksujen korottamista ei pidä tehdä euroon siirtymisen
yhteydessä. Toivon, että hallitus ottaisi opikseen
tästä prosessista, jossa hallituksen tähän
liittyvistä esityksistä on valiokunnan enemmistökin
osittain perääntynyt, ja peruisi myös
sen suunnitelman, että terveydenhuollon asiakasmaksuja
aiotaan korottaa 6 prosentilla euroon siirtymisen yhteydessä. Sarjahoitojen
maksuja, jotka koskevat esimerkiksi syöpäpotilaiden
hoitoja, ehdotetaan korotettavaksi jopa 20 prosentilla. Ihmettelenkin
sitä, miten leväperäisesti hallitus on
suhtautunut talouspoliittisen ministerivaliokunnan ohjeisiin euroon
siirtymisen periaatteista. Oikeusministeriön maksut, jotka
nyt ovat käsiteltävänä, eivät
todellakaan ole ainoa poikkeus, vaan aivan vastaava esitys on tulossa
sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalta.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Minua nyt vaivaa vähän
tässä keskustelussa se, että tämän
valtavan urakan edessä, joka kansakunnalla on, siirtyminen
uuteen valuuttaan, tätä hämmennetään
nyt sotkemalla asioita keskenään. Ei ole mukavaa,
jos hinnat nousevat. Mutta ei pidä syyttää hintojen
noususta sitä, että vaihdamme valuuttaa. Minusta
jonkinlainen rehellisyys olisi paikallaan. On nimittäin
niin, että kun Suomi siirtyy markasta euroihin, se tulee olemaan
hyvin hämmentävä kokemus meille kaikille
suomalaisille. Ei tarvitse kuin yrittää muistella
niin vaatimatonta muutosta kuin mikä tapahtui silloin,
kun desimaalipilkkua siirrettiin pari nollaa taaksepäin.
Kesti muutama vuosikymmen, kun ihmiset puhuivat vielä edellisessä rahassa.
Nyt kaikki merkit viittaavat siihen, että tästä prosessista
tulee vielä vaikeampi, vielä hankalampi. Sen takia
minusta on vähän — uskaltaisinko, rouva
puhemies, sanoa — jopa vastuutonta, että tässä siirtymävaiheessa
sotketaan asioita keskenänsä, joita ei kuulu sotkea
keskenään. Jos on tarvetta nostaa hintoja, se
täytyy käydä läpi, mutta en
usko, että suomalaisessa yhteiskunnassa kukaan operoi sillä ajatuksella,
että hinnat nousevat siksi, että valuutta vaihtuu.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Salin vasemmalta laidalla henkilö on
näköjään lähtenyt pois.
Hän väitti, että lakivaliokunta myöskin
on tehnyt näin, kuin hallitus on esittänyt. Tämä ei
pidä paikkaansa. Kysymys on tietenkin joissakin kohdissa
vain muutamista markoista, mutta joka tapauksessa hinnat nousevat, esimerkiksi
perintäkulut lakiesityksen 20 §:ssä. Ennen
perittiin 70 markkaa. Jos se olisi pyöristetty suoraan
euroiksi, se olisi alle 12 euroa. Mietinnössä kuitenkin
lukee, että nostettakoon 12 euroon. Siellä tulee
60—70 pennin, jopa muutaman markan korotuksia, mutta joka
tapauksessa tulee korotusta. Vielä merkittävämpi
on yhteisösakko. Ei se ole ihan pieni summa, että sitä nostetaan
60 000 markalla. Kyllä siinä asiassa
inflaatiokin jo laukkaa aikamoista vauhtia. Toki aikaisempi summa
on ollut 5 miljoonaa markkaa ja se nousee 5 060 000:een,
mutta siitä huolimatta se on valtava nousu.
Samalla tavalla on ulosottomaksun laita. Se on aikaisemmin ollut
40 markkaa. Nyt se nostetaan 42 markkaan. Nämä ovat
aivan tarpeettomia nousuja. Olisi kai voitu pyöristää lähimpään
alempaan euroon, jos näin olisi haluttu.
Ed. Lapintien puhe ei aivan perustunut siihen, mitä vastalauseessamme
lukee.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta kysymys pitää asettaa
sillä tavalla, olisiko hintoja korotettu, ellei euroon
olisi siirrytty. Siinä tapauksessa on tietysti vaikea sanoa,
olisiko tapahtunut hinnoissa jotain, eli aina jää jossittelun
varaa. Olen ed. Kekkosen kanssa samaa mieltä siinä,
että mitään lietsontaa ei tämän
asian ympärillä pitäisi enää tehdä lisää.
Ihmiset ovat aika paljon hämmentyneitä, ja asia
vaatii opettelua, koska yksikkö muuttuu. Joutuu käyttämään kertoimia
ja miettimään, paljonko se onkaan vanhoissa rahoissa.
Sen näkee eduskuntatyössä: kun puhumme
talousarvioaloitteista tai hallituksen esityksistä, puhumme
vanhoista rahoista useimmiten. Hyvin harva käyttää euro-termiä,
koska se on vaikea mieltää.
Periaatteen pitää olla totta kai se, jotta
jos taksoja ei olisi nostettu, jos vanha raha, markka, olisi säilynyt,
sitä ei pidä tässäkään
yhteydessä tehdä. Nyt kun siirrytään
euroon, pienet pyöristykset ymmärrän,
mutta en sitä, jotta tehtäisiin sillä perusteella
korotuksia, että siirrytään euroon, enkä usko,
että edes hallitus on sen takia lähtenyt tekemäänkään.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! En voi olla palaamatta hieman näihin
puheenvuoroihin. Mitä ed. Kekkonen tarkoitti puhuessaan,
että täytyy olla rehellisyyttä? Kuka meistä on
puhunut epärehellisiä, epätarkkoja ja vääriä asioita?
Jäi hämmentävä mieli tästä pohdinnasta.
Sen lisäksi ed. E. Lahtela puhui lietsonnasta. Minusta
tämä asia on nyt eduskunnan päätettävä.
Tämä kuuluu lainsäädännön
alaan, ja eduskunta siitä päättää.
Ei tässä ole ollut mitään lietsontaa.
Ed. Räsänen toi esille sosiaali- ja terveyspuolen,
köyhiä ihmisiä ja kaikkia kansalaisia
vakavasti koskevan asian. On aivan paikallaan, että näistä puhutaan.
Olisiko sitten lietsontaa taikka epärehellisyyttä ollut
se, että talouspoliittinen ministerivaliokunta antoi ohjeet,
joita ministerit ja ministeriöt eivät ole noudattaneet.
Minusta tässä on vakava kysymys ja tätä pitää tarkoin
pohtia. Olen hyvin iloinen, että ed. Esa Lahtela ilmoitti
kannattavansa meidän vastalausettamme.
Kari Myllyniemi /kesk:
Rouva puhemies! Tämä menee ehkä hiukan
juupas—eipäs-väittelyksi. Toisaalta jos
2—3 markan korotus tulee 30—40 markan maksuun,
se alkaa prosenteissa olla 5—7 prosenttia, joten ei se
merkityksettömän pieni ole.
Ed. E. Lahtela arvaili, mitä olisi tapahtunut ilman
euroon siirtymistä. Se on aika lailla arvailua. Uskoisin,
että näitä korotuksia ei olisi tullut tapahtumaan.
Palaan vielä yhteisösakon lisäykseen,
joka on 60 000 markkaa. Vaikka se onkin rangaistus ja ehkä se,
joka siihen syyllistyy, on sen ansainnut, mutta kohtuuttoman suuri
yhtäkkiä euroon siirtymisen yhteydessä tämä muutos tulee
olemaan.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Epärehellisyydellä tarkoitan
esimerkiksi sitä, että sanotaan, että joku
kansanedustaja on ilmoittanut kannattavansa jonkun toisen kansanedustajan
ehdotusta, kun hän ei ole sitä tehnyt. Viittaan
ed. E. Lahtelan äskeiseen puheenvuoroon ja sitä seuranneeseen
ed. Kankaanniemen puheenvuoroon.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtelan puheenvuoron johdosta totean,
että ymmärtääkseni täällä ei
kukaan ole sitä epäillyt, että maksuja
nostettaisiin sen vuoksi, että euroon siirrytään,
vaan haluamme pitää kiinni siitä periaatteesta,
että maksuja ei tule korottaa samanaikaisesti, kun euroon
siirrytään. Tämähän
ei ole pelkästään opposition edustajien
mielipide vaan myös talouspoliittisen ministerivaliokunnan
näkemys asiasta.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! On vahinko, että lakivaliokunnan
enemmistöstä täällä ovat
olleet paikalla vain ed. Lapintie ja minä. Tässä tehtiin äärimmäisen
huolellista työtä. Hallituksen esitykseen sisältyi
semmoinen korotuspaine, joka johtuu aivan muusta kuin euroon siirtymisestä.
Oikeudenkäyntimaksujen ja erilaisten lunastusmaksujen jälkeenjääneisyys
tunnustettiin myöskin lakivaliokunnassa mutta todettiin, että tässä yhteydessä jälkeenjääneisyyttä
ei
voida korjata vaan on mentävä, niin kuin lakivaliokunta
nyt esittää, 5 euron tarkkuudella siihen summaan,
mikä vaihtosuhde on.
Se, mikä sinne jäi ja minkä ed. Lapintie
mainitsi, on pysäköintivirhemaksut. Ne ministeriö vahvistaa,
ja alin vahvistettu pysäköintivirhemaksu on Kotkassa,
ja sekin on jo yli sen, mitä tässä esitetään,
joten kyllä tässä on äärimmäisen tarkasti
pysytty vaihtosuhteessa. Siinä mielessä ymmärrän
sen, mitä ed. Kekkonen tunteitten lietsomisesta tässä esitti.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan lyhyesti. Ed. Räsänen,
eikö ole kuitenkin sillä lailla, että jos
on painetta, että esimerkiksi indeksitarkistukset pitäisi
tehdä, niin ei voi myöskään
olla niinpäin, mitä ilmeisesti on jo rikottu,
että euroon siirtyminen estäisi indeksitarkistuksen
tekemisen? Minusta kysymys on asetettava niinkin päin,
ollaanpa sitten maksamisen tai saamisen puolella. Voi olla kyse
myös etuuksista.
Yleiskeskustelu päättyy.