1) Hallituksen esitys laiksi kestävän metsätalouden
rahoituksesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta
muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä istunnon pikku hiljaa
käynnistyessä kunnallisvaalien jälkeen
ja kun täällä on niin paljon kunnanvaltuutettuja
paikalla, niin tietysti on tämäkin asia nyt hyvä puhua
vielä tästä kestävän metsätalouden
rahoituksesta.
Kokoomuksen esitys tässä sen hylkäämisestä, joka
on ed. Hemmilän täällä aktiivisesti
esillä pitämä, on kyllä kummallinen,
kun kuitenkin sitä niin sanottua risupakettia pitäisi
rahoittaa. Tässä nyt on lähdetty liikkeelle
niiden lupausten pohjalta, mitä vuonna 2002 toukokuussa
annettiin, kun tehtiin sinänsä mielestäni
lyhytnäköinen päätös
viidennen ydinvoimalaitoksen rakentamisesta.
Lopuksi, puhemies, haluaisin painottaa, että kestävän
metsätalouden kohdalla ollaan edelleenkin monta, monta
askelta jäljessä siinä mielessä,
mitä se sana itsessään tarkoittaa. Pitäisi biodiversiteetistä pitää enemmän
huoli, biologisesta monimuotoisuudesta, ja tässähän
nyt ainoastaan oikeastaan on vain budjettiteknisistä syistä laitettu
tämä raha tämän tyyppisen otsakkeen alle,
jotta se täyttäisi EU:n velvoitteet ja vaatimukset.
Mutta koska otsake on tämä, puhemies, painotan
tätä aitoa, kestävää metsätaloutta
ja toisaalta sitä, että poltettaisiin sellaisia
energialähteitä, jotka mahdollisimman vähän
rasittavat Suomen hiilidioksidikuormaa, koska nyt Kioton sopimus on
todella ratifioitumassa ja tulossa voimaan koko planeetalla.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ehdotan, että valiokunnassa
esittämämme vastalauseen mukaisesti tämä lakiehdotus
hylätään. Perusteluna on, että tässä ei
todellakaan käytetä näitä metsänparannusvaroja
siihen tarkoitukseen, mitä kestävän metsätalouden
rahoituksesta annetussa laissa alun perin on tarkoitettu.
Kun äskeisessä puheenvuorossaan ed. Tiusanen
epäili, että allekirjoittaneen tarkoitusperät ovat
ristiriidassa nimenomaan metsänparannusvarojen käytön
osalta, niin toteaisin, että nimenomaan näitten
metsänparannustoimenpiteitten rahoittamisesta on kysymys,
kun perustelin ja perustelen tässäkin tätä hylkäävää esitystäni.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni ei pitäisi
ottaa metsänparannusvaroista pois, mieluummin sinne pitäisi
laittaa lisää. Suomalaiset metsät pusikoituvat,
ja ensiharvennukset ovat rästissä, ja suomalainen
metsäteollisuus kaipaa kunnon raaka-ainetta. Toki oikein
on, että viedään kaikki puu, mikä on
tienvarsilla, ja rantapuita jnp. voimalaitokseen poltettavaksi,
mutta niiden rahojen pitää tulla jostakin muualta,
ei metsänparannusrahoista. Tässä on suuri
huoli suomalaisen metsäteollisuuden raaka-aineesta ja sen
saatavuudesta jatkossa.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Tiusanen täällä epäili,
että nämä eivät olisi todellisuudessa
sitä kestävän metsätalouden
rahoituksen lisäystä, niin voi vakuuttaa, ed.
Tiusanen, että näin on. 2 miljoonan euron lisäyshän
on saatu valtiovarainministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön
budjettineuvotteluissa ja se 2 miljoonaa euroa on nyt kohdennettu
nimenomaan kestävän metsätalouden rahoituslain muutokseen,
jolla täytetään sitä velvollisuutta, jonka
eduskunta on päättänyt hyväksyessään vuonna
2002 toukokuussa ydinvoimalan rakentamispäätöksen.
Tällä ratkaisulla nyt tullaan vähän
vastaan sitä pontta, mutta vielä tarvitaan ponnisteluja,
aivan niin kuin valiokunnan mietinnössä todetaankin,
että tästä pitää saada
pysyvä järjestelmä ja sen rahoitus pitää turvata
myöskin vuonna 2006, koska ei ole mitään
järkeä tätä järjestelmää ottaa
käyttöön vain puoleksi vuodeksi. Sen
takia maatalousvaliokunnan mietintö lähtee juuri
siitä, että jotta se voidaan toteuttaa, niin rahoituksen
pitää olla sovittuna myöskin vuoden 2005
jälkeen.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin valiokunnan puheenjohtajalle Sirkka-Liisa
Anttilalle todeta sen, että kun tämän
asian otsakkeena on laki kestävän metsätalouden
rahoituksesta, niin painotin puheenvuorossani sanaa kestävä,
niin kuin sanoin. Kestävällä metsätaloudella
ymmärrän myös nimenomaan monipuolista
biologista monimuotoisuutta, biodiversiteettiä, sen suojelua
ja ylläpitoa käytännön metsätaloutta
suoritettaessa. Se 6 kuutiota hehtaarille pystyyn jätettävää puuta
monesti ei toteudu, ja Suomessa tehdään edelleenkin avohakkuita.
Se, että risupaketin osa, niin kuin sanoitte, tietty osa,
lisärahoitus, on pantu tämän otsakkeen
alle, johtuu siitä, että tässä on
tavallaan Euroopan unionin olosuhteisiin sopiva kohta laittaa tällä tavalla
varoja metsätalouteen. Tässä mielessä vain
totesin tämän. Puhuin yleensä kestävästä metsätaloudesta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on muutamalle vastauspuheenvuorolle
sijaa. Ensinnäkin ed. Hemmilälle: Tämä 2
miljoonaa euroa on Kemera-lain mukaista rahankäyttöä,
kun Kemera-lain muutos juuri hyväksytään nyt,
ja se tapahtuu niin yksinkertaisesti, että lakia juuri
nyt muutetaan ja silloin se raha menee perille oikeaan tarkoitukseen.
Ei siinä mitään ristiriitaa ole.
Ed. Kankaalle: Hänen käsityksensä on
se, että kaikki metsästä tuleva puuaines
olisi metsäteollisuuden käytettävissä.
Sellaista metsäteollisuutta voi ollakin Ydin-Keski-Suomessa
mutta ei sitten juuri muualla; se keskittyy sinne.
Ed. Tiusaselle toteaisin, että talousmetsien hoito
tapahtuu harvinaisen tarkoin säädellyllä järjestelmällä.
Sitten pitää siihen hoitojärjestelmään
puuttua, jos siinä on jotakin mätää.
Ja jos lakia rikotaan, sitten pitää panna putkaan.
Lasse Virén /kok:
Arvoisa puhemies! Kokoomuksen vastalausehan lähtee
ihan puhtaasti siitä, että oltaisiin vähän
pitemmällä tähtäimellä tämän
asian kanssa, ettei lähdettäisi vain puolen vuoden
rahoitukseen, ja sillä perusteella on ed. Hemmilän
ehdotus. Kannatan ed. Hemmilän ehdotusta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni valiokunnan
mietinnön lausumaehdotukset osoittavat, että on
harkittu nimenomaan pitkäjänteisyyttä.
Nyt kun olen ymmärtänyt, että ministeri
on sitoutunut nimenomaan tähän valiokunnan lausumaehdotukseen, jos
ja kun eduskunta sen hyväksyy, niin tällä minun
mielestäni tässä saadaan nimenomaan pitkäjänteisyyttä.
Myöskin tämä toinen lausumaehdotus minun
mielestäni on erittäin hyvä, kun aavistuksen
verran tunnen metsätalouden lainsäädäntöä.
Siellä kyllä tarvitaan tällaista yhteneväisyyttä ja
jotakin järkeä niihin eri lakeihin.
Arvoisa puhemies! Tietysti yksi asia, joka minua tässä hieman
hämmentää, on tämä 20
kiintokuutiometrin vähimmäismäärä.
Mutta taas toisaalta, kun keskustelin valiokunnan jäsenten kanssa,
muun muassa ed. Pulliaisen kanssa, niin tämä muutos,
mikä siellä on, nimenomaan metsätiet,
ojalinjat jne., ehkä toivon mukaan sitten kompensoi tilanteen.
Perussuomalaisten eduskuntaryhmä on kyllä tässä tilanteessa
oppositiostakin käsin valmis hyväksymään
tämän.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Tällä lailla, joka on valitettavasti
yksivuotinen, lisätään energiapuun käyttöä,
ja tämän pitäisi olla hyvä asia.
Ihmettelen kyllä suuresti, että kokoomus esittää tätä lakiesitystä hylättäväksi.
Tämä mielestäni osoittaa sen, mikä on
kokoomuksen metsäpoliittinen linja.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Virénille vastauspuheenvuoron
kaltaisesti, kun hän vaati ja toivoi pitkäjänteisyyttä:
Kun ne pykälät luodaan nyt, niin luodaan sille
pitkäjänteisyydelle nimenomaan pohja. Nyt on vaan
kysymys siitä, että rahoitus pitää saada
hoidettua niin, että se ei ole yhden vuoden rahoitus, vaan
se on monivuotinen rahoitus. Ja sitten viime kädessähän
tässä on kysymys ylimenokaudesta. Tästähän
tulee yleisen energianhinnan nousun myötä täydellisesti
liiketaloudellisesti kannattavaa toimeliaisuutta hyvin lyhyessä ajassa.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Siihen, mitä ed. Pulliainen juuri
totesi, on helppo yhtyä. Olisin ed. Vistbackalle todennut, samoin
kuin ed. Hemmilän vastalauseeseen viitaten, että 20
kiintokuutiometrin vähimmäiserän vaatimus
on jo tällä hetkellä voimassa olevassa maa-
ja metsätalousministeriön asetuksessa säädetty,
eli siinä ei ole mitään uutta, sitä on
sillä mielellä turha kritisoida.
Toisekseen, kun täällä kaivattiin
nimenomaan pitkäjänteisyyttä, niin minusta
ed. Vistbacka oli siinä ihan oikeassa, kun hän
tulkitsi maatalousvaliokunnan ponsia juuri sillä tavalla,
että valiokunta tiedosti tämän ongelman,
mikä vuoden laista tulee, ja jotta se voidaan ottaa käyttöön,
sillä pitää olla jatkorahoitus turvattuna.
Minusta tämäkin puoli on hoidettu ja kokoomuksen
vastalauseessa kannetaan vähän turhista asioista
nyt huolta.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässähän on kysymys
budjettilaista. Ed. Pulliainen ja valiokunnan puheenjohtaja Sirkka-Liisa Anttila
käyttivät erinomaiset puheenvuorot. Ei niihin
ole mitään täydennettävää.
Tämä kokoomuksen vastalause ei liity millään
tavalla muuten puun tuotantoon, kuin että siinä kyllä sahataan
omaa oksaa tai metsänomistajien oksaa. Ihmettelen, mihin
se perustuu. Eri asia on, että me tarvitsemme myös
metsänparannukseen lisää rahoitusta vielä tänä vuonna,
ja se on ihan parasta työllistämistä,
mitä voidaan ajatella. Lisätalousarviossa onkin
jo sopiva pieni pesämuna, jota eduskunnan pitää kasvattaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä tähän keskusteluun
kestävästä metsätaloudesta.
Metsätalous tietysti taloudellisesti voi olla kestävää ja
siihen on tarve, silloin kun on talousmetsästä kysymys,
mutta kuitenkin myös talousmetsien biodiversiteetti on
otettu yhä enemmän huomioon silloin, kun puhutaan
koko maan biodiversiteetistä. Ainoastaan meidän
suojellut alueemme eivät pysty yksin siitä vastaamaan.
Tässä mielessä yleisesti ottaen tähän
asiaan on mielestäni aina syytä kiinnittää huomiota.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä esitetään
korjuutyön alentamista Etelä-Suomessa, mikä koskee
myöskin Etelä-Savoa, joka on ollut edelläkävijä uusiutuvien
energiavarojen käytössä jo toistakymmentä vuotta.
Asiantuntijat siltä alueelta ovat esittäneet valiokunnassa
vakavan huomautuksen, että tämä tulee
vaarantamaan metsähakkeen saannin riittävässä määrin,
jotta voitaisiin tyydyttää ne energiatarpeet,
mitä nyt niillä laitoksilla hoidetaan muun muassa
Mikkelin kaupungissa ja on hoidettu hyvin taloudellisesti. Tämä on
erittäin vakava uhka metsähakkeen saannille.
Harry Wallin /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän ed. Virénin
puheenvuoro viimeistään osoitti sen, että tämä vastalause
on tehty vain vastalauseen vuoksi, siinä ei ole todellista
pohjaa ollenkaan. Kun hän puhui puolen vuoden määräajasta,
niin kyllähän ensimmäinen lausuma kertoo
sen, että mikäli jatkoa ei tule, tätä tukea
ei panna täytäntöön. Tässä valiokunta
oli hyvin yksimielinen, ja sitten tehdään tällainen
vastalause aivan vastalauseen vuoksi, jolle ei ole tosiaan mitään
pohjaa.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Wallinin puheenvuoroon on pakko puuttua.
Tämä vastalausehan sisältää todella
paljon argumentointia siitä, miksi tämä lakiesitys
on hylättävä. Yksi tärkeä seikka
on se, että tässä ehdotetaan nyt metsänparannusvaroja Etelä-Suomesta
leikattavaksi jopa 30 prosentilla. Jos hallituksen esitys nyt kuitenkin
toteutuu asetusasteella, metsänparannusvaroja leikataan 30
prosenttia Etelä-Suomesta.
Toinen on tämä huima byrokratian lisääminen.
Byrokratiaa on nyt jo niin paljon, että metsänparannusvaroista,
joita on reilu 60 miljoonaa euroa käytettävissä,
jopa 25—26 prosenttia kuluu hallintokuluihin. Jopa siis
25 prosenttia näistä rahoista, jotka pitäisi
metsässä käyttää, kuluu hallintoon,
paperinpyörittämiseen. Tämä esitys, tämä ehdotus,
jota te olette nyt puolustamassa, sisältää hallintokulujen
lisääntymistä entisestään. Ei
mitään järkeä!
Harry Wallin /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän ed. Hemmilä muistaa,
että kun tätä mietintöä tehtiin,
siinä kiinnitettiin erityistä huomiota tähän
kolmiportaisuuteen ja toivottiin, että hallitus asetusta
antaessaan kiinnittää tähän
huomiota ja pienentää näitä portaikkoja.
Ed. Hemmilää ei kiinnosta kuunnella, mutta se
on hyvin tyypillistä hänen valiokuntatyöskentelylleenkin.
Toisekseen toteaisin myöskin sen, mitä tulee tähän
byrokratiaan, että toisessa lausumaehdotuksessa todetaan,
että tätä lainsäädäntöä tulee uudistaa
1.1.2006 mennessä, ja se on nimenomaan sen takia, että byrokratiaa
vähennetään.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt tässä ovat menossa
kävyt ja risut sekaisin. Meillähän on
tiettyjä elementtejä. Aikanaan, kun kestävän
metsätalouden rahoituslaki on säädetty, pääministeri
Lipposen ensimmäisen hallituksen aikana lanseerattiin Kansallinen
metsäohjelma, ja sen ohjelman kantavana tarkoituksena oli
saada Suomen metsistä vuoteen 2012 mennessä 5 miljoonaa
kuutiometriä enemmän puuta. Sen seurauksena tai
johdantona päätettiin, että kestävän
metsätalouden rahoituslakiin varataan puuntuotannon kestävyyteen
tietty määräraha, joka nyt on vajaa 70
miljoonaa euroa.
Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunta kuitenkin
näki 90-luvun puolenvälin jälkeen tärkeänä,
että puuenergian, metsäenergian, hyödyntämistä voitaisiin
saada liikkeelle, teki esityksen ja päätti, että panostetaan
energiapuun korjuuseen kestävän metsätalouden
rahoituslain puuntuotannon kestävyyden turvaamisesta tietty
osa, koska koettiin tämä asia niin tärkeäksi.
Kuitenkin silloin jo nähtiin ja lähdettiin siitä,
että tulevaisuudessa energiapuun korjuu ja metsäenergia ja
kotimainen energia pitää säätää erillisellä lailla.
Kuitenkin nyt on kulunut monta, monta vuotta. Minusta kestävä ja
järkevä asia on puuntuotannon kestävyys
ja sen rahoitus on eri asia, se säädetään
eri lailla, ja koko kotimainen energia ja siihen liittyvät
asiat säädetään eri lailla.
Kun kysymys on budjettilaista ja kun ei ole tiedossa pitkään
tulevaisuutta seuraavilta vuosilta, on hyväksyttävä ja
ymmärrettävä, että tämä nyt
säädetään vuodeksi kerrallaan
ja vuoden päästä asiaan palataan.
Toivon, että tämä hallituksen esitys
toteutuu. Tämä vastaa niitä odotuksia,
joita yksityismetsätalouden kenttä odottaa, ja
näin voidaan sitten saada aikaan tämä erillinen
laki, jolla voidaan lähteä toivottavasti entistä uutterammin
viemään eteenpäin metsäenergian
ja muun kotimaisen uudistuvan energian käyttömahdollisuuksien
lisäämistä.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuten ed. Kallin puheenvuoro osoittaa,
tällä on myöskin erittäin merkittävä osuus suomalaisen
energiapolitiikan kokonaisedun toteuttamisessa. Muistelen niin,
puhemies, että kun päätettiin ydinvoimasta
viime kaudella, kylläpä kokoomuskin taipui siihen,
että siinä energiapolitiikan kokonaisuudessa oli
tilaa niin sanotulle risupaketille ja puun hyödyntämiselle
energiapolitiikassa. Mihin kummaan se halu on nyt sitten hävinnyt
yhtäkkiä? Tämä on energiapolitiikan kannalta
entistä tärkeämpää ja
tähdellisempää, kun öljyn hinta
nousee. Vuoden aikana on nähty, että niissä laitoksissa,
jotka tuottavat puuhun perustuvaa haketta polttolaitokseen esimerkiksi Pohjois-Kymenlaaksossa
— ed.
Kuosmasen pitäisi tuntea asia hyvin — kysyntä on
nelinkertaistunut, tuotanto nelinkertaistunut ja käyttö on
moninkertainen siihen nähden, mitä uskottiin ja odotettiin.
Tällä on tavattoman suuri aluepoliittinen ja energiataloudellinen
merkitys.
Sen takia johtopäätös on, arvoisat
kokoomuslaiset, aivan toinen. Sen sijaan, että tämä pitäisi hylätä,
meidänhän pitäisi johdonmukaisesti lisätä näitä määrärahoja,
jolloin me pystymme pitkäjänteisellä tavalla
lisäämään metsäenergian
ja metsäjätteen käyttöä myöskin
suomalaisen energiapolitiikan kokonaisuutena. Tämä on
se linja. Nyt ollaan aivan hakoteillä. Erään
tuotantolaitoksen 160 000 tonnia metsäjätettä,
haketta, tarkoittaa 320 000:ta megawattia energiaa. On
valtaisasta määrästä kysymys,
jolla korvataan, ed. Virén, öljyn tuontia, öljyn
hintaa Suomessa. Miksi emme tartu tähän mahdollisuuteen
kunnolla?
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Viime viikolla käytiin tämän
lain ensimmäisessä käsittelyssä varsin
seikkaperäisesti näitä asioita läpi,
enkä lähde nyt korokkeelle niitä tuomaan
uudelleen esille. Haluan kuitenkin tässä tuoda
esille asian, jota ed. Nepponen korosti ja joka on tullut muutamassa
muussakin puheenvuorossa, elikkä tässä nyt
sitten tukea leikataan. Valiokunta kuitenkin toteaa mietinnössään
sen, että esityksessä energiapuun korjuutukea
esitetään alennettavaksi Etelä-Suomessa.
Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
ettei tuen tasoa lasketa siten, että korjuu jää osassa
kohteita kokonaan tekemättä heikon kannattavuuden
takia. Kun toisaalta tukitaso ei myöskään
saa johtaa ylikompensaatioihin, valiokunta pitää tärkeänä,
että lopulliset säännökset korjuutuen
tasosta ja porrastuksesta perustuvat asianmukaisiin laskelmiin.
Tarkoituksena on, että kun tästä tulee
asetus, niin tähän asiaan paneudutaan uudelleen.
Ihmetyttää kyllä tämä,
että kokoomus on esittämässä tämän
lain hylkäämistä. Kyllähän
se tarkoittaa tässä proseduurissa sitä,
että te ette kannata, että tämän
ydinenergiapäätöksen yhteydessä tehtyä bioenergiatavoitetta
lähdettäisiin toteuttamaan. Siitä tässä on
nimenomaan kysymys. Tämä valiokunnassa käytiin
hyvin seikkaperäisesti läpi yksissä tuumin.
Sen pohjalta tehtiin myös lausuma, jossa edellytetään
sitä, että kun tämä jatko on
varmistettu, niin vasta sitten otetaan tämä laki
käytäntöön, ja hallitus myös näin
toimii. Kyllä teidän hylkäysesityksenne
tuli siinä loppumetreillä ajattelematta. Valitettavasti näin
käy, mutta nyt on mentävä tämän
mukaan. Ihmetyttää vieläkin tämä kokoomuksen
menettely kaiken sen valiokuntakeskustelun jälkeen, mikä tämän
lain käsittelyn yhteydessä käytiin.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Wallinille toteaisin
ihan ystävälliseen sävyyn, että tässä talossa
ei yleensä henkilökohtaisuuksiin, ainakaan tässä salissa,
ole ruukattu mennä. Sen vuoksi en itse halua sen enempää vastata
enkä lähteä arvioimaan kyseisen edustajan
valiokuntatyöskentelyä.
Sanoisin, että tässä — hyvät,
lähinnä keskustan edustajat — te ette
nyt ymmärrä, mitä te olette tekemässä.
Nimittäin te olette nyt leikkaamassa todellakin nuoren
metsän hoitoon varattuja ja tarkoitettuja määrärahoja.
Siitähän tässä on kysymys. Toinen
seikka kokonaan on se, minkä verran maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalan varoista ja metsänparannusvaroista on syytä ja
järkevää ja aiheellista rahoittaa nimenomaan
isompien yritysten, Biowatin, Vapon, Fortumin, tällaisten
energiayritysten toimintaa. Nimittäin nyt tässä valitettavasti
käy niin, että niitä rahoja, joita tarvittaisiin
nuoren metsän hoitotöissä metsässä,
tämän jälkeen tullaan käyttämään
nyt jo sellaisessa kannattavassa energiatoiminnassa, mikä liittyy
varttuneemmista kasvatusmetsistä kerättävän
energiahakkeen keräilyyn.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilän täytyisi nyt
vähän skarpata kuullun ja luetun ymmärtämistä.
Ed. Lämsä juuri luki sisältä sen,
mitä mietinnössä todetaan. Siinä oli se
vastaus, ei sitä voi moneen kertaan lukea, muut voivat
kyllästyä sitä kuuntelemaan.
Toinen asia: Kun äsken juuri sanottiin, että hallintokulut
ovat suuret, ne ovatkin, mutta niitten yksikköhintahan
laskee, kun volyymi nousee. Nimenomaan tässähän
se kynnys on korkealla, se on nimenomaan. Siinä kokoomuksen edustajat
ovat aivan oikeassa. Mutta nyt, kun tämä ylimenokauden
ratkaisu ylipäätään hoitaantuu,
sen suurimman volyymin olosuhteissa ne hallintokulut ovat sitten
kohtuulliset. Sehän tässä on perusidea.
Arvoisa puhemies! Vielä yksi asia aiheesta vuosi kerrallaan.
Nyt ei ole puhuttu ollenkaan siitä, että EU saattaa
vaatia sitä, että lakia aina jatketaan vuosi kerrallaan.
Jos tämä menee kilpailuoikeudelliseksi asiaksi
EU:ssa, niin kuin meni energiahaketuki silloin aikoinansa, sehän
meni määräaikaiseksi kilpailuoikeudellisista
syistä, sen takia tätä ei pidä hämmästyä.
Me teemme nyt näin ja noudatamme sitä proseduuria,
että vuosi kerrallaan sitten jatketaan ja rahat tulevat
sen mukaan.
Timo Kalli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastaan ed. Hemmilälle. Ellei menetellä tällä tavalla,
kun Kansallisessa metsäohjelmassa tavoitellaan 5 miljoonan
kuutiometrin käyttöä energiapuulle ja
kun nykyisen lain mukaan voidaan osoittaa tietty määrä kestävän metsätalouden
puuntuotannosta energiatukeen, tulee käymään
niin, että kun tämä 5 miljoonaa kuutiometriä tulee
tuen piiriin, silloin ei ole olemassa enää riittävästi
rahaa näihin varsinaisiin toimiin. Sen tähden
on hyvä, että nämä korvamerkitään
erikseen.
Pekka Nousiainen /kesk:
Herra puhemies! On perusteltua, että tämä hallituksen
esitys ja valiokunnan mietintö viedään
läpi, koska tämä näissä olosuhteissa
on paras mahdollinen ratkaisu. Tuntuu yllättävältä,
että kokoomus on lähtenyt ehdottamaan lain hylkäämistä.
Niin kuin ed. Lämsä totesi, valiokunta on lähtenyt
ajatuksesta, että laki viedään läpi
ja sen jälkeen asetustasolla asiaa tarkemmin tarkastellaan.
Meidän tulee vain huolehtia siitä, että määrärahat
ovat riittävät kotimaisen energian käytön
lisäämiseen.
Arvoisa puhemies! Ongelma on nyt jo ollut se, että monissa
maakunnissa, kuten Etelä-Savossa, jossa on isoja lämpölaitoksia
useita, kannattavan ajomatkan etäisyys alkaa olla niin
suuri, että ei ole enää kannattavaa tuoda
haketta lämpölaitoksille, joten ennen pitkää me
joudumme myöskin harkitsemaan tämän kuljetustuen
käyttöönottoa tässä kysymyksessä.
Mutta nyt minusta tämä asia on vietävä näin
läpi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Spekulaatioiden aika on ohi, siis spekulaatioiden aika
on ohi, ja se tarkoittaa sitä, että Kioton sopimus
ratifioidaan, se tulee voimaan. Venäjä on ratifiointinsa
tehnyt. Suomikin on viime vuodet ikään kuin elänyt
siinä ajatuksessa, että jos ei tulisikaan voimaan.
Nyt se tulee, se on ensi vuoden alkupuolella voimassa. Näin
ollen esimerkiksi seuraava osapuolikokous Buenos Airesissa Argentiinassa
joulukuussa tulee varmasti olemaan tärkeä kokous.
Näin on tärkeätä, että Suomella on
näitä välineitä, että päästään
tähän Kioton tavoitteeseen. Tämä on
yksi niistä. Mielestäni valiokunnan mietintö on
aivan oikean suuntainen. Kysymys on ainoastaan siitä, ovatko
resurssit riittäviä.
Lopuksi: On aika mielenkiintoista nähdä, että kokoomus
ei tarvinnut silloin toukokuussa 2002 tällaista risupakettia
omantunnon hyvittämiseksi eikä myönteisen
päätöksen tekemiseksi viidennestä ydinvoimalasta.
Nimenomaan keskustalle tämä oli paljon tärkeämpi
asia. Näin ollen tässähän oli
kysymys yhdestä sellaisesta osto- ja myyntipuolen vaihtorahasta,
mutta tästä huolimatta kaiken sen johdosta, mitä tapahtui
silloin ydinvoimapäätöksen yhteydessä,
on syytä lisätä Suomen bioenergian käyttöä,
nimenomaan puun käyttöä. Moni voimala
Suomessa, muun muassa Kotkassa, on muuttanut energiarakennettaan,
jättänyt maakaasun, alkanut polttamaan turvetta
ja puuta. Se on myös osittain ongelma, se turpeen käytön
lisääminen.
Ed. Heidi Hautala merkitään
läsnä olevaksi.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Maakunnastahan on tullut sellaista palautetta, että itse
asiassa tässä on paljon oikeansuuntaisia ajatuksia
tässä lakiesityksessä. Puunkäyttö energiaksi
on jo kaikkien hyväksymä tavoite, ja siitä, että tämän
tuen saanti irrotetaan nuoren metsän hoidosta, tietysti
voidaan kiistellä, mutta ylipäänsä tämä lakiesitys
tulee tukemaan omatoimista metsänhoitoa ja metsänhoitoa
taloudellisessa mielessä ylipäänsä.
Minäkin olen tavallisena kansalaisena seurannut silloin
aikoinaan näitä risupakettien lupauksia, kun tätä ydinvoimalapäätöstä tehtiin,
ja on hyvä asia, että hallitus on tämän
nyt ottanut esille ja näin voidaan edistää kotimaista
puunkäyttöä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Alun perin, kun tämä hallituksen
esitys tuli valiokuntaan ja eduskuntaan, niin silloinhan siinä oli puutteita,
mutta nyt valiokuntatyön jälkeen tässä tehtiin
riittävät korjaukset. Minusta nyt tässä on semmoiset
ehdot laitettu, että tämän pitäisi
toimia. Uskon kyllä, että mitä tapahtuukin,
niin meillä on oma mahdollisuus sitten sanoa sanottavamme.
Tarvittaessa vaikka maa- ja metsätalousvaliokunta pitää kutsua
kasaan kesällä, jos niikseen menee, jos ei muuta
ole tehtävissä.
On sillä tavalla huomioitava, että tästä tuen porrastuksestahan,
joka tuossa on esitetty, on otettu valiokunnan kannanotto, mutta
sitä ei tule tuolla tavalla toteuttaa, kuten tuossa on
esitetty, koska se voisi johtaa Etelä-Suomen osalta kyllä siihen
tilanteeseen, että metsään jää hyvää polttopuuta,
joka nyt tällä hetkellä korjataan. Se
on tärkeä kipupiste tässä koko
kysymyksessä. Se porrastus täytyy tehdä sillä tavalla,
että nostetaan tuolla pohjoisilla alueilla, mutta ei etelässä pudoteta.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Olin talousvaliokunnassa viime kaudella,
jossa valmisteltiin ydinvoiman lisärakentamista. Silloin
kyllä yksiselitteisesti nähtiin tarve niin sanotun
risupaketin tekemiseen. (Keskustan ryhmästä: Pysykää sitten
siinä!) — Pysytään tässä. — Silloin
ongelmaksi tuli nimenomaan pohjoisen alueen uusiutuvien energiavarojen
käyttö ja ajatuksena oli, että niitä olisi
tuettu kuljetustuella. Nyt tämä lakiesitys lähtee
päinvastaiseen suuntaan. Ed. Esa Lahtela myöskin
epäilee sitä, että tällä saatetaan
vaarantaa metsähakkeen saanti, kun korjuutukea esitetään
alennettavaksi Etelä-Suomessa.
Tässä on yksiselitteinen kanta. Se pieni sivulause
ei merkitse valmisteleville virkamiehille mitään,
että sitten jos jossakin jää heikon kannattavuuden
takia korjaamatta, niin sitten se otetaan huomioon. En jaksa uskoa,
että tällä voidaan asia korjata, ed.
Lämsä. Kyllä tämä on
suuri huoli ja, niin kuin sanoin, Etelä-Savo on ollut edelläkulkija
ja siellä asiantuntijat ovat nyt jo huolissaan siitä,
miten saadaan riittävästi metsähaketta
jo valmiina oleville laitoksille, puhumattakaan siitä, että on
suunnitelmissa useiden uusien laitoksien rakentaminen.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Valiokunnassa käytiin tästä asiasta
melko laaja asiantuntijakuuleminen, ja asiantuntijat lähes kaikki
suhtautuivat joko kielteisesti tai jyrkän kielteisesti
tähän lakiehdotukseen. Kun täällä keskustelussa
ed. Kalli aiemmin otti esille, että yksityismetsänomistajat
ja yksityismetsänomistajien edustajat odottavat tämän
tapaista lakimuutosta, niin valiokunnassa kyllä kävi
niin, että yksityismetsätalouden edustajat kun
olivat kuultavana siellä, muun muassa MTK, niin he suhtautuivat
erittäin kielteisesti tähän lakiuudistukseen monesta
eri syystä, ja niitä syitä olemme tässä vastalauseessa
myöskin esille tuoneet.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ajattelin, etten enää tässä puheenvuoroa
käytä, mutta joudun vielä, kun ed. Hemmilä toi
tuossa pari asiaa esille. Tästä viimeksi mainitusta
elikkä siitä muun muassa, että MTK suhtautui
tähän ristiriitaisesti. Suhtautui juuri siihen
asiaan, mihinkä mekin suhtaudumme, että ei ole
järkevää yhden vuoden laki, joka joudutaan
vain osan vuotta toteuttamaan, vaan me edellytämme nimenomaan tälle
sitä jatkoa, että se voidaan ottaa käyttöön. Myös
me olemme linjanneet mietintöön sen, että jos
tämä ei toteudu, niin tämä 2
miljoonaa euroa tullaan käyttämään
tämän kestävän metsätalouden
rahoitustoimenpiteisiin. Se tulee sinne, ei palauteta, vaan se tulee
lisärahana sinne.
Myös sitten siitä, mikä täällä on
tullut esille, kun ed. Hemmilä, osittain ed. Alatalokin,
oli huolestunut siitä, että nyt oltaisiin kestävän
metsätalouden rahoitusta käyttämässä niin
kuin suurteollisuuden energiayhtiöiden hyödyksi.
Eihän näin ole. Ed. Hemmilä on ollut
itse rakentamassa kyllä tätä mietintöä ja
piti tärkeänä muun muassa sitä,
että mietintöön linjataan se, että valiokunta pitää tärkeänä,
että korjuu- ja kuljetusteknologiaa kehittämällä tuen
käyttöä voidaan vähentää pitkällä aikavälillä ja
että siitä voidaan tulevaisuudessa jopa luopua.
Tämä tarkoittaa nimenomaan nyt tätä osuutta,
tätä neljättä elementtiä, mikä tulee
tähän bioenergiapuolelle; kestävän metsätalouden
rahoitus kokonaisuudessaan on oma lohkonsa, ja siihen ei puututa.
Se jää edelleen toimimaan. Sitä ei ole
tarkoitus ajaa alas, vaan tämä liittyy nimenomaan
hakkeen kuljetukseen, siihen teknologiaan, johonka nyt tarvitaan tukea.
Todella toivomme sitä, että tämä teknologia
kehittyy, että tulevaisuudessa voidaan tästä tuesta
luopua kokonaan. Minusta tämä on erittäin
järkevää ja näin pitää toimiakin.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olipa tämä asia nyt
kytkyellä siihen viidenteen ydinvoimalapäätökseen
tahi ei, niin tämä on siitä huolimatta
tehtävä tässä ajassa, missä nyt
eletään, kun energian hinta nousee koko ajan.
Kaikki mitä saadaan kotimaisen energian hyväksi
tehtyä, on eteenpäin kansantaloudellisesti ja
valtiontaloudellisesti.
Edellisessä eduskunnassa tehtiin Kansallinen ilmasto-ohjelma,
sen ohjelman mukaista toimintaa on uusiutuvien energiamuotojen lisääminen, ja
kaikki portit, mitä me siihen suuntaan avaamme, antavat
meille valmiuksia hyödyntää sitä enempi
ja enempi tulevaisuudessa, koska siihen on mentävä.
Tästä, mitä ed. Hemmilä sanoi,
että vastustajia oli valiokunnassa tämän
asian käsittelyn yhteydessä asiantuntijoissa.
(Ed. Hemmilä: Eikö ollut?) Minun käsittääkseni
vastustus oli vain siitä syystä, että se
on määräaikainen. Tässä on
moneen kertaan vakuutettu, että tämä määräaikaisuus
yritetään ajaa ohi ja yli sillä, että ponnella
saadaan siihen ensi vuonna jatkoa. Näin minä asian
käsitin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En nyt voi välttyä siltä vaikutelmalta,
että jonkunlaiseksi inttämiseksi tämä nyt
meni ja mitä nyt oikeastaan valiokunnassa on kuultu, mutta totean
nyt kuitenkin, että ed. Hemmilä on aivan oikeassa
siinä, että MTK:n edustaja ja eräät
muut metsäkeskustahon edustajat olivat sitä mieltä, että näin
ei muka pitäisi nyt tehdä, ja miksi? Siksi, mitä juuri
edellisessä puheenvuorossa todettiin, mutta erikoisesti
siksi, että nuoren metsän hoidossa on rahoitusvajetta
ja olisi haluttu suoraan nämä rahat siihen nuoren
metsän hoidon pottiin, josta on etupainotteisesti, etukäteen
käytetty jo rahat, elikkä siellä on siis
rahoitusvaje. Se rahoitusvaje on vaan hoidettava toisella tavalla. Siinä niin
kuin olisi vaan kaapattu rahat toiseen, sinänsä hyvään,
tarkoitukseen. Nyt tässä se on jälkipottina
kuitenkin käytettävissä, mikäli
tämä operaatio sitten jatkon osalta epäonnistuu.
Markku Laukkanen /kesk:
Herra puhemies! Ensin tästä termistä.
Täällä vieläkin käytetään
tätä sanaa "risupaketti" ikään
kuin halveksivassa merkityksessä. (Ed. Hemmilä:
Ei ole käytetty!) — Kyllä täällä on
moneen otteeseen se vielä vilahdellut. Minusta kyse on
ihan muusta. Valiokunta kirjaa ulos aivan oikein tavallaan tämän
käsitteen bioenergiasta, kotimaisen bioenergian käytöstähän
tässä on kyse. Silloin avautuu tavallaan laajempana
kokonaisuutena suomalaisen energiapolitiikan strategia, ja sellaisena
aikanaan, ed. Tiusanen, tämä ydinvoimaratkaisu
tehtiin, kokonaisuutena, suomalaisen energiapolitiikan kokonaisuutena.
Ei siinä ollut mitään pelimerkkejä,
käyty kauppaa millään asioilla. Siksi on
nyt syytä kysyäkin kokoomukselta jälleen kerran,
parantaako tämä hylky nyt sitten niitä tarpeita,
mitä meillä on kestävän metsätalouden
tai bioenergian käytön lisäämiseksi
tai sen korjuuteknologian kehittämiseksi. Ei varmasti.
Siinä mielessä toivonkin, että mahdollisimman
moni kokoomuslainen harkitsee asian nyt itse ja voi sanoutua irti
tästä ed. Hemmilän kotkotuksesta tämän
asian tiimoilta. Nähtäisiin asia kokonaisuutena
ja pyrittäisiin ratkaisuihin, jotka turvaavat pitkäjänteisen
toiminnan tässäkin asiassa, ja sen myötä saataisiin
tavoitettua niitä tavoitteita, mitä sekä kestävän
metsätalouden että energiapuun käytön
suhteen meillä on.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Meillä kristillisdemokraateillahan
ei maa- ja metsätalousvaliokunnassa ole omaa edustajaa,
ja meidän arviointimme sitten tämän mietinnön
sisällöstä aika pitkälti on
perustunut siihen, mitä on pystytty tutustumaan lakitekstiin
ja kuuntelemaan tietysti näitä puheenvuoroja täällä salissa. Henkilökohtaisesti
tämä energiapuun korjuutuki on kannatettava asia,
ja varmastikin tulen äänestämään
tämän mietinnön mukaisesti. Kiinnitimme
tähän määräaikaisuuteen
kyllä huomiota näissä omissa sisäisissä keskusteluissamme.
Sitten toisaalta toinen asia, mihin täällä ei
minun mielestäni ole aikaisemmin vielä kukaan puuttunut,
on tämä vastalauseessa ilmenevä halu siirtää metsäenergian
hyödyntäminen kauppa- ja teollisuusministeriön
tai ympäristöministeriön momentille.
Voisitteko, ed. Hemmilä, vähän valaista,
mihin tämä perustuu, koska täällä olette puheenvuorossanne
sanonut, että tämä laki lisää byrokratiaa?
Kun kauppa- ja teollisuusministeriössä ei käsittääkseni
ole mitään tämmöistä metsätalousosastoa,
niin eikö se varsinaisesti lisäisi valtavasti
byrokratiaa ja valtiolle kustannuksia, kun joutuisimme perustamaan
kokonaisen uuden osaston tämän asian käsittelyä varten?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkaselle toteaisin, että vuonna
2001 eduskunta hyväksyi yksimielisesti Kansallisen ilmasto-ohjelman.
Kansallinen ilmasto-ohjelma koostui KIO1:stä eli Kansallinen
ilmasto-ohjelma 1:stä ja KIO2:sta eli Kansallinen ilmasto-ohjelma
2:sta. Kun valittiin tämä kakkonen, joka oli ydinvoimavaihtoehto,
niin silloin se tarvitsi tavallaan, jotta enemmistö saatiin
eduskunnasta sen taakse, myöskin jonkinlaisen peitteen,
onko se sitten ollut näkösuojana risupaketti vai
mikä. Tämä nimitys ei ole oleellista,
mutta se oli se tilanne, joka oli toukokuussa 2002.
Toinen asia on se, että Kansallinen ilmasto-ohjelma,
niin kuin täällä ed. Vilkuna totesi,
pitää sisällään periaatteessa
nimenomaan puun käytön energiantuotannossa, ja
siihen ei liity sellaisia ongelmia ilmastonäkökulmasta
niin kuin liittyy turpeen polttamiseen. Tässä mielessä tässä on ikään
kuin kaksi eri asiaa.
Lopuksi: On todella hyvä asia, että valiokunta on
positiivisesti linjannut tätä asiaa. Pitäähän
nyt se rahoitus jostakin löytää; se,
minkä nimikkeen alla se on, johtuu kyllä aika
tavalla myös näistä EU-teknisistä kysymyksistä.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy tähän vielä lopuksi
todeta, että kun kyse on nimenomaan energiapuun korjuutuesta
ja siitä tehtävästä työstä,
joka tapahtuu nuorissa metsissä, ja nuoren metsän
hoitotuen yhteydessä tapahtuvasta energiapuun korjuusta,
siitä me olemme varmasti kaikki yksimielisiä,
että siihen tarvitaan tukea. Nyt tätä tuen
piiriä ollaan laajentamassa myöskin varttuneempiin
metsiin, jopa kolmannen kehitysluokan metsään,
josta tälläkin hetkellä kerätään
energiapuuta täysin kannattavasti.
Hyvät edustajat, jotka olette nyt puolustamassa tätä tuen
piirin laajentamista, samalla te olette leikkaamassa nuorten tai
erityisesti taimikoiden hoitotyön yhteydessä kerättävän
puun korjuutukea. Te olette leikkaamassa sitä jopa 30 prosenttia.
On erittäin ristiriitaista, että toisaalta te
olette lisäämässä energiaa ja
puhutte hyvin sympaattisesti energiapuun korjuun tukemisesta, mutta
toisaalta te olette valmiit leikkaamaan sitä tukea juuri
sieltä, missä sitä tarvitaan ja mihin
Kemera-rahoituksen alkuperäisessä tarkoituksessa
sitä on tarkoitettu ohjattavaksi.
Keskustelu päättyy.