Oikeusministeriön hallinnonala 25
       
         					
      
      
         
         Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Oikeusministeriön pääluokan
            kohdalla valiokunta on puuttunut kahteen kysymykseen, joista itse
            asiassa molemmat ovat valtion talousarvion käsittelyn yhteydessä jonkinlaisia
            ikuisuuskysymyksiä, ainakin viiden vuoden perspektiivillä.
            Toinen on rangaistusten täytäntöönpanon
            toimintamenot eli ehkä arkisemmin vankeinhoidon määrärahat.
            Niin kauan kuin itse olen istunut eduskunnassa, vuodesta 99, vankeinhoidon
            määrärahatilanne on ollut vaikea, ja
            itse asiassa se on vuosi vuodelta pahentunut. Taustalla on kehitys,
            joka myös lähti käyntiin vuodesta 99
            itse asiassa, eli vankiluvun kasvu. Vankiluvun kasvu selittyy varmaan
            monenlaisilla asioilla. Yksi niistä on se, että meillä yksinkertaisesti
            on ruvettu käyttämään hieman
            kireämmin niitä asteikkoja, joilla ihmisiä tuomitaan
            vankilaan, ja toisaalta esimerkiksi huumerikollisuuden tutkintaan
            on panostettu ja sitä kautta sieltä on myös
            tullut enemmän syytteitä. On varmasti muitakin
            syitä.
         
         
         Mutta määrärahojen kannalta olennaista
            on se, että ne vangit, jotka vankiloissa ovat, meidän
            pitäisi heidän kannaltaan asiat hoitaa niin, että määrärahat
            ovat riittäviä. Viimeisten vuosien aikana myös
            vankien terveydentila on ollut huononemaan päin. Tämä on
            tarkoittanut sitä, että vaatimukset vankien terveydenhoidon
            menoihin ovat myös kasvaneet.
         
         
         Valiokunta lisäsi vankeinhoidolle 2 miljoonaa euroa,
            mistä olen itse erittäin tyytyväinen, että tämä asia
            otettiin niin vakavasti, että se päätettiin
            ottaa niiden kysymysten joukkoon, joihin eduskunta omassa kuitenkin
            aika rajatussa listassaan lisää määrärahoja.
            Tämä varmasti myös osoittaa sitä,
            että kun tilanne on huonontunut vuosi vuodelta, niin nyt
            katsottiin, että ei voida päästää budjettia
            menemään tämän suuntaisena. Tähän
            varmasti vaikutti myös se, että oikeusministeri
            Johannes Koskinen talousarvion käsittelyn aikana totesi,
            että itse asiassa, jos haluttaisiin selvitä vankeinhoidossa
            edes sillä tasolla, millä ollaan tänä vuonna,
            niin tarvittaisiin 3 miljoonaa euroa lisärahoitusta. Sen
            lisäksi hän otti esiin lakivaliokunnan budjettimietinnön,
            joka oli keskittynyt nimenomaan vankeinhoidon kysymyksiin, ja totesi,
            että itse asiassa tarvittaisiin 6 miljoonaa euroa lisää rahaa,
            jos haluttaisiin saada aikaan joitain niistä parannuksista,
            joita lakivaliokunta omassa mietinnössään
            esittää.
         
         
         Eräs mahdollisuus korjata tätä tilannetta
            tulevaisuudessa olisi se, että vankien terveydenhuoltomenot
            otettaisiin arviomäärärahaksi. Tällä hetkellä vankeinhoidon
            toimintamenot ovat yksi summa, ja jos tulee sairastamisia tai joudutaan lähettämään
            ihmisiä sairaalahoitoon, tarvitaan lääkäreitä,
            niin tämä raha on sitten pois muista toimintamenoista,
            ja muilla toimintamenoilla taas on tarkoitus rahoittaa esimerkiksi
            vankien työtoiminta tai huumeohjelmat tai vankien opiskelu.
            Eli mitä enemmän sairastetaan, niin se on sitten
            pois muusta toiminnasta. Mutta jos terveydenhoitomenot otettaisiin
            arviomäärärahaksi, niin silloin vankeinhoitolaitoksen
            henkilökunta ei joutuisi siihen tilanteeseen, että samalla
            kun he lähettävät sairaan ihmisen sairaalaan,
            he tietävät, että se on itse asiassa
            pois muiden vankien työtoiminnasta. Tämä asia
            on ollut käsittelyssä, ja oikeusministeri Koskinen
            sanoi, että hän on asiasta valtiovarainministeriön
            kanssa keskustellut, mutta nämä keskustelut eivät
            ole johtaneet tuloksiin, mutta että tämä olisi
            varmasti yksi mahdollisuus sille, että tätä vankeinhoidon
            tilannetta pystyttäisiin helpottamaan. Meidän
            lainsäädäntömme mukaanhan tietenkään
            vankila ei saisi olla paikka, jossa saisi huonompaa terveydenhuoltoa
            kuin siviilissä ihmiset saavat.
         
         
         Toinen asia, joka mielestäni on huolestuttava, on se,
            millä tavalla vangit itse asiassa pystyvät osallistumaan
            joko opiskeluun, erilaisiin kuntoutusohjelmiin tai työhön.
            Aikaisempina vuosina tämä osallistumisprosentti
            on ollut noin 70. Nyt vuodelle 2004 talousarviossa tavoitteeksi
            asetetaan, että 53 prosenttia vangeista osallistuisi jonkinlaiseen
            kokopäiväiseen toimintaan, mutta vankeinhoitolaitokselta
            saadun selvityksen mukaan itse asiassa tämä 53
            prosenttia on luultavasti ylimitoitettu. Tämä tarkoittaa
            käytännössä sitä, että noin
            puolet vangeista viettää päivänsä selleissä.
            Tämä ei kyllä millään
            tavalla vastaa sitä lainsäädännön
            vaatimusta, että vankeusrangaistus on pelkkä vapausrangaistus,
            että ei sen pitäisi ikään kuin
            olla ihmisen täydellistä passivoimista, ja jos
            ajatellaan sitä, että vankien pitäisi
            sitten, kun he vapautuvat vankilasta, myös jollain tavalla
            selvitä siviilielämässä, niin
            siviilielämässä selviämistä tuskin
            edesauttaa se, että on istunut esimerkiksi puolitoista
            vuotta joka päivä sellissä. 
         
         
         Toivoisin, että tämän jälkeen,
            kun eduskunta on tähän asiaan kiinnittänyt
            huomiota niinkin voimakkaasti, että määrärahoja
            on myönnetty lisää, oikeusministeriössä vankeinhoitolaitoksen menoihin
            otettaisiin rohkeampi ja reippaampi ote ja näitä asioita
            ruvettaisiin hoitamaan sillä tavalla, että ne
            myös olisivat kunnossa. 
         
         
         Arvoisa puhemies! Toinen asia, johon puututtiin, oli avustukset
            saamelaisten kielipalveluihin. Tämä asia liittyy
            uuden saamen kielilain käsittelyyn, jonka yhteydessä perustuslakivaliokunta otti
            kantaa, että valtioneuvoston täytyy yhteistyössä saamelaiskäräjien
            kanssa selvittää, millaisin voimavarapanostuksin
            saamelaisten kielellisten oikeuksien toteutumisen hyväksi
            tehtyä työtä voidaan tehostaa edelleen. 
         
         
         Esitellessäni valiokunnassa jaoston osuutta mietintöön
            sanoin, että tämä perustuslakivaliokunnan
            kanta, joka siis otettiin meidän mietintömme pohjaksi,
            oli aika mieto, mutta silloin ed. Rossi totesi, että kyllä se
            on ihan tiukka kanta ja tällä tarkoitetaan sitä,
            että valtioneuvosto todellakin selvittää nämä määrärahatarpeet,
            koska on hyvin tiedossa, että tämän uuden
            kielilain vaatimuksia — mahdollisesti ei kyllä lakia
            edeltävänkään tilanteen vaatimuksia — ei
            niillä tulkkaus- ja käännösmäärärahoilla
            pystytä saavuttamaan, mitä tällä hetkellä on
            olemassa. Saamelaiskäräjät itse tässä yhteydessä esittivät
            määrärahalisäystä,
            ja vihreiden ja vasemmistoliiton vastalauseissa tästä asiasta
            on esitykset eli periaatteessa vielä olisi mahdollista
            näiden puolesta äänestää. 
         
         
         Kääntämisen ja tulkkauksen kannalta
            tärkeää olisi ehkä se, että saamelaisalueella
            toimiville viranomaisille varattaisiin sellaiset rahat, että nämä viranomaiset
            voisivat kouluttautua saamen kielen taitoiseksi, sellaiset viranomaiset,
            jotka sitä tällä hetkellä eivät
            ole, koska totta kai näiden viranomaisten kaksikielisyys
            pidemmällä aikavälillä säästäisi
            tulkkaus- ja käännöskuluja.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä nämä asiat
            olivatkin.
         
         
       
      
         
         Minna Sirnö /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kuten ed. Sinnemäki edellä totesi,
            vankeinhoitolaitos on jo jonkin aikaa paininut vakavan resurssi-
            ja henkilöstöpulan kanssa. Pohjoismaisessa vertailussa
            suomalaisten vankiloiden käyttöaste on jo muutaman
            vuoden ajan ollut kiihtyvällä vankimäärän
            kasvunopeudellaan kärkisijoilla. Kasvu ei kuitenkaan ole
            tapahtunut kivutta. Ylikuormitetun vankeinhoitomme ongelmat ovat
            olleet näkyvissä jo pidemmän aikaa, ja
            tiedän, että oikeusministeriön sisällä asiaa
            on yritetty korjata jo useaan otteeseen. Syystä tai toisesta
            julkinen keskustelu vankiloidemme todellisuudesta ei kuitenkaan
            ole saanut tuulta alleen ennen kuin tänä syksynä.
         
         
         Vankeinhoitolaitoksen rakennemuutoshankkeen johtoryhmän
            viime tammikuisessa toimenpide-ehdotuksessa arvioidaan, että vankien
            määrä tulee seuraavien vuosienkin aikana
            todennäköisesti vielä kasvamaan nykyisestä jopa
            muutamalla sadalla. Samainen johtoryhmä tunnisti nykyisen
            vankeusprosessin puutteeksi ja ongelmaksi muun muassa sen, ettei
            nykyisillä resursseilla ole mahdollista tukea suunnitelmallisesti
            rikos- ja vankilakierteen katkaisua, vaan vankien saama tuki ja
            kuntoutus on täysin riippuvainen sijoitusvankilan vajavaisista
            resursseista sekä työvoiman riittävyydestä tai
            riittämättömyydestä eikä onnistunutta
            siirtymää vankilasta vapauteen ole voitu taata
            niukasti resursoitujen tukiohjelmien kautta kuin vain murto-osalle
            vangeistamme. Siksi onkin valitettavaa, että ahtaiksi ja
            niukoiksi käyneiden seinien ohella vankiloidemme henkilöstöluku
            ei vankien määrän kasvusta huolimatta
            ole noussut, vaan sen kasvu on ollut lähes pysähtyneenä viimeiset
            viisi kuusi vuotta. 
         
         
         Ylikuormitetuissa vankiloissa turvallisuusongelmat ovat selvästi
            lisääntyneet. Tiivis ja ahdas asuminen pienissä selleissä on
            puolestaan lisännyt riskiä tartuntatautien leviämiseen.
            Eikä liian pienillä henkilöstöresursseilla
            mahdollisteta kuntouttavaa työtoimintaa vangeilla, kun
            henkilöstön sairastuessa tai ollessa koulutuksessa
            tai osallisena vankien kuljetuksessa vankien on täytynyt
            tyytyä päivään sellissä.
            Vankiloiden turvallisuus on puolestaan uhattuna, kun ajoittain yksi työntekijä on
            joutunut hoitamaan samaan aikaan useitakin työpisteitä. 
         
         
         Tässä tilanteessa vankeinhoidon henkilökunta on
            jo usean vuoden joutunut toimimaan jaksamisensa äärirajoilla.
            Eikä henkilöstön työmotivaatiota
            ole ainakaan lisännyt, että heidän osallistumisensa
            erilaisiin ohjelmiin tai niiden vetäminen on käytännössä tarkoittanut
            henkilöstövajetta muualla, muun muassa valvontatehtävissä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Pahimmissa painajaisissani väijyy
            mielikuva venäläisistä vankiloista, joissa
            ylibuukattuihin alkeellisiin oloihin sijoitetut vangit eivät
            kärsi ainoastaan vapausrangaistusta vaan ovat käytännössä hengenvaarassa
            ahtauden sekä huonon hygienian ja terveydenhuollon seurauksena.
            Venäläisten omien arvioiden mukaan yli puolet
            eli puoli miljoonaa vankia sairastaa erilaisia tauteja ja huolestuttavinta
            on aids-tapausten, mielenterveysongelmien ja tuberkuloosin kulonnopea
            lisääntyminen näissä vankiloissa. Valitettavasti
            painajaiseni on viime vuosina hiipinyt askel askeleelta lähemmäksi
            myös Suomea. 
         
         
         Vaikkei edes vanhimmissa vankiloissamme vielä voida
            puhua vakavasta puhtaanapito-ongelmasta, ylikuormitettujen vankiloiden
            terveydenhuolto on jo käytännössä kriisiytynyt.
            Vankiloihin näyttää kertyvän
            yhä enemmän erittäin vaikeahoitoisia
            ja vakavasti sairaita potilaita, joilla on sekä krooninen
            psyykkinen sairaus että henkeä uhkaavia päihdevieroitusoireita.
            Viime vuoden lopulla tehdyn tutkimuksen mukaan 46 prosentilla vangeistamme
            on todettu vakava huumeongelma, lähes 40 prosentilla oli
            puolestaan alkoholiperäinen sairaus, lähes 40
            prosenttia kärsi psykiatrisista oireista ja lähes
            30 prosentilla oli todettu hepatiitti C-tartunta. Tuntuukin siltä,
            että osa yhteiskunnan sairaanhoitovelvoitteista on kaatunut
            ja sysätty vankiloille, joiden lähes paikallaan
            pysyneestä perustoiminnan rahoituksesta terveydenhuoltokulut
            syövät koko ajan suuremman ja suuremman osa. Eikä vankeinhoitolaitoksella
            on juurikaan mahdollisuuksia itse vaikuttaa terveydenhoitokustannusten
            kehittymiseen: sairas vanki on oikeutettu hoitoon myös rangaistuksen
            täytäntöönpanon aikana, jopa
            vankilan muun toiminnan kustannuksella.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ennen elokuista budjettiriihtä oikeusministeriö oli
            jo esittänyt lisäpanostusta uusien vankien terveydenhuollon
            menojen kattamiseen. Syystä tai toisesta vangit ja vankilat
            olivat ilmeisesti helppo leikkauskohde silmiinpistävästä ja
            jopa perusoikeuksien rikkomista hipovasta tilastaan huolimatta.
            Onneksi lakivaliokunnan valveutuneisuus ja vakavat äänenpainot
            asiassa sekä asian saama julkisuus saivat tukea valtiovarainvaliokunnan
            esityksessä, joka osittain korjaa vankiloidemme heikkoa
            tilaa.
         
         
         Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä haluaa kuitenkin turvata
            sekä muiden toimintamenojen riittävyyden että vankien
            terveydenhoitopalveluihin kohdennetut lisäresurssit. Siksi
            vasemmistoliiton varjobudjetin mukaisesti esitämme vankeinhoidon
            toimintamenoihin 3 miljoonan euron lisäystä, josta
            kohdennamme 1,2 miljoonaa terveydenhuoltomenoihin siten, kuin viidenteen
            ehdotukseen on kirjattu.
         
         
       
      
         
         Mikko Kuoppa /vas:
            		
         
         
          Herra puhemies! On tärkeää, että eduskunta
            turvaa vähemmistöjen oikeudet. Yksi tällainen
            vähemmistö on meille saamelaiset. Perustuslakivaliokunta
            mietinnössään kielilaista edellytti,
            että saamen kielen tulkki- ja kääntämispalvelujen
            turvaamiseksi lisätään voimavaroja. Valitettavasti
            hallituspuolueet eivät neuvotteluissaan ole näitä voimavaroja
            lisänneet, vaan ne on jääneet edelleenkin
            sille tasolle, mitä varsinaisessa budjettiesityksessä esitetään. Nämä voimavarathan
            perustuslakivaliokunta totesi riittämättömiksi.
            Tämän johdosta esitämme yksityiskohtaisessa
            käsittelyssä, että tulkki- ja kääntämispalvelujen
            turvaamiseksi lisätään voimavaroja.
         
         
         Toiseksi, on tärkeätä huolehtia myöskin
            vapautuvien vankien sopeuttamisesta vapaaseen yhteiskuntaan. Tässä suhteessa
            on erityisen merkittävää, että ne
            järjestöt, jotka tekevät työtä tämän
            sopeuttamisen hyväksi, saisivat riittävästi varoja,
            ja myöskin, että vankeinhoitolaitoksella olisi
            riittävästi varoja ostaa näitä palveluja.
            Eräs tämmöinen järjestö on
            Tampereella toimiva Silta-Valmennus, joka on useana vuonna jo tehnyt tätä työtä ensin
            pilottihankkeena ja nyt pysyväisluontoisena toimintana
            ja saavuttanut myöskin erinomaisen hyviä tuloksia.
            Jos yhteiskunta haluaa säästää,
            niin tämmöiset kohteet ovat juuri niitä,
            missä voidaan säästää,
            sillä on selvää, että kun voidaan
            sopeuttaa vankilasta vapautuva vanki yhteiskuntaan ja hän
            ei enää syyllisty rikoksiin, niin silloin yhteiskunta
            on voittanut paljon. Tämä työ on erittäin
            kannatettavaa, ja siihen kannattaa riittävästi
            varoja asettaa.
         
         
       
      
         
         Leena Rauhala /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Suomi on ratifioinut vankeinhoitoa koskevat
            kansainväliset sopimukset, ja eduskunta on määritellyt
            tason, jolla vankeinhoidon tulee olla. Kuitenkin nyt tiedän,
            että nykyisillä resursseilla vankeinhoito ei näitä kriteereitä täytä.
            Erittäin hyvin lakivaliokunta on lausunnossaan käsitellyt
            nimenomaan vankeinhoidon tilaa, ja myös valtiovarainvaliokunta
            on mietinnössään ottanut tämän
            asian pääkäsittelyn kohteeksi. Täällä jo edustajat
            Sinnemäki ja Sirnö toivat hyvin esille vankeinhoidon
            tilan ja sen, mitä kaikkea nämä ongelmat
            sisältävät.
         
         
         Se, että valtiovarainvaliokunta nyt lisää vankeinhoitoon
            2 miljoonaa, on todella myönteinen ja hyvä asia.
            Täällä jo kuulimme, että on
            kysymys pitkästä kehityksestä, useamman
            vuoden aikana ovat nämä määrärahat
            olleet alimitoitetut, ja vankien määrä on
            lisääntynyt. Eikä pelkästään vankien
            määrän lisääntymisestä resurssivaje
            ole vaikeutunut, vaan myös siitä, mitä kaiken
            kaikkiaan toiminta vankeinhoidossa on edellyttämässä.
            Se on muuttunut entistä vaikeammaksi, vaativammaksi, siitä aiheutuen,
            että vangeilla on erilaisia ongelmia vankilaan tullessaan.
            Ei ole pelkästään kysymys rikoksesta
            ja sen rangaistuksen sovittamisesta, vaan siitä, niin kuin
            täällä jo ed. Sirnö ihan tutkimustiedonkin
            perusteella toi esille, miten vankien kohdalla huumeongelmat, alkoholiongelmat
            ja psykiatrisiin sairauksiin liittyvät asiat ovat lisääntyneet.
            Tämä todella edellyttää monenlaista
            vaativaa hoitoa. Näin se, millä resursseilla ne
            nyt on hoidettu, on noussut hyvin selkeästi keskusteluun
            paitsi täällä myös yleisesti
            jo nyt yhteiskunnassakin. Meistä monet, jotka olemme vankiloissa
            vierailleet, olemme sen jo ihan lyhyellä käynnillä saaneet
            todeta, että siellä kyllä vankeinhoitoviranomaiset
            ja työntekijät tekevät kaikkensa, mutta
            resurssit eivät riitä ja väsymystä,
            uupumusta, tulee.
         
         
         Valtiovarainvaliokunta on mietinnössään
            nostanut hyvin esille sen, että vankien terveydenhoidon
            rahoitus irrotetaan erilleen muusta vankeinhoidon rahoituksesta,
            jotta muut toiminnot ja henkilöstö eivät
            joutuisi kärsimään vankien sairastavuuden
            vuoksi. Tämä varmasti on todella tärkeä kohta,
            jos ajatellaan kaikkia toimintamenoja ja sitä, kuinka suurin
            osa menee nimenomaan terveydenhuollon menoihin.
         
         
         Täällä jo edellä on tullut
            esille, että valtiovarainvaliokunta on mietinnössään
            nostanut tätä määrärahaa
            2 miljoonaa. Sitten ministeri Koskinen on jo tuonut esille, että 6
            miljoonaakaan ehkä ei ole ihan riittävä.
            Joka tapauksessa 2 miljoonaa on pienehkö summa niihin tarpeisiin
            nähden. Nyt täällä on tehty
            eri esityksiä myös tämän 2 miljoonan
            lisäksi. Meidän eduskuntaryhmämme on myös
            omassa vaihtoehtobudjetissaan nostanut vankeinhoidon ja esittää siihen
            lisämäärärahaa, joka kohdistuisi
            erityisesti vankeinhoidossa vankien kuntoutukseen. Me olemme useassa
            eri yhteydessä puhuneet Kansallisesta terveysprojektista
            ja hoitoon pääsystä, hoidon jatkuvuudesta
            ja hoidon oikein kohdentamisesta. Nyt on todella tärkeää,
            että myös tämän ryhmän,
            vankien, terveydenhoito, sairaanhoito, nostettaisiin esille myös siinä muodossa,
            että se viedään loppuun saakka. Kysymys
            ei ole pelkästään rangaistusajasta, vaan siitä,
            että kuntoutumisesta huolehditaan, yhteiskuntaan takaisin
            palaamisesta huolehditaan, eli tähän tarvitaan
            lisärahoitusta. 
         
         
         Itse omassa talousarvioaloitteessani olen nostattanut erityisesti
            vankeinhoidossa vankien psykiatrisen sairaanhoidon eli ehdottanut
            toimintamenojen lisäystä psykiatrisen hoidon resurssien lisäämiseksi.
            Näen tämän tärkeäksi
            erityisesti, koska vankeinhoitolaitos on joutunut entistä enemmän
            ottamaan vastuuta ei pelkästään yleisesti
            tästä terveydenhuollosta ja kuntoutuksesta ja
            päihdehoidosta vaan hyvin vaikeasta psykiatrisesta hoidosta.
            Tämä hoito vaatii hyvinkin pitkälle vietyjä erilaisia
            toimintoja, ja vankiloissa erityistyöntekijöitten,
            lääkäreitten, virkoja on vaikea saada.
            Erityisesti etäällä asutuskeskuksista
            olevissa vankiloissa ei esimerkiksi psykiatrista hoitoa voida toteuttaa,
            koska ei ole omaa hoitavaa henkilökuntaa ja määrärahoja
            sillä lailla ei ole psykiatrisen hoidon hankkimiseen ostopalveluna
            ollut riittävästi. Näin tähän
            tulisi saada lisää. 
         
         
         Jos vankiloiden terveydenhuollon henkilöstöä ja
            toimintaresursseja ei selvästi paranneta eikä rakenneta
            riittävää jatkohoitoverkostoa vapautuville
            vangeille, näen myös, että se näkyy
            uusintarikollisuuden määrässä.
            Se ei ainakaan pienene, pysyy siis edelleen korkealla tasolla. Tiedämme myös
            sen, että vankipaikka maksaa suhteellisen paljon, ja siksi
            tämä tulisi ottaa huomioon kaiken kaikkiaan. Tietenkään
            kysymys ei ole pelkästään rahasta, tästä taloudellisesta
            puolesta, vaan siitä, että vankeinhoidossa toteutuisi
            inhimillinen hoito ja kaikki se, mitä vanki saisi vankilassaoloaikana,
            tukisi hänen psyykistä ja fyysistä terveyttänsä ja
            yhteiskuntaan palaamista. 
         
         
         Näin valiokunta mietinnössään
            on erittäin myönteinen, mutta tähän
            tulisi vielä saada (Puhemies: 7 minuuttia!) lisää,
            koska vankiloissa on myös vankimäärän
            seuraavina vuosina oletettu nousevan. Kaiken kaikkiaan jo nyt on
            sillä tavalla kriisiytynyt tilanne, että tämä määrän
            kasvu ja sairastavuus ja hoitohenkilöstön vähäisyys
            aiheuttavat näitä vaikeuksia. 
         
         
       
      
         
         Rosa Meriläinen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minusta on erittäin harmillista,
            että ministeri Koskinen ei ole ollut täällä debatoimassa,
            ottaen huomioon, miten laajapohjaisesti ja kärjekkäästi eduskunnassa
            on kiinnitetty huomiota vankeinhoidon jo pitkään
            jatkuneisiin ongelmiin. Jotta nyt en toistaisi, kun kello on jo
            23, kaikkea sitä, mitä täällä ovat
            esimerkiksi edustajat Sinnemäki, Sirnö ja Rauhala
            sanoneet, haluan vain kiinnittää huomiota yhteen
            erityisongelmaan vankeinhoitoon liittyen, mikä osin pohjautuu
            siihen, että edelleen keskeneräisessä,
            toivottavasti ei ikuisesti keskeneräisessä, väitöskirjassani
            keräsin aineistoni vankilassa huume-ehtoisten vankien piirissä. 
         
         
         Vaikka nyt vankeinhoidon tilanne ei ollut minun suoranainen
            tutkimuskohteeni, en voinut välttyä huomaamasta,
            että vankien itsensä puheissa semmoisena keskeisenä kriittisenä pisteenä,
            minkä takia kaikki, joka voi mennä pieleen, sitten
            kuitenkin aina menee pieleen vapautumisen jälkeen, on se,
            että vapautumishetkellä asuntoa ei ole. Tämä on
            osin myös kuntien vika, mutta se homma pitäisi
            hoitaa siis ennen vapautumista ja siten on vankeinhoidon asia. 
         
         
         Suomen asunnottomista vapautuvat vangit ovat yksi huono-osaisimmista
            ryhmistä sillä tavalla, että siellä tiivistyvät
            asunnottomuuteen liittyvät äärimmäisen
            kehnot muodot, kadulla asuminen, rappukäytävät
            jnp. Vankien asunnottomuus korostuu Pääkaupunkiseudulla.
            Helsingissä vapautuu vuosittain noin neljäsataa
            vankia vailla asuntoa, joten se määrä ei
            ole mitenkään vähäinen. Koko
            maassa asunnottomien vapautuvien vankien lukumäärä on
            alle kymmenessä vuodessa kasvanut kolmanneksen. Jos ei
            riitä edes empatia syyksi tämän asunnottomuusongelman
            ratkaisemiseen, niin toivoisi, että edes koko yhteiskunnan
            etu siinä, että annettaisiin edes jonkinlaisia
            eväitä siihen, että siviilielämä voisi
            järjestyä. Jos vaikka olisi jo onnistuttu, mikä sekin on
            sinänsä harvinaista, että on onnistuttu,
            antamaan avaimia päihteettömään
            elämään vankeinhoidon aikana, ei sitä romutettaisi
            sitten siinä vaiheessa välittömästi,
            kun vapaudutaan kadulle ja ehkä sitten ne satunnaisten
            kaverien kämpät ovat sellaisia, jotka eivät
            siihen päihteettömyyteenkään
            houkuttele.
         
         
         Mutta kaikesta tästä olisin kovasti mielelläni täällä ministeri
            Koskisen kanssa keskustellut, mutta toivottavasti tämmöisiä tilanteita
            tulee myöhemminkin. Olen tästä kyllä itse
            asiassa kyselytunnilla joskus Koskiselta kysynytkin, ja hän ilman
            muuta ongelman tunnisti. Kaikissa näissä vankiloihin
            liittyvissä kysymyksissä näyttää olevan,
            että kyllä nyt oikeusministeriössä nämä on selvästi
            tunnistettu, mutta kun ei nyt ole kysymys mistään
            kansantaloutta horjuttavista rahasummista, niin minusta on aivan
            uskomatonta, että vuositolkulla tämmöiset
            asiat jätetään vätysmäisesti
            hoitamatta. Se on häpeällistä.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.