1) Hallituksen esitys laeiksi henkilötietojen käsittelystä rangaistusten
täytäntöönpanossa annetun lain
ja sakon täytäntöönpanosta annetun
lain 37 §:n muuttamisesta
Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on jossain määrin
pieni, mutta periaatteellisesti hyvin tärkeä muutos,
jossa hallituksen esitys käsitteli henkilötietojen
käsittelystä rangaistusten täytäntöönpanossa
annetun lain ja sakon täytäntöönpanosta
annetun lain muuttamista. (Hälinää)
Muutama vuosi sitten korkein oikeus linjasi hyvin tarkkarajaisesti
sen piirin, joka saa tietoja salaiseksi julistetuista tuomioista.
Sittemmin kävi ilmi, että on syytä, koska
korkein oikeus piti hyvin tiukkaa linjaa salassapitosäännöksissä, muuttaa
lainsäädäntöä vallan
kolmijako-opin mukaisesti eli reagoida siihen, että jos
korkein oikeus tulkitsee salassapitosäännöksiä niin,
että edes vankilaviranomaiset eivät saa tietää salaiseksi
julistetun rikoksen ... (Hälinää) — Arvoisa puhemies!
Saisimmeko vähän hiljaisuutta?
Puhemies:
(koputtaa)
Pyydän edustajia rauhoittumaan ja asettumaan paikoilleen!
Kiitos, arvoisa puhemies! — Nyt siis käsillä on
esitys, jossa hallitus esitti, että jatkossa tietyt vankilaviranomaiset
saisivat tietää salaiseksi julistetusta oikeudenkäyntiasiakirjasta
silloin, kun tieto on tarpeen vankilassa järjestettävän
vakavan väkivalta- tai seksuaalirikollisuuden ehkäisyyn
tähtäävän toimintaohjelman toteuttamiseksi.
Tässäkin tilanteessa kuitenkin luovutettavista
tiedoista poistettaisiin rikoksen uhria koskevat yksityiskohtaiset
henkilötunnistetiedot. Tämähän on hyvin tärkeätä,
koska salassapito näissä tapauksissa, varsinkin
seksuaalirikoksissa, johtuu vain ja ainoastaan uhrin suojelutarpeesta,
ei itse rikollisen suojelutarpeesta.
Lakivaliokunta on pitänyt erittäin tarpeellisena
tätä uudistusta mutta halunnut mahdollistaa vankilaviranomaisten
toiminnan paremmin kuin hallitus alkuperäisessä esityksessään
ja laajentanut hallituksen esityksestä sitä vankilaviranomaisten
joukkoa, joka saa tiedot näistä salaisista rikoksista,
koska on erittäin tärkeää, että ne
viranomaiset, jotka päättävät
uuden vankeuslain mukaisesti siitä, mihin esimerkiksi toimintaohjelmiin — muun
muassa seksuaalirikollisille suunnattuihin Stop-toimintaohjelmiin — vangit ohjataan,
tietävät tehdyn rikoksen koko kuvan. Tämä on
erittäin tärkeätä, ja sen takia
lakivaliokunta halusi varmistaa vankilaviranomaisten toimintamahdollisuudet
laajemmalti kuin hallitus alun perin halusi, ja tämä oikeus
nyt yksimielisesti esitetään annettavaksi muun
muassa rangaistusajan suunnitelman laatimisesta vastaaville Vankeinhoitolaitoksen
virkamiehille sekä lisäksi niille henkilöille,
jotka varsinaisesti suorittavat vankien valinnan tällaiseen
toimintaohjelmaan.
Arvoisa puhemies! Tästäkin näkee
sen, että lakivaliokunta tänä koko vaalikautena,
kun se on perehtynyt vankiasiaan, on ottanut erityisen vakavasti
kaikki mahdollisuudet vankilavirkailijoiden toimia mahdollisimman
hyvin, mutta tässä toiminnassa olemme aina joutuneet
noudattamaan perustuslakivaliokunnan antamia rajoja; se muun muassa
käynnissä olevassa vankien kirjeenavauksia koskevassa
asiassa on johdattanut lakivaliokuntaa. Kaikissa niissä tilanteissa,
joissa meillä on ollut valta ja mahdollisuus parantaa vankilaviranomaisten
toimintaa, me olemme sen tehneet, niin tälläkin
kertaa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! On hyvä asia,
että tässä esityksessä vankilaviranomaisten
tiedonsaantioikeutta vahvistetaan. Kun nyt on kyse vankilaviranomaisten
tiedonsaantioikeuksista ja vangeista, haluan tässä yhteydessä nostaa
esiin ne ongelmat, jotka ovat syntyneet sen jälkeen, kun
eduskunta kiristi vankien kirjesalaisuutta hallituksen esittämästä äskettäin
voimaan tulleessa uudessa säädöksessä.
Tähän myös lakivaliokunnan puheenjohtaja
Brax puheenvuorossaan viittasi.
Tämä eduskunnan päättämä vankien
kirjesalaisuuden tiukennus perustui perustuslakivaliokunnan antamaan lausuntoon,
kuten
puheenjohtaja Brax totesi. Haluan tässä yhteydessä sanoa,
että jos ja kun perustuslakivaliokunta on perusoikeustulkinnassa
omaksunut hyvin tiukan tulkintalinjan, se johtaa käytännössä tilanteisiin, joita
kukaan ei ole tavoitellut ja joita kukaan ei voi pitää tarkoituksenmukaisina.
(Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Hyvät edustajat, pyydän siirtämään
palaverit salin ulkopuolelle. Täällä on epälukuinen
määrä palavereja menossa, ne eivät kuulu
tähän saliin.
Herra puhemies! Haluan vedota eduskunnan perustuslakivaliokuntaan,
että te perusoikeuksien tulkintalinjassa pitäisitte
järjen kädessä, tai tallessa joka tapauksessa,
(Välihuutoja) eli että perusoikeuksia tulkitessanne
ette tekisi sellaisia tiukkoja tulkintaratkaisuja, kuten tässä vankien
kirjesalaisuuden osalta teitte ratkaisun, joka on johtanut käytännössä hyvin
epätarkoituksenmukaisiin tilanteisiin arjen
työssä tuolla vankiloissa.
On ihan selvää, että vangeilla on
ja vangeille kuuluu myös perusoikeudet, mutta asian luonteesta
johtuu, että vankien perusoikeussuoja ei voi olla sama
kuin mikä on vapaudessa olevilla kansalaisilla. Vankien
postia esimerkiksi aivan luonnollisista syistä voidaan
eri perustein käydä läpi ja tarkistaa
kuin vapaudessa. Ja ainakin amerikkalaisissa elokuvissa ja ilmeisesti
käytännön vankiloissakin on se tilanne,
että vankien yksityisyyttä voidaan loukata, lainausmerkeissä,
sillä, että heidän selleihinsä saa
kurkistaa sellaisesta pienestä reiästä tai ikkunasta, joka niissä ovissa
on.
Herra puhemies! Siis tällä haluan vain sanoa, että kun
perustuslakivaliokunnassa perusoikeuksia tulkitaan, pitää toimia
järkevästi. Ei pidä antautua hyvien asiantuntijoidenne
johdattelemina, usein tällaisten teoriaherrojen johdattelemina,
sellaisiin tiukkoihin tulkintalinjauksiin, jotka ovat käytännölle
ja käytännön elämälle
vieraita.
Herra puhemies! Haluan antaa vahvan tukeni oikeusministeri Luhtaselle,
joka viimeksi tämän aamun Demarin mukaan on ilmoittanut
tuovansa hyvin nopeasti korjauksen tähän olemassa
olevaan lakiin, jotta ne epätoivottavat ja vankiloiden
turvallisuutta uhkaavat tilanteet, jotka uuden lainsäädännön
myötä ovat syntyneet, voitaisiin ennalta ehkäistä.
Vankilaviranomaisilla pitää olla nykyistä,
uuden lain mukaista oikeutta laajempi oikeus vankien postin avaamiseen
ja tarkistamiseen, jotta voidaan estää se, että nykyistä enemmän
vankiloihin kulkeutuisi postin mukana ohjeita tai vankiloista ulos
ohjeita rikosten suorittamisesta ja kulkeutuisi vankiloihin huumeita,
rahaa jne. Eli oikeusministeri Luhtasen tarmokkuus tämän
epäkohdan korjaamiseksi ja uuden korjaavan esityksen antamiseksi
eduskunnalle on todella paikallaan, ja toivon, että koko
hallitus voi yhtyä ministeri Luhtasen aikeisiin tässä asiassa.
Herra puhemies! Totesin aikanaan, kun ministeri Luhtanen ensimmäisenä ei-juristina
tuli oikeusministeriksi, että siihen voi sisältyä ongelmia,
mutta pakko myöntää, että ainakin
tämän tapauksen valossa näyttää siltä,
että kun oikeusministeriksi tulee henkilö, joka
ei ole juristi, hänellä tuntuu olevan sellaista
tervettä talonpoikaisjärkeä, jota ainakin
perustuslakivaliokunnan kuulemilta juristeilta tässä asiassa
näyttää puuttuvan.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Jos puhemies sallii tässä yhteydessä tästä ed. Zyskowiczin
puheenvuorosta jatkaa, niin ensinnäkin tiedoksi muutama
asia sekä korjaus tänään samassa
mainitussa lehtijutussa olleeseen todella virheelliseen väittämään
omista sanomisistani.
Vakava rikollisuus ja huumerikollisuus ovat vaivanneet vankiloita
jo pitkään, ja vankilasta käsin on tiedetty,
että sieltä myös järjestäytynyt rikollisuus
on pystynyt paitsi jossain määrin pyörittämään
omaa arvomaailmaansa joillakin osastoilla myöskin suunnittelemaan
rikollisuutta talon ulkopuolella. Sen takia vankeuspaketissa, joka
on nyt siis lokakuun alusta asti ollut voimassa, on pyritty monilla
eri keinoilla lisäämään mahdollisuuksia
siihen, että voidaan paremmin vankeusajan suunnitelmassa
ottaa huomioon järjestäytyneeseen rikollisuuteen
sortuneiden tai sitä harrastaneiden tai sen elämäntyylin
valinneiden ihmisten tarkkailu taikka se, että heidät
laitettaisiin erillisiin osastoihin tai, milloin se on järkevää,
nimenomaan laitettaisiin heidät kauas toisistaan. Tämä on
ollut vankeuspaketin yksi keskeisimpiä sisältöjä,
että pystytään paremmin jatkossa räätälöimään
vankeusaika niin, että se osaltaan ei edistä järjestäytynyttä rikollisuutta
tai huumerikollisuutta, vaan että se osaltaan nimenomaan
suojaa toisaalta niitä nykyään niin sanottuja
pelkääviä vankeja, jotka vankilassakin
pelkäävät järjestäytynyttä rikollisuutta,
mutta myös kohtelee jo rangaistusaikana vaarallisia vankeja tai
järjestäytyneen rikollisuuden jäseniä kovemmin,
sikäli kuin se on tarpeen. Ja tästä asiasta
lakivaliokunta on ollut yksimielinen.
Kirjeen avaamisen osalta perustuslakivaliokunnan lausunto, aivan
niin kuin ed. Zyskowicz sanoi, johdatti lakivaliokunnan muuttamaan
pykälän tasan tarkkaan siihen muotoon, miten perustuslakivaliokunta
sen esitti, muutamia teknisiä muutoksia lukuun ottamatta.
Jo silloin tiedettiin, että tämä on riskimuutos,
mutta vallitseva käytäntö eduskunnassa
on, että perustuslakivaliokunnan yksimielisiä kantoja
yritetään noudattaa, ja lakivaliokunta koki, että tässä tilanteessa ei
muuta voida. Mutta tämän pykälän
kaikissa julkisissa kommentoinneissa ja muissa — olen huomannut,
että myös perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja
Sasi on tehnyt saman — olemme toisistamme tietämättä koko
ajan korostaneet, että perusteltu syy avata kirje on tulkittava
hyvin laajasti. Ei voi olla niin, että ainakaan millään julkisella
puheenvuorolla yritettäisiin saada aikaan kaventava tulkinta.
Kyllä meidän kaikkien intresseissämme
on lukea nykyistäkin voimassa olevaa vankeuslakia niin,
että se on tulkittava niin, että aina kun on syytä epäillä eli
perusteltu syy epäillä, että muun muassa
kirjeissä on jotakin rikollisuuteen viittaavaa, sen suunnitteluun viittaavaa,
ne saa avata.
Mutta, arvoisa puhemies, kun oikeusministeriöstä tiedusteltiin
lakivaliokunnan puheenjohtajan näkemystä, onko
valiokunta työruuhkansa keskellä valmis vielä tällä vaalikaudella
käsittelemään nyt mainitun muutoksen,
valiokunnan puheenjohtajana vastasin välittömästi,
että ilman muuta, kunhan perustuslakivaliokunnasta saadaan
kanta. Tämä on ollut kantani koko ajan, enkä ole
siis tätä yksittäistä muutosta
pitänyt millään tavalla huonona. Sen
sijaan pidän sopimattomana ja harhaanjohtavana väittää,
että vankilan ongelmat koskien vakavaa huumeiden käyttöä,
huumeiden pääsyä vankilaan ja järjestäytyneen
rikollisuuden mahdollisuuksia toimia vankilasta käsin ratkeaisivat
nyt tällä mahdollisesti ja toivottavasti tehtävällä muutoksella.
Ne ongelmat ovat huomattavasti vakavampia. Meillä on ihan
selvä ihmiskoe. Jo ennen tämän vuoden
lokakuuta vankikirjeet saatiin avata, ja
sinne silti pääsi huumeita ja siellä silti
toimi vakavaa rikollisuutta.
Ainoa kestävä tapa suojella meitä muita
suomalaisia vakavalta rikollisuudelta ja tehdä vankiloista
turvallisempia, vähemmän järjestäytyneen rikollisuuden
käsissä olevia tai huumeettomia on saada vankiloihin
riittävästi pätevää henkilökuntaa.
Tämä on aivan välttämätöntä,
ja vain tätä kautta voidaan oikeasti puhua siitä,
että eduskunta on onnistunut torjumaan vakavaa rikollisuutta tai
huumerikollisuutta vankilassa.
Lakivaliokunnan yksimielinen kanta tässä asiassa
on ollut, että tarvitaan jo ensi vuoden budjettiin 4 miljoonaa
euroa välittömästi. Arvoisat hallitusryhmien
budjettineuvottelijat, 4 miljoonaa euroa vankeinhoitoon, jos te
oikeasti haluatte saada vankilat toimimaan niin, että siellä ei
järjestäytynyt rikollisuus hallitse tiettyjä osia
ja että se ei pysty siellä toimimaan. 4 miljoonaa
tarvitaan myös siihen, että sinne saadaan riittävästi huumekoiria.
Lakivaliokunnalle aikoinaan esiteltiin tämä kirjepuoli
ylipäätänsä niin, että pitää saada
läpivalaisulaitteita ja huumekoiria. Molemmista näistä olemme
sittemmin ymmärtäneet, että kun ei olekaan
tarvittavaa rahaa, niin ei ole myöskään
tarvittavia tärkeitä uudistuksia.
Tämä kaikki siis tarvitaan myös tämän
kirjemuutoksen lisäksi, ja sen takia pidän epäreiluina ja
harhaanjohtavina ja vaaleihin liittyvinä väitteinä,
jos väittää, että vain ja ainoastaan
tämä kirjepykälämuutos toisi
uuden, merkittävästi järjestäytyneen
rikollisuuden toimintaedellytyksiä estävän
vankilan. Sen lisäksi tarvitaan ne virat. Erityisen tärkeätä on,
että ei suostuta siihen, että niin sanotun tehokkuusohjelman
nimissä yli sata, todennäköisesti monta
sataa, vankilavirkaa viedään pois. Jos me olemme
tosissamme sen suhteen, että vankilat ovat turvallisia,
että siellä ennalta ehkäistään
rikollisuutta, siellä on oltava ammattilaisia töissä riittävästi,
ja sen takia pidän vaalikeskustelussa tärkeänä,
että puhutaan myös totta viroista.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Braxille totean, että vankeuspaketti
sinänsä on varmasti ok, mutta kuten ed. Braxkin
sanoi, on selvää, että perustuslakivaliokunnan
kantaa on noudatettava. En kritisoinut sitä, vaan kritisoin
perustuslakivaliokunnan tässä asiassa ja eräissä muissakin
asioissa omaksumaa liian tiukkaa tulkintalinjaa. En ollenkaan väitä,
että tämä kirjesalaisuuden supistaminen
entisiin mittoihin vankien kohdalla poistaisi ongelmat vankiloista
tai ratkaisisi vankiloiden huumeongelmat, mutta ei pidä eduskunnan
mennä myöskään toiseen suuntaan,
siis vaikeuttaa vankilaviranomaisten toimintaa, helpottaa vankien
mahdollisuutta välittää ulos erilaisia
rikostoimeksiantoja ja saada sisään huumeita tai
rahaa. Henkilökuntaa, laitteita, koiria, kaikkea tätä,
tarvitaan, mutta meidän ei pidä vaikeuttaa käytännön
työtä vankiloissa.
Herra puhemies! Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja joutui
lähtemään, mutta sanoi, että hän
on ministeri Luhtaselle luvannut, että perustuslakivaliokunta hyvin nopeasti
pyrkii asian käsittelemään, jos esitys
nopeasti tulee, ja sitä toivon.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Braxille, että suurin
ongelma vankiloissa on se, että vankilarakennukset ovat
vanhoillisia ja erittäin heikossa kunnossa olevia.
Otan esimerkin Konnunsuolta. Vuodesta toiseen Konnunsuolle on
anottu rakennuksen kunnostusrahaa 20 miljoonaa euroa, ja sitä ei
ole tullut. Yhdessä sellissä kun vierailimme vaalipiirin edustajien
kanssa, niin siellä oli kuusi vankia semmoisessa kymmenen
neliön sellissä niin kuin armeijassa ennen vanhaan
putkisängyissä päällekkäin,
ja vangit päivittäin joutuvat olemaan näissä selleissä.
Se johtuu siitä, että vankilahenkilökuntaa
on liian vähän, ei ole ulkoiluttajia jnp.
Ministeri Luhtaselle huomauttaisin ja toivoisin, että ministeri
hoitaisi investointiohjelmat kuntoon vankiloissa ensisijaisesti.
Se on vankien kohdalta sitä hyvinvointia, jota heillekin
täytyy tarjota inhimillisyyden vuoksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä edellisissä puheenvuoroissa
on tuotu esille vankilaolosuhteet, vankiloitten vanhanaikaisuus.
Tähän asiaan K. J. Långin ollessa ylimpänä virkamiehenä tällä elämänsektorilla
esitettiin ratkaisuksi perustettavaa uutta vankeinhoitolaitosta Keuruun
kaupungin Haapamäelle. Toivon, että nämä suunnitelmat
voisivat vauhdittua.
Mutta meidän on annettava täysi tuki vankilaviranomaisille
työssään, ja siksi tämä kirjesalaisuuden
oikaiseminen terveen järjen mukaan, mitä kansa
edellyttää, siten että rikollisuus ei pääse
edistymään vankiloissa, pitää saada
kuntoon, että vankilaviranomaisilla myös tässä suhteessa
on riittävät valvontakeinot.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole täällä tarvetta
puhua perustuslakivaliokunnan puolesta, mutta haluan todeta, että perustuslakivaliokunta,
totta kai, kun se selvittää lakien perustuslainmukaisuutta
etukäteen, katsoo asioita kansalaisvapauksien näkökulmasta,
kansalaisten perusoikeuksien näkökulmasta, ihmisoikeussopimuksien
näkökulmasta, ja niin se nyt vaan on, että vankilassakin ihmisillä on tiettyjä
oikeuksia.
Kirjesalaisuus on yksi klassisia vapausoikeuksia, ja sen loukkaamiseen
tarvitaan hyvin perusteltuja syitä, ja niin on valiokuntakin
todennut, että perustellut syyt — muistamani mukaan
näin se on muotoiltu — mahdollistavat sen, että myöskin
vankiloihin tulevia kirjeitä voidaan tutkia. Nyt kuitenkin,
kun ryhdytään puhumaan siitä, että perustuslakivaliokunta
olisi aiheuttanut ongelman, joka vankiloissa tällä hetkellä on,
kyllä tehdään varsinainen harhautustemppu.
Kysymyshän on siitä, että Suomen
vankiloissa on tänä päivänä enemmän
vankeja kuin ne pystyvät pitämään
sisällänsä ja erittäin paljon
on ennen kaikkea juuri sakkovankeja, eli ihmisillä ei ole
mahdollisuuksia maksaa sakkojansa, vaan he suorittavat rangaistuksensa
vankilassa. Tämä tietysti johtaa siihen, että vankiluku
ja vanginvartijoiden määrä eivät
ole ollenkaan oikeassa suhteessa. Valtionhallinnossa sitä vastoin
on edelleen menossa tehokkuusohjelma ja tuottavuusohjelma, mikä merkitsee
sitä, että resursseja ei suinkaan ole tullut vankilalaitokseen
lisää, vaikka niin tietysti pitäisi olla.
Kun ilmiselvästi rikollisuus on kansainvälistynyt
ja ennen kaikkea juuri huumerikollisuus, niin totta kai silloin
tarvitaan myöskin enemmän voimavaroja, jotta myöskin vankiloissa
voitaisiin huolehtia siitä, että ne eivät
olisi rikollisen toiminnan pyörittämisen keskuksia,
aivan kuten täällä lakivaliokunnan puheenjohtaja
Tuija Brax aikaisemmin sanoi. Mutta eihän se sillä tavalla
järjesty, että ryhdytään kirjeitä aukomaan,
vaan kysymys on kokonaan siitä, miten vankeinhoito kokonaisuudessaan
järjestetään ja millaisia valmiuksia
vankeinhoitoviranomaisilla on asioita hoitaa.
Kriminaalipolitiikka noin ylipäätänsä Suomessa
on kyllä aikamoisen kritiikin kohteena ja syystä mielestäni
siksi, että näyttää kyllä siltä, että vankilat
yksinkertaisesti säilyttävät vankeja mutta
eivät pysty palauttamaan heitä yhteiskuntaan.
Edelleen vangeilla on sama tilanne kuin on ollut monia vuosia, ja
ehkä huonompikin kuin joskus aikaisemmin: ei ole kotia
pään päälle, kun vankilasta
lähtee. On myöskin hyvin vaikeata löytää työtä ja
koulutusta jne.
Tässä suhteessa ennen kaikkea voisi kyllä kysyä,
missä ovat oikeusministeriön kriminaalipoliittiset
linjaukset, että vankilat eivät vain säilyttäisi
vankeja, että vankilat eivät polkisi ihmisoikeuksia,
vaan edesauttaisivat sitä, että vankila on, niin
kuin sen tulee ollakin, rikosseuraamuksen suorituspaikka, jossa
vankilaviranomaiset pitävät huolen siitä,
että kukaan vanki ei tunne oloansa uhatuksi, ja että myöskin
vankila järjestetään sillä tavalla,
että vankeusaikainen tuomio edesauttaa sitä, että yhteiskuntaan
voi myöskin palata.
Mielellämme toki voimme perustuslakivaliokunnassa katsoa
tätä esitystä, mutta totta kai lähtien
siitä, että ei valtion säästöillä ruveta
perustelemaan sitä, että kansalaisten oikeuksia
ryhdytään polkemaan. Emme hyväksyneet
myöskään etävalvontaa putkissa
sen takia, että kyllä yhteiskunnan, silloin kun
se ottaa jonkun ihmisen huostaan, tulee myöskin vastata
siitä turvallisuudesta. Jos kamera vaan on se, joka turvaa
turvallisuutta, niin voidaan kyllä kysyä, missä on
se Orwellin Suomi; se on aika lähellä.
Suomi kuitenkin on vauraampi kuin koskaan, mutta ei sillä riitä rahaa
vanhuksiin, ei sillä riitä rahaa vankiloihin,
ei sillä riitä rahaa minnekään. Jossain
on nyt joku mennyt pieleen, ja kannattaa ryhtyä puhumaan
siitä, että valtion läsnäoloa
tarvitaan ja ennen kaikkea juuri vankeinhoidossa.
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa herra puhemies! Tässä ikään
kuin käydään etukäteen lähetekeskustelua
pykälästä, jonka aion esitellä (Ed.
Pulliainen: Näin tekee edistyksellinen eduskunta! tällä viikolla
valtioneuvostolle ja presidentille. Se koskee vankeinhoitoon ja
uuteen vankeuslakiin liittyvää yksityiskohtaa
eli kirjesalaisuutta ja sen avaamista, mistä täällä on
käytetty nyt hyviä puheenvuoroja, eli se tulee
tällä viikolla valmiiksi ja esittelyyn.
Olen todella iloinen näistä kannustavista
puheenvuoroista, koska vain sen voin todeta lyhyesti, että käytäntö on
osoittanut sen, että se pykälä ei toimi
käytännössä vankiloiden toiminnan kannalta.
Korostan sitä, että se on tietysti vain yksi yksityiskohta,
mutta kun se on yksityiskohta, joka voitaneen korjata, niin kuin
nyt täällä on puheenvuoroissa ilmi käynyt,
se on mielestäni välttämättä tehtävä ja
tietysti mahdollisimman pian. Näyttöä nyt
kuukauden aikana on ollut riittävästi ja perusteita
sen pykälän asiamukaiseksi korjaamiseksi.
Mutta kun täällä on nyt laajemmin
keskusteltu vankeinhoidon tilanteesta, niin voin todeta sen, että tässä on
todella isosta asiasta kysymys. Ensinnäkin totean sen,
että vankeuslaki, joka nyt siis vajaa puolitoista kuukautta
on ollut voimassa, on sinänsä hyvä. Sen
tavoitteet ovat hyvät, sen sisältö on
hyvä, ja täytyy olla siitä tyytyväinen,
että meillä on nyt olemassa tämä peruspohja ja
perusrunko. Sen ongelma on se, että voimavarojen saaminen
ja voimavarojen oikein kohdentaminen on tällä hetkellä tietysti
a ja o.
Voin sanoa sen, että koko vankeinhoitoa on nyt ilmeisesti
jonkun aikaa rahoitettu hyvin pitkälti ilman kokonaisvaltaista
rahoitussuunnitelmaa ja hyvin pitkälti olemme eläneet
lisäbudjettien varassa, myös minun aikanani. Tämähän
on vasta minun ensimmäinen budjettiesitykseni, ja olen
joutunut lisäbudjettien kautta rahoittamaan vankeinhoitoa,
mutta ymmärsin sen heti, että ison uuden vankeuspaketin
toimeenpaneminen ei selviä lisäbudjeteilla, vaan
pitää katsoa, missä ovat rahat, missä ovat
tarpeet, missä on koko meidän vankeinhoitomme
johto, missä on sisältö, missä ovat
taloudelliset asiat. (Ed. Kuosmanen: Missä ovat investoinnit?)
Tästä syystä asetin Valtiokonttorin
pääjohtajan Jukka Wuolijoen selvitysmieheksi selvittämään
tätä vyyhteä, ei niin — niin
kuin täällä ensimmäisessä puheenvuorossa
sanottiin, että hyvänen aika, meillähän
on uusi vankeuslaki, mitä varten asetetaan selvitysmies — että tämä selvitysmies
tekisi uusia tavoitteita, uusia lähtökohtia, vaan
hän selvittää sen, mitenkä hyvä vankeuslaki
voidaan toimeenpanna, mikä on sen henkilöstön
tilanne, miten meidän vankiloitamme johdetaan, ja tämä johto
käydään läpi alhaalta ylös
asti. Tässä ei rumpuja soitella, vaan minä odotan
koko ajan ehdotuksia pätevältä henkilöltä,
joka jo Valtiokonttorissa on pääjohtajana selvitellyt
poissaoloja, selvitellyt vankeinhoidon tilannetta, sairauslomia,
varhaista eläköitymistä eli koko henkilöstön
asemaa. Eli hän lähtee liikkeelle ja on lähtenyt
jo erittäin vahvoin perus- ja pohjatiedoin. Toivon, että sitä mukaa
yhdessä saamme aikaan tämän tilanteen
korjaamisen, ja tästä johtuu esimerkiksi se, että hyvin
vaikea on tällä hetkellä sanoa, mitkä ovat
ne todelliset resurssitarpeet, ennen kuin näen tämän selvityksen. (Ed. Kuosmanen:
Remonttirahaa!)
Ed. Kuosmanen toi täällä esiin, aivan
oikein, vankilainvestoinnit. Ensimmäinen alustava investointiohjelma — jos
minä nyt näin rohkenen sanoa, se ei ole vielä ohjelma,
mutta sen suuntainen — sisältyy jo vuoden 2007
budjettiesitykseen. Siellä on hiukan saatu linjattua niitä vankilarakennustarpeita,
joita olemme pitäneet ajankohtaisina, ja näistä voin
sanoa, että Lounais-Suomen vankila meille valmistuu ja
tähän budjettiesitykseen sisältyy Kuopion
vankilan perusparannus ja lisärakennus, Mikkelin vankilan
perusparannus ja lisärakennus. Siellä on pienempinä hankkeina
Helsingin työsiirtola ja tärkeänä uutena
hankkeena Kylmäkosken vankilan laajennus. Siellä on
pienempiä (Ed. Kuosmanen: Konnunsuo puuttuu!) kohdentamattomia
hankkeita ja peruskorjauksia. Erityisenä mainintana ovat nämä kauhistuttavat
paljusellit erityisesti naisvankilan osalta, ja budjetissa on myös
maininta siitä, että tämä selvitystyö ensisijaisesti
naisvankilan paljusellien kohdalla pannaan nopeasti toimintaan.
Toivon todella, kun budjettia täällä käsitellään,
että näihin tulee tukea.
Mutta siis kolme asiaa: investointiohjelma, joka on budjetissa
ja jota kehitetään kaiken aikaa, hankesuunnitelmia
tehdään — toivon, että Senaatin
kanssa päästään vielä pitkäjänteisempään
investointisuunnitelmaan — pääjohtaja, selvitysmies
Wuolijoen ehdotukset vuoden loppuun mennessä ja nyt tällä viikolla
esiteltävä yksityiskohta kirjesalaisuudesta.
Puhemies! Mitä tulee tähän äskeiseen,
mistä tämä keskustelu lähti,
lakivaliokunnan tekemät muutokset tähän
asiaan, tähän nimenomaiseen asiaan eli tähän
vankiloille annettuun mahdollisuuteen saada t ietoja salassa
pidettävistä oikeudenkäyntiasiakirjoista, ovat
ihan paikallaan ja omalta osaltaan edesauttavat tilanteen kehittymistä.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On aivan totta, niin kuin ministeri Luhtanen
sanoi, että hän on saanut joihinkin näihin
investointeihin rahaa, ja se on täällä eduskunnassakin
kiitoksella vastaanotettu. Mutta on kyllä kestämätöntä ajatella
niin, että nyt kun eduskunta käsittelee jo ensi
vuoden budjettia, niin näihin selviin puutteisiin henkilöstössä ei haluta
lisäystä sen takia, että selvittäjä antaa
raporttinsa vasta joulukuussa, tai sitten pitäisi olla hallitukselta vielä lupaus,
että sen
mukaan, mitä selvittäjän raportista seuraa,
sen jälkeen vielä tulisi lisärahaa. Jos
tämmöinen on mahdollista ja se on realistista,
niin tässä on vielä joku tolkku. Mutta
muuten kuitenkaan seuraavaa vuotta ei lämmitä se
ajatus, että selvittäjä pystyy pitemmän
päälle löytämään
varmaan järkeviäkin muutoksia ja esityksiä.
Ensi vuoden osalta vankilan turvallisuuden näkökulmasta
se informaatio, mitä näiden pätkäbudjettien
keskellä on valiokunnalle tuotu, viittaa siihen, että ensi
vuoden budjettiin tarvitaan rahaa. Se ei poista sitä, jos selvittäjä löytää järkevämpiä
tapoja
hoitaa vankilatodellisuutta, vaan hyvä, tehdään
nekin muutokset. Sehän tarkoittaa silloin sitä,
että ministeri Luhtanen tai selvittäjä on
löytänyt vankeinhoidosta jotain, mitä ministerin
edeltäjät eivät ole löytäneet.
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Ensi vuoden budjetissa on lisää rahaa
vankiloille. En tiedä, onko edes lisärahasta kysymys,
jos tarkasti ajattelen. En mene karhuja kynimään
etukäteen vaan luotan täysin selvitysmies Wuolijoen
tekemään esitykseen. Tarkoituksena on katsoa,
kuinka rahavirrat kulkevat, mitenkä ne kulkevat ja mihinkä ne
pysähtyvät ja mihinkä rahavirrat menevät.
Voin sanoa näin, että ensimmäinen
säikähdys minulle oli se, että erittäin
suuret rahavirrat vankeinhoidossamme menevät jostain syystä — ja nämä syyt
nyt selvitetään — siihen, että siellä on äärimmäisen
paljon ylitöitä, äärimmäisen
paljon poissaoloja, varhaista eläköitymistä.
Erityisen mielenkiintoista oli se, että lyhyitä päivän
kahden poissaoloja oli valtionhallinnossa kaikkein eniten. Johdon
oppikirjat jo sanovat sellaisen perussäännön,
että lyhyisiin poissaoloihin on kiinnitettävä huomiota,
koska syy voi olla esimerkiksi — sanon vain esimerkiksi,
en tiedä — sellaisessa johdossa, joka ei ehkä ole
ihan paikallaan. Näitä kaikkia selvitetään.
En sano yhtään sitä, tarvitaanko
lisää rahaa vai ei. Todennäköisyyden
mukaan uusi paketti vielä tarvitaan. Ensi vuoden budjettiin
siis sisältyy, ed. Brax, lisärahaa. Nämä kaikki
nyt selvitetään. Kun valtiovalta, hallitus, tässä nyt
on vakavasti liikkeellä, niin minä uskon, että eiköhän
ne paljastetut puutteet pystytä myös korjaamaan.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Vankeuslakiahan valmisteltiin pitkään.
Siinä oli komiteatyö alla, ja työtä jatkettiin
lausuntojen jälkeen ministeriössä. Henkilökohtaisesti
pidin huolta siitä, että oli vielä pari
ylimääräistä kierrosta, tämmöinen
reality check, jossa kuultiin juuri Vankeinhoitolaitoksen toimivaa
joukkoa ja henkilöstöjärjestöjä,
että nämä esitettävät
pykälät ovat käytännössä toimivia,
kun tiedettiin, että resursseja ei kuitenkaan tule hetkessä lisää.
Siinä tarkistettiin kymmeniä kohtia laista juuri,
jotta siitä tulisi täytäntöönpanokelpoinen.
Tämä kirjeidenavaamiskohta oli yksi niistä.
Hallituksen esitykseen ihan omalla kynälläni madalsin
kynnyksen kirjesalaisuuteen puuttumiseen jokseenkin vanhaa käytäntöä vastaavaksi,
niin
että silloin kun on syytä epäillä,
voidaan kirjeet avata. Siihen sitten tuli täällä mainituista syistä perustuslakivaliokunnan
kautta tiukennus, jota nyt sitten toivottavasti pikaisesti puretaan
takaisin, jotta toteutuisi se vankeuden perimmäinen tarkoitus — sehän
on vapautta rajoittava toimenpide. Jos me sitten tämä asian
sisällä teemme sellaisia toimia, joissa taas tämä perustehtävä vankeudelta
murennetaan, silloin ei käytännön järki
ole mukana ratkaisuissa.
Varmasti perustuslakivaliokunnan olisi syytä kuulla
enemmän käytännön ihmisiä.
Siellä mennään joskus aivan liian pitkälle
tässä teoretisoinnissa. Nyt voin omasta kokemuksestanikin
vakuuttaa, vaikka olen jossakin määrin myös
valtiosääntöoppinut, että joudun
useammankin kerran käytännön järkeä saarnaamaan
perustuslakivaliokunnassa, jotta tulisi vähän
monipuolisemmin arvioitua kokonaistilannetta, että ei tuijoteta yhtä pykälää,
esimerkiksi yhtä perusoikeutta, vaan katsotaan koko perustuslain
sisältö ja koko kansainvälisten sopimusten
apparaatti. Täytyy olla tällaista riittävää avarakatseisuutta
ja suhteellisuudentajua, kun perustuslakiamme tulkitaan. Ehkä pidemmälle
kuin näissä vapausoikeuksien tulkinnoissa jossakin
määrin harhapoluille on menty esimerkiksi delegointisäännöksissä tai
siinä, mitä katsotaan lainsäädännön
alaan kuuluvaksi, mitä voidaan säätää alemman
tason normeilla. (Ed. Zyskowicz: Kyllä!) Mutta näkisin,
että tällainen linjantarkistus on jo ainakin käynnistymässä.
Tosiaan vankeuslain yksi epäkohta tulee nyt toivottavasti
pikatahdissa korjatuksi. Suurempi ongelma on resurssipula, johon äskeisessä keskustelussa
kiinnitettiin huomiota. Meillä oli suuria ongelmia saada
tuota valuvikaa kehyksissä korjatuksi. Pystyttiin hyvin
näyttämään, että vankeinhoidossa
on jo tehty monin verroin se, mitä tuottavuusohjelmalla
tavoitellaan, on otettu 40—50 prosenttia lisää töitä,
ilman että olisi varoja tai henkilöstöä niitä hoitamaan.
Nyt kuitenkin tuottavuusohjelma kaikessa kaavamaisuudessaan kohtelee
liikaa saman sabluunan mukaan hyvinkin erilaisessa jamassa olevia
valtionhallinnon sektoreita. (Ed. Brax: Juuri niin!) Siinä olisi
kyllä selvä tarkistuksen paikka. Esimerkiksi seuraavan
budjettikehyskäsittelyn yhteydessä tätä tuottavuusohjelmaa
oikaistaisiin paremmin realiteettien mukaiseksi ja eri hallinnonalojen
todellisen tilanteen mukaiseksi.
Sitten huumekontrollista vielä erikseen. Siinähän
saavutettiin tämän vuosituhannen puolella merkittäviä tuloksia:
pystyttiin vähentämään huumeiden
virtaa vankiloiden sisällä olennaisesti — se
on myös lukuaineistolla todennettavissa. Siihen tuli apua
sillä, että vuosituhannen vaihteen tienoilla tuli
hiukan laveammat keinot henkilöstölle tehdä tarkastuksia
selleissä ja vankiloissa. Mutta tärkeätä olisi
asennemuutos. Tultuani oikeusministeriksi 99 hankittiin vasta ensimmäiset
huumekoirat koko Vankeinhoitolaitokseen — käsittämätön
tilanne. Meillä oli jo vuosia näkynyt, että vankiloissa
on paha huumeongelma, mutta tehokkaampia keinoja puuttua siihen ja
valvoa esimerkiksi vierailijoiden tai lomilta palaavien vankien
tuomia huumeita ei ollut, elikkä niitä keinoja
ei jostakin syystä pahemmin haluttukaan ottaa käyttöön.
Siellä oli siis tällaista asennevääristymää,
joka sitten osin pääjohtajan vaihdoksen, osin
ehkä ministerinkin vaihdoksen takia oikeni. Nyt näkisin,
että siellä tähän huumevapaaseen
linjaan on sinänsä koko henkilöstö ja koko
hallinto sitoutunut, mutta siihen täytyy olla riittävät
välineet lainsäätäjän
puolelta ja myöskin taloudelliset mahdollisuudet.
Tärkeätä tietysti myös on
se, että hoitoa on pystytty laventamaan, terveydenhuoltoa
kohentamaan vankeusaikana. Sitä kautta pitää pystyä myös
jämptiin vierotukseen, siihen pitää päästä entistä useammissa
tapauksissa, ei vain ylläpitävään
lääkintään vaan siihen, että päihdeongelmasta
pystytään tehokkaasti myös vieroittamaan rangaistuksen
suoritusaikana.
Sitten vielä investointiohjelmasta. Sehän
saatiin käyntiin vuonna 2000, tehtiin kymmenvuotinen investointiohjelma,
jossa vuosikymmeniä jäljessä laahanneet
peruskorjaukset saatiin lopulta liikkeelle Lipposen ensimmäisen
ja toisen hallituksen aikana. Investointiohjelmaa on sen jälkeen
pystytty toteuttamaan suunnilleen aiotussa aikataulussa, mutta siinäkin
tuli ongelmaksi tämä, että kun kalliilla
remonteerattiin, niin vuokrakustannukset eivät enää mahtuneet
kehyksiin, ja sen takia jouduttiin hidastamaan tavoitellusta aikataulusta.
Nyt on tärkeätä pitää tuo
ohjelma ajan tasalla ja mahdollisuuksien mukaan siellä vielä pahimpien
kohtien parannusta vauhdittaakin, mihinkä ministeri Luhtanen äsken
kiinnitti huomiota. Siellä oli joitakin yksittäisiä kohtia
lisätty mutta alkuperäisestä aikataulusta
on jouduttu lykkäämään kaksi
kolme vankilasaneerausta ohjelmakauden ulkopuolelle juuri näiden
vuokra-arvojen nopean nousun takia.
Kaiken kaikkiaan vankeinhoidon ongelmien kärjistyminen
osoittaa sen ongelman, miten ikään kuin poliittisesti
vähän suositulla alueella on vaikeata saada muutoksia
aikaan. Vuodesta toiseen jouduttiin juuri eduskunnan ja lisäbudjettien
kautta välttämättömiä rahoja
kinuamaan, jotka olisi pitänyt tietysti saada normaalitietä jo
järkipuheella läpi budjettiriihissä ja
varsinaisiin budjettiehdotuksiin. Mutta ehkä juuri sen
takia, että on tämmöinen vähän
vastenmielinen ala, johonka ei haluta niin kauheasti tarttua, nämä ongelmat
siirtyivät vuodesta toiseen. Tässä ehkä tulevan
vaalikauden hallitusohjelman laatijoille on myös evästystä,
että pitää uskaltaa tehdä riittävän
isoja kohdennuksia jo hallitusohjelmavaiheessa, jotta sitten olisi
realistisella pohjalla budjettikehysten ja budjettien laatiminen.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Puhun minäkin osaltani tästä ei
nyt juuri käsittelyssä olevasta pykälästä,
joka liittyy vankien kirjesalaisuuteen. Haluan siitä omalta
osaltani lausua tyytyväisyyteni, että vankiloissa
jo etukäteen ongelmalliseksi arvioitu ja nyt ongelmaksi
koettu kiristetty kirjesalaisuusasia otetaan uuteen harkintaan.
Haluan tässä kiittää ministeri
Leena Luhtasta siitä, että hän
tarmokkaasti ottaa epäonnistuneen lain pykälän
takaisin, jotta se saataisiin vastaamaan vankilan arjen
todellisuutta ja tarpeita.
Ministeri Luhtanen itse vastasikin kysymykseen näistä uusista
panostuksista. Totta on, että vankiloissa on ongelmia niin
rakenteiden, rakennusten kuin henkilökunnan määränkin
suhteen, mutta ihan toimettomina ei ole oltu. Tästä jälleen näin
pirkanmaalaisena kiitos ministeri Luhtaselle, joka on toiminut hyvinkin
ponnekkaasti meidän Kylmäkosken vankilamme suhteen.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Olen harrastanut tätä alaa
myös jonkin aikaa. K. J. Långin keskeinen artikkeli
totesi, että vankiluku on vankeinhoidon tehokkuuden ja tuloksen tärkein
mitta. Vuoteen 1997 asti Suomi oli ainoa Euroopan maa, jossa vankiluku
laski. Se oli alhaisimmillaan tiettynä päivänä 2 300,
keskimäärin 2 700. Sen jälkeen
vankiluku on noussut 40 prosenttia, ilman että tähän
tulosmittariin on kiinnitetty huomiota.
Täällä puhutaan kirjesalaisuudesta.
Siitä on täysin järkevää puhua,
kirjeet voidaan avata puolestani koska vaan. Mutta olennaista ei
ole lisätä vankiloita ja puhua vain henkilökunnan
määrän lisäämisestä tai
vankiloiden saneeraamisesta, joista jälkimmäinen
toki on tärkeää, vaan vankiluvun alentamisesta.
Pelkästään 4 miljoonalla eurolla, mitä täällä on
vaadittu, tehtäisiin noin 80 asuntoa vankilasta vapautuville
asunnottomille vuosittain ja 400 kappaletta viidessä vuodessa. Se
on huomattavasti tärkeämpi teko kuin lisätä itse
vankiloihin lisää rakennuksia. Kerran laskin, paljonko
vankiloissa on rakennuksia. Ette olisi tienneet, että siinä vaiheessa — nyt
on pienentynyt rakennusmassa — jokaiselle vangille oli
kuutiotilaa yhtä paljon kuin huipputaiteilijoilla ateljeessaan,
niin paljon erilaista tilaa on.
Keskeiset pulmat ovat seuraavat: Ihmiset tulevat sieltä ulos
rahatta, asunnotta, työttä ja vielä viinanhaluisina,
kuten jokainen järkevä ihminen tajuaa. Toiseksi,
vankipalkkaa ei ole toteutettu vankilan sisällä.
Tällä hetkellä siellä tekee
töitä noin 50 prosenttia vangeista, kun arvion
mukaan 80 prosenttia tekisi, jos olisi normaali, samanlainen palkka
kuin avolaitoksissa ja siitä perittäisiin ylläpitokulut
ja jos suojatyötä tai työtä olisi myöskin
tarjolla. Sitä olisi varmaan tarjolla pienemmälle
määrälle. Kolmanneksi, vankilan läpikäy
noin 7 000 ihmistä vuodessa. Siellä on
edelleen noin 500 ihmistä vuosittain, joille kuuluisi eläke,
joilla sitä ei ole. Eläkeprojekti on käynnistetty
vankiloiden sisällä mutta kovin hitaasti.
Harrastukseni merkkinä voin sanoa, että ensimmäisenä päivänä,
kun saimme ei-juristin oikeusministeriksi, ehdotin hänelle,
että alalle pitää saada selvitysmies,
joka tulikin. Tosin ehdokkaani oli toinen henkilö, henkilö,
joka oli sos.dem. kriminaalipoliittisen työryhmän
puheenjohtaja 1968:sta lähtien. Silloin sen loistavan työryhmän
jäseninä olivat muun muassa tuleva korkeimman
oikeuden presidentti Olavi Heinonen, Antti Kivivuori ja Jacob Söderman
ja sitä avustivat Inkeri Anttila, koko Kriminologinen tutkimuslaitos
jne. ja päästiin vankiluvussa nelinkertaisesta
vankiluvusta suhteessa muihin Pohjoismaihin Pohjoismaiden alimmalle
tasolle. Sosiaalipolitiikka on keskeisin ratkaisu, ja tässä mielessä pidän
tämän päivän parhaana puheenvuorona
kansanedustaja Arja Alhon puheenvuoroa, olkoonkin, että nyt
pitäisi puhua vain kirjesalaisuudesta.
Täytyy myös sanoa, että vankeinhoidon
organisaatio on hyvin keskitetty. K. J. Lång, joka oli toisten
mielestä renessanssiruhtinas ja toisten mielestä feodaaliruhtinas,
oli Vahon pääjohtaja. Sanoin, että jos
samalla tavalla Suomen mielisairaalat organisoitaisiin kaikki yhden
johdon alaisuuteen, esimerkiksi Pihkasen tai Achtén, olisi voitu
puhua Mahosta vastaavalla tavalla kuin Vahosta. Sinne yleensä on
hakeutunut toki ihmisiä, jotka tykkäävät
jätkistä, tykkäävät
tavallisista hampuuseista ja ihmisistä, jotka ovat pudonneet
kelkasta. Mutta kun järjestimme ensimmäistä Itämeren
maiden vankilanjohtajien kokousta, niin emme löytäneet
vankilanjohtajien joukosta silloin kuin pari englannin kielen taitoista
henkilöä. Sen verran vähäistä oli
se pohja ja arvostus, mikä alalle on voitu antaa.
Sanoisin vielä, että me voimme pitää porukan piikkilangan
takana jossain määrin huumeettomana. Itse hain,
pyydettynä muuten aluksi, kolme kertaa vankeinhoidon ylilääkärin
virkaa. K. J. Lång pyysi mutta ei ottanut, säikähti,
koska kaksi miestä ei mahdu samaan taloon. Sen takia meninkin
mielisairaalaan. Sitten kun hän luopui virasta, hain myöskin
hänen virkaansa, mutta kun se on juristien suojatyöpaikka,
niin sinne ei lääkäreitä voitu
valita. Lupasin ainoastaan yhden asian: piikkilangan takana jätkät
ovat ja pysyvät, mutta piikkilangan sisällä on
paremmat oltavat. Tämä ei ollut mahdollista, mutta
jatkan edelleen systemaattisesti sitä taistelua, että tämän
porukan sosiaaliset olot kohentuvat, jolloin vankiluku voidaan laskea,
ja minä väitän, että kymmenen
vuoden kuluttua täällä keskustellaan
samasta asiasta ja tilanne on karmeampi, ellei suurta muutosta voida
saada aikaan.
Niin, kiitos vaan, ja täytyy vielä sanoa,
että vankilareformi tehtiin edeltävien kahden
hallituksen aikana mutta vankiluku ryhtyi nousemaan silloin. Asunnottomien
luku kyettiin saamaan laskuun edeltävän pääministerin
suuren kahdeksanvuotisen pääministeriyden aikana, mutta
osa asunnottomien luvun laskusta johtui siitä, että noin
tuhat asunnotonta joutui vankilaan. Asunnottomien puolella päästiin
eteenpäin, nyt on aika myös vankipuolella päästä eteenpäin.
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Ed. Taipaleelle toteaisin, että emme
itse asiassa käy lähetekeskustelua edes tästä kirjesalaisuuspykälästä vaan itse
asiassa me käsittelemme täällä lakivaliokunnan
mietintöä henkilötietojen käsittelystä rangaistusten
täytäntöönpanossa annetun lain
ja sakon täytäntöönpanosta annetun
lain 37 §:n muuttamisesta, mutta hyvä keskustelu.
Ed. Taipaleelle toteaisin sen, että ilahduttava piirre,
erityisesti jos se olisi pysyvä, on se, että meillä vankiluku
on nyt kääntynyt laskuun. Jos sitä nyt
katsotaan millä mittarilla tahansa, niin näyttää siltä,
ihan voi sanoa näin, että jos vuoden ajalta katsoo,
niin vankeja meillä on nyt 100 vankia vähemmän,
mutta jos katsoo jotakin määrättyä päivää,
niin voi sanoa näin, että vankiloissa oli esimerkiksi
marraskuun alussa 400 vankia vähemmän kuin viime
vuoden vastaavana aikana. Tämä on sellainen asia,
että trendiä pitää seurata ja
analysoida, mistä se johtuu. Mutta viittaan tässäkin
tämän uuden vankeuslain erittäin hyvään sisältöön
siinä mielessä, että paitsi että siellä tehdään
nyt vankeusajan ohjelma, niin erittäin tärkeä ja
keskeinen asia on se, (Puhemies koputtaa) että vangeille
tehdään myös vankeusajan (Puhemies koputtaa)
jälkeinen ohjelma, missä meillä on vielä todella
paljon tekemistä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Muutama näkökohta
kommenttina käytettyihin puheenvuoroihin. Perustuslakivaliokunnan
jäsen — ja taitaa olla varapuheenjohtaja — Arja
Alho käytti puheenvuoron, jossa hän korosti sitä,
että tällä keskustelulla ja näihin
asioihin liittyvällä julkisella keskustelulla ei
pidä antaa sitä väärää viestiä,
että perustuslakivaliokunnan tulkinnat olisivat aiheuttaneet
ne ongelmat, jotka tänä päivänä ovat
ikävää todellisuutta meidän
vankiloissamme. Tähän ed. Alhon näkemykseen
on tietysti helppo ja hyvä yhtyä. Tietystikään
sen enempää en minä kuin muutkaan, jotka
ovat kritisoineet perustuslakivaliokunnan tulkintalinjaa tässä kirjesalaisuusasiassa,
ole
halunnut välittää sitä viestiä,
että ne kiistattomat ongelmat, jotka liittyvät
vankien määrään, viranomaisresursseihin,
vankiloiden fyysiseen kuntoon jne., olisivat jotenkin seurausta
perustuslakivaliokunnan ratkaisuista. Aivan kuten ed. Alho totesi
ja kuten ed. Taipalekin totesi ja ministeri Luhtanen ja monet muut,
kyse on tietysti laajemmin kriminaalipoliittisista ratkaisuista
ja kyse on myös laajemmin niistä voimavaroista, joita
tämä yhteiskunta on valmis käyttämään vankien,
sanotaan, hyväksi sekä itse vankiloissa että heidän
vapautumisensa tilanteissa.
Kaiken tämän sanottuani haluan kuitenkin sanoa,
ettei myöskään pidä perustuslakivaliokunnan,
tai eduskunnan laajemmin, käytännölle
vierailla tulkinnoilla ja säädöksillä aiheettomasti vaikeuttaa
tilannetta vankiloissa ja vankilaviranomaisten mahdollisuuksia täyttää tärkeä tehtävänsä.
Tällaisena käytännölle vieraana
ja käytännössä epätarkoituksenmukaiseen
seuraukseen johtaneena liian tiukkana tulkintaratkaisuna pidän
sitä kantaa, jonka perustuslakivaliokunta otti tähän
vankien kirjesalaisuuteen ja siihen kynnykseen, milloin siihen voidaan
puuttua.
Ed. Brax korosti sitä, että kukaan ei ole
sanonut, että tätä pykälää pitää tulkita
tiukasti, vaan mieluummin voidaan tulkita jopa laajentavasti. No,
ei voi olla sekään järkevä tilanne,
että perustuslakivaliokunta lain säätämisvaiheessa
omaksuu ylikireitä tulkintoja ja sitten toivotaan, että viranomaiskäytännössä tarpeellista
väljyyttä luotaisiin. Näin ei voi olla,
varsinkaan kun siitä lähdetään,
että kun on perusoikeuksista kyse, niin viranomaiset käytännössään
eivät voi eivätkä saa tulkita eduskunnan
säätämiä pykäliä,
sanotaan, väljästi tai laajentavasti.
Yhdyn täysin siihen, mitä entinen oikeusministeri,
nykyinen ed. Koskinen lausui perustuslakivaliokunnan tulkintalinjasta.
Ongelmat eivät todellakaan ole tulleet pelkästään
perusoikeustulkinnoissa, vaan juuri esimerkiksi näissä delegointisäännösten
tulkinnoissa on, ja niistä syistä, mihin hän
viittasi, menty liian kireisiin tulkintoihin. On tärkeätä,
että perustuslakivaliokunta kuulee oikeustieteellisiä asiantuntijoita,
valtiosääntöoppineita, tulkintaratkaisuja
tehdessään, eihän muu ole mahdollistakaan.
Mutta kyllä, ihan niin kuin ed. Koskinen sanoi, näissä tulkintatapauksissa
pitää pitää käytännön
järki mukana, pitää tarkastella kokonaisuuksia.
Ei voida lähteä pelkästään
yhden pykälän, yhden näkökulman
varassa asioita arvioimaan.
On hyvä kuulla, että ed. Koskisen mukaan perustuslakivaliokunnan
linja olisi tässä suhteessa paranemassa ja tietty
järkevä tulkintalinjan väljentäminen
olisi valiokunnassa muodostumassa. Se on aivan selvää,
että niitä tulkintoja, jotka valiokunta ottaa,
siis perustuslakivaliokunta ottaa, on sitten eduskunnan noudatettava.
Sen takia halusinkin vedota nimenomaan valiokuntaan, jotta se arvioisi
itse omaa tulkintalinjaansa käytännön tarpeiden
valossa vähän uudelta pohjalta näissä tilanteissa,
jotka ovat syntyneet, kun valiokunta on omaksunut ylikireän
tulkintalinjan.
Kun puhemies Lipponen on ystävällisesti sallinut
tässä keskustelun laajemmin vankien ja vankiloiden
olosuhteista, niin sallittaneen, että kerron, kun vanhasta
ylijohtaja Långista on ollut täällä puhetta,
sellaisen tositapauksen, jonka hän minulle kertoi. Kerran
oli nimittäin niin, että silloisen DDR:n, Itä-Saksan,
oikeusministeri oli ollut täällä vieraana
ja oli myös halunnut tutustua vankilaan. Hänet
vietiin tutustumaan vankilaan, Sörkän vankilaan,
ja hän oli toivonut mahdollisuutta keskustella jonkun vanginkin
kanssa. Siihen aikaan tuossa vankilassa suoritti tuomiotaan tunnettu
pankkirosvo Volvo-Markkanen. Volvo-Markkanenhan oli nuoruudessaan
asunut paljon ulkomailla ja oli kielitaitoinen mies, ja hänet
haettiin sitten Itä-Saksan oikeusministerin keskustelukumppaniksi.
Kun Itä-Saksan oikeusministeri oli kysynyt joitakin käytännön
kysymyksiä tältä vangilta, Volvo-Markkaselta,
niin hän oli lopuksi sanonut, että olisiko teillä jotain
kysyttävää minulta. Vaikka Volvo-Markkanen
oli siis suorittamassa monen vuoden kakkuaan siellä pankkiryöstöistä ja
hänellä ei ollut vuosikausiin mitään
mahdollisuuksia päästä vankilasta pois, niin
se kysymys, jonka hän halusi kuitenkin Itä-Saksan
oikeusministerille esittää, oli se, onko teidän
maahanne helppo saada viisumia. (Naurua) Tällaisen tapauksen
on silloinen johtaja Lång minulle kertonut.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri Luhtanen otti puheeksi täällä vankilan henkilöstön
tilanteen. Ministeri Luhtanen oli juuri tänään
kuultavana budjetin tiimoilta hallinto- ja tarkastusjaostossa, ja
siellä hän totesi, niin kuin olemme jo useana
vuonna todenneet, että vankiloissa työskentelevä henkilökunta
on lujilla, henkilökuntaa on liian vähän,
se sairastelee ja lähtee hyvin varhain eläkkeelle.
Se kuvastaa lyhyiden sairauspoissaolojen myötä sitä,
että siellä työskennellään
voimien äärirajoilla. Mielestäni tähän
asiaan on vakavasti puututtava, ja ministeri Luhtanen onkin ottanut
asian tarmokkaaksi hoidettavakseen — hyvä niin.
Myös vankeinhoidon puolella on terveydenhuollossa probleemaa.
Sieltä puuttuu mielestäni terveydenhoitajia, sairaanhoitajia
ja lääkäreitä ja ihan tavallisiin
perussairauksiin, ei pelkästään huumeongelmiin
vaan ihan sokeritautiin ja tavalliseen terveydenhuoltoon, liittyen.
Mielestäni on myös tärkeää,
että vangit pääsevät töihin.
Jos he pystyvät tekemään vankilatuomionsa
aikana työtä, niin tämä myös
antaa heille mielekästä tekemistä ja
ehkäisee myös syrjäytymistä sen
jälkeen, kun vapaudutaan tuomiota suorittamasta. Jos ei
kuukausiin tai vuosiin ole ollut töissä, niin
kuinka sitten voi päästä normaaliin työelämään
käsiksi? Ja niin kuin ed. Taipale täällä sanoi,
mitenkä palata tekemään parannusta normaaliin
yhteiskuntaan, jos lähtee vankilasta rahatta ja asunnotta?
Monelle nuorelle opiskelupaikka, työ ja asunto ovat mielestäni
hyvin tärkeitä, koska näiden puute saattaa
sitten johtaa syrjäytymiseen ja tämä tuo
mukanaan uhan siitä, että joutuu sille tielle,
joka johtaa vankilaan.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vanhassa ammatissani kävin
vankiloissa musiikkikeikoilla ja keskustelin siellä vankien kanssa
ja huomasin, että on paljon fiksuja, hyvää tarkoittavia
ja elämän parantamista haluavia vankeja. Mutta
miten se tapahtuu, varsinkin jos alkoholi on mukana siviilielämään
palattaessa, ei ole työpaikkaa eikä kunnon asuntoa?
Siitä alkaa uusintakierre kriminaalikavereiden kera. Tämä asia
on edelleen aktuelli.
Olin nuorena toimittajana myös haastattelemassa aikoinaan
K. J. Långia, ja silloinhan oli ajankohtainen tämä vankeinhoidon
inhimillistäminen Ruotsin mallin mukaiseksi, se oli aktuelli 70-luvulla.
Nyt ovat kuitenkin toiset ajat. Vaikka olen yksityisyyden suojan
kannattaja, niin kyllä kirjeitä täytyy
voida tarkistaa vankiloissa. Siellä on nykyään
todella kovan luokan rikollisia ja myös EU-maiden ulkopuolisten
rikollisliigojen edustajia. Nämä kovat rikolliset
pyörittävät toimintaansa, muun muassa
huumekauppaa, välikäsien kautta. Se on tietysti
sääli, että pienempiä tuomioita
istuvat vangit joutuvat kärsimään näiden
kovien rikollisten vuoksi, mutta näin se vaan on, että kyllä täytyy
voida kontrolloida.
Lopuksi: Vaikka ennaltaehkäisy ja vankien siviiliin
hoitaminen on tärkeää, tarvitsemme silti myös
vankilapaikkoja. Aivan kuten ed. Karhu myös sanoi, tämän
vuoksi modernin Kylmäkosken vankilan laajentaminen on tarpeellista.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan tähän päivän
keskeiseen tekstiin ja tähän mietintöön.
Mielenkiintoista oli asiassa vain se, että aivan viimeiseen
asti oikeusministeriön virkamiehet vastustivat tätä muutosta,
minkä eduskunnan lakivaliokunta teki, että tietoja
vankien hoidosta ja heidän rikollisesta taustastaan ja
terveydentilastaan voidaan laajentaa merkittävästi. Tulee
vain mieleen, että jos tämäkin asia olisi
ollut perustuslakivaliokunnassa lausunnolla, niin olisikohan lakivaliokunta
pystynyt päätymään tähän
yksimieliseen lopputulokseen, mihin tultiin ajatellen vankeuslakipaketin
kokonaisuutta.
Täällä on käytetty hyviä puheenvuoroja
perustuslakitulkinnan tiukkuudesta ja sen merkityksestä tälle
lainsäädännölle. Lakivaliokunta
kävi toissa kesänä Kylmäkosken
vankilassa ja sai jo lain valmisteluvaiheessa ennakkoon tietoa siitä, mihin
tämä hallituksen mahdollisesti tiukka esitys johtaa,
jos tätä kirjesalaisuutta pidetään
niin tärkeänä, että se mahdollistaa
rahan, huumeiden tai jonkun muun sisääntulon vankilaan
ja myöskin rikollisen toiminnan.
Haluan vaan rikollisen toiminnan osalta kiinnittää huomiota
siihen, että kumminkin suurimmat huume-erät tällä hetkellä kulkevat
vankien elimistön sisällä vankilaan ja
myöskin vierasryhmien kautta. Kylmäkosken vankilassa
tuli kyllä ilmiselvästi esille, että tällä hetkellä tällainen vankien
läpivalaisu esimerkiksi lomilta palatessa on hyvin satunnaista,
ja siihen meidän täytyisi kiinnittää myöskin
huomiota, että ei helposti pystytä lomilta palatessa
oman elimistön sisällä kuljettamaan jopa
suuriakin huumausaine-eriä vankiloitten sisälle.
Tällä hetkellä tämä tilanne
ei ole ollenkaan riittävän hyvä.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Petri Salo tuossa sanoi näistä erilaisista
kuljetteluista. Kun tämä uusi vankeuslaki astui
voimaan kuukausi sitten, lokakuun alusta, sen jälkeen ainakin
luultavasti me lakivaliokunnan jäsenet saimme sähköpostia,
jossa oli mukana myöskin yksi vangin kirje, jossa hän
kiitti siitä, että on avattu mahdollisuus suunnitella
rikoksia, lähetellä huumeita, tehdä melkein
mitä tahansa. Allekirjoituksena oli "Alan miehet".
Kansalaiset yleensä kritisoivat hyvin paljon eduskunnan
matkustelua. Meillä, lakivaliokunnalla, oli mahdollisuus
viime toukokuussa vierailla viikko Kanadassa, tutustua heidän
oikeus- ja vankilajärjestelmäänsä.
Siellä on kolmitahoinen järjestelmä:
maximum-, medium-, minimum-turvatasoisia vankiloita. Saimme vierailla Bathin
laitoksessa, joka on Kingstonin kaupungin kieppeillä Toronton
ja Ottawan puolessavälissä, 340 miesvankia. Meillä Suomessa
on normitus, että jokaista vankia kohti on henkilökuntaa
0,8 henkilöä eli sadan henkilön vankilassa noin
80. Bathin vankilassa, joka edusti tämmöistä medium-tasoa,
340:tä miesvankia kohti oli henkilökuntaa 98.
Meidän normituksemme mukaan siellä olisi tullut
olla 272. Siellä oli kymmeniä erilaisia ohjelmia.
Kun meillä puhutaan ulkomaalaisten kotouttamisjärjestelmistä ja
-ohjelmista, niin siellä oli myöskin vangeille
monipuolinen kotoutusjärjestelmä ja -koulutus
kohtaanto-ongelmien välttämiseksi, kun kohtaavat
jälleen siviilielämän, kun vankeusaika
loppuu.
Täällä ed. Taipale puhui, että piikkilangan
takana pojat pysyy. Nimenomaan Kanadassa oli tehty juuri näin.
Siellä ei ollut yhdessäkään
vankilassa muureja. Siellä oli kaksinkertaiset piikkilanka-aidat,
jotta myöskin vangit näkivät aitojen läpi
ympäröivän yhteiskunnan, että tuonne
olisi kiva mennä. Yhtään pakoa ei ollut
tapahtunut kyseisessä vankilassa. Se oli ollut olemassa
15 vuotta tämmöisenä medium-tason vankilana.
Pakoja ei ollut tapahtunut. Mikä ihmeellisintä,
oli 340 vankia ja 98:sta henkilökunnan edustajasta noin
puolet naisia. Kun arvelin naisjohtajalle, että heillä on
varmaan suunnaton väkivallan määrä vankien
kesken ja toisaalta myöskin henkilökuntaa kohtaan,
vielä kun henkilökunnasta on puolet naisia, hän
näytti sormella ympyrää ja sanoi "zero"
eli ’ei mitään’.
Meidän poikamme ovat kaikki istuneet kovemmissa maximum-laitoksissa
vähintään kaksi vuotta, ja sen jälkeen
he voivat anoa tänne, ja täällä kun
kerran nostaa nyrkin pystyyn, niin silloin mennään
takaisin kiven sisään, oikeasti kovempaan koppiin,
ja toista anomusmahdollisuutta ei enää ole. Oli
erinomainen esimerkki Kanadan oikeus- ja vankilajärjestelmässä siitä,
miten kotiutetaan vangit siviilielämään.
Ed. Rahkonen, joka tulee seuraavana puhumaan, ehkä muistaa — en
muista, olitteko Kanadassa — mutta muistelen, että tuossakin
laitoksessa vain 7 prosenttia vangeista tuli koskaan enää vankilaan
takaisin, kun heitä kunnolla koulutettiin ja kotiutettiin
odottamaan siviilielämää.
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä siitä, mistä tässä itse
asiassa on kyse. Me varsinaisesti lähdimme keskustelemaan
esityksestä henkilötietojen käsittelystä rangaistusten täytäntöönpanossa.
Tässähän tähdätään
siihen, että voimme ehkäistä vakavaa
väkivalta- ja seksuaalirikollisuutta ja toimintaohjelmia
tarvitaan, joihin ed. Rajalakin viittasi, myös Suomessa. Vankeuslakihan
näihin toimintaohjelmiin meitä velvoittaa, jotta
voimme ehkäistä uusintarikollisuutta. Tässä lakivaliokunta
muutti hieman esitystä siitä, mitä hallitus
esitti. Halusimme laajentaa sitä piiriä, joka
saa tiedon näiden rikollisten siitä rikoksesta,
minkä he ovat tehneet, jos se on ollut tuomioistuimessa
suljettujen ovien takana annettu päätös.
He voivat sitten sijoittaa nämä henkilöt
oikeanlaiseen toimintaan, oikeanlaiseen toimintaohjelmaan. Eli tässä takana
on vankeuslain kokonaisuus, jonka takia tämä muutos, mitä me
käsittelemme, on nyt tässä esillä.
Meidän kaikkien tavoitteena on varmasti uusintarikollisuuden
vähentäminen ja erityisesti rikollisuuden vähentäminen
ylipäänsä. On mielenkiintoista törmätä jatkuvasti
siihen, että aika usein taustalla ovat päihdeongelmat,
kun puhutaan vankien määrästä.
80 prosenttia vangeista on vakavasti päihdeongelmaisia,
ja he tekevät rikoksia päihtyneinä tai
päihteitä saadakseen. Tämä on
tullut esitettyä jo moneen kertaan, mutta kun haluttaisiin
ja jotta voitaisiin todella vaikuttaa rikollisuuden määrään,
meidän pitäisi pureutua näihin taustalla
oleviin syihin, ja päihteet ovat siellä yksi iso
tekijä.
Rikollisuuden ehkäisyssä on siis kyse hyvin laajasta
kokonaisuudesta ja eri viranomaisten toiminnasta. Eli puhutaan aika
lailla jäävuoren huipusta nyt, kun puhutaan näistä yksityiskohdista.
Tänään lakivaliokunnassa käsiteltiin
sakon muuntorangaistuskysymyksiä. Vankiloissahan vankilukuja
kohottaa joukko vankeja, jotka ovat siellä sen takia, että he
eivät ole varattomuuttaan pystyneet maksamaan sakkoja.
Tässä on yksi iso ryhmä ihmisiä,
jotka ovat päihdeongelmaisia, asunnottomia, moniongelmaisia,
syrjäytyneitä, varattomia ja jotka ovat päätyneet
näpistyksiin, liikenteessä törttöilyyn
ihan silkkaa ongelmaisuuttaan. Näille ihmisille sakon muuntorangaistuksen
uhka ei ole riittävä uhka eikä ylipäänsä sakkorangaistuskaan,
koska heillä ei ole varoja.
Keskustelussa tuli jälleen esiin se, miten voitaisiin
todella puuttua tämän tyyppiseen rikollisuuteen
ja parantaa näiden ihmisten asemaa. Aika moni rikos jäisi
tekemättä, jos voisimme puuttua päihdeongelmaan
ja lisätä keinovalikoimaan sopimushoitorangaistuksen,
mutta tämä ei ole mahtunut kehyksiin, ei ole ollut
rahaa puuttua tähän ongelmaan. Minä luulen,
että tämän kaltaisella pienellä puuttumisella
kuitenkin pitkän päälle säästettäisiin.
Toivoisin, että jatkossa eri viranomaiset voisivat tehdä yhteistyötä,
oikeuspuolen viranomaiset sosiaali- ja terveyspuolen viranomaisten
kanssa, jotta jatkossa päästäisiin todella
näihin ongelmien syihin käsiksi.
Tässä kirjesalaisuudessa, josta on myös
puhuttu, on myös kyse päihteistä siinä mielessä,
että vankiloihin virtaa huumeita myöskin kirjeissä. Lakivaliokunta
kunnioittaa perustuslakivaliokunnan näkemyksiä,
ja olemme tottuneet aina noudattamaan sitä, mitä perustuslakivaliokunta esittää.
Tässäkin oli kyse sen kaltaisesta muutoksesta,
varsinkin kun perustuslakivaliokunta oli yksimielinen. Meillä ei
ole perustuslakituomioistuinta, joten perustuslakivaliokunta on
se, joka tulkitsee lakiemme perustuslainmukaisuutta. Kuitenkin tässä kirjesalaisuudessakin
säilyy mahdollisuus avata kirje silloin, kun on syytä epäillä,
että se sisältää kiellettyjä aineita
tai esineitä. Se on edelleen mahdollista. Ja aina kirjeen tai
muun postilähetyksen saa tarkastaa läpivalaisemalla
tai muulla tavalla sitä avaamatta sen tutkimiseksi, sisältääkö se
säädettävän lain mukaan kiellettyjä aineita
tai esineitä. Eli tältä osin nyt sitten
katsomme, mitä tämä oikeusministeriön
uusi esitys tuo tullessaan.
Yleiskeskustelu päättyy.